CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL ORO EISMO VADYBOS RIZIKOS KLASIFIKAVIMO IR LEISTINŲ RIZIKOS BEI PRIIMTINŲ SAUGOS LYGIŲ NUSTATYMO IR NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. gruodžio 6 d. Nr. 4R-309

Vilnius

 

Įgyvendindamas Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) 11 priedo „Oro eismo paslaugos“ (įskaitant 47 papildymą) 2.27 punkto reikalavimus ir 2011 m. spalio 17 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1034/2011 dėl oro eismo valdymo ir oro navigacijos paslaugų saugos priežiūros, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 691/2010, nuostatas bei vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 4 straipsniu ir 6 straipsnio 2 dalimi ir siekdamas užtikrinti oro eismo vadybos paslaugų teikimo saugą:

1. Tvirtinu Oro eismo vadybos rizikos klasifikavimo ir leistinų rizikos bei priimtinų saugos lygių nustatymo ir naudojimo taisykles (pridedama).

2. Nurodau VĮ „Oro navigacija“ diegiant ir (arba) planuojant oro eismo vadybos sistemos arba jos dalių pakeitimus vertinti riziką vadovaujantis Civilinės aviacijos administracijos nustatytais leistinais rizikos lygiais ir rizikos klasifikavimo schema, taip pat vadovautis Europos saugios oro navigacijos organizacijos saugos reguliavimo reikalavimų dokumento ESARR 4 nuostatomis.

3. Nurodau VĮ „Oro navigacija“ atliekant oro eismo vadybos saugos stebėseną bei vidinius saugos įvykių tyrimus taikyti Civilinės aviacijos administracijos nustatytus priimtinus saugos lygius ir vadovautis rizikos klasifikavimo schema, taip pat vadovautis Europos saugios oro navigacijos organizacijos saugos reguliavimo reikalavimų dokumento ESARR 2 nuostatomis.

4. Pavedu Civilinės aviacijos administracijos (toliau – CAA) Oro navigacijos paslaugų skyriaus vedėjai:

4.1. iki 2012 m. sausio 31 d. pateikti tvirtinti 2012–2017 metų priimtinus saugos lygius ir priimtinų saugos lygių klasifikavimo schemą;

4.2. VĮ „Oro navigacija“ einamųjų metų saugos rodyklių stebėsenos rezultatus pateikti ataskaitoje, kuri sudaroma pagal Oro navigacijos paslaugų teikėjų sertifikavimo nuostatų, patvirtintų 2006 m. birželio 14 d. CAA direktoriaus įsakymu Nr. 4R-135, 24 punkto reikalavimus.

5. Pripažįstu netekusiu galios 2008 m. lapkričio 12 d. CAA direktoriaus įsakymą Nr. 4R-224 „Dėl oro eismo vadybos rizikos klasifikavimo schemos ir planinių saugos lygių patvirtinimo“.

 

 

Direktorius                                                                                       Kęstutis Auryla

 

_________________

 


PATVIRTINTA

CAA direktoriaus

2011 m. gruodžio 6 d.

įsakymu Nr. 4R-309

 

ORO EISMO VADYBOS RIZIKOS KLASIFIKAVIMO IR LEISTINŲ RIZIKOS BEI PRIIMTINŲ SAUGOS LYGIŲ NUSTATYMO IR NAUDOJIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Oro eismo vadybos rizikos klasifikavimo ir leistinų rizikos bei priimtinių saugos lygių nustatymo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato oro eismo vadybos rizikos klasifikavimo schemos sudarymo ir leistinų rizikos bei priimtinų saugos lygių nustatymo ir naudojimo sąlygas bei tvarką. Šios taisyklės taikomos Civilinės aviacijos administracijai (toliau – CAA) ir oro navigacijos paslaugų teikėjui (toliau – ONPT), teikiančiam oro eismo, srautų planavimo, oro erdvės vadybos paslaugas, taip pat ryšių, navigacijos stebėjimo ir oro navigacijos informacijos paslaugas Lietuvos Respublikos skrydžių informacijos regione.

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:

Didelis incidentas – su orlaivio naudojimu ir / arba skrydžių valdymo sistemos veikimu susijęs įvykis, išskyrus avariją, kurio metu iškilo arba galėjo iškilti pavojus skrydžių saugai, dėl kurio orlaivis vos nesusidūrė su kitu orlaiviu, žeme ar kliūtimi.

Funkcinė sistema – sistemų, procedūrų ir žmonių išteklių visuma, skirta konkrečiai funkcijai atlikti oro eismo vadybos srityje.

Leistinas rizikos lygis (toliau – LRL) – didžiausioji leistina / toleruotina ribinė rizikos, kurios galima imtis įgyvendinant OEV pakeitimus, vertė.

Priimtinas saugos lygis (toliau – PSL) – mažiausioji ribinė saugos lygio vertė, kuri turi būti užtikrinta arba jos privalu laikytis, teikiant OEV paslaugas.

Rizika – pavojingo įvykio tikimybės arba jo pasireiškimo dažnio ir to įvykio padarinių klasės santykis.

Rizikos klasifikavimo schema (toliau – RKS) – padarinių klasės ir tikimybės santykio matrica arba lentelė, kurioje nustatomas kiekvienos klasės padarinių tam tikras saugos lygis.

Sauga – šio dokumento kontekste tai padėtis, kai dėl nuolatinio pavojų identifikavimo ir rizikos valdymo proceso asmenų ar jų turto žalos rizika sumažinta iki tam tikro priimtino lygio.

Saugos gerinimo koeficientas (toliau – SGK) – skaičius lygus 1 arba didesnis už jį, naudojamas CAA ir OEV paslaugų teikėjo, kad būtų nustatytas atitinkamas saugos lygis. Gali būti nustatyti skirtingų padarinių klasių atitinkami saugos gerinimo koeficientai. ONPT SKK turi būti didesnis už CAA SKK.

Saugos lygis – funkcinės sistemos savybė, kuri saugos požiūriu parodo sistemos kokybę. Jis išreiškiamas saugos rodikliais.

Saugos (veiklos) rodiklis – saugos / saugos veiklos matas, parodantis sistemos saugos lygį.

Saugos tikslai – nustatomi atsižvelgiant į pageidaujamą / siektiną saugos lygį ir į realų atitinkamą naudotoją / paslaugų teikėją. Saugos tikslai turėtų būti išmatuojami ir ne žemesni (skaidymo atveju jų suma) nei CAA nustatyti priimtini saugos lygiai.

Svarbus incidentas – incidentas, įvykęs tokiomis aplinkybėmis, kurios rodo, kad galėjo įvykti avarija, pavojingas arba didelis incidentas, jei rizika nebūtų saugiai suvaldyta arba jei netoliese būtų buvęs kitas orlaivis.

Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nustatytas Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 94-2918), Oro eismo paslaugų teikimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. lapkričio 16 d. įsakymu Nr. 3-361 (Žin., 2007, Nr. 123-5056), Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakyme Nr. 3-25 (Žin., 2002, Nr. 16-635) ir kituose norminiuose teisės aktuose.

3. Saugos lygiai nustatomi tam, kad būtų galima kiekybiškai ir / arba kokybiškai matuoti esamą ir planuojamą veiklos saugą, kontroliuoti, ar ONPT bei jo funkcinė sistema atitinka taikomus saugos reikalavimus. Nustatant ir naudojant saugos lygius galima įvertinti tendencijas ir imtis atitinkamų koreguojančių veiksmų tam, kad rizika civilinės aviacijos saugos srityje būtų, kiek praktiškai įmanoma, mažesnė.

4. LRL teikiant oro eismo vadybos (toliau – OEV) paslaugas nustatymo tikslas yra sumažinti orlaivių avarijų ir incidentų keliamą riziką, kuriai OEV pakeitimai gali turėti tiesioginės įtakos.

5. LRL taikomi ONPT, teikiančiam oro eismo, srautų planavimo, oro erdvės vadybos, taip pat ryšių, navigacijos stebėjimo ir oro navigacijos informacijos paslaugas.

6. Teikiant OEV paslaugas PSL koncepcijos tikslas yra ONPT funkcinės sistemos reguliari saugos stebėsena, siekiant išsiaiškinti galimas sritis, kuriose reikia atlikti atitinkamus veiksmus, kad būtų pasiektas numatytas rezultatas. PSL nustatymo paskirtis – išreikšti CAA ir ONPT, teikiančio OEV paslaugas nustatytą saugos tikslą ir stebėti, matuoti faktinę saugos būklę bei vertinti ją lyginant su patvirtinta ribine PSL verte.

7. PSL koncepcija grindžiama saugos rodikliais, kuriais CAA įvertina esamą situaciją, numato SGK ir tokiu būdu nustato visuomenės lūkesčius, atitinkančius PSL.

8. CAA nustatytas PSL yra minimalus saugos lygis, kurį turi atitikti ONPT teikiamos paslaugos. Pagal jį CAA vertina, ar paslaugų teikėjas atitinka nustatytą saugos lygį.

9. Nustatytam PSL pasiekti CAA ir ONPT numato saugą keliančią veiklos strategiją / saugos reikalavimus, kurių įgyvendinimo veiksmingumui matuoti nustato saugos veiklos rodiklius.

10. Sąveika tarp PSL koncepcijos elementų yra tokia:

priimtinas saugos lygis yra pagrindinė koncepcija;

saugos rodikliai – priemonės arba matų sistema, suteikianti galimybę patikrinti, ar saugos lygis atitinka priimtiną lygį;

saugos tikslai yra saugos rodiklių siektinos / tikslinės vertės kiekybinė išraiška;

veiklos saugos reikalavimai tai priemonės ir užduotys, kuriomis numatoma įgyvendinti veiklos saugos tikslus.

 

II. RIZIKOS KLASIFIKAVIMO SCHEMA IR LEISTINI RIZIKOS LYGIAI

 

11. LRL skaičiuojami remiantis Eurokontrolės saugos reguliavimo reikalavimų dokumentu ESARR 4 ir jo įgyvendinimo vadovuose išdėstyta metodika, taip pat naudojantis VĮ „Oro navigacija“ patirtimi bei jos generalinio direktoriaus įsakymu patvirtinta Oro eismo vadybos planinių kiekybinių saugos lygių skaičiavimo metodika.

12. Rizikos klasifikavimo schemoje, pateiktoje šių taisyklių priedo lentelėje Nr. 1, nustatomi didžiausieji leistini orlaivių avarijų ir incidentų, kuriems OEV turi ar gali turėti įtakos, pasikartojimo per tam tikrą laikotarpį (metus, mėnesį, skrydžio arba veiklos valandą) dydžiai / lygiai.

13. LRL turi būti vadovaujamasi vertinant naujas arba keičiant jau naudojamas ONPT funkcines sistemas.

14. ONPT, siekdamas užtikrinti atitinkamą paslaugų saugą ir kokybę, gali nustatyti savo leistinus rizikos lygius, tačiau jie turi būti ne žemesni nei nustatyti CAA.

 

III. PRIIMTINI SAUGOS LYGIAI

 

15. Priimtini saugos lygiai skaičiuojami remiantis ICAO 11 priedo ir ICAO dok. 9859 nuostatomis, Eurokontrolės saugos reguliavimo reikalavimų dokumentu ESARR 2 ir jo įgyvendinimo vadovuose išdėstyta metodika, taip pat naudojantis CAA bei VĮ „Oro navigacija“ aviacijos įvykių duomenų bazių statistika ir patirtimi (ekspertų vertinimais) bei VĮ „Oro navigacija“ generalinio direktoriaus patvirtinta Priimtinų OEV saugos lygių nustatymo, stebėjimo ir koregavimo tvarka.

16. Priimtinų saugos lygių klasifikavimo schema (toliau – PSL KS), pateikta šių taisyklių priedo lentelėje Nr. 3, iliustruoja pavyzdinį įvykio padarinių klasės ir jo pasikartojimo priimtino dažnio santykį.

17. Bendras priimtinas saugos lygis, priskirtas kiekvienai įvykių padarinių klasei stebėsenos tikslais, gali būti išreikštas keliomis priimtino saugos lygio sudedamosiomis dalimis.

18. PSL pasiekti CAA ir OEV teikėjas nustato saugos veiklos tikslus atsižvelgdami į tai, kurie iš jų yra siektini ir realūs. Saugos tikslai turi būti išmatuojami. Kiekvienam saugos lygiui ar saugos lygio sudedamajai CAA ir OEV teikėjas gali nustatyti vieną ar kelis saugos tikslus.

19. Šių taisyklių priedo lentelėje Nr. 2 pateiktas CAA ir ONPT saugos tikslų bendram priimtinam saugos lygiui pasiekti pavyzdys.

20. Tam, kad būtų nustatyta, ar buvo pasiekti saugos tikslai, CAA ir OEP teikėjas turi nustatyti saugos rodiklius.

21. Priemones, numatytiems saugos tikslams pasiekti, nustato CAA ir ONPT savo strateginiuose ir metiniuose veiklos planuose.

22. Saugos įvykių apibūdinimų detalesnė klasifikacija:

22.1. pavojingas incidentas arba situacija, kai dėl nesaugaus OEP teikimo kyla grėsmė:

22.1.1. situacija, kai dėl OEP funkcinės sistemos klaidos ar neapdairumo, skirstymas tarp orlaivių buvo mažesnis nei pusė nustatytojo minimumo ir vos buvo išvengta avarijos;

22.1.2. nesankcionuotas įsiveržimas į KTT, kai tūptinėje buvo tupiantis orlaivis (arba kai būtina imtis veiksmų susidūrimui išvengti);

22.1.3. draudžiamos, pavojingos ir ribojamos zonų pažeidimai;

22.1.4. daugiau kaip vienos rezervinės sistemos, būtinos skrydžių valdymui ir navigacijai, gedimas;

22.1.5. riedančių manevravimo lauke orlaivių susidūrimas arba orlaivio ir kitos transporto priemonės susidūrimas be aukų (išskyrus avariją);

22.2. didelis incidentas arba situacija, kai tam tikra dalis OEP neteikiama visiškai:

22.2.1. situacija, kai dėl OEP funkcinės sistemos klaidos ar neapdairumo, skirstymas tarp orlaivių buvo didesnis nei pusė nustatytojo minimumo;

22.2.2. nesankcionuotas įsiveržimas į KTT, kai tūptinėje nebuvo tupiančio OL (arba kai veiksmai susidūrimui išvengti nebuvo būtini);

22.2.3. situacija dėl OEP sistemos klaidos, kurios metu kilo pavojus susidurti riedantiems manevravimo lauke orlaiviams arba orlaiviui ir kitai transporto priemonei;

22.2.4. skrydžių valdymo sistemos duomenų dorojimo ir paskirstymo funkcijos gedimas;

22.3. svarbus incidentas arba situacija, kai OEP sauga truputį sumažėja:

22.3.1. situacija, kai dėl OEP funkcinės sistemos klaidos ar neapdairumo, skirstymo minimumas pažeistas nedaug ir nereikia atitinkamų susidūrimo vengimo veiksmų;

22.3.2. netekus pirminio radiolokatoriaus duomenų pavaizdavimo funkcijos skrydžių valdymo situacijos displėjuose;

22.3.3. netekus antrinio radiolokatoriaus duomenų pavaizdavimo funkcijos skrydžių valdymo situacijos displėjuose;

22.3.4. ryšio funkcijos gedimas;

22.3.5. kiti galimi incidentai dėl OEV funkcinės sistemos sutrikimų (skrydžių srautų vadybos paslaugų sutrikimas ir kt.);

22.4. poveikis saugai nenustatytas – pranešimai, kuriuose trūksta duomenų, kuriais galima būtų nustatyti įvykio įtaką saugai;

22.5. be poveikio saugai – visi pranešimai, susiję su įvykiais, kurie galėjo turėti įtakos skrydžių saugai, bet nenustatyta, kad įtakos turėjo.

23. Išvardyta saugos įvykių apibūdinimų klasifikacija naudojama įvykio lygiui nustatyti.

24. Priimtini saugos lygiai taikomi vykdant nuolatinę sertifikuotų OEV teikėjų priežiūrą ir nustatant, ar jie atitinka galiojančius saugos reikalavimus oro erdvės dalyse, už kurias OEV teikėjai yra atsakingi, taip pat CAA atliekant oro navigacijos paslaugų teikimo ir saugos priežiūros analizę.

25. Tuo atveju, kai OEV teikėjo saugos rodikliai neatitinka nustatytų priimtinų saugos lygių, OEV teikėjas turi numatyti papildomus saugos reikalavimus reikiamam lygiui pasiekti. Saugios padėties atstatymo veiksmai (planai) turi būti derinami su CAA.

26. PSL KS vaizduoja įvykio padarinių klasės ir jo pasikartojimo priimtino dažnio santykį. Priimtina tam tikro įvykio padarinių ir jo pasikartojimo dažnio kombinacija pažymėta žalia spalva, ir nepriimtina – raudona.

27. PSL KS kiekvieno atitinkamo įvykio atsiradimo dažnio skaitmeninė išraiška nustatoma naudojant šių taisyklių priedo lentelės Nr. 2 paskutinėje skiltyje pavaizduotus duomenis / vertes. Ji atitinka nustatytus kiekvienos galimos įvykio klasės saugos lygius.

28. PSL KS turi būti naudojama atliekant aviacijos įvykių tyrimus ir nustatant įvykio rizikos lygį (pvz., C3).

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. CAA, suderinusi su ONPT, nustato ateinančių penkerių metų PSL, PSL KS ir LRL RKS su galimybe koreguoti juos ne dažniau nei vieną kartą per metus; ne rečiau nei kartą per 5 metus peržiūri PSL, PSL KS ir LRL RKS pagal skrydžių intensyvumą Vilniaus skrydžių informacijos regione.

30. PSL ir PSL KS tvirtinami atskiru CAA direktoriaus įsakymu.

 

_________________

 


Oro eismo vadybos rizikos klasifikavimo ir

leistinų rizikos bei priimtinų saugos lygių

nustatymo ir naudojimo taisyklių priedas

 

RIZIKOS KLASIFIKAVIMO IR LEISTINŲ BEI PRIIMTINŲ SAUGOS LYGIŲ SCHEMOS IR LEISTINI RIZIKOS LYGIAI

 

1 lentelė. CAA rizikos klasifikavimo schema ir leistini rizikos lygiai

 

Įvykio padarinių klasė

Leistinas rizikos lygis (RLR)

LRL žymuo

ECAC (per skrydžio valandą)

CAA

Saugos gerinimo koeficientas

Mažiausias LRL (per skrydžio valandą)

Mažiausias LRL (per skrydį)

Avarija

LRL1

1,55?10-08

1,55*

1,00?10-08

5,00?10-09

Pavojingas incidentas

LRL2

-

-

1,00?10-05

5,00?10-06

Didelis incidentas

LRL3

-

-

1,00?10-04

5,00?10-05

Svarbus incidentas

LRL4

-

-

1,00?10-03

5,00?10-04

Be poveikio saugai

LRL5

Netaikomas

Netaikomas

Netaikomas

Netaikomas

 

* Saugos gerinimo koeficientas nustatytas tam, kad būtų pakeltas leistinas rizikos lygis lyginant jį su nustatytu ECAC ir palengvintas statistinių duomenų kaupimas bei pagerinta oro navigacijos paslaugų teikimo saugos ir rizikos analizė.

 

2 lentelė. Priimtini saugos lygiai (PSL)

 

Įvykio

padarinių klasė

Esama saugos rodiklio vertė

Saugos tikslas
2010–2015 metams

Priimtinas saugos lygis

Avarija

 

Per 5 metus
išlaikyti esamą saugos lygį.

 

Pavojingas incidentas

arba situacija, kai dėl nesaugaus OEV paslaugų teikimo kyla grėsmingas pavojus

 

Per 5 metus
50 % sumažinti pavojingų incidentų dėl oro eismo vadybos paslaugų funkcinės sistemos trūkumų kiekį

 

Didelis incidentas

arba situacija, kai tam tikra dalis OEV paslaugų neteikiama visiškai

 

Per 5 metus
50 % sumažinti didelių incidentų dėl oro eismo vadybos paslaugų funkcinės sistemos trūkumų kiekį

 

Svarbus incidentas arba situacija, kai OEV paslaugų sauga truputi sumažėjusi

 

Per 5 metus
50 % sumažinti svarbių incidentų dėl oro eismo vadybos paslaugų funkcinės sistemos trūkumų kiekį

 

Poveikis saugai nenustatytas

 

 

 

Be poveikio saugai

 

 

 

 

3 lentelė. CAA priimtinų saugos lygių klasifikavimo schema (PSL KS)

 

 

Įvykio padarinių klasė

Saugos įvykio atsiradimo dažnis (žodžiais, skaičiais) ir žymuo

Žymuo

Apibūdinimas

Labai dažnai

x,00?10-0y

Dažnai x,00?10-0y

Retkarčiais x,00?10-0y

Retai x,00?10-0y

Labai retai x,00?10-0y

1

2

3

4

5

AA

Avarija arba visiškas negalėjimas teikti saugias OEV paslaugas

AA1

AA2

AA3

AA4

AA5

A

Pavojingas incidentas

arba situacija, kai dėl nesaugaus OEV paslaugų teikimo kyla grėsmingas pavojus

A1

A2

A3

A4

A5

B

Didelis incidentas

arba situacija, kai tam tikra dalis OEV paslaugų neteikiama visiškai

B1

B2

B3

B4

B5

C

Svarbus incidentas arba situacija, kai OEV paslaugų sauga truputį sumažėjusi

C1

C2

C3

C4

C5

D

Poveikis saugai nenustatytas

D1

D2

D3

D4

D5

E

Be poveikio saugai

E1

E2

E3

E4

E5

 

_________________