LIETUVOS RESPUBLIKOS GENERALINIO PROKURORO

Į S A K Y M A S

 

DĖL OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ KOORDINAVIMO IR TEISĖTUMO KONTROLĖS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2012 m. kovo 14 d. Nr. I-93

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo (Žin., 1994, Nr. 81-1514; 2003, Nr. 42-1919; 2008, Nr. 81-3173) 14 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 65-2633; 2011, Nr. 65-3047) 21 straipsniu:

1. T v i r t i n u Operatyvinių veiksmų koordinavimo ir teisėtumo kontrolės nuostatus (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro 2006 m. birželio 16 d. įsakymą Nr. I-124 „Dėl operatyvinių veiksmų koordinavimo ir teisėtumo kontrolės nuostatų patvirtinimo“.

3. P a v e d u:

3.1. Viešųjų ryšių skyriui paskelbti šį įsakymą prokuratūros interneto svetainėje;

3.2. Kanceliarijai paskelbti šį įsakymą su priedais „Valstybės žiniose“.

4. Nustatyta tvarka su įsakymu supažindinti Generalinės prokuratūros ir teritorinių prokuratūrų prokurorus, valstybės tarnautojus ir darbuotojus.

 

 

Generalinis prokuroras                                                                 Darius Valys

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro

2012 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. I-93

 

OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ KOORDINAVIMO IR TEISĖTUMO KONTROLĖS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Operatyvinių veiksmų koordinavimo ir teisėtumo kontrolės nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato operatyvinių veiksmų koordinavimo ir jų teisėtumo kontrolės tvarką, Generalinės prokuratūros ir apygardų prokuratūrų prokurorams pagal kompetenciją vykdant Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo pavestas funkcijas.

2. Nuostatų paskirtis – užtikrinti veiksmingą operatyvinių veiksmų koordinavimą ir jų teisėtumo kontrolę, suvienodinti su operatyvinių veiksmų sankcionavimu susijusius reikalavimus visiems operatyvinės veiklos subjektams ir prokurorams, vykdantiems operatyvinių veiksmų koordinavimo ir jų teisėtumo kontrolės funkcijas.

3. Prokurorai, vykdydami operatyvinių veiksmų koordinavimą ir jų teisėtumo kontrolę, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymu, Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymu (toliau – OVĮ), Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1307 „Dėl Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių patvirtinimo“, Operatyvinės veiklos subjektų ir Generalinės prokuratūros susitarimu dėl bendradarbiavimo ir operatyvinės veiklos koordinavimo (toliau – Susitarimas), kitais teisės aktais ir Nuostatais.

 

II. OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ KOORDINAVIMAS

 

4. Operatyvinių veiksmų koordinavimą ir jų teisėtumo kontrolę OVĮ 10, 11, 12, 13 ir 21 straipsniuose nustatyta tvarka ir apimtimi vykdo generalinis prokuroras ir jo įgalioti Generalinės prokuratūros ir apygardų prokuratūrų prokurorai (toliau – įgalioti prokurorai). Kuriems prokurorams pavesta vykdyti šias funkcijas, operatyvinės veiklos subjektų pagrindinės institucijos ir apygardų teismų pirmininkai informuojami raštu.

5. Operatyvinių veiksmų koordinavimo funkciją taip pat vykdo Operatyvinės veiklos subjektų koordinacinė grupė ir Operatyvinės veiklos subjektų ekspertų grupė, sudarytos ir veikiančios Susitarime nustatyta tvarka.

6. Įgalioti prokurorai, atlikdami OVĮ 21 straipsnyje numatytus veiksmus ir nustatę, kad operatyvinio tyrimo byloje yra informacijos, kuri pagal Susitarimo nuostatas turėjo būti perduota kitam operatyvinės veiklos subjektui, tačiau perduota nebuvo, raštu kreipiasi į operatyvinės veiklos subjekto pagrindinės institucijos vadovą dėl informacijos Susitarime nustatyta tvarka perdavimo. Operatyvinės veiklos subjekto pagrindinės institucijos vadovas apie priimtą sprendimą įgaliotą prokurorą informuoja raštu.

7. Nuostatų 6 punkte numatyti veiksmai gali būti neatliekami, kai dėl to paties objekto operatyviniai tyrimai atliekami esant skirtingiems tyrimo pagrindams arba to reikalauja kiti teisėti ir svarbūs operatyvinės veiklos subjektų interesai.

8. Įgalioti prokurorai, atlikdami OVĮ 21 straipsnyje numatytus veiksmus ir gavę informacijos apie prokuroro galimai padarytą teisės pažeidimą, tarnybinį nusižengimą ar nusikalstamą veiką, raštu informuoja generalinį prokurorą.

 

III. OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ TEISĖTUMO KONTROLĖ

 

9. Rašytinius prašymus (teikimus) dėl operatyvinių veiksmų, numatytų OVĮ 10–13 straipsniuose, ar dėl šių veiksmų pratęsimo sankcionavimo operatyvinės veiklos subjektų atstovai pateikia įgaliotiems prokurorams.

10. Centrinių įstaigų operatyvinės veiklos subjektai dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo kreipiasi į įgaliotus Generalinės prokuratūros prokurorus, o teritorinių įstaigų operatyvinės veiklos subjektai – į įgaliotus apygardų prokuratūrų prokurorus. Teritorinių įstaigų operatyvinės veiklos subjektai paprastai kreipiasi į tos apygardos prokuratūros, kurios veiklos teritorijoje yra operatyvinės veiklos subjekto buveinės vieta, įgaliotus prokurorus. Kai operatyvinio tyrimo objektas yra teisėjas, operatyvinės veiklos subjektai dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo kreipiasi į generalinį prokurorą. Kai operatyvinio tyrimo objektas yra kiti imunitetą nuo baudžiamojo persekiojimo turintys asmenys, operatyvinės veiklos subjektai kreipiasi į įgaliotą prokurorą bendra tvarka.

11. Operatyvinės veiklos subjektų atstovai kreipiasi į įgaliotus prokurorus, pateikdami operatyvinės veiklos subjekto vadovo ar jo įgalioto vadovo pavaduotojo pasirašytą prašymą kreiptis į teismą dėl OVĮ 10 ir 11 straipsniuose numatytų veiksmų sankcionavimo ar teikimą dėl OVĮ 12 ir 13 straipsniuose numatytų veiksmų sankcionavimo ir operatyvinio tyrimo bylą (arba operatyvinės informacijos tikrinimo medžiagą) ar jos dalį (kurioje yra informacijos, pagrindžiančios būtinybę sankcionuoti operatyvinius veiksmus ar teikti teismui teikimą dėl operatyvinių veiksmų arba dėl šių veiksmų pratęsimo sankcionavimo).

12. Operatyvinės veiklos subjektų atstovai kreipiasi į įgaliotus prokurorus su prašymu kreiptis į teismą dėl OVĮ 10 ir 11 straipsniuose numatytų veiksmų pratęsimo ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki sankcijos pabaigos, o dėl OVĮ 12 ir 13 straipsniuose numatytų veiksmų pratęsimo – ne vėliau kaip likus 3 dienoms iki sankcionuotų veiksmų pabaigos.

13. Operatyvinės veiklos subjekto vadovo ar jo įgalioto vadovo pavaduotojo prašyme kreiptis į teismą dėl operatyvinių veiksmų, numatytų OVĮ 10 ir 11 straipsniuose, sankcionavimo be informacijos, nurodytos OVĮ 10 straipsnio 4 dalyje ir 11 straipsnio 4 dalyje, nurodoma:

13.1. operatyvinio tyrimo bylos (operatyvinio tikrinimo medžiagos) numeris, fizinio asmens, kurio operatyvinis tyrimas atliekamas, vardas, pavardė, asmens kodas arba gimimo data, juridinio asmens pavadinimas, buveinės vieta, įmonės kodas;

13.2. teismo nutarčių, kuriomis buvo sankcionuoti operatyviniai veiksmai pagal OVĮ 10 straipsnį, priėmimo datos, registracijos numeriai, sankcionuotų operatyvinių veiksmų taikymo laikotarpis bei bendras asmeniui taikytų sankcionuotų veiksmų laikotarpis;

13.3. atmesti operatyvinės veiklos subjektų prašymai ir įgaliotų prokurorų teikimai.

14. Operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas, manydamas, kad konspiracijos tikslais tikslinga kreiptis į kitą, ne operatyvinės veiklos subjekto veiklos teritorijoje esantį teismą ir (ar) prokuratūrą, tai nurodo savo prašyme ir (ar) teikime ir pateikia tokio sprendimo pagrindimą.

15. Įgaliotas prokuroras, įsitikinęs pateikto prašymo pagrįstumu ir teisėtumu, rengia teikimą teismui. Teikimo teismui projektą gali parengti ir operatyvinės veiklos subjekto pareigūnai.

16. Rengiant teikimą, naudojami operatyvinės veiklos subjekto pateikti duomenys.

17. Reikalavimai teikimo turiniui nustatyti OVĮ 10 ir 11 straipsniuose. Teikime be informacijos, nurodytos Nuostatų 13 punkte, taip pat nurodoma, kuris operatyvinės veiklos subjektas atlieka operatyvinį tyrimą. Teikime gali būti nurodyti ir kiti, teikimą rengiančio prokuroro nuomone, būtini duomenys.

18. Teikime dėl elektroninių ryšių tinklais perduodamos informacijos turinio kontrolės sankcionavimo paprastai nenurodomas fizinio ar juridinio asmens naudojamas telefono ryšio numeris, elektroninių ryšio tinklų galinis įrenginys, sąskaitos, finansinės ir mokėjimo priemonės numeris. Konkretus asmens naudojamas telefono ryšio numeris, elektroninių ryšio tinklų galinis įrenginys, sąskaitos, finansinės ir mokėjimo priemonės numeris nurodomas tik tais atvejais, kai nežinomi asmens tapatybės duomenys (teikime nurodomi turimi duomenys apie asmenį).

19. Jeigu operatyvinio tyrimo metu asmens atžvilgiu būtina panaudoti technines priemones specialia tvarka, įskaitant ir elektroninių ryšių tinklais perduodamos informacijos turinio kontrolę ir fiksavimą, teikimo rezoliucinė dalis gali būti formuluojama taip: „nutarė teikti teikimą (apygardos teismo pavadinimas) sankcionuoti (asmens duomenys) elektroninių ryšių tinklais perduodamos informacijos turinio, pokalbių, kitokio susižinojimo ir veiksmų slaptą kontrolę ir fiksavimą naudojant technines priemones specialia tvarka (operatyvinių veiksmų taikymo trukmė)“.

20. Jeigu operatyvinio tyrimo metu asmens atžvilgiu būtina atlikti tik elektroninių ryšių tinklais perduodamos informacijos turinio kontrolę ir fiksavimą, teikimo rezoliucinė dalis gali būti formuluojama taip: „nutarė teikti teikimą (apygardos teismo pavadinimas) sankcionuoti (asmens duomenys) elektroninių ryšių tinklais perduodamos informacijos turinio slaptą kontrolę ir fiksavimą (operatyvinių veiksmų taikymo trukmė)“.

21. Jeigu operatyvinio tyrimo metu reikia kontroliuoti fizinio ar juridinio asmens ūkines, finansines operacijas ir (ar) sąskaitos numerius, finansines ir (ar) mokėjimo priemones, teikimo rezoliucinė dalis gali būti formuluojama taip: „nutarė teikti teikimą (apygardos teismo pavadinimas) sankcionuoti (asmens duomenys) ūkinių, finansinių operacijų ir sąskaitos numerių, finansinių ir mokėjimo priemonių panaudojimo slaptą kontrolę (operatyvinių veiksmų taikymo trukmė)“.

22. Jeigu operatyvinio tyrimo metu būtina slapta patekti į gyvenamąsias ar negyvenamąsias patalpas, transporto priemones, teikime nenurodomas slaptų patekimų skaičius. Per teismo sankcionuotą laikotarpį galima tiek kartų slapta patekti į patalpas ar transporto priemones, kiek yra būtina operatyvinio tyrimo tikslams pasiekti ir operatyvinės veiklos uždaviniams įgyvendinti. Pasibaigus teismo sankcionuotam laikotarpiui, operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas praneša įgaliotam prokurorui apie slaptus patekimus, nurodydamas jų skaičių ir datas, patekimų tikslą ir rezultatą.

23. Teikimas paprastai rengiamas tą pačią dieną, kurią gautas operatyvinės veiklos subjekto prašymas. Dėl didelės darbo apimties teikimas gali būti parengiamas kitą darbo dieną. Kai teikimas rengiamas kitą darbo dieną, operatyvinio tyrimo bylos medžiagą ir kitus dokumentus, pagrindžiančius prašymo duomenis, saugo operatyvinės veiklos subjektas ir juos pateikia įgaliotam prokurorui tik teikimo rengimo metu.

24. Apie susipažinimą su operatyvinio tyrimo bylos medžiaga įgaliotas prokuroras pažymi Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-12-05 nutarimu Nr. 1307, 56 punkte nustatyta tvarka.

25. Įgalioti prokurorai privalo įvertinti operatyvinės veiklos subjekto prašymo ir teikimo projekto teisėtumą bei pagrįstumą, prireikus pakeisti ar papildyti teikimo duomenis.

26. Pasirašytas teikimas registruojamas prokuratūros padalinyje, atsakingame už šių dokumentų administravimą Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Jei teikimą rengia įgaliotas apygardos prokuratūros prokuroras, surašomi 4 teikimo egzemplioriai, jei įgaliotas Generalinės prokuratūros prokuroras – 3 egzemplioriai. Pasirašyto ir užregistruoto teikimo antrasis egzempliorius paliekamas prokuratūroje, o kiti egzemplioriai pasirašytinai perduodami operatyvinės veiklos subjekto atstovui, pateikusiam prašymą kreiptis į teismą dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo. Operatyvinės veiklos subjekto atstovas teikimo pirmą egzempliorių privalo nugabenti ir pateikti teismui tą pačią ar kitą darbo dieną. Jei teikimą teismui pasirašė įgaliotas apygardos prokuratūros prokuroras, operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas ketvirtą teikimo egzempliorių kartu su teismo nutartimi išsiunčia (pateikia) Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentui (toliau – Departamentas). Trečiasis teikimo egzempliorius saugomas operatyvinio tyrimo byloje.

27. Teikimą ir operatyvinio tyrimo bylos medžiagą, pagrindžiančią operatyvinių veiksmų atlikimą, į teismą gabena paslapčių subjekto atstovai, laikydamiesi įslaptintos informacijos gabenimui keliamų reikalavimų.

28. Teismui priėmus nutartį sankcionuoti operatyvinius veiksmus, juos pratęsti ar atsisakyti sankcionuoti operatyvinius veiksmus, operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas vieną nutarties egzempliorių nedelsdamas (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) išsiunčia (pateikia) teikimą dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo pasirašiusiam įgaliotam prokurorui, o jeigu teikimą pasirašė įgaliotas apygardos prokuratūros prokuroras – ir Departamentui. Prokuratūroje gautos teismo nutartys registruojamos padalinyje, atsakingame už šių dokumentų administravimą Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

29. Neatidėliotinais atvejais (esant būtinybei atlikti operatyvinius veiksmus nedelsiant, ne darbo metu, švenčių ir poilsio dienomis), kai iškyla pavojus žmogaus gyvybei, sveikatai, nuosavybei, visuomenės ar valstybės saugumui, leidžiama atlikti OVĮ 10 straipsnio 1 dalyje ir 11 straipsnio 1 dalyje numatytus veiksmus remiantis įgaliotų prokurorų nutarimu, kurio turiniui keliami tokie patys reikalavimai kaip ir teikimui. Nutarimas, remiantis operatyvinės veiklos subjekto pateiktais duomenimis, parengiamas per kuo trumpesnį laiką ir registruojamas Nuostatų 24 punkte nustatyta tvarka. Įgaliotas prokuroras, priėmęs šį nutarimą, per 24 valandas apygardos teismui (per operatyvinės veiklos subjekto įgaliotą atstovą) pateikia teikimą dėl veiksmų teisėtumo ar pagrįstumo patvirtinimo motyvuota nutartimi. Jei terminas baigiasi poilsio ar švenčių dieną, teikimas pateikiamas kitą dieną po poilsio ar švenčių dienos.

30. Kai įgaliotas prokuroras atsisako teikti teikimą dėl OVĮ 10 ir 11 straipsniuose numatytų operatyvinių veiksmų sankcionavimo ar jų pratęsimo, atsisakymo motyvus jis privalo išdėstyti atskirame operatyvinės veiklos subjekto vadovui adresuotame rašte arba operatyvinės veiklos subjekto ar jo įgalioto pavaduotojo surašytuose prašymuose, kurių vienas egzempliorius grąžinamas operatyvinės veiklos subjekto atstovui, o kitas paliekamas prokuratūroje.

31. Įgaliotam prokurorui atsisakius teikti teikimą dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo ar jų pratęsimo (OVĮ 10 ir 11 straipsniai), operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas turi teisę kreiptis į įgaliotą kontroliuoti operatyvinių veiksmų teisėtumą aukštesnįjį prokurorą, kurio sprendimas yra galutinis.

32. Operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas praneša įgaliotam prokurorui, teikusiam teismui teikimą, apie operatyvinės veiklos subjekto per teismo sankcionuotą laikotarpį nustatytus ir pradėtus slapta kontroliuoti asmens naudojamus telefono ryšio numerius, tinklo galinius įrenginius, sąskaitas, finansines ir (ar) mokėjimo priemones. Jeigu teikimą dėl operatyvinių veiksmų sankcionavimo teikė įgaliotas apygardos prokuratūros prokuroras, pranešimas išsiunčiamas ir Departamentui. Operatyvinės veiklos subjekto pranešime nurodoma:

32.1. operatyvinės veiklos subjekto padalinys, atliekantis operatyvinį tyrimą;

32.2. operatyvinio tyrimo numeris, sąlyginis pavadinimas; operatyvinio tyrimo pradėjimo data; operatyvinio tyrimo pagrindas (OVĮ 9 straipsnio punktas);

32.3. teismo nutarties data, registracijos numeris, sankcijos terminas;

32.4. prokuroro, teikusio teikimą, vardas ir pavardė, teikimo data ir registracijos numeris;

32.5. operatyvinio tyrimo objekto duomenys (asmens vardas ir pavardė, asmens kodas arba kiti turimi duomenys);

32.6. pradėti slapta kontroliuoti telefono ryšio numeriai, tinklo galiniai įrenginiai, finansinės ir (ar) mokėjimo priemonės;

32.7. informacija apie kontrolės dalyko nustatymo būdą, tai patvirtinančio operatyvinio tyrimo bylos dokumento pavadinimas, data ir registracijos numeris;

32.8. data, kada pradėta nustatyto kontrolės dalyko kontrolė;

32.9. pareigūno, iniciavusio kontrolę, pareigos, vardas ir pavardė.

33. Pranešimas išsiunčiamas ne vėliau kaip per 24 valandas nuo operatyvinės veiklos subjekto vadovo ar jo įgalioto vadovo pavaduotojo sprendimu pradėto telefono ryšio numerių, tinklo galinių įrenginių, sąskaitų, finansinių operacijų ir (ar) mokėjimo priemonių slaptos kontrolės ir fiksavimo. Jeigu terminas baigiasi poilsio ar švenčių dieną, pranešimas išsiunčiamas ne vėliau kaip kitą dieną po poilsio ir švenčių dienos.

34. Jeigu operatyvinės veiklos subjekto vadovo priimto sprendimo (nutarimo) pradėti slaptą asmens naudojamų telefono ryšio numerių, tinklo galinių įrenginių, sąskaitų, finansinių ir (ar) mokėjimo priemonių kontrolę turinys atitinka Nuostatų 30 punkte nurodyto pranešimo turinį, įgaliotam prokurorui gali būti siunčiamas ne pranešimas, o sprendimo (nutarimo) antrasis ir trečiasis egzemplioriai. Prokuratūroje gauti pranešimai registruojami padalinyje, atsakingame už šių dokumentų administravimą Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

35. Įgaliotas prokuroras, gavęs operatyvinės veiklos subjekto vadovo pranešimą apie pradėtus slapta kontroliuoti asmens naudojamus telefono ryšio numerius, tinklo galinius įrenginius, sąskaitas, finansines ir (ar) mokėjimo priemones, patikrina, remdamasis prokuratūroje turima informacija, tokių veiksmų teisėtumą bei pagrįstumą ir pranešime įrašo „Patikrinta“ arba „Susipažinau“, nurodo datą ir pasirašo.

36. Kilus abejonių dėl slaptos asmens naudojamų telefono ryšio numerių, tinklo galinių įrenginių, sąskaitų, finansinių ir (ar) mokėjimo priemonių kontrolės teisėtumo bei pagrįstumo (pvz., pranešime nenurodyta, kaip nustatytas naujas telefono ryšio numeris ar pan.), įgaliotas prokuroras turi teisę susipažinti su operatyvinio tyrimo medžiaga ir patikrinti tokių operatyvinių veiksmų teisėtumą bei pagrįstumą, prireikus pareikalauti pateikti kitus duomenis apie atliekamus sankcionuotus operatyvinius veiksmus ir pateikti Nuostatų 30 punkto reikalavimus atitinkantį pranešimą. Įgaliotas prokuroras, nustatęs, kad sankcionuoti operatyviniai veiksmai atliekami neteisėtai ir nepagrįstai, nedelsdamas raštu nurodo tokius veiksmus nutraukti, o gautą informaciją sunaikinti. Šį sprendimą operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas pavaduotojas gali apskųsti įgaliotam kontroliuoti operatyvinių veiksmų teisėtumą aukštesniajam prokurorui, kurio sprendimas yra galutinis.

37. Įgaliotas prokuroras ne rečiau kaip kartą per metus atsitiktinės atrankos būdu patikrina operatyvinės veiklos subjektų pradėtos asmens naudojamų telefono ryšio numerių, tinklo galinių įrenginių, sąskaitų, finansinių ir (ar) mokėjimo priemonių slaptos kontrolės teisėtumą ir pagrįstumą ir surašo pažymą. Iki kiekvienų metų sausio 25 dienos generalinis prokuroras (jo įgaliotas pavaduotojas) nustato tokių patikrinimų dažnumą ir apimtį centrinių institucijų operatyvinės veiklos subjektuose, o apygardų prokuratūrų vyriausieji prokurorai – teritoriniuose operatyvinės veiklos subjektuose.

38. Teikimai dėl nusikalstamos veikos imitacijos modelio ar kontroliuojamojo gabenimo rengiami ir pateikiami sankcionuoti Nuostatų 9–12, 14, 22 punktuose ir OVĮ 12 ir 13 straipsniuose nustatyta tvarka. Teikime dėl nusikalstamos veikos imitacijos modelio be duomenų, nurodytų OVĮ 12 straipsnyje, nurodoma informacija, patvirtinanti, kad asmuo rengiasi daryti ar daro nusikalstamą veiką ir nusikalstamą veiką imituojančiais veiksmais siekiama prisijungti prie tęstinių ar trunkamųjų nusikaltimų, taip pat kitų besitęsiančių, bet nepasibaigusių nusikaltimų. Kartu su teikimu įgaliotam prokurorui pateikiama operatyvinė informacija, pagrindžianti teikime pateiktą informaciją.

39. Įgalioti prokurorai, gavę operatyvinės veiklos subjekto vadovo ar jo įgalioto vadovo pavaduotojo teikimą sankcionuoti nusikalstamos veikos imitacijos modelį ar kontroliuojamąjį gabenimą, privalo patikrinti šių prašomų sankcionuoti veiksmų teisėtumą bei pagrįstumą, susipažindami su operatyvinio tyrimo medžiaga, kuria grindžiamas teikimas.

40. Įgaliotas prokuroras, gavęs teikimą sankcionuoti nusikalstamos veikos imitacijos modelį, patikrina, ar operatyvinio tyrimo medžiagoje yra informacijos apie asmens rengimąsi daryti arba pradėtą daryti nusikaltimą, numatytą OVĮ 9 straipsnyje.

41. Sankcionuotas teikimas dėl nusikalstamos veikos imitacijos modelio ar kontroliuojamojo gabenimo patvirtinamas prokuratūros antspaudu su valstybės herbu ir registruojamas Įslaptintos informacijos administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Pirmasis teikimo egzempliorius lieka prokuratūroje, o kiti grąžinami teikimo iniciatoriui. Jei teikimą sankcionavo apygardos prokuratūros įgaliotas prokuroras, vieną (trečiąjį) teikimo egzempliorių operatyvinės veiklos subjekto vadovas arba jo įgaliotas vadovo pavaduotojas nedelsdamas išsiunčia (pateikia) Departamentui.

42. Kai įgaliotas prokuroras atsisako sankcionuoti nusikalstamos veikos imitacijos modelį, kontroliuojamąjį gabenimą (OVĮ 12 ir 13 straipsniai) ar šių veiksmų pratęsimą, atsisakymo motyvus jis privalo išdėstyti atskirame operatyvinės veiklos subjekto vadovui adresuotame rašte arba operatyvinės veiklos subjekto ar jo įgalioto pavaduotojo surašytuose teikimuose. Teikimo pirmasis egzempliorius su atsisakymo sankcionuoti prašomus veiksmus motyvais lieka prokuratūroje, o kiti grąžinami operatyvinės veiklos subjekto atstovui.

43. Jei įgaliotas prokuroras atsisako sankcionuoti teikimą dėl nusikalstamos veikos imitacijos modelio, kontroliuojamojo gabenimo ar šių veiksmų pratęsimo, operatyvinės veiklos subjekto vadovas ar jo įgaliotas vadovo pavaduotojas turi teisę kreiptis į įgaliotą kontroliuoti operatyvinių veiksmų teisėtumą aukštesnįjį prokurorą, kurio sprendimas yra galutinis.

44. Teismui teikiami operatyvinės veiklos subjektų motyvuoti teikimai dėl pagal legendą naudojamų proceso dokumentų, kurie būtini taikant agentūrinį metodą, sankcionavimo turi būti suderinti su apylinkių vyriausiaisiais prokurorais. Teikimų formą nustato operatyvinės veiklos subjektų pagrindinės institucijos. Suderinimo žymą prokurorai įrašo tik įsitikinę tokių teikimų pagrįstumu bei teisėtumu. Vienas teikimo egzempliorius paliekamas prokuratūroje, su kurios vyriausiuoju prokuroru (jo pavaduotoju) buvo suderintas.

45. Informacija apie teismo ir prokuroro sankcionuotus operatyvinius veiksmus, operatyvinės veiklos subjekto pradėtus slapta kontroliuoti asmens naudojamus telefono ryšio numerius, tinklo galinius įrenginius, sąskaitas, finansines ir (ar) mokėjimo priemones tvarkoma automatizuotose sistemose teisės aktų nustatyta tvarka.

 

IV. INFORMACIJOS APIE OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO EIGĄ IR REZULTATUS PATEIKIMO REIKALAVIMAI

 

46. Įgalioti prokurorai, teikę ar sankcionavę teikimus dėl operatyvinių veiksmų, numatytų OVĮ 10, 11, 12 ir 13 straipsniuose, taikymo, informacijos apie jų eigą ir rezultatus, taip pat ir įformintos pažyma, gali pareikalauti bet kuriuo operatyvinio tyrimo momentu.

47. Kartu su operatyvinės veiklos subjektų prašymais teikti sankcionuoti operatyvinių veiksmų, numatytų OVĮ 10, 11 straipsniuose, pratęsimą įgaliotiems prokurorams pateikiama susipažinti operatyvinio tyrimo byla ar jos dalis (kurioje yra informacijos, pagrindžiančios būtinybę tęsti operatyvinius veiksmus) ir pažyma apie nuo veiksmo sankcionavimo pradžios ar paskutinio termino pratęsimo dienos atliktus operatyvinius veiksmus ir šių veiksmų rezultatus. Jeigu pažyma surašoma vieninteliu egzemplioriumi, padarius įrašą apie susipažinimą, pažyma grąžinama operatyvinės veiklos subjekto atstovui.

48. Nuostatų 45 punkte numatyta rašytinė informacija įgaliotam prokurorui pateikiama ir tais atvejais, kai operatyvinės veiklos subjekto vadovas kreipiasi dėl operatyvinių veiksmų, numatytų OVĮ 10, 11 straipsniuose, sankcionavimo asmeniui, kai šie sankcionuoti veiksmai to asmens atžvilgiu jau buvo atliekami šioje operatyvinio tyrimo byloje.

49. Rašytinė informacija apie nusikalstamos veikos imitacijos modelio ir kontroliuojamojo gabenimo panaudojimo rezultatus turi būti pateikta šiuos veiksmus sankcionavusiems įgaliotiems prokurorams per 5 darbo dienas, kai pasibaigia sankcijos terminas ar veiksmai įvykdyti arba jų vykdymas nutrauktas dėl kitų priežasčių.

50. Apie operatyvinio tyrimo, kurio metu buvo taikomi sankcionuoti veiksmai, numatyti OVĮ 10, 11, 12 ir 13 straipsniuose, rezultatus (operatyvinio tyrimo nutraukimą, ikiteisminio tyrimo pradėjimą) per 5 darbo dienas raštu pranešama įgaliotiems prokurorams, teikusiems ar sankcionavusiems teikimus.

51. Operatyvinės veiklos subjekto vadovas apie operatyvinės informacijos sunaikinimą OVĮ 6 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka praneša operatyvinius veiksmus sankcionavusiam teisėjui ir įgaliotam prokurorui, teikusiems ar sankcionavusiems teikimus.

52. Operatyvinės veiklos subjektų pagrindinės institucijos generalinio prokuroro nustatyta tvarka privalo pateikti Generalinei prokuratūrai pusmetines operatyvinių veiksmų rezultatų ataskaitas.

 

V. OPERATYVINIŲ VEIKSMŲ TEISĖTUMO KONTROLĖ, TIRIANT ASMENŲ SKUNDUS DĖL OPERATYVINĖS VEIKLOS SUBJEKTŲ VEIKSMŲ

 

53. Prokuratūroje gautus skundus dėl operatyvinės veiklos subjektų veiksmų teisėtumo nagrinėja įgalioti prokurorai.

54. Sprendimai dėl skundų dėl operatyvinės veiklos subjektų pareigūnų galimai padarytų nusikalstamų veikų priimami Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso ir kitų įstatymų nustatyta tvarka.

55. Įgalioti prokurorai, gavę skundą dėl operatyvinės veiklos subjektų veiksmų, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 3 ar 8 punktu, OVĮ 20 ir 21 straipsniais, gali pavesti operatyvinės veiklos subjektų vadovams, operatyvinės veiklos subjektų pagrindinių institucijų vadovams ar Lietuvos Respublikos finansų, krašto apsaugos ir vidaus reikalų ministrams, pagal kompetenciją prižiūrintiems jiems pavaldžių operatyvinės veiklos subjektų pagrindinių institucijų veiklą:

55.1. ištirti skundus;

55.2. atlikti patikrinimus dėl skundų;

55.3. nutarimu reikalauti atlikti pareigūnų veiklos tarnybinius patikrinimus, dėl jų priimti sprendimus, pateikti patikrinimų medžiagą ir išvadas prokuratūrai.

56. Prokuratūroje gauti skundai dėl operatyvinės veiklos subjektų veiksmų, neturinčių nusikalstamų veikų požymių ir nesusijusių su operatyvinių veiksmų teisėtumo kontrole, perduodami nagrinėti pagal kompetenciją operatyvinės veiklos vidaus kontrolę organizuojantiems operatyvinės veiklos subjektų vadovams ar jų pagrindinių institucijų vadovams bei kitoms jų veiklą prižiūrinčioms institucijoms.

57. Skundai dėl operatyvinės veiklos subjektų operatyvinių veiksmų, susiję su operatyvinės veiklos slaptųjų dalyvių veikla, nesant nusikalstamų veikų požymių perduodami nagrinėti operatyvinės veiklos vidaus kontrolę organizuojantiems operatyvinės veiklos subjektų vadovams ar jų pagrindinių institucijų vadovams.

58. Įgalioti prokurorai gali reikalauti, kad jiems būtų pateikta patikrinti skundų dėl operatyvinės veiklos subjektų operatyvinių veiksmų teisėtumo, tiesiogiai gautų ir nagrinėtų operatyvinės veiklos subjekte, nagrinėjimo medžiaga.

59. Apie tiriant skundus nustatytus įstatymų reikalavimų vykdant operatyvinę veiklą pažeidimus prokurorai, laikydamiesi operatyvinės ir įslaptintos informacijos apsaugos reikalavimų, gali informuoti operatyvinės veiklos subjektų veiklą prižiūrinčias ir kontroliuojančias institucijas.

 

_________________