LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL ĮKALINIMO ĮSTAIGŲ RENOVAVIMO IR ĮKALINIMO SĄLYGŲ HUMANIZAVIMO 2004–2009 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2004 m. gegužės 24 d. Nr. 619

Vilnius

 

Vykdydama acquis įgyvendinimo priemonių 2003 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. 292 (Žin., 2003, Nr. 25-1019), 3.24-D1 priemonę, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Įkalinimo įstaigų renovavimo ir įkalinimo sąlygų humanizavimo 2004–2009 metų programą (pridedama).

2. Pavesti Kalėjimų departamentui prie Teisingumo ministerijos užtikrinti Įkalinimo įstaigų renovavimo ir įkalinimo sąlygų humanizavimo 2004-2009 metų programos vykdymą.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

Teisingumo ministras                                                             Vytautas Markevičius

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. 619

 

ĮKALINIMO ĮSTAIGŲ RENOVAVIMO IR ĮKALINIMO SĄLYGŲ HUMANIZAVIMO

2004–2009 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Įkalinimo įstaigų renovavimo ir įkalinimo sąlygų humanizavimo 2004–2009 metų programa (toliau vadinama – ši Programa) parengta vykdant acquis įgyvendinimo priemonių 2003 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. 292 (Žin., 2003, Nr. 25-1019), 3.24-D1 priemonę.

2. Ši Programa parengta vadovaujantis:

2.1. 1950 metų Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencija ir jos papildomais protokolais (Žin., 1995, Nr. 40-987);

2.2. 1987 metų Europos konvencija prieš kankinimą ir kitokį žiaurų, nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą (Žin., 1998, Nr. 86-2393), Europos komiteto prieš kankinimą ir kitokį žiaurų, nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą rekomendacijomis;

2.3. Europos kalinimo įstaigų taisyklėmis, priimtomis Europos Tarybos Ministrų Komiteto 1987 m. vasario 12 d. (rekomendacija Nr. R(87)3);

2.4. Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. birželio 25 d. nutarimu Nr. VIII-810 „Dėl teisinės sistemos reformos metmenų (nauja redakcija) ir jų įgyvendinimo“ (Žin., 1998, Nr. 61-1736);

2.5. Lietuvos higienos norma HN 76:1999 „Laisvės atėmimo ir kardomojo kalinimo įstaigos. Įrengimas, eksploatavimo tvarka, sveikatos priežiūra“, patvirtinta sveikatos apsaugos ministro 1999 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. 461 (Žin., 1999, Nr. 90-2668).

3. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:

Įkalinimo įstaigos – areštinės, pataisos namai, nepilnamečių pataisos namai, kalėjimai, atviros kolonijos, gydymo ir pataisos namai, laisvės atėmimo vietų ligoninės, kardomojo kalinimo vietos (tardymo izoliatoriai).

Įkalinti asmenys – asmenys, įstatymų nustatytais pagrindais laikomi įkalinimo įstaigose.

4. Šios Programos tikslas – iki 2010 metų rekonstruoti įkalinimo įstaigas, kad jos atitiktų Lietuvos higienos normų ir Europos kalinimo įstaigų taisyklių nustatytus reikalavimus, pagerinti įkalintų asmenų gyvenamąją aplinką, sveikatos priežiūrą, perkelti laisvės atėmimo vietų ligoninę, aprūpinti bausmių vykdymo institucijas ilgalaikiu materialiuoju turtu.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

5. Įsigaliojus 2003 m. gegužės 1 d. Lietuvos Respublikos baudžiamajam kodeksui (Žin., 2000, Nr. 89-2741), Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodeksui (Žin., 2002, Nr. 37-1341) ir Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodeksui (Žin., 2002, Nr. 73-3084), įkalinimo įstaigose 2004 metų sausį laisvės atėmimo bausmę atliko 7896 asmenys. Pažymėtina, kad šiuo metu ypač perpildyti tardymo izoliatoriai ir laisvės atėmimo vietų ligoninė. Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime yra 864 vietos, bet įkalinta 1277 asmenys, Šiaulių tardymo izoliatoriuje – 425 vietos, bet įkalinta 717 asmenų, laisvės atėmimo vietų ligoninėje – 111 vietų, bet ligonių – 169. Nuteistųjų, laisvės atėmimo bausmę atliekančių pataisos namuose, skaičius atitinka Lietuvos higienos normos nustatytą gyvenamojo ploto vienam asmeniui reikalavimą (3 kv. metrai). Pavyzdžiui, Marijampolės pataisos namuose – 1133 vietos, o bausmę atlieka 1094 asmenys, Pravieniškių 2-uosiuose pataisos namuose – 1247 vietos, o bausmę atlieka 1027 asmenys.

6. Skirtingose įkalinimo įstaigose vienam asmeniui gyvenamojo ploto tenka (daugiau arba mažiau už normą):

 

Įkalinimo įstaiga

Gyvenamųjų patalpų plotas (kv. metrais), tenkantis 1 asmeniui

Pagal Lietuvos higienos normą (HN 76:1999)

Neatitikimo vertinimas

Šiaulių tardymo izoliatorius

2,9

5

didelis

Lukiškių tardymo izoliatorius-kalėjimas

3,7

5

didelis

Kauno nepilnamečių tardymo izoliatorius- pataisos namai:

7,8

5 3

perteklinis

tardymo izoliatorius pataisos namai

7,8

 

perteklinis

Panevėžio pataisos namai

8,5

3

perteklinis

Pravieniškių 1-ieji pataisos namai

4,8

3

perteklinis

Pravieniškių 2-ieji pataisos namai

3,6

3

vidutinis

Pravieniškių 3-ieji pataisos namai

5,6

3

perteklinis

Vilniaus 1-ieji pataisos namai

5,2

3

perteklinis

Vilniaus 2-ieji pataisos namai

3,1

3

vidutinis

Alytaus pataisos namai

3,3

3

vidutinis

Marijampolės pataisos namai

3,1

3

vidutinis

Kybartų atviroji kolonija

31,2

3

perteklinis

Pravieniškių gydymo ir pataisos namai

9,7

3

perteklinis

Laisvės atėmimo vietų ligoninė

4,3

7

didelis

 

7. Lietuvos Respublika 1995 metais ratifikavo Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvenciją, o 1998 metais – Europos konvenciją prieš kankinimą ir kitokį žiaurų ir nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą. Įkalinimo įstaigos – vienas pagrindinių objektų, iš kurių būklės sprendžiama, kaip valstybė narė laikosi minėtų konvencijų reikalavimų. Lietuvos įkalinimo įstaigas tikrinę Europos Tarybos ir Europos komiteto prieš kankinimą ir kitokį žiaurų ir nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą ekspertai tikrinimo aktuose nurodė trūkumus ir rekomendacijas, susijusias su tinkamų buities ir gyvenimo sąlygų, atitinkančių rekomenduojamąsias Europos kalinimo įstaigų taisyklėse, užtikrinimu Lietuvos įkalinimo įstaigose.

8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. gruodžio 30 d. nutarimu Nr. 1498 (Žin., 1998, Nr. 1-18) pritarta Laisvės atėmimo ir kardomojo kalinimo vietų kapitalinės statybos darbų 1998-2000 metų programai, kurios tikslas – humanizuoti įkalinimo ir bausmių vykdymo sistemą ir tobulinti įkalinimo įstaigų apsaugą. Kadangi programai finansuoti skirta tik 22 procentai (21 mln. 929 tūkst. litų) reikiamų lėšų, ji iš esmės liko neįgyvendinta.

9. Įkalinimo įstaigų sveikatos priežiūros tarnybos turi 4 visiškai susidėvėjusius rentgeno aparatus su optine sistema, neturi kilnojamųjų fluorografijos įrenginių, kvėpavimo aparatų, trūksta stomatologinės įrangos.

10. Šiuo metu įkalinimo įstaigose yra 132 transporto priemonės, iš jų 51 transporto priemonė, arba 38,6 procento, visiškai susidėvėjusi. Šešios įstaigos neturi transporto priemonių sergantiems įkalintiems asmenims vežti. 50 procentų krovininio transporto, naudojamo maistui atvežti, šiukšlėms išvežti ir kitiems tikslams, susidėvėjusios.

11. Lietuvos Respublikos įkalinimo įstaigos nepakankamai aprūpinamos virtuvės įranga (virimo katilais, kepimo krosnimis, šaldikliais) ir tinkamas buities sąlygas užtikrinančiais buities prietaisais. Net 70 procentų virtuvės įrenginių susidėvėję, neekonomiški, jiems remontuoti ir eksploatuoti reikia daug lėšų, kurias galima būtų naudoti kitoms įkalintų asmenų reikmėms.

12. Mažiausiai gyvenamųjų patalpų ploto vienam asmeniui, palyginti su higienos norma, tenka Šiaulių tardymo izoliatoriuje, Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime ir Laisvės atėmimo vietų ligoninėje.

 

III. VEIKSNIAI, SUSIJĘ SU ŠIOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMU

 

13. Šiai Programai įgyvendinti reikia tiek investicijų, kad jų pakaktų:

13.1. gyvenamųjų patalpų plotui vienam asmeniui įkalinimo įstaigose padidinti;

13.2. įkalintų asmenų gyvenamajai aplinkai, sveikatos priežiūrai ir aprūpinimui ilgalaikiu materialiuoju turtu gerinti;

13.3. statinių ir inžinerinių komunikacijų būklei įkalinimo įstaigose gerinti;

13.4. įkalintų asmenų apsaugai ir izoliavimui stiprinti.

14. Šiai Programai įgyvendinti reikia:

14.1. investicijų projektų finansavimo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba kitų fondų lėšomis;

14.2. užsienio investicijų;

14.3. naudoti įkalintų asmenų darbo jėgą ir gaminamą produkciją statiniams statyti ir rekonstruoti.

15. Jeigu ši Programa nebūtų įgyvendinta:

15.1. avarinės būklės statiniai ir pastatai keltų pavojų asmenų sveikatai ir gyvybei;

15.2. įkalintų asmenų nepasitenkinimas galėtų virsti masinėmis riaušėmis;

15.3. sumažėtų galimybių įdarbinti įkalintus asmenis ir realizuoti jų gaminamą produkciją;

15.4. nepagerinus įkalintų asmenų gyvenamosios aplinkos ir sveikatos priežiūros, nebūtų įmanoma užkirsti kelio žmogaus imunodeficito viruso (toliau vadinama – ŽIV), hepatitų ir kitų infekcinių ligų plitimui;

15.5. iškiltų įkalintų asmenų laikymo problema;

15.6. reikėtų vis daugiau lėšų statiniams remontuoti ir prižiūrėti (išlaikyti).

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS IR FINANSAVIMAS

 

16. Ši Programa parengta atsižvelgiant į tai, kad būtina rekonstruoti 13 objektų, taip pat statinius, kurių būklė nustatytąja tvarka pripažinta avarine, didinti įkalintiems asmenims, tarp jų tiems, kurie gydomi, gyvenamųjų patalpų plotą, kad jis atitiktų Lietuvos higienos normas. Reikia rekonstruoti įkalinimo įstaigų šilumos, vandens ir nuotekų šalinimo ūkį – tai leistų sumažinti šio ūkio eksploatavimo sąnaudas, gerinti įkalintų asmenų gyvenamąją aplinką ir sveikatos priežiūrą.

17. Kiek lėšų reikėtų šiai Programai įgyvendinti, nustatyta vadovaujantis Darbo, medžiagų ir mechanizmų sąnaudų statyboje normatyvais, patvirtintais aplinkos ministro 2001 m. sausio 26 d. įsakymu Nr. 65 (Žin., 2001, Nr. 12-375), ir Statinių statybos skaičiuojamųjų kainų palyginamaisiais ekonominiais rodikliais, patvirtintais aplinkos ministro 2001 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. 19 (Žin., 2001, Nr. 12-363).

18. Parengti arba rengiami numatomų rekonstruoti objektų techniniai projektai. Atlikta parengtų projektų ekspertizė. Parengti visų rekonstruojamų objektų statybos pagrindimai ir investicijų projektai. Kiek lėšų reikėtų ilgalaikiam materialiajam turtui ir medicinos įrangai įsigyti, nustatyta pagal rinkos kainas, atsižvelgiant į būtiniausią poreikį.

19. Šiai Programai įgyvendinti iš viso reikėtų 81 mln. 734 tūkst. litų, iš jų – iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto – 72 mln. 894 tūkst. litų, užsienio fondų investicijų – 8 mln. 840 tūkst. litų.

Šiai Programai įgyvendinti kasmet reikia skirti po 13 mln. 622 tūkst. litų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba kitų fondų ir pirmiausia finansuoti šiuos investicijų projektus:

19.1. Ilgalaikio materialiojo turto įsigijimas.

Siekiant pagerinti įkalintų asmenų gyvenamąją aplinką, sveikatos priežiūrą ir licencijuoti sveikatos priežiūros tarnybas, įkalinimo įstaigoms būtina atnaujinti medicinos įrangą ir įsigyti reikiamos medicinos įrangos.

Šiuo metu įkalinimo įstaigų virtuvių įranga visiškai susidėvėjusi, transporto ūkyje apie 40 procentų automobilių netinkami naudoti. Šešios įkalinimo įstaigos neturi transporto priemonių sergantiems nuteistiesiems vežti. Transporto priemonėms remontuoti sunaudojama daug lėšų, kuriomis galėtų būti gerinamos įkalintų asmenų buities sąlygos, įrengiamos suaugusiųjų ir nepilnamečių bendrojo lavinimo mokyklos. Organizuojant įkalintų asmenų nuotolinį mokymą, būtina įrengti kompiuterių klases, įdiegti bendrą Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų kompiuterinę programą.

Šioms priemonėms įgyvendinti iki 2010 metų būtina skirti 14 mln. 149 tūkst. litų.

19.2. Vilniaus socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigos rekonstravimas į pataisos įstaigą.

Objektas pradėtas rekonstruoti 2001 metais, siekiant padidinti įkalintų asmenų gyvenamųjų patalpų plotą ir pagerinti neįgaliųjų įkalintų asmenų gyvenimo sąlygas. Preliminari sąmatinė objekto vertė – 8 mln. 500 tūkst. litų. Iki 2003 m. sausio 1 d. objektui panaudota 1 mln. 500 tūkst. litų. 2003 metais darbai nebuvo vykdomi. Objektą numatoma pradėti eksploatuoti 2005 metais. 2004 metams skirta 3 mln. 922 tūkst. litų. Pradėjus eksploatuoti šį objektą, pagerėtų 315 neįgalių įkalintų asmenų gyvenimo sąlygos, atsirastų galimybė perduoti Vilniaus arkivyskupijos kurijai buvusio Vizitiečių vienuolyno pastatus, kuriuos pagal panaudos sutartį naudoja Vilniaus 2-ieji pataisos namai. Nuteistiesiems perkelti iš Vilniaus arkivyskupijos kurijai priklausančių pastatų papildomai reikėtų 3 mln. 78 tūkst. litų. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.3. Buvusio Kauno sunkiųjų darbų kalėjimo rekonstravimas į Kauno tardymo izoliatorių (administracinis pastatas ir ūkinio aptarnavimo patalpos).

Objektas pradėtas rekonstruoti 1997 metais, siekiant sumažinti įkalintų asmenų Lukiškių ir Šiaulių tardymo izoliatoriuose. Sąmatinė objekto vertė – 25 mln. 594 tūkst. litų. Iki 2004 m. sausio 1 d. objektui panaudota 18 mln. 805 tūkst. litų. 2004 metais numatoma pradėti eksploatuoti 1-ąją izoliatoriaus komplekso dalį. Visiškai užbaigti rekonstruoti sunkiųjų darbų kalėjimą numatoma 2005 metais. 2004 metams skirta 2 mln. 100 tūkst. litų. Papildomai reikia 4 mln. 689 tūkst. litų.

Pradėjus eksploatuoti Kauno tardymo izoliatorių, įkalintų asmenų vietų padaugėtų 263. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.4. Laisvės atėmimo vietų ligoninės perkėlimas į Pravieniškių gydymo ir pataisos namus.

Objekto sąmatinė vertė – 6 mln. 790 tūkst. litų (atsižvelgiant į medicinos įrangos kainas). Esamos laisvės atėmimo vietų ligoninės statiniai nustatytąja tvarka pripažinti avariniais. Perkėlus laisvės atėmimo vietų ligoninę į Pravieniškių gydymo ir pataisos namus, buvusios ligoninės patalpose galima būtų įrengti 200 vietų įkalintiems asmenims ir taip pagerinti įkalintų asmenų gyvenimo sąlygas Lukiškių ir Šiaulių tardymo izoliatoriuose. Reikia 6 mln. 790 tūkst. litų. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis. Ligoninę perkelti visiškai numatoma 2005 metais.

19.5. Kybartų atvirosios kolonijos pertvarkymas į pataisos namus.

Sąmatinė objekto vertė – 3 mln. 500 tūkst. litų. Pertvarkius objektą, 430 įkalintų asmenų būtų aprūpinti gyvenamuoju plotu. Pertvarkymo darbus galima būtų pradėti 2004 metais ir baigti 2005 metais. Reikėtų 3 mln. 500 tūkst. litų. Objektas būtų finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.6. Šiaulių tardymo izoliatoriaus šilumos tiekimo sistemos rekonstravimas, priėmimo ir skirstymo punkto ir trumpalaikių pasimatymų kambarių įrengimas.

Objektas nustatytąja tvarka pripažintas avariniu. Sąmatinė objekto vertė – 5 mln. 950 tūkst. litų. Darbai objekte nepradėti. Rekonstravimo darbus numatoma pradėti 2005 metais. Numatoma rekonstruoti tardymo izoliatoriaus šilumos tiekimo sistemą, įrengti priėmimo ir skirstymo punkto ir trumpalaikių pasimatymų kambarius. Nuo 2005 metų reikėtų 5 mln. 950 tūkst. litų. Objektą numatoma finansuoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.7. Alytaus pataisos namų gyvenamojo ir buities korpuso rekonstravimas.

Objektas nustatytąja tvarka pripažintas avariniu. Sąmatinė objekto vertė – 5 mln. 270 tūkst. litų. Darbai objekte nepradėti. Rekonstravimo darbus numatoma pradėti 2005 metais. Rekonstravus gyvenamąjį ir buities korpusą, įkalintų asmenų gyvenimo sąlygos atitiktų Europos kalinimo įstaigų taisyklių nuostatas. Nuo 2005 metų reikėtų 5 mln. 270 tūkst. litų. Darbus numatoma finansuoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.8. Pravieniškių pataisos namų šilumos tiekimo sistemos rekonstravimas.

Sąmatinė objekto vertė – 9 mln. 984 tūkst. litų. Darbai pradėti 2003 metais. 2004 metais panaudota 4 mln. 700 tūkst. litų. Numatyta rekonstruoti 4 Pravieniškių pataisos namų šilumos ūkius, šiltinti pataisos namų gyvenamuosius pastatus, keisti stogų dangą. Atlikus šiuos darbus, pagerės 4 Pravieniškių pataisos namų aprūpinimas šilumos energija, sumažės šilumos tiekimo išlaidos. Nuo 2004 metų reikėtų 5 mln. 284 tūkst. litų. Objektas finansuojamas užsienio investicijų lėšomis.

19.9. Lukiškių tardymo izoliatoriaus-kalėjimo inžinerinės įrangos rekonstravimas.

Objektas nustatytąja tvarka pripažintas avariniu. Sąmatinė objekto vertė – 6 mln. 961 tūkst. litų. Objektas pradėtas rekonstruoti 1999 metais, siekiant pagerinti įkalintų asmenų gyvenimo sąlygas. Iki 2003 metų objektui panaudota 2 mln. 98 tūkst. litų. 2003 metais darbai nebuvo vykdomi. Rekonstrukciją numatoma baigti 2005 metais. Reikia 4 mln. 863 tūkst. litų. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.10. Pravieniškių 1-ųjų pataisos namų teritorijoje esančių nenaudojamų pastatų rekonstravimas į kalėjimą.

Objekto sąmatinė vertė – 19 mln. 329 tūkst. litų. Iki 2003 m. sausio 1 d. objektui panaudota 6 mln. 127 tūkst. litų. 2003 metais darbai nebuvo vykdomi. Kadangi Lietuvos Respublikoje atskiro kalėjimo nėra, kalėjimo režimu nuteisti asmenys bausmę atlieka Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime. Siekiant sumažinti įkalintų asmenų Lukiškių tardymo izoliatoriuje- kalėjime, 1998 metais objektas pradėtas rekonstruoti. Jeigu jis būtų rekonstruojamas toliau ir 2008 metais pradėtas eksploatuoti Pravieniškių kalėjimas, įkalintų asmenų vietų padaugėtų 420. 2004 metais reikėtų 500 tūkst. litų, nuo 2005 metų – 12 mln. 702 tūkst. litų. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.11. Pravieniškių 3-iųjų pataisos namų inžinerinių apsaugos priemonių rekonstravimas.

Objekto sąmatinė vertė – 5 mln. 582 tūkst. litų. Iki 2003 m. sausio 1 d. panaudota 1 mln. 907 tūkst. litų. Reikia 3 mln. 675 tūkst. litų. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, darbus numatoma baigti 2008 metais.

19.12. Vilniaus 1-ųjų pataisos namų šilumos ūkio ir patalpų rekonstravimas.

Dalis įstaigos statinių nustatytąja tvarka pripažinti avariniais. Sąmatinė objekto vertė – 3 mln. 544 tūkst. litų. Baigus objektą rekonstruoti, pagerėtų įkalintų asmenų gyvenimo sąlygos, būtų taupomos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos už tiekiamą šilumos energiją sumokėti. Reikia 3 mln. 544 tūkst. litų. Objektą numatoma baigti rekonstruoti 2008 metais. Objektas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.13. Marijampolės pataisos namų šilumos ūkio rekonstravimas.

Preliminariais skaičiavimais, reikėtų 6 mln. 750 tūkst. litų. 2007 metais baigus objektą rekonstruoti, pagerėtų įstaigos aprūpinimas šilumos energija ir įkalintų asmenų gyvenimo ir buities sąlygos. Objektą finansuoti numatoma užsienio investicijų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

19.14. Kauno nepilnamečių tardymo izoliatoriaus-pataisos namų statinių rekonstravimas.

Dalis įstaigos statinių pripažinti avariniais. Sąmatinė objekto kaina – 1 mln. 990 tūkst. litų. Objekte numatoma įrengti ilgalaikių pasimatymų kambarius, rekonstruoti gyvenamąjį korpusą, inžinerinę įrangą, dėl to labai pagerėtų įkalintų nepilnamečių gyvenimo sąlygos. 2004 metais skirta 500 tūkst. litų. Reikia 1 mln. 490 tūkst. litų. Objektą numatoma baigti rekonstruoti 2006 metais. Objektą finansuoti numatoma užsienio investicijų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

 

V. LAUKIAMI REZULTATAI

 

20. Įgyvendinus šią Programą:

20.1. įkalintų asmenų gyvenamųjų patalpų plotas atitiktų Lietuvos higienos normos ir Europos kalinimo įstaigų taisyklių nuostatas, būtų pašalinti trūkumai, nurodyti Europos komiteto prieš kankinimą ir kitokį žiaurų ir nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą raporte Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

20.2. pagerėtų psichologinis klimatas Lietuvos įkalinimo įstaigose;

20.3. pagerėjus gyvenimo sąlygoms, atsirastų daugiau įkalintų asmenų socialinės reabilitacijos galimybių.

21. Įgyvendinus šią Programą, būtų įrengtos 1348 naujos vietos įkalintiems asmenims ir 630 vietų kapitališkai suremontuota. Tai leistų pagerinti įkalintų asmenų gyvenimo sąlygas, kurios atitiktų Lietuvos higienos normos ir Europos kalinimo įstaigų taisyklių reikalavimus.

Rekonstravus įkalinimo įstaigų statinius, sumažėtų traumų ir mirčių tikimybė juos eksploatuojant. Pagerinus įkalintų asmenų gyvenamąją aplinką ir sveikatos priežiūrą, sumažėtų infekcinių ligų (ŽIV, B ir C hepatito, tuberkuliozės ir kitų) plitimo pavojus.

Rekonstruojant statinius, atsirastų galimybė naudoti įkalintų asmenų darbo jėgą ir įkalinimo įstaigose gaminamą produkciją.

22. Perkėlus laisvės atėmimo vietų ligoninę į Pravieniškių gydymo ir pataisos namus, joje gydomų įkalintų asmenų gyvenamoji aplinka ir sveikatos priežiūros sąlygos atitiktų Europos Tarybos ir Europos komiteto prieš kankinimą ir kitokį žiaurų ir nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą rekomendacijų nuostatas.

23. Rekonstravus šioje Programoje numatytas įkalinimo įstaigas, būtų sutaupyta lėšų šilumai ir vandeniui tiekti.

24. Aprūpinus įkalinimo įstaigas ilgalaikiu materialiuoju turtu, pagerinus įkalintų asmenų gyvenamąją aplinką ir sveikatos priežiūrą, būtų humanizuotos įkalinimo sąlygos.

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO KONTROLĖ

 

25. Įkalinimo įstaigos atsakingos už konkrečių šios Programos nuostatų įgyvendinimą.

26. Lėšos šiai Programai įgyvendinti, atsižvelgiant į šalies finansines galimybes, numatomos rengiant atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą ir Valstybės investicijų programą. Šiai Programai įgyvendinti gali būti naudojamos ir kitos įstatymų nustatyta tvarka gautos lėšos.

______________