Lietuvos Respublikos finansų ministro,

VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO,

MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS generaliniO DIREKTORIAUS,

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBOS DIREKTORIAUS,

STATISTIKOS DEPARTAMENTO PRIE

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS GENERALINIO DIREKTORIAUS IR

FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS PRIE

LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS direktoriAus

 

ĮSAKYMAS

dėl Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatų, Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos veiklos koordinavimo grupės nuostatų ir Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo

 

2004 m. gruodžio 29 d. Nr. 1K-415/VA-207/1B-1205/V-487/DĮ-273/92V

Vilnius

 

Vykdydami Lietuvos Respublikos finansų ministro, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) viršininko, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus, Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2004 m. lapkričio 12 d. susitarimą Nr. (1.34)-11K-102 / (1.11-02)23-51 / 11B-203 / F1-0-224 / STAT-80(2004) / 08-18/1130 „Dėl Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos steigimo“ ir siekdami sudaryti sąlygas valstybės institucijoms naudotis VMI prie FM techninėje bazėje kuriama Tarpžinybine mokestinių duomenų saugykla (toliau – TDS):

1. Tvirtiname pridedamus:

1.1. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatus (toliau – TDS nuostatai);

1.2. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos veiklos koordinavimo grupės nuostatus (toliau – VKG nuostatai);

1.3. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos duomenų saugos nuostatus (toliau – Saugos nuostatai).

2. Nustatome, kad duomenų teikėjai, TDS valdytojas ir TDS naudotojai turi vadovautis patvirtintais TDS nuostatais, VKG nuostatais ir Saugos nuostatais susijusioje su TDS savo veikloje.

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS                     ALGIRDAS BUTKEVIČIUS

 

VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ

MINISTERIJOS VIRŠININKĖ                                                                     VIOLETA LATVIENĖ

 

MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS

RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                 RIMUTIS KLEVEČKA

 

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO

FONDO VALDYBOS DIREKTORIUS                                                  MINDAUGAS MIKAILA

 

STATISTIKOS DEPARTAMENTO PRIE

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                   ALGIRDAS ŠEMETA

 

FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ

MINISTERIJOS DIREKTORIUS                                                           ROMUALDAS BOREIKA

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro, Valstybinės

mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų

ministerijos viršininko, Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio

direktoriaus, Valstybinio socialinio draudimo fondo

valdybos direktoriaus, Statistikos departamento prie

Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio

direktoriaus, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2004 m. gruodžio 29 d. įsakymu

Nr. 1K-415/VA-207/1B-1205/ V-487/DĮ-273/92V

 

Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatai (toliau – TDS nuostatai) reglamentuoja Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos (toliau – TDS) paskirtį, jos organizacinę, informacinę ir funkcinę struktūras, duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų funkcijas, teises ir atsakomybę bei TDS duomenų saugos principus.

2. TDS yra valstybės informacinė sistema, skirta TDS steigėjų – TDS nuostatų 3 punkte išvardytų mokesčius kontroliuojančių ir analizuojančių valstybės institucijų tvarkomų mokestinių duomenų surinkimui, aktualios ir kokybiškos informacijos parengimui pagal surinktus duomenis ir operatyviam jos teikimui ją savo darbe naudojantiems TDS steigėjų, taip pat ir kitų institucijų darbuotojams, vadovaujantis tokių duomenų tvarkymą ir saugą reglamentuojančiais teisės aktais.

3. TDS steigėjai yra:

3.1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija);

3.2. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM);

3.3. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Muitinės departamentas);

3.4. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba (toliau – VSDF valdyba);

3.5. Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Statistikos departamentas);

3.6. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT).

4. TDS nuostatai yra tvirtinami arba keičiami bendru visų TDS steigėjų vadovų įsakymu.

5. TDS nuostatai yra parengti vadovaujantis Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061) (toliau – Taisyklės).

6. TDS nuostatuose naudojamos sąvokos:

6.1. Business Intelligence informacinės technologijos (veiklos žinių rengimo ir teikimo informacinės technologijos, toliau – BI technologijos) – informacinės technologijos, kurių paskirtis yra reikalingų duomenų surinkimas iš daugelio šaltinių, aktualios ir kokybiškos informacijos parengimas pagal surinktus duomenis ir operatyvus jos teikimas dideliam naudotojų skaičiui;

6.2. darbuotojas – einantis pareigas Lietuvos Respublikos institucijoje valstybės tarnautojas arba asmuo, dirbantis joje pagal darbo sutartį;

6.3. duomenų agregavimas – naujų išvestinių duomenų parengimas iš pradinių duomenų, atliekamas praleidžiant dalį pradinių duomenų dimensijų (kokybiniai rodikliai, pavyzdžiui, juridinis asmuo, data, savivaldybė, mokesčio rūšis) ir imant pradinių duomenų faktų (kiekybiniai rodikliai, pavyzdžiui, deklaruota arba sumokėta mokesčio suma, mokesčių mokėtojų skaičius) sumas, vidurkius, didžiausias arba mažiausias reikšmes ir panašias funkcijas;

6.4. duomenų integravimas – gautų iš skirtingų šaltinių duomenų sujungimas pagal vieną arba kelias bendras jų komponentes. Pavyzdžiui, duomenų apie valstybinio socialinio draudimo įmokas sujungimas su duomenimis apie juridinių asmenų pagrindines ekonomines veiklas pagal bendras šių duomenų komponentes – juridinio asmens kodą ir metus;

6.5. duomenų teikėjas – Lietuvos Respublikos valstybės institucija, teikianti duomenis į TDS. Kiekvienas duomenų teikėjas yra TDS steigėjas ir savo pateiktų į TDS duomenų valdytojas;

6.6. duomenų tvarkymas – bet kuris su duomenimis atliekamas veiksmas: paieška, rinkimas, kaupimas, saugojimas, grupavimas, jungimas, papildymas ir taisymas, loginės ir aritmetinės operacijos, naudojimas, teikimas, skleidimas, paskelbimas, naikinimas ar kitoks veiksmas arba veiksmų visuma;

6.7. duomenų vitrina – standartinis informacijos teikimo būdas jos naudotojams BI technologijose. Šio būdo esmė yra tai, kad dirbantis su TDS darbuotojas savo kompiuterio ekrane mato suskirstytus į klases objektus – jam leidžiamų naudotis duomenų pavadinimus ir keliamas duomenims sąlygas, pasirinkdamas tuos objektus suformuoja informacijos užklausą, paspausdamas kompiuterio klavišą ją pateikia ir, TDS programinei įrangai surinkus arba apskaičiavus reikalingą informaciją, ją gauna. Po to, naudodamasis TDS programinės įrangos galimybėmis, jis gali gautą informaciją analizuoti, rengti ataskaitas, jas formatuoti, išsaugoti ir platinti;

6.8. duomenų vitrinos eksponavimas – TDS valdytojo veiksmai, kuriais dirbančiam TDS darbo vietoje darbuotojui sudaromos sąlygos matyti duomenų vitrinos objektus, užklausti ir gauti norimą informaciją bei ja naudotis ir kurie atliekami vadovaujantis sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo (arba dėl TDS naudojimo) ir kitais teisės aktais;

6.9. juridinio asmens duomenys – bet kokie su juridiniu asmeniu susiję duomenys, pagal kuriuos šio juridinio asmens tapatybė gali būti tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyta;

6.10. kokybiški duomenys – duomenys, tenkinantys kiekvienu atveju atskirai nustatomus reikalavimus jų teisingumo, pilnumo, integralumo, pagrįstumo, suprantamumo, prieinamumo, savalaikiškumo ir kitais informacinės technologijos požiūriais. Duomenų kokybiškumas suprantamas kaip jų tinkamumas tiesioginiam, greitam ir efektyviam panaudojimui. Kalbant apie informaciją naudojama analogiška sąvoka – kokybiška informacija;

6.11. mokestiniai duomenys – duomenys apie mokesčių mokėtojus, jų finansinius ir ekonominius rodiklius, deklaruojamus ir sumokamus mokesčius bei kiti duomenys, kurie naudojami administruojant ir analizuojant mokesčius bei kontroliuojant jų mokėjimus;

6.12. naudojimasis TDS – TDS naudotojo darbuotojų veiksmai, kuriais prisijungiama prie TDS, atliekamos informacijos užklausos, analizuojama, formatuojama ir platinama gauta informacija, taip pat naudojamasi kitomis TDS teikiamomis galimybėmis ir tipiniais dokumentais. Šie veiksmai atliekami naudojantis TDS programinėmis priemonėmis ir vadovaujantis sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo (arba dėl TDS naudojimo) ir kitais teisės aktais;

6.13. TDS darbo vieta – kompiuteriu aprūpinta darbo vieta, iš kurios galima prisijungti prie TDS ir ja naudotis;

6.14. TDS duomenų valdytojas – valstybės institucija, kuri valdo savo teikiamus į TDS duomenis ir kontroliuoja, kad jos teikiami duomenys būtų tvarkomi teisėtai, saugiai ir kokybiškai;

6.15. TDS naudotojas – Lietuvos Respublikos institucija, kuri naudojasi TDS;

6.16. tipinis dokumentas – pagal sukeltus į TDS duomenis TDS valdytojo parengtas informacijos rinkinys (tekstas, grafikai ir lentelės), kuris gali būti teikiamas TDS naudotojams ir kurio duomenys gali būti automatiškai atnaujinami prisijungus prie TDS;

6.17. valstybės informacinė sistema (toliau – informacinė sistema) – informacinių technologijų pagrindu veikianti sistema, kuri atlieka teisės aktais nustatytoms vienos arba kelių valstybės institucijų funkcijoms atlikti reikalingos informacijos tvarkymo procesus.

7. Kitos TDS nuostatuose naudojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme (Žin., 2004, Nr. 63-2243), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II. TDS ĮSteigimo pagrindas ir teisės aktai, kuriais savo veikloje ji vadovaujasi

 

8. TDS įsteigimo pagrindas yra:

8.1. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2002 m. sausio 22 d. pavedimas Nr. 9-726, kuriuo VMI prie FM buvo įpareigota užtikrinti, kad kitos mokesčius kontroliuojančios ir analizuojančios valstybės institucijos, joms pageidaujant ir nepažeidžiant teisės aktų, gautų kokybiškus mokestinius duomenis ir turėtų galimybę jais efektyviai naudotis, o Muitinės departamentas, VSDF valdyba, Statistikos departamentas ir FNTT – teikti VMI prie FM duomenų saugyklai reikalingus ir kokybiškus duomenis apie mokesčių įplaukas bei jų administravimą;

8.2. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2002 m. kovo 12 d. pavedimas Nr. 18-2441 dėl analitinio darbo sustiprinimo mokesčius administruojančiose ir kontroliuojančiose institucijose;

8.3. TDS steigėjų 2004 m. lapkričio 12 d. susitarimas Nr. (1.34)-11K-102 / (1.11-02)-23-51 / 11B-203 / STAT-80(2004) / F1-0-224 / 08-18 / 1130 dėl TDS steigimo.

9. TDS savo veikloje vadovaujasi:

9.1. Lietuvos Respublikos konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014);

9.2. ratifikuotomis ir įsigaliojusiomis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis;

9.3. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu;

9.4. Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 86-2043; Nr. 2004, Nr. 124-4488);

9.5. Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu;

9.6. Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu (Žin., 2004, Nr. 73-2517);

9.7. Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 17-447; 2004, Nr. 171-6295);

9.8. Lietuvos Respublikos statistikos įstatymu (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299);

9.9. Lietuvos Respublikos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 33-1250);

9.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 1038 „Dėl informacijos, susijusios su mokesčio mokėtoju ir importuotoju bei eksportuotoju, paskleidimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai įmonių veiklos analizei atlikti“ (Žin., 2002, Nr. 70-2889);

9.11. TDS nuostatais, TDS veiklos koordinavimo grupės nuostatais (toliau – VKG nuostatai), TDS duomenų saugos nuostatais (toliau – Saugos nuostatai) ir kitais teisės aktais.

 

III. TDS apibūdinimas ir naudojimo tikslai

 

10. TDS tikslas yra sudaryti galimybes TDS steigėjams ir kitoms Lietuvos Respublikos institucijoms, kurios atitinka TDS nuostatų 26 punkte nustatytus reikalavimus, plačiau, efektyviau ir su mažesnėmis resursų sąnaudomis naudotis TDS steigėjų valdomais mokestiniais duomenimis, nepažeidžiant tokių duomenų tvarkymą ir saugą reglamentuojančių įstatymų bei kitų teisės aktų.

11. TDS steigėjai, steigdami TDS, tęsia bendro Danijos ir Lietuvos techninės pagalbos projekto „Lithuanian III“ metu (pradžia 2002 m. gruodžio 23 d. ir pabaiga 2004 m. kovo 16 d.) pradėtus TDS projektavimo ir kūrimo darbus ir centralizuotai realizuoja šiuolaikines BI technologijas bei užsienio valstybių patirtį mokestinių duomenų tvarkymo srityje.

12. Į TDS yra keliami tik TDS steigėjų valdomi mokestiniai duomenys, kurių sukėlimas į TDS ir parengtos pagal juos informacijos centralizuotas teikimas TDS naudotojų darbuotojams yra ekonomiškai tikslingi ir galimi vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais.

13. TDS steigėjai teikia duomenis į TDS ir tvarko gaunamą iš TDS informaciją atlikdami tokias teisės aktais nustatytas jų funkcijas:

13.1. Finansų ministerija – mokestinių duomenų analizė;

13.2. VMI prie FM – mokesčių administravimas ir jų mokėjimo kontrolė;

13.3. Muitinės departamentas – mokesčių administravimas ir jų mokėjimo kontrolė;

13.4. VSDF valdyba – valstybinio socialinio draudimo įmokų administravimas ir jų mokėjimo kontrolė;

13.5. Statistikos departamentas – oficialiosios statistikos rengimas;

13.6. FNTT – mokesčių mokėjimo kontrolė.

14. Į TDS yra keliami tik tokie mokestiniai duomenys, pagal kuriuos negalima tiesiogiai arba netiesiogiai identifikuoti konkrečių fizinių asmenų.

15. TDS yra informacinių paslaugų teikimo priemonė ir nėra skirta automatizuotam duomenų teikimui į TDS naudotojų informacines sistemas.

16. TDS naudotojų aprūpinimas informacija realizuojamas sudarant įgaliotiems jų darbuotojams galimybes TDS darbo vietose atlikti norimų TDS duomenų užklausas, analizuoti ir išsaugoti gautus duomenis, kurti ir platinti savo ataskaitas bei dokumentus, taip pat reguliariai teikiant jiems pagal TDS duomenis parengtus tipinius dokumentus.

17. Teikiant TDS naudotojams informaciją nurodomi panaudotų ją rengiant duomenų teikėjai, duomenų gavimo į TDS datos ir teikiamos informacijos parengimui panaudoti algoritmai.

18. Laukiami TDS naudojimo rezultatai yra:

18.1. labiau informuoti ir kokybiškesni valstybės tarnautojų priimami sprendimai, kuriuos veikia TDS steigėjų valdomi mokestiniai duomenys;

18.2. atliekami integruotų mokestinių duomenų tyrimai, gautų panaudojant visų TDS steigėjų teikiamus į TDS mokestinius duomenis;

18.3. geresnė naudojamų mokestinių duomenų kokybė;

18.4. efektyvesni informacijos mainai tarp valstybės institucijų;

18.5. platesnis ratas mokesčius analizuojančių asmenų, kurie gali naudotis jiems reikalinga ir kokybiška informacija.

 

IV. Pagrindinės TDS funkcijos

 

19. Pagrindinės TDS funkcijos yra:

19.1. rinkti reikalingus mokestinius duomenis iš TDS steigėjų informacinių sistemų ir valstybės registrų, surinktus duomenis integruoti ir rengti pagal juos TDS steigėjams reikalingą informaciją;

19.2. teikti informaciją įgaliotiems TDS steigėjų darbuotojams, sudarant jiems sąlygas naudotis TDS jos darbo vietose bei teikiant jiems parengtus pagal TDS duomenis tipinius dokumentus;

19.3. kontroliuoti teikiamų į TDS duomenų kokybę ir užtikrinti teikiamos TDS naudotojams informacijos kokybę.

 

V. Organizacinė TDS struktūra

 

20. Duomenų teikėjai yra visi TDS nuostatų 3 punkte išvardyti TDS steigėjai.

21. TDS valdytojas yra VMI prie FM, kuri vadovaudamasi TDS nuostatais, Taisyklėmis ir kitais teisės aktais, užsako, sukuria arba įsigyja ir valdo TDS, išskyrus jos duomenis, tvarko visus TDS duomenis ir teikia TDS naudotojams informaciją bei paslaugas.

22. TDS naudotojai yra visi TDS nuostatų 3 punkte išvardyti TDS steigėjai, taip pat kitos institucijos, kurios vadovaujantis TDS nuostatais, VKG nuostatais, Saugos nuostatais ir kitais teisės aktais sudaro sutartis su TDS steigėjais dėl TDS naudojimo.

23. TDS veiklos koordinavimo grupė (toliau – VKG) yra iš TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų deleguotų atstovų sudaryta ir nuolat veikianti darbo grupė, kurios paskirtis yra stebėti ir vertinti TDS veiklą bei koordinuoti ją teikiant pasiūlymus dalyvaujantiems TDS veikloje subjektams.

24. VKG sudarymo principus ir organizacinę struktūrą, funkcijas ir atskaitomybę reglamentuoja VKG nuostatai, kurie yra tvirtinami arba keičiami bendru visų TDS steigėjų vadovų įsakymu.

25. TDS steigėjai savo įsipareigojimus ir teises duomenų teikimo į TDS, duomenų ir informacijos tvarkymo bei TDS naudojimo srityse konkretizuoja pasirašydami TDS steigėjų sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo.

26. Kitos institucijos, kurios nėra TDS steigėjai, gali tapti TDS naudotoju tiktai tuo atveju, jeigu jos tenkina tokius reikalavimus:

26.1. institucija naudoja arba turėtų naudoti duomenų teikėjų teikiamus į TDS mokestinius duomenis arba TDS valdytojo rengiamą pagal juos informaciją atliekant funkcijas, kurios teisės aktais yra nustatytos šiai institucijai atlikti;

26.2. institucija teisės aktais yra įgaliota gauti tiesiogiai iš duomenų teikėjų visus duomenis, reikalingus jos pageidaujamai iš TDS informacijai pasirengti.

27. Institucija, kuri nėra TDS steigėjas, tampa TDS naudotoju po to, kai vadovaujantis TDS nuostatais ir kitais teisės aktais sudaro sutartį dėl TDS naudojimo. Sutartis yra daugiašalė ir sudaroma tarp TDS naudotojo ir visų TDS steigėjų. Sutartį dėl TDS naudojimo inicijuoja TDS naudotojas, o ją rengia ir derina TDS valdytojas.

28. TDS steigėjų sutartis dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo ir TDS steigėjų sutartys su kitomis institucijomis dėl TDS naudojimo sudaromos vadovaujantis tokiais principais:

28.1. informacija, pagal kurią galima tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti konkretų juridinį asmenį, TDS naudotojams teikiama tik apibrėžtais ir teisėtais tikslais, nustatytais prieš pasirašant sutartį ir tik tokios apimties, kuri būtina teisės aktais nustatytoms konkretaus TDS naudotojo funkcijoms atlikti;

28.2. bendro pobūdžio informacija, pagal kurią tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti konkretaus juridinio asmens negalima, gali būti teikiama kiekvienoje TDS darbo vietoje ir traukiama į visus tipinius dokumentus.

29. TDS naudotojai, kurie nėra TDS steigėjai, pasirašydami sutartis su TDS steigėjais dėl TDS naudojimo konkretizuoja savo įsipareigojimus ir teises TDS naudojimo ir gaunamos iš jos informacijos tvarkymo srityje bei įsipareigoja su TDS susijusioje savo veikloje vadovautis TDS nuostatais, VKG nuostatais, Saugos nuostatais ir kitais teisės aktais. Savo ruožtu TDS steigėjai, pasirašydami šias sutartis, konkretizuoja savo įsipareigojimus ir teises TDS naudotojų aptarnavimo ir informacijos teikimo jiems srityje.

30. Kiekvienas TDS steigėjas, pasirašęs sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo, savo vadovo įsakymu patvirtina sąrašą savo darbuotojų, kurie yra įgaliojami naudotis TDS, kiekvienam iš jų nustato eksponuojamas TDS duomenų vitrinas ir jų objektus bei teises naudojantis TDS ir deleguoja du savo atstovus į VKG, iš kurių vienas atstovauja TDS steigėjui duomenų teikimo klausimais, o kitas – TDS naudojimo klausimais. TDS steigėjo sprendimu konkretaus jo darbuotojo teisės naudotis TDS gali būti siauresnės apimties, nei numatyta sutartyje.

31. Kiekvienas TDS naudotojas, kuris nėra TDS steigėjas, pasirašęs sutartį dėl TDS naudojimo, savo vadovo įsakymu patvirtina sąrašą savo darbuotojų, kurie yra įgaliojami naudotis TDS, kiekvienam iš jų nustato eksponuojamas TDS duomenų vitrinas ir jų objektus bei teises naudojantis TDS ir deleguoja vieną savo atstovą į VKG, kuris atstovauja TDS naudotojui visais sutarties dėl TDS naudojimo klausimais. TDS naudotojo sprendimu konkretaus jo darbuotojo teisės naudotis TDS gali būti siauresnės apimties, nei numatyta sutartyje.

32. TDS nuostatų 30 ir 31 punktuose nurodytų įsakymų kopijos pateikiamos TDS valdytojui, kuris jais vadovaujasi administruodamas įgaliotų naudotis TDS darbuotojų teises ir per savo atstovus VKG organizuodamas jos veiklą. Kiekvienas TDS steigėjas ir kiekvienas TDS naudotojas, kuris nėra TDS steigėjas, vėliau nauju savo įsakymu gali keisti įgaliotus naudotis TDS savo darbuotojus, jų teises ir savo atstovus VKG, kartu pateikdamas šio įsakymo kopiją TDS valdytojui.

33. TDS naudotojai kompiuterizuotas darbo vietas, kuriose TDS valdytojas programiškai sukuria TDS darbo vietas, įsirengia savo lėšomis, vadovaudamiesi sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo arba sutartyse dėl TDS naudojimo išdėstytais reikalavimais.

34. TDS valdytojas TDS darbo vietas programiškai sukuria ir aptarnauja, naudodamas tam specialiai TDS aptarnavimui skirtas lėšas. Įgalioti TDS naudotojo darbuotojai, dirbdami su TDS, neatlygintinai naudojasi TDS valdytojo jiems išskirta ir TDS valdytojui priklausančia programine įranga.

35. TDS valdytojas gali įgalioti kitus juridinius asmenis, kurie turi teisę tokia veikla užsiimti, atlikti konkrečius TDS aptarnavimo, tobulinimo ir plėtros bei kitus, susijusius su TDS, darbus, suderinęs tai su kitais TDS steigėjais. Tokiu atveju TDS valdytojas teisės aktuose nustatyta tvarka sudaro šiems juridiniams asmenims sąlygas atlikti užsakomus darbus, kartu užtikrindamas TDS duomenų saugą.

 

VI. TDS steigėjų sutartis dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo

 

36. TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo nurodoma:

36.1. sudariusių sutartį šalių duomenys;

36.2. TDS duomenų ir parengtos pagal juos informacijos tvarkymo tikslai;

36.3. duomenų teikimo į TDS, TDS duomenų tvarkymo ir naudojimo juridinis pagrindas;

36.4. duomenų teikimo į TDS, jų tvarkymo ir gaunamos iš TDS informacijos naudojimo tvarka;

36.5. duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų įsipareigojimai, teisės ir atsakomybė;

36.6. ginčų sprendimo, sutarties galiojimo, pakeitimo ir nutraukimo tvarka.

37. TDS steigėjų sutartis dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo turi priedus:

37.1. teikiami į TDS duomenys ir teikimo sąlygos;

37.2. Finansų ministerijoje sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija;

37.3. VMI prie FM sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija;

37.4. Muitinės departamente sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija;

37.5. VSDF valdyboje sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija;

37.6. Statistikos departamente sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija;

37.7. FNTT sukurtos TDS darbo vietos ir gaunama informacija.

38. 37.1 punkte įvardytame priede kiekvienai pasirašiusiai sutartį šaliai nurodoma:

38.1. bendra TDS steigėjo teikiamų į TDS duomenų charakteristika;

38.2. teikiamų mokestinių duomenų lentelės, jų laukai, laukų tipai, formatai ir aprašai;

38.3. mokestinių duomenų interpretavimui skirti duomenys;

38.4. duomenų kokybės rodikliai ir jų kontrolė;

38.5. duomenų formatai ir teikimo būdai;

38.6. duomenų teikimo reguliarumas ir terminai;

38.7. duomenų saugos užtikrinimo priemonės;

38.8. kitos duomenų teikimo sąlygos.

39. 37.2–7 punktuose įvardytuose prieduose nurodoma:

39.1. bendra TDS steigėjui sukurtų TDS darbo vietų ir teikiamos jam informacijos charakteristika;

39.2. TDS darbo vietų skaičius, jų adresai ir keliami joms reikalavimai;

39.3. TDS darbo vietose eksponuojamos duomenų vitrinos ir jų objektai;

39.4. teikiami TDS steigėjui tipiniai dokumentai, jų teikimo būdai, reguliarumas ir terminai;

39.5. įgaliotų TDS steigėjo darbuotojų teisės naudotis TDS;

39.6. kitos TDS naudojimo sąlygos.

40. Sutarties dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo priedai yra neatskiriamos sutarties dalys. Kiekvienas priedas gali būti keičiamas sutartyje nustatyta tvarka, nekeičiant pačios sutarties ir kitų priedų. Kiekvieną priedą derina ir pasirašo visi TDS steigėjai.

41. Vienas TDS steigėjo atstovas VKG, kuris atstovauja jam duomenų teikimo klausimais, yra atsakingas už TDS steigėjo duomenų teikimą į TDS ir jų valdymą, o kitas – kuris atstovauja jam TDS naudojimo klausimais – yra atsakingas už TDS naudojimą ir atstovauja TDS steigėjo darbuotojams, kurie naudojasi TDS, santykiuose su TDS valdytoju ir duomenų teikėjais.

42. TDS valdytojo darbuotojai, kurie yra atsakingi už duomenų teikėjų teikiamų į TDS duomenų priėmimą ir tolesnį tvarkymą bei TDS steigėjų, kaip TDS naudotojų, aptarnavimą, yra skelbiami TDS svetainėje internete. TDS valdytojo nuožiūra šie darbuotojai gali būti keičiami.

 

VII. TDS steigėjų sutartYs su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo

 

43. Sutartyje dėl TDS naudojimo nurodoma:

43.1. sutarties šalių duomenys;

43.2. gaunamos iš TDS informacijos naudojimo tikslai;

43.3. informacijos teikimo ir gavimo juridinis pagrindas;

43.4. gaunamos iš TDS informacijos naudojimo tvarka;

43.5. duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojo įsipareigojimai, teisės ir atsakomybė;

43.6. ginčų sprendimo, sutarties galiojimo, pakeitimo ir nutraukimo tvarka.

44. Sutartis dėl TDS naudojimo turi priedą „TDS darbo vietos ir teikiama informacija“, kuriame nurodoma:

44.1. bendra TDS naudotojui sukurtų TDS darbo vietų ir teikiamos jam informacijos charakteristika;

44.2. TDS darbo vietų skaičius, jų adresai ir keliami joms reikalavimai;

44.3. eksponuojamos TDS darbo vietose duomenų vitrinos ir jų objektai;

44.4. teikiami TDS naudotojui tipiniai dokumentai, jų teikimo būdai, reguliarumas ir terminai;

44.5. įgaliotų TDS naudotojo darbuotojų teisės naudotis TDS;

44.6. kitos naudojimosi TDS sąlygos.

45. Sutarties dėl TDS naudojimo priedas yra neatskiriama sutarties dalis. Jis gali būti keičiamas sutartyje nustatyta tvarka, nekeičiant pačios sutarties.

46. TDS naudotojo, kuris nėra TDS steigėjas, atstovas VKG yra atsakingas už TDS naudojimą ir atstovauja TDS naudotojo darbuotojams, kurie naudojasi TDS, santykiuose su TDS valdytoju ir duomenų teikėjais.

47. TDS valdytojo darbuotojai, kurie yra atsakingi už TDS naudotojo, kuris nėra TDS steigėjas, aptarnavimą, yra skelbiami TDS svetainėje internete ir TDS valdytojo nuožiūra gali būti keičiami.

 

VIII. Informacinė TDS struktūra

 

48. Į TDS yra keliamos tik tokios mokestinių duomenų grupės:

48.1. mokesčių mokėtojų deklaracijų ir finansinės atskaitomybės dokumentų duomenys;

48.2. duomenys apie mokesčių mokėtojų faktiškai atliktus mokesčių mokėjimus;

48.3. duomenys apie atliktus mokesčių mokėtojų patikrinimus ir mokesčių mokėtojų atliktus mokestinius pažeidimus;

48.4. mokesčių mokėtojų ūkinės ir ekonominės veiklos juridiniai ir statistiniai rodikliai.

49. TDS nuostatų 48 punkte išvardyti mokestiniai duomenys yra keliami į TDS tiktai tokios apimties, kuri yra būtina TDS nuostatų 13 punkte išvardytoms TDS steigėjų funkcijoms atlikti.

50. Konkrečios duomenų teikėjų teikiamų į TDS mokestinių duomenų struktūros ir apimtys nėra fiksuotos ir susiformuoja TDS steigėjams sudarant sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo arba ją keičiant.

51. Duomenų teikėjai kartu su teikiamais į TDS mokestiniais duomenimis teikia būtinus jų interpretavimui duomenis.

52. Reikalingi TDS funkcionavimui duomenys iš valstybės registrų teikiami į TDS iš pirminių šaltinių. Tokį teikimą ir teikiamų duomenų valdymą užtikrina TDS valdytojas, modifikuodamas esamas arba sudarydamas naujas duomenų gavimo sutartis su valstybės registrų valdytojais ir tvarkytojais.

53. Eksponuojamas TDS naudotojams sukurtose TDS darbo vietose duomenų vitrinas, jų objektus ir teikiamus TDS naudotojams tipinius dokumentus nustato TDS steigėjų sutartis dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo ir TDS steigėjų sutartys su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo.

54. Teikiamų į TDS duomenų tvarkymo ir TDS duomenų vitrinų bei tipinių dokumentų duomenų atnaujinimo reguliarumas ir terminai yra nustatomi TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo. VKG šiuos rodiklius stebi ir esant reikalui teikia pasiūlymus duomenų teikėjams ir TDS valdytojui dėl jų pakeitimo.

 

IX. Funkcinė TDS struktūra

 

55. Funkciniu požiūriu TDS susideda iš tokių, turinčių savo konkrečias funkcijas, sudedamųjų dalių:

55.1. Duomenų parengimo sritis. Ji skirta teikiamų į TDS duomenų priėmimui, jų integravimui ir sukėlimui į TDS duomenų vitrinas;

55.2. Duomenų saugykla. Tai duomenų bazė, skirta dirbančių TDS darbo vietose TDS naudotojų darbuotojų analitinių užklausų duomenims surinkti ir pateikti. Duomenų saugykloje yra šiems darbuotojams eksponuojamos TDS duomenų vitrinos;

55.3. Galutinių naudotojų aptarnavimo sritis. Joje instaliuojama serverinė dirbančių TDS darbo vietose TDS naudotojų darbuotojų aptarnavimui skirtos programinės įrangos dalis;

55.4. Repozitorius. Tai duomenų bazė, kurioje saugoma informacija apie TDS naudotojų darbuotojus, kuriuos TDS naudotojai įgaliojo naudotis TDS, šių darbuotojų teises naudojantis TDS, informacija apie TDS duomenų vitrinas ir dokumentai, kuriais naudojasi arba keičiasi TDS naudotojų darbuotojai;

55.5. TDS naudotojų veiksmų registravimo posistemė. Jos paskirtis yra registruoti, kokie TDS naudotojų darbuotojai, kada, kokiomis TDS duomenų vitrinomis ir kokiais jų duomenimis, kokiais tipiniais dokumentais ir TDS galimybėmis naudojosi, bei rengti TDS naudojimosi statistikos ataskaitas;

55.6. Duomenų kokybės kontrolės posistemė. Jos paskirtis yra kontroliuoti keliamų į TDS ir jau sukeltų duomenų kokybę, išryškinti įtartinus duomenų kokybės požiūriu įrašus ir grąžinti juos duomenų teikėjams patikrinti bei rengti TDS duomenų kokybės statistikos ataskaitas;

55.7. Tipinių dokumentų rengimo ir teikimo posistemė. Ji skirta tipinių dokumentų parengimui, reguliariam jų atnaujinimui, išsaugojimui reikalinguose formatuose ir teikimui TDS naudotojams;

55.8. Bandymų posistemė. Ji skirta aptarnaujančių TDS darbuotojų bandymams testuojant, tobulinant ir plėtojant TDS;

55.9. Dokumentų posistemė. Ji skirta TDS dokumentacijos ir kitų, susijusių su TDS, dokumentų saugojimui;

55.10. TDS svetainė internete, skirta TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų darbuotojų informavimui visais TDS klausimais, jų konsultavimui, mokymams bei jų poreikių ir vertinimų tyrimui. TDS svetaine gali naudotis tik įgalioti TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų darbuotojai. TDS steigėjai ir kiti TDS naudotojai atrenka savo darbuotojus, kurie gali naudotis TDS svetaine internete, ir užtikrina, kad ją matytų tik jie. TDS svetainėje skelbiama tiktai tokia informacija, kurios paviešinimas nėra ribojamas teisės aktais;

55.11. TDS darbo vietos. Tai TDS naudotojų įsirengtos kompiuterizuotos darbo vietos, kuriose dirba jų darbuotojai, įgalioti naudotis TDS. Jose instaliuojama klientinė naudojančių TDS darbuotojų aptarnavimui skirtos programinės įrangos dalis;

55.12. Aptarnaujančių TDS darbuotojų darbo vietos. Tai aptarnaujančių TDS ir jos naudotojus TDS valdytojo darbuotojų personaliniai kompiuteriai bei visa jų programinė įranga;

55.13. Duomenų saugojimo įranga. Tai centralizuotas diskų masyvas, kuriame saugomi TDS duomenys, ir jo programinė įranga;

55.14. Atsarginių kopijų įranga. Tai TDS funkcionalumo atstatymui ir atsarginių kopijų darymui skirta kompiuterinė ir programinė įranga;

55.15. Duomenų saugos įranga. Tai TDS duomenų ir parengtos pagal juos informacijos saugai užtikrinti skirta kompiuterinė ir programinė įranga;

55.16. Kompiuterinis tinklas. Tai tinklas, kuriame teikiami duomenys į TDS ir dirba visa TDS kompiuterinė bei programinė įranga.

56. TDS naudotojų įgalioti darbuotojai jungiasi prie Duomenų saugyklos tiktai per Galutinių naudotojų aptarnavimo sritį ir tiktai iš kiekvienam jų atskirai sukurtų TDS darbo vietų, naudodamiesi kompiuteriniu tinklu, užtikrinančiu saugų informacijos perdavimą.

 

X. TDS duomenų sauga

 

57. TDS duomenų sauga suprantama kaip teisėtas ir saugus duomenų teikimas į TDS, teisėtas, saugus ir kokybiškas jų tvarkymas rengiant informaciją TDS naudotojams bei teisėtas ir saugus jos naudojimas.

58. TDS duomenų sauga priklauso nuo bendrų duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų veiksmų. Išvardytų subjektų veiksmus užtikrinant TDS duomenų saugą reglamentuoja Saugos nuostatai, TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų duomenų saugos nuostatai, taip pat įstatymai ir kiti teisės aktai.

59. Saugos nuostatai yra tvirtinami arba keičiami bendru visų TDS steigėjų vadovų įsakymu.

 

XI. Duomenų teikėjų funkcijos, teisės ir atsakomybė

 

60. Kiekvienas duomenų teikėjas atlieka tokias funkcijas:

60.1. vadovaudamasis TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo teikia duomenis į TDS ir užtikrina jų kokybę bei saugą iki duomenų perdavimo TDS valdytojui;

60.2. valdo tuos TDS duomenis, kuriuos jis pateikė į TDS, ir kontroliuoja jų tvarkymą;

60.3. dalyvauja stebint, vertinant ir koordinuojant TDS veiklą per savo atstovą VKG.

61. Kiekvienas duomenų teikėjas turi teisę gauti iš TDS valdytojo detalią informaciją apie tai, kaip yra tvarkomi jo teikiami į TDS duomenys.

62. Kiekvienas duomenų teikėjas TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo nustatyta tvarka atsako:

62.1. už jo teikiamų į TDS duomenų kokybę;

62.2. už jo pateiktų į TDS duomenų teisingumą.

63. Duomenų teikėjas neatsako už išvestinius duomenis, kuriuos TDS valdytojas gavo integruodamas duomenų teikėjo teikiamus duomenis su kitais TDS duomenimis, ir už TDS valdytojo naudojamus duomenų agregavimo bei skaičiavimo algoritmus.

 

XII. TDS valdytojo funkcijos, teisės ir atsakomybė

 

64. TDS valdytojas atlieka tokias funkcijas:

64.1. vadovaudamasis TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo priima duomenų teikėjų teikiamus duomenis į TDS ir juos tvarko;

64.2. užtikrina TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo numatytų valstybės registrų duomenų teikimą į TDS, tuos duomenis tvarko ir valdo;

64.3. vadovaudamasis TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo ir TDS steigėjų sutartimis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo eksponuoja TDS duomenų vitrinas įgaliotiems TDS naudotojų darbuotojams, sudaro jiems sąlygas naudotis TDS ir teikia jiems pagal TDS duomenis parengtus tipinius dokumentus;

64.4. pagal ištirtus TDS naudotojų poreikius ir VKG rekomendacijas kuria, palaiko ir tobulina TDS duomenų vitrinas ir tipinius dokumentus, tobulina ir plėtoja TDS;

64.5. užtikrina TDS programinės ir kompiuterinės įrangos funkcionalumą ir funkcionavimą;

64.6. dokumentuoja TDS veiklą;

64.7. analizuoja TDS veiklą ir esant reikalui rengia ir teikia TDS steigėjams pasiūlymus apie TDS nuostatų, VKG nuostatų ir Saugos nuostatų pakeitimus;

64.8. užtikrina reikalingus TDS aptarnavimui, tobulinimui ir plėtrai resursus;

64.9. aprūpina VKG jos posėdžiams būtinomis patalpomis.

65. TDS valdytojas, aptarnaudamas TDS naudotojus, atlieka tokias funkcijas:

65.1. konsultuoja esamus ir potencialius TDS naudotojus visais TDS klausimais;

65.2. konsultuoja įgaliotus TDS naudotojų darbuotojus visais TDS duomenų ir naudojimosi ja klausimais, organizuoja ir veda tokių darbuotojų mokymus;

65.3. tvarko TDS svetainę internete ir užtikrina, kad ji tenkintų TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų poreikius.

66. TDS valdytojas, užtikrindamas TDS duomenų kokybę, atlieka tokias funkcijas:

66.1. kontroliuoja teikiamų į TDS duomenų kokybę;

66.2. užtikrina TDS duomenų tvarkymo ir teisingo integravimo tarpusavyje kokybę;

66.3. kontroliuoja teikiamos TDS naudotojams informacijos kokybę.

67. TDS valdytojas kartu su duomenų teikėjais užtikrina, kad TDS duomenys būtų nuolat atnaujinami, o netikslūs ar neišsamūs duomenys – ištaisyti, papildyti arba sunaikinti ir sustabdytas jų tolesnis tvarkymas.

68. TDS valdytojas administracinėmis ir techninėmis priemonėmis užtikrina jo tvarkomų duomenų ir TDS naudotojams teikiamos informacijos saugą nuo neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo.

69. TDS valdytojas, teikdamas pagal TDS duomenis parengtą informaciją TDS naudotojui, įstatymų numatytais atvejais užtikrina informacijos teikimo konfidencialumą.

70. TDS valdytojas turi teisę gauti būtinus TDS palaikymui, tobulinimui ir plėtrai resursus iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.

71. TDS valdytojas TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo ir TDS steigėjų sutartyse su TDS naudotojais dėl TDS naudojimo nustatyta tvarka atsako už:

71.1. teisingą skirtingų duomenų integravimą tarpusavyje ir jo naudojamus duomenų agregavimo bei skaičiavimo algoritmus;

71.2. neteisingos informacijos pateikimą TDS naudotojui;

71.3. TDS tobulinimą ir plėtrą siekiant, kad TDS naudotojai galėtų efektyviai ja naudotis.

72. TDS valdytojas neatsako už TDS ir jos infrastruktūros darbo bei teikiamos informacijos trūkumus, jeigu jie atsirado ne dėl TDS valdytojo kaltės.

 

XIII. TDS Naudotojų funkcijos, teisės ir atsakomybė

 

73. Kiekvienas TDS naudotojas atlieka tokias funkcijas:

73.1. savo lėšomis įsirengia TDS darbo vietas;

73.2. organizuoja ir prižiūri savo darbuotojų, kurie yra įgalioti naudotis TDS, tinklą;

73.3. vadovaudamasis TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo (arba TDS steigėjų sutartimi su TDS naudotoju dėl TDS naudojimo) naudojasi TDS;

73.4. užtikrina TDS darbo vietose matomų ir kaupiamų TDS duomenų bei informacijos saugą tinkamomis organizacinėmis ir techninėmis priemonėmis;

73.5. dalyvauja stebint, vertinant ir koordinuojant TDS veiklą per savo atstovą VKG;

73.6. informuoja TDS valdytoją apie pastebėtas duomenų ir gaunamos informacijos klaidas, netikslumus ir TDS darbo trūkumus;

73.7. iš anksto informuoja TDS valdytoją apie savo darbuotojų, kurie yra įgaliojami naudotis TDS, jų teisių ir savo atstovo VKG pakeitimus.

74. Kiekvienas TDS naudotojas turi teisę:

74.1. naudotis visomis TDS steigėjų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo (arba TDS steigėjų sutartyje su TDS naudotoju dėl TDS naudojimo) numatytomis TDS darbo vietomis, duomenų vitrinomis ir jų duomenimis, tipiniais dokumentais ir teisėmis;

74.2. vadovaudamasis įstatymais ir kitais teisės aktais tvarkyti gautą iš TDS informaciją;

74.3. gauti iš TDS valdytojo konsultacijas visais TDS darbo vietų įrengimo, TDS naudojimo ir TDS duomenų klausimais;

74.4. deleguoti savo atstovus į TDS valdytojo organizuojamus naudojančių TDS darbuotojų mokymus;

74.5. dalyvauti stebint, vertinant ir koordinuojant TDS veiklą per savo atstovą VKG.

75. Kiekvienas TDS naudotojas pagal įstatymus ir kitus teisės aktus atsako už neteisėtą jo gaunamos iš TDS informacijos atskleidimą arba už bet kokį kitą neteisėtą tvarkymą, jeigu tai įvyko dėl jo kaltės.

 

XIV. Baigiamosios nuostatos

 

76. Duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų funkcijos atliekamos ir teisės realizuojamos tik tokiu mastu, kuris nepažeidžia įstatymų ir kitų teisės aktų.

77. TDS reorganizuojama arba likviduojama bendru TDS steigėjų vadovų įsakymu vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais.

______________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro, Valstybinės

mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų

ministerijos viršininko, Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio

direktoriaus, Valstybinio socialinio draudimo fondo

valdybos direktoriaus, Statistikos departamento prie

Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio

direktoriaus, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2004 m. gruodžio 29 d. įsakymu

Nr. 1K-415/VA-207/1B-1205/ V-487/DĮ-273/92V

 

Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos veiklos koordinavimo grupės nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos veiklos koordinavimo grupės nuostatai (toliau – VKG nuostatai) nustato Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos veiklos koordinavimo grupės (toliau – VKG) paskirtį ir sudarymo principus bei reglamentuoja jos struktūrą, funkcijas, teises ir atskaitomybę.

2. VKG nuostatuose naudojamos Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatuose (toliau – TDS nuostatai) apibrėžtos sąvokos ir sutrumpinimai.

3. VKG nuostatai yra tvirtinami arba keičiami bendru TDS steigėjų vadovų įsakymu.

 

II. VKG paskirtis

 

4. VKG yra iš TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų deleguotų atstovų sudaryta ir pastoviai veikianti darbo grupė, kurios paskirtis yra stebėti ir vertinti TDS veiklą bei koordinuoti ją teikiant pasiūlymus dalyvaujantiems TDS veikloje subjektams.

5. VKG stebi duomenų teikimo į TDS, jos duomenų tvarkymo, informacijos rengimo ir teikimo TDS naudotojams, TDS ir gautos iš TDS informacijos naudojimo, TDS ir ja besinaudojančių darbuotojų aptarnavimo, duomenų kokybės ir saugos užtikrinimo, TDS tobulinimo ir plėtros procesą, vertina jį ir teikia savo pasiūlymus duomenų teikėjams, TDS valdytojui ir TDS naudotojams dėl TDS veiklos pagerinimo.

6. VKG nagrinėja ir vertina TDS valdytojo rengiamus TDS ir jos infrastruktūros tobulinimo bei plėtros planus ir specifikacijas, planuojamas sudaryti arba keisti TDS steigėjų sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo ir TDS steigėjų sutartis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo bei rengia ir teikia TDS valdytojui savo išvadas ir pasiūlymus.

7. VKG pasiūlymai ir išvados duomenų teikėjams, TDS valdytojui ir TDS naudotojams yra rekomendacinio pobūdžio. Jie yra rengiami ir teikiami tiktai tais atvejais, kada VKG savo posėdžiuose nusprendžia tai daryti.

 

III. VKG Sudarymo principai ir struktūra

 

8. Kiekvienas TDS steigėjas TDS nuostatuose nustatyta tvarka deleguoja du savo atstovus darbui VKG. Vienas jų yra kompetentingas atstovauti TDS steigėjui duomenų teikimo į TDS klausimais, o kitas – atstovauti TDS steigėjo interesams naudojant TDS. Abu atstovai yra atsakingi už sutarties dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo vykdymo kontrolę iš TDS steigėjo pusės.

9. Kiekvienas TDS naudotojas, kuris nėra TDS steigėjas, TDS nuostatuose nustatyta tvarka deleguoja vieną savo atstovą darbui VKG. Deleguojamas atstovas yra kompetentingas atstovauti jį delegavusios institucijos interesams naudojant TDS ir atsakingas už sutarties dėl TDS naudojimo vykdymą iš TDS naudotojo pusės.

10. TDS valdytojas – VMI prie FM šalia 8 punkte įvardytų dviejų savo atstovų papildomai deleguoja į VKG dar tris atstovus:

10.1. aptarnaujančio TDS padalinio darbuotoją, kuris atlieka VKG vadovo pavaduotojo pareigas;

10.2. aptarnaujančio TDS padalinio darbuotoją, kuris organizuoja VKG veiklą stebint ir vertinant duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų atliekamas TDS duomenų saugos užtikrinimo priemones (toliau – saugos administratorius);

10.3. aptarnaujančio TDS padalinio darbuotoją, kuris atlieka VKG sekretoriaus pareigas.

11. VKG vadovu yra skiriamas vienas iš TDS steigėjų arba kitų TDS naudotojų atstovų VKG bendru TDS steigėjų vadovų įsakymu. Jeigu VKG vadovu yra skiriamas ne TDS steigėjo atstovas, tai prieš išleidžiant įsakymą gaunamas šį atstovą delegavusio TDS naudotojo sutikimas raštu. VKG vadovu negali būti skiriamas TDS valdytojo darbuotojas.

12. TDS steigėjų ir kitų TDS naudotojų atstovai tampa VKG nariais automatiškai nurodytų institucijų vadovams pasirašant savo įsakymus, kuriais šie atstovai yra deleguojami darbui VKG.

13. VKG narių sąrašas skelbiamas TDS svetainėje internete. TDS valdytojas užtikrina, kad šis sąrašas būtų aktualus.

14. VKG vadovas planuoja ir organizuoja visą VKG veiklą, redaguoja VKG išvadų ir pasiūlymų galutines versijas bei atstovauja VKG visose institucijose. Nesant VKG vadovo, jį pavaduoja VKG vadovo pavaduotojas.

15. Saugos administratorius planuoja ir organizuoja visus VKG atliekamus TDS duomenų saugos užtikrinimo priemonių stebėjimo ir vertinimo darbus. Jis rengia susijusių su šiais darbais VKG išvadų ir pasiūlymų projektus, kurie vėliau yra nagrinėjami ir priimami VKG posėdžiuose.

16. VKG posėdžiams pirmininkauja VKG vadovas, o jam nesant – VKG vadovo pavaduotojas. VKG posėdžiai organizuojami ne rečiau, kaip vieną kartą per ketvirtį. Rekomenduojama VKG darbo forma yra keitimasis dokumentais ir informacija elektroniniu paštu.

17. VKG sekretorius VKG vadovo pavedimu organizuoja VKG posėdžius, rengia VKG posėdžių protokolų projektus ir tvarko VKG dokumentaciją bei korespondenciją. Nesant VKG sekretoriaus, VKG vadovo pavaduotojas paveda vienam iš aptarnaujančio TDS padalinio darbuotojų laikinai vykdyti VKG sekretoriaus pareigas.

18. Dalyvavimas VKG posėdžiuose yra privalomas visiems VKG nariams.

19. VKG posėdžiai yra protokoluojami. Protokolo projektai parengiami ne vėliau kaip per savaitę nuo įvykusio posėdžio dienos. Suderintą su visais dalyvavusiais posėdyje VKG nariais protokolą pasirašo VKG vadovas arba VKG vadovo pavaduotojas, jeigu jis pirmininkavo posėdžiui, ir VKG sekretorius. VKG protokolų projektai ir pasirašyti protokolai skelbiami TDS svetainėje Internete.

20. VKG vadovas gali kviesti į posėdžius ir kitus TDS steigėjų ir TDS naudotojų darbuotojus bei kitus asmenis, susijusius su TDS veikla.

21. VKG posėdis laikomas įvykusiu, jeigu jame dalyvavo daugiau kaip pusė visų VKG narių.

22. Priimant VKG išvadas ir pasiūlymus VKG nariai balsuoja atvirai. VKG išvados ir pasiūlymai laikomi priimtais, jeigu VKG posėdis įvyko ir už juos balsavo daugiau nei 2/3 visų dalyvavusių VKG posėdyje VKG narių.

23. Posėdžių metu priimtos VKG išvados ir pasiūlymai yra pateikiami su jais susijusiems duomenų teikėjams, TDS valdytojui ir TDS naudotojams. Už pateikimą yra atsakingi VKG vadovas arba VKG vadovo pavaduotojas, jeigu jis pirmininkavo posėdžiui, ir VKG sekretorius.

 

IV. VKG funkcijos

 

24. VKG atlieka tokias funkcijas:

24.1. vertina TDS duomenų poreikius ir teikia pasiūlymus duomenų teikėjams ir TDS valdytojui dėl papildomų duomenų sukėlimo į TDS arba jau sukeltų į TDS duomenų sumažinimo;

24.2. vertina TDS informacijos poreikius ir teikia pasiūlymus TDS valdytojui dėl papildomų duomenų vitrinų ir tipinių dokumentų sukūrimo, jų tobulinimo ir plėtros;

24.3. vertina TDS duomenų ir parengtos pagal juos informacijos kokybės užtikrinimo procesą ir teikia pasiūlymus TDS valdytojui ir duomenų teikėjams;

24.4. nagrinėja TDS duomenų saugos užtikrinimo priemones, vertina jas ir teikia pasiūlymus duomenų teikėjams, TDS valdytojui ir TDS naudotojams;

24.5. vertina įgaliotų naudotis TDS darbuotojų poreikius ir jų aptarnavimo kokybę bei teikia pasiūlymus TDS valdytojui ir TDS naudotojams;

24.6. vertina TDS darbo kokybę ir teikia pasiūlymus TDS valdytojui dėl TDS infrastruktūros ir TDS valdytojo veiklos tobulinimo;

24.7. nagrinėja TDS veiklai užtikrinti reikalingų darbuotojų, įrangos, lėšų ir kitų resursų poreikius, vertina juos ir teikia pasiūlymus TDS valdytojui;

24.8. vertina TDS ir jos infrastruktūros tobulinimo bei plėtros planus ir specifikacijas, rengia savo išvadas ir teikia pasiūlymus TDS valdytojui;

24.9. analizuoja visą TDS veiklą ir esant reikalui inicijuoja TDS nuostatų, VKG nuostatų ir Saugos nuostatų pakeitimus;

24.10. teikia TDS steigėjams ir kitiems TDS naudotojams siūlymus dėl TDS steigėjų sutarties dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei TDS steigėjų sutarčių su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo pakeitimų;

24.11. nagrinėja TDS veiklai užtikrinti reikalingų teisės aktų priėmimo, patikslinimo ir papildymo poreikius ir teikia pasiūlymus TDS steigėjams šiais klausimais.

 

V. VKG narių funkcijos

 

25. TDS steigėjų atstovai VKG, kurie yra atsakingi už duomenų teikimą į TDS, atlieka tokias funkcijas:

25.1. atstovauja TDS steigėjui, kaip duomenų teikėjui, santykiuose su TDS valdytoju, TDS naudotojais ir kitais duomenų teikėjais;

25.2. dalyvauja VKG veikloje stebint ir vertinant TDS veiklą.

26. TDS steigėjų atstovai VKG, kurie yra atsakingi už TDS naudojimą, atlieka tokias funkcijas:

26.1. atstovauja TDS steigėjui, kaip TDS naudotojui, santykiuose su TDS valdytoju, duomenų teikėjais ir kitais TDS naudotojais;

26.2. atstovauja jį delegavusios institucijos darbuotojams, kurie yra įgalioti naudotis TDS, santykiuose su TDS valdytoju;

26.3. supažindina jį delegavusios institucijos darbuotojus su Saugos nuostatais ir papildomais reikalavimais duomenų saugos srityje, kuriuos TDS naudotojas kelia savo darbuotojams naudojantis TDS;

26.4. dalyvauja VKG veikloje stebint ir vertinant TDS veiklą.

27. TDS naudotojų, kurie nėra TDS steigėjai, atstovai VKG atlieka tokias funkcijas:

27.1. atstovauja TDS naudotojui santykiuose su TDS valdytoju, duomenų teikėjais ir kitais TDS naudotojais;

27.2. kontroliuoja TDS naudotojo sudarytos sutarties dėl TDS naudojimo vykdymą ir atstovauja TDS naudotojui visais su šia sutartimi susijusiais klausimais;

27.3. atstovauja jį delegavusios institucijos darbuotojams, kurie yra įgalioti naudotis TDS, santykiuose su TDS valdytoju;

27.4. supažindina jį delegavusios institucijos darbuotojus su Saugos nuostatais ir papildomais reikalavimais duomenų saugos srityje, kuriuos TDS naudotojas kelia savo darbuotojams naudojantis TDS;

27.5. dalyvauja VKG veikloje stebint ir vertinant TDS veiklą.

 

VI. VKG ir jos narių teisės, prievolės ir atskaitomybė

 

28. Kiekvienas VKG narys turi teisę:

28.1. susipažinti su TDS valdytojo disponuojama TDS dokumentacija ir kitais susijusiais su TDS dokumentais, kuriuose minima jo atstovaujama institucija;

28.2. susipažinti su TDS valdytojo registruojamais jo atstovaujamos institucijos statistiniais duomenų teikimo į TDS, jos naudojimo, teikiamų ir naudojamų duomenų kokybės ir kitais susijusiais su TDS rodikliais;

28.3. susipažinti su TDS valdytojo patvirtintais TDS tobulinimo ir plėtros planais bei specifikacijomis;

28.4. dalyvaujant VKG posėdžiuose ir balsuojant išreikšti savo nuomonę priimant VKG išvadas ir pasiūlymus, taip pat pareikšti savo atskirą nuomonę šiais klausimais raštu;

28.5. perduoti jį delegavusios institucijos vadovybei jam žinomą informaciją apie TDS veiklą kartu su savo išvadomis ir pasiūlymais.

29. Kiekvienas VKG narys privalo naudotis jam suteikiama arba jo sužinoma susijusia su TDS informacija vadovaudamasis įstatymais, kitais teisės aktais ir jo tarnybiniais įsipareigojimais. Už šios nuostatos nevykdymą jis atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

30. VKG, kaip darbo grupė, savo veikloje nėra atskaitinga duomenų teikėjams, TDS valdytojui ir TDS naudotojams.

 

VII. Baigiamosios nuostatos

 

31. VKG ir jos nariai savo funkcijas atlieka ir savo teises realizuoja tik tokiu mastu, kuris nepažeidžia įstatymų ir kitų teisės aktų.

32. VKG veikla nutraukiama bendru visų TDS steigėjų įsakymu vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais.

______________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro, Valstybinės

mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų

ministerijos viršininko, Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio

direktoriaus, Valstybinio socialinio draudimo fondo

valdybos direktoriaus, Statistikos departamento prie

Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio

direktoriaus, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus 2004 m. gruodžio 29 d. įsakymu

Nr. 1K-415/VA-207/1B-1205/ V-487/DĮ-273/92V

 

Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos duomenų saugos nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos duomenų saugos nuostatai (toliau – Saugos nuostatai) nustato principus ir taisykles, užtikrinančius saugų ir teisėtą Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos (TDS) duomenų tvarkymą.

2. Saugos nuostatuose naudojamos Tarpžinybinės mokestinių duomenų saugyklos nuostatuose (toliau – TDS nuostatai) apibrėžtos sąvokos ir sutrumpinimai.

3. TDS duomenų sauga suprantama kaip teisėtas ir saugus duomenų teikimas į TDS, teisėtas, saugus ir kokybiškas jų tvarkymas rengiant informaciją TDS naudotojams bei teisėtas ir saugus jos naudojimas.

4. Saugos nuostatai yra parengti vadovaujantis:

4.1. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597);

4.2. Bendraisiais duomenų saugos reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2003, Nr. 2-45);

4.3. Tipiniais duomenų saugos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2003 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 1V-272 (Žin., 2003, Nr. 76-3511) (toliau – Tipiniai duomenų saugos nuostatai);

4.4. Lietuvos standartais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų tvarkymo teisėtumą ir duomenų saugos valdymą.

5. Saugos nuostatai yra tvirtinami arba keičiami bendru TDS steigėjų vadovų įsakymu.

 

II. TDS apibūdinimas duomenų saugos požiūriu

 

6. TDS duomenų tvarkymo procesas duomenų saugos požiūriu susideda iš trijų vienas po kito sekančių etapų:

6.1. TDS steigėjai teikia duomenis į TDS jų sutartyje dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo numatytais apimtimi, būdais, reguliarumu ir terminais;

6.2. TDS valdytojas gautus duomenis priima, tikrina jų kokybę, integruoja, sukelia į duomenų vitrinas, parengia tipinius dokumentus pagal TDS duomenis ir, vadovaudamasis TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei TDS steigėjų sutartimis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo, eksponuoja duomenų vitrinas TDS darbo vietose ir teikia TDS naudotojams tipinius dokumentus;

6.3. TDS naudotojai, vadovaudamiesi TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei TDS steigėjų sutartimis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo, naudojasi TDS darbo vietose eksponuojamomis duomenų vitrinomis, jų duomenimis, TDS galimybėmis ir teikiamais jiems tipiniais dokumentais.

7. TDS tvarkomi juridinius asmenis bei mokesčius administruojančias valstybės institucijas identifikuojantys, taip pat agreguoti ir išvardytų subjektų tiesiogiai neidentifikuojantys mokestiniai duomenys.

8. Pagrindiniai rizikos veiksniai, kurie gali pažeisti TDS duomenų ir parengtos pagal juos informacijos saugą, yra:

8.1. atsitiktinis arba neteisėtas paskelbimas;

8.2. atsitiktinis arba neteisėtas perdavimas konkrečiam informacijos gavėjui;

8.3. nepakankama pateiktų į TDS duomenų arba parengtos pagal juos informacijos kokybė, dėl kurios jais visai negalima naudotis arba galima tiktai iš dalies;

8.4. netyčinis duomenų sugadinimas;

8.5. sąmoningas duomenų sugadinimas;

8.6. sąmoningas informacijos iškreipimas prieš pateikiant ją TDS naudotojams.

9. TDS duomenų saugą reglamentuoja:

9.1. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas;

9.2. Bendrieji duomenų saugos reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 metų rugsėjo 4 dienos nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2003, Nr. 2-45);

9.3. Lietuvos standartas LST ISO/IEC 17799:2002, Lietuvos ir tarptautiniai „Informacijos technologija. Saugumo technika“ grupės standartai, reglamentuojantys saugų duomenų tvarkymą;

9.4. kiti teisės aktai, reglamentuojantys duomenų tvarkymo teisėtumą, duomenų tvarkytojų veiklą ir duomenų saugą.

 

III. TDS Duomenų saugos organizavimas

 

10. Duomenų teikėjai užtikrina teikiamų į TDS duomenų saugą ir kokybę iki jų perdavimo TDS valdytojui. Jie taip pat užtikrina duomenų teikimo į TDS ir tolimesnio jų tvarkymo teisėtumą derindami ir pasirašydami TDS steigėjų sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei TDS steigėjų sutartis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo ir kontroliuoja, kaip TDS valdytojas tvarko jų teikiamus į TDS duomenis.

11. TDS valdytojas užtikrina gautų iš duomenų teikėjų duomenų tvarkymo kokybę bei duomenų ir parengtos pagal juos informacijos saugą iki perdavimo TDS naudotojams.

12. TDS naudotojai užtikrina gautos iš TDS valdytojo informacijos saugą bei teisėtą jos tvarkymą.

13. TDS valdytojo vadovas, vadovaudamasis Tipiniais duomenų saugos nuostatais, skiria TDS duomenų saugos administratoriumi (toliau – saugos administratorius) TDS aptarnaujančio padalinio darbuotoją. Saugos administratorius organizuoja ir kontroliuoja Saugos nuostatų įgyvendinimą.

14. TDS valdytojo darbuotojai, aptarnaudami TDS, vadovaujasi tokiais TDS valdytojo vadovo tvirtinamais dokumentais:

14.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinės sistemos infrastruktūros funkcionalumo užtikrinimo taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 7 d. įsakymu Nr. V-102 (reikalavimai patalpoms, elektros energijos tiekimui, temperatūrai, naudojamiems davikliams ir aparatūrai, apsaugai nuo gaisro, drėgmės, dulkių, dūmų, karščio ir t. t.);

14.2. Kompiuterinės įrangos, sisteminės ir standartinės programinės įrangos naudojimo taisyklėmis;

14.3. Sistemos apsaugos nuo nesankcionuotų išorės naudotojų veiksmų taisyklėmis (antivirusinė įranga, duomenų šifravimas, kompiuterinių tinklų apsaugos priemonės);

14.4. Sistemos duomenų saugojimo ir pažeistų duomenų atkūrimo taisyklėmis;

14.5. Nenumatytų situacijų valdymo planu;

14.6. Paslaptyje nelaikomos informacijos apie mokesčių mokėtoją paskleidimo tretiesiems asmenims taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. VA-147 (Žin., 2004, Nr. 124-4505).

15. TDS valdytojas rengia, derina su VKG, suderina su TDS steigėjais, tvirtina ir esant reikalui keičia darbo su TDS ir jos duomenimis taisykles, kuriomis vadovaujasi duomenų teikėjai, TDS valdytojas ir TDS naudotojai susijusioje su TDS savo veikloje. Šių taisyklių priedai yra:

15.1. TDS steigėjų sutarties su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo pavyzdys;

15.2. įgalioto naudotis TDS darbuotojo įsipareigojimų formos pavyzdys;

15.3. aptarnaujančio TDS darbuotojo įsipareigojimų forma.

16. Darbo su TDS ir jos duomenimis taisyklėse nustatoma:

16.1. kontroliuojami keliamų į TDS ir jau sukeltų tenai duomenų kokybės rodikliai, reikalavimai šiems rodikliams ir nekokybiškų duomenų ištaisymo tvarka;

16.2. sukeltų į TDS duomenų saugojimo trukmė;

16.3. principai, kuriais vadovaujantis eksponuojamos duomenų vitrinos, sudarytos vien tiktai iš Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) 38 straipsnyje reglamentuotos paslaptyje nelaikomos informacijos;

16.4. principai, kuriais vadovaujantis skelbiami TDS svetainėje internete ir platinami tipiniai dokumentai, sudaryti vien tiktai iš Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 38 straipsnyje reglamentuotos paslaptyje nelaikomos informacijos;

16.5. principai, kuriais vadovaujantis tvarkoma TDS svetainė internete.

 

IV. Duomenų teikimas į TDS

 

17. TDS steigėjai sudaro sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei teikia duomenis į TDS ir užtikrina jų saugą iki perdavimo TDS valdytojui vadovaudamiesi tokį teikimą reglamentuojančiais teisės aktais ir savo informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais.

18. Reikalavimai TDS steigėjų sutarčiai dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo yra nustatyti TDS nuostatuose.

 

V. Gautų į TDS Duomenų tvarkymas

 

19. Aptarnaujantys TDS ir jos naudotojus TDS valdytojo darbuotojai (toliau – aptarnaujantys TDS darbuotojai) atlieka tokias funkcijas:

19.1. rengia ir derina TDS steigėjų sutartį dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei kontroliuoja jos vykdymą;

19.2. rengia ir derina TDS steigėjų sutartis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo ir kontroliuoja jų vykdymą;

19.3. priima teikiamus į TDS duomenis, kontroliuoja jų kokybę, juos integruoja ir sukelia į TDS;

19.4. administruoja TDS naudotojų darbuotojų teises naudotis TDS;

19.5. rengia, derina ir tvarko TDS dokumentaciją ir kitus, susijusius su TDS, dokumentus;

19.6. tiria galutinių TDS naudotojų poreikius, kuria, aptarnauja ir tobulina duomenų vitrinas bei tipinius dokumentus, kontroliuoja ir užtikrina teikiamos TDS naudotojams informacijos kokybę, konsultuoja ir moko įgaliotus TDS naudotojų darbuotojus;

19.7. aptarnauja TDS programinę įrangą;

19.8. kontroliuoja TDS duomenų ir teikiamos informacijos saugą.

20. Aptarnaujantys TDS darbuotojai naudojasi teisėmis tvarkyti sukeltus į TDS juridinio asmens duomenis tik tiek, kiek tai yra būtina nustatytoms jų funkcijoms atlikti.

21. TDS valdytojas nustato ir tvirtina kvalifikacinius reikalavimus, kuriuos turi atitikti aptarnaujantys TDS darbuotojai.

22. TDS valdytojas užtikrina, kad aptarnaujantys TDS darbuotojai būtų tinkamai parengti, apmokyti bei informuoti, ir reguliariai organizuoja būtinus jų mokymus ir kitas jų kvalifikacijos kėlimo priemones.

23. Aptarnaujantys TDS darbuotojai, užpildydami ir pasirašydami aptarnaujančio TDS darbuotojo įsipareigojimų formą, raštu įsipareigoja nepažeisti Saugos nuostatų ir kitų teisės aktų, kurie reglamentuoja TDS duomenų tvarkymą ir saugą.

24. Saugos administratorius kontroliuoja ir atsako už tai, kad aptarnaujantys TDS darbuotojai nepažeistų Saugos nuostatų ir kitų TDS duomenų saugą reglamentuojančių teisės aktų.

25. TDS valdytojas užtikrina TDS nuostatų skyriuje „Funkcinė TDS struktūra“ detalizuotos TDS kompiuterinės ir programinės įrangos, išskyrus TDS darbo vietose naudojamą kompiuterinę ir sisteminę programinę įrangą, saugų eksploatavimą.

26. Į TDS keliami ir įgaliotiems TDS naudotojų darbuotojams eksponuojami tik aktualūs mokestiniai duomenys. Anksčiau sukelti į TDS nebeaktualūs mokestiniai duomenys yra sunaikinami darbo su TDS ir jos duomenimis taisyklėse nustatyta tvarka.

27. Duomenys apie TDS naudotojų darbuotojus, kurie buvo įgalioti naudotis TDS, ir jų atliktus veiksmus naudojantis TDS saugomi neterminuotai. Šiuos duomenis tvarko tik šiam darbui specialiai įgalioti TDS valdytojo darbuotojai, vadovaudamiesi įstatymais ir kitais teisės aktais.

28. Sukelti į TDS duomenys yra kopijuojami ir saugomi taip, kad avarijos atveju visiškas TDS funkcionalumas ir veikla būtų atstatyti per 24 valandas.

29. TDS valdytojas susijusią su TDS duomenų sauga informaciją skelbia TDS svetainėje internete.

 

VI. TDS duomenų ir informacijos naudojimas

 

30. TDS valdytojas, eksponuodamas duomenų vitrinas TDS darbo vietose ir teikdamas TDS naudotojams tipinius dokumentus, vadovaujasi TDS steigėjų sutartimi dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo, TDS steigėjų sutartimis su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo, taip pat įstatymais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais mokestinių duomenų tvarkymą.

31. Tvarka, reglamentuojanti kokios teisės ir kaip suteikiamos konkrečiam įgaliotam TDS naudotojo darbuotojui, kokios duomenų vitrinos ir kokie jų objektai yra eksponuojami jo darbo vietoje ir kokie tipiniai dokumentai yra jam teikiami, yra nustatyta TDS nuostatuose.

32. Kiekvienas TDS naudotojas supažindina savo darbuotojus, kuriuos jis įgalioja naudotis TDS, su Saugos nuostatais ir papildomais reikalavimais, kuriuos TDS naudotojas kelia savo darbuotojams naudojantis TDS. Visi įgalioti TDS naudotojai raštu įsipareigoja laikytis šių reikalavimų pasirašydami įgalioto naudotis TDS darbuotojo įsipareigojimų formą, kurią TDS naudotojas parengia pagal TDS valdytojo pateiktą pavyzdį.

33. Kiekvienas TDS naudotojas kontroliuoja savo darbuotojus, kaip yra laikomasi Saugos nuostatų ir reglamentuojančių TDS duomenų tvarkymą bei saugą teisės aktų.

34. Kiekvienas TDS naudotojas organizuoja būtinus savo darbuotojų mokymus TDS duomenų saugos srityje.

35. Kiekvienas TDS naudotojas užtikrina TDS darbo vietoms įrengti būtiną kompiuterinę ir sisteminę bei standartinę programinę įrangą ir saugų jos eksploatavimą.

 

VII. TDS duomenų Saugos kontrolė

 

36. TDS valdytojas registruoja visus TDS naudotojų darbuotojų atliktus veiksmus naudojantis TDS ir naudoja šią informaciją išaiškinant įvykusius arba galėjusius įvykti Saugos nuostatų pažeidimus.

37. Siekdamas kontroliuoti Saugos nuostatų įgyvendinimą ir TDS duomenų tvarkymą bei saugą reglamentuojančių kitų teisės aktų įgyvendinimą TDS valdytojas, kartu su duomenų teikėjais ir TDS naudotojais, kasmet atlieka duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų susijusios su TDS veiklos inventorizaciją, kurios metu:

37.1. inventorizuojama TDS valdytojo kaupiama ir saugoma TDS dokumentacija;

37.2. inventorizuojama TDS techninė ir programinė įranga;

37.3. peržiūrima aptarnaujantiems TDS darbuotojams suteiktų teisių atitiktis jų atliekamoms funkcijoms;

37.4. duomenų saugos požiūriu patikrinama TDS valdytojo naudojama TDS kompiuterinė ir programinė įranga;

37.5. peržiūrimos TDS steigėjų sutartis dėl duomenų teikimo į TDS ir jos naudojimo bei TDS steigėjų sutartys su kitais TDS naudotojais dėl TDS naudojimo;

37.6. peržiūrima TDS naudotojams eksponuojamų duomenų ir suteiktų teisių atitiktis jų atliekamoms funkcijoms;

37.7. duomenų saugos požiūriu patikrinama ne mažiau kaip dešimtadalis TDS darbo vietų, jose instaliuotos programos ir jų konfigūracija;

37.8. įvertinamas pasirengimas TDS funkcionalumo ir veiklos atstatymui nenumatytose situacijose;

37.9. įvertinama TDS duomenų realios saugos atitiktis Saugos nuostatams ir mokestinių duomenų saugą reglamentuojantiems teisės aktams.

38. Atlikus inventorizaciją saugos administratorius parengia pastebėtų trūkumų šalinimo planą, suderina jį su VKG ir pateikia TDS valdytojui bei įtrauktiems į planą duomenų teikėjams ir TDS naudotojams. Šį planą tvirtina, atsakingus vykdytojus paskiria ir įgyvendinimo terminus nustato TDS valdytojo bei įtrauktų į planą duomenų teikėjų ir TDS naudotojų vadovai.

 

VIII. Baigiamosios nuostatos

 

39. Duomenų teikėjai, TDS valdytojas ir TDS naudotojai privalo įgyvendinti Saugos nuostatuose ir mokestinių duomenų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas organizacines ir technines priemones, skirtas užtikrinti TDS duomenų saugą.

40. Saugos nuostatuose aprašytos duomenų teikėjų, TDS valdytojo ir TDS naudotojų funkcijos vykdomos ir teisės realizuojamos nepažeidžiant įstatymų ir kitų teisės aktų.

41. Duomenų teikėjų, TDS valdytojo, TDS naudotojų darbuotojai ir kiti asmenys, pažeidę Saugos nuostatus arba mokestinių bei asmens duomenų tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

______________