Lietuvos Respublikos Vyriausybės
n u t a r i m a s
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO 69 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-672
2013 m. rugsėjo 17 d. Nr. 845
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. birželio 26 d. sprendimo Nr. SV-S-294 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 69 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-672 (toliau – Įstatymo projektas) ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:
1.1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ir nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (toliau – Įstatymas) 69 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „karys savanoris ar kitas aktyviojo rezervo karys, pratęsęs kario savanorio ar aktyviojo rezervo kario sutartį papildomam 4 metų terminui, įgyja teisę į šio straipsnio 1 dalyje numatytas garantijas“. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo Įstatymo 69 straipsnio 1 dalyje kalbama tiek apie konkrečias garantijas – teisę į įmokų ar jų dalies už studijas sumokėjimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytomis sąlygomis ir tvarka, tiek apie papildomas lengvatas, kurias nustato kiti įstatymai. Iš Įstatymo projekto aiškinamojo rašto matyti, kad Įstatymo projektu buvo siekta kariams savanoriams ar kitiems aktyviojo rezervo kariams, pratęsusiems kario savanorio ar aktyviojo rezervo kario sutartis papildomam 4 metų terminui, numatyti tik vieną konkrečią papildomą skatinimo priemonę – dalies įmokų už studijas aukštosiose mokyklose sumokėjimą. Atsižvelgiant į tai ir siekiant užtikrinti, kad siūlomas teisinis reglamentavimas būtų aiškus ir nedviprasmiškas, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnį tikslinti, t. y. nurodyti, kad kariai savanoriai ir kiti aktyviojo rezervo kariai, kai yra keičiamo Įstatymo 69 straipsnio 3 dalyje nurodytų aplinkybių, įgyja teisę tik į vieną konkrečią garantiją – dalies įmokų už studijas aukštosiose mokyklose sumokėjimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytomis sąlygomis ir tvarka.
1.2. Pažymėtina, kad pagal šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140), įsigaliojusio 2009 m. gegužės 12 d., nuostatas studentai jokių studijų įmokų nemoka, ir gali būti mokama tik studijų kaina. Studijų įmoka mokama vadovaujantis anksčiau galiojusio Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 27-715) 59 straipsniu, pagal kurį „valstybinių aukštųjų mokyklų visų formų pagrindinių, vientisųjų ir antrosios pakopos studijų studentai, išskyrus studentus, nurodytus šio įstatymo 61 straipsnyje, jeigu jų mokymasis neatitinka 60 straipsnyje nustatytų gero mokymosi kriterijų, kiekvieną semestrą aukštajai mokyklai moka studijų įmoką, kuri lygi teisės aktų nustatyto minimaliojo gyvenimo lygio 4 dydžiams.“ Taigi studijų įmoką gali mokėti tik studentai, priimti studijuoti į aukštąsias mokyklas iki Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo įsigaliojimo, t. y. iki 2009 m. gegužės 12 dienos.
Atsižvelgiant į tai ir siekiant užtikrinti, kad siūlomas teisinis reglamentavimas būtų aiškus ir nedviprasmiškas, siūlytina Įstatymo projektą tikslinti ir vietoj įmokų ar jų dalių už studijas sumokėjimo Įstatymo 69 straipsnyje numatyti, jog gali būti teikiama parama studijų kainai ar jos daliai padengti.
1.3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas turės poveikį valstybės biudžeto išlaidoms, todėl įstatymo leidėjas, nustatydamas reguliavimą, kartu turi užtikrinti ir šiam reguliavimui įgyvendinti reikiamą finansavimą. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (toliau – Konstitucinis Teismas) doktrinoje nustatytas bendras principas, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją (Žin., 1992, Nr. 33-1014) įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas (Žin., 2004, Nr. 181-6708). Teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais – priešingu atveju teisės norma tampa neveiksminga, ja negalima pasinaudoti (Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas (Žin., 1996, Nr. 112-2558).
Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog Įstatymo projektui įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų, siūlytina Įstatymo projekte numatyti jo įsigaliojimo datą – 2014 m. sausio 1 d., kad Įstatymo projekto nuostatas, numatančias naujas garantijas, būtų galima įgyvendinti iš Krašto apsaugos ministerijai 2014 ir vėlesniais metais valstybės biudžete numatomų asignavimų, teikiant paramą studijų kainai ar jos daliai padengti Įstatymo projekte nurodytiems kariams savanoriams ar kitiems aktyviojo rezervo kariams, priimtiems į Lietuvos aukštąsias mokyklas ne anksčiau kaip po Įstatymo projekto įsigaliojimo.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2013 m. birželio 11 d. išvadoje Nr. XIIP-672 „Dėl Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 69 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“ pateiktoms pastaboms.