Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ TURTO DEKLARAVIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2152 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 15 IR 29 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2153(2)
2010 m. rugsėjo 22 d. Nr. 1355
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2010 m. liepos 29 d. sprendimo Nr. SV-S-791 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2152 (toliau – įstatymo projektas Nr. XP-2152) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 15 ir 29 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2153(2) (toliau – įstatymo projektas Nr. XP-2153(2) dėl šių priežasčių:
1.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, suvokdama korupcijos žalą visuomenei, keliamą grėsmę efektyviam valstybės valdymui ir ekonomikos plėtrai, savo programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), nurodė, kad vienas iš jos veiklos prioritetų – kova su korupcija. Siekiant užtikrinti, kad užsibrėžtų tikslų būtų pasiekta laiku ir efektyviai, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2009 m. balandžio 8 d. potvarkiu Nr. 133 sudaryta darbo grupė pasiūlymams dėl korupcijos atsiradimo prielaidų mažinimo parengti (toliau – darbo grupė). Darbo grupė, išanalizavusi esamą ekonominę būklę ir teisinį reguliavimą, galimą naudą ir sąnaudas, priėjo prie išvados, kad šiuo metu visuotinis gyventojų turto ir pajamų deklaravimas netikslingas, nes preliminarios jo sąnaudos ir administracinė našta gyventojams nebūtų ekonomiškai naudingos, atsižvelgiant į surinktos per visuotinį deklaravimą aktualios informacijos kiekį ir, kaip rodo ankstesnė patirtis, abejotiną jos patikimumą. Preliminariais Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos skaičiavimais, įstatymo projekte Nr. XP-2152 siūlomai visuotinio turto deklaravimo prievolei atlikti reikėtų apie 85 mln. litų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Atsižvelgiant į darbo grupės išvadas ir siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos vienkartinio gyventojų turto deklaravimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 123-5582) nustatyta tvarka sukauptų duomenų apie nuolatinių Lietuvos gyventojų turimą turtą aktualumą, išsamumą ir sumažinti teisinių sąlygų neteisėtu būdu įgyti turtą ir juo disponuoti, parengtos atitinkamos Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 50-1197; 2003, Nr. 123-5583) (toliau – Gyventojų turto deklaravimo įstatymas) pataisos. Įsigaliojus šioms pataisoms, Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 71 straipsnyje įtvirtinta atskaitinio pilnametystės sulaukusių ir atvykstančių į Lietuvą nuolat gyventi asmenų turto deklaravimo prievolė, be to, nustatyta, kad jeigu šio įstatymo nustatyta tvarka turtas nebūtų deklaruotas, šiuo turtu negalėtų būti pagrindžiami kito turto įsigijimo šaltiniai. Taigi šis Gyventojų turto deklaravimo įstatymo pakeitimas sudaro galimybę mokesčių administratoriui ir kitoms atitinkamoms kontrolės institucijoms turėti atskaitinius duomenis apie visų Lietuvos gyventojų turimą reikšmingą turtą, išskyrus duomenis, kurie kontrolės institucijoms pagal galiojančius teisės aktus teikiami iš kitų šaltinių, o tai leidžia prireikus, atlikus vėlesnę kontrolę, įsitikinti, kad vėliau įgytas turtas pagrįstas realiomis pajamomis. Be šios informacijos, jau šiuo metu pagal galiojančius teisės aktus mokesčių administratorius ir kitos kontrolės institucijos turi labai daug informacijos apie gyventojų reikšmingą turtą, kurią gauna iš įvairių registrų, duomenų bazių (nekilnojamąjį turtą, žemę, automobilius, notariškai tvirtinamas sutartis, bankų sąskaitas, iš juridinių asmenų gautas (suteiktas) paskolas ir kita), taip pat gauna duomenis apie gyventojų pajamas. Pritarus įstatymo projekto Nr. XP-2152 pasiūlymui nustatyti visuotinio turto deklaravimo prievolę, mokesčių administratoriaus ar kitų kontrolės institucijų gaunamos reikšmingos informacijos apie turimą turtą pagausėtų nedaug, iš esmės būtų teikiama ta pati informacija, kuri ir taip jau žinoma iš kitų informacijos šaltinių, todėl būtų nustatyta ir neproporcinga administracinė našta Lietuvos gyventojams, ir neproporcingos rezultatui būtų administravimo išlaidos.
1.2. Visuotinio turto deklaravimo prievolės nustatymas nesuderinamas su užsienio valstybių praktika – tokios prievolės nėra nustačiusi nė viena Europos Sąjungos valstybė. Tarptautinėje praktikoje paprastai informacija apie turtą teikiama interesų deklaracijose, kurias pildo tik specifinių kategorijų asmenys (valstybės tarnautojai, politikai, teisėjai ir panašiai), tokio deklaravimo tikslas – valdyti galimą interesų konfliktą, o ne kontroliuoti mokesčių mokėjimą.
1.3. Pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) (toliau – Valstybės tarnybos įstatymas) 15 straipsnio 1 dalies 1 punktą valstybės tarnautojas privalo laikytis įstatymų, pagal to paties straipsnio 2 dalį – kiti įstatymai gali nustatyti ir kitų, šio straipsnio 1 dalyje neišvardytų, valstybės tarnautojų pareigų. Kadangi pareiga pagrįsti turto įsigijimo šaltinius nustatyta Gyventojų turto deklaravimo įstatyme, siūlomas Valstybės tarnybos įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 12 punktas perteklinis.
1.4. Pagal Valstybės tarnybos įstatymą (29 straipsnio 5 ir 6 dalys) šiurkščiu tarnybiniu nusižengimu vadinamas nusižengimas, kuriuo šiurkščiai pažeidžiamos valstybės tarnybos ir kitų valstybės tarnautojo veiklą reglamentuojančių įstatymų ir kitų norminių teisės aktų nuostatos arba kitaip šiurkščiai nusižengiama valstybės tarnautojo pareigoms ar valstybės tarnautojo veiklos etikos principams, todėl įstatymo projekto Nr. XP-2153(2) siūlomas Valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio 6 dalies 8 punktas perteklinis.
2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 918 „Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2152(2) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 15 ir 29 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2153(2)“ (Žin., 2008, Nr. 111-4228) nepritarta įstatymo projektui Nr. XP-2153(2), be to, Lietuvos Respublikos Seime užregistruotas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 ir 9 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-2497 (toliau – įstatymo projektas Nr. XP-2497), kuriame siūloma papildyti Valstybės tarnybos įstatymo 9 straipsnio 3 dalį nuostata dėl apribojimo būti priimtam į valstybės tarnautojo pareigas asmeniui, kuris įstatymų nustatyta tvarka negali pagrįsti nuosavybės teise priklausančio turto ir turimų piniginių lėšų įgijimo šaltinių, taip pat papildyti šį straipsnį nauja 4 dalimi, įpareigojančia asmenį, pretenduojantį į valstybės tarnautojo pareigas, raštu patvirtinti, kad jis neturi nuosavybės teise priklausančio turto, piniginių lėšų, kurių įgijimo šaltinių negali pagrįsti. Įstatymo projekte Nr. XP-2497 taip pat siūloma papildyti keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnio 2 dalį – nustatyti, kad minėtos nuostatos būtų taikomos ir statutiniams valstybės tarnautojams. Pažymėtina ir tai, kad pagal keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 8 punktą valstybės tarnautojas atleidžiamas iš pareigų, jeigu paaiškėja, kad stodamas į valstybės tarnybą jis pateikė suklastotus dokumentus arba nuslėpė ar pateikė tikrovės neatitinkančius duomenis, dėl kurių negalėjo būti priimtas į valstybės tarnautojo pareigas. Paaiškėjus, kad asmuo, priimtas į pareigas valstybės tarnyboje, negali pagrįsti nuosavybės teise priklausančio turto ar turimų piniginių lėšų įgijimo šaltinių, jis būtų atleistas iš pareigų. Todėl kaip alternatyva įstatymo projekte Nr. XP-2153(2) siūlomam teisiniam reguliavimui galėtų būti įstatymo projekte Nr. XP-2497 siūlomas nuoseklus teisinis reguliavimas, nustatantis teisinį pagrindą taikyti atsakomybę už nepagrįstai turimą turtą ar pinigines lėšas valstybės tarnautojams, kurie, pretenduodami į pareigas valstybės tarnyboje, nenurodė turį tokio turto ar piniginių lėšų. Jeigu būtų pritarta įstatymo projekto Nr. XP-2497 nuostatoms, gerėtų valstybės tarnautojo ir visos valstybės tarnybos įvaizdis, didėtų pasitikėjimas valstybės tarnyba, gerėtų korupcijos prevencija valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, būtų sudarytos sąlygos užtikrinti, kad šiose institucijose ir įstaigose dirbtų sąžiningi ir nepriekaištingos reputacijos asmenys.