LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBĖS ĮMONIŲ IR ĮSTAIGŲ VIDAUS AUDITO

 

2000 m. vasario 7 d. Nr. 127

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Valstybės įmonės ar įstaigos vidaus audito tarnybos nuostatus (pridedama).

2. Nustatyti, kad:

2.1. vidaus audito tarnybos steigiamos visose ministerijose, apskričių viršininkų administracijose ir Valstybinėje mokesčių inspekcijoje prie Finansų ministerijos; kitose valstybės įstaigose, taip pat valstybės įmonėse vidaus audito tarnyba steigiama, jeigu jose dirba daugiau kaip 300 darbuotojų, o tais atvejais, kai jose dirba mažiau kaip 300 darbuotojų, steigiama vidaus auditoriaus pareigybė. Vidaus audito tarnybos darbuotojų skaičių nustato įmonės ar įstaigos vadovas (įstaigoje – neviršydamas jai nustatyto etatų skaičiaus);

2.2. vidaus audito tarnybos (vidaus auditorių pareigybės) valstybės įmonėse ir įstaigose turi būti įsteigtos iki 2000 m. liepos 31 d.; esamieji žinybinės kontrolės, revizijos, vidaus kontrolės ir panašūs padaliniai valstybės įmonėse ir įstaigose (išskyrus Krašto apsaugos ministerijos Generalinę inspekciją) pertvarkomi pagal šio nutarimo 2.1 punkto nuostatas per 3 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos;

2.3. įsteigtos vidaus audito tarnybos (vidaus auditoriai) vadovaujasi šiuo nutarimu patvirtintais Valstybės įmonės ar įstaigos vidaus audito tarnybos nuostatais; juose nustatyta vidaus audito tvarka taip pat taikoma visiems projektams ir programoms, finansuojamiems iš Europos Sąjungos lėšų;

2.4. ministrai, apskričių viršininkai ir šio nutarimo 2.1 punkte nurodytų kitų valstybės įstaigų bei įmonių vadovai turi parengti ir patvirtinti ministerijos, apskrities viršininko administracijos, valstybės įmonės ar įstaigos vidaus audito tarnybos (vidaus auditoriaus) darbo reglamentą;

2.5. Finansų ministerija metodiškai vadovauja vidaus audito tarnyboms finansinio audito klausimais, o Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija – valdymo ir veiklos audito klausimais.

3. Rekomenduoti vietos savivaldos institucijoms įsteigti biudžetinėse įstaigose, kurių steigėjas yra savivaldybės taryba, ir savivaldybės įmonėse vidaus audito tarnybas, atsižvelgiant į šiuo nutarimu patvirtintus Valstybės įmonės ar įstaigos vidaus audito tarnybos nuostatus.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                        Andrius Kubilius

 

 

 

Valdymo reformų ir

savivaldybių reikalų ministras                                           Jonas Rudalevičius

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2000 m. vasario 7 d. nutarimu Nr. 127

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS AR ĮSTAIGOS VIDAUS AUDITO TARNYBOS NUOSTATA

 

II. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės įmonės ar įstaigos vidaus audito tarnyba (toliau vadinama – tarnyba) yra šios įmonės ar įstaigos struktūrinis padalinys, vykdantis šiuose nuostatuose nurodytus uždavinius bei funkcijas.

2. Tarnyba yra tiesiogiai pavaldi ir atskaitinga valstybės įmonės ar įstaigos, vadovui, kuris teikia Finansų ministerijai informaciją apie Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų atliekamų iždo procedūrų būklę.

3. Tarnybos veikla grindžiama nešališkumo ir objektyvumo principais.

4. Tarnyba veikia nepriklausomai nuo valstybės įmonės ar įstaigos visų lygmenų vadovų (struktūrinių padalinių) vykdomų vidaus kontrolės sistemos procedūrų.

5. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi šiais nuostatais ir valstybinio sektoriaus vidaus audito standartais. Vidaus audito tarptautiniais standartais vadovaujamasi tiek, kiek jie neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, jeigu Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys nenustato kitaip.

 

II. TARNYBOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

6. Tarnybos pagrindinis tikslas yra didinti valstybės įmonės ar įstaigos veiklos efektyvumą. Siekdama nurodytojo tikslo, tarnyba įgyvendina šiuos uždavinius:

6.1. užtikrina, kad valstybės įmonės ar įstaigos vadovui būtų teikiama objektyvi informacija apie šios įmonės ar įstaigos (įstaigos vadovui – taip pat ir apie jai pavaldžių įmonių, įstaigų) veiklą, galimą veiklos riziką bei vidaus kontrolės sistemos būklę;

6.2. skatina naujų, veiksmingų vidaus kontrolės sistemos priemonių diegimą.

7. Įgyvendindama jai nustatytus uždavinius, tarnyba atlieka šias funkcijas:

7.1. tikrina ir vertina:

7.1.1. valstybės įmonės ar įstaigos ir jos struktūrinių padalinių, pavaldžių įmonių ar įstaigų veiklos atitikimą jos tikslus bei uždavinius, veiklos atitikimą įstatymus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus, kitus teisės aktus ir vidaus taisyklių laikymąsi;

7.1.2. esamųjų informacinių sistemų veiksmingumą;

7.1.3. finansinių ataskaitų duomenis;

7.1.4. materialinių ir finansinių išteklių naudojimo efektyvumą;

7.1.5. priskirto turto apsaugą;

7.1.6. lėšų panaudojimą investicijoms;

7.1.7. informacinių sistemų projektus;

7.1.8. darbo organizavimą ir intelekto išteklių panaudojimo efektyvumą;

7.1.9. organizacinės struktūros optimalumą;

7.2. atlieka projektų ir programų, finansuojamų iš Europos Sąjungos lėšų, įgyvendinimo auditą;

7.3. rengia vidaus audito išvadas bei ataskaitas ir su rekomendacijomis pateikia jas valstybės įmonės ar įstaigos vadovui; audito ataskaitų kopijas (išrašus) pateikia audituotiems bei kitiems suinteresuotiems struktūriniams padaliniams ir pavaldžių įmonių ar įstaigų vadovams;

7.4. atlieka metinės finansinės atskaitomybės auditą pavaldžiose įmonėse ar įstaigose, pateikia audito išvadas audituotos ir savo įmonės ar įstaigos vadovui, kuris šias išvadas (kartu su numatomomis priemonėmis, kaip ištaisyti nurodytuosius trūkumus) pateikia Finansų ministerijai darbo reglamente nustatytais terminais;

7.5. rengia ataskaitas apie audito planų vykdymą bei tarnybos darbuotojų atliktą darbą;

7.6. teikia pasiūlymus, kaip tobulinti audito atlikimo dokumentus (standartus, metodines rekomendacijas, testus, atmintines ir kt.);

7.7. dalyvauja kuriant, įgyjant ir diegiant audito kompiuterizavimo programas;

7.8. dalyvauja rengiant atestuotų auditorių konkursus valstybės įmonės ar įstaigos metinės finansinės atskaitomybės ir kitų veiklos sričių auditui atlikti;

7.9. organizuoja ir tvarko tarnybos raštvedybą vadovaudamasi valstybės įmonės ar įstaigos raštvedybos reikalavimais, užtikrina tinkamą dokumentų saugojimą, audito išvadas ir ataskaitas nustatytąja tvarka perduoda į archyvą;

7.10. tikrina, ar imtasi reikiamų veiksmų audito metu nustatytiems trūkumams ištaisyti;

7.11. vykdo kitas įstatymų ir teisės aktų nustatytas funkcijas bei valstybės įmonės ar įstaigos vadovo nurodymus, susijusius su vidaus auditu.

 

III. TARNYBOS TEISĖS

 

8. Tarnyba, vykdydama jai nustatytas funkcijas, turi teisę:

8.1. vadovaudamasi teisės aktais ir audito standartais, pasirinkti audito testus, procedūras, terminus ir būdus;

8.2. atlikti atrankinius kontrolinius matavimus, vertybių inventorizavimą ar kitokį turto tikrinimą;

8.3. naudotis visa valstybės įmonės ar įstaigos duomenų bazėje sukaupta informacija;

8.4. be atskiro valstybės įmonės ar įstaigos vadovo nurodymo gauti iš visų struktūrinių padalinių ir pavaldžių įmonių ar įstaigų:

8.4.1. visų galiojančių dokumentų (nutarimų, protokolų, vadovo įsakymų, nuostatų, taisyklių, instrukcijų, aktų, grafikų, raštų ir kt.), kuriais savo darbe vadovaujasi audituojami struktūriniai padaliniai ir pavaldžios įmonės ar įstaigos, kopijas;

8.4.2. visus apskaitos dokumentus (finansines ataskaitas ir kt.);

8.4.3. informaciją apie rengiamus investicijų ir kompiuterizacijos projektus;

8.4.4. naudojamų kompiuterinių programų dokumentų, šių programų ir informacinių sistemų duomenų kopijas;

8.4.5. reikiamas kompiuterinio tinklo ar programinės įrangos vartotojo teises audituojamos informacinės sistemos funkcionavimui stebėti;

8.5. atlikdama auditą pasirinktinai ir nepranešdama, lankytis visuose struktūriniuose padaliniuose ir pavaldžiose įmonėse ar įstaigose, patekti į visas jų patalpas;

8.6. tikrinti valstybės įmonės ar įstaigos dokumentus, pinigus, vertybinius popierius, materialines vertybes, taip pat jų saugojimo vietas;

8.7. gauti audituojamų struktūrinių padalinių ir pavaldžių įmonių ar įstaigų vadovų ir darbuotojų raštiškus bei žodinius paaiškinimus, taip pat dokumentų nuorašus;

8.8. gavusi valstybės įmonės ar įstaigos vadovo sutikimą, pasitelkti kitų struktūrinių padalinių ir pavaldžių įmonių ar įstaigų darbuotojus tarnybos funkcijoms vykdyti;

8.9. reikalauti iš audituojamų struktūrinių padalinių ir pavaldžių įmonių ar įstaigų vadovų:

8.9.1. sudaryti tinkamas sąlygas atlikti auditą, savarankiškai dirbti bei parengti objektyvias išvadas;

8.9.2. ne vėliau kaip per 5 darbo dienas (ypač sudėtingais atvejais – per 10 darbo dienų, iš anksto informavus apie tai tarnybą) nuo audito ataskaitų projektų pateikimo gavimo pateikti šių projektų vertinimą;

8.10. dalyvauti mokymo ir kvalifikacijos kėlimo kursuose, seminaruose, kituose profesiniuose renginiuose.

9. Tarnybai taikomi teisės aktuose nustatyti apribojimai, susiję su valstybės ir tarnybos paslapčių apsauga.

 

IV. TARNYBOS DARBUOTOJŲ PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

10. Tarnybos darbuotojai privalo:

10.1. būti objektyvūs ir nešališki, priskirtas funkcijas ir pavedimus vykdyti profesionaliai, laiku ir nustatyta tvarka;

10.2. pateikti teisingas ir pagrįstas ataskaitas, duomenis bei išvadas;

10.3. užtikrinti audito metu paimtų audituoti finansinių ataskaitų, apskaitos dokumentų, registrų, kompiuterinių programų ir informacinių sistemų duomenų kopijų saugumą;

10.4. saugoti valstybės įmonės ar įstaigos komercines, finansines, profesines paslaptis, sužinotas einant tarnybines pareigas; susilaikyti nuo atlikto tikrinimo išankstinio viešo vertinimo;

10.5. supažindinti su vidaus audito ataskaitų projektais audituojamų struktūrinių padalinių ir pavaldžių įmonių ar įstaigų vadovus bei atsakingus už atitinkamą darbo sritį darbuotojus;

10.6. laikytis profesinės etikos.

11. Tarnybos darbuotojai atsako už išvadų teisingumą ir tinkamą savo pareigų vykdymą.

 

V. TARNYBOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

12. Tarnybai vadovauja jos vadovas, kurį valstybės įmonėje skiria pareigoms ir atleidžia iš jų įmonės vadovas, o valstybės įstaigoje jis priimamas į pareigas ir atleidžiamas iš pareigų Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.

13. Tarnybos vadovas privalo turėti aukštąjį ekonominį, teisinį arba vadybinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 2 metų darbo patirtį minėtose srityse arba kitokį aukštąjį išsilavinimą ir valdymo ar finansų auditoriaus kvalifikaciją. Be to, tarnybos vadovas privalo išmanyti audituojamą sritį ir turėti praktinės patirties.

14. Jeigu valstybės įmonėje ar įstaigoje steigiama viena vidaus auditoriaus pareigybė, vidaus auditoriui taikomi kvalifikaciniai reikalavimai, numatyti tarnybos vadovui.

15. Tarnybos vadovas gali turėti pavaduotoją (-us), kuris (kurie), nesant vadovo, vykdo jo funkcijas.

16. Tarnybos vadovas:

16.1. savarankiškai organizuoja ir tobulina tarnybos darbą, teikia šiais klausimais pasiūlymus valstybės įmonės ar įstaigos vadovui;

16.2. atstovauja valstybės įmonei ar įstaigai kitose organizacijose pagal tarnybos kompetenciją;

16.3. vidaus audito klausimais palaiko profesinius ryšius su užsienio ir Lietuvos Respublikos organizacijomis;

16.4. stebėtojo teisėmis dalyvauja savo įmonės ar įstaigos visų lygmenų vadovų pasitarimuose;

16.5. valstybės įmonėje rengia ir teikia jos vadovui tvirtinti tarnybos darbuotojų pareigines instrukcijas;

16.6. planuoja tarnybos darbą, nustato tarnybos veiklos plėtojimo ir tobulinimo kryptis, perspektyvas, strategiją;

16.7. pagal valstybės įmonės ar įstaigos vadovo patvirtintą darbų programą organizuoja jos struktūrinių padalinių, pavaldžių įmonių ar įstaigų vidaus auditą;

16.8. rengia vidaus audito planus;

16.9. teikia valstybės įmonės ar įstaigos vadovui vidaus audito išvadas ir ataskaitas;

16.10. teikia valstybės įmonės ar įstaigos vadovui pasiūlymus dėl:

16.10.1. vidaus audito tarnybos pareigybių sąrašo;

16.10.2. valstybės įmonės ar įstaigos darbuotojų skyrimo eiti pareigas ir atleidimo iš jų;

16.10.3. valstybės įmonės ar įstaigos darbuotojų skatinimo, jų atlyginimo dydžio, perkėlimo į aukštesnes pareigas bei drausminių nuobaudų skyrimo;

16.11. prižiūri ir vertina tarnybos darbuotojų atliekamo audito kokybę, metams baigiantis įvertina kiekvieno tarnybos darbuotojo darbą.

______________