LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO CENTRO NUOSTATŲ IR ŠIO CENTRO SUDĖTIES PATVIRTINIMO

 

1997 m. balandžio 11 d. Nr. 340

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu (Žin., 1997, Nr. 2-16), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Ekstremalių situacijų valdymo centro nuostatus;

1.2. Ekstremalių situacijų valdymo centro sudėtį.

2. Pavesti ministrams, valstybės institucijų vadovams paskirti į Ekstremalių situacijų valdymo centrą civilinio pasirengimo klausimais kompetentingus pareigūnus, suteikus jiems įgaliojimus veikti ministerijos, valstybės institucijos vardu.

3. Apskričių viršininkų administracijos ir vietos savivaldos vykdomosios institucijos, taip pat ministerijos ir kitos Vyriausybės įstaigos turi per 3 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo sudaryti ekstremalių situacijų valdymo centrus ir pagal Civilinės saugos departamento rekomendacijas parengti jų veiklos nuostatus.

4. Pripažinti netekusiais galios:

4.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. liepos 22 d. nutarimą Nr. 583 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos“ (Žin., 1992, Nr. 27-799);

4.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. lapkričio 3 d. nutarimą Nr. 830 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. liepos 22 d. nutarimo Nr. 583 dalinio pakeitimo“ (Žin., 1992, Nr. 34-1053);

4.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. vasario 11 d. nutarimą Nr. 71 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos patvirtinimo“ (Žin., 1993, Nr. 7-156);

4.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 20 d. nutarimą Nr. 115 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. vasario 11 d. nutarimo Nr. 71 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos patvirtinimo“ papildymo“ (Žin., 1996, Nr. 8-201);

4.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. vasario 26 d. nutarimą Nr. 284 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. liepos 22 d. nutarimo Nr. 583 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1996, Nr. 19-507).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              GEDIMINAS VAGNORIUS

 

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS                                               ČESLOVAS STANKEVIČIUS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1997 m. balandžio 11 d. nutarimu Nr. 340

 

Ekstremalių situacijų valdymo centro nuostatai

 

Bendroji dalis

 

1. Ekstremalių situacijų valdymo centras (toliau vadinama – valdymo centras) yra civilinės saugos ir gelbėjimo vientisos sistemos institucija, kuri valstybės lygiu organizuoja didelio masto gaivalinių nelaimių, technologinių avarijų ar katastrofų lokalizavimą, žmonių ir turto gelbėjimą, padarinių šalinimą, kai to neįstengia padaryti vietos savivaldos vykdomosios institucijos. Karinės grėsmės ar karo atveju, kai valstybėje paskelbiama karinė padėtis, valdymo centras tampa ginkluotųjų pajėgų vadovybės paramos organizacija ir vykdo savo uždavinius bei funkcijas įstatymų nustatyta tvarka.

2. Valdymo centras, organizuodamas ir vykdydamas savo veiklą, nepakeičia ir nedubliuoja valstybės institucijų, nevykdo joms priskirtų civilinės saugos uždavinių ir funkcijų.

3. Šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos:

civilinis pasirengimas – tai sudėtinė nacionalinio saugumo ir valstybės valdymo dalis, apimanti valstybės bei savivaldos institucijų, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų pasirengimą apsaugoti gyventojus bei turtą arba maksimaliai sumažinti galimus nuostolius ekstremalių situacijų atvejais, kai prie šios veiklos aktyviai prisideda valstybės piliečiai;

ekstremali situacija – ypatinga padėtis, atsirandanti dėl gamtinių, technogeninių ar socialinių priežasčių, taip pat teroro aktų, masinių riaušių, ginkluotų konfliktų bei kylanti karo metu ir sąlygojanti staigų bei žymų pavojų žmonių gyvybei, turtui ir gamtai arba žmonių žūtį, sužalojimą ar turtinius nuostolius;

ekstremalus įvykis – tam tikrus kriterijus pasiekęs ar viršijęs gamtinės, techninės, ekologinės ar visuomeninės kilmės įvykis, keliantis pavojų (darantis žymų neigiamą poveikį) žmonėms, jų fiziologinėms ar socialinėms gyvenimo sąlygoms, turtui, ūkiui ir gamtai;

kriterijai (ekstremalaus įvykio) – stebėjimais ir skaičiavimais nustatyti arba tarptautinėje praktikoje naudojami fizikiniai, cheminiai ar geografiniai įvykio mastą ir padarinius apibūdinantys dydžiai, kuriuos pasiekęs ar viršijęs įvykis laikomas ekstremaliu (nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė);

civilinės saugos ir gelbėjimo vientisos sistemos subjektai – Civilinės saugos departamentas, Ekstremalių situacijų valdymo centras, ministerijų, kitų valstybės institucijų bei savivaldybių civilinės saugos, priešgaisrinės gelbėjimo, paieškos ir gelbėjimo, kitos teritorinės gyventojų perspėjimo, informavimo, gelbėjimo, pagalbos ir evakavimo tarnybos.

 

Valdymo centro uždaviniai ir funkcijos

 

4. Svarbiausieji valdymo centro uždaviniai yra šie:

4.1. didelio masto gaivalinių nelaimių, technologinių avarijų ar katastrofų atvejais nedelsiant organizuoti nelaimės stabdymą, gyventojų gelbėjimą bei padarinių šalinimą ir tam vadovauti;

4.2. telkti civilinės saugos ir gelbėjimo tarnyboms į pagalbą kitoms valstybės institucijoms pavaldžias tarnybas ir techniką, koordinuoti jų veiksmus.

5. Valdymo centras, vykdydamas jam pavestus uždavinius, kasdienėje veikloje:

5.1. nagrinėja ilgalaikių civilinę saugą stiprinančių valstybinių programų projektus ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus šiuo klausimu;

5.2. svarsto gyventojų, valstybės institucijų, apskričių, savivaldybių, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų perspėjimo ir informavimo sistemos plėtojimo ir tobulinimo klausimus;

5.3. formuoja bendrą techninę gyventojų apsaugos, pavojingų technologijų bei aplinkos taršos stebėjimo ir kontrolės, taip pat ekstremalių situacijų padarinių šalinimo politiką;

5.4. įvertina atsakomųjų civilinės saugos veiksmų ekstremalių situacijų atvejais planą ir teikia šiuo klausimu pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

5.5. koordinuoja ministerijų ir kitų valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų veiklą civilinio pasirengimo srityje pagal jų kompetenciją.

6. Valdymo centras, vykdydamas jam pavestus uždavinius, ekstremalių situacijų atvejais:

6.1. įvertina susidariusią ekstremalią situaciją, jos pavojingumą gyventojams, turtui, aplinkai ir galimą poveikį visuomenės rimčiai;

6.2. informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę, ministerijas ir kitas valstybės institucijas, apskričių valdymo grandis ir gyventojus apie susidariusią ekstremalią situaciją;

6.3. teikia pagalbą apskričių viršininkams, vietos savivaldos vykdomosioms institucijoms ar jų ekstremalių situacijų valdymo centrams, jeigu jie to paprašo arba to prireikia;

6.4. pasirūpina reikiamomis pajėgomis bei materialiniais ištekliais ir koordinuoja jų naudojimą ekstremalių įvykių padariniams lokalizuoti ir šalinti;

6.5. vadovauja gelbėjimo arba gaivalinių nelaimių padarinių šalinimo darbams ir organizuoja šių darbų materialinį-techninį aprūpinimą, kai to prireikia;

6.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl finansinių išteklių ekstremalių situacijų padariniams šalinti racionalaus naudojimo ir skirstymo.

 

Valdymo centro teisės

 

7. Valdymo centras, vykdydamas jam pavestus uždavinius ir funkcijas, kasdienėje veikloje turi teisę:

7.1. pagal kompetenciją kontroliuoti Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų valstybės civilinio pasirengimo klausimais vykdymą, taip pat ministerijų, kitų valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų veiklą ir teikti joms metodinę pagalbą organizuojant prevencines civilinės saugos priemones galimiems ekstremalių įvykių padariniams išvengti;

7.2. gauti iš ministerijų, kitų valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų išsamią informaciją apie jų turimas pajėgas ir išteklius, kurie galėtų būti naudojami ekstremalių situacijų atvejais;

7.3. kviestis prireikus Lietuvos ūkio ir mokslo specialistus pavojingų objektų veiklos ekspertizei atlikti, pavojingų krovinių transportavimo bei avarinių situacijų padarinių šalinimo tvarkai nustatyti, taip pat avarijų bei gaivalinių nelaimių padarinių šalinimo darbų vykdymo technologijai patikslinti;

7.4. nagrinėti ir teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl tarpusavio pagalbos bei bendradarbiavimo galimų ekstremalių situacijų atveju sutarčių sudarymo su kaimyninėmis valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis.

8. Valdymo centras, vykdydamas jam pavestus uždavinius ir funkcijas, ekstremalių situacijų atvejais turi teisę:

8.1. gauti išsamią informaciją apie susidariusią situaciją iš ministerijų, kitų valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų;

8.2. panaudoti ekstremalių įvykių padariniams lokalizuoti ir šalinti kitoms valstybės institucijoms pavaldžias tarnybas ir materialinius išteklius;

8.3. priimti ir teikti ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms, vietos savivaldos vykdomosioms institucijoms, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonėms, įstaigoms, organizacijoms ir gyventojams privalomus sprendimus dėl gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų organizavimo;

8.4. prireikus laikinai apriboti arba sustabdyti visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų gamybinę veiklą;

8.5. siųsti valdymo centro narius, konsultantus ir ekspertus į pagalbą apskričių, savivaldybių ekstremalių situacijų valdymo centrams, jeigu jie to paprašo arba to prireikia;

8.6. prireikus skirti gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų vadovus ekstremalaus įvykio vietoje;

8.7. prašyti valdymo centro vadovo teikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybę skirti lėšų ekstremalių situacijų padariniams lokalizuoti ir šalinti, leidimo panaudoti valstybės rezervą, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka kompensuoti už panaudotus materialinius išteklius.

 

Valdymo centro veiklos organizavimas ir kontrolė

 

9. Kasdienei valdymo centro veiklai (taikos metu) vadovauja Civilinės saugos departamento direktorius – valdymo centro koordinatorius.

Valdymo centras vadovaujasi šiais nuostatais ir centro metiniu veiklos planu, kurį rengia Civilinės saugos departamentas, o valdymo centro nariams pritarus tvirtina Ministras Pirmininkas.

Pagrindinė valdymo centro veiklos forma – posėdžiai, kuriuos šaukia Civilinės saugos departamento direktorius – valdymo centro koordinatorius – kas ketvirtį. Prireikus (iškilus ekstremalios situacijos pavojui) rengiami neeiliniai posėdžiai.

Valdymo centras pagal kompetenciją priima sprendimus valstybės civilinio pasirengimo srityje.

10. Ekstremalios situacijos atveju Ministras Pirmininkas, išklausęs Civilinės saugos departamento direktoriaus – valdymo centro koordinatoriaus – informaciją ar pranešimą, įvertinęs situaciją ir galimus padarinius, skiria valdymo centro vadovą iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių ar ministerijų viceministrų.

Valdymo centro vadovas leidžia priimtiems sprendimams įgyvendinti reikalingus įsakymus, kurie privalomi visiems civilinės saugos ir gelbėjimo vientisos sistemos subjektams.

Valdymo centro vadovas savo veiklai vykdyti pasitelkia Civilinės saugos departamento struktūras ir pagalbines valdymo centro grandis, kurių darbas organizuojamas valdymo punkte.

11. Pagalbinės valdymo centro struktūrinės grandys, formuojamos tam, kad veiktų nuolat, yra šios:

11.1. visuomenės informavimo grupė. Ją sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybės spaudos tarnybos vadovas iš ministerijų ir kitų valstybės institucijų paskirtų atstovų ir jai vadovauja pats arba per įgaliotąjį asmenį. Grupė teikia visuomenei informaciją apie susidariusią ekstremalią situaciją, organizuoja spaudos konferencijas, rengia pranešimus ir leidžia biuletenius;

11.2. konsultantų ir ekspertų grupė. Ją sudaro Civilinės saugos departamento direktorius iš aukštųjų mokslo įstaigų, mokslo tiriamųjų institutų, ministerijų ir kitų valstybės institucijų vadovų paskirtų specialistų, kurie teikia didelių avarijų, katastrofų ar gaivalinių nelaimių atvejais mokslinę- techninę pagalbą rengiant atsakomųjų veiksmų planus ir konsultuoja priimant sprendimus dėl jų padarinių lokalizavimo ir šalinimo;

11.3. ryšių grupė. Ją sudaro ryšių ir informatikos ministras. Į jos sudėtį įeina ministerijų, Vyriausybės įstaigų, taip pat visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų, turinčių ryšių priemones, atstovai. Ryšių grupei vadovauja Ryšių ir informatikos ministerijos viceministras, valdymo centro narys.

 

Finansavimas

 

12. Valdymo centro vadovo teikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybė įstatymų nustatyta tvarka skiria lėšas ekstremalių situacijų padariniams lokalizuoti ir šalinti.

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1997 m. balandžio 11 d. nutarimu Nr. 340

 

Ekstremalių situacijų valdymo centras

 

Valdymo centro vadovas

Ministro Pirmininko potvarkiu paskirtas pareigūnas (susidarius konkrečiai ekstremaliai situacijai)

Koordinatorius

Civilinės saugos departamento direktorius

Valdymo centro nariai:

 

 

 

Aplinkos apsaugos ministerijos viceministras

 

Ryšių ir informatikos ministerijos viceministras (ryšių grupės vadovas)

 

Susisiekimo ministerijos viceministras

 

Sveikatos apsaugos ministerijos viceministras

 

Ūkio ministerijos viceministras

 

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos viceministras

 

Vidaus reikalų ministerijos viceministras

 

Žemės ir miškų ūkio ministerijos viceministras

 

Civilinės saugos departamento direktoriaus pavaduotojas

 

Lietuvos kariuomenės gynybos štabo operatyvinės valdybos viršininkas

 

Priešgaisrinės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktorius

 

Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas

Valdymo centro sekretorius

Civilinės saugos departamento direktoriaus padėjėjas

______________