LIETUVOS RESPUBLIKOS

Į S T A T Y M A S

 

DĖL LIETUVOS VALSTYBINIO-VISUOMENINIO BLOKADOS FONDO LIKVIDAVIMO IR 1990 METŲ BLOKADOS FONDO ĮSTEIGIMO

 

1995 m. birželio 6 d. Nr. I-922

Vilnius

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šiuo įstatymu likviduojamas Lietuvos valstybinis – visuomeninis blokados fondas ir jam priklausančių lėšų bei vertybių pagrindu įsteigiamas 1990 metų blokados fondas.

 

2 straipsnis. 1990 metų blokados fondas

1990 metų blokados fondas (toliau – Fondas) yra savaveiksmė, pelno nesiekianti valstybinė-visuomeninė institucija, turinti juridinio asmens teises, antspaudą, savarankišką balansą, atsiskaitomąją ir kitas sąskaitas Lietuvos Respublikoje įregistruotose bankų įstaigose. Už savo prievoles atsako visu savo turtu.

Fondas savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais ir savo įstatais. Fondui draudžiama dalyvauti politinėje veikloje, teikti paramą politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms.

 

3 straipsnis. Fondo tikslai

Pagrindiniai Fondo tikslai:

1)išsaugoti iš likviduoto Lietuvos valstybinio-visuomeninio blokados fondo perimtų lėšų ir turto vertę;

2) pajamas iš Fondo lėšų ir turto naudoti labdarai ir paramai bei Lietuvos Respublikos visuomenei naudingiems reikalams.

 

II. FONDO TURTAS IR LĖŠOS. JŲ NAUDOJIMAS

 

4 straipsnis. Fondo turtas

Fondo turtą sudaro piniginės lėšos, vertybiniai popieriai, kilnojamasis ir nekilnojamasis turtas. Fondas turtą valdo remdamasis šiuo ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei savo įstatais.

Pirminis Fondo lėšų ir turto šaltinis yra iš Lietuvos valstybinio-visuomeninio blokados fondo perimtos lėšos ir vertybės.

Lietuvos valstybinis-visuomeninis blokados fondas per 2 mėnesius nuo 1990 metų blokados fondo įstatų įregistravimo visas lėšas ir kitas materialines vertybes perduoda šiam fondui.

Fondas perima ir visus Lietuvos valstybinio-visuomeninio blokados fondo įsipareigojimus.

Kiti Fondo lėšų šaltiniai yra šie:

1) fizinių ir juridinių asmenų, kitų valstybių ir tarptautinių organizacijų dovanotos (suaukotos) lėšos;

2) pajamos už parduotą arba išnuomotą turtą;

3) kredito įstaigų palūkanos, mokamos už jose saugomas lėšas;

4) kitos teisėtai įgytos lėšos.

Fondo lėšos ir turtas naudojami tik šio įstatymo nustatytai veiklai.

 

5 straipsnis. Fondo lėšų ir turto naudojimas

Fondo lėšos ir turtas naudojami:

1) finansuoti Fondo įstatuose nustatytą Lietuvos Respublikos visuomenei naudingą veiklą;

2) investuoti į vertybinius popierius, depozitus bei turtą, duodančius pajamų;

3) Fondo veiklai užtikrinti.

 

6 straipsnis. Fondo finansuojama Lietuvos Respublikos visuomenei naudinga veikla

Fondas gali finansuoti šią visuomenei naudingą veiklą:

1) socialiai remtinus asmenis remiančių organizacijų programų vykdymą;

2) paramą sveikatos apsaugai, kultūrai ir švietimui;

3) visuomenei svarbių gamtosaugos objektų statybą.

 

7 straipsnis. Investicinė Fondo veikla

Fondas savo lėšas ir turtą gali naudoti:

1) įsigydamas vertybinių popierių, kurie duoda pajamų, ir dalyvaudamas steigiant įmones;

2) dalyvaudamas kredito rinkoje, teikdamas paskolas valstybei ir oficialiai registruotoms Lietuvos banke kredito įstaigoms;

3) įsigydamas nekilnojamąjį turtą.

 

8 straipsnis. Investicinės veiklos apribojimai

Fondas turi laikytis šių investicinės veiklos apribojimų:

1) ne mažiau kaip 40 procentų per metus investuojamų lėšų turi būti investuota į paskolas valstybei. Šios paskolos gali būti teikiamos valstybės paskolų obligacijoms įsigyti arba pagal atskiras paskolų sutartis su Lietuvos Respublikos Vyriausybe ar jos įgaliota institucija;

2) teikiant paskolas kredito įstaigoms, Fondo lėšos turi būti investuojamos ne mažiau kaip į keturias atskiras kredito įstaigas taip, kad nė vienos iš jų dalis neviršytų 30 procentų bendros kredito įstaigų skolos Fondui sumos.

Šio straipsnio pirmosios dalies 2 punktas pradeda galioti nuo 1997 metų pradžios.

Fondo įstatai gali numatyti ir griežtesnius investicinės veiklos apribojimus.

 

9 straipsnis. Fondo veiklos finansavimas

Fondas savo veiklai finansuoti skiria dalį iš investicinės veiklos gautų pajamų. Fondas gali:

1) įsigyti ar išsinuomoti reikalingas patalpas;

2) įsigyti reikalingą inventorių, įrengimus ir orgtechniką;

3) padengti ūkio išlaidas;

4) sumokėti darbo užmokestį ir socialinį draudimą;

5) padengti kitas įstatų leistas išlaidas.

 

10 straipsnis. Fondo veiklos finansavimo apribojimai

Nuo 1998 metų pradžios Fondo veiklai finansuoti negali būti skirta daugiau kaip 20 procentų bendros 6 ir 9 straipsniuose numatytų išlaidų sumos.

Fondo įstatai gali numatyti ir griežtesnius Fondo veiklos finansavimo apribojimus.

 

III. FONDO VALDYMAS

 

11 straipsnis. Fondo taryba

Aukščiausia Fondo valdymo institucija yra Fondo taryba. Fondo tarybą sudaro 11 asmenų, kurių kiekvieną ketveriems metams Fondo tarybos siūlymu skiria Lietuvos Respublikos Seimas.

Fondo taryba:

1) priima, keičia, papildo Fondo įstatus ir pateikia juos Teisingumo ministerijai registruoti;

2) iš savo narių renka tarybos pirmininką, jo pavaduotoją ir revizorių;

3) nustato pagrindinius Fondo lėšų investavimo principus;

4) tvirtina Fondo pajamų paskirstymo programas, etatus ir išlaidų sąmatas;

5) svarsto ir priima sprendimus dėl 6 straipsnyje numatytų konkrečių išlaidų finansavimo;

6) svarsto ir tvirtina reguliarių Fondo revizijų rezultatus, skiria neeilines revizijas, svarsto ir tvirtina jų rezultatus.

Fondo įstatai gali numatyti ir kitas tarybos funkcijas.

Taryba dirba pagal patvirtintą reglamentą.

Eilinius tarybos posėdžius šaukia pirmininkas ne rečiau kaip keturis kartus per metus.

Ne mažiau kaip 4 tarybos nariai gali sušaukti neeilinį tarybos posėdį. Šie nariai nustato tokio posėdžio darbotvarkę.

 

12 straipsnis. Fondo tarybos pirmininkas ir jo pavaduotojas

Fondo tarybos pirmininkas organizuoja tarybos darbą ir kontroliuoja, kaip įgyvendinami jos sprendimai.

Fondo tarybos pirmininkas:

1) šaukia eilinius tarybos posėdžius ir jiems pirmininkauja;

2) teikia tarybai nutarimų dėl Fondo lėšų investavimo principų, pajamų paskirstymo, etatų ir išlaidų sąmatų, pasiūlymų dėl konkrečių 6 straipsnyje nurodytų išlaidų finansavimo projektus;

3) gavęs tarybos pritarimą, priima į darbą Fondo direktorių, taip pat priima kitus samdomus darbuotojus;

4) be atskiro įgaliojimo atstovauja Fondui santykiuose su valstybės institucijomis, kitomis organizacijomis, juridiniais ir fiziniais asmenimis.

Fondo tarybos pirmininko pavaduotojas pirmininko pavedimu atlieka pirmininko funkcijas. Pirmininko nesant arba negalint vykdyti pareigų, pavaduotojas atlieka visas pirmininko funkcijas, išskyrus teisę priimti į darbą ir atleisti Fondo direktorių.

Fondo tarybos pirmininkas ir jo pavaduotojas renkami dvejiems metams. Jų įgaliojimai nutrūksta:

1) kai pasibaigia pareigų ėjimo laikas arba atsistatydina;

2) kai baigiasi buvimo Fondo nariu laikas ir Seimas nepatvirtina naujai kadencijai;

3) kai Fondo taryba pareiškia nepasitikėjimą.

Nei Fondo tarybos pirmininkas, nei jo pavaduotojas neturi finansinio dokumento parašo teisės.

 

13 straipsnis. Fondo tarybos nariai

Fondo tarybos nariai lygiomis teisėmis gali:

1) sprendžiamojo balso teise dalyvauti Fondo tarybos posėdžiuose;

2) būti išrinkti Fondo tarybos pirmininko arba jo pavaduotojo pareigoms;

3) gauti informaciją apie visas Fondo veiklos kryptis;

4) teikti pasiūlymus dėl visų Fondo veiklos krypčių;

5) reikalauti neeilinio tarybos posėdžio ar Fondo veiklos revizijos;

6) atsistatydinti.

Fondo įstatai gali numatyti ir kitas tarybos nario teises.

 

14 straipsnis. Samdomasis Fondo personalas

Samdomąjį personalą sudaro Fondo direktorius ir kiti darbuotojai.

Samdomąjį Fondo personalą į darbą priima ir iš darbo atleidžia Fondo tarybos pirmininkas.

Etatų sąrašą ir personalo atlyginimus tvirtina Fondo taryba.

Fondo direktorius:

1) įgyvendina Fondo tarybos sprendimus;

2) disponuoja Fondo lėšomis ir turtu, turi finansinių dokumentų parašo teisę;

3) vadovauja samdomojo personalo darbui.

 

IV. FONDO VEIKLOS KONTROLĖ IR ATSKAITOMYBĖ

 

15 straipsnis. Fondo veiklos kontrolė

Fondo veiklą kontroliuoja Fondo revizorius ir Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.

Fondo revizorius ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaito Fondo tarybai.

Kas dveji metai Valstybės kontrolė atlieka reguliarias revizijas.

Lietuvos Respublikos Seimo arba Fondo tarybos sprendimu gali būti atliekamos neeilinės revizijos. Tokioms revizijoms gali būti pasitelktos audito organizacijos, kurioms už darbą apmokama iš Fondo lėšų.

Revizijų rezultatus svarsto ir tvirtina Fondo taryba ir, jei reviziją skyrė Lietuvos Respublikos Seimas, Seimas.

 

16 straipsnis. Fondo veiklos atskaitomybė

Fondas kas metai viešai per visuomenės informavimo priemones skelbia savo veiklos ataskaitą.

Ne rečiau kaip kartą per dvejus metus Fondas raštu pateikia savo veiklos ataskaitą Lietuvos Respublikos Seimui kartu su Valstybės kontrolės pažyma apie prie šios ataskaitos pridedamos finansinės atskaitomybės duomenų teisingumą.

Fondas atsiskaito ir kitais įstatymuose bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose numatytais atvejais.

 

17 straipsnis. Atsakomybė už Fondo veiklą

Už Lietuvos Respublikos Konstitucijos, šio ir kitų įstatymų bei teisės aktų normų pažeidimus atsako juos padarę Fondo pareigūnai įstatymų nustatyta tvarka.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18 straipsnis. Laikinosios mokesčių lengvatos Fondo operacijoms

Fondas, parduodamas iš Lietuvos valstybinio-visuomeninio blokados fondo natūra perimtas vertybes, neskaičiuoja ir nemoka nei pridėtinės vertės mokesčio, nei individualių akcizų. Jei šios vertybės eksportuojamos, išvežimo muitai už jas nemokami.

 

19 straipsnis. Fondo likvidavimas

Fondas likviduojamas atskiru Lietuvos Respublikos Seimo sprendimu.

Jeigu susidaro ypatingos sąlygos (stichinės nelaimės ar avarijos su didelio masto katastrofiškomis pasekmėmis, ginkluotas Lietuvos Respublikos konfliktas arba tiesioginė tokio konflikto grėsmė), o Seimas negali priimti atitinkamo sprendimo, Respublikos Prezidentas gali likviduoti Fondą ir jo lėšas panaudoti su šiomis ypatingomis sąlygomis susijusiems veiksmams finansuoti.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                       ALGIRDAS BRAZAUSKAS