CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL ORLAIVIO IR/ARBA ORLAIVIO KOMPONENTO MODIFIKACIJOS TVIRTINIMO TAISYKLIŲ TVIRTINIMO
2001 m. rugpjūčio 22 d. Nr. 48
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 36 straipsnio 1 dalies nuostatomis, tvirtinu Orlaivio ir/arba orlaivio komponento modifikacijos tvirtinimo taisykles (pridedamos).
PATVIRTINTA
Civilinės aviacijos administracijos
direktoriaus 2001 m. rugpjūčio 22 d.
įsakymu Nr. 48
ORLAIVIO IR/ARBA ORLAIVIO KOMPONENTO MODIFIKACIJOS TVIRTINIMO TAISYKLĖS
I. Taikymo sritis ir bendrosios nuostatos
1. Orlaivio ir/arba orlaivio komponento modifikacijų tvirtinimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato modifikacijų tvirtinimo, taip pat užsienyje patvirtintų modifikacijų pripažinimo, sąlygas bei tvarką.
2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
2.1. Civilinės aviacijos administracijos (toliau – CAA) patvirtintas (anglų k. – approved by the CAA) – CAA dokumentuose patvirtintas kaip tinkamas nustatytam tikslui;
2.2. modifikacija (anglų k. – modification) – kiekvieno orlaivio komponento pakeitimas laikantis patvirtintų reikalavimų;
3. CAA turi teisę pripažinti kitos valstybės – Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) valstybės narės – atitinkamos įgaliotos institucijos patvirtintas modifikacijas, jei modifikacija patvirtinta vadovaujantis Jungtinės aviacijos reikalavimais JAR-21 Orlaivių ir su jais susijusių gaminių bei detalių sertifikavimo procedūros.
II. Nuorodos
4. Taisyklės parengtos vadovaujantis šiais Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais Lietuvos Respublikos bei Europos Sąjungos teisės aktais:
4.1. Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymas (Žin., 2000, Nr. 94-2918);
4.2. ES Tarybos reglamentas Nr. 3922/91 „Dėl techninių reikalavimų ir administracinių procedūrų civilinės aviacijos srityje suderinimo“ („Council Regulation No 3922/91 on the Harmonisation of Technical Requirements and Administrative Procedures in the Field of Civil Aviation“);
III. Modifikacijų klasifikavimas
5. Vadovaujantis anksčiau patvirtintomis panašiomis modifikacijomis ir visomis gaminio tipo pažymėjime nurodytų reikalavimų atitinkamomis revizijomis bei kriterijais, pateiktais šių taisyklių 2 priede, modifikacijos CAA klasifikuojamos į neesmines ir esmines. Modifikacijos, neturinčios didelės įtakos svoriui, centruotei, konstrukcijos tvirtumui, patikimumui, naudojimo ar kitoms charakteristikoms, kurios gali veikti gaminio tinkamumą naudoti, klasifikuojamos kaip neesminės modifikacijos. Visos kitos modifikacijos klasifikuojamos kaip esminės. Visas modifikacijas turi patvirtinti CAA pagal šių taisyklių VI ar VII punkto reikalavimus.
IV. Teisė priimti paraišką
6. Paraišką tvirtinti esminę modifikaciją CAA gali priimti tik iš gaminio tipo pažymėjimo turėtojo. Kiti pareiškėjai norėdami patvirtinti esminę modifikaciją turi prašyti išduoti atitinkamą papildomą gaminio tipo pažymėjimą.
V. Paraiška tvirtinti modifikaciją
9. Modifikacijai tvirtinti pareiškėjas turi pateikti CAA šių taisyklių 1 priede nustatytos formos paraišką su užpildytais I-IV punktais.
10. Prie paraiškos turi būti pridėta:
10.1. aprašymas, identifikuojantis modifikaciją:
10.2. sąrašas dokumentų, reikalingų įrodyti, kad modifikuotas gaminys atitinka šių taisyklių VIII dalyje nurodytus reikalavimus;
VI. Neesminės modifikacijos
VII. Esminės modifikacijos
12. Pareiškėjas, norintis patvirtinti esminę modifikaciją, turi:
12.3. patikrinti bei išbandyti modifikuotą gaminį ir, kur taikoma – atlikti bandomuosius skrydžius, ir padaryti Orlaivio skrydžių vadove pakeitimus. Ar reikalingas bandomasis skrydis ir pakeitimai Orlaivio skrydžių vadove, nustatoma vadovaujantis šių taisyklių 3 ir 4 prieduose nustatytais reikalavimais.
VIII. Taikomi reikalavimai
14. Išskyrus išimtis, nurodytas šių taisyklių 15 ir 16 punktuose, pareiškėjas siekdamas patvirtinti modifikaciją turi įrodyti, kad modifikuotas gaminys atitinka jam taikomus bei galiojančius pareiškimo padavimo dieną Jungtinės aviacijos institucijos (JAA) ir kitus CAA nustatytus reikalavimus.
15. Šių taisyklių 15.1, 15.2 ir 15.3 punktuose nurodytais atvejais pareiškėjas gali įrodyti, kad modifikuotas gaminys atitinka šių taisyklių 14 punkte nurodytų reikalavimų ankstesnę redakciją ir visus kitus tiesiogiai susijusius reikalavimus, kuriuos nustato CAA. Tačiau gaminio tipo pažymėjime nurodyti reikalavimai gali būti svarbesni už reikalavimų, nurodytų šių taisyklių 14 punkte, ankstesnę redakciją. Pareiškėjas toliau išvardytais atvejais gali pateikti faktus, kad gaminys atitinka ankstesnę reikalavimų redakciją, kai:
16. Pareiškėjas, siekdamas modifikuoti orlaivius (išskyrus sraigtasparnius), kurių didžiausiasis pakilimo svoris yra iki 2722 kg (6000 lbs), arba neturbininius sraigtasparnius, kurių didžiausias pakilimo svoris yra iki 1361 kg (3000 lbs), turi įrodyti, kad modifikuotas orlaivis atitinka gaminio tipo pažymėjime nurodytus reikalavimus. Tačiau jei CAA nustato, kad pakeitimas zonoje yra didelis, CAA gali nustatyti gaminio tipo pažymėjimo priedą, kuriame būtų nurodyti tiesiogiai susiję papildomi reikalavimai, kurie galioja paraiškos padavimo dieną tol, kol CAA nustatys, kad modifikuoto gaminio, atitinkančio šiuos reikalavimus, saugos lygis ar praktiškumas nesumažėjo.
17. Jei CAA nustato, kad siūlomos modifikacijos reikalavimai, kurie galioja paraiškos padavimo dieną, neatitinka nustatytų ir galiojančių paraiškos padavimo dieną saugos standartų, pareiškėjas privalo laikytis CAA nurodytų specialiųjų sąlygų tam, kad užtikrintų atitinkamą modifikuoto gaminio saugos lygį.
18. Paraiška modifikuoti orlaivius, sertifikuotus pagal JAR-25 arba JAR-29, galioja penkerius metus, o paraiška modifikuoti gaminius, sertifikuotus pagal kitus reikalavimus, galioja trejus metus. Tuo atveju, kai modifikacija nepatvirtinama, arba aišku, kad nebus patvirtinta, iki laiko nustatyto šiame poskyryje, pareiškėjas gali:
IX. Patvirtinimas
19. CAA gali patvirtinti esminę modifikaciją, jei pareiškėjas:
19.2. CAA priimtinu būdu pademonstravo, kad:
19.2.2. visos nesilaikytos tinkamumo skraidyti sąlygos kompensuotos kitais faktoriais, kurie užtikrina atitinkamą saugos lygį;
X. Įrašų saugojimas ir laikymas
21. Visą su modifikacija susijusią projekto informaciją, brėžinius ir bandomųjų skrydžių ataskaitas, įskaitant ir modifikuoto gaminio bandymų tikrinimo protokolus, turi laikyti pareiškėjas ir pareikalavus CAA, pateikti visą informaciją, kad būtų galima įsitikinti modifikuoto gaminio tinkamumo naudoti tęstinumu.
Orlaivių ir/arba orlaivio komponento
modifikacijos tvirtinimo taisyklių
1 priedas
Orlaivio/orlaivio komponento modifikacijos tvirtinimas
Approval of the modification of aircraft/aircraft component
Nurodymas: rašyti arba spausdinti didžiosiomis spausdintomis raidėmis be taisymų; patamsintų vietų nepildyti. Instructions: print or type without corrections, do not write in shaded areas. |
Registracijos Nr. |
|||
I. Orlaivio duomenys Aircraft description |
||||
1. Nacionalinis ir registravimo ženklai Nationality and Registration Mark |
2. Gamintojo pavadinimas Builder name
|
|||
3. Gamintojo suteiktas žymuo Model designation |
4. Serijos Nr. Serial No.
|
|||
II. Gaminio identifikacija Unit identification |
||||
5. Gaminys Unit |
6. Gamintojo pavadinimas Builder name |
7. Gamintojo suteiktas žymuo Model designator |
8. Serijos Nr. Serial No. |
|
Sklandmuo Airframe |
___________________ Kaip aprašyta I dalyje ____________________ As described in item I above |
|||
Jėgainė Airframe |
|
|
|
|
Oro sraigtas Propeller |
|
|
|
|
Kiti komponentai Appliance |
|
|
|
|
III. Modifikacijos tikslas/trumpas aprašymas Reason/Brief description of the modification |
||||
|
||||
|
|
|
|
|
IV. Projektuotojo paraiška Designer certification |
|||||
9. Projektuotojo pavadinimas, pažymėjimo nuorodos Nr. Designer name, certificate reference No. |
|||||
10. Aš pareiškiu, kad, išskyrus pasikeitimus, kurie buvo padaryti pagal aukščiau aprašytą modifikaciją, minėtojo gaminio projektas nebuvo pakeistas. Taip pat pabrėžiu, kad modifikacijos projektas atitinka visus CAA nustatytus reikalavimus. I hereby certify that, except for the differences resulting from the modification listed herein, the design of the above aircraft has not been changed in any way. I further certify that the design of the modification to this aircraft complies with the relevant CAA requirements. |
|||||
11. Data Date |
12. Vardas, pavardė Name, surname |
13. Parašas Signature |
|||
V. Modifikacijos patvirtinimas Approval of the modification |
|||||
ڤ Patvirtinama Approved
14. Šioje paraiškoje pateikti duomenys atitinka keliamus reikalavimus ir tvirtinami taikyti tiktai aukščiau paminėtam orlaiviui. The data identified herein complied with applicable airworthiness requirements and is approved only for the item II above described aircraft/ aircraft component. |
ڤ Nepatvirtinama Rejected
15. Šioje paraiškoje pateikti duomenys neatitinka keliamų reikalavimų ir netvirtinami taikyti minėtam orlaiviui. The data identified herein do not complied with applicable airworthiness requirements and is not approved for the item II above described aircraft/ aircraft component. |
||||
16. CAA klasifikavimas: CAA classification |
ڤ esminis ڤ neesminis major minor |
17. CAA suteiktas Nr.: CAA given No. |
|||
18. Data Date |
19. Vardas, pavardė Name, surname |
20. Parašas Signature |
|||
VI. Atlikties patvirtinimas Performance verification |
|||||
21. Modifikacija įvykdyta: Modification made by: |
|||||
ڤPTPO AMO
……………………………………………………. Pavadinimas, pažymėjimo nuorodos Nr. Name, certificate reference No. |
ڤLicencijuoto specialisto Certificated mechanic
……………………………………………………. Licencijos Nr. Licence No. |
ڤOrlaivio gamintojo Aircraft manufacturer
……………………………………………………. Pavadinimas, pažymėjimo nuorodos Nr. Name, certificate reference No. |
|||
22. Aš pareiškiu, kad atlikta II dalyje identifikuoto gaminio III dalyje ar priede aprašyta modifikacija pagal Orlaivio ir/arba orlaivio komponento modifikacijos tvirtinimo taisyklių reikalavimus ir čia pateikta informacija yra tikra ir teisinga. I certify that the modification made to the unit(s) identified in the item II above and described in item III above or attachments hereto have been made in accordance with the requirements of Regulations of approval of aircraft and/or component modification and the information furnished herein is true and correct. |
|||||
22. Data Date |
23. Vardas, pavardė Name, surname |
24. Parašas Signature |
|||
VII. Tinkamumo naudoti patvirtinimas Approval for return to service |
|||||
25. Žemiau nurodyto CAA vyr. specialisto gaminys, identifikuotas pagal II punktą, buvo patikrintas CAA nustatytu būdu ir yra: Pursuant to the CAA given persons specified below, the unit identified in the item II above was inspected in the manner prescribed by the CAA and is: |
|||||
ڤpatvirtintas tinkamas naudoti approved for return to service |
ڤ pripažintas netinkamas naudoti rejected for return to service |
||||
26. Data Date |
27. Vardas, pavardė Name, surname |
28. Parašas Signature |
|||
|
|
|
|
|
|
______________
Orlaivių ir/arba orlaivio komponento
modifikacijos tvirtinimo taisyklių
2 priedas
MODIFIKACIJOS STATUSO NUSTATYMO KRITERIJAI
I. Bendrosios nuostatos
1. Modifikacijos statusas nustatomas vadovaujantis anksčiau patvirtintais atitinkamomis modifikacijomis ir visomis gaminio tipo pažymėjime nurodytų reikalavimų revizijomis bei šiame priede pateiktais Modifikacijos statuso nustatymo kriterijais (toliau – kriterijais). Į pateiktus klausimus atsakoma „taip“ arba „ne“. Nors vienas teigiamas atsakymas rodo, kad teikiama modifikacija yra esminė.
2. Kriterijai nustatyti vadovaujantis Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos dokumento Doc 9642-AN/941 Tinkamumo skraidyti tęstinumo vadovo („Continuing airworthiness manual“) 5 dalies priedu „Esminių ir neesminių modifikavimų ir remontų klasifikavimo kriterijai“ („Criteria for the Classification of Major and Minor Modifications and Repairs“).
II. Kriterijai
4. Svoris ir centruotė.
5. Skrydžio kokybė ir skrydžio charakteristikos.
5.1. Ar modifikacija sukelia orlaivio komponento nukrypimus, kurie gali:
6. Konstrukcijos tvirtumas.
6.1. Ar modifikacija susijusi su pagrindiniais orlaivio konstrukcijos elementais, tokiais kaip špantai, stringeriai, nerviūros, lonžeronai arba darbinė danga?
6.4. Ar modifikacija susijusi su papildomų didelio svorio dalių įmontavimu, dėl kurio gali prireikti pakartotinio konstrukcijos įvertinimo?
6.5. Ar modifikacija susijusi su didelio svorio dalių fiksavimo ar apribojimo sistemos įmontavimu ar pakeitimu?
6.6. Ar modifikacija susijusi su krėslų konstrukcijos elementų remontu ar pakeitimu, saugos diržais ar kita keleivių saugos įranga ir jos tvirtinimu?
7. Jėgainės veikimas.
8. Kiti aspektai, turintys įtakos tinkamumui skraidyti.
8.1. Ar modifikacija susijusi su įranga, kuri nėra standartizuota, bet yra patvirtinta ar priimta CAA?
8.2. Ar modifikacija padidina gedimo, kuris gali turėti įtakos arba sutrikdyti saugų skrydį ar tūpimą, atsiradimo tikimybę?
8.3. Ar modifikacija turi įtakos pilotų matomumui iš kabinos arba sumažina galimybes gerai valdyti orlaivį?
8.5. Ar modifikacija turi įtakos kabinos slėgio reguliavimo ir kvėpavimui skirto deguonies tiekimo sistemoms?
8.6. Ar modifikacija turi įtakos lėktuvo valdymo sistemoms ir automatinio skrydžio valdymo sistemai?
8.7. Ar modifikacija turi įtakos elektros sistemos pagrindiniams komponentams, tokiems kaip generatorius, alternatorius, inverteris, akumuliatorius, paskirstymo šinos ar šinų apsaugos ir kontrolės įranga?
8.8. Ar modifikacija turi įtakos navigacinę informaciją teikiantiems prietaisams, indikatoriams ar jų posistemėms?
8.9. Ar modifikacija turi įtakos prietaisams, indikatoriams ar jų posistemėms, kurios tiekia esminę ar kritinę informaciją, susijusią su orlaivio statusu?
9. Kiti aspektai, turintys įtakos aplinkos apsaugai.
Orlaivio ir/arba orlaivio komponento
modifikacijos tvirtinimo taisyklių
3 priedas
BANDOMASIS SKRYDIS
I. Bendrosios nuostatos
1. Pagrindinis bandomojo skrydžio tikslas yra:
1.3. patvirtinti, kad modifikuota sistema atlieka jai skirtas funkcijas ir turi patenkinamas veikimo charakteristikas;
II. Skrydžio charakteristikos
3. Bandomasis skrydis reikalingas, kai modifikacija siejama su orlaivio skrydžio charakteristikomis, įskaitant:
III. Naudojimo galimybės
4. Bandomasis skrydis reikalingas, kai modifikacija turėjo didelės įtakos orlaivio keliamajai jėgai, priekiniam pasipriešinimui, nustatytai traukai, didžiausiems svoriams, trinties žemėje ir stabdymo charakteristikoms. Modifikacijos įtaka orlaivio naudojimo charakteristikoms turi būti vertinama visų taikomų veiksmų zonose, tarp kurių gali būti:
IV. Prietaisų lentos projektas
5. Bandomasis skrydis reikalingas atlikus modifikaciją, kuri turi įtakos bendram vaizdui iš pilotų kabinos, ypač naktį (t. y. akinantis spindėjimas ar atsispindėjimas nuo papildomų arba išorinių šviesos šaltinių), orlaivio skrydžio prietaisų, įspėjimo arba perspėjimo panelei, valdumo ir informacijos sistemai ar galinčioms padidinti pilotų darbo, reikalingo įvertinti skrydį, apkrovoms.
V. Skrydžio valdymas
VI. Navigacinės sistemos
7. Modifikavus navigacinę sistemą bandomasis skrydis turi apimti tokius sistemos tikslumo ir naudojimo galimybių bandymus, kurie įrodytų, kad modifikuota įranga atlieka jai numatytas funkcijas ir orlaivis su šia įranga yra tinkamas naudoti. Modifikacija, kuri gali turėti įtakos navigacinės sistemos naudojimo galimybėms ir tikslumui, gali būti:
7.1. išorėje montuojama papildoma įranga, kuri gali iš dalies temdyti siųstuvą, anteną, daviklius ar imtuvus;
7.4. modifikuota ar papildyta elektros sistema, kuri gali sukelti elektromagnetinius trukdžius esančiai navigacinei sistemai;
VII. Sistemos naudojimas
8. Bandomasis skrydis gali būti reikalingas modifikavus ir kokią nors aukščiau nepaminėtą orlaivio sistemą. Bandomasis skrydis reikalingas įvertinti orlaivio naudojimo lygį ir praktiškumą gedimo atveju, kuris gali įvykti orlaiviui pakilus ar su kuriuo galima skristi atsižvelgiant į Pagrindinį minimalios įrangos sąrašą (MMEL).
Orlaivio ir/arba orlaivio komponento
modifikavimo tvirtinimo taisyklių
4 priedas
ORLAIVIO SKRYDŽIŲ VADOVO PAPILDYMAS
1. Orlaivio skrydžių vadovo papildymas tam tikrais atvejais yra modifikacijos tvirtinimo sudėtinė dalis. Papildymai turi apimti Orlaivio skrydžių vadovo pakeitimus arba priedus, kurie numatyti modifikacijos projekte. Orlaivio skrydžių vadovo priedas, Orlaivio skrydžių vadovo papildymas ar naujas Orlaivio skrydžių vadovas reikalingas šio priedo 2, 3, 4 ir 5 punktuose išvardytais atvejais.
2. Bandymai ir analizė parodė, kad pasikeitė modifikuoto orlaivio žemiau išvardyti naudojimo apribojimai:
2.5. modifikuotas orlaivis gali būti naudojamas tiktai ribotomis sąlygomis (t. y. dieną, VST, neledijančiomis oro sąlygomis);
3. Po sistemos pakeitimo ar bandomojo skrydžio išaiškėjo, kad reikia pakeisti normalias ar avarines procedūras.
4. Pasikeitė modifikuoto orlaivio naudojimo galimybių charakteristikos, tokios kaip:
5. Visais kitais atvejais, kai CAA nustato, kad Orlaivio skrydžių vadovo priedas, Orlaivio skrydžių vadovo papildymas ar naujasis Orlaivio skrydžių vadovas yra reikalingas.