LIETUVOS RESPUBLIKOS
Į S T A T Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTAIGOS STATUTO PATVIRTINIMO
1995 m. vasario 22 d. Nr. I-804
Vilnius
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS
______________
PATVIRTINTAS
Lietuvos Respublikos
1995 m. vasario 22 d.
įstatymu Nr. I-804
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis.
2 straipsnis.
3 straipsnis.
4 straipsnis.
Seimo kontrolieriai savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Seimo kontrolierių įstatymu, šiuo statutu, kitais įstatymais, tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais.
5 straipsnis.
II. SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTAIGOS STRUKTŪRA
7 straipsnis.
Seimo kontrolierių įstaigą sudaro Seimo kontrolieriai, Seimo kontrolierių įstaigos valdyba, Seimo kontrolierių padėjėjai, skyriai, taip pat kiti struktūriniai padaliniai, kuriuos tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos valdyba.
III. SEIMO KONTROLIERIŲ TYRIMO SRITYS BEI OBJEKTAI
9 straipsnis.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriai tiria piliečių skundus dėl valstybės ir savivaldybių įstaigų bei karinių ir joms prilygintų įstaigų pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo. Karinėms įstaigoms prilyginamos Vidaus reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas ir jiems pavaldžios institucijos. Seimo kontrolierių, tiriančių piliečių skundus dėl valstybės ir savivaldybių įstaigų, pasiskirstymą veiklos sritimis tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos valdyba.
10 straipsnis.
Seimo kontrolierių įstaigos vadovas, perduodamas skundą kitam Seimo kontrolieriui Seimo kontrolierių įstatymo 7 straipsnyje išvardytais pagrindais, pirmiausia paveda skundą nagrinėti tos pačios kategorijos skundus tiriančiam Seimo kontrolieriui, o jeigu šis negali - bet kuriam kitam Seimo kontrolieriui.
IV. SEIMO KONTROLIERIŲ VEIKLOS IR KITOS GARANTIJOS
12 straipsnis.
Seimo kontrolierius, atlikdamas savo pareigas, turi teisę:
1) reikalauti nedelsiant pateikti informaciją, dokumentus ir medžiagą, būtiną jo funkcijoms atlikti, taip pat susipažinti su neskelbtinais bei valstybinę paslaptį sudarančiais dokumentais. Prireikus šiai teisei įgyvendinti pasitelkiami policijos pareigūnai ir surašomas atitinkamas aktas apie dokumentų paėmimą;
2) įeiti į kontroliuojamų įstaigų, organizacijų patalpas. Į karinių bei joms prilygintų įstaigų teritoriją ir patalpas įeinama lydint šių įstaigų pareigūnams;
4) dalyvauti Seimo, Vyriausybės, kitų valstybės bei savivaldybių institucijų posėdžiuose, kai svarstomi klausimai, susiję su Seimo kontrolierių įstaigos veikla;
5) informuoti Seimą, Vyriausybę ar atitinkamos savivaldybės tarybą apie šiurkščius įstatymų pažeidimus arba įstatymų ar kitų teisės aktų trūkumus, prieštaravimus ar spragas;
13 straipsnis.
14 straipsnis.
15 straipsnis.
16 straipsnis.
V. SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTAIGOS VALDYBA
18 straipsnis.
Seimo kontrolierių įstaigos valdyba:
1) svarsto svarbiausius Seimo kontrolierių veiklos klausimus bei išklauso kitus Seimo kontrolierių teikiamus klausimus;
19 straipsnis.
Valdybos posėdžiams pirmininkauja Seimo kontrolierių įstaigos vadovas, o jo nesant - vyriausias pagal amžių Seimo kontrolierius.
Seimo kontrolierių įstaigos valdyba savo kompetencijos klausimais leidžia nutarimus, kurie priimami valdybos narių balsų dauguma.
VI. SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTAIGOS VADOVAS
21 straipsnis.
Seimo kontrolierių įstaigos vadovas, be tiesioginių kontrolieriaus pareigų, atlieka ir šias funkcijas:
5) prižiūri įstaigos darbuotojų darbą ir priima sprendimus Seimo kontrolierių įstaigos darbui gerinti;
8) sprendžia klausimus dėl darbuotojų kvalifikacijos kėlimo, stažuočių ir komandiruočių Lietuvoje, jei stažuočių ir komandiruočių laikas ne ilgesnis kaip vienas mėnuo;
9) teikia valdybai tvirtinti Seimo kontrolierių įstaigos struktūrą, etatų sąrašą ir atlyginimų koeficientus;
14) paveda laikinai eiti kitam kontrolieriui pareigas to kontrolieriaus, kuris dėl ligos, atostogų, išvykimo į užsienį ar kitų priežasčių negali eiti savo pareigų;
VII. SKUNDŲ PRIĖMIMAS IR TYRIMAS
23 straipsnis.
Seimo kontrolieriai priima tirti piliečių (fizinių asmenų) skundus dėl valdžios, valdymo ir karinių bei joms prilygintų institucijų, savivaldybių tarybų ir valdybų bei jų padalinių darbuotojų ar įgaliotų asmenų, atliekančių organizacines, tvarkomąsias ar administracines funkcijas, piktnaudžiavimo ir biurokratizmo.
Seimo kontrolieriai netiria Respublikos Prezidento, Seimo narių, Konstitucinio Teismo ir kitų teismų teisėjų veiklos, taip pat prokurorų, tardytojų ir kvotėjų procesinių veiksmų, Ministro Pirmininko, valstybės kontrolieriaus ir Vyriausybės (kaip kolegialios institucijos) bei savivaldybių tarybų ir jų valdybų (kaip kolegialių institucijų) veiklos. Seimo kontrolieriai netiria skundų, kylančių iš darbo teisinių santykių, ir kitų skundų, kuriuos turi nagrinėti teismas, taip pat netikrina teismų priimtų sprendimų ir nuosprendžių pagrįstumo ir teisėtumo.
24 straipsnis.
Skundai paduodami raštu. Skundų registravimo bei apyvartos tvarką nustato Seimo kontrolierių įstaigos reglamentas.
25 straipsnis.
Skunde nurodoma:
4) skundžiamo sprendimo pavadinimas ir priėmimo data arba skundžiamų veiksmų apibūdinimas, jų padarymo laikas ir aplinkybės;
26 straipsnis.
27 straipsnis.
Seimo kontrolierius atsisako nagrinėti skundą ir ne vėliau kaip per 7 dienas grąžina jį pareiškėjui, jeigu:
2) skundas paduotas praėjus Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 15 straipsnyje nurodytam terminui;
28 straipsnis.
29 straipsnis.
Jeigu pareiškėjui skundas grąžinamas, turi būti nurodyti atsisakymo jį nagrinėti pagrindai. Tais atvejais, kai skundas nepriskirtas Seimo kontrolierių kompetencijai, atsisakyme nagrinėti nurodoma, į kokią instituciją tuo klausimu galėtų kreiptis pareiškėjas.
30 straipsnis.
Nagrinėdamas skundą, Seimo kontrolierius turi teisę kreiptis į pareigūną, kurio veiklą nagrinėja, prašydamas šį pasiaiškinti. Tokį pasiaiškinimą pareigūnas privalo pateikti per 5 darbo dienas. Jeigu pasiaiškinimas nepateikiamas, Seimo kontrolierius turi teisę kreiptis į aukštesnįjį pareigūną (kolegialų organą), kuris privalo išreikalauti pasiaiškinimą arba pats paaiškinti per Seimo kontrolieriaus nustatytą terminą.
31 straipsnis.
Baigus nagrinėti skundą, surašoma pažyma, kurioje nurodoma tyrimo metu išaiškintos aplinkybės, surinkti įrodymai bei pareigūno veikos juridinis įvertinimas. Pažymą pasirašo Seimo kontrolierius. Su tyrimo rezultatais supažindinamas įstaigos, kurioje buvo atliekamas tyrimas, vadovas bei pareigūnas, kurio veiksmai buvo tiriami, ir skundo autorius.
32 straipsnis.
33 straipsnis.
Atlikęs tyrimą, Seimo kontrolierius priima vieną iš šių sprendimų:
2) pareikšti ieškinį teisme ir siūlyti atleisti iš užimamų pareigų kaltus piktnaudžiavimu ir biurokratizmu pareigūnus, išskyrus tuos, kuriuos skiria Respublikos Prezidentas arba skiria ar renka Seimas, bei siūlyti, kad būtų kompensuoti moraliniai ar materialiniai nuostoliai, kuriuos patyrė asmuo dėl pareigūnų padarytų pažeidimų;
3) pareikšti ieškinį teisme arba kreiptis į aukštesniąją instituciją, kad būtų panaikintas dėl pareigūno piktnaudžiavimo priimtas sprendimas;
4) siūlyti žinybos kolegialiai institucijai, tikrinamos įstaigos vadovui ar aukštesniajai institucijai skirti nusižengusiems pareigūnams drausmines nuobaudas;
5) atkreipti pareigūnų dėmesį į aplaidumą darbe, įstatymų nesilaikymą, tarnybinės etikos pažeidimą ar biurokratizmą;
VIII. METINIŲ ATASKAITŲ RENGIMO TVARKA
34 straipsnis.
35 straipsnis.
Seimo kontrolieriai iki vasario 1 dienos parengia ir pateikia Seimo kontrolierių įstaigos vadovui informaciją apie savo veiklą. Gauta informacija apibendrinama ir parengiamas metinės ataskaitos projektas, kuriame pateikiama informacija apie tai, kuriose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, savivaldybių tarybose ir valdybose, karinėse ir joms prilygintose įstaigose nustatyta daugiausia pareigūnų padarytų pažeidimų, kokios tų pažeidimų priežastys, kokie įstatymai ar kiti teisės aktai skatina piktnaudžiavimą ar biurokratizmą, kokių priemonių reikia imtis, kad sumažėtų pareigūnų piktnaudžiavimo bei biurokratizmo atvejų.
IX. SEIMO KONTROLIERIŲ VEIKLOS VIEŠUMAS
36 straipsnis.
Seimo kontrolieriai pagal pareigūnų veiklos tyrimo sritis arba, jų sutikimu, Seimo kontrolierių įstaigos atstovas viešiesiems ryšiams ir informacijai teikia informaciją spaudai ir kitoms visuomenės informavimo priemonėms apie pareigūnų piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi arba biurokratizmo atvejus.
37 straipsnis.
38 straipsnis.