LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2008 M. LIEPOS 10 D. ĮSAKYMO Nr. 1K-232 „DĖL VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS 25-OJO STANDARTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2010 m. birželio 2 d. Nr. 1K-179

Vilnius

 

P a k e i č i u 25-ąjį viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartą „Segmentai“, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. liepos 10 d. įsakymu Nr.1K-232 „Dėl viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 25-ojo standarto patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 82-3275), ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2008 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 1K-232

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2010 m. birželio 2 d. įsakymo Nr. 1K-179 redakcija)

 

25-ASIS VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS STANDARTAS „SEGMENTAI“

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 25-asis viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartas „Segmentai“ (toliau – šis standartas) nustato viešojo sektoriaus subjekto informacijos apie segmentus pateikimo finansinių ataskaitų rinkinyje tvarką ir principus. Informacija pagal segmentus padeda finansinių ataskaitų vartotojams nustatyti viešojo sektoriaus subjekto veiklos kryptis ir apimtis, tinkamai paskirstyti išteklius, reikalingus viešojo sektoriaus subjekto veiklai vykdyti.

2. Šis standartas vienodai taikomas ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam atskirų finansinių ataskaitų rinkinį, ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį.

3. Šiame standarte vartojamos sąvokos:

Veiklos segmentas pagal valstybės funkciją (toliau – veiklos segmentas) – veiklos dalis, apimanti vienos valstybės funkcijos, nustatytos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 (Žin., 2003, Nr. 69-3135; 2007, Nr. 131-5316; 2010, Nr. 36-1732), atlikimą. Informacija teikiama apie visas viešojo sektoriaus subjekto atliekamas valstybės funkcijas.

Veiklos segmento finansavimo sumos – finansavimo sumos tam tikros valstybės funkcijos išlaidoms (turto ir paslaugų įsigijimo) padengti.

Veiklos segmento įsipareigojimai (toliau – įsipareigojimai) – įsipareigojimai, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi prisiimami atliekant tam tikrą valstybės funkciją.

Veiklos segmento pajamos (toliau – pajamos) – pajamų dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi susidaranti atliekant tam tikrą valstybės funkciją.

Veiklos segmento sąnaudos (toliau – sąnaudos) – sąnaudų dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi daroma tam tikrai valstybės funkcijai atlikti.

Veiklos segmento turtas (toliau – turtas) – turto dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi naudojama tam tikrai valstybės funkcijai atlikti.

4. Kitos šiame standarte vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme (Žin., 2007, Nr. 77-3046; 2008, Nr. 137-5370) ir kituose viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose (toliau – VSAFAS).

 

II. FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINYJE TEIKTINŲ SEGMENTŲ NUSTATYMAS

 

5. Viešojo sektoriaus subjekto finansinėse ataskaitose turi būti pateikta informacija apie šiuos veiklos segmentus:

5.1. bendros valstybės paslaugos;

5.2. gynyba;

5.3. viešoji tvarka ir visuomenės apsauga;

5.4. ekonomika;

5.5. aplinkos apsauga;

5.6. būstas ir komunalinis ūkis;

5.7. sveikatos apsauga;

5.8. poilsis, kultūra ir religija;

5.9. švietimas;

5.10. socialinė apsauga.

6. Šiame standarte nustatyti veiklos segmentai laikomi pirminiais. Viešojo sektoriaus subjektas gali pateikti informaciją apie savo pasirinktus ar viešojo sektoriaus segmentų grupę kontroliuojančio subjekto nustatytus segmentus, kurie laikomi antriniais, pavyzdžiui, geografinius. Geografiniai segmentai apimtų funkcijos atlikimą pagal tam tikras geografines sritis, kuriose ekonominės sąlygos labai skiriasi. Tokiu atveju kartu su informacija apie veiklos segmentus gali būti pateikta ir informacija pagal geografinius segmentus.

7. Konsoliduotosiose valstybės, savivaldybių ir nacionalinėse finansinėse ataskaitose turi būti pateikta informacija tik apie veiklos segmentus. Kai šio standarto nuostatos taikomos ir pirminiam segmentui, ir antriniam segmentui, vartojamas žodis „segmentas“.

 

III. SEGMENTŲ APSKAITOS POLITIKA

 

8. Viešojo sektoriaus subjektas patvirtina apskaitos politiką informacijai apie segmentus pateikti atskirame subjekto finansinių ataskaitų rinkinyje arba viešojo sektoriaus subjektų grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinyje. Pagal šią politiką nustatomi segmentų išskyrimo bei pajamų, sąnaudų, turto, finansavimo sumų, įsipareigojimų ir pinigų srautų priskyrimo prie jų kriterijai. Pajamų, sąnaudų, turto, finansavimo sumų, įsipareigojimų ir pinigų srautų priskyrimas prie segmento reikalingas, norint pateikti informaciją apie segmentui tenkančias sąnaudas.

9. Turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai, pajamos, sąnaudos ir pinigų srautai prie pirminių veiklos segmentų priskiriami pagal tai, kokioms valstybės funkcijoms vykdyti skiriami ir naudojami ištekliai.

10. Turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai, pajamos, sąnaudos ir pinigų srautai prie antrinių segmentų priskiriami subjekto pasirinkta tvarka, atsižvelgiant į segmentų turinį, viešojo sektoriaus subjekto veiklos pobūdį ir jo sąlyginį savarankiškumą.

11. Viešojo sektoriaus subjektas turi tvarkyti turto, įsipareigojimų ir finansavimo sumų apskaitą pagal segmentus taip, kad galėtų finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte (toliau – aiškinamasis raštas) rodomas savo pagrindinės veiklos sąnaudas ir išmokas tinkamai priskirti prie veiklos segmentų.

12. Prie tam tikro segmento priskirtas pajamas, sąnaudas, turtą, finansavimo sumas, įsipareigojimus ir pinigų srautus sudaro sumos, kurios tiesiogiai priskiriamos prie segmento, ir sumos, kurios gali būti netiesiogiai, tačiau pagrįstai priskiriamos prie segmento.

13. Turtas, įsipareigojimai ir finansavimo sumos gali būti priskiriami prie tam tikro segmento, jei su šiuo turtu, įsipareigojimais ir finansavimo sumomis susijusios pajamos ir sąnaudos priskiriamos prie to segmento.

14. Jei turto, įsipareigojimų, finansavimo sumų, pajamų ir sąnaudų priskyrimo prie konkretaus segmento pagrindas yra neaiškus, šios sumos turi būti priskiriamos prie didžiausią viešojo sektoriaus subjekto veiklos dalį apimančio segmento.

15. Prie tam tikro segmento priskiriamos tik pagrindinės veiklos pajamos ir sąnaudos (įskaitant praėjusių laikotarpių klaidų taisymą ir apskaitos politikos keitimo įtaką), turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai ir pinigų srautai.

16. Prie segmentų nepriskiriama:

16.1. finansinės ir investicinės veiklos pajamos ir sąnaudos;

16.2. kitos veiklos pajamos ir sąnaudos;

16.3. nuosavybės metodo įtaka – viešojo sektoriaus subjekto grynojo perviršio dalies, susidarančios iš nuosavybės metodu apskaitoje rodomų kontroliuojamų, asocijuotųjų viešojo sektoriaus subjektų, jungtinės sutarties subjektų investicijų ar kitų investicijų.

17. Prie segmentų nepriskiriamas turtas ir finansinis turtas, su kurių naudojimu susijusios pajamos ir sąnaudos priskiriamos prie kitos veiklos ir finansinės veiklos vykdymo. Taip pat prie segmentų nepriskiriamos investicijos į kontroliuojamus ir asocijuotuosius subjektus.

18. Prie segmentų nepriskiriami iš subjekto kitos veiklos kylantys įsipareigojimai, taip pat tie įsipareigojimai, su kuriais susijusios pajamos ir sąnaudos, priskiriamos prie finansinės veiklos.

19. Prie segmentų nepriskiriamos gautinos ir gautos finansavimo sumos, skirtos kitai, finansinei ir investicinei veikloms finansuoti.

20. Prie segmentų nepriskiriami investicinės ir finansinės veiklos pinigų srautai.

 

IV. INFORMACIJOS PATEIKIMAS FINANSINIŲ ATASKAITŲ AIŠKINAMAJAME RAŠTE

 

21. Viešojo sektoriaus subjektas apie kiekvieną veiklos segmentą aiškinamajame rašte turi pateikti ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių informaciją pagal šio standarto priede nustatytą formą (teikiamos dvi atskiros ataskaitos – už ataskaitinį ir praėjusį ataskaitinį laikotarpius).

22. Aiškinamajame rašte turi būti pateikta apskaitos politika dėl apskaitos informacijos priskyrimo pagal šio standarto 8 punkte nurodytus kriterijus prie tam tikro segmento ir priskyrimo pokyčiai, jei tokių buvo.

23. Aiškinamajame rašte turi būti pateikta apskaitos politika dėl antrinių segmentų nustatymo ir ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių informacija pagal kiekvieną antrinį segmentą.

 

_________________

 

 

 

25-ojo VSAFAS „Segmentai“

priedas

 

(Informacijos pagal veiklos segmentus pateikimo aukštesniojo ir žemesniojo lygių finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte formos pavyzdys)

 

20XX M. INFORMACIJA PAGAL VEIKLOS SEGMENTUS

 

Eil. nr.

Finansinių ataskaitų straipsniai

Segmentai

Iš viso

Bendros valstybės paslaugos

Gynyba

Viešoji tvarka ir visuomenės apsauga

Ekonomika

Aplinkos apsauga

Būstas ir komunalinis ūkis

Sveikatos apsauga

Poilsis, kultūra ir religija

Švietimas

Socialinė apsauga

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

1.

PAGRINDINĖS VEIKLOS SĄNAUDOS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.

Darbo užmokesčio ir socialinio draudimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.

Nusidėvėjimo ir amortizacijos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.

Komunalinių paslaugų ir ryšių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.

Komandiruočių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.5.

Transporto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.6.

Kvalifikacijos kėlimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.7.

Paprastojo remonto ir eksploatavimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.8.

Nuvertėjimo ir nurašytų sumų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.9.

Sunaudotų ir parduotų atsargų savikaina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.10.

Socialinių išmokų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.11.

Nuomos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.12.

Finansavimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.13.

Kitų paslaugų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.14.

Kitos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

APSKAITOS POLITIKOS KEITIMO IR ESMINIŲ APSKAITOS KLAIDŲ TAISYMO ĮTAKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

PAGRINDINĖS VEIKLOS PINIGŲ SRAUTAI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.

Išmokos:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1.

 

Darbo užmokesčio ir socialinio draudimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2.

 

Komunalinių paslaugų ir ryšių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.3.

 

Komandiruočių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.4.

 

Transporto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.5.

 

Kvalifikacijos kėlimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.6.

 

Paprastojo remonto ir eksploatavimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.7.

 

Atsargų įsigijimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.8.

 

Socialinių išmokų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.9.

 

Nuomos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.10.

 

Kitų paslaugų įsigijimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.11.

 

Sumokėtos palūkanos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.12.

 

Kitos išmokos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________