LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL GABIŲ VAIKŲ IR JAUNIMO UGDYMO PROGRAMOS
2006 m. vasario 13 d. Nr. ISAK-258
Vilnius
Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 567 punktą,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2006 m. vasario 13 d. įsakymu
Nr. ISAK-258
GABIŲ VAIKŲ IR JAUNIMO UGDYMO PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Gabių vaikų ir jaunimo programos (toliau – Programos) paskirtis – užtikrinti gabių vaikų ir jaunimo gabumų atskleidimą ir visavertį ugdymą, plėtojantį gebėjimus ir polinkius bei sudarantį geresnes socialines ir edukacines ugdymosi sąlygas ir laiduojantį ugdymosi tęstinumą profesinio rengimo ir aukštųjų studijų grandyse.
2. Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jas apibrėžia Gabių vaikų programų rėmimo kriterijų aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. ISAK-2551 (Žin., 2005, 147-5375).
II. SITUACIJOS ANALIZĖ
5. Šiuo metu gabumų atskleidimą vykdo formalųjį ir neformalųjį švietimą vykdančios institucijos. Gabumų atskleidimas vykdomas diferencijuojant ugdymą, palaikant kryptingas neformaliojo vaikų švietimo programas vykdančių mokyklų tinklą, organizuojant ir remiant tikslinės paskirties renginius gabiems vaikams.
6. Ugdymo diferencijavimas įgyvendinamas suteikiant galimybę vaikams pagal amžių, gebėjimus ir polinkius rinktis šias programas:
7. Šalyje veikia humanitarinio, realinio, technologinio profilio ir menų gimnazijos, konservatorijos.
8. Šalyje veikiantis neformaliojo vaikų švietimo mokyklų tinklas (110 meno, muzikos, dailės, choreografijos, 103 sporto mokyklos ir centrai, 10 techninės ir gamtinės krypties centrų), apimdamas per 80 tūkstančių mokinių visose šalies savivaldybėse, atlieka pradinio gabumų atskleidimo funkciją. Veikia 5 šalies neformaliojo vaikų švietimo centrai. Gabūs mokiniai šiose mokyklose gali pasirinkti ilgalaikes (iki 10 metų trukmės) kryptingo ugdymo programas.
9. Šalies neformaliojo vaikų švietimo centrai, kitos institucijos organizuoja per 10 įvairioms mokslo sritims gabių vaikų neakivaizdinių mokyklų veiklą.
10. Kauno J. Gruodžio, Klaipėdos St. Šimkaus, Panevėžio, Šiaulių, Vilniaus J. Tallat-Kelpšos valstybinės konservatorijos vykdo savivaldybių muzikos ir meno mokyklose išugdytų vaikų gabumų plėtojimą. Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, Klaipėdos E. Balsio, Kauno J. Naujalio muzikos ir Kauno dailės gimnazijose mokosi mokiniai, pasižymintys ypatingais gabumais meninei veiklai. Nacionalinė M. K. Čiurlionio menų mokykla pradėjo įgyvendinti menui itin gabių vaikų ugdymo nacionalinę programą.
11. Švietimo ir mokslo ministerija, kitos institucijos nuolat organizuoja šiuos tikslinės paskirties renginius gabiems vaikams:
12. Nuo 2005 m. Švietimo ir mokslo ministerija rengia Kryptingo vaikų užimtumo programų rėmimo konkursą.
13. Lietuvos mokiniai dalyvauja ir sėkmingai pasirodo tarptautinėse olimpiadose bei konkursuose, tarptautiniuose meno ir sporto renginiuose.
14. Gabių vaikų ir jaunimo ugdymo perspektyvas nustato švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 29 d. patvirtinta Gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo strategija. Strategijoje numatyti ilgalaikiai gabių vaikų ir jaunimo ugdymo uždaviniai, pagrindinės gabių ir itin gabių vaikų paieškos ir ugdymo sistemos tobulinimo savivaldybėse ir šalyje kryptys.
15. Lyginant kitų šalių edukacinio darbo su gabiais vaikais patirtį ir Lietuvos gabių vaikų ugdymo dabartinę situaciją, ryškėja tokios problemos:
15.1. nėra bendros itin gabių vaikų ugdymo sampratos. Per menkai formuojama nuomonė, kad itin gabūs ir talentingi vaikai – tai visos tautos turtas. Dalis visuomenės pirmenybę teikia elitiniam atrinktų vaikų ugdymui, kiti laikosi nuomonės, kad vienodai būtina ugdyti visus vaikus;
15.3. tobulintina šalies gabių ir itin gabių vaikų ir jaunimo ugdymo sistema: mokyklų vykdomų programų stebėsena, tyrimai, bendradarbiavimas su mokslo ir studijų institucijomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, mokytojų kvalifikacijos tobulinimas;
15.4. vis dar neapsispręsta dėl vaikų gabumų nustatymo metodikos, leidžiančios įvertinti bendrąjį intelektą, specialiuosius ir kūrybinius gabumus, taip pat asmenybės – lyderio savybes;
15.5. nėra pakankamas ir sistemingas tikslinės paskirties renginių, programų gabiems vaikams finansavimas;
15.6. nepakankamai pristatomi gabių vaikų ir jaunimo pasiekimai Lietuvoje ir užsienyje, neužtikrinti nuolatiniai ryšiai su Europos Sąjungos ir kitų šalių švietimo institucijomis, organizacijomis;
15.7. plėtoti gabumus trukdo ne tik gabių vaikų poreikių ir siekių neatitinkančios ugdymo programos, ugdymo bazė ar nepakankama pedagogų kompetencija, bet ir socialinio dėmesio, finansinės paramos stoka gabiems ir talentingiems vaikams. Tai didina psichologines gabių vaikų problemas, mažina ugdymosi motyvaciją;
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
16. Šios programos tikslas – sukurti veiksmingą gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo sistemą, sudarant edukacines, psichologines, socialines, finansines sąlygas gabiems vaikams ir jaunuoliams, nepriklausomai nuo jų socialinės padėties, gyvenamosios vietos, mokyklos tipo, amžiaus, lyties, kalbinės aplinkos, rinktis jų poreikius ir interesus atitinkantį ugdymą(-si) ir lygias saviugdos galimybes.
17. Tikslui pasiekti keliami uždaviniai:
IV. NUMATOMI REZULTATAI
19. Numatoma, kad įgyvendinus programą:
19.1. bus parengtos rekomendacijos savivaldybėms dėl gabių ir itin gabių vaikų atpažinimo ir ugdymo programų;
19.2. teisės aktų nustatyta tvarka bus remiamos gabių vaikų ir jaunimo ugdymo programos savivaldybėse;
19.4. inicijuoti gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo programas vykdančių mokyklų bendradarbiavimo projektai su mokslo ir studijų institucijomis, nevyriausybinėmis ir visuomeninėmis organizacijomis;
19.6. organizuotos ir teisės aktų nustatyta tvarka finansuotos dalykinės olimpiados ir konkursai, jaunųjų mokslininkų ugdymo projektai;
19.7. organizuoti ir finansuoti menui, sportui, techninei kūrybai ir kitoms sritims gabių ir itin gabių vaikų renginiai;
19.8. teisės aktų nustatyta tvarka finansuotas delegacijų pasirengimas ir dalyvavimas tarptautinėse olimpiadose ir konkursuose;
19.9. teisės aktų nustatyta tvarka finansuotas jaunųjų mokslininkų delegacijų dalyvavimas tarptautiniuose renginiuose;
V. LĖŠŲ POREIKIS
20. Ši Programa finansuojama, atsižvelgiant į valstybės galimybes, iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ir kitų šaltinių. Programos tikslams įgyvendinti kooperuojamos privačios, fondų, investicijų lėšos. Skatinami jaunimo verslumo projektai ir nevyriausybinio sektoriaus motyvacija, padedantys įgyvendinti atskirus programos elementus bei spręsti iškeltus uždavinius.
Gabių vaikų ir jaunimo ugdymo programos
priedas
Gabių vaikų ir jaunimo ugdymo programos vykdymo priemonės
Tikslai (siektini rezultatai) |
Priemonės |
Vykdymo terminai |
Preliminarus lėšų poreikis tūkst. litų |
1. Tobulinti gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo ugdymo sistemą savivaldybėse |
1.1. Parengti rekomendacijas savivaldybėms dėl gabių ir itin gabių vaikų atpažinimo ir ugdymo programų |
2006 m. |
10 |
1.2. Teisės aktų nustatyta tvarka remti gabių vaikų ir jaunimo ugdymo programas savivaldybėse |
2006–2008 m |
1000* kasmet |
|
2. Tobulinti šalies gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo ugdymo sistemą |
2.1. Organizuoti nuolatinę gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo stebėseną vykdyti tyrimus |
2006–2008 m. |
20 kasmet |
2.2. Inicijuoti gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo programas vykdančių mokyklų bendradarbiavimo projektus su mokslo ir studijų institucijomis |
2006–2008 m. |
50* kasmet |
|
2.3. Inicijuoti gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo programas vykdančių mokyklų bendradarbiavimo projektus su nevyriausybinėmis ir visuomeninėmis organizacijomis |
2006–2008 m. |
50 kasmet |
|
2.4. Parengti ar adaptuoti itin gabių vaikų ir jaunimo atpažinimo metodikų pavyzdžius |
2006–2008 m. |
15 kasmet |
|
2.5. Organizuoti mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programas |
2006–2008 m. |
40 kasmet |
|
2.6. Tobulinti teisės aktus, apibrėžiančius socialinę paramą gabiems ir itin gabiems vaikams |
2006–2008 m. |
10 kasmet |
|
2.7. Reguliariai informuoti visuomenę apie gabių vaikų ir jaunimo ugdymo projektus ir renginius |
2006–2008 m. |
10 kasmet |
|
3. Remti šalies gabių ir itin gabių vaikų bei jaunimo ugdymui skirtus projektus |
3.1. Organizuoti ir finansuoti dalykines olimpiadas ir konkursus |
2006–2008 m. |
300 kasmet |
3.2. Organizuoti ir finansuoti jaunųjų mokslininkų ugdymo projektus |
2006–2008 m. |
30 kasmet |
|
3.3. Organizuoti ir finansuoti menui, sportui, techninei kūrybai ir kitoms sritims gabių ir itin gabių vaikų renginius |
2006–2008 m. |
200 kasmet |
|
3.4. Remti gabius konservatorijų ir menų gimnazijų mokinius |
2006–2008 m. |
500* kasmet |
|
4. Remti tarptautinio bendradarbiavimo projektus |
4.1. Organizuoti mokslinių darbų parengimą tarptautinėms konferencijoms, seminarams |
2006–2008 m. |
30* kasmet |
4.2. Finansuoti delegacijų pasirengimą ir dalyvavimą tarptautinėse olimpiadose ir konkursuose |
2006–2008 m. |
400* kasmet |
|
4.3. Finansuoti jaunųjų mokslininkų delegacijų dalyvavimą tarptautiniuose renginiuose |
2006–2008 m. |
20* kasmet |
|
4.4. Remti tarptautinius mokytojų kvalifikacijos projektus |
2006–2008 m. |
25 kasmet |
|
5. Bendras lėšų poreikis 2006–2008 m. |
|
|
8110 |
Paaiškinimas. * žymi papildomų lėšų iš valstybės biudžeto poreikį.
______________