LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL KARVIŲ SERGAMUMO MASTITU MAŽINIMO IR PIENO KOKYBĖS GERINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2010 m. gegužės 24 d. Nr. 3D-487

Vilnius

 

Vadovaudamasis Žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 (Žin., 1998, Nr. 83-2327; 2009, Nr. 66-2615), 7.1.11 punktu ir siekdamas, kad būtų operatyviai sprendžiamos problemos, susijusios su padidėjusiu karvių sergamumu mastitu,

tvirtinu Karvių sergamumo mastitu mažinimo ir pieno kokybės gerinimo programą (pridedama).

 

 

Žemės ūkio ministras                                                             Kazys Starkevičius

 

_________________

 


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2010 m. gegužės 24 d. įsakymu Nr. 3D-487

 

KARVIŲ SERGAMUMO MASTITU MAŽINIMO IR PIENO KOKYBĖS GERINIMO PROGRAMA

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Karvių sergamumo mastitu mažinimo ir pieno kokybės gerinimo programa (toliau – programa) parengta, siekiant, kad būtų operatyviai sprendžiamos problemos, susijusios su padidėjusiu karvių sergamumu.

2. Programoje vartojamos sąvokos:

Kontroliuojančioji valstybės institucija – Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (toliau – VMVT).

Karvių mastitas – (toliau – mastitas) karvių pieno liaukos uždegimas. Skiriamas slaptasis ir klinikinis mastitas.

Papildomieji pieno tyrimai – gamintojo, supirkėjo ir kontroliuojančiosios valstybės institucijos iniciatyva atliekami pieno tyrimai.

Pieno gamintojas (toliau – gamintojas) – fizinis ir juridinis asmuo, gaminantis pieną parduoti.

Pieno kokybės rodikliai – bendras bakterinis užterštumas (tūkst./cm3), somatinių ląstelių skaičius tūkst./cm3, inhibitorinės medžiagos ir pieno užšalimo temperatūra °C.

Pieno supirkėjas (toliau – supirkėjas) – juridinis asmuo, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka perkantis pieną iš pieno gamintojų savo ūkinei veiklai ir nustatyta tvarka patvirtintas Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos.

Žemės ūkio veiklos subjektas – žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.

3. Programos vykdytojai – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – ŽŪM), Programos „LEADER“ ir žemdirbių mokymo metodikos centras, VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras (toliau – ŽŪIKVC), Valstybinė gyvulių veislininkystės priežiūros tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos, VĮ Gyvulių produktyvumo kontrolė, VŠĮ Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba (toliau – konsultavimo tarnyba), VMVT, Lietuvos mokslo ir studijų institucijos, žemės ūkio veiklos subjektai, pieno supirkėjai, melžimo ir pieno aušinimo įrangos tiekėjai.

 

II. Programos tikslai IR uždaviniai

 

4. Programos tikslas – sukurti palankias teisines, ekonomines sąlygas, siekiant sumažinti karvių sergamumą mastitu ir pagerinti pieno kokybę.

5. Programos uždaviniai:

5.1. tobulinti teisinę bazę, kad šalyje, nemažinant gaminamo pieno kiekio, būtų užtikrinta kokybiško pieno gamyba;

5.2. organizuoti mokymus pieno gamintojams, siekiant užtikrinti tinkamą gyvulių priežiūrą ir taisyklingą melžimą;

5.3. aktyvinti mokslinių tyrimų veiklą susirgimo mastitu mažinimo ir pieno kokybės gerinimo problemoms spręsti;

5.4. sukurti melžimo įrangos patikros sistemą, kuri padėtų išsaugoti sveikus gyvulius;

5.5. tobulinti ūkinių gyvūnų informacines sistemas, siekiant užtikrinti optimalių duomenų analizės ir išvadų pieno gamintojams teikimą;

5.6. skatinti pieno gamintojus dalyvauti prevencinėse gyvulių sveikatingumo, produktyvumo ir pieno kokybės gerinimo programose;

5.7. skatinti pieno gamintojus gaminti aukštos kokybės pieną bei dalyvauti meistriškumo konkursuose;

5.8. griežtinti žemės ūkio rinkos partnerių atsakomybę už superkamo pieno kokybės apskaitymą.

 

III. Programos įgyvendinimo priemonės

 

6. Programai įgyvendinti numatytos šios priemonės:

6.1. parengti ir žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinti reikalavimus dėl melžimo ir pieno aušinimo įrangos tiekimo Lietuvos rinkai;

6.2. parengti ir žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinti reikalavimus dėl karvių melžimo įrangos pirmojo paleidimo ir periodinės patikros;

6.3. tobulinti paramą reglamentuojančius teisės aktus, diferencijuojant pieno tyrimų bei gyvulių produktyvumo kontrolės įkainio subsidijos dydį. Numatyti skatinimo priemones, subsidijuojant papildomus pieno tyrimus, keičiant bandą, iš dalies remti draudimo įmokų kompensavimą, taip pat numatant galimybę tuo atveju, kai paskola imama bandai keisti ir paskolos trukmė – iki 2 metų, kompensuoti dalį palūkanų;

6.4. tobulinti VMVT direktoriaus įsakymus, reglamentuojančius veterinarijos reikalavimus pieną parduodantiems ūkiams, numatant priemones ankstyvai mastito diagnostikai bei stebėsenai;

6.5. įvertinti tarptautinę ūkinių gyvūnų užkrečiamųjų ligų fondų veiklos patirtį ir, suderinus su žemės ūkio veiklos subjektais, pateikti išvadas dėl tokio fondo steigimo Lietuvoje tikslingumo;

6.6. ŽŪIKVC parengti suderintą su pieno gamintojams atstovaujančiomis organizacijomis duomenų teikimo formą, pagal ją patikslinti Ūkinių gyvūnų registro duomenų bazes ir teikti informaciją;

6.7. skatinti gyvulių augintojus dalyvauti tikslinėse mokymo, konsultavimo programose. Taip pat, padedant konsultantams, rengti ir įgyvendinti mastito sukėlėjo išaiškinimo ir likvidavimo ūkyje planus;

6.8. programos „LEADER“ ir žemdirbių mokymo metodikos centrui iki 2010 m. IV ketvirčio parengti mokymo programą, orientuotą į mastito prevenciją ir likvidavimą ūkiuose, ir inicijuoti jos įgyvendinimą, suformuojant tikslines klausytojų grupes;

6.9. Konsultavimo tarnybai suaktyvinti konsultantų veiklą, konsultuojant pieno gamintojus pieno kokybės gerinimo klausimais;

6.10. gyvulių augintojams, padedamiems konsultantų, parengti ir įdiegti mastito prevencijos ir likvidavimo pieno ūkiuose planus (įvertinant mastito rizikos veiksnius pieną gaminančiame ūkyje – karvių laikymo sąlygas, guoliaviečių išplanavimą, šėrimą, melžimo įrangą ir melžimo higieną), numatant vykdyti bandos atnaujinimą ir reikalingas investicines priemones, bei vykdyti monitoringą;

6.11. rekomenduoti supirkėjams išskirti gamintojus, tiekiančius aukštesnės nei nustatyti privalomieji reikalavimai kokybės pieną, skatinti juos mokant aukštesnę supirkimo kainą ir pateikti kaip pavyzdį kitiems pieno gamintojams, o apie tokias priemones informuoti Pieno tarybą;

6.12. rekomenduoti ŽŪM, VMVT ar kitoms institucijoms, organizuojant konkursus ir teikiant įvairius apdovanojimus, pieno ūkių savininkams arba darbuotojams įvertinti, ar ūkis gamina kokybišką pieną. Skatinti kokybišką pieną gaminančius ūkininkus;

6.13. taikyti nuoskaitas pieno gamintojams už nekokybišką pieną, remiantis Pieno supirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2001 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. 3D-146 (Žin., 2001, Nr. 140-1406; 2009, Nr. 149-6669);

6.14. VMVT sugriežtinti pieno supirkėjų veiklos kontrolę, išaiškinant superkamo ir apskaitomo pieno kokybės skirtumus. Didinti nuobaudas pieno supirkėjams, supirkusiems nekokybišką pieną kaip kokybišką;

6.15. remti mokslo tiriamuosius darbus pieno kokybės ir mastito problemoms spręsti.

 

IV. Numatomi programos įgyvendinimo rezultatai

 

7. Suformavus sveikas bandas ir kaip galima labiau sumažinus karvių sergamumą mastitu, pagerės ūkių finansiniai rodikliai dėl padidėjusios pieno produkcijos, sumažėjusių išlaidų karvėms gydyti, aukštesnės pieno kokybės.

8. Pieno perdirbimo pramonė galės gaminti geros kokybės ir saugius pieno produktus.

9. Geresnės konkurencinės sąlygos pieno produktų prekybai ir eksportui.

10. Įgyvendinus šią programą bus:

10.1. išlaikyta nemažėjanti pieno gamyba;

10.2. padidinta geros kokybės pieno gamyba;

10.3. įdiegta melžimo įrangos patikros sistema, įgalinanti patikrinti melžimo įrangą pirmojo melžimo metu ar atlikti kasmetinę patikrą;

10.4. gerės mastito sukėlėjo ir jo jautrumo antibiotikams išaiškinimas;

10.5. įgyvendinant mastito likvidavimo (sanavimo) ūkyje planus, ūkininkai skatinami brokuoti lėtiniu mastitu sergančias karves, atnaujinant bandą sveikais (savo ūkyje išaugintais ir pirktais) gyvuliais;

10.6. sumažintas mastitu sergančių karvių skaičius;

10.7. užtikrintos kokybiškos konsultacijos ir mokymosi galimybės, taip pat mokymosi prieinamumas;

10.8. suaktyvinta mokslinių tyrimų veikla minėtoms problemoms spręsti.

 

V. PROGRAMOS FINANSAVIMO ŠALTINIAI

 

11. Numatoma, kad Programos įgyvendinimo priemonės bus finansuojamos iš:

11.1. Kaimo plėtros 2007–2013 m. programos lėšų;

11.2. Kaimo rėmimo programos lėšų.

 

_________________