DĖL LIETUVOS TARYBŲ SOCIALISTINĖS RESPUBLIKOS MIŠKŲ KODEKSO PATVIRTINIMO [1]
LIETUVOS TSR 1979 m. birželio 21 d. įstatymas
(Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žinios, 1979, Nr. 19-241; 1980, Nr. 6-69)
1 straipsnis. Patvirtinti Lietuvos Tarybų Socialistinės Respublikos miškų kodeksą, ir nustatyti, kad jis įsigalioja nuo 1979 m. spalio 1 dienos.
LIETUVOS TARYBŲ SOCIALISTINĖS RESPUBLIKOS
MIŠKŲ KODEKSAS
Nugalėjus Didžiajai Spalio socialistinei revoliucijai ir socialistinei revoliucijai Lietuvoje, miškai, kaip ir kiti mūsų šalies gamtos turtai, buvo nacionalizuoti ir tapo liaudies nuosavybe. Visos Rusijos Centro Vykdomojo Komiteto 1918 metų gegužės 27 (14) dienos Dekretas „Dėl miškų“ nustatė pagrindinius miškų ūkio socialistinio organizavimo principus, kad miškai būtų naudojami visos liaudies interesams.
Tarybų Sąjungoje, į kurią savanoriško susivienijimo ir lygiateisiškumo su kitomis sąjunginėmis respublikomis pagrindais įeina Lietuvos Tarybų Socialistinė Respublika, valstybinė miškų nuosavybė sudaro miškų santykių, tai yra visuomeninių santykių miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos srityje pagrindą, ir yra svarbiausia racionalaus miškų ūkio tvarkymo prielaida.
Miškai Tarybų Sąjungoje vaidina didelį vaidmenį vystant ekonomiką, gerinant aplinką, keliant liaudies gerovę. Jie tenkina šalies poreikius medienai ir kitai miško produkcijai, daro palankią įtaką klimatui, atmosferai, upių ir kitų vandens objektų hidrologiniam režimui, apsaugo dirvožemį nuo vėjo bei vandens erozijos ir turi kitokių naudingų gamtinių savybių. Miškai vis daugiau naudojami sveikatingumo tikslams, gyventojų kultūrinėms ir estetinėms reikmėms tenkinti.
Dėl didelio miškų reikšmingumo ir ilgai trunkančio jų augimo racionalus miškų turtų naudojimas, jų tausojimas ir gausinimas yra visos valstybės uždavinys.
Tarybiniai miškų įstatymai turi aktyviai padėti moksliškai pagrįstai, kompleksiškai naudoti miškus, juos planingai atkurti ir efektyviai išsaugoti dabartinei ir būsimosioms kartoms, ugdyti didelę tarybinių žmonių atsakomybę už rūpestingą, ūkišką pažiūrą į mišką, kaip svarbią mūsų Tėvynės gamtos turtų dalį.
I skyrius
BENDRIEJI NUOSTATAI
Pirmasis skirsnis
PAGRINDINIAI NUOSTATAI
1 straipsnis. Lietuvos TSR miškų kodekso uždaviniai
Lietuvos TSR miškų kodekso uždaviniai yra reguliuoti miškų santykius, siekiant užtikrinti racionalų miškų naudojimą, jų apsaugą, atkūrimą ir produktyvumo didinimą, kad būtų galima patenkinti liaudies ūkio ir gyventojų poreikius medienai, kitai miško produkcijai ir stiprinti miškams būdingas vandenų ir laukų apsaugos, klimato reguliavimo, sanitarines-higienines, sveikatingumo ir kitokias naudingas gamtines savybes, taip pat apsaugoti įmonių, organizacijų, įstaigų ir piliečių teises, stiprinti teisėtumą miškų santykių srityje.
2 straipsnis. Miškų įstatymai
Miškų santykius Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje reguliuoja TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindai ir sutinkamai su jais leidžiami kiti TSR Sąjungos miškų įstatymų aktai, šis kodeksas ir kiti Lietuvos TSR miškų įstatymų aktai.
Šis kodeksas sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais reguliuoja miškų santykius tiek pagrinduose numatytais, tiek ir kitais klausimais, jeigu jie nepriskirti TSR Sąjungos kompetencijai.
3 straipsnis. Valstybinė (visaliaudinė) miškų nuosavybė
Sutinkamai su TSRS Konstitucija ir Lietuvos TSR Konstitucija miškai yra valstybės nuosavybė – bendras visos tarybinės liaudies turtas.
4 straipsnis. Vieningas valstybinis miškų fondas. Valstybinio miškų fondo žemė
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais visi miškai TSR Sąjungoje sudaro vieningą valstybinį miškų fondą.
Vieningą valstybinį miškų fondą sudaro:
1) valstybinės reikšmės miškai, tai yra miškai, esantys valstybinių miškų ūkio organų žinioje, miestų miškai, priskirtiniai miškai ir rezervatų miškai;
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų žemės įstatymų pagrindais valstybinio miškų fondo žeme laikoma žemė, apaugusi mišku, taip pat neapaugusi mišku, bet skirta miškų ūkio reikalams. Valstybinio miškų fondo žemės ribos, skiriančios ją nuo kitų kategorijų žemės, nustatomos numatyta tvarka.
5 straipsnis. Medžių bei krūmų želdiniai, neįeinantys į valstybinį miškų fondą
medžiai ir medžių grupės, taip pat želdiniai miestuose ir kitose gyvenamosiose vietovėse, augantys ne miestų miškų žemėje;
6 straipsnis. TSR Sąjungos kompetencija miškų santykių reguliavimo srityje
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais TSR Sąjungos kompetencijai miškų santykių reguliavimo srityje priklauso:
1) disponuoti vieningu valstybiniu miškų fondu, kiek tai reikalinga TSR Sąjungos įgaliojimams įgyvendinti pagal TSRS Konstituciją;
2) nustatyti pagrindinius miškų naudojimo, atkūrimo, produktyvumo didinimo ir miškų apsaugos nuostatus;
4) nustatyti pagrindines šalies miškų ūkio vystymo, miškų išteklių ir miško naudingųjų gamtinių savybių naudojimo kryptis ir perspektyvinius planus;
5) planuoti sąjungines miškų racionalaus naudojimo, atkūrimo, produktyvumo didinimo, apsaugos priemones;
6) nustatyti miškų priskyrimo atitinkamoms grupėms ir apsauginėms kategorijoms, jų perkėlimo iš vienos grupės į kitą tvarką 2;
7) nustatyti vieningas TSR Sąjungai miškotvarkos, miškų apskaitos sistemas ir valstybinio miškų kadastro vedimo tvarką;
8) užtikrinti miškų būklės, naudojimo, atkūrimo, apsaugos valstybinę kontrolę ir nustatyti jos vykdymo tvarką;
9) reguliuoti kitus sąjunginės reikšmės klausimus racionalaus miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos srityje sutinkamai su TSRS Konstitucija bei TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais [2].
7 straipsnis. Lietuvos TSR kompetencija miškų santykių reguliavimo srityje
Lietuvos TSR kompetencijai miškų santykių reguliavimo srityje, išskyrus tai, kas priskirta TSR Sąjungos kompetencijai, priklauso:
nustatyti miškų ūkio vystymo, miškų išteklių ir naudingųjų miško gamtinių savybių naudojimo perspektyvinius planus;
planuoti respublikines miškų racionalaus naudojimo, atkūrimo, produktyvumo didinimo, apsaugos priemones;
Antrasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMO, ATKŪRIMO IR APSAUGOS VALSTYBINIS VALDYMAS. MIŠKŲ BŪKLĖS, NAUDOJIMO, ATKŪRIMO
IR APSAUGOS VALSTYBINĖ KONTROLĖ
8 straipsnis. Miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos valstybinis valdymas
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos valstybinį valdymą Lietuvos Tarybų Socialistinėje Respublikoje vykdo TSRS Ministrų Taryba, Lietuvos TSR Ministrų Taryba, vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomieji komitetai, taip pat valstybiniai miškų ūkio organai ir kiti valstybiniai organai sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais.
9 straipsnis. Vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomųjų komitetų kompetencija miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos valstybinio valdymo srityje
10 straipsnis. Miškų būklės, naudojimo, atkūrimo ir apsaugos valstybinė kontrolė
Miškų būklės, naudojimo, atkūrimo ir apsaugos valstybinės kontrolės uždavinys yra užtikrinti, kad visos ministerijos, valstybiniai komitetai ir žinybos, valstybinės, kooperatinės, visuomeninės įmonės, organizacijos, įstaigos ir piliečiai laikytųsi nustatytos miškų naudojimo tvarkos, miškų ūkio tvarkymo, miškų atkūrimo, jų apskaitos ir apsaugos taisyklių, taip pat kitų miškų įstatymų numatytų taisyklių ir normų.
Trečiasis skirsnis
VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ
IR PILIEČIŲ DALYVAVIMAS ĮGYVENDINANT RACIONALAUS MIŠKŲ NAUDOJIMO, ATKŪRIMO IR APSAUGOS PRIEMONES
11 straipsnis. Visuomeninių organizacijų ir piliečių parama įgyvendinant racionalaus miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos priemones
Profesinės sąjungos, jaunimo organizacijos, gamtos apsaugos draugijos, mokslinės draugijos ir kitos visuomeninės organizacijos, taip pat piliečiai padeda valstybiniams organams ir kolūkiams įgyvendinti racionalaus miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos priemones.
12 straipsnis. Visuomeninių organizacijų dalyvavimo racionalaus miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos darbe tvarka
13 straipsnis. Piliečių dalyvavimo racionalaus miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos darbe tvarka ir formos
Piliečiai padeda valstybiniams organams ir kolūkiams įgyvendinti racionalų miškų naudojimą, atkūrimą ir apsaugą taip:
tiesiogiai dalyvauja miškų naudojimo, atkūrimo ir apsaugos gerinimo darbe, padeda gesinti miškų gaisrus ir tvarkyti rekreacinius miškus;
14 straipsnis. Visuomeninės miškų inspekcijos
Visuomeninės miškų inspekcijos steigiamos prie įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį, priešgaisrinių miškų apsaugos taisyklių laikymosi, miškų apsaugos nuo savavališko kirtimo ir kitų miškui kenksmingų veiksmų visuomeninei kontrolei vykdyti.
15 straipsnis. Mokyklinės girininkijos
Mokyklinės girininkijos steigiamos skiepyti mokiniams meilę gamtai ir mokyti ją tausoti, plėsti ir gilinti biologijos, botanikos, miškininkystės ir kitų gamtos mokslų žinias.
Mokyklinės girininkijos padeda įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, tvarkančioms miškų ūkį, įgyvendinti miškų apsaugos priemones, sodinti ir sėti miškus, auginti sodmenis, prižiūrėti jaunuolynus, rinkti vaistažoles, grybus, uogas, medžių ir krūmų sėklas, ruošti pašarines žoles, globoti ir maitinti laukinius gyvūnus ir paukščius.
Ketvirtasis skirsnis
BENDRIEJI MIŠKŲ ŪKIO TVARKYMO KLAUSIMAI
16 straipsnis. Pagrindiniai reikalavimai miškų ūkiui tvarkyti
Valstybiniai organai, įmonės, organizacijos ir įstaigos, kurios planuoja, organizuoja ir tvarko miškų ūkį, naudoja miškų išteklius, priklausomai nuo miškų reikšmės liaudies ūkiui ir gamtinių sąlygų, privalo:
didinti miškų teigiamą poveikį vandens ir laukų apsaugai, klimato reguliavimui, sveikatingumui ir kitokias jų naudingas gamtines savybes žmonių sveikatos apsaugos, aplinkos gerinimo ir liaudies ūkio vystymo interesais;
užtikrinti nuolatinį ir racionalų miškų naudojimą, jų nealinant, siekiant planingai tenkinti liaudies ūkio ir gyventojų poreikius medienai ir kitai miško produkcijai;
didinti miškų ūkio gamybos efektyvumą, remiantis vieninga technine politika, mokslo ir technikos laimėjimais.
17 straipsnis. Miškų ūkio tvarkymo priemonių planavimas
Miškų ūkio tvarkymo priemonės numatomos valstybiniuose ekonominio ir socialinio vystymo planuose, atsižvelgiant į ilgą perspektyvą; jas įgyvendina atitinkamos ministerijos, valstybiniai komitetai ir žinybos ir miškų ūkio įmonės.
18 straipsnis. Valstybinių miškų ūkio organų teisės ir pareigos žemės naudojimo ir apsaugos srityje
Valstybiniai miškų ūkio organai ir jiems pavaldžios miškų ūkio įmonės organizuoja jiems skirtos žemės naudojimą pagal tikslinę paskirtį ir užtikrina jos apsaugą, nustato plotus, kuriuose turi būti organizuojamas įvairus miškų naudojimas ir įgyvendinamos miškų atkūrimo bei miškų priežiūros priemonės, skiria sutinkamai su šio kodekso 44 straipsnio pirmąja dalimi žemės sklypus miškų naudojimui ir su tuo susijusioms reikmėms, skiria sklypus miškų daigynams ir medelynams, plantacijoms ir pan. steigti, taip pat gali turėti kitokių teisių ir pareigų šios žemės naudojimo ir apsaugos srityje sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais.
Šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytos teisės ir pareigos taikomos taip pat kitokioms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, tvarkančioms miškų ūkį, ir jų aukštesniesiems organams.
Penktasis skirsnis
MIŠKŲ ŪKIO TVARKYMAS VALSTYBINĖS REIKŠMĖS MIŠKUOSE
19 straipsnis. Įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį valstybinės reikšmės miškuose
valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonėms (išskyrus miestų miškus, priskirtinius miškus ir rezervatų miškus);
miestų miškuose – miestų ir miestų rajonų Liaudies deputatų tarybų vykdomųjų komitetų miškų ūkio ir kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms. Miškų ūkis miestų miškuose gali būti tvarkomas kartu su valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonėmis;
priskirtiniuose miškuose–ministerijų, valstybinių komitetų ir žinybų miškų ūkio bei kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms priskirti šie miškai;
20 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį valstybinės reikšmės miškuose, pareigos
Įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, tvarkančioms miškų ūkį valstybinės reikšmės miškuose, pavedamas miškų atkūrimas, jų apsauga ir sanitarinės būklės gerinimas, miškų priežiūra, jų produktyvumo ir miškų dirvožemio derlingumo didinimas, miškų naudojimo organizavimas, miškų apskaita ir kitos TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatomos miškų tvarkymo pareigos.
21 straipsnis. Valstybinių miškų ūkio organų taisyklių, instrukcijų ir nurodymų privalomumas
TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR valstybinių miškų ūkio organų taisyklės, instrukcijos ir nurodymai TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatomų teisių ribose privalomi ministerijoms, valstybiniams komitetams ir žinyboms, įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms pavesta tvarkyti miškų ūkį, miško naudotojams, taip pat įmonėms, organizacijoms, įstaigoms ir piliečiams, atliekantiems miškuose ir valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku, darbus, nesusijusius su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu.
22 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį valstybinės reikšmes miškuose, nurodymų privalomumas
Įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį valstybinės reikšmės miškuose, nurodymai TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatomų teisių ribose privalomi visiems miškų naudotojams, taip pat įmonėms, organizacijoms, įstaigoms ir piliečiams, atliekantiems šiuose miškuose ir atitinkamoje valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku, darbus, nesusijusius su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu.
Šeštasis skirsnis
MIŠKŲ ŪKIO TVARKYMAS KOLŪKIŲ MIŠKUOSE
24 straipsnis. Kolūkių miškai
Miškai, esantys kolūkiams suteiktoje neterminuotai naudotis žemėje ir įregistruoti nustatyta tvarka žemės apskaitos dokumentuose, laikomi kolūkių miškais.
25 straipsnis. Miškų ūkio tvarkymo kolūkių miškuose tvarka
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais miškų ūkį kolūkių miškuose tvarko kolūkiai sutinkamai su TSRS Ministrų Tarybos tvirtinamais Kolūkių miškų nuostatais. Kolūkiai gali tvarkyti miškų ūkį kartu su kitais kolūkiais, tarybiniais ūkiais ir kitokiomis įmonėmis, organizacijomis bei įstaigomis TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatoma tvarka.
26 straipsnis. Vadovavimas miškų ūkio organizavimui ir tvarkymui kolūkių miškuose
27 straipsnis. Valstybinių miškų ūkio organų parama kolūkiams tvarkant miškų ūkį kolūkių miškuose
Valstybiniai miškų ūkio organai padeda kolūkiams planuoti ir organizuoti miškų ūkio tvarkymą, o jeigu būtina, organizuoja miškų ūkio, miškų želdinimo ir sanitarinės miškų apsaugos darbus, kuriuos atlieka jiems pavaldžios įmonės pagal sutartis su kolūkiais (organizacijomis, tvarkančiomis miškų ūkį kolūkių miškuose).
Septintasis skirsnis
MIŠKŲ SKIRSTYMAS Į GRUPES
28 straipsnis. Miškų skirstymas į grupes
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais ir pagal miškų reikšmę liaudies ūkiui, jų vietą ir funkcijas, kurias jie atlieka, miškai skirstomi į grupes. Valstybinės reikšmės miškai skirstomi į pirmąją, antrąją ir trečiąją grupes, o kolūkių miškai – į pirmąją ir antrąją grupes.
vandens apsaugos (apsauginės miškų juostos upių, ežerų, vandens telkinių ir kitų vandens objektų pakrantėse, įskaitant apsaugines miškų juostas, saugančias vertingų verslinių žuvų nerštavietes);
apsaugines (priešeroziniai miškai, apsauginės miškų juostos išilgai geležinkelio, valstybinės ir respublikinės reikšmės automobilių kelių, ypač vertingi miškų masyvai);
sanitarines-higienines ir sveikatingumo (miestų miškai, žaliųjų zonų miškai aplink miestus, kitas gyvenamąsias vietoves ir pramonės įmones, vandens tiekimo šaltinių ir kurortų sanitarinės apsaugos zonų miškai. Sutinkamai su TSR Sąjungos įstatymais vandens tiekimo šaltinių sanitarinės apsaugos zonų miškais, priskirtinais pirmajai grupei, laikomi vandens tiekimo šaltinių sanitarinės apsaugos zonų pirmosios ir antrosios juostos miškai).
Pirmajai grupei taip pat priklauso rezervatų, nacionalinių ir gamtos parkų miškai, rezervatiniai miškų plotai, miškai, turintys mokslinę arba istorinę reikšmę, gamtos paminklai, miškų parkai, verslinių riešutynų zonų miškai, miškų vaismedžių želdiniai.
Antrajai grupei priskiriami miškai rajonuose, kur didelis gyventojų tankumas ir platus transporto kelių tinklas, turintys apsauginę ir ribotą eksploatacinę reikšmę, taip pat miškai su mažais miško žaliavos ištekliais, kurių apsauginių funkcijų išsaugojimui, jų nuolatiniam ir juos nealinančiam naudojimui reikalingas griežtesnis miškų naudojimo režimas.
Trečiajai grupei priskiriami miškingų rajonų miškai, turintys pirmiausia eksploatacinę reikšmę ir skirti nuolatiniam liaudies ūkio aprūpinimui mediena, nepakenkiant šių miškų apsauginėms savybėms.
Rezerviniais laikomi miškai, kurie neeksploatuojami dėl jų tolumo nuo transporto kelių ir dėl kitų priežasčių.
Sutinkamai su TSR Sąjungos įstatymais vandens tiekimo šaltinių sanitarinės apsaugos zonų trečiosios juostos miškai priskiriami pirmosios, antrosios ir trečiosios grupės miškams pagal šiame straipsnyje nurodytus požymius. Miškai juose naudojami pagal nustatytas grupes ir apsaugines kategorijas.
Priskiriant miškus atitinkamoms grupėms, kartu nustatomos kiekvienos grupės miškais apaugusios žemės ribos. Priklausomai nuo miškų grupės nustatoma ūkininkavimo juose, miškų ir atitinkamos žemės naudojimo tvarka, taip pat šios žemės paėmimo valstybiniams ar visuomeniniams reikalams tvarka.
Pirmosios ir antrosios grupės miškuose gali būti išskirti ypatingi apsauginiai riboto miškų naudojimo sklypai.
29 straipsnis. Miškų priskyrimo grupėms ir apsauginėms kategorijoms, jų perkėlimo Iš vienos grupės į kitą ir ypatingų apsauginių miškų sklypų skyrimo tvarka
Miškai priskiriami grupėms ir apsauginėms kategorijoms įskaitant draudžiamųjų ir apsauginių juostų pločio nustatymą, perkeliami iš vienos grupės į kitą, taip pat ypatingi apsauginiai miškų sklypai išskiriami, atsižvelgiant į miškų reikšmę liaudies ūkiui, jų vietą, funkcijas ir ekonominius motyvus, TSR Sąjungos įstatymų nustatoma tvarka. Miškai perkeliami iš vienos grupės į kitą ir priskiriami apsauginėms kategorijoms ryšium su stambių liaudies ūkio objektų statyba iki objekto statybos pradžios [3].
Aštuntasis skirsnis
MIŠKŲ PLOTŲ PAVERTIMAS NE MIŠKŲ PLOTAIS
30 straipsnis. Valstybinio miškų fondo žemės sudėtis
miškų plotai (apaugę mišku, taip pat neapaugę mišku – neatžėlusios biržės, degimai, retmės, laukymės, dykynės ir pan.);
31 straipsnis. Miškų plotų pavertimas ne miškų plotais naudoti tikslams, nesusijusiems su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu
Miškų plotai paverčiami ne miškų plotais naudoti tikslams, nesusijusiems su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu:
32 straipsnis. Miško panaudojimas paimant miškais apaugusius žemės sklypus
Paimdami miškais apaugusius žemės sklypus valstybiniams ar visuomeniniams reikalams, valstybiniai organai, priimantys nutarimus dėl paėmimo, kartu sprendžia klausimą dėl miško išsaugojimo arba iškirtimo ir dėl gaunamos medienos panaudojimo tvarkos.
įmonės, organizacijos ir įstaigos, kurioms suteikiami pirmojoje šio straipsnio dalyje nurodyti žemės sklypai be teisės kirsti mišką, privalo išsaugoti šiuose sklypuose medžių bei krūmų želdinius ir juos prižiūrėti.
Devintasis skirsnis
ŽEMĖS NAUDOJIMAS STATYTI GAMYBINIAMS OBJEKTAMS,
SUSIJUSIEMS SU MIŠKŲ ŪKIO TVARKYMU
33 straipsnis. Gamybinių objektų, susijusių su miškų ūkio tvarkymu valstybinės reikšmės miškuose, statymas
Įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį valstybinės reikšmės miškuose, gali nustatyta tvarka statyti miškuose ir valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku, gamybinius objektus, susijusius su miškų ūkio tvarkymu, su miškų plotų pavertimu, jeigu būtina (leidus organams, kuriems pavaldžios šios įmonės, organizacijos ir įstaigos), ne miškų plotais.
34 straipsnis. Gamybinių objektų, susijusių su miškų ūkio tvarkymu kolūkių miškuose, statymas
Dešimtasis skirsnis
MIŠKŲ BŪKLEI IR ATKŪRIMUI ĮTAKOS DARANČIŲ ĮMONIŲ,
ĮRENGINIŲ IR KITŲ OBJEKTŲ IŠDĖSTYMAS, PROJEKTAVIMAS, STATYBA IR ATIDAVIMAS NAUDOTI
35 straipsnis. Miškų būklei ir atkūrimui įtakos darančių įmonių, įrenginių ir kitų objektų Išdėstymo, projektavimo, statybos ir atidavimo naudoti sąlygos
Išdėstant, projektuojant, statant ir atiduodant naudoti naujas bei rekonstruotas įmones, įrenginius ir kitus objektus, taip pat diegiant naujus technologinius procesus, darančius įtakos miškų būklei ir atkūrimui, turi būti numatytos ir įgyvendintos priemonės, užtikrinančios miškų apsaugą nuo nutekamojo vandens, cheminių medžiagų, pramoninių bei komunalinių-buitinių teršulių, atliekų ir atmatų neigiamo poveikio jiems.
36 straipsnis. Miškų būklei ir atkūrimui įtakos darančių įmonių, įrenginių ir kitų objektų statybos vietos ir projektų derinimas
Miškų būklei ir atkūrimui įtakos darančių įmonių, įrenginių ir kilų objektų statybos vieta nustatoma, derinant su vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomaisiais komitetais, valstybiniais miškų ūkio organais ir kitais organais, sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais. Šių įmonių, įrenginių ir kitų objektų statybos projektai turi būti suderinti su valstybiniais miškų ūkio organais ir kitais organais TSR Sąjungos įstatymų nustatomais atvejais ir tvarka.
37 straipsnis. Įmonių, įrenginių ir kitų objektų, kurie neaprūpinti įrengimais, apsaugančiais nuo kenksmingo poveikio miškų būklei ir atkūrimui, atidavimo naudoti sąlygos
Vienuoliktasis skirsnis
NESUSIJUSIŲ SU MIŠKŲ ŪKIO TVARKYMU
IR MIŠKŲ NAUDOJIMU DARBŲ VYKDYMO MIŠKUOSE TVARKA
38 straipsnis. Nesusijusių su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu darbų vykdymo miškuose derinimas
Statybos ir sprogdinimo darbai, naudingųjų iškasenų gavyba, kabelių, vamzdynų ir kitokių komunikacijų tiesimas, gręžimo ir kiti nesusiję su miškų ūkio tvarkymu ir miškų naudojimu darbai miškuose, taip pat valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku, atliekami suderinus su vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomaisiais komitetais, valstybiniais miškų ūkio organais ir kitais organais sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais.
II skyrius
MIŠKŲ NAUDOJIMAS
Dvyliktasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOTOJAI. MIŠKŲ NAUDOJIMO RŪŠYS IR TERMINAI
40 straipsnis. Miškų naudotojai
Miškų naudotojais gali būti valstybinės, kooperatinės ir visuomeninės įmonės, organizacijos ir įstaigos, taip pat TSRS piliečiai.
41 straipsnis. Miškų naudojimo rūšys
Miškuose, taip pat valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku, laikantis įstatymuose numatytų reikalavimų ir sąlygų, gali būti vykdomos tokios miškų naudojimo rūšys:
4) šalutinis miškų naudojimas – šienavimas, gyvulių ganymas, avilių ir bitynų išdėstymas, sulos ruoša, laukinių vaisių, riešutų, grybų, uogų, vaistažolių ir techninės žaliavos ruoša ir rinkimas. Į valstybinio miškų fondo žemės sudėtį įeinančiose žemės ūkio naudmenose šienaujama
ir gyvuliai ganomi sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR žemės įstatymų reikalavimais atsižvelgiant į miškų ūkio interesus. Lietuvos TSR įstatymai gali numatyti ir kitokį šalutinį miškų naudojimą;
Tryliktasis skirsnis
TEISĖS NAUDOTI MIŠKUS SUTEIKIMO TVARKA
43 straipsnis. Sklypų miškų naudotojams sutelkimas naudoti miškus
44 straipsnis. Dokumentai, patvirtinantys teisę naudoti miškus
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais naudoti miškus (išskyrus šio kodekso 89 straipsnyje numatytas naudojimo rūšis) leidžiama tik turint specialų leidimą – miško kirtimo bilietą (orderį) arba miško bilietą, kurių formos tvirtinamos TSRS Ministrų Tarybos nustatoma tvarka. Miško kirtimo bilietas (orderis) arba miško bilietas suteikia teisę eksploatuoti žemės sklypą, reikalingą miškų naudojimui. Miškų naudotojai turi teisę naudotis atitinkamais plotais tik
45 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį, miškų naudojimas
46 straipsnis. Leidimų išdėstyti turizmo stovyklas, poilsio bazes ir kitus panašius objektus išdavimo tvarka
47 straipsnis. Teisės naudoti miškus moksliniams tyrimams suteikimo tvarka
Teisės naudoti miškus moksliniams tyrimams suteikimo tvarką nustato TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymai.
Teisę naudoti miškus moksliniams tyrimams įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms pagal jų įstatus, nuostatus arba aukštesniųjų organų nutarimus pavesta atlikti nurodytus darbus, suteikia Lietuvos TSR miškų ūkio ir miško pramonės ministerija, Lietuvos TSR ministerijos, valstybiniai komitetai ir žinybos, kurioms priskirti miškai, jeigu kitaip nenumatyta TSR Sąjungos įstatymuose.
48 straipsnis. Teisės naudoti miškus medžiokles ūkio reikmėms suteikimo tvarka
Teisės naudoti miškus medžioklės ūkio reikmėms suteikimo tvarką nustato TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymai.
Teisė naudoti miškus medžioklės ūkio reikmėms suteikiama valstybinėms, kooperatinėms ir visuomeninėms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms pagal jų įstatus, nuostatus arba aukštesniųjų organų nutarimus pavesta tvarkyti medžioklės ūkį. Šiems tikslams nurodytoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms skiriami medžioklės plotai.
Keturioliktasis skirsnis
MEDIENOS RUOŠOS TVARKA
49 straipsnis. Miško kirtimo rūšys ruošiant medieną
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais mediena miškuose ruošiama vykdant pagrindinio naudojimo kirtimus (įskaitant miškų atkuriamuosius kirtimus) brandžiuose medynuose. Vykdyti šiuos kirtimus gali būti leista reikalui esant pribręstančiuose medynuose trečiosios ir antrosios grupės miškuose TSRS Ministrų Tarybos nustatoma tvarka [4].
Mediena taip pat ruošiama vykdant tarpinio naudojimo kirtimus (miško ugdomuosius kirtimus, sanitarinius kirtimus ir kirtimus, susijusius su mažai vertingų miško želdinių rekonstravimu) ir kitus kirtimus (valant miškų plotus ryšium su hidromazgų statyba, vamzdynų, kelių tiesimu, taip pat kertant proskynas, sudarant priešgaisrinius barjerus ir pan.). Vykdant tarpinio naudojimo ir kitus kirtimus, mediena ruošiama visų grupių miškuose.
50 straipsnis. Kirtimo būdai ir rūšys priklausomai nuo miškų grupės
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais trečiosios grupės miškuose pagrindinio naudojimo kirtimai vykdomi būdais, įgalinančiais efektyviai eksploatuoti miškus ir padedančiais atkurti juos ūkiui vertingų rūšių medžiais.
Antrosios grupės miškuose vykdomi pagrindinio naudojimo kirtimai būdais, įgalinančiais atkurti miškus ūkiui vertingų rūšių medžiais, išsaugoti miškams būdingas laukų ir vandens apsaugos savybes ir leidžiančiais juos efektyviai eksploatuoti.
Pirmosios grupės miškuose vykdomi TSRS Ministrų Tarybos nustatoma tvarka miškų atkuriamieji kirtimai būdais, įgalinančiais pagerinti miško aplinką, medynų būklę, miškams būdingas vandens ir laukų apsaugos bei kitas savybes ir laiku bei racionaliai panaudoti brandžius medynus.
Rezervatų, nacionalinių ir gamtos parkų miškuose, rezervatiniuose miškų plotuose, turinčiuose mokslinę arba istorinę reikšmę, gamtos paminklais paskelbtuose miškuose, miško parkuose, verslinių riešutynų zonose, miško vaismedžių želdiniuose, miestų miškuose, žaliųjų zonų parkų pobūdžio dalyse, vandens tiekimo šaltinių ir kurortų sanitarinės apsaugos zonų miškuose, priešeroziniuose miškuose ir ypač vertinguose miškų masyvuose leidžiami tik miško ugdomieji kirtimai ir sanitariniai kirtimai. Sutinkamai su TSR Sąjungos įstatymais ši taisyklė taikoma: vandens tiekimo šaltinių sanitarinės apsaugos zonų miškų atžvilgiu tik pirmosios ir antrosios juostos miškams, o kurortų sanitarinės apsaugos zonų miškų atžvilgiu – šių zonų pirmosios ir antrosios juostos miškams.
Miškų draudžiamosiose juostose, saugančiose vertingų verslinių žuvų nerštavietes, vykdomi miško ugdomieji bei sanitariniai kirtimai ir TSRS Ministrų Tarybos nustatoma tvarka leidžiami miškų atkuriamieji neplyni kirtimai.
51 straipsnis. Medienos ruošos tvarka. Miško kirtimo taisyklės
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais medienos ruošos tvarką nustato TSRS Ministrų Tarybos tvirtinamos Stataus miško skyrimo TSRS miškuose taisyklės.
Penkioliktasis skirsnis
MEDIENOS RUOŠOS DYDŽIO NUSTATYMAS
52 straipsnis. Medienos ruošos dydžio nustatymas vykdant pagrindinio naudojimo kirtimus
Medienos ruoša, vykdant pagrindinio naudojimo kirtimus, planuojama ir vykdoma, vadovaujantis būtinumu patenkinti liaudies ūkio poreikius medienai apskaičiuotos biržės ribose.
53 straipsnis. Medienos ruošos dydžio nustatymas vykdant tarpinio naudojimo ir kitus kirtimus
Šešioliktasis skirsnis
BIRŽIŲ FONDAS
54 straipsnis. Biržių fondo dydis
Septynioliktasis skirsnis
STATAUS MIŠKO ATSARGŲ PRISKYRIMAS MIŠKO RUOŠOS ĮMONĖMS
56 straipsnis. Miško žaliavos bazės ir ilgalaikio naudojimo biržių fondas
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais, siekiant užtikrinti planingą ir ilgalaikį pramoninį miškų eksploatavimą, miško ruošos įmonėms trečiosios ir antrosios grupės miškuose, ekonominiu požiūriu pagrįstam laikui priskiriamos stataus miško atsargos tam tikrame plote (miško žaliavos bazės), taip pat ilgalaikio naudojimo biržių fondas.
TSRS Ministrų Tarybos nustatomais atvejais stataus miško atsargos – ilgalaikio naudojimo biržių fondas – priskiriamos miško ruošos įmonėms taip pat pirmosios grupės miškuose (išskyrus rezervatų, nacionalinių ir gamtos parkų miškus, rezervatinius miškų plotus, mokslinę arba istorinę reikšmę turinčius miškus, gamtos paminklus, miško parkus, verslinių riešutynų zonų miškus, miško vaismedžių želdinius, miestų miškus, žaliųjų zonų parkų pobūdžio dalis, vandens tiekimo šaltinių ir kurortų sanitarinės apsaugos zonų miškus, valstybines miškų juostas, priešerozinius miškus, ypač vertingus miškų masyvus, draudžiamąsias miškų juostas, saugančias vertingų verslinių žuvų nerštavietes. Sutinkamai su TSR Sąjungos įstatymais taisyklė, draudžianti priskirti ilgalaikio naudojimo biržių fondą miškų ruošos įmonėms, taikoma vandens tiekimo šaltinių sanitarinės apsaugos zonų pirmosios ir antrosios juostos miškams).
57 straipsnis. Stataus miško atsargų priskyrimo ir naudojimo tvarka
Miško žaliavų bazės ir ilgalaikio naudojimo biržių fondas priskiriamas pirmiausia miško pramonės miško ruošos įmonėms.
Priskiriant miško ruošos įmonėms stataus miško atsargas, turi būti numatomas vietinių poreikių medienai patenkinimas.
Miško ruošos įmonės joms priskirtose miško žaliavos bazėse ir ilgalaikio naudojimo biržių fonde vykdo medienos ruošos darbus sutinkamai su šio kodekso 43, 44, 49-55 straipsniais.
Aštuonioliktasis skirsnis
STATAUS MIŠKO SKYRIMAS
58 straipsnis. Užmokestis už skiriamą statų mišką
Status miškas skiriamas už užmokestį pagal nustatytas taksas. Status miškas kolūkių miškuose kolūkių visuomeninio ūkio reikalams skiriamas nemokamai.
59 straipsnis. Apmokėjimo už skiriamą statų mišką tvarka
Devynioliktasis skirsnis
SAKŲ RUOŠOS TVARKA
60 straipsnis. Sakus ruošiančios įmonės, organizacijos ir įstaigos
61 straipsnis. Apmokėjimo už sakų ruošą tvarka
62 straipsnis. Draudimas kirsti spygliuočių medynus, skirtus sakų ruošai, nepasibaigus sakinimo laikui
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais draudžiama vykdyti pagrindinio naudojimo kirtimus, nepasibaigus sakinimo laikui, tuose spygliuočių medynuose, kurie nustatyta tvarka skirti sakų ruošai. Kirsti šiuos medynus, jų nenusakinus, taip pat pirma laiko nutraukti medynų sakinimą kaip išimtis gali būti leidžiama TSRS Ministrų Tarybos nustatoma tvarka.
Dvidešimtasis skirsnis
ANTRINIŲ MIŠKO MEDŽIAGŲ RUOŠA
63 straipsnis. Antrinių miško medžiagų ruošos tvarka
Antrinės miško medžiagos pramoniniam perdirbimui, miško verslų plėtojimui ir gyventojų poreikių tenkinimui turi būti ruošiamos nedarant žalos miškui.
64 straipsnis. Kelmų ruoša
Kelmų ruoša leidžiama neapsiželdžiusiuose kirtimuose ir jaunuolynuose. Ruošos būdus priklausomai nuo jaunuolynų amžiaus ir būklės nustato valstybiniai miškų ūkio organai.
65 straipsnis. Karnų ir žievės ruoša
66 straipsnis. Pušies ir eglės šakelių ruoša
67 straipsnis. Naujametinių eglučių ir kitų dekoratyvinių medžiagų ruoša
Naujametinės eglutės, beržo ir ąžuolo šakelės ir kita dekoratyvinė miško medžiaga ruošiama miško sklypuose, perduodamuose valstybiniams ir visuomeniniams reikalams su teise visiškai iškirsti mišką, vamzdynų, ryšių ir elektros tiekimo linijų trasose ir kitose proskynose, taip pat kitokiuose plotuose, kur tokia ruoša nedaro miškui žalos.
Dvidešimt pirmasis skirsnis
ŠALUTINIS MIŠKŲ NAUDOJIMAS
69 straipsnis. Šalutinio miškų naudojimo sąlygos
Šalutinis miškų naudojimas yra nemokamas, išskyrus medžių sulos, laukinių vaisių, riešutų, grybų, uogų ir techninių žaliavų verslinę ruošą. Taksą už šią produkciją nustato Lietuvos TSR įstatymai.
70 straipsnis. Reikalavimai šalutiniam miškų naudojimui
71 straipsnis. Šalutinio miškų naudojimo tvarka ir sąlygos
72 straipsnis. Šienavimas ir gyvulių ganymas
Miškuose ir neapaugusioje mišku valstybinio miškų fondo žemėje draudžiama šienauti ir ganyti gyvulius tuose sklypuose, kur gali būti padaryta žala miškui.
Valstybinės reikšmės miškuose šienaujamos pievos ir ganyklos, nenaudojamos miškų ūkio ir miško ruošos pramonės reikalams, suteikiamos kolūkiams, tarybiniams ūkiams, kitoms įmonėms, organizacijoms, įstaigoms ir piliečiams laikinai naudotis, jeigu toks naudojimas suderinamas su miškų ūkio interesais. Šienaujamos pievos ir ganyklos skiriamos laikantis žemės įstatymų reikalavimų.
73 straipsnis. Avilių ir bitynų išdėstymas miškuose ir valstybinio miškų fondo žemėje, neapaugusioje mišku
Miškuose ir neapaugusioje mišku valstybinio miškų fondo žemėje kolūkiams, tarybiniams ūkiams, kitoms įmonėms, organizacijoms, įstaigoms ir piliečiams gali būti suteikti sklypai aviliams ir bitynams išdėstyti be teisės kirsti mišką, valyti jį, arti miško plotus ir statyti suteiktuose sklypuose kapitalinio tipo statinius. Sklypus aviliams ir bitynams išdėstyti nustatyta tvarka suteikia įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį.
74 straipsnis. Medžių sulos ruoša
Medžių sula gali būti ruošiama brandaus miško sklypuose, numatytuose pagrindinio naudojimo kirtimams, ne anksčiau kaip prieš penkerius metus iki kirtimo ir laikantis Lietuvos TSR miškų ūkio ir miško pramonės ministerijos nustatytų specialių taisyklių ir normų.
Vykdyti verslinę medžių sulos ruošą leidžiama kolūkiams, valstybinėms, kooperatinėms, visuomeninėms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms.
75 straipsnis. Grybų ir uogų ruoša
Verslinei grybų ir uogų ruošai įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį, Lietuvos TSR Ministrų Tarybos nustatyta tvarka gali skirti valstybinėms, kooperatinėms ir visuomeninėms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms pavesta ši ruoša, miško arba neapaugusios mišku valstybinio miškų fondo žemės sklypus iki penkerių metų laikotarpiui.
76 straipsnis. Vaistažolių ir techninės žaliavos ruoša ir rinkimas
Vaistažolių ir techninės žaliavos versline ruoša ir rinkimu gali užsiimti valstybinės, kooperatinės ir visuomeninės įmonės, organizacijos ir įstaigos, kurioms pavesta ši užduotis.
Šioms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms Lietuvos TSR Ministrų Tarybos nustatyta tvarka gali būti skiriami atitinkami miško ir neapaugusios mišku valstybinio miškų fondo žemės sklypai iki penkerių metų laikotarpiui.
77 straipsnis. Nendrių pjovimas
Pjauti miškuose ir neapaugusioje mišku valstybinio miškų fondo žemėje nendres paklotei gyvuliams, statybos ir kitiems kolūkių, tarybinių ūkių, valstybinių, kooperatinių ir visuomeninių įmonių, organizacijų ir įstaigų, taip pat gyventojų reikmėms leidžia įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį.
78 straipsnis. Miško paklotės ir lapų rinkimas
79 straipsnis. Kitos šalutinio miškų naudojimo rūšys
80 straipsnis. Šalutinio miškų naudojimo sutartis
Suteikiant įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms ilgalaikiam naudojimui miško ir neapaugusius mišku valstybinio miškų fondo žemės sklypus šalutiniam miškų naudojimui, įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį, sudaro su miškų naudotojais sutartis. Jose numatomos sąlygos, kuriomis leidžiamas šalutinis miškų naudojimas. Sutarties forma tvirtinama Lietuvos TSR Ministrų Tarybos nustatoma tvarka.
Dvidešimt antrasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMAS MOKSLINIAMS TYRIMAMS
81 straipsnis. Miškų naudojimo moksliniams tyrimams tvarka
Mokslinio tyrimo darbams vykdyti miškuose atitinkamoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms gali būti skiriami specialūs sklypai. Skirtuose sklypuose kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, taip pat piliečiams gali būti apribotas arba visiškai uždraustas miškų naudojimas, jeigu tai nesuderinama su mokslinio tyrimo darbais.
Nutarimus apriboti arba uždrausti kitokį miškų naudojimą priima organai, kurie suteikė teisę naudoti mišką moksliniams tyrimams.
Dvidešimt trečiasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMAS KULTŪRINIAMS IR SVEIKATINGUMO TIKSLAMS
82 straipsnis. Gyventojų poilsio organizavimas miškuose
Siekdami organizuoti gyventojų poilsį, vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomieji komitetai, valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonės, taip pat suderinę su jomis kitokios įmonės, organizacijos ir įstaigos žaliųjų zonų miškuose ir kituose miškuose, naudojamuose gyventojų poilsiui, įgyvendina miško sklypų tvarkymo ir kultūrinio bei buitinio gyventojų aptarnavimo priemones, atsižvelgdamos į būtinumą išsaugoti miško aplinką ir gamtovaizdį, laikydamosi priemiesčių zonų architektūrinio išplanavimo ir sanitarinių reikalavimų.
Dvidešimt ketvirtasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMAS MEDŽIOKLES ŪKIO REIKMĖMS
84 straipsnis. Palankių sąlygų laukiniams gyvūnams sudarymas ir jų skaičiaus reguliavimas
Miškai naudojami ir miškų ūkio priemonės miškuose turi būti vykdomos, atsižvelgiant į būtinumą išsaugoti palankias sąlygas laukiniams gyvūnams.
Gyvūnų skaičius miškuose reguliuojamas, neviršijant miško naudmenoms leistino gausumo, kad gyvūnai nedarytų žalos miškų ir žemės ūkiui.
Sutinkamai su šio straipsnio antrosios dalies reikalavimais gyvūnų skaičių miškuose reguliuoja Lietuvos TSR valstybinis gamtos apsaugos komitetas, suderinęs su Lietuvos TSR miškų ūkio ir miško pramonės ministerija ir Lietuvos TSR žemės ūkio ministerija.
Valstybinės, kooperatinės ir visuomeninės įmonės, organizacijos ir įstaigos, kurioms miškuose priskirtos medžioklės naudmenos, turi teisę, suderinusios su įmonėmis, organizacijomis ir įstaigomis, tvarkančiomis miškų ūkį, sėti pašarinius ir apsauginius augalus ir vykdyti kitas priemones, būtinas medžioklės ūkio reikmėms.
Dvidešimt penktasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
86 straipsnis. Miškų naudotojų teisės
Miškų naudotojai, kurie vykdo medienos ruošos darbus, turi teisę gauti nustatytu laiku biržių fondą, būtiną valstybinio ekonominio ir socialinio vystymo planų užduotims įvykdyti.
Priklausomai nuo miškų naudojimo rūšies miškų naudotojai turi teisę nustatyta tvarka tiesti kelius, įrengti aikšteles miško produkcijai sukrauti, statyti gamybinius ir ūkinius pastatus, montuoti įrengimus ir įtaisus medienai pjaustyti ir perdirbti, įrengti transporto stovėjimo vietas ir pan.
TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų numatytais atvejais miškų naudotojų teisės gali būti apribotos valstybės interesais, taip pat kitų miškų naudotojų interesais.
87 straipsnis. Miškų naudotojų pareigos
pilnutinai ir kuo racionaliausiai naudoti jiems priskirtas biržes, miško medynus, skirtus nusakinimui, miškų šienaujamus plotus ir kitas miško naudmenas;
nepalikti nepriekirtų (pradėtų kirsti biržių), taip pat paruoštos medienos kirtimų vietose ir miške, pasibaigus jos ruošos ir išvežimo terminams, kuriuos nustato Stataus miško skyrimo TSRS miškuose taisyklės;
dirbti tokiais būdais, kad negalėtų kilti dirvožemio erozija, būtų užkirstas arba apribotas neigiamas miškų naudojimo poveikis miškų būklei ir jų atkūrimui, taip pat vandens talpyklų ir kitų gamtinių objektų būklei;
laikytis priešgaisrinės apsaugos taisyklių, vykdyti darbų vietose priešgaisrines priemones, o kilus miškų gaisrams, juos gesinti;
vengti medienos nuostolių, negaminti iš padarinės medienos malkų, taip pat nenaudoti padarinės medienos ne pagal paskirtį;
valyti biržes nuo kirtimo liekanų ir savo lėšomis taip sutvarkyti žemės sklypus, sugadintus naudojant mišką, kad jie tiktų naudoti pagal paskirtį;
88 straipsnis. Techninės politikos nustatymas miškų naudotojams
Dvidešimt šeštasis skirsnis
PILIEČIŲ BUVOJIMAS MIŠKUOSE
89 straipsnis. Piliečių teisė buvoti miškuose
90 straipsnis. Piliečių pareigos buvojant miškuose
Piliečiai privalo laikytis miškuose priešgaisrinės apsaugos taisyklių, nelaužyti ir nekirsti medžių bei krūmų, negadinti miško želdinių, neteršti miškų, nenaikinti skruzdėlynų, paukščių lizdų ir pan.
91 straipsnis. Piliečių naudojimosi mišku ribojimo sąlygos
Piliečių buvojimas miškuose, laukinių vaisių rinkimas, riešutavimas, grybavimas, uogavimas ir pan. gali būti apribotas TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatoma tvarka priešgaisrinės apsaugos, verslinio riešutavimo, miško vaismedžių arba miškų sėklininkystės ūkio tvarkymo interesais, o rezervatų miškuose ir kituose miškuose – ryšium su juose nustatyta specialia naudojimo tvarka.
Dvidešimt septintasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMO TEISĖS NUTRAUKIMAS
92 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų teisės naudoti miškus nutraukimo pagrindai
Įmonių, organizacijų ir įstaigų teisė naudoti miškus nutraukiama, atitinkamai visiškai arba iš dalies, šiais atvejais:
Įmonių, organizacijų ir įstaigų teisė naudoti miškus taip pat gali būti nutraukta, jeigu valstybinio miškų fondo žemė arba kitokia mišku apaugusi žemė paimama kitiems valstybės arba visuomenės reikalams, arba jeigu miškai naudojami, nesilaikant tikslų arba reikalavimų, numatytų miško kirtimo biliete (orderyje) arba miško biliete.
93 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų teisės naudoti miškus nutraukimo tvarka
įmonių, organizacijų ir įstaigų teisę naudoti miškus šio kodekso 92 straipsnyje numatytais atvejais (išskyrus šio straipsnio pirmosios dalies 2 punktą) nutraukia, anuliuodamos miško kirtimo bilietą (orderį) arba miško bilietą, įmonės, organizacijos, įstaigos, išdavusios miško kirtimo bilietą (orderį) arba miško bilietą.
Nutraukiant miškų naudojimo teisę, kai valstybinio miškų fondo žemė arba kitokia apaugusi mišku žemė paimama valstybės ar visuomenės reikalams, naudoti miškus gali būti leista kituose sklypuose.
94 straipsnis. Piliečių teisės naudoti miškus nutraukimo pagrindai
Piliečių teisė naudoti miškus nutraukiama, atitinkamai visiškai arba iš dalies, šiais atvejais:
Piliečių teisė naudoti miškus taip pat gali būti nutraukta, jeigu valstybinio miškų fondo žemė arba kitokia apaugusi mišku žemė paimama valstybės ar visuomenės reikalams.
95 straipsnis. Piliečių teisės naudoti miškus nutraukimo tvarka
Piliečių teisę naudoti miškus šio kodekso 94 straipsnyje numatytais atvejais (išskyrus šio straipsnio pirmosios dalies 2 punktą) nutraukia, anuliuodamos miško kirtimo bilietą (orderį) arba miško bilietą, įmonės, organizacijos ir įstaigos, išdavusios miško kirtimo bilietą (orderį) arba miško bilietą.
Nutraukiant miškų naudojimo teisę, kai valstybinio miškų fondo žemė arba kitokia apaugusi mišku žemė paimama valstybės ar visuomenės reikalams, naudoti miškus gali būti leista kituose sklypuose.
Dvidešimt aštuntasis skirsnis
MIESTŲ MIŠKŲ NAUDOJIMO YPATYBĖS
96 straipsnis. Pagrindinė miestų miškų paskirtis
97 straipsnis. Kai kurių miškų naudojimo rūšių apribojimas miestų miškuose
Ruošti medieną, vykdant pagrindinio naudojimo kirtimus, ruošti sakus ir sulą miestų miškuose draudžiama.
Dvidešimt devintasis skirsnis
PRISKIRTINIŲ MIŠKŲ NAUDOJIMO YPATYBĖS
99 straipsnis. Ministerijų, valstybinių komitetų ir žinybų įmonių, organizacijų ir įstaigų, kurioms priskirti miškai, pirmenybės teisė naudoti tuos miškus
100 straipsnis. Miškų naudojimo apribojimas priskirtiniuose miškuose ir valstybinė kontrolė
Priskirtiniuose miškuose gali būti apribotas arba visiškai uždraustas miško naudojimas kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, taip pat piliečiams, jeigu tai nesuderinama su miškų priskyrimo tikslais.
Trisdešimtasis skirsnis
REZERVATŲ, DRAUSTINIŲ, NACIONALINIŲ IR GAMTOS PARKŲ MIŠKŲ NAUDOJIMO YPATYBĖS
102 straipsnis. Miškų naudojimo apribojimas rezervatų miškuose
103 straipsnis. Rezervatų miškų naudojimo tvarka
Rezervatų miškuose priklausomai nuo rezervatų tikslų galima vykdyti miško ugdomuosius kirtimus, sanitarinius kirtimus, valyti mišką nuo užšlemštimo, gerinti laukinių gyvūnų pašarų bazę, taip pat gali būti nustatytas visiško žmogaus nesikišimo į natūralų miško augimą režimas, uždraustos visos miškų naudojimo rūšys.
104 straipsnis. Nacionalinių ir gamtos parkų miškų naudojimo tvarka
Nacionalinių ir gamtos parkų miškų naudojimo tvarką nustato Lietuvos TSR Ministrų Taryba, jeigu kitaip nenumatyta TSR Sąjungos įstatymuose.
Trisdešimt pirmasis skirsnis
KOLŪKIŲ MIŠKŲ NAUDOJIMO YPATYBĖS
106 straipsnis. Kolūkių ir kolūkiečių naudojimasis kolūkių miškais
107 straipsnis. Kitų miškų naudotojų naudojimasis kolūkių miškais
Patenkinus kolūkio visuomeninio ūkio ir kolūkiečių poreikius medienai ir kitokiai miško produkcijai, kolūkis gali leisti naudoti miškus kitiems miškų naudotojams. Užmokestį už produkciją, kurią paruošia šie miškų naudotojai kolūkių miškuose, kolūkis ima pagal taksą, nustatytą valstybinės reikšmės miškams. Lėšos, gautos už kolūkių miškų naudojimą, skiriamos miškų ūkiui tvarkyti.
Trisdešimt antrasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMAS PASIENIO ZONOJE
109 straipsnis. Įstatymai, reguliuojantys miškų naudojimą pasienio zonoje
Trisdešimt trečiasis skirsnis
MIŠKŲ NAUDOJIMO GINČŲ SPRENDIMO TVARKA
111 straipsnis. Organai, sprendžiantys miškų naudojimo ginčus
Miškų naudojimo ginčus tarp įmonių, organizacijų, įstaigų ir piliečių sprendžia Lietuvos TSR Ministrų Taryba, vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomieji komitetai, taip pat valstybiniai miškų ūkio organai ir kiti specialiai tam įgalioti valstybės organai TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymų nustatoma tvarka.
/// skyrius
MIŠKŲ ATKŪRIMAS IR JŲ PRODUKTYVUMO DIDINIMAS
Trisdešimt ketvirtasis skirsnis
MIŠKŲ ATKŪRIMAS IR MIŠKŲ UŽVEISIMAS
113 straipsnis. Miškų atkūrimo ir miškų užveisimo tvarka
Kirtimuose, degimuose ir kituose plotuose, kuriuose augo miškas, vykdomi miškų atkūrimo darbai, o kitoje žemėje, kurioje numatyta užveisti naujus miškus, želdinamas miškas.
Miškų atkūrimo ir miškų užveisimo darbų dydis numatomas valstybiniuose ekonominio ir socialinio vystymo planuose.
114 straipsnis. Miškų atkūrimo darbų būdai
115 straipsnis. Miško ruošėjų pareiga laikytis reikalavimų, kurių tikslas išsaugoti palankias miškų atkūrimo sąlygas
116 straipsnis. Kitokių kategorijų žemės perkėlimas į valstybinio miškų fondo žemę apželdinimui
Siekiant užtikrinti optimalų miškingumą, apželdinti upių, vandens telkinių krantus ir kitais reikiamais atvejais į valstybinio miškų fondo žemę gali būti perkeliama kitokių kategorijų žemė, pirmiausia žemės sklypai, netinkantys naudoti žemės ūkiui (griovos, daubos, smėlynai ir pan.), taip pat valstybinio rezervo žemė, apaugusi medžiais ir krūmais. Kitokių kategorijų žemė perkeliama į valstybinio miškų fondo žemę TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR žemės įstatymų nustatyta tvarka.
Trisdešimt penktasis skirsnis
MIŠKŲ PRODUKTYVUMO DIDINIMAS IR MIŠKŲ PRIEŽIŪRA
117 straipsnis. Kokybinės miškų sudėties gerinimas ir jų produktyvumo didinimas
Siekiant gerinti kokybinę miškų sudėtį, turi būti vykdomi miško ugdomieji, sanitariniai ir kitokie kirtimai, susiję su mažai vertingų miško želdinių rekonstravimu, turi būti įgyvendinamos priemonės miškų amžiaus struktūrai gerinti, jų tarpe priemonės, kad nesusikauptų perbrendę medynai, taip pat priemonės dirvožemio derlingumui didinti ir kiti darbai, kurie padeda didinti miškų produktyvumą.
118 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų, tvarkančių miškų ūkį, pareiga gerinti miškų kokybinę sudėtį, didinti jų produktyvumą ir prižiūrėti miškus
Valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonės, kitos įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį, privalo:
prižiūrėti mišką, vykdyti selekcijos, miško sėklininkystės ir ūkiui vertingiausių medžių rūšių tyrimo darbus, imtis priemonių dirvožemio derlingumui didinti, pernelyg drėgnai žemei sausinti, užkirsti kelią vėjo ir vandens sukeliamai dirvožemio erozijai, pelkėjimui, druskėjimui ir kitiems procesams, bloginantiems dirvožemio būklę, taip pat įgyvendinti kitokias priemones miškų rūšinei sudėčiai, kokybei gerinti, jų produktyvumui didinti ir apsauginėms savybėms stiprinti;
imtis priemonių, kad valstybinio miškų fondo žemė būtų kuo geriausiai ir efektyviausiai naudojama miškams atkurti ir naujiems užveisti tam skirtuose plotuose;
IV skyrius
MIŠKŲ APSAUGA
Trisdešimt šeštasis skirsnis
MIŠKŲ APSAUGA
119 straipsnis. Miškų apsaugos reikalavimai
120 straipsnis. Miškų apsaugos priemonių vykdymas
valstybinės reikšmės miškuose – valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonėms, kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, kurioms pavesta tvarkyti miškų ūkį šiuose miškuose, taip pat atitinkamoms ministerijoms, valstybiniams komitetams bei žinyboms ir miestų Liaudies deputatų tarybų vykdomiesiems komitetams;
kolūkių miškuose – kolūkiams, kitoms organizacijoms, kurioms pavesta tvarkyti miškų ūkį šiuose miškuose, taip pat atitinkamiems žemės ūkio organams.
tvarko miškus priešgaisriniu požiūriu, rengia priemones, kad būtų užkirstas kelias miškų gaisrams, laiku jie būtų pastebėti ir kovojama su jais;
organizuoja miškų apsaugą nuo neteisėtų kirtimų, žalojimo, miškų naudojimo taisyklių pažeidimų ir kitų veiksmų, kenksmingų miškams ir darančių miškų ūkiui nuostolius, taip pat saugo valstybinio miškų fondo žemę;
121 straipsnis. Valstybinių valdymo organų uždaviniai miškų apsaugos srityje
Lietuvos TSR Ministrų Taryba, vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomieji komitetai sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais užtikrina, kad būtų įgyvendinamos miškų apsaugos, kovos su miškų gaisrais priemonės, jiems gesinti telkia gyventojus, priešgaisrinę techniką ir transporto priemones, laikotarpiu, kai gresia didelis gaisrų pavojus, reikalingais atvejais uždraudžia gyventojams lankytis miškuose ir transporto priemonėms į juos įvažiuoti.
122 straipsnis. Įmonių, organizacijų ir įstaigų, kurių veikla daro įtaką miškų būklei ir atkūrimui, pareigos
Įmonės, organizacijos ir įstaigos, kurių veikla daro įtaką miškų būklei ir atkūrimui, privalo vykdyti suderintas su valstybiniais miškų ūkio organais, vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomaisiais komitetais ir kitais valstybiniais organais sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais technologines, sanitarines ir kitas miškų apsaugos priemones.
123 straipsnis. Laukų apsaugos miško juostų ir kitų apsauginių želdinių bei medžiais ir krūmais apželdintų plotų, neįeinančių į valstybinį miškų fondą, apsauga
Laukų apsaugos miško juostų kolūkių ir tarybinių ūkių žemėje ir kitokių apsauginių želdinių bei medžiais ir krūmais apželdintų plotų, neįeinančių į valstybinį miškų fondą, apsaugą užtikrina žemės naudotojai, atitinkamos ministerijos, valstybiniai komitetai bei žinybos ir vietinių Liaudies deputatų tarybų vykdomieji komitetai.
124 straipsnis. Skatinimo priemonės, padedančios racionaliai tvarkyti miškų ūkį, gerinti miškų naudojimą, stiprinti jų apsaugą
Trisdešimt septintasis skirsnis
MIŠKŲ APSAUGA
125 straipsnis. Miškų apsaugos tarnyba
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais miškus saugo: TSRS valstybinė miškų apsauga; ministerijų, valstybinių komitetų ir žinybų, į kurių sistemą įeina įmonės, organizacijos ir įstaigos, tvarkančios miškų ūkį, miškų apsauga; miestų Liaudies deputatų tarybų vykdomųjų komitetų miškų apsauga; kolūkių miškų apsauga.
126 straipsnis. Miškų apsaugos teisės
TSRS valstybinei miškų apsaugai, ministerijų, valstybinių komitetų ir žinybų, miestų Liaudies deputatų tarybų vykdomųjų komitetų miškų apsaugai, taip pat kolūkių miškų apsaugai sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais suteikiamos teisės nutraukti miškų apsaugos taisyklių, nustatytos miškų naudojimo tvarkos, valstybinio miškų fondo žemės naudojimo sutinkamai su jų paskirtimi pažeidimus ir užkirsti jiems kelią, taip pat nutraukti kitus veiksmus, darančius žalą miškui, ir užkirsti jiems kelią.
V skyrius
VALSTYBINĖ MIŠKŲ APSKAITA IR VALSTYBINIS MIŠKŲ KADASTRAS. MIŠKOTVARKA
Trisdešimt aštuntasis skirsnis
VALSTYBINĖ MIŠKŲ APSKAITA IR VALSTYBINIS MIŠKŲ KADASTRAS
128 straipsnis. Valstybinės miškų apskaitos ir valstybinio miškų kadastro vedimas
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais racionaliam miškų naudojimui, jų atkūrimui ir apsaugai organizuoti, miškų ūkio vystymui planuoti ir biržių fondui išdėstyti valstybės lėšomis vykdoma valstybinė miškų apskaita ir vedamas valstybinis miškų kadastras pagal vieningas TSR Sąjungoje sistemas.
Trisdešimt devintasis skirsnis
MIŠKOTVARKA
130 straipsnis. Miškotvarkos turinys
Miškotvarka apima sistemą valstybinių priemonių, kuriomis siekiama užtikrinti racionalų miškų naudojimą, didinti jų produktyvumą, gerinti atkūrimą, apsaugą, taip pat kelti miškų ūkio tvarkymo kultūrą.
nustato miškų ūkio įmonių teritorijų ribas, atlieka valstybinių miškų ūkio organų miškų ūkio įmonių teritorijų, taip pat miškais apaugusiose teritorijose, kuriose miškų ūkį pavesta tvarkyti kitoms įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, vidinį ūkinį organizavimą;
nustato miškų išteklius, miškų rūšinę sudėtį ir amžių, kad būtų galima apskaičiuoti pagrindinio naudojimo kirtimų biržę ir kitų miškų naudojimo rūšių dydį, taip pat nustatyti kirtimo būdus;
nustato plotus, kuriuose reikalingi ugdomieji, sanitariniai kirtimai ir kirtimai, susiję su menkaverčių miškų rekonstravimu, sausinimas ir kitos miškų ūkio priemonės;
nustato miškų apsaugines kategorijas ir, esant reikalui, pagrindžia jų perkėlimą iš vienos grupės į kitą;
vykdo topografinius-geodezinius, miškų biologinius ir kitus tyrimus, taip pat kitokius miškotvarkos darbus;
131 straipsnis. Projektai, sudaromi pagal miškotvarkos medžiagą
Pagal miškotvarkos medžiagą įmonėms, organizacijoms ir įstaigoms, tvarkančioms miškų ūkį, valstybiniai miškų ūkio organai arba, suderinę su jais, kiti valstybiniai organai sudaro ir tvirtina atitinkamus projektus, kurie yra pagrindas miškų ūkiui tvarkyti, miškui naudoti ir kartu pradinė medžiaga perspektyviniam bei einamajam planavimui.
132 straipsnis. Apskaičiuota kirtimų biržė
Sutinkamai su TSR Sąjungos ir sąjunginių respublikų miškų įstatymų pagrindais vykdant miškotvarkos darbus, kiekvienoje įmonėje, organizacijoje ir įstaigoje, tvarkančioje miškų ūkį, apskaičiuojama ilgalaikė pagrindinio naudojimo kirtimų biržė, atskirai pagal miškų grupes ir poūkius (spygliuočius, kietuosius lapuočius ir minkštuosius lapuočius) ir nustatoma respublikai. Apskaičiuotos kirtimų biržės tvirtinimo tvarką nustato TSRS Ministrų Taryba.
VI skyrius
ATSAKOMYBĖ UŽ MIŠKŲ ĮSTATYMŲ PAŽEIDIMĄ
Keturiasdešimtasis skirsnis
ATSAKOMYBĖ UŽ MIŠKŲ ĮSTATYMŲ PAŽEIDIMĄ
134 straipsnis. Sandorių, kuriais pažeidžiama valstybinės miškų nuosavybės teisė, negaliojimas
135 straipsnis. Miškų įstatymų pažeidimų rūšys
Asmenims, kurie kalti sudarę sandorius, nurodytus šio kodekso 134 straipsnyje, taip pat dėl to, kad:
sužalojo mišką nutekamuoju vandeniu, cheminėmis medžiagomis, pramonės bei komunaliniais buitiniais teršuliais, atliekomis ir atmatomis, dėl kurių jis džiūsta arba suserga;
sunaikino arba sužalojo miškų želdinius, sėjinukus arba sodinukus miškų daigynuose ir medelynuose bei plantacijose, taip pat savaiminės kilmės jaunuolynus ir atželiantį mišką plotuose, skirtuose miškui atkurti;
rovė kelmus valstybinio miškų fondo žemėje, statė ten pastatus, perdirbinėjo medieną, įrengė sandėlius ir pan. be atitinkamo leidimo naudotis šiais sklypais;
savavališkai šienavo ir ganė gyvulius miškuose ir mišku neapaugusioje valstybinio miškų fondo žemėje;
savavališkai rinko laukinius vaisius, riešutavo, grybavo, uogavo ir pan. plotuose, kur tai uždrausta arba leidžiama tik su miško bilietais;
naikino arba sugadino miško sausinimo griovius, taip pat drenažo sistemas valstybinio miškų fondo žemėje;
pradėjo eksploatuoti naujas ir rekonstruotas įmones, cechus, agregatus, transporto kelius, hidrotechnikos įrenginius, komunalinius ir kitus objektus, kurie neaprūpinti įrengimais, padedančiais išvengti kenksmingo poveikio miškų būklei ir atkūrimui;
važiavo transportu miškais, statė transportą ir palapines, laikinus statinius ten, kur tai uždrausta;
pažeidė rezervatų, nacionalinių ir gamtos parkų, draustinių ir kitų miško objektų, kuriems nustatyta speciali tvarka, lankymo taisykles;
tenka baudžiamoji, administracinė arba kitokia atsakomybė sutinkamai su TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymais.
136 straipsnis. Materialinė atsakomybė už žalą, padarytą miškų įstatymų pažeidimu
137 straipsnis. Neteisėtai gautos medienos ir kitos miško produkcijos paėmimas
138 straipsnis. Miško naudojimo sustabdymas, pažeidus miškų naudojimo tvarką
139 straipsnis. Pavojingų miškų būklei ir atkūrimui darbų sustabdymas
TSR Sąjungos įstatymų nustatomais atvejais ir tvarka gali būti sustabdomi įmonių, organizacijų, įstaigų darbai, jeigu jie pavojingi miškų būklei ir atkūrimui, kai, atliekant šiuos darbus, nevykdomos technologinės, sanitarinės ir kitos priemonės, užtikrinančios miškų apsaugą nuo gaisrų ir šalinančios žalingą poveikį miškų būklei ir atkūrimui.
140 straipsnis. Atsakomybė už apsauginių ir dekoratyvinių medžių bei krūmų želdinių, neįeinančių į valstybinį miškų fondą, sunaikinimą arba sužalojimą
Asmenims, kaltiems neteisėtai sunaikinus arba sužalojus laukų apsaugos miško juostas kolūkių ir tarybinių ūkių žemėje arba kitokius apsauginius bei dekoratyvinių medžių ir krūmų želdinius, neįeinančius į valstybinį miškų fondą, tenka atsakomybė, įstatymų nustatyta už itin saugomų pirmosios grupės miškų sunaikinimą arba sužalojimą, jeigu TSR Sąjungos ir Lietuvos TSR įstatymuose nenustatyta griežtesnė atsakomybė už šiuos veiksmus.
141 straipsnis. Atsakomybė už privalomų priemonių miškams atkurti, jų būklei ir rūšinei sudėčiai gerinti, produktyvumui didinti, taip pat brandaus miško ištekliams naudoti nevykdymą
VII skyrius
TARPTAUTINĖS SUTARTYS [5]
Keturiasdešimt pirmasis skirsnis
TARPTAUTINĖS SUTARTYS
142 straipsnis. Tarptautinės sutartys
Jeigu TSRS tarptautine sutartimi nustatytos kitokios taisyklės, negu tos, kurias numato tarybiniai miškų įstatymai, tai taikomos tarptautinės sutarties taisyklės.
[1] Įstatymo 2 straipsnis nepateikiamas, kaip neturintis normų, įtrauktinų į Lietuvos TSR įstatymų sąvadą.
[2] 6 straipsnio 6 punktas – su pakeitimais, padarytais 1980 m. vasario 27 d. įsaku (Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žinios, 1980, Nr. 6-69). Tuo pačiu įsaku 6 straipsnis papildytas 9 punktu.
[3] 29 straipsnis – su pakeitimais, padarytais 1980 m. vasario 27 d. įsaku (Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žinios, 1980, Nr. 6-69).
[4] 49 straipsnio pirmoji dalis – su pakeitimais, padarytais 1980 m. vasario 27 d. įsaku (Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žinios, 1980, Nr. 6-09).
[5] VII kodekso skyrius – su pakeitimais, padarytais 1980 m. vasario 27 d. įsaku (Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos ir Vyriausybės žinios, 1980, Nr. 6-69).