LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO TEO LT, AB, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ VIEŠŲJŲ VIETINIO IR (ARBA) NACIONALINIO TELEFONO RYŠIO PASLAUGŲ, TEIKIAMŲ PASLAUGŲ GAVĖJAMS, IŠSKYRUS VARTOTOJUS, FIKSUOTOJE VIETOJE, RINKOJE

 

2006 m. rugsėjo 18 d. Nr. 1V-990

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3, 9 ir 15 dalimis, 17 straipsnio 1 dalies 6 punktu ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5174), 24 ir 25 punktais, atsižvelgdamas į 2003 m. vasario 11 d. Europos Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs Viešųjų vietinio ir (arba) nacionalinio telefono ryšio paslaugų, teikiamų paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, fiksuotoje vietoje rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos 2006 m. sausio 20 d. raštu Nr. (25.18)-1B-247 pateiktą Mažmeninių viešųjų telefono ryšio paslaugų, teikiamų fiksuotoje vietoje, rinkų tyrimų anketą bei atsižvelgdamas į Viešųjų vietinio ir (arba) nacionalinio telefono ryšio paslaugų, teikiamų vartotojams ir paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, fiksuotoje vietoje rinkų tyrimų ataskaitą (toliau vadinama – Ataskaita):

1. Nustačiau ir konstatuoju:

1.1. Kaip nustatyta Ataskaitos 6.3 skyriuje, Viešųjų vietinio ir (arba) nacionalinio telefono ryšio paslaugų, teikiamų paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, fiksuotoje vietoje (toliau vadinama – Nacionaliniai skambučiai Paslaugų gavėjams) rinka apibrėžiama, kaip visą Lietuvos Respublikos teritoriją aprėpianti (nacionalinė) rinka, kurią sudaro fiksuotoje vietoje viešuoju telefono ryšio tinklu teikiami Nacionaliniai skambučiai Paslaugų gavėjams nepriklausomai nuo šių skambučių teikimo būdo.

1.2. Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams paslaugas tiriamojo laikotarpio pabaigoje (2005 m. gruodžio 31 d.) teikė TEO LT, AB (iki 2006 m. gegužės 5 d. bendrovės pavadinimas buvo AB „Lietuvos telekomas“), užėmusi 89,70 proc. Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkos, ir UAB „Tele2 fiksuotas ryšys“, AB „Lietuvos geležinkeliai“, UAB „Balticum TV“, UAB „Remo televizija“, UAB „Socius Tuus“, UAB „Teletinklas“, UAB „Alytaus kabelinė televizija“, UAB „Telerena“, UAB „Nacionalinis telekomunikacijų tinklas“, UAB „Alderada“, UAB „Penkių kontinentų komunikacijų centras“, A. Judicko individuali įmonė, UAB „Eurocom“, UAB „FCL“, VĮ „Infostruktūra“, UAB „Neltė“, AB Lietuvos radijo ir televizijos centras, AB „Ogmios centras“, UAB „Omnitel“ ir UAB „Telekomunikaciju grupa“, kartu turėjusios 10,30 proc. Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkos dalį.

1.3. Atliktas tyrimas dėl konkurencijos veiksmingumo Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkoje parodė, kad konkurencija šioje rinkoje nėra veiksminga, nes:

1.3.1. Išanalizavus pagrindinius konkurencijos veiksmingumo vertinimo kriterijus (rinkos struktūrą, įėjimo į rinką barjerus, potencialią konkurenciją), kuriais vadovaujantis sprendžiama, ar konkurencija Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.3.1.1. Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkos 89,70 procentus užima TEO LT, AB;

1.3.1.2. TEO LT, AB teikiamai Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams paslaugai būdingas vertikalus integruotumas;

1.3.1.3. įėjimo į Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinką barjerai dėl sunkiai dubliuojamos infrastruktūros kontrolės yra aukšti;

1.3.1.4. masto ir įvairovės ekonomijos teikiami pranašumai leidžia TEO LT, AB teikti mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas mažesniais vidutiniais kaštais, palyginti su alternatyviais paslaugų teikėjais. Tokiu būdu yra ribojamas tiek potencialių rinkos dalyvių įėjimas į rinką, tiek konkurencijos tarp rinkoje veikiančių ūkio subjektų konkurencijos vystymasis;

1.3.1.5. potenciali konkurencija Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkoje yra ribota.

1.3.2. Atlikus konkurencijos veiksmingumo Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkoje analizę, kaip pateikta Ataskaitos 8.2 skyriuje, išskirtos šios konkurencijos problemos:

1.3.2.1. infrastruktūros, alternatyvios TEO LT, AB infrastruktūrai, kuria galima būtų teikti Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams paslaugas konkurencinėmis sąlygomis trūkumas.

1.3.2.2. vertikali integracija, disponuojamos infrastruktūros kontrolė bei dominuojanti padėtis susijusių didmeninių paslaugų rinkose TEO LT, AB suteikia esminį pranašumą kainos atžvilgiu prieš konkurentus.

1.4. Kaip nurodyta Ataskaitos 4.3 skyriuje, ūkio subjektą TEO LT, AB sudaro TEO LT, AB kartu su susijusiais juridiniais asmenimis, t. y. UAB „Baltic Data Center“, UAB „Kompetencijos ugdymo centras“ (iki 2006 m. birželio 22 d. bendrovės pavadinimas buvo UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“), UAB „Lintel“, UAB „Omnitel“, UAB „Voicecom“ir VšĮ „TEO sportas“(iki 2006 m. birželio 22 d. bendrovės pavadinimas buvo VšĮ „Lietuvos telekomo“ sporto klubas) (toliau visi kartu vadinami – ūkio subjektas TEO LT, AB).

2. Pripažįstu ūkio subjektą TEO LT, AB turinčiu didelę įtaką Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 8.3 skyriuje, nes:

2.1. Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams rinkos 89,70 procentus užima TEO LT, AB;

2.2. TEO LT, AB, parduodamas Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams paslaugą susiduria su ribota potencialia konkurencija;

2.3. kitų juridinių asmenų alternatyvios infrastruktūros per trumpą laiką neturi galimybių tapti vienodai konkurencingos ir plačiai paplitusios teritorinio padengimo prasme, palyginti su TEO LT, AB infrastruktūra;

2.4. kitas ūkio subjektas, norėdamas teikti Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams paslaugas ir neturėdamas savo infrastruktūros, yra priverstas pirkti didmenines paslaugas iš TEO LT, AB. Atitinkamose didmeninių paslaugų rinkose ūkio subjektas TEO LT, AB užima dominuojančią rinkos padėtį ir konkurencija atitinkamose rinkose nėra veiksminga;

2.5. TEO LT, AB turi galimybes bei ekonominį interesą vienašališkai nustatyti sau palankias paslaugų kainas ir stabdyti konkurenciją mažmeninių produktų (paslaugų) rinkoje.

3. Pakeičiu Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 158 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 117-5284) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąraše nustatytą Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo (Žin., 1998, Nr. 56-1548; 2002, Nr. 75-3215) (toliau vadinama – Telekomunikacijų įstatymas) 16 straipsnyje nurodytą įpareigojimą, Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 170 „Dėl didelę įtaką viešųjų fiksuoto telefono ryšio paslaugų ir tinklų rinkoje turinčių ūkio subjektų“ (Informaciniai pranešimai, 2002, Nr. 97-518; 2003, Nr. 1-11) nustatytus Telekomunikacijų įstatymo 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 24 straipsniuose nurodytus įpareigojimus bei Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 177 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąraše ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo nustatymo“ (Žin., 2002, Nr. 119-5390) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo apraše nustatytą Telekomunikacijų įstatymo 12 straipsnyje nurodytą įpareigojimą tokia apimtimi, kiek jie yra susiję su Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams teikimu (likusia apimtimi Telekomunikacijų įstatymo pagrindu nustatyti įpareigojimai lieka galioti pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 79 straipsnį), į šiuos įpareigojimus pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 32 straipsnį, kuriuos TEO LT, AB privalo vykdyti nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos, kaip nurodyta Ataskaitos 9 skyriuje:

3.1. Kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos įpareigojimą. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo kiek tai susiję su Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams teikimu:

3.1.1. užtikrinti, kad Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams kaina nebūtų mažesnė nei kaina, orientuota į sąnaudas, apskaičiuotas pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą (angl. Fully Distributed Costs – FDC), ir pateikti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai tai patvirtinančius dokumentus;

3.1.2. tvarkyti sąnaudų apskaitą pagal Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-737 „Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1V-1164 „Dėl Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2606).

3.2. Įpareigojimą tvarkyti apskaitą pagal Apskaitos atskyrimo taisykles ir su apskaitos atskyrimu susijusius reikalavimus, patvirtintus Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-738 „Dėl Apskaitos atskyrimo taisyklių ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2607) (toliau vadinama – Taisyklės). Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Nacionalinių skambučių Paslaugų gavėjams teikimu, tvarkyti apskaitą pagal Taisykles.

4. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

5. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS