LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ FINANSAVIMO IŠ VALSTYBĖS BIUDŽETO TAIKANT TIESIOGINĮ APMOKĖJIMĄ TIEKĖJAMS
2000 m. liepos 21 d. Nr. 195
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 100-2001; 1997, Nr. 30-709; 1999, Nr. 33-945) 4 straipsnio 2 dalimi bei siekdamas, kad būtų efektyviau ir taupiau naudojami valstybės piniginiai ištekliai, pagreitėtų atsiskaitymai tarp biudžetinių įstaigų ir tiekėjų, kurie joms tiekia prekes, atlieka darbus ir teikia paslaugas,
2. Nustatau, kad Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos tvarka nuo 2000 m. rugpjūčio 1 d. pradedama taikyti trijose ministerijose: Aplinkos apsaugos ministerijoje ir jai pavaldžiose biudžetinėse įstaigose (kuriose yra įdiegta kompiuterizuota Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistema), Susisiekimo ir Finansų ministerijose.
3. Laikau, kad nuo šių metų rugpjūčio 1 d. pervedant lėšas iš Valstybės iždo sąskaitos šio įsakymo 2 punkte nurodytoms biudžetinėms įstaigoms netaikoma (netenka galios) Finansų ministerijos 1995 06 23, 1996 12 11 raštuose Nr. 03-18/4120, Nr. 03-09/5150, Nr. 03-09/5153 „Dėl įstaigų ir organizacijų finansavimo“ nustatyta Valstybės biudžeto asignavimų perdavimo tvarka.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2000 07 21 įsakymu Nr. 195
VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TVARKA
1. BENDROSIOS NUOSTATOS
1.1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija perveda valstybės biudžeto lėšas, skirtas biudžetinių įstaigų valstybės biudžeto išlaidų sąmatoms vykdyti, iš valstybės iždo sąskaitos tiesiogiai tiekėjams, kurie biudžetinėms įstaigoms tiekia prekes, atlieka darbus ir teikia paslaugas.
1.2. Valstybės biudžeto lėšos iš valstybės iždo sąskaitos pervedamos į biudžetinės įstaigos sąskaitą banke tik išlaidoms, kurios daromos grynaisiais pinigais (atlyginimai, stipendijos, pašalpos, komandiruotės), užsienio valiuta, ir smulkioms (kanceliarinėms, ūkio ir kt.) išlaidoms.
1.3. Tiesioginiai mokėjimai biudžetinių įstaigų tiekėjams atliekami ir biudžeto lėšos į biudžetinės įstaigos sąskaitą banke pervedamos per kompiuterizuotą Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą (toliau – kompiuterizuota VBAM sistema) pagal biudžetinių įstaigų pateiktas mokėjimo paraiškas atsižvelgiant į faktinį poreikį kiekvienai mokėjimo procedūrai atlikti, išskyrus smulkių išlaidų finansavimą. Smulkioms išlaidoms valstybės biudžeto lėšos pervedamos neviršijant nustatyto limito mėnesiui: 10 procentų nuo trečdalio išlaidų sąmatoje ketvirčiui numatytų lėšų kitoms išlaidoms prekėms ir paslaugoms (biudžeto išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnis – 1.01.3. „Kitos išlaidos prekėms ir paslaugoms“), išskyrus išlaidas komandiruotėms. Biudžetinės įstaigos, neviršydamos limito smulkioms išlaidoms, gautas ir nepanaudotas einamuoju mėnesiu lėšas gali naudoti kitą mėnesį.
Mokėjimo paraiškos biudžetinėje įstaigoje rengiamos naudojantis kompiuterizuota VBAM sistema ir spausdintinės formos. Spausdintinės mokėjimo paraiškos biudžetinėje įstaigoje sudaromos naudojantis kompiuterizuota VBAM sistema – atspausdinama ataskaita mokėjimo paraiškos (1 priedas).
2. MOKĖJIMO PARAIŠKOS RENGIMO TVARKA NAUDOJANT KOMPIUTERIZUOTĄ VBAM SISTEMĄ
2.1. Biudžetinės įstaigos vadovas paskiria atsakingus darbuotojus (sistemos vartotojus) dirbti su kompiuterizuota VBAM sistema ir Iždo departamento nustatyta tvarka užpildo šių asmenų vartotojų identifikavimo korteles (2 priedas). Šias korteles (tris egzempliorius) pasirašo sistemos vartotojas, kuriam skirta kortelė, įstaigos vadovas, ir du kortelės egzemplioriai patvirtinami įstaigos herbiniu antspaudu. Pirmas kortelės egzempliorius su herbiniu antspaudu perduodamas Iždo departamentui, antras lieka įstaigoje, trečias perduodamas ministerijai, departamentui, apskričiai, tarnybai arba kitai institucijai (toliau – ministerija arba kita institucija) – asignavimų valdytojui.
Ministerija arba kita institucija, vykdydama savo išlaidų sąmatą, mokėjimo paraiškas tvarko kaip biudžetinė įstaiga. Šios įstaigos pildo du vartotojų identifikavimo kortelių egzempliorius ir vienas jų su įstaigos herbiniu antspaudu yra perduodamas Iždo departamentui.
2.2. Rengiant mokėjimo paraišką, turi dalyvauti mažiausiai du darbuotojai, iš kurių vienas turėtų teisę tvirtinti mokėjimo paraišką, kitas – ją rengti ir registruoti. Mokėjimo paraiškų rengimo (jeigu nepavesta kitam darbuotojui) ir registravimo teisė priklauso biudžetinės įstaigos vyriausiajam buhalteriui (finansininkui), tvirtinimo – įstaigos vadovui. Jeigu spausdintinė mokėjimo paraiška yra patvirtinta biudžetinės įstaigos vadovo, tvirtinimo procedūrą per kompiuterizuotą VBAM sistemą gali atlikti ir kitas įstaigos vadovo paskirtas darbuotojas.
2.3. Mokėjimo paraiška rengiama tik toms išlaidoms apmokėti, dėl kurių gautas įstaigos vadovo pritarimas. Duomenys mokėjimo paraiškai sudaryti imami iš išlaidas, kurias reikia apmokėti, pateisinančių dokumentų. Tokie dokumentai – tiekėjų sąskaitos faktūros, PVM sąskaitos faktūros, sutartys, darbo užmokesčio, stipendijų, pašalpų ir kitų skaičiavimų žiniaraščiai ir kt. Mokėjimo paraiškos rengėjas sutikrina kompiuterizuotos VBAM sistemos tiekėjo kortelėje esančius duomenis su tiekėjo duomenimis ant turimo mokėjimo dokumento. Mokėjimo paraišką parengęs asmuo ant išlaidas, kurias reikia apmokėti, pateisinančio dokumento kitos pusės įrašo mokėjimo paraiškos numerį, registravimo datą, taip pat gali įrašyti programos, funkcinės bei ekonominės klasifikacijos kodus ir pasirašo. Po to per kompiuterizuotą VBAM sistemą atspausdinami du mokėjimo paraiškos egzemplioriai, kurie yra patikrinami ir pasirašomi vyriausiojo buhalterio (finansininko) ir kartu su išlaidų apmokėjimą pateisinančiais dokumentais pateikiami pasirašyti įstaigos vadovui. Kai spausdintinės mokėjimo paraiškos du egzempliorius patvirtina (pasirašo) įstaigos vadovas, tvirtinimo procedūra atliekama ir per kompiuterizuotą VBAM sistemą. Vėliau mokėjimo paraiškos tvirtintojas pasirašo ant dviejų spausdintinės mokėjimo paraiškos egzempliorių. Atlikus šią procedūrą, mokėjimo paraiška registruojama kompiuterizuotoje VBAM sistemoje ir išsiunčiama (eksportuojama) į Iždo departamentą per ministeriją arba kitą instituciją. Be to, spausdintinė mokėjimo paraiška, patvirtinta įstaigos herbiniu antspaudu, skirta Iždo departamentui, perduodama ministerijai arba kitai institucijai.
2.4. Mokėjimo paraiškos pateikiamos per ministeriją arba kitą instituciją į Iždo departamentą ne vėliau kaip prieš 3 dienas iki paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino. Mokėjimo paraiškos, kurios yra perduotos vėliau kaip prieš 3 dienas iki paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino, gali būti apmokamos po 3 dienų po šių paraiškų įregistravimo Iždo departamente.
3. MINISTERIJŲ ARBA KITŲ INSTITUCIJŲ VAIDMUO
3.1. Ministerija arba kita institucija, naudodama VBAM sistemą, tvarko pavaldžių įstaigų išlaidų sąmatas, kontroliuoja jų išlaidas, gauna iš pavaldžių įstaigų finansinę informaciją ir teikia ją Finansų ministerijai. Šioms funkcijoms vykdyti ministerijos arba kitos institucijos vadovas paskiria atsakingus darbuotojus (sistemos vartotojus ministerijoje arba kitoje institucijoje) dirbti su kompiuterizuota VBAM sistema ir Iždo departamento nustatyta tvarka užpildo šių asmenų vartotojų identifikavimo korteles. Šias korteles (du egzempliorius) pasirašo sistemos vartotojas, kuriam užpildyta kortelė, ir įstaigos vadovas. Vienas minėtos kortelės egzempliorius yra perduodamas Iždo departamentui.
Gautas iš pavaldžių įstaigų vartotojų identifikavimo korteles ministerija arba kita institucija patikrina, pavizuoja, vieną egzempliorių pasilieka sau, o kitą su biudžetinės įstaigos herbiniu antspaudu pateikia Iždo departamentui.
3.2. Ministerija arba kita institucija gauna iš pavaldžių biudžetinių įstaigų mokėjimo paraiškas per kompiuterizuotą VBAM sistemą. Ministerijos arba kitos institucijos atsakingas darbuotojas pavizuoja gautas spausdintines mokėjimo paraiškas ir perduoda jas Iždo departamentui. Jam taip pat išsiunčiamos patikrintos mokėjimo paraiškos ir per kompiuterizuotą VBAM sistemą.
4. MOKĖJIMO PARAIŠKŲ TVARKYMAS IŽDO DEPARTAMENTE
4.1. Iždo departamentas gauna spausdintines mokėjimo paraiškas ir per kompiuterizuotą VBAM sistemą pagal kiekvieną iš valstybės biudžeto finansuojamą biudžetinę įstaigą.
4.2. Iždo departamento direktorius paskiria atsakingus darbuotojus (sistemos vartotojus) dirbti su kompiuterizuota VBAM sistema Iždo departamente. Šie darbuotojai priima ir saugo biudžetinių įstaigų ir ministerijų bei kitų institucijų vartotojų identifikavimo korteles.
4.3. Iždo departamento atsakingi darbuotojai (finansavimo skyrių ekonomistai), priėmę spausdintines mokėjimo paraiškas, pažymi gavimo datą, suteikia eilės numerį, patikrina, ar parašai, esantys mokėjimo paraiškoje, atitinka parašus, esančius vartotojų identifikavimo kortelėse, pasirašo ir užregistruoja mokėjimo paraiškų registracijos žurnale (3 priedas). Po to sutikrina spausdintinių mokėjimo paraiškų duomenis su mokėjimo paraiškų informacija, esančia kompiuterizuotoje VBAM sistemoje.
4.4. Iždo departamento atsakingi darbuotojai mokėjimo paraiškų apdorojimo procedūras atlieka naudodami kompiuterizuotą VBAM sistemą.
4.5. Atrinktos apmokėti mokėjimo paraiškos Iždo departamento atsakingų darbuotojų peržiūrimos ir patvirtinamos (sertifikuojamos). Patvirtinus mokėjimo paraiškas, per kompiuterizuotą VBAM sistemą atspausdinami mokėjimo pavedimai, kuriuos pasirašo Iždo departamento atsakingi darbuotojai, ir perduodami bankui mokėjimo procedūroms atlikti. Be to, per kompiuterizuotą VBAM sistemą į banką išsiunčiama, o vėliau ir gaunama informacija apie atliktas mokėjimo procedūras.
Spausdintinėje mokėjimo paraiškoje pažymima apie išlaidų apmokėjimą ir nurodoma apmokėjimo data.
4.6. Iždo departamentas, apmokėjęs biudžetinės įstaigos išlaidas (mokėjimo paraiškas) jos tiekėjui, per kompiuterizuotą VBAM sistemą išsiunčia biudžetinei įstaigai (per ministeriją arba kitą instituciją) informaciją apie išlaidų apmokėjimą (įskaitant Iždo departamento pervestus asignavimus į biudžetinės įstaigos sąskaitą), t. y. išsiunčia informaciją su žyma „Apmokėta“.
4.7. Iždo departamentas gali laikinai sulaikyti arba visiškai atmesti pateiktas mokėjimo paraiškas: jeigu Valstybės iždo sąskaitoje neužtenka lėšų išlaidoms apmokėti; kai mokėjimo paraiškos suma viršija patvirtintą išlaidų sąmatą; kai mokėjimo paraiškos suma smulkioms išlaidoms viršija nustatytą mėnesio limitą; mokėjimo paraiškos pateiktos apmokėti neatsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus piniginių išteklių naudojimo prioritetus; pagal Vyriausybės sprendimus laikinai sustabdomas kai kurių išlaidų sąmatos straipsnių finansavimas, tačiau biudžetinė įstaiga vis tiek prašo lėšų pagal šiuos straipsnius; kai mokėjimo paraiškoje padaryta klaida ir kt. Tuo atveju, kai mokėjimo paraiška atmetama, Iždo departamente apie tai pažymima ant gaunamų spausdintinių mokėjimo paraiškų, nurodant atmetimo priežastį, ir pasirašoma. Be to, per kompiuterizuotą VBAM sistemą biudžetinei įstaigai išsiunčiama informacija apie mokėjimo paraiškos atmetimą, t. y. išsiunčiama mokėjimo paraiška su žyma „Atmesta“.
5. BIUDŽETINĖS ĮSTAIGOS VEIKSMAI IŽDO DEPARTAMENTUI APMOKĖJUS ARBA ATMETUS MOKĖJIMO PARAIŠKĄ
5.1. Biudžetinė įstaiga, naudodama kompiuterizuotą VBAM sistemą, per ministeriją arba kitą instituciją gauna iš Iždo departamento informaciją apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą arba atmetimą. Spausdintinėje mokėjimo paraiškoje paraiškų tvarkytojas ties apmokėta mokėjimo paraiška įrašo jos apmokėjimo datą, o ties atmesta – užrašo „Atmesta“ ir pasirašo.
5.2. Atmesta mokėjimo paraiška kompiuterizuotoje VBAM sistemoje negali būti naudojama atliekant kitą mokėjimo procedūrą, jos negalima taisyti arba ištrinti.
5.3. Biudžetinė įstaiga dėl atmestos mokėjimo paraiškos kompiuterizuotoje VBAM sistemoje parengia automatinę „Kredito avizą“. Po to ją užregistruoja ir naudodama kompiuterizuotą VBAM sistemą per ministeriją arba kitą instituciją siunčia į Iždo departamentą. Automatinė „Kredito aviza“ kompiuterizuotoje VBAM sistemoje anuliuoja (panaikina) atmestą mokėjimo paraišką.
5.4. Kai pagal mokėjimo paraiškas, rengtas remiantis šios tvarkos 1.2 punkto nuostatomis, lėšos yra pervestos į biudžetinės įstaigos sąskaitą banke, biudžetinės įstaigos apmoka paraiškoje nurodytas išlaidas arba mokėjimo pavedimais, arba grynaisiais pinigais per įstaigos kasą. Šių gautų ir išmokėtų pinigų judėjimą, be bendros apskaitos tvarkos, biudžetinės įstaigos privalo parodyti ir kompiuterizuotoje VBAM sistemoje registruodamos supaprastintus apskaitos įrašus bendrajame žurnale. VBAM sistemoje registruojamos einamosios sąskaitos įstaigos biudžetinėms išlaidoms bei iš jos paimtų į įstaigos kasą piniginių lėšų judėjimo (įplaukų ir išmokų) apskaitos operacijos su priešpriešiniais įrašais į sąskaitą, reguliuojančią vietinius atsiskaitymus. Užregistruotus apskaitos įrašus kompiuterizuotoje VBAM sistemoje biudžetinės įstaigos išsiunčia Iždo departamentui per savo ministeriją arba kitą instituciją.
6. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
6.1. Biudžetinėje įstaigoje iš Iždo departamento per kompiuterizuotą VBAM sistemą gauta informacija apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą tiesiogiai tiekėjams yra pagrindas tvarkyti atsiskaitymo su tiekėjais, finansavimo ir kasinių išlaidų apskaitą. Informacijai pagal tiekėjus kompiuterizuotoje VBAM sistemoje gauti naudojama tiekėjų kortelės, tiekėjų įrašų knygos duomenys, ataskaita – tiekėjų detalus bandomasis balansas.
6.2. Iškilusius klausimus su savo tiekėju dėl prekių, paslaugų, darbų apmokėjimo sprendžia biudžetinė įstaiga. Delspinigius, baudas biudžetinės įstaigos sumoka bendra tvarka. Jeigu tiekėjas nepatiekė prekių (neatliko darbų arba nesuteikė paslaugų), už kurias sumokėta, tai permokėtas sumas turi išsireikalauti pati biudžetinė įstaiga.
6.3. Atgautas iš tiekėjų sumas biudžetinės įstaigos grąžina Finansų ministerijai ir mokėjimo pavedime nurodo išlaidų ekonominės, funkcinės klasifikacijų ir programos kodus (nurodomi tie patys kodai, kurie buvo įrašyti mokėjimo paraiškoje prašant apmokėti atmestas išlaidas). Be to, biudžetinės įstaigos atgautas iš tiekėjų ir Finansų ministerijai pervestas sumas įrašo kompiuterizuotos VBAM sistemos bendrajame žurnale (atliekami koreguojantys (mažinantys) išlaidų ir išmokų tiekėjui įrašai). Ši informacija išsiunčiama Iždo departamentui per ministeriją arba kitą instituciją.
6.4. Iždo departamentas, naudodamas kompiuterizuotą VBAM sistemą, tvarko tiekėjų sąrašą. Biudžetinės įstaigos, norėdamos apmokėti tiekėjui, kurio nėra tiekėjų sąraše, pateikia arba siunčia paštu Iždo departamentui prašymą dėl naujo tiekėjo įtraukimo į kompiuterizuotą VBAM sistemą pagal nustatytą formą – duomenys apie tiekėją (4 priedas), be to, informuoja apie visus su tiekėjais susijusius pasikeitimus (banko sąskaitos pakeitimas ir kt.) pateikdamos Iždo departamentui naują (patikslintą) formą – duomenys apie tiekėją. Už duomenų apie tiekėją teisingumą atsakinga šiuos duomenis pateikusi biudžetinė įstaiga.
6.5. Kompiuterizuotos Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos darbo vadovus ruošia ir tvirtina Finansų ministerijos Iždo departamentas.
6.6. Nuosekliai pereinant prie kompiuterinėmis programomis pagrįsto valstybės iždo sistemos funkcionavimo, reikalingi mėnesiniai duomenys apie įstaigų ir organizacijų valstybės biudžeto išlaidų sąmatų vykdymą. Todėl prašome, pasibaigus mėnesiui, iki kito mėnesio 10 dienos pateikti Finansų ministerijos Iždo departamentui mėnesines įstaigų ir organizacijų biudžeto sąmatos įvykdymo apyskaitas (forma Nr. 2).
1 priedas
Biudžetinė įstaiga: VBAMS MOK-01
Ministerija ...........: MOKĖJIMO PARAIŠKOS Lapas
Sąmata .................: Data
Periodas ...............:
Reg. data |
Mok. data |
Tiek. kodas |
Tiekėjo pavadinimas |
Mok. dok. Nr |
MP Nr. |
Progr |
Funkc. Kl. |
Ekon. Kl. |
Mokėjimo suma (Lt) |
Sąm. lik. po apm.(Lt) |
|
||||||||||
Suma iš viso:
|
Parašai ir datos: _______________ _________________
Vadovas Vyriausiasis buhalteris (finansininkas) Patvirtino
______________
3 priedas
Finansų ministerijos
Iždo departamentas
Mokėjimo paraiškų registracijos žurnalas
(mokėjimų tvarkytojas – vardas, pavardė)
Eil. Nr. |
Įstaigos organi zacijos kodas |
Įstaigos pavadinimas |
Mokėjimo paraiškų sąrašas |
Suma (Lt) |
Pastabos |
|
Nr. |
Gavimo data |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
______________
4 priedas
Duomenys apie tiekėją
1. Tiekėjo registracijos kodas _________________________________________________
(įmonės kodas)
2. Tiekėjo PVM mokėtojo kodas ________________________________________________
3. Tiekėjo pavadinimas ________________________________________________
4. Tiekėjo adresas ________________________________________________
5. Asmuo, su kuriuo palaikomi ryšiai ________________________________________________
6. Telefono Nr. ________________________________________________
7. Fakso Nr. ________________________________________________
8. Banko pavadinimas ________________________________________________
9. Banko kodas ________________________________________________
10. Sąskaitos Nr. ________________________________________________
________________________________________________________________________________
Biudžetinė įstaiga ________________________________________________
(BĮ kodas ir pavadinimas)
Departamentas ________________________________________________
(Kodas)
Ministerija ________________________________________________
(Kodas)
Įstaigos vadovas
(Vardas, pavardė, parašas)
Vyriausiasis buhalteris (finansininkas)
(Vardas, pavardė, parašas)
Data
______________