LIETUVOS KARIUOMENĖS VADO IR
PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO PRIE
VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS KARIUOMENĖS IR PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS SĄVEIKOS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ TAIKOS METU ATVEJAIS PLANO PATVIRTINIMO
2009 m. birželio 12 d. Nr. V-589/1-198
Vilnius
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu (Žin., 1997, Nr. 2-16; 2004, Nr. 39-1270) patvirtinto Lietuvos nacionalinio saugumo pagrindų priedėlio 21 skyriaus trečiąja dalimi, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 2000, Nr. 92-2858; 2004, Nr. 169-6215; 2006, Nr. 72-26792008, Nr. 65-2457) 12 straipsnio 1 dalies 3 punktu bei 18 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2004, Nr. 28-872; 2006, Nr. 72-2691) 6 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 30 straipsnio 10 dalimi ir 35 straipsniu,
Tvirtiname Lietuvos kariuomenės ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos sąveikos ekstremalių situacijų taikos metu atvejais planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos kariuomenės vado ir
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo
departamento prie Vidaus reikalų
ministerijos direktoriaus
2009 m. birželio 12 d.
įsakymu Nr. V-589/1-198
LIETUVOS KARIUOMENĖS IR PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS SĄVEIKOS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ TAIKOS METU ATVEJAIS
PLANAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos kariuomenės (toliau – kariuomenė) ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – departamentas), (toliau kartu vadinami Šalimis), sąveikos ir ekstremalių situacijų taikos metu atvejais planas (toliau – Planas) nustato bendrų veiksmų koordinavimą ir efektyvų turimų pajėgų ir priemonių panaudojimą siekiant įgyvendinti Šalims pavestas užduotis:
2. Planas yra parengtas vadovaujantis:
2.1. Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu (Žin., 1997, Nr. 2-16; 2004, Nr. 39-1270) patvirtinto Lietuvos nacionalinio saugumo pagrindų priedėlio 21 skyriaus trečiąja dalimi, kurioje pabrėžiama, kad „jeigu reikia, katastrofoms ir kitoms didelio masto nelaimėms įveikti, gelbėjimo darbams dirbti bei padariniams šalinti pasitelkiama ir kariuomenė, specialistai iš mobilizacinio rezervo, ministerijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, panaudojami joms priklausantys ištekliai, pasitelkiami savaveiksmių organizacijų savanoriai“;
2.2. Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2004, Nr. 28-872) (toliau – Civilinės saugos įstatymas) 6 straipsnio 1 dalies 6 punktu, kuriame nustatytas vienas iš civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos institucijų organizavimo ir veiklos principų, t. y. „sąveikos – civilinės saugos priemonių ir veiksmų efektyvumas ekstremaliomis sąlygomis užtikrinamas derinant visų valstybės ir savivaldybių institucijų, ūkio subjektų, civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų, Lietuvos kariuomenės, medicinos įstaigų ir kitų tarnybų sąveikos planus bei valdymo sistemą“;
2.3. Civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2006, Nr. 72-2691) 30 straipsnio 10 dalimi, kurioje nustatyta, kad „ekstremalių situacijų atvejais, kai įvykio mastas sparčiai didėja, Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos pirmininko arba apskrities, kurios teritorijoje yra ekstremalios situacijos židinys, viršininko ar atitinkamos savivaldybės administracijos direktoriaus rašytiniu prašymu pagal iš anksto parengtus sąveikos su karinių vienetų vadais planus atskiroms užduotims ekstremalios situacijos židinyje atlikti įstatymų nustatyta tvarka gali būti pasitelkti Lietuvos kariuomenės vienetai.“;
2.4. civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2004, Nr. 28-872) 35 straipsniu, kuriame nustatyta, kad „Valstybės ir savivaldybių institucijų, ūkio subjektų pasirengimui ekstremalioms situacijoms patikrinti bei jų valdymo praktiniams įgūdžiams tobulinti Vyriausybės nustatyta tvarka rengiamos ir iš valstybės biudžeto finansuojamos civilinės saugos pratybos ir treniruotės“;
2.5. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 2004, Nr. 169-6215; 2008, Nr. 65-2457) (toliau – Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymas) 12 straipsnio 1 dalies 3 punktu, kuris nustato, kad vienas iš pagrindinių kariuomenės uždavinių taikos metu yra teikti pagalbą valstybės ir savivaldybių institucijoms įstatymo nustatytais atvejais;
2.6. Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 2000, Nr. 92-2858; 2006, Nr. 72-2679) 18 straipsnio 1 dalies 1 punktu, kuris nustato, kad kariniai vienetai gali būti pasitelkiami teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ekstremalių situacijų atvejais, kai įvykio mastas sparčiai didėja, tam tikroms gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų užduotims ekstremalios situacijos židinyje atlikti. Šio straipsnio 2 dalyje teigiama, kad „kariniai vienetai gali būti pasiųsti padėti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgoms krašto apsaugos ministro įsakymu, gavę Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos pirmininko arba apskrities, kurios teritorijoje yra ekstremalios situacijos židinys, viršininko ar atitinkamos savivaldybės administracijos direktoriaus rašytinį prašymą. Karinių vienetų bei civilinės saugos ir gelbėjimo pajėgų veiksmai koordinuojami pagal kariuomenės vado ar jo įgaliotų karinių vienetų vadų ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus ar jo įgaliotų civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pareigūnų iš anksto parengtus sąveikos planus“.
3. Šalys įgyvendindamos Plane nustatytas nuostatas ir vykdydamos paskirtas užduotis veikia vadovaudamosi Civilinės saugos įstatyme įtvirtintais visuotinio privalomumo, nuolatinės parengties, taip pat sąveikos su valstybės ir savivaldybių institucijų principais, siekdamos plėtoti bendradarbiavimą, derinti bendrus veiksmus ir racionaliai naudoti žmogiškuosius ir materialinius išteklius.
4. Plano tikslas – užtikrinti operatyvų bendrų veiksmų koordinavimą ir efektyvų turimų pajėgų ir priemonių panaudojimą ekstremalių situacijų atvejais, kai įvykio mastas sparčiai didėja, Plane nustatytoms gelbėjimo ir kitoms neatidėliotinų darbų užduotims ekstremalios situacijos židinyje atlikti.
II. ŠALIŲ BENDRADARBIAVIMAS KEIČIANTIS INFORMACIJA
6. Apsikeitimo informacija srityje Šalys keičiasi informacija apie vykdomus, organizuojamus, koordinuojamus žmonių paieškos ir gelbėjimo bei taršos incidentų likvidavimo darbus.
7. Keitimosi informacija ir bendrų veiksmų koordinavimo reikalus visą parą vykdo:
7.1. kariuomenės Jungtinio štabo Jungtinis situacijų skyrius: tel. (8 5) 211 3904, faks. (8 5) 211 3998, el. paštas: JHQ.JSS@mil.lt;
7.2. departamento Civilinės saugos valdybos Situacijų koordinavimo skyrius: tel. (8 5) 271 7511, (8 5) 271 7512 (žin. tel. 57 511, 57 512), mob. tel. 8 610 02359, faks. (8 5) 271 7513 (žin. faks. 57 513), (8 5) 212 0635, el. paštas: ems@vpgt.lt, sks@vpgt.lt;
III. ŠALIŲ BENDRADARBIAVIMAS TEIKIANT PAGALBĄ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ ATVEJAIS
9. Kariuomenė, atsižvelgdama į turimus pajėgumus, vykdomas užduotis, įgyvendindama įstatymais ir šiuo planu nustatytus įpareigojimus, teikdama pagalbą departamentui gali būti pasitelkiama šių užduočių vykdymui:
9.3. turimomis priemonėmis bei darbo jėga įrengti laikino apgyvendinimo vietas (pvz.: statyti palapines, įrengti prausyklas, lauko virtuves ir t.t.);
9.4. aprūpinti ir aptarnauti evakuotuosius (pirmoji medicinos pagalba, apsauga, maisto ir labdaros dalijimas);
9.5. identifikuoti cheminio, biologinio, radiologinio, branduolinio pavojaus atvejais panaudotas kovines nuodingąsias medžiagas ir nustato jų išplitimo ribas;
9.6. transportuoti gydymo įstaigų personalą, priemones ir kitus išteklius, kai gydymo įstaigų personalas neturi galimybių pats nuvykti į ekstremalios situacijos vietą ar įvykio židinį;
9.8. padėti palaikyti viešąją tvarką, užtikrinti gyventojų ir turto saugumą nustatytuose nelaimės rajonuose;
9.9. panaudojant specialiąją aviacinę įrangą (vandens krepšį) gesinti miškų ir durpynų gaisrus, likviduoti kitus incidentus;
9.10. atlikti žvalgybą iš oro potvynių, miškų ir durpynų gaisrų bei kitų ekstremalių situacijų ar įvykių atvejais;
9.11. naudojantis radijo ryšiu, specialiais ženklais ar signalais nukreipti kariuomenės antžemines paieškos ir gelbėjimo grupes į aptiktą ekstremalios situacijos vietą ar įvykio židinį;
9.12. jeigu neįmanoma pristatyti kitaip, orlaiviais gabenti departamento ar jam pavaldžių įstaigų pareigūnus, įrangą ir reikalingas priemones, ekspertus, konsultantus, specialistus, medikus ar jų grupes, įrangą ar reikalingas priemones į ekstremalios situacijos vietas ar įvykio židinį, o nukentėjusiuosius – į gydymo įstaigas;
9.13. laivais gabenti ligonius ar nukentėjusiuosius, specialistus, medikus, gelbėtojus, įrangą ir reikalingas priemones jūroje;
9.14. esant departamento prašymui teikti kartografinius ir topografinius ekstremalios situacijos vietos ar įvykio židinio žemėlapius;
9.15. patekus į aplinką radioaktyviosioms medžiagoms ar iškilus radiacinio pavojaus grėsmei:
9.15.3. įrengti ir aptarnauti mobiliuosius švarinimo punktus pagrindinių evakavimo maršrutų tarpiniuose gyventojų evakavimo punktuose;
9.15.4. pagal galimybes atlikti evakavimo, judėjimo kontrolės personalo radiacinį monitoringą ir švarinimą;
9.16. teikti šias medicininės pagalbos ir sveikatos priežiūros paslaugas:
9.16.6. evakuoti nukentėjusiuosius/ligonius iš ekstremalios situacijos vietos ar įvykio židinio į sveikatos priežiūros įstaigą;
10. Departamentas vykdydamas teisės aktų nustatytas funkcijas ekstremalių situacijų atvejais, kai yra pasitelkiami kariniai vienetai:
10.1. ekstremalios situacijos vietoje ar įvykio židinyje instruktuoja pagalbą teikiančius karinius vienetus ekstremalios situacijos likvidavimo, gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų vykdymo saugos klausimais;
IV. ŠALIŲ BENDRADARBIAVIMAS PERSONALO MOKYMO IR KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO SRITYSE
11. Personalo mokymo ir kvalifikacijos tobulinimo srityje Šalys:
11.1.siekdamos tinkamai pasirengti ekstremalių situacijų likvidavimo darbams, rengia bendras departamento ir kariuomenės karinių vienetų pratybas;
11.2. remdamosi įgyta tarptautine patirtimi rengia pareigūnus, darbuotojus ir karius teikti pagalbą ekstremalių situacijų atvejais taikos metu;
V. KARINIŲ VIENETŲ PASITELKIMO TVARKA
12. Kariniai vienetai gali būti pasitelkiami padėti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgoms krašto apsaugos ministro įsakymu, gavus Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos pirmininko arba apskrities, kurios teritorijoje yra ekstremalios situacijos vieta ar įvykio židinys, viršininko ar atitinkamos savivaldybės administracijos direktoriaus rašytinį prašymą.
13. Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos pirmininko arba apskrities, kurios teritorijoje yra ekstremalios situacijos židinys, viršininko ar atitinkamos savivaldybės administracijos direktoriaus rašytinis prašymas perduodamas Lietuvos kariuomenės Jungtinio štabo Jungtinio situacijų skyriaus budėtojui: tel. (8 5) 211 3904, faks. (8 5) 211 3998, el. paštas: JHQ.JSS@mil.lt;
14. Pajėgų atvykimo laikas į ekstremalios situacijos vietą ar įvykio židinį neturi viršyti 4–8 valandų nuo įsakymo dėl pagalbos teikimo departamentui gavimo.
15. Vadovaujantis šio Plano nuostatomis yra rengiamos ir tvirtinamos karinių vienetų, jų atsakingų asmenų veiklos instrukcijos, kai kariniai vienetai yra pasitelkiami padėti departamentui vykdyti nustatytas užduotis ekstremalių situacijų atvejais taikos metu.
16. Apskričių priešgaisrinės gelbėjimo valdybos, prireikus pasitelkti kariuomenės pajėgumus, vadovaujasi planu, sąveikos su Lietuvos kariuomenės kariniais vienetais organizavimo schema (1 priedas) ir Lietuvos kariuomenės pajėgumų, skiriamų civilinei administracijai ekstremalių situacijų atvejais, suvestine (2 priedas).
LK ir PAG prie VRM sąveikos ekstremalių
situacijų taikos metu atvejais plano
1 priedas
SĄVEIKOS SU LIETUVOS KARIUOMENĖS KARINIAIS VIENETAIS ORGANIZAVIMO SCHEMA
VESK, apskrities/savivaldybės administracija |
|
KA ministras |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
^ |
|
|
|
^ |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sąveika |
|
|
|
|
|
Informacijos perdavimas |
|
|
Įsakymas skirti pajėgumus |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Rašytinis prašymas skirti pajėgumus |
|
LK Jungtinis štabas |
Informacijos perdavimas |
|
LK vadas |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
> |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
> |
< |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Įsakymas pradėti operaciją |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
> |
|
|
|
|
Įsakymas skirti pajėgumus |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sąveika |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Nurodymas skirti pajėgumus |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
V |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
PAGD |
|
|
V |
|
V |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Operacinis vadovavimas |
|
LK pajėgos ir atskiri vienetai |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Skiriami pajėgumai |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Vadovavimas operacijai |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
V |
|
|
|
V |
|
V |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
GDV (gelbėjimo darbų vadovas) |
|
|
|
Sąveikai skirti LK pajėgumai |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiesioginis vadovavimas |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
> |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LK ir PAGD prie VRM sąveikos ekstremalių
situacijų taikos metu atvejais plano
2 priedas
LIETUVOS KARIUOMENĖS PAJĖGUMŲ, SKIRIAMŲ CIVILINEI ADMINISTRACIJAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ ATVEJAIS, SUVESTINĖ
Eil. Nr. |
Uždaviniai |
Skiriami pajėgumai |
Pastabos |
|||
Personalas |
Technika |
Įranga |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. 1.1. |
Įvykus avarijai Ignalinos atominėje elektrinėje Pagalba įrengiant ir prižiūrint mobiliuosius švarinimo punktus pagrindiniuose evakavimo maršrutuose (tarpiniuose gyventojų evakavimo punktuose – TGEP): |
Iš viso: 120 |
Automobiliai – 6 |
Radijo stotys – 12 Palapinės – 18 |
Vienai pamainai |
|
TGEP Nr. 1, Zarasų savivaldybėje, Imbrade |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
TGEP Nr. 2, Zarasų savivaldybėje, Degučiuose |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
TGEP Nr. 3, Zarasų savivaldybėje, Salake |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
TGEP Nr. 3a, Utenos savivaldybėje, Daugailiuose |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
TGEP Nr. 4, Ignalinos savivaldybėje, Kazitiškyje |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
TGEP Nr. 5, Ignalinos savivaldybėje, Daugėliškyje |
20 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 2 Palapinės – 3 |
|
||
1.2. |
Pagalbos teikimas vykdant radioaktyviosiomis medžiagomis užterštos teritorijos apsaugą blokavimą). Pajėgų sutelkimo punktai: |
Iš viso: 90 |
Automobiliai – 3 |
Radijo stotys – 3 Palapinės – 3 |
Vienai pamainai |
|
|
Ignalina |
30 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 1 Palapinė – 1 |
|
|
|
Švenčionys |
30 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 1 Palapinė – 1 |
|
|
|
Utena |
30 |
Automobilis – 1 |
Radijo stotys – 1 Palapinės – 1 |
|
|
2. |
Įvykus orlaivio ar laivo avarijai Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje |
Pagal Valstybiniame žmonių paieškos ir gelbėjimo darbų įvykus orlaivio ar laivo avarijai Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje plane numatytas užduotis |
|
|||
3. 3.1. |
Kitų ekstremalių situacijų atvejais Pagalba civilinei administracijai gelbėjimo ir padarinių likvidavimo darbams atlikti |
30 |
|
Minimalios priemonės pagal galimybes (kastuvai, kibirai, kirviai ir t.t.). Radijo stotys, palapinės |
Viena pamaina. Kiekvienai apskričiai |
|
3.2. |
Kai reikalingos papildomos pajėgos |
30 |
|
Minimalios priemonės pagal galimybes (kastuvai, kibirai, kirviai ir t.t.). Radijo stotys, palapinės |
Viena pamaina. Kiekvienai apskričiai |
|
3.3. |
Kai civilinei administracijai reikalinga specializuota pagalba gelbėjimo ir padarinių likvidavimo darbams atlikti |
|
amfibijos – 2 šarvuočiai – 2 kateriai – 2 ekskavatorius – 1 buldozeris – 1 savivartis – 1 |
|
Reagavimo laikas: 24 valandos: šarvuočiai – 2 kateriai – 2 ekskavatorius – 1 buldozeris – 1 savivartis – 1 72 valandos: amfibijos – 2 |
|
|
|
KOP orlaiviai |
Vandens krepšiai, gelbėjimo ir med. pagalbos įranga |
|
|
|
3.4. |
Esant dideliam nukentėjusiųjų/ligonių skaičiui įvykio vietoje, kai ekstremalios situacijos (ekstremalaus įvykio) vietoje būtina vykdyti nukentėjusiųjų/ligonių medicininį rūšiavimą, teikti jiems būtinąją medicinos pagalbą ir evakuoti į asmens sveikatos priežiūros įstaigas, o greitosios medicinos pagalbos paslaugas teikiančių įstaigų pajėgų tam nepakanka |
6 |
Greitosios medicinos pagalbos automobilis – 2 |
Standartinė KMT greitosios medicinos pagalbos automobilio medicininė įranga |
Reagavimo laikas – 6 valandos |
|
12 |
Mobilioji medicinos pagalbos stotis – 1 |
Standartinė KMT medicinos pagalbos stoties medicininė įranga |
Reagavimo laikas – 6 valandos |
|
||
3.5. |
Esant papildomam pajėgumų poreikiui teikti sveikatos priežiūros paslaugas paramos ligoninėse, jei dėl krizės ar ekstremalios situacijos paramos ligoninės negali laiku suteikti sveikatos priežiūros paslaugų nukentėjusiesiems/ligoniams |
|
|
|
Personalas skiriamas atsižvelgiant į KMT galimybes |
|