LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL BRANDUOLINĖS (ATOMINĖS) ELEKTRINĖS STATYBOS VIETOS (AIKŠTELĖS) VERTINIMO ATASKAITOS PERŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2012 m. sausio 25 d. Nr. 83
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 91-4316) 32 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Patvirtinti Branduolinės (atominės) elektrinės statybos vietos (aikštelės) vertinimo ataskaitos peržiūros tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2012 m. sausio 25 d. nutarimu Nr. 83
BRANDUOLINĖS (ATOMINĖS) ELEKTRINĖS STATYBOS VIETOS (AIKŠTELĖS) VERTINIMO ATASKAITOS PERŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Branduolinės (atominės) elektrinės statybos vietos (aikštelės) vertinimo ataskaitos peržiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato branduolinės (atominės) elektrinės (toliau – branduolinė elektrinė) statybos vietos (aikštelės) (toliau – aikštelė) vertinimo ataskaitos pateikimo, peržiūros, valstybės institucijų išvadų dėl šios ataskaitos ir teisės aktų reikalavimų atitikties teikimo, aikštelės vertinimo ataskaitos derinimo su valstybės institucijomis tvarką.
2. Pagrindinis branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos peržiūros tikslas – įsitikinti, kad:
2.1. branduolinės elektrinės aikštelės analizė ir pagrindimas atlikti:
2.1.1. vadovaujantis Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (toliau – Inspekcija) viršininko įsakymais tvirtinamais branduolinės saugos reikalavimais ir taisyklėmis, reglamentuojančiais branduolinių elektrinių aikštelių vertinimą;
2.1.2. vadovaujantis tyrimus, kurių reikia branduolinės elektrinės aikštelės tinkamumui patvirtinti, reglamentuojančiais teisės aktais;
2.1.3. vadovaujantis avarinės parengties priemonių taikymą, avarinę parengtį ir reagavimą į ekstremaliąsias situacijas reglamentuojančiais teisės aktais;
II. BRANDUOLINĖS ELEKTRINĖS AIKŠTELĖS VERTINIMO ATASKAITOS PATEIKIMAS
3. Kelių vienu metu tirtų geografiškai arti esančių branduolinės elektrinės aikštelių vertinimo rezultatai gali būti pateikti vienoje branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitoje. Geografiškai arti esančiomis laikomos tokios branduolinių elektrinių aikštelės, kurioms dėl jų geografinio artumo būdingas toks pat gamtos reiškinių poveikis, ir atliekant geologinius, geofizinius ir seismologinius lauko tyrimus, kurių reikia šių branduolinių elektrinių aikštelių tinkamumui branduolinės saugos požiūriu įvertinti, turi būti tiriama ta pati teritorija.
4. Inspekcijai kartu su branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita pateikiama branduolinės elektrinės aikštelės analizės ir pagrindimo rezultatų nepriklausomos patikros ataskaita (toliau – branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaita), kurioje aprašoma nepriklausomo patikrinimo eiga ir pateikiami jos rezultatai.
5. Branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas pateikia Inspekcijai vieną branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos ir vieną branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaitos egzempliorių ir juos atitinkantį elektroninį variantą (elektroninius dokumentus arba skaitmenines dokumentų kopijas). Elektroninio varianto formatas turi būti suderintas su Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytomis institucijomis ir (arba) sudarytas taip, kad Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos galėtų:
5.2. atidaryti ir apdoroti elektroninį dokumentą ar skaitmeninę dokumento kopiją šių institucijų naudojamomis informacinių technologijų priemonėmis;
6. Branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas turi pateikti Inspekcijai tinkamai įformintus Aprašo 5 punkte nurodytus dokumentus. Tinkamai įformintais dokumentais laikomos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita, jos dalys ir branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaita:
6.1. kurių Inspekcijai pateiktas elektroninis variantas atitinka pateiktą išspausdintą variantą ir Aprašo 5 punkto nuostatas;
6.2. kurios suderintos branduolinės elektrinės aikštelės vertintojo organizacijoje šios organizacijos nustatyta tvarka;
7. Inspekcija, patikrinusi, ar branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita, jos dalys ir branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaita atitinka Aprašo 6 punkte nustatytus jų įforminimo reikalavimus, branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos, jos dalių ir branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaitos elektroninį variantą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jų gavimo iš branduolinės elektrinės aikštelių vertintojo perduoda Aprašo 9 punkte nurodytoms institucijoms ir apie dokumentų perdavimą raštu informuoja branduolinės elektrinės aikštelės vertintoją.
8. Jeigu Inspekcija branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos, jos dalių ar branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos patikros ataskaitos elektroniniame variante nustato bent vieną iš Aprašo 6 punkte nurodytų dokumentų įforminimo trūkumų, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo dokumentų gavimo įstaigoje praneša branduolinės elektrinės aikštelės vertintojui, kad būtina pateikti tinkamai įformintus dokumentus, ir nurodo, kad terminas, skirtas branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos sprendimui suderinti, skaičiuojamas nuo visų tinkamai įformintų branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos dokumentų gavimo dienos.
III. BRANDUOLINĖS ELEKTRINĖS AIKŠTELĖS VERTINIMO ATASKAITOS PERŽIŪRA IR SUDERINIMAS
9. Be Inspekcijos, branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą peržiūri šios institucijos:
10. Inspekcija, peržiūrėdama branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, įvertina:
10.1. ar branduolinės elektrinės aikštelės vertintojo priemonės, skirtos užtikrinti, kad branduolinės elektrinės aikštelės saugos analizė ir pagrindimas būtų atlikti atsižvelgiant į visus nustatytus reikalavimus, atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas;
10.2. ar išorės gamtos ir žmogaus veiklos (taip pat ir tyčinės) galimų įvykių analizė ir jos rezultatai atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas;
10.3. ar branduolinės elektrinės aikštelės ir jos aplinkos savybių, turinčių įtakos išmetamų radionuklidų, susidariusių normalaus branduolinės elektrinės eksploatavimo ir galimų branduolinių avarijų metu, sklaidai, ir išmetamų radionuklidų poveikio gyventojams ir aplinkai analizė ir jos rezultatai atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas;
10.4. ar fizinės saugos užtikrinimo priemonių taikymo galimybių analizė ir jos rezultatai atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas;
10.5. ar galutinio šilumos sugėriklio savybių analizė ir jos rezultatai atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas;
10.6. kitus veiksnius, galinčius turėti įtakos numatomos statyti branduolinės elektrinės branduolinei ir fizinei saugai, avarinei parengčiai įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai, nurodytus Inspekcijos viršininko tvirtinamuose branduolinės saugos reikalavimuose ir taisyklėse, taip pat TATENA rekomendacijose.
11. Sveikatos apsaugos ministerija, peržiūrėdama branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, pagal kompetenciją įvertina su branduolinės elektrinės aikštele ar jos aplinka susijusius veiksnius, galinčius turėti įtakos branduolinės elektrinės galimam radiologiniam poveikiui gyventojams ir avarinei parengčiai – branduolinės elektrinės aikštelės vertintojo išanalizuotą ir įvertintą reikiamų avarinės parengties priemonių taikymo galimybę gyventojų radiacinės saugos požiūriu.
12. Civilinės aviacijos administracija, peržiūrėdama branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, įvertina duomenis, naudojamus orlaivių dužimo tikimybei vertinti, ir pateikia išvadą dėl jų priimtinumo.
13. Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos, peržiūrėdama branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, įvertina pateiktą informaciją ir pateikia išvadą dėl atliktų inžinerinių-geologinių, hidrogeologinių, geofizinių, geodinaminių, seismologinių tyrimų metodų ir apimties, tyrimų eigos, gautų rezultatų ir išvadų priimtinumo, jų, TATENA rekomendacijų ir teisės aktų, reglamentuojančių šiuos tyrimus, atitikties.
14. Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos, peržiūrėdama branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, pagal kompetenciją įvertina duomenis, naudojamus hidrologinių ir meteorologinių reiškinių poveikiui vertinti, ir pateikia išvadą dėl jų priimtinumo.
15. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, peržiūrėdamas branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, pagal kompetenciją įvertina duomenis, pagrindžiančius branduolinės elektrinės aikštelės tinkamumą reaguoti į ekstremaliąsias situacijas, tarp jų – branduolines ir radiologines avarijas, ir pateikia išvadą dėl jų ir teisės aktų, reglamentuojančių avarinę parengtį ir reagavimą į ekstremaliąsias situacijas, nustatytų reikalavimų atitikties.
16. Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos pateikia Inspekcijai išvadą ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo ataskaitos gavimo institucijoje, šios išvados kopija pateikiama ir branduolinės elektrinės aikštelės vertintojui. Jeigu ši išvada neigiama, ji turi būti motyvuota. Jeigu kuri nors iš Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų per 3 mėnesius nuo ataskaitos gavimo institucijoje išvadų Inspekcijai nepateikia, laikoma, kad gauta šios institucijos teigiama išvada.
17. Jeigu iš visų Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų gaunamos teigiamos išvados ir Inspekcijos atliktos peržiūros rezultatai rodo, kad branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas, Inspekcija priima galutinį sprendimą dėl branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos suderinimo. Jeigu iš Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų gauta bent viena neigiama išvada ir (arba) Inspekcijos peržiūros rezultatai rodo, kad branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita neatitinka Aprašo 2 punkto nuostatų, Inspekcija pateikia branduolinės elektrinės aikštelės vertintojui motyvuotą tarpinę išvadą, kurioje nurodomi atitinkamų dokumentų trūkumai, dėl kurių jie laikytini neatitinkančiais Aprašo 2 punkto nuostatų.
18. Aprašo 17 punkte nurodytais atvejais Inspekcija priima galutinį sprendimą dėl branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos suderinimo arba pateikia tarpinę išvadą branduolinės elektrinės aikštelės vertintojui ne vėliau nei per 6 mėnesius nuo visų Aprašo 5 punkte nurodytų tinkamai įformintų dokumentų gavimo. Apie priimtą galutinį sprendimą ar parengtą tarpinę išvadą Inspekcija informuoja branduolinės elektrinės aikštelės vertintoją per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo arba tarpinės išvados parengimo.
19. Gavęs tarpinę išvadą, branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas turi teisę ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo jos gavimo pateikti Inspekcijai patikslintą branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą. Inspekcija patikslintos ataskaitos elektroninį variantą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo ataskaitos gavimo, patikrinusi, ar ji atitinka Aprašo 6 punkte nustatytus dokumentų įforminimo reikalavimus, perduoda Aprašo 9 punkte nurodytoms institucijoms ir apie dokumentų perdavimą raštu informuoja branduolinės elektrinės aikštelės vertintoją. Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos, išnagrinėjusios patikslintą ataskaitą, pateikia galutinę išvadą dėl jos Inspekcijai ne vėliau kaip per mėnesį nuo šios ataskaitos gavimo institucijoje, galutinės išvados kopija pateikiama ir branduolinės elektrinės aikštelės vertintojui. Jeigu gavęs tarpinę išvadą branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas per 3 mėnesius nuo jos gavimo patikslintos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos nepateikia, laikoma, kad priimtas neigiamas sprendimas dėl branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos suderinimo. Jeigu kuri nors iš Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų per mėnesį nuo patikslintos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos gavimo institucijoje nepateikia Inspekcijai išvados, laikoma, kad gauta šios institucijos teigiama išvada.
20. Inspekcija priima sprendimą suderinti patikslintą branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, jeigu ji atitinka Aprašo 2 punkto nuostatas ir gautos visų Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų teigiamos išvados. Jeigu Inspekcijos peržiūros rezultatai rodo, kad patikslinta branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaita neatitinka Aprašo 2 punkto nuostatų ir (arba) gauta bent viena neigiama Aprašo 9 punkte nurodytų institucijų išvada, Inspekcija priima sprendimą patikslintos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos nederinti ir apie šį sprendimą informuoja branduolinės elektrinės aikštelės vertintoją ir Aprašo 9 punkte išvardytas institucijas, nurodydama sprendimo motyvus.
21. Galutinis sprendimas dėl patikslintos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos priimamas ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo visų Aprašo 5 punkte nurodytų pirmą kartą pateiktų tinkamai įformintų dokumentų gavimo Inspekcijoje.
22. Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos tarpusavyje keičiasi informacija, reikalinga branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitai peržiūrėti.
23. Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos konsultuoja branduolinės elektrinės aikštelės vertintoją su branduolinės elektrinės aikštelės vertinimu susijusiais klausimais.
24. Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos, norėdamos įsitikinti, kad branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitoje pateikta teisinga informacija, turi teisę:
24.1. tikrinti branduolinės elektrinės aikštelės vertintojo organizacijos patalpas, teritoriją, branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitoje nurodytą branduolinės elektrinės aikštelę (aikšteles);
25. Peržiūrėdamos branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, Inspekcija ir Aprašo 9 punkte nurodytos institucijos turi teisę gauti informaciją, reikalingą šiai peržiūrai ir įvertinimui atlikti, ir iš kitų Apraše nenurodytų valstybės institucijų jų kompetencijos klausimais.
26. Branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas ir visos valstybės institucijos, dalyvaujančios peržiūrint branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, negali atskleisti informacijos, galinčios turėti įtakos branduolinės elektrinės ir (arba) branduolinės elektrinės aikštelės aplinkoje esančios teritorijos, kurioje numatoma vykdyti branduolinės elektrinės statybos darbus, fizinei saugai, šiame punkte nenurodytiems asmenims, išskyrus Aprašo 27 punkte nustatytą atvejį. Branduolinės elektrinės aikštelės vertintojas ir visos valstybės institucijos, dalyvaujančios peržiūrint branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitą, bet kokia forma perduodamos viena kitai šiame punkte nurodytą informaciją, gavėjui turi pranešti, kad informacija gali turėti įtakos branduolinės elektrinės ir (arba) branduolinės elektrinės aikštelės aplinkoje esančios teritorijos, kurioje numatoma vykdyti branduolinės elektrinės statybos darbus, fizinei saugai.
27. Jeigu Inspekcija ar Aprašo 9 punkte nurodytos valstybės institucijos teisės aktų nustatyta tvarka perka su branduolinės elektrinės aikštelės vertinimo ataskaitos peržiūra susijusias paslaugas, tokių paslaugų pirkėjas privalo užtikrinti, kad tiekėjas neatskleis Aprašo 26 punkte nurodytos informacijos kitiems, nenurodytiems Aprašo 26 punkte, asmenims.