LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2009 M. VASARIO 6 D. ĮSAKYMO NR. 3D-69
„DĖL LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2007–2013 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS TREČIOSIOS PRIORITETINĖS KRYPTIES „BENDRO INTERESO PRIEMONĖS“ PRIEMONĖS „VANDENS FAUNOS IR FLOROS APSAUGAI IR PLĖTOJIMUI SKIRTOS PRIEMONĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. spalio 26 d. Nr. 3D-782
Vilnius
Vadovaudamasis 2006 m. liepos 27 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1198/2006 dėl Europos žuvininkystės fondo (OL 2006 L 223, p. 1), 2007 m. kovo 26 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 498/2007, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1198/2006 dėl Europos žuvininkystės fondo įgyvendinimo taisykles (OL 2007 L 120, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. gruodžio 22 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1249/2010 (OL 2010 L 341, p. 3), Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programa, patvirtinta Europos Komisijos 2007 m. gruodžio 17 d. sprendimu Nr. C/2007/6703, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 190 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-840; 2010, Nr. 51-2488), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 1098 „Dėl Nemuno upių baseinų rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Nemuno upių baseinų rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 90-4756), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1617 „Dėl Ventos upių baseino rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Ventos upių baseino rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 136-6939), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1618 „Dėl Lielupės upių baseino rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Lielupės upių baseino rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 136-6940) ir atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. rugsėjo 25 d. įsakymą Nr. 3D-427 „Dėl Užtvankų, prie kurių reikia pastatyti įrenginius žuvų migracijai, sąrašo ir Buvusių užtvankų liekanų, kuriose reikia pašalinti kliūtis, trukdančias žuvų migracijai, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 102-4180) ir Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 3D-339 (Žin., 2007, Nr. 83-3404; 2011, Nr. 32-1511), 15–17 punktus:
1. P a k e i č i u Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos trečiosios prioritetinės krypties „Bendro intereso priemonės“ priemonės „Vandens faunos ir floros apsaugai ir plėtojimui skirtos priemonės“ įgyvendinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 3D-69 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos trečiosios prioritetinės krypties „Bendro intereso priemonės“ priemonės „Vandens faunos ir floros apsaugai ir plėtojimui skirtos priemonės“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 18-718; 2010, Nr. 71-3591; 2011, Nr. 19-929), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).
2. S i ū l a u Žuvininkystės tarnybai prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos pateikti nuo 2011 m. lapkričio 2 d. iki 2011 m. gruodžio 30 d. paramos paraišką pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos trečiosios prioritetinės krypties „Bendro intereso priemonės“ priemonę „Vandens faunos ir floros apsaugai ir plėtojimui skirtos priemonės“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2009 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 3D-69
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2011 m. spalio 26 d. įsakymo Nr. 3D-782
redakcija)
LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2007–2013 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS TREČIOSIOS PRIORITETINĖS KRYPTIES „BENDRO INTERESO PRIEMONĖS“ PRIEMONĖS „VANDENS FAUNOS IR FLOROS APSAUGAI IR PLĖTOJIMUI SKIRTOS PRIEMONĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos trečiosios prioritetinės krypties „Bendro intereso priemonės“ priemonės „Vandens faunos ir floros apsaugai ir plėtojimui skirtos priemonės“ įgyvendinimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas – nustatyti paramos suteikimo pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos trečiosios prioritetinės krypties „Bendro intereso priemonės“ priemonę „Vandens faunos ir floros apsaugai ir plėtojimui skirtos priemonės“ (toliau – Priemonė) tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2006 m. liepos 27 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1198/2006 dėl Europos žuvininkystės fondo (OL 2006 L 223, p. 1), 2007 m. kovo 26 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 498/2007, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1198/2006 dėl Europos žuvininkystės fondo įgyvendinimo taisykles (OL 2007 L 120, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. gruodžio 22 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1249/2010 (OL 2010 L 341, p. 3), Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programa, patvirtinta Europos Komisijos 2007 m. gruodžio 17 d. sprendimu Nr. C/2007/6703 (toliau – Veiksmų programa), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 190 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-840; 2010, Nr. 51-2488), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 1098 „Dėl Nemuno upių baseinų rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Nemuno upių baseinų rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 90-4756), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1617 „Dėl Ventos upių baseino rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Ventos upių baseino rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 136-6939), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1618 „Dėl Lielupės upių baseino rajono valdymo plano ir priemonių vandensaugos tikslams Lielupės upių baseino rajone pasiekti programos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 136-6940), atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. rugsėjo 25 d. įsakymą Nr. 3D-427 „Dėl Užtvankų, prie kurių reikia pastatyti įrenginius žuvų migracijai, sąrašo ir Buvusių užtvankų liekanų, kuriose reikia pašalinti kliūtis, trukdančias žuvų migracijai, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 102-4180) ir Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 3D-339 (Žin., 2007, Nr. 83-3404; 2011, Nr. 32-1511) (toliau – Veiksmų programos administravimo taisyklės).
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Bendrosios išlaidos – atlyginimas inžinieriams, architektams, konsultantams ir ekspertams, konsultuojantiems techniniais, technologiniais, ekonominiais, organizaciniais ir teisiniais projekto įgyvendinimo klausimais, kai tokios paslaugos nėra tęstinė veikla, susijusi su juridinio asmens įprastine veikla ir išlaidomis; taip pat su statinio projekto (įskaitant ekspertizę) rengimu susijusios išlaidos, projekto techninio tyrimo, patentų, licencijų ir statybos leidimų įsigijimo išlaidos bei turto, kuriam įsigyti ar sukurti buvo naudota parama, draudimo projekto įgyvendinimo laikotarpiui išlaidos.
Kitos taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatyme (Žin., 2000, Nr. 56-1648; 2004, Nr. 73-2527), Lietuvos Respublikos statybos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597),Veiksmų programos administravimo taisyklėse, reglamente (EB) Nr. 1198/2006, reglamente (EB) Nr. 498/2007 ir kituose teisės aktuose.
II. PRIEMONĖS TIKSLAS IR UŽDAVINYS
4. Priemonės tikslas – apsaugoti ir plėtoti vidaus vandenų fauną ir florą prisidedant prie vandens aplinkos gerinimo.
III. REMIAMA VEIKLA
IV. TINKAMI IR NETINKAMI PAREIŠKĖJAI
7. Paramos paraišką gauti paramą pagal Priemonę (toliau – paramos paraiška) gali teikti Žuvininkystės tarnyba prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – pareiškėjas).
9. Pareiškėjas neturi turėti uždelstų įsiskolinimų Lietuvos Respublikos biudžetui ir, jei pareiškėjas yra registruotas draudėju – Valstybinio socialinio draudimo fondui (ši nuostata gali būti netaikoma juridiniams asmenims, kurių veikla finansuojama iš valstybės arba savivaldybių biudžeto, ir juridiniams asmenims, kuriems Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka yra atidėti mokesčių arba socialinio draudimo įmokų mokėjimo terminai).
10. Pareiškėjas laikomas netinkamu ir negali teikti paramos paraiškos, jeigu:
10.2. pareiškėjui yra priimtas galutinis sprendimas dėl:
10.2.1. pareiškėjo, ketinusio gauti arba gavusio paramą iš Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo, Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, Žuvininkystės orientavimo finansinio instrumento, Europos žuvininkystės fondo (toliau – EŽF), paramos sutarties ar paramos skyrimo sąlygų pažeidimo, kai pažeidimo suma lygi arba didesnė kaip 34 528 Lt. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo dienos;
10.2.2. pareiškėjo įvykdytos nusikalstamos veikos, susijusios su parama iš Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo, Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, Žuvininkystės orientavimo finansinio instrumento, EŽF. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą 2 (dvejus) metus nuo galutinio sprendimo priėmimo.
V. TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ KRITERIJAI
11. Pareiškėjas turi atitikti tinkamumo gauti paramą kriterijus paramos paraiškos pateikimo dieną, kurie vertinami pagal pateiktus duomenis bei viešuosiuose registruose esančią informaciją.
12. Tinkamumo kriterijai:
12.1. paramos paraišką teikia pareiškėjas, įvardytas tinkamu pareiškėju pagal šių Taisyklių IV skyrių;
12.2. projekte numatyti veiksmai ir išlaidos prisideda prie Taisyklių II skyriuje nurodyto tikslo ir uždavinio įgyvendinimo;
12.3. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir Europos Sąjungos (toliau – ES) fondų;
12.4. pareiškėjas įsipareigoja užtikrinti, kad įgyvendintas projektas atitiks gyvūnų gerovės, veterinarijos, higienos, maisto kokybės reikalavimus (šis reikalavimas netaikomas, jei numatytos investicijos neturi įtakos minėtų reikalavimų laikymuisi);
12.5. pareiškėjas įsipareigoja užtikrinti, kad įgyvendintas projektas atitiks aplinkosaugos reikalavimus (Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 82-1965; 2005, Nr. 84-3105);
12.6. pareiškėjas įsipareigoja užtikrinti, kad atliekamos investicijos, kurioms prašoma paramos, atitiks darbo saugos reikalavimus (Techninis reglamentas „Mašinų sauga“, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 (Žin., 2000, Nr. 23-601; 2007, Nr. 129-5249), Elektrotechninių gaminių saugos techninis reglamentas, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos standartizacijos departamento direktoriaus 1999 m. spalio 19 d. įsakymu Nr. 351/61 (Žin., 1999, Nr. 90-2663; 2001, Nr. 54-1932);
12.7. pareiškėjas patvirtina, kad tvarko ir (ar) įsipareigoja tvarkyti buhalterinę apskaitą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka;
12.8. nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama ir (arba) kuriame numatyta įgyvendinti projektą, pareiškėjo privalo būti valdomas teisėtais pagrindais. Turi būti užtikrinamas teisėtas naudojimasis statiniais ir žeme po statiniais, kuriuose pagal projektą atliekama naujo statinio statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas ir (arba) kuriuose numatyta vykdyti projektą, ne trumpiau kaip 5 (penkerius) metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Statinių ir (arba) žemės teisėto naudojimosi jais faktas turi būti įregistruotas Nekilnojamojo turto registre iki paramos paraiškos pateikimo Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) dienos, jei tokia registracija privaloma pagal teisės aktų reikalavimus. Tuo atveju, jeigu naujas statinys statomas valstybinės reikšmės vidaus vandenyse arba statinys rekonstruojamas nedidinant užstatymo ploto, žemės sklypo nuosavybės arba kitą valdymo ar naudojimo teisę patvirtinantys dokumentai neprivalomi, tačiau šiuo atveju turi būti pateiktas valstybinės žemės patikėjimo teisės subjekto raštiškas sutikimas investuoti į jam patikėjimo teise perduotą nekilnojamąjį turtą ir plėtoti veiklos apraše numatytą veiklą ne trumpiau kaip 5 (penkerius) metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos;
12.9. jei projekte numatyta naujo statinio statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, turi būti pateikta:
12.9.1. statinio techninis projektas (privalomos pateikti statinio techninio projekto dalys: statinio projekto bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, gamybos (paslaugų) technologijos, aplinkos apsaugos (kai ji privaloma), statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo), parengtas vadovaujantis statybos techninio reglamento STR 1.05.06:2010 „Statinio projektavimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. D1-708 (Žin., 2005, Nr. 4-80; 2010, Nr. 115-5902), reikalavimais, ir, vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) 23 straipsnio ir statybos techninio reglamento STR 1.07.01:2010 „Statybą leidžiantys dokumentai“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-826 (Žin., 2010, Nr. 116-5944), reikalavimais, išduotas statybą leidžiantis dokumentas. Jei pareiškėjas šiuos dokumentus įsipareigoja pristatyti vėliausiai su pirmuoju mokėjimo prašymu (avansinis mokėjimo prašymas nelaikomas pirmuoju mokėjimo prašymu), su paramos paraiška privaloma pateikti dokumentus, nurodytus Taisyklių 12.9.3 punkte;
12.9.2. supaprastintas (statybos arba rekonstravimo) projektas (privalomos pateikti supaprastinto projekto dalys: bendrieji duomenys, sklypo planas, architektūriniai brėžiniai) arba kapitalinio remonto aprašas (privalomos pateikti kapitalinio remonto aprašo dalys: aiškinamasis raštas, kapitalinio remonto darbų technologijos aprašas), parengtas vadovaujantis statybos techninio reglamento STR 1.05.06:2010 „Statinio projektavimas“ reikalavimais, ir statybą leidžiantis dokumentas. Šis reikalavimas taikomas, kai projekte numatyta nesudėtingų statinių statyba ir atitinkamų dokumentų pateikimas yra privalomas pagal statybą reglamentuojančius teisės aktus. Jei pareiškėjas šiuos dokumentus įsipareigoja pateikti vėliausiai su pirmuoju mokėjimo prašymu, su paramos paraiška privaloma pateikti dokumentus, nurodytus Taisyklių 12.9.3 punkte;
12.9.3. projektiniai pasiūlymai (privalomos pateikti projektinio pasiūlymo dalys: bendrieji duomenys, sklypo plano, architektūriniai brėžiniai), statinio projektavimo užduotis, prisijungimo sąlygos ir specialieji reikalavimai. Nurodyti dokumentai neteikiami, jeigu su paramos paraiška pateikiami dokumentai, nurodyti Taisyklių 12.9.1 ir (arba) 12.9.2 punkte, arba dokumento (-ų) pateikimas yra neprivalomas pagal statybą reglamentuojančius teisės aktus;
12.9.4. statinio techninio projekto statybos skaičiuojamosios kainos dalies ekspertizės išvada parengta įstaigos, turinčios teisę užsiimti šia veikla. Šis dokumentas teikiamas teikiant dokumentus, nurodytus Taisyklių 12.9.1 punkte, kai statinių projektams, kurių statybos skaičiuojamoji kaina (sąmatinė vertė) yra didesnė kaip 500 000 Lt, vadovaujantis statybos techninio reglamentu STR.1.06.03:2002 „Statinio projekto ekspertizė ir statinio ekspertizė“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 214 (Žin., 2002, Nr. 55-2200);
12.9.5. statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalis (projektinės sąmatos), patvirtinta atestuoto tai veiklos sričiai statinio projekto dalies vadovo parašu. Teikiama tuo atveju, jei, nustatant investicijų vertę, nesivadovaujama Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintais didžiausiaisiais įkainiais;
12.10. pareiškėjas įsipareigoja apdrausti ilgalaikį turtą, kuriam įsigyti ar sukurti bus panaudota parama, ne trumpesniam kaip 5 (penkerių) metų laikotarpiui nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Projekto įgyvendinimo laikotarpiui apdrausti turtą draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų didžiausia turto atkuriamąja verte, o įgyvendinus projektą – likutine verte, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas, taip pat pranešti Agentūrai apie įvykusius draudžiamuosius įvykius ir gautinas draudimo išmokas;
12.11. pareiškėjas įsipareigoja be rašytinio Agentūros sutikimo nekeisti remiamos veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo reikalavimų ir nuosavybės formos, neparduoti, neįkeisti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto, nenutraukti projekte numatytos vykdyti veiklos, nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų mažiausiai 5 (penkerius) metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos;
12.12. pareiškėjas užtikrina tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, iš asignavimų gautinas lėšas. Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateikiant dokumentus, įrodančius paskolos suteikimo galimybę. Nustačius, kad pateikti dokumentai nepakankamai įrodo paskolos suteikimo galimybę, Agentūra gali paprašyti paramos gavėjo papildomų dokumentų, įrodančių paskolos suteikimo galimybę. Paskolos sutartis turi būti pateikta tada, kai pareiškėjas turi užtikrinti projekto išlaidų / investicijų finansavimą, t. y. paskolos sutartis pateikiama su tuo mokėjimo prašymu, kuriuo yra prašoma apmokėti patirtas išlaidas / investicijas panaudojant skolintas lėšas. Agentūra neatsako už kreditoriaus turimų lėšų patikimumą, realumą, prievolių vykdymą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka bei už kreditoriaus ir paskolos gavėjo įsipareigojimų nevykdymą;
13. Specialieji tinkamumo kriterijai:
13.1. projekto investicijos bus skiriamos bendram interesui, t. y. investicijų rezultatais galės naudotis visuomenė (pagrindžiama veiklos apraše, Taisyklių 2 priedas);
VI. PARAMOS DYDIS
14. Priemonei įgyvendinti 2007–2013 metų laikotarpiui skiriama 75 proc. lėšų – 1 800 750 Lt iš EŽF ir 25 proc. lėšų – 600 250 Lt bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete.
VII. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
17. Rengdamas projektą, pareiškėjas gali numatyti visas išlaidas, kurios yra tiesiogiai susijusios ir būtinos projektui įgyvendinti, tačiau paramos lėšomis bus bendrai finansuojamos tik tinkamos finansuoti projekto išlaidos neviršijant nustatyto paramos dydžio ir intensyvumo. Tinkamų finansuoti išlaidų dalį, kurių nepadengia paramos lėšos, pareiškėjas privalo finansuoti pats. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos, o ne pateikiamos kaip bendra suma. Tinkamoms finansuoti išlaidoms pagrįsti turi būti pateikiamas bent 1 (vienas) komercinis pasiūlymas arba viešai tiekėjų pateikta informacija (internete, reklaminėje medžiagoje ir pan.), jei iki paramos paraiškos pateikimo prekių, paslaugų ar darbų pirkimai neatlikti. Jei pareiškėjas iki paramos paraiškos pateikimo patyrė ir apmokėjo dalį ar visas su projekto įgyvendinimu susijusias išlaidas, kartu su paramos paraiška pateikiami įvykdyto konkurso arba apklausos prekėms, paslaugoms ar darbams pirkti (jei Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu nėra nustatyti didžiausieji išlaidų įkainiai) dokumentai.
18. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
18.2. faktiškai padarytos išlaidos, užregistruotos projekto vykdytojo apskaitoje ir pagrįstos dokumentų originalais arba oficialiai patvirtintomis kopijomis;
18.3. turtui išperkamąja nuoma įsigyti, kai išperkamąja nuoma įsigytas turtas tampa paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos;
19. Pagal Priemonę tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
19.1. investicijos į žuvų pralaidas, kurias numatoma statyti, pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. rugsėjo 25 d. įsakymą Nr. 3D-427, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d. nutarimą Nr. 1098, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimą Nr. 1617, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 17 d. nutarimą Nr. 1618:
19.1.1. stacionarių ar kilnojamųjų įrenginių, skirtų vandens faunai ir florai apsaugoti ir plėtoti, įsigijimas, statymas, įrengimas ir montavimas, taip pat hidrotechnikos statinių (žuvų pralaidų) statyba (nauja statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas), įrengimas:
19.2. statinio, į kurį investuojama, ir naujai pastatyto statinio kadastrinių matavimų ir jų teisinės registracijos Nekilnojamojo turto registre išlaidos;
19.3. tvenkinio naudojimo ir priežiūros taisyklių, rengiamų vadovaujantis Tvenkinių naudojimo ir priežiūros tipinėmis taisyklėmis (LAND 2-95), patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerijos 1995 m. kovo 7 d. įsakymu Nr. 33 (Žin., 1997, Nr. 70-1790; 2006, Nr. 101-3915), parengimo išlaidos;
19.4. geros vidaus vandens kelių būklės, įskaitant migruojančių rūšių nerštavietes ir migracijos kelius, atkūrimo išlaidos;
19.5. išlaidos, susijusios pagal Priemonę su įgyvendinamų projektų moksline stebėsena:
19.5.1. žuvų gaudymo (stebėsenos tikslais) įrenginiai ir mechanizmai (stacionarios ir kilnojamosios gaudyklės, tinklai arba kitokie įrenginiai);
19.5.4. žuvų migracijos takų efektyvumo vertinimo ir jų stebėsenos vykdymo būtini įrenginiai (vaizdo kameros arba kitokie įrenginiai);
19.5.5. naujos įrangos, technikos (išskyrus transporto priemones), mechanizmų įsigijimas ir montavimas;
19.6. projektą administruojančių ir įgyvendinančių pareiškėjo darbuotojų kelionių (nuvykimo ir grįžimo, nakvynės) išlaidos. Šios išlaidos turi būti tiesiogiai susijusios su projekto veikla ir joms finansuoti gali būti skirta ne daugiau kaip 5 proc. visos projektui įgyvendinti skirtos paramos sumos;
19.7 projekto bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali sudaryti iki 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų;
19.8. projekto viešinimo išlaidos, skirtos informavimo ir viešinimo priemonėms įgyvendinti (viešinimo priemonės yra nurodytos Pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programą suteiktos paramos viešinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. 3D-232 (Žin., 2008, Nr. 48-1794; 2010, Nr. 31-1457).
20. Netinkamos finansuoti išlaidos:
21. Pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) visais atvejais yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų. Kadangi paramos gavėjas yra valstybės institucija, vykdanti valstybės veiklą, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme (Žin., 2002, Nr. 35-1271), PVM yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų. Tokiu atveju PVM nuo apmokestinamosios prekių ir (arba) paslaugų, už kurias mokama iš EŽF ir bendrojo finansavimo lėšų, vertės, kurios paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą neturi ar negalėtų turėti galimybės įtraukti į PVM atskaitą, yra apmokamas iš šiam tikslui skirtų Žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) bendrųjų valstybės biudžeto asignavimų.
VIII. SIŪLYMAS TEIKTI PARAMOS PARAIŠKĄ
IX. PARAMOS PARAIŠKOS PILDYMAS, TEIKIMAS IR REGISTRAVIMAS
23. Paramos paraiškos forma ir kartu su paramos paraiška teikiamų dokumentų sąrašas pateikiami šių Taisyklių 1 priede.
24. Pareiškėjas kartu su paramos paraiška gali pateikti kitus papildomus dokumentus, kurie, jo manymu, gali būti svarbūs vertinant projektą.
25. Paramos paraišką iš pareiškėjo priima ir registruoja Agentūra, kurios teritorinių padalinių adresai nurodyti Agentūros interneto tinklalapyje (www.nma.lt).
26. Paramos paraiška ir pridedami dokumentai turi būti pareiškėjo įteikti asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, per kurjerį, faksu arba elektroniniu paštu ir t. t.) arba kitais adresais pateikta paramos paraiška nepriimama.
27. Paramos paraiška, pateikta pasibaigus siūlyme teikti paramos paraišką nurodytam paramos paraiškos pateikimo terminui, nepriimama.
28. Paramos paraiška turi būti pateikta spausdintine forma (užpildyta kompiuteriu). Ranka užpildyta paramos paraiška nebus registruojama ir vertinama.
29. Turi būti pateikiamas vienas paramos paraiškos ir prie jos pridedamų dokumentų (originalų) egzempliorius ir elektroninis paramos paraiškos variantas, įrašytas į elektroninę laikmeną Word formatu. Paramos paraiškos ir elektroninio paramos paraiškos varianto turinys turi sutapti. Jeigu paramos paraiškos ir elektroninio paramos paraiškos varianto duomenys nesutampa, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo pasirašytu paramos paraiškos originalu. Jeigu pareiškėjas negali palikti dokumento originalo, jis turi pateikti originalą ir kopiją, kurios atitiktis originalui patikrinama pirminio tikrinimo metu ir originalas grąžinamas pareiškėjui. Paramos paraiška su priedais turi būti įsegta į segtuvą.
30. Paramos paraiška pildoma lietuvių kalba. Kita kalba užpildyta paramos paraiška nepriimama. Pridedamus dokumentus pareiškėjas privalo pateikti lietuvių kalba (teikiant dokumentus užsienio kalba, turi būti pateiktas dokumentų vertimas į lietuvių kalbą. Vertimas į lietuvių kalbą turi būti patvirtintas kompetentingos įstaigos, kuri atliko vertimo paslaugą). Pareiškėjas arba jo įgaliotas asmuo privalo pasirašyti kiekvieną paramos paraiškos ir prie jos pridedamų dokumentų lapą.
31. Paramos paraišką pateikusiam pareiškėjui įteikiamas paramos paraiškos registravimą patvirtinantis raštas.
32. Užregistravus paramos paraišką, pareiškėjas gali teikti papildomą informaciją, jei jos pareikalauja Agentūra. Į papildomą informaciją, kurią pareiškėjas pateikia savo iniciatyva (išskyrus Taisyklių 33 punkte numatytas išimtis), neatsižvelgiama.
33. Pareiškėjas, esant svarbioms aplinkybėms, be paklausimo gali pateikti papildomą informaciją, lemiančią objektyvų paramos paraiškos vertinimą, jei dėl objektyvių priežasčių negalėjo jos pateikti kartu su paramos paraiška (pvz.: pasikeitę tiesioginio ryšio duomenys, pateikiami banko dokumentai, atlikta nekilnojamojo turto teisinė registracija, įvyko sandoris, nenumatytas veiklos apraše, bet turintis įtakos ūkio subjekto ekonominiam gyvybingumui, kiti dokumentai, turintys įtakos ekonominiam gyvybingumui ar tinkamumui gauti paramą ir pan.).
34. Numatytų investicijų keisti ir prašomos paramos sumos didinti negalima. Papildomi dokumentai gali būti pateikiami iki paramos paraiškos tinkamumo vertinimo pabaigos. Pateikiant papildomus dokumentus būtina raštu nurodyti priežastis, lėmusias dokumentų nepateikimo faktą.
35. Po paramos paraiškos užregistravimo pareiškėjas turi teisę raštu pranešti Agentūrai apie pateiktos paramos paraiškos atšaukimą. Pareiškėjo prašymu išregistruota paramos paraiška nebus toliau administruojama. Į vėlesnius pareiškėjo prašymus toliau administruoti paramos paraišką neatsižvelgiama.
X. PARAMOS PARAIŠKOS VERTINIMAS IR PARAMOS SKYRIMO PATVIRTINIMAS
37. Paramos paraiškos vertinimą Agentūra turi atlikti per 3 mėnesius nuo jos įregistravimo dienos. Paramos paraiškos vertinamos ir jų vertinimo procesas organizuojamas vadovaujantis Veiksmų programos administravimo taisyklėmis.
38. Paramos paraiškos vertinimo metu yra nustatoma, ar paramos paraiška yra tinkama finansuoti, tinkamų finansuoti išlaidų dydis ir (arba) didžiausias paramos dydis, suapvalintas iki sveikųjų skaičių. Tinkamų finansuoti išlaidų dalį, kurių nepadengia paramos lėšos, pareiškėjas privalo finansuoti pats.
39. Paramos paraiškos vertinimo metu pareiškėjui gali būti siunčiami paklausimai dėl papildomų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo, ir (arba) atliekamos patikros vietoje. Jei paramos paraiškos vertinimo metu Agentūra siunčia pareiškėjui paklausimus dėl trūkstamos informacijos pateikimo, kreipiasi į kitas institucijas dėl papildomos informacijos pateikimo, pasitelkia nepriklausomus ekspertus arba yra atliekamos patikros vietoje, paramos paraiškos vertinimas atitinkamai pratęsiamas paklausimo pareiškėjui išsiuntimo ir atsakymo gavimo, prašymo dėl papildomos informacijos kitoms institucijoms pateikimo ir atsakymo gavimo, ekspertų atliekamo vertinimo ar patikros vietoje atlikimo laikotarpiui.
40. Sprendimą dėl paramos skyrimo/neskyrimo priima ir patvirtina Ministerija, vadovaudamasi Ministerijos projektų atrankos komiteto rekomendacijomis Veiksmų programos administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
41. Agentūra, gavusi Ministerijos sprendimą skirti paramą, parengia, suderina su pareiškėju ir pasirašo paramos sutartį, vadovaujantis Veiksmų programos administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Prieš pasirašydamas paramos sutartį pareiškėjas paramos lėšoms banke turi turėti atidarytą atskirą sąskaitą (šis reikalavimas netaikomas projektams, kuriems taikomas išlaidų kompensavimo mokėjimo būdas).
XI. PROJEKTO ĮGYVENDINIMO NUOSTATOS
43. Projekto įgyvendinimo laikotarpis negali viršyti 48 mėnesių nuo paramos sutarties pasirašymo dienos, bet ne ilgiau kaip iki 2015 m. rugpjūčio 31 d.
44. Priemonei gali būti taikomi paramos lėšų išmokėjimo būdai: išlaidų kompensavimas, išlaidų kompensavimas su avanso mokėjimu arba sąskaitų apmokėjimas. Išperkamosios nuomos būdu įgyjamam turtui taikomas išlaidų kompensavimo būdas.
45. Sąskaitų apmokėjimo būdas gali būti taikomas projektams, kuriems įgyvendinti paramos gavėjas sudaro darbų, paslaugų teikimo arba prekių tiekimo sutartis su rangovais, paslaugų teikėjais arba prekių tiekėjais. Pagal sąskaitų apmokėjimo būdą paramos gavėjas turi patikrinti kiekvieną rangovo, paslaugų teikėjo ar prekių tiekėjo pateiktą sąskaitą, jos atitiktį rangos, paslaugų teikimo ar prekių tiekimo sutarties sąlygoms, patikrinti ir priimti atliktus darbus, suteiktas paslaugas ar patiektas prekes ir, priėmęs sąskaitą, kaip tinkamą apmokėti, bei apmokėjęs nuosavo indėlio dalį, pateikia ją Agentūrai kartu su mokėjimo prašymu bei kitais reikalaujamais dokumentais.
46. Taikant išlaidų kompensavimo būdą, paramos gavėjas patiria išlaidas savo lėšomis ir teikia Agentūrai mokėjimo prašymą (-us), kuriame (-iuose) deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus ir (arba) jų kopijas, patvirtintas paramos gavėjo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei toks turimas).
47. Išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas taikomas, kai paramos gavėjas negali pradėti įgyvendinti projekto iš nuosavų lėšų. Didžiausias projektui taikomas avanso dydis negali būti didesnis nei 40 proc. visos projektui įgyvendinti skirtos sumos. Gavęs avansą paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą ir pirmąjį mokėjimo prašymą kartu su ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentais ir (arba) patvirtintomis jų kopijomis teikia Agentūrai ne vėliau kaip po 3 (trijų) mėnesių nuo avanso gavimo dienos. Jeigu per 3 (tris) mėnesius nuo avanso gavimo dienos projektas nepradedamas įgyvendinti ir nepadaroma išlaidų, paramos gavėjas per 5 (penkias) darbo dienas privalo grąžinti avansą Agentūrai.
48. Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos Veiksmų programos administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais. Paramos gavėjas privalo per 5 (penkias) darbo dienas (kai taikomas sąskaitų apmokėjimo būdas) nuo lėšų pervedimo į atsiskaitomąją sąskaitą išmokėti gautas lėšas rangovui, paslaugų teikėjui arba prekių tiekėjui ir išsiųsti Agentūrai pranešimą apie apmokėjimą, pridėdamas lėšų apmokėjimo įrodymo dokumentus.
XII. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO IR ADMINISTRAVIMO TVARKA
51. Paramos gavėjas po kiekvieno projekto įgyvendinimo etapo, kaip numatyta paramos sutartyje, pateikia Agentūrai nustatytos formos mokėjimo prašymą. Jei numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Jei numatyta kelių atskirų statinių statyba, ji gali būti vykdoma etapais ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus vieną statybų etapą.
52. Mokėjimo prašymo forma ir informacija apie pridedamus dokumentus pateikiama Agentūros interneto svetainėje (www.nma.lt).
53. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir pridedamus dokumentus turi pateikti spausdintine forma ir užpildytus lietuvių kalba. Teikiant pridedamus dokumentus užsienio kalba, turi būti pateiktas dokumentų vertimas į lietuvių kalbą. Vertimas į lietuvių kalba turi būti patvirtintas kompetentingos įstaigos, kuri atliko vertimo paslaugą. Ranka ar kita kalba užpildyti pridedami dokumentai neregistruojami.
54. Paramos gavėjas turi įsitikinti, kad jo pateiktas mokėjimo prašymas yra tinkamai sukomplektuotas, pridėti visi reikalaujami dokumentai. Kartu su mokėjimo prašymu paramos gavėjas pateikia ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo, išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus ir (arba) jų patvirtintas kopijas, kaip nustatyta šiose Taisyklėse. Visos projekto išlaidos turi būti pagrįstos pateikiant išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus, kuriuose pateikti visi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515) 13 straipsnyje nustatyti apskaitos dokumentų rekvizitai, ir kitus dokumentus.
55. Paramos gavėjas turi pateikti vieną mokėjimo prašymo originalą ir pridedamų dokumentų (originalų) komplektą. Jeigu pareiškėjas negali palikti dokumento originalo, jis turi pateikti originalą ir kopiją, kurios atitiktis originalui patikrinama pirminio tikrinimo metu ir originalas grąžinamas pareiškėjui.
56. Mokėjimo prašymus kartu su reikalaujamais priedais iš paramos gavėjų priima ir registruoja pagal projekto įgyvendinimo vietą Agentūra, kurios teritorinių padalinių adresai nurodyti Agentūros interneto tinklalapyje www.nma.lt.
57. Mokėjimo prašymai turi būti pateikti laiku (paramos sutartyje numatytais terminais), asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pateikti mokėjimo prašymai nebus priimami.
60. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki paramos sutartyje nustatyto termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo (paramos sutarties keitimo). Agentūrai priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, keičiama paramos sutartis.
61. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti dokumentus, pagrindžiančius vėlavimo priežastis.
62. Paramos gavėjas gali pateikti iki 6 (šešių) mokėjimo prašymų (įskaitant ir paskutinįjį mokėjimo prašymą).
63. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas.
64. Mokėjimo prašymai vertinami Veiksmų programos administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Agentūra turi įvertinti mokėjimo prašymą ir Ministerijai pateikti pinigų užsakymo paraišką per 40 (keturiasdešimt) darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo ir užregistravimo Agentūroje dienos. Į šį terminą neįskaičiuojamas paklausimų paramos gavėjui bei patikrų vietoje atlikimo laikas.
XIII. PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR TIKRINIMAS
65. Pateikus mokėjimo prašymą gali būti atliekama patikra vietoje. Apie patikras vietoje paramos gavėjams pranešama iš anksto, jeigu toks išankstinis paramos gavėjo informavimas neturės neigiamos įtakos patikros vietoje rezultatams.
66. Paramos gavėjas Agentūrai 5 metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos per 3 mėnesius pasibaigus kiekvieniems kalendoriniams metams teikia projekto įgyvendinimo ataskaitą. Ataskaitos forma pateikiama Agentūros interneto svetainėje (www.nma.lt).
67. Jokie su Agentūra raštu nesuderinti nukrypimai nuo planuoto projekto įgyvendinimo, keičiantys projekto apimtį, projekto investicijas, paramos dalių išdėstymą bei dydį, mokėjimo prašymų pateikimo tvarką, ir pakeitimai, pratęsiantys projekto įgyvendinimo laikotarpį ar kitaip keičiantys projektą ar paramos sutartyje ir (arba) paramos paraiškoje bei sprendime skirti paramą nustatytus paramos gavėjo įsipareigojimus, neleidžiami. Paramos gavėjas privalo raštu informuoti Agentūrą apie visus su projektu susijusius pakeitimus.
68. Jei kilo poreikis keisti projektą ir (arba) paramos sutartį, paramos gavėjas privalo raštu pateikti Agentūrai prašymą pakeisti projektą ir (arba) paramos sutartį ir kartu su prašymu pateikti visą informaciją ir dokumentus, pagrindžiančius šį prašymą.
69. Agentūra, gavusi paramos gavėjo prašymą pakeisti projektą ir (arba) paramos sutartį, įvertina prašymo aplinkybes ir priima sprendimą dėl paramos gavėjo prašymo.
70. Priėmusi sprendimą dėl paramos gavėjo prašymo keisti projektą ir (arba) paramos sutartį, Agentūra:
70.1. tuo atveju, jei paramos sutartis nėra keičiama, per 10 darbo dienų nuo tokio sprendimo įforminimo apie tai raštu informuoja paramos gavėją;
71. Visi su Veiksmų programos įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi mažiausiai 5 (penkerius) metus nuo paramos sutarties pasirašymo dienos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 (Žin., 2011, Nr. 88-4230).
72. Paramos gavėjas privalo saugoti:
72.2. išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų originalus, taip pat mokėjimo prašymų kopijas;
73. Paramos gavėjas turi sudaryti paraiškos bylą, kurioje saugomi dokumentai, nurodyti šių Taisyklių 72 punkte, arba jų kopijos.
XIV. SANKCIJOS
75. Paramos gavėjui nesilaikant ar pažeidžiant paramos sutarties sąlygas, numatomos taikyti sankcijos – paramos dydžio sumažinimas, paramos sutarties nutraukimas ir (arba) paramos grąžinimas, kai išmokėta dalis ar visa paramos suma.
76. Parama sumažinama:
76.2. pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą (terminas nurodomas paramos sutartyje), išskyrus Taisyklių 77.1 punktą, bet ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo paramos sutartyje nustatyto termino pabaigos, paramos suma mažinama 0,5 proc. už kiekvieną pavėluotą darbo dieną (ši sankcija netaikoma, kai mokėjimo prašymas pateikiamas pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių);
77. Paramos sutartis nutraukiama ir (arba) parama grąžinama, kai išmokėta dalis ar visa paramos suma, jei paramos gavėjas:
77.1. nepateikia mokėjimo prašymo per 20 darbo dienų nuo paramos sutartyje nustatyto termino pabaigos;
77.3. nustojo vykdyti projektą, negali pasiekti paramos sutartyje nustatytų projekto uždavinių, tikslų;
77.4. negrąžina Agentūrai klaidingai apskaičiuotos ir pervestos į atsiskaitomąją sąskaitą paramos ir (arba) PVM, finansuojamo pagal Taisyklių 21 punktą, sumos;
77.5. neužtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti buvo prašoma paramos, nebūtų finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
77.7. nevykdo reguliarios projekto įgyvendinimo stebėsenos, kad užtikrintų projekto įgyvendinimą, kaip numatyta paramos paraiškoje ir (arba) veiklos apraše;
77.9. prieštarauja, kad duomenys apie skirtą paramą būtų viešinami visuomenės informavimo tikslais pagal reglamento (EB) Nr. 498/2007 30 straipsnį ir 31 straipsnio antrosios pastraipos d punktą;
77.10. per 5 (penkerių) metų laikotarpį nuo paramos sutarties pasirašymo dienos be rašytinio Agentūros sutikimo pakeičia remiamos veiklos pobūdį, projekto įgyvendinimo reikalavimus ir nuosavybės formą, parduoda, įkeičia ar kitaip perleidžia kitam asmeniui už paramos lėšas įgytą turtą, nutraukia projekte numatytą vykdyti veiklą, pakeičia projekto įgyvendinimo vietą, sąlygas;
77.11. nesudaro sąlygų ar neleidžia asmenims, turintiems teisę tai daryti, atlikti patikrą vietoje ir (arba) patikrinti, kaip įgyvendinamas projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po paramos suteikimo;
77.12. nepateikia, pateikia neteisingą informaciją arba nuslepia informaciją, kuri galėjo turėti reikšmės priimant sprendimą dėl paramos suteikimo arba turinčią reikšmės tinkamai paramos sutarties vykdymo kontrolei;
77.13. pažeidė kitas paramos sutarties sąlygas ir (arba) įsipareigojimus, prisiimtus pateikus paramos paraišką;
XV. APSKUNDIMO TVARKA
78. Pareiškėjas (paramos gavėjas), nesutinkantis su Agentūros, Ministerijos sprendimais, veiksmais arba neveikimu, susijusiais su paramos paraiškos vertinimu, atranka, mokėjimo prašymo administravimu ir (arba) įgyvendinamo projekto administravimu, gali juos apskųsti Veiksmų programos administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
XVI. INFORMACIJOS TEIKIMAS
79. Informacija ir paaiškinimai dėl paramos skyrimo suteikiami telefonais, nurodytais Agentūros interneto tinklalapyje, elektroninio pašto adresu info@nma.lt.
80. Klausiant faksu ar elektroniniu paštu turi būti pateikiama aiški nuoroda į Veiksmų programos priemonės pavadinimą, klausiančiojo vardas ir pavardė arba juridinio asmens pavadinimas ir telefonas.
81. Atsakymai į klausimus, kurie gali būti aktualūs daugeliui potencialių pareiškėjų, skelbiami Agentūros tinklalapyje (www.nma.lt), skiltyje „Dažniausiai užduodami klausimai“.