Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 1632 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1445

 

2011 m. vasario 2 d. Nr. 126

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2010 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-981 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1632 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1445 (toliau – įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekte siūloma griežtinti sankcijas už akcizais apmokestinamų prekių laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką, taigi įvesti naują administracinį teisės pažeidimą, kai neteisėtai laikomų, gabenamų, naudotų ar realizuotų prekių vertė – iki pusės minimalaus gyvenimo lygio (toliau – MGL) (buvo iki 2 MGL). Nors veika darosi pavojingesnė tolygiai didėjant akcizais apmokestinamų prekių vertei, įvedamo naujo administracinio teisės pažeidimo pavojingumui sąlyginai sumažėjus (kai prekių vertė nesiekia 0,5 MGL), sankcija už tokio pobūdžio veiksmus, priešingai, smarkiai didėja. Taigi, šiuo atveju akivaizdus dvejopas proporcijų nesilaikymas. Pirmiausia akcizais apmokestinamų prekių vertės ir sankcijos požiūriu, kai neproporcingai kitose straipsnio dalyse numatomoms sankcijoms griežtinama bauda už pačios mažiausios vertės akcizais apmokestinamos prekės laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką (galiojančią nuostatą, kad už iki 2 MGL (130 litų) prekės vertę skiriama bauda nuo 100 iki 300 litų, siūloma pakeisti taip, kad už pusės MGL (65 litų) vertės prekę bauda išaugtų 10 kartų (nuo 1 000 iki 3 000 litų). Antra, sankcijos netolygiai didinamos lyginant visas straipsnio dalis tarpusavyje (atotrūkis tarp siūlomų naujų ir esamų sankcijų didėja nuo 1,5 iki 10 kartų), nesilaikoma sistemiškumo ir nuoseklumo principų. Be to, toks sankcijų už akcizais apmokestinamų prekių laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką sugriežtinimas aiškinamajame rašte išsamiau nemotyvuojamas.

Be to, taip neproporcingai padidintas baudas būtų sunku išieškoti iš pažeidėjų. Už sąlyginai mažos vertės akcizais apmokestinamų prekių laikymo, gabenimo, naudojimo ar realizavimo tvarkos pažeidimą skirtos didelės baudos išieškojimas tam tikrais atvejais galėtų būti nukreiptas į asmens būstą, o tai būtų neproporcinga padarytam administracinės teisės pažeidimui. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (toliau – Konstitucinis Teismas) doktriną konstituciniai teisingumo, teisinės valstybės principai reiškia, jog už teisės pažeidimus valstybės nustatomos poveikio priemonės turi būti proporcingos (adekvačios) teisės pažeidimui, jos turi atitikti siekiamus teisėtus ir visuotinai svarbius tikslus, neturi varžyti asmens akivaizdžiai labiau, negu reikia šiems tikslams pasiekti. Konstitucinio Teismo doktrinoje ne kartą pabrėžta, kad tarp siekiamo tikslo nubausti teisės pažeidėjus ir užtikrinti teisės pažeidimų prevenciją ir pasirinktų priemonių šiam tikslui pasiekti turi būti teisinga pusiausvyra (proporcingumas), už teisės pažeidimus valstybės nustatomos poveikio priemonės turi būti būtinos demokratinėje visuomenėje (Konstitucinio Teismo 2000 m. gruodžio 6 d., 2001 m. spalio 2 d., 2003 m. birželio 10 d., 2004 m. sausio 26 d., 2005 m. lapkričio 3 d., 2005 m. lapkričio 10 d., 2008 m. sausio 21 d., 2008 m. kovo 15 d., 2008 m. rugsėjo 17 d. nutarimai).

2. Pritarus įstatymo projekto nuostatoms, taigi ir baudų už administracinius teisės pažeidimus, numatytus Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1632 straipsnyje, didinimui, būtų iškreipta bendra Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso vienarūšių administracinių teisės pažeidimų, reglamentuojamų Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso dvyliktame skirsnyje („Administraciniai teisės pažeidimai prekybos, finansų, apskaitos ir statistikos srityje“), grupės sankcijų sistema. Be to, skirtųsi ir akcizais apmokestinamų prekių laikymo, gabenimo, naudojimo ar realizavimo pažeidžiant nustatytą tvarką reglamentavimas nuo Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 210 straipsnyje įtvirtintos sankcijos už kontrabandą (aiškinamajame rašte nurodyta, kad būtent šių dviejų administracinių teisės pažeidimų prevencija – vienas iš parengto įstatymo projekto tikslų). Pavyzdžiui, atsakomybę už kontrabandą nenumatyta diferencijuoti pagal neteisėtai gabenamų prekių, pinigų, meno vertybių ar kitų privalomų pateikti muitinei daiktų vertę, kai ji neviršija pusės MGL.

3. Teisingumo ministerija yra parengusi Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 199, 1991, 1992 ir 200 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1632, 177, 1772 ir 210 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 158 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos operatyvinės veiklos įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų paketą (toliau – projektų paketas), kurio vienas iš tikslų – įgyvendinti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008– 2012 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 33-1268) patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijos valstybės ekonominės bei finansinės kontrolės ir teisėsaugos institucijų bendradarbiavimui koordinuoti Priemonių plano kovos su akcizinių prekių kontrabanda ir nelegalia apyvarta stiprinimui 2010 metams 19 priemonę – „išnagrinėti administracinės atsakomybės už kontrabandą, akcizais apmokestinamų prekių laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką taikymo praktiką ir analizės pagrindu pateikti siūlymus bei parengti reikiamų teisės aktų projektus nustatytų problemų sprendimui“. Vienas iš projektų paketo uždavinių – sumažinti atotrūkį tarp administracinės ir baudžiamosios atsakomybės už kontrabandą ir neteisėtą disponavimą akcizais apmokestinamomis prekėmis – panaikinti sisteminius reglamentavimo trūkumus ir drauge sugriežtinti teisinę atsakomybę. Svarbu pabrėžti – šiuo atveju atsakomybė griežtinama kompleksiškai, atsižvelgiant ne tik į Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso, bet ir kitų teisės aktų nuostatas. Be to, minėtas projektų paketas parengtas siekiant įgyvendinti ir baudžiamojo proceso priemones – užtikrinti, kad išplėtus baudžiamosios atsakomybės už kontrabandą sritį ikiteisminio tyrimo pareigūnai nusikaltimus, numatytus Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 1991 straipsnio 1 dalyje, 1992 straipsnio 1 dalyje, 200 straipsnio 1 dalyje ir 201 straipsnio 2 dalyje, galėtų tirti neatskleisdami savo tapatybės.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

TEISINGUMO MINISTRAS                                                             REMIGIJUS ŠIMAŠIUS

 

_________________