LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2003 M. LIEPOS 9 D. ĮSAKYMO Nr. 349 „DĖL VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2009 m. gruodžio 28 d. Nr. D1-820

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 84-2353; 2008, Nr. 46-1725), 13.8 punktu:

1. P a k e i č i u Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 „Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 76-3499; 2008, Nr. 63-2402, Nr. 148-5943):

1.1. išdėstau 1 punktą taip:

1. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) yra Aplinkos ministerijai pavaldi valstybės biudžetinė įstaiga, pagal savo kompetenciją vykdanti teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei metodiškai vadovaujanti viešojo administravimo subjektams, atliekantiems statinių naudojimo priežiūrą.“

1.2. išdėstau 51 punktą taip:

51. Inspekcijos veikla organizuojama vadovaujantis aplinkos ministro patvirtintais Inspekcijos metiniais veiklos planais. Inspekcijos metiniai veiklos planai skelbiami interneto svetainėje http://www.vtpsi.lt.“

1.3. išdėstau 6.2 ir 6.3 punktus taip:

6.2. vykdyti statybos valstybinę priežiūrą;

6.3. metodiškai vadovauti statinių naudojimo priežiūrą atliekantiems viešojo administravimo subjektams;“

1.4. išdėstau 7.1.1 punktą taip:

7.1.1. atlieka valstybės, Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos ir apskrities lygmens bendrojo bei specialiojo teritorijų planavimo (išskyrus žemėtvarkos schemas, kaimo plėtros žemėtvarkos projektus, žemėvaldos projektus bei planus, miškų tvarkymo schemas) ir valstybės sienos, krašto apsaugos bei strateginės reikšmės objektų teritorijų detaliojo planavimo, kurių dokumentus tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Vyriausybės įgaliota institucija, taip pat savivaldybės lygmens bendrojo, specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, detaliųjų planų valstybinę priežiūrą;“

1.5. išdėstau 7.1.5 punktą taip:

7.1.5. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka nagrinėja fizinių ir juridinių asmenų prašymus, skundus bei pranešimus teritorijų planavimo klausimais. Nustačiusi asmenų, visuomenės ar valstybės teisių ar teisėtų interesų pažeidimus, inicijuoja atitinkamų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių panaikinimą administracine tvarka, o jei nėra galimybės teritorijų planavimo dokumentų sprendinius panaikinti administracine tvarka – kreipiasi į teismą;“

1.6. papildau šiuo 7.1.9 punktu:

7.1.9. rengia teisės aktus, reikalingus teritorijų planavimo valstybinei priežiūrai vykdyti;“

1.7. išdėstau 7.2 ir 7.3 punktus taip:

7.2. statybos valstybinės priežiūros srityje:

7.2.1. atlikdama visų statinių statybos valstybinę priežiūrą tikrina, ar:

7.2.1.1. statinio projektavimo sąlygų sąvado ir kitų privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų išdavimo, statinio projekto ekspertizės atlikimo ir patikrinimo savivaldybės nuolatinėje statybos komisijoje, statybos leidimo išdavimo procedūros ir terminai atitinka teisės aktų nuostatas; ar savavališkai nestatomas statinys; ar statybos metu nepažeidžiami statinio projekto sprendiniai, įstatymų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimai;

7.2.1.2. statinio statyba ir griovimas nepažeidžia žemės sklypo nuosavybę, valdymą ar naudojimą kitais pagrindais reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų, teritorijų planavimo dokumentų (kai jie privalomi) reikalavimų, trečiųjų asmenų pagrįstų interesų, statinio projektavimo sąlygų sąvado reikalavimų;

7.2.1.3. statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų kvalifikacija atitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatymo ir Aplinkos ministerijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus;

7.2.1.4. atliekama statinio statybos techninė priežiūra (kai privaloma) ir statinio projekto vykdymo priežiūra (kai privaloma), ar rangovas (kai statoma rangos būdu) laikosi šių rūšių priežiūros vadovų į statybos darbų žurnalą įrašytų reikalavimų, ar statybos darbų atlikimo dokumentai atitinka normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytus reikalavimus;

7.2.1.5. statinio laikančiosios konstrukcijos statomos ir montuojamos iš statybos produktų, turinčių atitikties dokumentus;

7.2.2. tvarko savivaldybės administracijos išduotų statybos leidimų apskaitą ir sąrašą Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nustatyta tvarka, taip pat statistikos atskaitomybę;

7.2.3. dalyvauja statinį pripažįstant tinkamu naudoti;

7.2.4. vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 278 „Dėl dokumentų, teiktinų Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui registruojant senus statinius, įsigytus ar pastatytus iki 1991 m. liepos 25 d., sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 24-990), organizuoja senų statinių, pastatytų iki 1991 m. liepos 25 d. kaimo vietovėse, patikrinimus ir surašo aktus dėl galimybės juos toliau naudoti ir registruoti Nekilnojamojo turto registre;

7.2.5. teisės aktų nustatytais atvejais išduoda statytojui pažymą, kad statinys statomas, rekonstruojamas ar kapitališkai remontuojamas be teisės aktų nustatytų esminių nukrypimų nuo statinio projekto;

7.2.6. įvykus Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 25 straipsnyje apibrėžtai statinio avarijai, sudaro avarijos tyrimo ir likvidavimo komisiją ir organizuoja jos darbą, skiria savo atstovą į kitų institucijų paskirtas komisijas, kai tiriamos avarijos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nustatyta tvarka;

7.2.7. vykdo savavališkos statybos prevenciją ir šalina savavališkos statybos padarinius Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1), Lietuvos Respublikos statybos įstatymo ir normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatyta tvarka;

7.2.8. informuoja statybos ar statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinės priežiūros institucijas apie priimtas savavališkos statybos padarinių šalinimo priemones, kai šios institucijos, aptikusios savavališką statybą, raštu į ją kreipiasi;

7.2.9. po to, kai statyba sustabdoma Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros bei statinių naudojimo priežiūros nuostatų 27 punkte nurodytais atvejais, tikrina, ar nestatoma toliau; jeigu nurodymas statybą sustabdyti nevykdomas, surašo administracinio teisės pažeidimo protokolą, nagrinėja administracinio teisės pažeidimo bylą ir skiria administracinę nuobaudą arba teikia administracinio teisės pažeidimo bylą teismui; statytojui ir rangovui įvykdžius pateiktus reikalavimus, išduoda rašytinį sutikimą, kad statinys būtų statomas toliau;

7.2.10. atrankos būdu tikrina, ar statinių projektų ir statinių ekspertizių atlikimo procedūros atitinka teisės aktų nuostatas;

7.2.11. rengia teisės aktus, reikalingus statybos valstybinei priežiūrai vykdyti;

7.2.12. Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo nustatyta tvarka išduoda leidimus statyti ar rekonstruoti branduolinės energetikos objektus, tvarko išduotų leidimų apskaitą ir sąrašą, atlieka šių objektų statybos valstybinę priežiūrą; gavusi statytojo (užsakovo) prašymą sudaryti baigto statyti branduolinės energetikos objekto pripažinimo tinkamu naudoti komisiją, Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2009, Nr. 109-4650), nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo projektą dėl šios komisijos sudarymo;

7.2.13. tvarko statomų statinių avarijų apskaitą, analizuoja avarijų priežastis, rengia jų prevencijos priemones ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;

7.3. metodinio vadovavimo viešojo administravimo subjektams, atliekantiems statinių naudojimo priežiūrą (išskyrus statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinės priežiūros institucijas) srityje:

7.3.1. rengia ir pagal kompetenciją tvirtina dokumentus, reikalingus metodiškai vadovaujant statinių naudojimo priežiūrai;

7.3.2. konsultuoja suinteresuotus viešojo administravimo subjektus bei kitus asmenis statinių naudojimo priežiūros klausimais;

7.3.3. derindama su viešojo administravimo subjektais, atliekančiais statinių naudojimo priežiūrą, nustato informacijos apie statinių naudojimo priežiūrą teikimo apimtį bei tvarką, analizuoja gautą informaciją ir teikia šiems subjektams pasiūlymus priežiūrai tobulinti;

7.3.4. atrankos būdu tikrina, kaip vykdoma statinių naudojimo priežiūra, apie patikrinimų rezultatus informuoja šią priežiūrą atliekančių viešojo administravimo subjektų vadovus;“

1.8. III skyriaus pavadinime po žodžio „INSPEKCIJOS“ įrašau žodį „PAREIGŪNŲ“ ir visą skyrių išdėstau taip:

 

III. INSPEKCIJOS PAREIGŪNŲ TEISĖS

 

8. Inspekcijos įgalioti pareigūnai turi teisę:

8.1. nagrinėti ir spręsti nesutarimus tarp teritorijų planavimo sąlygas parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus dėl teritorijų planavimo dokumentų, nurodytų šių nuostatų 7.1.1 punkte, o kai nagrinėjami nesutarimai, susiję su aplinkos apsaugos, kultūros paveldo objektų apsaugos reikalavimų taikymu, – spręsti juos kartu su valstybės institucijomis, atsakingomis už aplinkos apsaugą, kultūros paveldo objektų apsaugą;

8.2. reikalauti iš planavimo sąlygas bei planavimo sąlygų sąvadus išduodančių subjektų, planavimo organizatoriaus, teritorijų planavimo dokumento ir statinio projekto rengėjo, derinančios institucijos, statybos dalyvių rašytinių ir žodinių paaiškinimų, dokumentų nuorašų ir kitokios informacijos apie jų veiklą, susijusią su teritorijų planavimu ir statyba, ir juos gauti;

8.3. teikti pagal kompetenciją teritorijų planavimo ir statybos institucijoms, statinių savininkams privalomus reikalavimus pašalinti jų padarytus įstatymų, normatyvinių statybos techninių dokumentų nuostatų ar projektų pažeidimus;

8.4. perduoti teisėsaugos institucijoms medžiagą dėl asmenų, padariusių šiurkščius teritorijų planavimo dokumentų, statinių projektų arba normatyvinių statybos techninių dokumentų nuostatų pažeidimus, patraukimo baudžiamojon atsakomybėn;

8.5. teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių nustatytais atvejais reikalauti, kad planavimo organizatorius papildomai derintų teritorijų planavimo dokumento projektą;

8.6. sustabdyti statinio statybą šių nuostatų 7.2.9 punkte nurodytais atvejais, pareikalauti iš statybos dalyvių pašalinti nustatytus įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimus, o jeigu jų teisėti reikalavimai nevykdomi, – kreiptis į teismą;

8.7. kai tai susiję su pareigomis, netrukdomi patekti į statybvietes, statomus, rekonstruojamus, remontuojamus ar griaunamus statinius, juose esančius butus ir reikalauti iš statybos dalyvių pateikti visus statybos dokumentus;

8.8. Administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatytais atvejais surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas arba teikti administracinių teisės pažeidimų bylas teismui;

8.9. Civilinio kodekso nustatytais atvejais kreiptis į teismą dėl civilinių bylų iškėlimo, kad būtų atlyginta valstybei padaryta žala dėl įstatymų nuostatų, kitų teisės aktų ir normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų pažeidimo;

8.10. atstovauti teisme institucijai pagal įgaliojimą;

8.11. jeigu statyba nėra savavališka, įpareigoti statytoją (užsakovą) per nustatytą terminą pagal reikalavimus pakeisti statinio projektą ar pašalinti kitus trūkumus, susijusius su projektine dokumentacija, ar pagal reikalavimus pertvarkyti statinį (jo dalį);

8.12. tikrinti, ar statinio statybos techninio prižiūrėtojo ir statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo veikla atitinka įstatymus, kitų teisės aktų bei normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus ir, jeigu yra pažeidimų, – taikyti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas poveikio priemones;

8.13. reikalauti ir gauti iš statybos dalyvių rašytinius ir žodinius paaiškinimus, dokumentų nuorašus ir kitą informaciją apie jų veiklą statyboje;

8.14. kreiptis į policiją, kai statybos dalyviai neleidžia statybos valstybinės priežiūros pareigūnams atlikti tarnybinių funkcijų;

8.15. atrankos būdu tikrinti, ar statinių projektų ir statinių ekspertizių atlikimo procedūros atitinka teisės aktų nuostatas;

8.16. jeigu statytojas (užsakovas) per nustatytą terminą neįvykdo bet kurio šių nuostatų 8.11 punkte nurodyto įpareigojimo, kreiptis į teismą dėl įpareigojimo statytojui per nustatytą terminą reikiamai pertvarkyti statinį (jo dalį);

8.17. nustatę, kad statybos leidimas išduotas neteisėtai, siūlyti savivaldybės administracijai panaikinti išduotą statybos leidimą arba kreiptis į teismą su prašymu išduotą statybos leidimą panaikinti, arba Inspekcijos viršininkui kreiptis į teismą su prašymu išduotą statybos leidimą panaikinti;

8.18. atšaukti statinio statybos techninio prižiūrėtojo reikalavimą sustabdyti statybą, jeigu jis prieštarauja teisės aktų ar normatyvinių statybos dokumentų reikalavimams;

8.19. reikalauti iš statytojo (užsakovo) atlikti statomo statinio ekspertizę šiais atvejais: kai įvyko statinio avarija ar yra nustatyta jos grėsmė, pastebėtos statinio deformacijos; kai gautas statytojo (užsakovo) ar statinio naudotojo skundas, kad statinys neatitinka esminių reikalavimų, nustatytų Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje, arba kai yra prielaidų, kad šie reikalavimai yra pažeisti stichinių nelaimių ar kitų ekstremalių situacijų metu;

8.20. reikalauti iš statytojo ir rangovo pašalinti statinio projekto ir normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų pažeidimų padarinius;

8.21. analizuoti statinių projektus, statybos procesus, statybos proceso dalyvių veiklą ir teikti Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka pasiūlymus dėl normatyvinių statybos techninių dokumentų tobulinimo, statybos dalyvių teisę verstis atitinkama statybos veikla patvirtinančių dokumentų galiojimo panaikinimo ar sustabdymo;

8.22. gauti iš ministerijų, departamentų, savivaldybių administracijų direktorių (jų įgaliotų savivaldybių administracijų valstybės tarnautojų), registrų tvarkytojų ir kitų institucijų informaciją, kurios reikia šiuose nuostatuose nurodytoms funkcijoms vykdyti;

8.23. gauti savivaldybės administracijos direktoriaus (jo įgalioto savivaldybės administracijos valstybės tarnautojo) išduotų statybos leidimų kopijas;

8.24. pareikalauti nenaudoti statinio (jo dalies), jeigu jis nepripažintas tinkamu naudoti, arba kreiptis į teismą su prašymu įpareigoti vykdyti šį nurodymą;

8.25. atliekant savo pareigas, netrukdomai naudotis fototechnikos, garso ir vaizdo technikos priemonėmis;

8.26. pasitelkti ministerijų, kitų institucijų atstovus (jų vadovų sutikimu) ir sudaryti bendras komisijas fizinių ar juridinių asmenų prašymams (skundams, pareiškimams) nagrinėti, dalyvauti kitų ministerijų bei kitų Vyriausybės įstaigų komisijų veikloje;

8.27. rengti nustatytąja tvarka viešųjų pirkimų konkursus;

8.28. dėvėti nustatyto pavyzdžio uniformą;

8.29. turi ir kitų teisių, kurias suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.“

1.9. išdėstau 9 punktą taip:

9. Inspekcijos struktūrą tvirtina aplinkos ministras. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų aplinkos ministras.“

1.10. išdėstau 13.6 ir 13.7 punktus taip:

13.6. pagal kompetenciją tvirtina metodiniam vadovavimui statinių naudojimo priežiūrą atliekantiems viešojo administravimo subjektams reikalingus dokumentus;

13.7. veikia Inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, santykiuose su kitais fiziniais ar juridiniais asmenimis arba įgalioja tai daryti Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus;“

1.11. išdėstau 13.12 punktą taip:

13.12. koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos padalinių veiklą, užtikrina, kad, įgyvendinant metinius veiklos planus, optimaliai būtų valdomi ir panaudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informaciniai ištekliai;“

1.12. išdėstau 21 punktą taip:

21. Inspekcija finansuojama iš valstybės biudžeto. Skirtos lėšos naudojamos pagal Inspekcijos viršininko patvirtintas išlaidų sąmatas, neviršijant Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Inspekcijai skirtų asignavimų ir laikantis Finansų ministerijos nustatytų finansavimo taisyklių ir iždo procedūrų.“

1.13. išdėstau 221 punktą taip:

221. Inspekcijos metinių veiklos planų vykdymą vertina Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Vidaus audito tarnyba.“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2010 m. sausio 1 d.

 

 

Aplinkos ministras                                                        Gediminas Kazlauskas