LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS KONTROLĖS
Į S T A T Y M A S
1995 m. gegužės 30 d. Nr. I-907
Vilnius
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė
Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė (toliau – Valstybės kontrolė) yra Lietuvos Respublikos Seimui atskaitinga aukščiausioji ekonominės finansinės kontrolės valstybės institucija, kuri prižiūri, ar teisėtai valdomas ir naudojamas valstybės turtas ir kaip vykdomas valstybės biudžetas.
3 straipsnis. Valstybės kontrolės veiklos teisiniai pagrindai
4 straipsnis. Valstybės kontrolės vadovas
5 straipsnis. Valstybės kontrolės atskaitomybė
6 straipsnis. Valstybės kontrolės veiklos viešumas
7 straipsnis. Valstybės biudžeto vykdymo kontrolė
8 straipsnis. Pareiga informuoti Valstybės kontrolę
Respublikos Vyriausybė, ministerijos ir kitos valstybės institucijos per 5 darbo dienas privalo pateikti Valstybės kontrolei jų priimtus, tačiau „Valstybės žiniose“ neskelbtinus norminius aktus, reguliuojančius finansinių ir materialinių išteklių apskaitą, paskirstymą, naudojimą ir kontrolę.
II. VALSTYBĖS KONTROLĖS FUNKCIJOS
10 straipsnis. Valstybės kontrolės funkcijos
Valstybės kontrolė, atlikdama savo funkcijas, kontroliuoja:
3) Seimo kanceliarijos, Seimui atskaitingų įstaigų, Seimą aptarnaujančių padalinių ūkinę ir finansinę veiklą;
4) Respublikos Prezidento kanceliarijos bei Prezidentą aptarnaujančių padalinių ūkinę ir finansinę veiklą;
8) Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir kitų iš valstybės biudžeto finansuojamų įstaigų ūkinę ir finansinę veiklą;
11) visų rūšių įmonių, įstaigų ir organizacijų, kuriose valstybė turi ne mažiau kaip pusę balsų suteikiančių akcijų, veiklą;
13) valstybės turto privatizavimo ir valstybei priklausančių akcijų pardavimo ar kitokio perdavimo teisėtumą visų rūšių įmonėse, įstaigose ir organizacijose;
14) valstybės žemės, miškų, vandenų ir kitų gamtos išteklių naudojimo teisėtumą, taip pat valstybės žemės vertės nustatymą;
15) ar pagal paskirtį ir efektyviai įmonėse, įstaigose ir organizacijose naudojamos iš valstybės biudžeto gautos paskolos bei kitos valstybės subsidijos, ūkinę ir finansinę būklę tų ūkio subjektų, kurių paskolų ar sutartinių įsipareigojimų įvykdymo garantas yra valstybė;
16) ar savivaldybės, religinės, visuomeninės organizacijos pagal paskirtį ir efektyviai naudoja iš valstybės biudžeto gautas lėšas;
17) valstybės vardu gaunamų, taip pat imamų su Vyriausybės garantija kreditų gavimą, paskirstymą, naudojimą ir grąžinimą komerciniuose bankuose bei visų rūšių įmonėse, įstaigose ir organizacijose;
11 straipsnis. Valstybės įstaigų finansinės drausmės priežiūra
III. VALSTYBĖS KONTROLĖS SISTEMA IR KADRAI
13 straipsnis. Valstybės kontrolės organizaciniai pagrindai
Valstybės kontrolės sistema formuojama atsižvelgiant į Valstybės kontrolės paskirtį, keliamus uždavinius ir funkcijas.
14 straipsnis. Valstybės kontrolierius
Valstybės kontrolierius:
3) atstovauja Valstybės kontrolei valstybės ir visuomeninėse institucijose, taip pat tarptautinėse organizacijose;
6) tvirtina Valstybės kontrolės struktūrą, etatų sąrašą ir darbuotojų skatinimo tvarką, neviršydamas nustatyto metinio darbo užmokesčio fondo;
7) tvirtina Valstybės kontrolės vidaus darbo tvarkos taisykles, struktūrinių padalinių ir darbuotojų pareiginius nuostatus;
8) kontroliuoja Valstybės kontrolės pareigūnų sprendimų teisėtumą, nagrinėja skundus dėl Valstybės kontrolės pareigūnų veiksmų ir sprendimų;
15 straipsnis. Valstybės kontrolieriui keliami reikalavimai
Valstybės kontrolieriumi gali būti Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį juridinį arba ekonominį išsilavinimą ir nepriekaištingą reputaciją.
16 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus priesaika
Paskirtas valstybės kontrolierius pradeda eiti pareigas tik po to, kai Seimo posėdyje prisiekia būti ištikimas Lietuvos Respublikai.
Nustatomas toks valstybės kontrolieriaus priesaikos tekstas:
prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, saugoti valstybės turtą, sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei.
17 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus priesaikos priėmimo tvarka
Valstybės kontrolierius prisiekia stovėdamas priešais Seimo Pirmininką ir skaito priesaikos tekstą padėjęs ranką ant Lietuvos Respublikos Konstitucijos.
Baigęs skaityti priesaikos tekstą, valstybės kontrolierius pasirašo vardinį priesaikos lapą. Vardinis priesaikos lapas perduodamas Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkui.
18 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus dalyvavimas Seimo ir Vyriausybės posėdžiuose
Valstybės kontrolierius gali dalyvauti Seimo posėdžiuose be atskiro kvietimo ir diskusijose išdėstyti savo nuomonę, kai svarstomi su Valstybės kontrolės veikla susiję klausimai.
Valstybės kontrolierius turi teisę dalyvauti patariamojo balso teise Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose.
Jeigu valstybės kontrolierius nesutinka su Vyriausybės priimtu nutarimu, jis gali pareikšti atskirąją nuomonę, kuri turi būti įrašoma į Vyriausybės posėdžio protokolą, tačiau dėl to Vyriausybės nutarimo vykdymas nesustabdomas. Apie pareikštą atskirąją nuomonę valstybės kontrolierius raštu praneša Seimui.
19 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus turto ir pajamų deklaravimas
Valstybės kontrolierius pradeda eiti pareigas po to, kai deklaruoja savo ir savo šeimos narių turtą bei pajamas .
20 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus įgalinimų pasibaigimas
Valstybės kontrolierius nustoja eiti pareigas:
21 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus atšaukimas
22 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojai
Valstybės kontrolieriaus pavaduotojus į pareigas skiria ir iš jų atleidžia Respublikos Prezidentas valstybės kontrolieriaus teikimu.
23 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavadavimas
24 straipsnis. Valstybės kontrolės skyriai
Valstybės kontrolė pagal kontrolės veiklos sritis ir tikrinamas valstybės institucijas bei ūkio subjektus skirstoma į skyrius.
Kontrolės skyriams vadovauja skyrių viršininkai, kuriuos į pareigas priima ir iš jų atleidžia valstybės kontrolierius.
25 straipsnis. Valstybės kontrolės darbuotojai
Valstybės kontrolės pareigūnai yra valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai, kontrolės skyrių vadovai, kontrolieriai bei kvotėjai.
26 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų atranka
27 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų ir kitų darbuotojų priėmimas į darbą, perkėlimas ir atleidimas iš darbo
Valstybės kontrolės pareigūnų priėmimą į darbą, perkėlimą ir atleidimą iš darbo reglamentuoja šis ir kiti įstatymai .
Pareigūnai savo pareigas pradeda eiti po to, kai prisiekia Lietuvos valstybei ir įstatymų bei Vyriausybės nutarimų nustatyta tvarka deklaruoja savo ir savo šeimos narių turtą bei pajamas.
28 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūno priesaika
Priimami į Valstybės kontrolę pareigūnais asmenys prisiekia Lietuvos valstybei šiais žodžiais:
prisiekiu būti ištikimas Lietuvos valstybei, sąžiningai vykdyti Lietuvos Respublikos įstatymus, dorai atlikti savo pareigas, tarnauti Lietuvos Respublikos žmonėms ir valstybei;
29 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų kvalifikacinės kategorijos ir atestavimas
Kontrolės skyrių pareigūnų ir kvotėjų kvalifikacijai įvertinti nustatomos kvalifikacinės kategorijos.
Kontrolės skyrių pareigūnų ir kvotėjų darbo rezultatams ir tinkamumui pareigoms įvertinti pareigūnai yra atestuojami.
30 straipsnis. Valstybės kontrolės kadrų rengimas
31 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų visuomeninė veikla
Valstybės kontrolės pareigūnai gali dalyvauti visuomeninių organizacijų, draugijų, klubų ir kitų nepolitinių susivienijimų veikloje.
Valstybės kontrolėje draudžiama politinių partijų ir politinių organizacijų veikla. Valstybės kontrolės pareigūnai negali būti politinių partijų, politinių organizacijų nariais bei rėmėjais, negali dalyvauti jų veikloje.
32 straipsnis. Draudimas užimti kitas pareigas
Valstybės kontrolės pareigūnai negali eiti jokių kitų renkamų ar skiriamų pareigų, dirbti kitose valstybinėse, visuomeninėse, verslo, komercijos ar privačiose įstaigose ir įmonėse, taip pat gauti kito atlyginimo, išskyrus jam pagal užimamas pareigas nustatytąjį bei užmokestį už kūrybinę veiklą.
33 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų atleidimo iš tarnybos pagrindai
Valstybės kontrolės pareigūnas atleidžiamas iš tarnybos:
7) jei pažeidžiamos šio įstatymo 31 straipsnio antrosios ir trečiosios dalių bei 32 straipsnio nuostatos;
34 straipsnis. Valstybės kontrolės taryba
Valstybės kontrolėje sudaroma ir veikia patariamoji institucija – Valstybės kontrolės taryba. Į ją įeina valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai, kontrolės skyrių viršininkai.
IV. VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ TEISĖS IR PAREIGOS
35 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir kontrolės skyrių viršininkų teisės
Valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai ir kontrolės skyrių viršininkai turi teisę:
1) nurodyti tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovams jų veiklos trūkumus, juos perspėti, įpareigoti pašalinti nustatytus pažeidimus;
2) teikti tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovams pasiūlymus, kad būtų panaikinti jų sprendimai, pažeidžiantys teisėtus kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų interesus, sustabdyti aiškiai neteisėtus tikrinamų valstybės institucijų bei ūkio subjektų pareigūnų sprendimus ir veiksmus, jeigu jie gali padaryti turtinę žalą valstybei;
3) skirti pareigūnams pinigines nuoskaitas valstybei, savivaldybei bei valstybės ar savivaldybės įmonei, įstaigai ar organizacijai padarytos turtinės žalos dydžio, bet ne didesnes kaip 6 mėnesių vidutinio mėnesinio atlyginimo suma;
4) pareikšti ieškinį teisme ir siūlyti atleisti iš užimamų pareigų kaltus pareigūnus, išskyrus tuos, kuriuos skiria Respublikos Prezidentas arba skiria ar renka Seimas, už įstatymų ar Vyriausybės nutarimų pažeidimus ar padarytą esminę žalą valstybei, savivaldybei arba valstybės ar savivaldybės įmonei, įstaigai, organizacijai;
5) siūlyti tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų ar jų aukštesniųjų institucijų vadovams atleisti jiems pavaldžius darbuotojus iš užimamų pareigų už ūkinės ir finansinės veiklos pažeidimus;
6) reikalauti iš tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų ar jų aukštesniųjų institucijų vadovų, kad padarę pažeidimus darbuotojai būtų patraukti drausminėn arba materialinėn atsakomybėn;
7) duoti nurodymus bankams iki vieno mėnesio laikotarpiui nutraukti pinigų išdavimą bei pervedimą iš tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų sąskaitų, jeigu tikrinimo metu nustatyta esminė žala valstybei. Bankai, gavę tokį nurodymą, valstybės, savivaldybės institucijai ar ūkio subjektui negali atidaryti naujos sąskaitos;
8) įpareigoti tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovus grąžinti į valstybės ir savivaldybių biudžetus ar valstybinius fondus lėšas, dotacijas, biudžetinius asignavimus, skirtus arba panaudotus pažeidžiant įstatymus ar kitus teisės aktus, taip pat sumokėti valstybei nesumokėtus mokesčius ir ekonomines sankcijas;
9) iš tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų ne ginčo tvarka išieškoti į valstybės ir savivaldybių biudžetus ar valstybinius fondus lėšas, dotacijas, biudžetinius asignavimus, skirtus arba panaudotus pažeidžiant įstatymus ar kitus teisės aktus, taip pat nesumokėtus mokesčius ir ekonomines sankcijas;
11) teikti pasiūlymus už Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus pažeidimus atšaukti įmonės įregistravimą įstatymų nustatyta tvarka;
12) duoti nurodymus valstybės, taip pat savivaldybių kontrolės institucijoms atlikti tikrinimus jų kompetencijai priskirtose valstybės ir savivaldybių institucijose bei ūkio subjektuose;
36 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir kontrolės skyrių viršininkų sprendimai
37 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir kontrolės skyrių viršininkų sprendimų apskundimo tvarka
Kontrolės skyrių viršininkų sprendimai per 10 dienų nuo jų gavimo dienos gali būti apskųsti valstybės kontrolieriui arba jo pavaduotojams.
Valstybės kontrolieriaus ar jo pavaduotojų sprendimai dėl piniginių nuoskaitų skyrimo ir piniginių lėšų išieškojimo ne ginčo tvarka gali būti ieškinine teisena apskųsti Vilniaus apygardos pirmosios instancijos teismui per 10 dienų. Kreipimasis į teismą nesustabdo valstybės kontrolieriaus ar jo pavaduotojų sprendimų vykdymo, jei teismas nenusprendžia kitaip.
38 straipsnis. Administracinė atsakomybė asmenų, trukdančių Valstybės kontrolei vykdyti savo pareigas
39 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų teisės
Valstybės kontrolės pareigūnai, atlikdami kontrolės funkcijas, turi teisę:
4) gauti iš tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų, ūkio subjektų darbuotojų bei privačių asmenų žodinius ir rašytinius paaiškinimus, pažymas, dokumentų kopijas;
5) paimti dokumentus, palikdami jų kopijas ir paimtų dokumentų apyrašą, ir pridėti juos prie tikrinimo ataskaitų (aktų); esant reikalui, užantspauduoti dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietas;
6) reikalauti, kad būtų atlikti kontroliniai matavimai, materialinių vertybių inventorizacijos ir kiti faktiniai tikrinimai;
7) gauti iš Lietuvos banko, komercinių bankų ir kitų kredito įstaigų, taip pat valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų duomenis, pažymas ir dokumentų kopijas, susijusias su tikrinimu;
8) atlikti priešpriešinius tikrinimus visų nuosavybės formų ūkio subjektuose ir bankuose, kiek tai susiję su Valstybės kontrolės atliekamu tikrinimu ir nustatytais pažeidimais;
40 straipsnis. Slaptos informacijos tikrinimas
41 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų įgaliojimai skirti administracines baudas
V. KONTROLĖS VYKDYMO TVARKA
43 straipsnis. Kontrolės terminai, būdai, mastai ir darbo sąlygos
Tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovai privalo sudaryti būtinas darbo sąlygas Valstybės kontrolės pareigūnams ir jų pasitelktiems specialistams kontrolės funkcijoms atlikti.
44 straipsnis. Darbuotojų, kurių veiklą tikrina Valstybės kontrolė, teisės ir pareigos
Darbuotojai, kurių veiklą tikrina Valstybės kontrolė, privalo dalyvauti, kai tikrinamos jų žinioje esančios materialinės vertybės, vertybiniai popieriai ir pinigai; turi teisę susipažinti su dokumentais, kuriuose fiksuojami jų darbo trūkumai, bei teikti paaiškinimus.
45 straipsnis. Tikrinimų dokumentai
Atlikus tikrinimą, surašoma ataskaita (aktas), už kurios turinio tikrumą ir teisingumą visiškai atsako ją pasirašęs Valstybės kontrolės pareigūnas.
Tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovai ir pareigūnai privalo ne vėliau kaip per 3 dienas nuo ataskaitos (akto) gavimo pasirašyti tikrinimo dokumentus. Jeigu jie nesutinka su užfiksuotais darbo trūkumais, gali pateikti savo pastabas raštu. Atsisakymas susipažinti ir pasirašyti tikrinimų dokumentus nesustabdo sprendimų priėmimo.
46 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų sprendimų vykdymo terminai
Apie Valstybės kontrolės pareigūnų priimtus sprendimus pranešama tikrintų valstybės ir savivaldybių institucijų ar ūkio subjektų vadovams, kurie privalo per vieną mėnesį arba per kitą nustatytą terminą pranešti Valstybės kontrolei apie priemones padarytai žalai atlyginti bei išaiškintiems pažeidimams pašalinti.
VI. PINIGINIŲ NUOSKAITŲ SKYRIMAS IR IŠIEŠKOJIMAS
47 straipsnis. Piniginių nuoskaitų skyrimas
Piniginės nuoskaitos skiriamos:
1) neatsižvelgiant į tai, ar taikomos kitos poveikio priemonės, numatytos šio įstatymo 35 straipsnyje;
3) atsižvelgiant į turtinės žalos dydį, kuris nustatomas pagal faktinius valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų nuostolius, remiantis apskaitos duomenimis (sugadintas, prarastas, neteisėtai nurašytas turtas; nepagrįstai išmokėtos pinigų sumos; baudos, delspinigiai ir kitos ekonominės sankcijos).
48 straipsnis. Sąlygos, kurioms esant piniginės nuoskaitos neskiriamos
49 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir kontrolės skyrių viršininkų sprendimų dėl piniginių nuoskaitų skyrimo vykdymas
Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir kontrolės skyrių viršininkų sprendimus dėl piniginių nuoskaitų privalo vykdyti valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų vadovai.
Sprendimą skirti piniginę nuoskaitą Valstybės kontrolė išsiunčia žalą padariusiam pareigūnui į jo darbovietę ir į atitinkamą valstybinę mokesčių inspekciją.
Piniginę nuoskaitą įstatymo nustatyta tvarka iš pareigūno išskaito tikrinamų valstybės ir savivaldybių institucijų bei ūkio subjektų buhalterinės apskaitos tarnyba pagal jo darbo vietą, remdamasi Valstybės kontrolės sprendimu.
Iš asmenų, kurie neapmokėję piniginės nuoskaitos perėjo dirbti į kitą valstybės, savivaldybės instituciją ar ūkio subjektą, reikiama suma išskaitoma naujojoje darbovietėje. Šiais atvejais valstybės, savivaldybės institucijos ar ūkio subjekto vadovas, vyriausiasis buhalteris privalo Valstybės kontrolės sprendimą dėl piniginės nuoskaitos su įrašu apie išskaitytas sumas nusiųsti į piniginės nuoskaitos nesumokėjusio asmens naująją darbovietę ir apie tai pranešti atitinkamai valstybinei mokesčių inspekcijai.
Jeigu piniginės nuoskaitos arba nesumokėtos jos dalies neįmanoma išskaityti iš tų asmenų, kuriems paskirta nuoskaita, darbo užmokesčio, išieškojimo dokumentai persiunčiami teismui, kad reikalinga suma būtų išieškoma iš nurodyto asmens turto Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
VII. VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ TEISĖ PANAUDOTI GINKLĄ
VIII. VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ DARBO APMOKĖJIMAS IR SOCIALINĖS GARANTIJOS
51 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų darbo apmokėjimas
IX. VALSTYBĖS KONTROLĖS FINANSAVIMAS IR MATERIALINIS TECHNINIS APRŪPINIMAS
53 straipsnis. Valstybės kontrolės finansavimas
54 straipsnis. Valstybės kontrolės aprūpinimas patalpomis
55 straipsnis. Lėšos, skiriamos Valstybės kontrolės veiklai skatinti
Valstybės kontrolės pareigūnams atlikus tikrinimus išieškotų į valstybės ir savivaldybių biudžetus, taip pat į valstybės fondus lėšų dalis (30 procentų) skiriama valstybės kontrolės materialinei bazei stiprinti ir darbuotojams materialiai skatinti.
Valstybės kontrolės materialinei bazei stiprinti skiriama 75 procentai, o darbuotojams materialiai skatinti – 25 procentai lėšų, gautų šio straipsnio pirmojoje dalyje nustatyta tvarka.
X. VALSTYBĖS KONTROLĖS VEIKLOS PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
56 straipsnis. Valstybės kontrolės parlamentinė kontrolė