Lietuvos saugios laivybos administracijos Direktoriaus
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ KONTROLĖS PROCEDŪROS PATVIRTINIMO
2005 m. liepos 28 d. Nr. V-133
Klaipėda
Vykdydamas Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 3-06 „Dėl Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisyklių patvirtinimo“, 3 punkto nuostatas:
1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų kontrolės procedūrą (pridedama).
2. Šio įsakymo vykdymo kontrolę pavedu Laivybos kontrolės skyriaus Valstybės vėliavos ir uosto kontrolės tarnybos vedėjui.
PATVIRTINTA
Lietuvos saugios laivybos administracijos
direktoriaus 2005 m. liepos 28 d.
įsakymu Nr. V-133
LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ KONTROLĖS PROCEDŪRA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši procedūra reglamentuoja Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų (toliau – laivas) inspektavimo periodiškumą, inspektavimo tvarką ir apimtis, laivo sulaikymo uoste kriterijus ir pranešimų apie laivo sulaikymą pateikimą bei sprendimo dėl laivo sulaikymo apskundimą.
2. Ši procedūra parengta vadovaujantis susisiekimo ministro 2004-01-08 įsakymo Nr. 3-06 „Dėl Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisyklių patvirtinimo“, susisiekimo ministro 2004-01-14 įsakymo Nr. 3-17 „Dėl žvejybos laivų, kurių ilgis 24 m ir daugiau, saugos ir kontrolės taisyklių patvirtinimo“, susisiekimo ministro 2004-02-06 įsakymo Nr. 3-87 „Dėl keleivinių laivų saugaus plaukiojimo taisyklių patvirtinimo“ ir Lietuvos saugios laivybos administracijos (toliau – Administracija) direktoriaus 2004-03-30 įsakymo Nr. V-49 „Dėl nekonvencinio laivo saugaus plaukiojimo liudijimo išdavimo tvarkos patvirtinimo“ nuostatomis.
3. Patikrinimo aktų formos (forma 1A, forma 2A) ir pranešimo apie laivo sulaikymą akto forma (1P) patvirtintos Administracijos direktoriaus 2002-10-02 įsakymu Nr. 66 „Dėl dokumentų formų patvirtinimo“.
II. LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ INSPEKTAVIMO PERIODIŠKUMAS
5. Laivai, kurių bendroji talpa (toliau – BT) 500 ir daugiau ir kurie vykdo tarptautinius reisus, Lietuvos Respublikos jūrų uostuose inspektuojami ne rečiau kaip kas 6 mėnesiai, jeigu inspektuojant šiuos laivus Lietuvos arba užsienio valstybių jūrų uostuose nebuvo nustatyta trūkumų. Jeigu inspektavimo metu laive buvo nustatyti trūkumai, laivas turi būti inspektuojamas jam atplaukus į Lietuvos jūrų uostą, nepraėjus 6 mėnesiams po paskutinio patikrinimo.
6. Laivai, kurių BT mažiau kaip 500 ir kurie vykdo tarptautinius reisus, inspektuojami ne rečiau kaip kas 5 metai Laivo saugaus plaukiojimo liudijimui išduoti. Laivo saugaus plaukiojimo liudijimo patvirtinimui gauti laivai inspektuojami kas 12 mėnesių su trijų mėnesių nuokrypiu nuo liudijimo galiojimo datos.
7. Žvejybos laivai, kurių ilgis 24 metrai ir daugiau, turi būti inspektuojami ne rečiau kaip kas 4 metai Žvejybos laivo atitikties liudijimui išduoti. Žvejybos laivo atitikties liudijimo patvirtinimui gauti laivai inspektuojami kas 12 mėnesių su trijų mėnesių nuokrypiu nuo liudijimo galiojimo datos.
III. LAIVŲ INSPEKTAVIMO TVARKA IR APIMTIS
9. Laivų, kurių BT 500 ir daugiau ir kurie vykdo tarptautinius reisus, inspektavimas vykdomas Administracijos Laivybos kontrolės skyriaus Valstybės vėliavos ir uosto kontrolės tarnybos (toliau – LKS VVUKT) vyriausiųjų specialistų (toliau – inspektorius) iniciatyva. Inspektorius laivo inspektavimą vykdo laivo patikrinimo akto 1A nustatyta patikrinimo apimtimi. Patikrinęs laivo dokumentus ir bendrą laivo būklę ir nustatęs, kad laivas atitinka saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos reikalavimus, inspektorius užpildo laivo patikrinimo aktą 1A, pateikia jį laivo kapitonui, akto kopiją įsega į laivo bylą, o laivo inspektavimą įregistruoja Lietuvos Respublikos laivų techninės-organizacinės būklės patikrinimo registracijos žurnale. Inspektavimas laivų, kurių BT 500 ir daugiau ir kurie nevykdo tarptautinių reisų, vykdomas laivo patikrinimo akto 1A nustatyta patikrinimo apimtimi.
10. Laivų, kurių BT mažiau kaip 500 ir kurie vykdo tarptautinius reisus bei žvejybos laivų, kurių ilgis 24 metrai ir daugiau, inspektavimas vykdomas laivo savininkui (valdytojui) pateikus Administracijai raštišką paraišką. Paraiškoje nurodoma, kokiu tikslu laivas turi būti inspektuojamas, krantinė, prie kurios laivas stovi. Jeigu tokio laivo inspektavimas vykdomas užsienio valstybės uoste, laivo savininkas (valdytojas) atlygina visas su laivo inspektavimu susijusias išlaidas.
11. Laivų, kurių BT mažiau kaip 500 ir kurie vykdo tarptautinius reisus, bei žvejybos laivų, kurių ilgis 24 metrai ir daugiau, ir laivų, kurių BT mažiau kaip 500 ir kurie nevykdo tarptautinių reisų, ir žvejybos laivų, kurių ilgis mažiau kaip 24 metrai, inspektavimas vykdomas laivo patikrinimo akto 2A nustatyta patikrinimo apimtimi.
12. Jeigu patikrinus laivą, kurio BT mažiau kaip 500 ir kuris vykdo tarptautinius reisus, nustatyta, kad laivas atitinka saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos reikalavimus, laivui gali būti išduotas (patvirtintas) Laivo saugaus plaukiojimo liudijimas. Inspektorius užpildo ir pateikia laivo kapitonui laivo patikrinimo aktą 2A, akto kopiją įsega į laivo bylą ir parengia Laivo saugaus plaukiojimo liudijimo projektą. Laivo saugaus plaukiojimo liudijimą pasirašo Administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo. Jeigu inspektavimo tikslas – Laivo saugaus plaukiojimo liudijimo patvirtinimas, inspektorius, patikrinęs laivą, savo parašu ir spaudu patvirtina Laivo saugaus plaukiojimo liudijimo galiojimą.
13. Jeigu patikrinus žvejybos laivą, kurio ilgis 24 metrai ir daugiau, nustatyta, kad laivas atitinka saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos reikalavimus, laivui gali būti išduotas (patvirtintas) Žvejybos laivo atitikties liudijimas. Inspektorius užpildo ir pateikia laivo kapitonui laivo patikrinimo aktą, akto kopiją įsega į laivo bylą ir parengia Žvejybos laivo atitikties liudijimo projektą. Žvejybos laivo atitikties liudijimą pasirašo Administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo. Jeigu laivo inspektavimo tikslas buvo Žvejybos laivo atitikties liudijimo patvirtinimas, inspektorius, patikrinęs laivą, savo parašu ir spaudu patvirtina Žvejybos laivo atitikties liudijimo galiojimą.
IV. LAIVO SULAIKYMAS UOSTE
14. Jeigu patikrinus laivą inspektorius nusprendžia, kad laivas kelia grėsmę žmonių gyvybei jūroje ar aplinkai, vadovaudamasis savo profesine patirtimi ir šios procedūros priedo nuostatomis, jis sulaiko laivą uoste tol, kol bus pašalinti trūkumai. Inspektorius įteikia laivo patikrinimo aktą ir pranešimą 1P apie laivo sulaikymą laivo kapitonui, patikrinimo akto kopiją įsega į laivo bylą ir apie laivo sulaikymą informuoja LKS VVUKT vedėją. LKS VVUKT vedėjas laivo sulaikymo atvejį įregistruoja Laivų sulaikymo uoste registracijos žurnale. Jeigu laivo inspektavimas buvo vykdomas Laivo saugaus plaukiojimo liudijimui arba Žvejybos laivo atitikties liudijimui patvirtinti, šių liudijimų galiojimas sustabdomas. Jeigu trūkumai, dėl kurių laivas sulaikomas uoste, susiję su laivo klase, laivą inspektavęs inspektorius parengia informaciją įgaliotai klasifikacinei bendrovei, suteikusiai laivui klasę.
15. Jeigu laivas sulaikomas užsienio valstybės uosto kontrolės, Administracijos sprendimu laivas gali būti inspektuojamas užsienio valstybės uoste. Šiuo atveju visas išlaidas, susijusias su laivo patikrinimu, apmoka laivo savininkas (valdytojas).
16. Pašalinus trūkumus, laivo savininkas (valdytojas) pateikia Administracijos paraišką pakartotiniam laivo patikrinimui atlikti. Jeigu trūkumai pašalinti, inspektorius leidžia laivui išplaukti iš uosto. Laivo savininkas (valdytojas) prieš laivui išplaukiant iš uosto Administracijai turi pateikti banko patvirtinimą, kad apmokėtos visos išlaidos, susijusios su laivo patikrinimu po sulaikymo, arba Administracijai priimtinas garantijas, kad laivui išplaukus iš uosto visos išlaidos bus apmokėtos.
17. Jeigu patikrinus laivą nustatoma, kad trūkumai nepašalinti, laivas lieka sulaikytas uoste tol, kol bus pašalinti nurodyti trūkumai. Jeigu trūkumai, dėl kurių laivas buvo sulaikytas užsienio valstybės uoste, negali būti pašalinti tame uoste, suderinus su valstybės uosto kontrolės inspektoriumi, Administracija ir įgaliota klasifikacine bendrove, laivui gali būti leista be krovinio perplaukti į artimiausią uostą remontui trūkumams pašalinti.
V. PRANEŠIMAI
18. Sulaikius laivą uoste, inspektorius apie tai informuoja VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Uosto kapitono tarnybą. Jeigu inspektorius, pakartotinai patikrinęs laivą, leidžia laivui išplaukti iš uosto, jis nedelsiant apie tai informuoja VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Uosto kapitono tarnybą.
19. Jeigu laivas sulaikomas valstybės uosto kontrolės užsienio valstybės uoste, apie laivo sulaikymą Administracija informuoja Susisiekimo ministeriją.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
21. Jeigu laivo savininkas (valdytojas) nesutinka su inspektoriaus sprendimu dėl laivo sulaikymo uoste, jis per 14 darbo dienų tokį inspektoriaus sprendimą gali apskųsti Administracijos direktoriui. Skundo pateikimas nesustabdo laivo sulaikymo. Administracijos direktorius per dvi darbo dienas priima sprendimą dėl laivo sulaikymo pagrįstumo ir raštu apie tai informuoja laivo savininką (valdytoją).
Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre
įregistruotų laivų kontrolės procedūros
priedas
PAGRINDINIAI LAIVO SULAIKYMO UOSTE KRITERIJAI
4. Neišvalytos pagrindinės jėgainės patalpos, vamzdynų šiluminė izoliacija persisunkusi kuru arba tepalais, patalpose yra daug tepaluotų vandenų, nedirba nusausinimo sistema.
5. Nedirba avarinis generatorius, neveikia avarinis apšvietimas, sugedusios akumuliatoriaus baterijos.
6. Nepakankamai individualių gelbėjimosi priemonių arba jos netinkamos naudoti. Nedirba gelbėjimo valčių (plaustų) nuleidimo įranga.
7. Nepakankamas kiekis arba nepatikimas priešgaisrinių įrenginių, siurblių, gaisrinės signalizacijos, stacionarios tūrinės gaisro gesinimo sistemos, priešgaisrinių sklendžių ventiliacijos kanaluose, nuotolinių momentinio uždarymo ventilių kuro ir tepalo sistemose, nuotolinio ventiliacijos, kuro ir tepalo siurblių išjungimo sistemų darbas.
8. Nepakankamas gesinimo skysčio kiekis arba nepatikimas stacionarios priešgaisrinės sistemos darbas tanklaivių krovininiame denyje. Nepatikimas inertinių dujų sistemos darbas tanklaiviuose.
10. Radijo įrenginių gedimas arba nepatikimas šių įrenginių nelaimės signalo siuntimo į eterį darbas.
13. Laive nėra arba nepatikimai dirba navigaciniai įrenginiai, privalomi pagal konvencijos SOLAS 74 taisyklę V-12(o).
14. Tanklaivio siurblinės ventiliacijos kanalai neatitinka 1974 m. Tarptautinės konvencijos dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (toliau – konvencija SOLAS 74) reikalavimų.
15. Dyzeliniuose varikliuose aukšto slėgio kuro padavimo vamzdžiai neatitinka SOLAS 74 konvencijos reikalavimų.
17. Nevykdomi konvencijos SOLAS 74 XI dalies 2 taisyklės reikalavimai laivo korpuso konstrukcijų būklės sustiprintos kontrolės programos įgyvendinimui.
21. Kapitonas nepateikia patikimos informacijos, patvirtinančios, kad jis reiso metu galėtų tinkamai įvertinti ir apskaičiuoti laivo stovumą keičiantis reiso sąlygoms.
22. Nėra arba netinkama triumų dangčių, vandeniui nelaidžių durų, ventiliacinių angų uždarymo įrenginių būklė.
25. Laive nėra arba tinkamai neveikia naftuotų vandenų filtravimo, naftos išpylimo į jūrą valdymo ir kontrolės arba 15 ppm koncentracijos signalizacijos įrenginiai.
26. Nepakankamas planuojamam laivo reisui laisvas tūris kuro (tepalo) nuosėdų arba naftuotų vandenų cisternose.
29. Nėra laivo patikrinimo aktų bylos arba aktai neatitinka 1973 m. Tarptautinės teršimo iš laivų prevencijos konvencijos (toliau – MARPOL 73/78 konvencija) reikalavimų.
33. Laivo įgulos vadovaujantys nariai neturi laivo valstybės vėliavos administracijos diplomų patvirtinimų, nėra dokumento, patvirtinančio, kad dėl diplomų patvirtinimo buvo kreiptasi į laivo vėliavos šalies administraciją.
36. Laivo įgulos nariai nesugeba vykdyti savo pareigų avarinėse situacijose, susijusiose su taršos prevencija.
38. Laive organizuotas laivavedžių ir mechanikų budėjimas neatitinka laivo vėliavos valstybės administracijos reikalavimų.