LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS LAIKINŲJŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1993 m. spalio 29 d. Nr. 813

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos finansų ministerijos laikinuosius nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Ministrų Tarybos 1971 m. spalio 26 d. nutarimą Nr. 424 „Dėl Lietuvos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1971, Nr. 31-251).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                              EDUARDAS VILKELIS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1993 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. 813

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos laikinieji nuostatai

 

Bendrieji nuostatai

 

1. Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau vadinama – Finansų ministerija) yra centrinis Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios organas.

Finansų ministerija pagal savo kompetenciją formuoja ir įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką finansų srityje.

2. Finansų ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, taip pat šiais nuostatais, pagal savo kompetenciją organizuoja įstatymų ir kitų normatyvinių aktų finansų klausimais įgyvendinimą.

Finansų ministerija apibendrina ir aiškina įstatymų bei kitų normatyvinių aktų finansų klausimais taikymo praktiką, rengia pasiūlymus dėl jų tobulinimo ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

3. Finansų ministerijos sistemoje yra miestų ir rajonų valstybinės mokesčių inspekcijos.

4. Finansų ministerija yra juridinis asmuo ir turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.

 

Finansų ministerijos uždaviniai ir funkcijos

 

5. Svarbiausieji Finansų ministerijos uždaviniai yra:

5.1. kaupti lėšas, kurių reikia valstybės funkcijoms vykdyti, ir tvarkyti šių lėšų naudojimą;

5.2. rengti Lietuvos valstybės biudžeto projektą ir organizuoti šio biudžeto vykdymą;

5.3. teikti pasiūlymus mokesčių politikos klausimais;

5.4. įgyvendinti mokesčių įstatymus;

5.5. rengti atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų projektus;

5.6. valdyti valstybės vardu paimtas paskolas ir duotas garantijas;

5.7. rengti apskaitos metodologiją.

6. Finansų ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:

6.1. įgyvendina valstybės finansų politiką, rengia pasiūlymus dėl jos tobulinimo;

6.2. rengia Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų normatyvinių aktų Lietuvos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų, apskaitos, mokesčių ir kitų įmokų į Lietuvos valstybės biudžetą klausimais projektus, atlieka įstatymų ir kitų normatyvinių aktų projektų finansinę ekspertizę;

6.3. rengia Lietuvos valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų projektus, organizuoja Lietuvos valstybės biudžeto vykdymą, tvarko Lietuvos valstybės biudžeto apskaitą, rengia atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų projektus;

6.4. formuoja (rengia) kartu su Ekonomikos ministerija išlaidas investicijoms;

6.5. teikia lėšas Lietuvos valstybės biudžete numatytoms valstybės reikmėms;

6.6. organizuoja ir kontroliuoja mokesčių bei kitų įmokų į Lietuvos valstybės biudžetą apskaičiavimą ir sumokėjimą, tvarko mokesčių įplaukų apskaitą;

6.7. tvarko mokesčių ir kitų įmokų į biudžetus mokėtojų apskaitą;

6.8. rengia pasiūlymus dėl pajamų priskyrimo Lietuvos valstybės biudžetui ir savivaldybių biudžetams;

6.9. nagrinėja ir teikia konkrečias bei pagrįstas išvadas dėl prašomų per metus papildomų asignavimų skyrimo;

6.10. atstovauja nustatytąja tvarka Lietuvos Respublikai tarptautiniais finansiniais klausimais, pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos Vyriausybės vardu derasi su užsienio valstybėmis, tarptautinėmis finansinėmis organizacijomis, užsienio finansinėmis institucijomis tarptautiniais finansiniais klausimais, sudaro tarptautines finansines sutartis ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;

6.11. organizuoja pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos tarptautinių finansinių įsipareigojimų vykdymą, rūpinasi, kad būtų vykdomi tarptautiniai finansiniai įsipareigojimai Lietuvos Respublikai ir įgyvendinamos jos teisės šioje srityje, stebi, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos įstatymų, susijusių su jos tarptautiniais finansiniais santykiais, ir informuoja apie tai Lietuvos Respublikos Vyriausybę.

Tvarko valstybės vardu paimtų paskolų ir paskolų, kurioms suteiktos valstybės garantijos, taip pat negrąžinamos paramos apskaitą;

6.12. atlieka užsienio paskolų analizę ir valdymą;

6.13. rengia Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų normatyvinių aktų tarptautinių finansinių santykių klausimais projektus;

6.14. analizuoja užsienio valstybių įstatymus ir tarptautinės teisės normas finansiniais klausimais ir rengia pasiūlymus dėl to, kad Lietuvos Respublikoje galiojantys įstatymai atitiktų tarptautinės teisės normas;

6.15. organizuoja brangiųjų metalų ir brangakmenių prabavimo priežiūrą;

6.16. rengia pasiūlymus dėl nacionalinės valiutos santykio su kita valiuta;

6.17. organizuoja brangiųjų metalų perdirbimą;

6.18. tvarko Lietuvos valstybės ir užsienio valstybių (išskyrus ūkio subjektus) pretenzijų dėl nesureguliuotų tarpvalstybinių atsiskaitymų apskaitą, rengia pasiūlymus šių pretenzijų sureguliavimo klausimais;

6.19. rengia metodinius nurodymus valiutinių operacijų reguliavimo klausimais;

6.20. sprendžia visų į Lietuvos Respublikos biudžetinę sistemą įeinančių biudžetų sudarymo, vykdymo, apskaitos ir atskaitomybės metodikos klausimus, kartu su Lietuvos banku rengia ir tvirtina Lietuvos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų kasos operacijų atlikimo taisykles;

6.21. teikia lėšas iš centralizuotų privatizavimo fondų valstybės reikmėms, apskaito šiuos fondus, kaupia ir apdoroja informaciją apie privatizavimo fondų įplaukas bei jų naudojimą, rengia pasiūlymus dėl privatizavimo tobulinimo;

6.22. kaupia ir sistemina finansinę, ekonominę, komercinę bei kitą informaciją, kurios reikia valstybės finansinei politikai įgyvendinti;

6.23. organizuoja monetų kalimą, pinigų spausdinimą;

6.24. rengia pasiūlymus dėl bankininkystės ir pinigų apyvartos;

6.25. išduoda leidimus (licencijas) steigti ir laikyti lošimo namus, organizuoti lošimus, kontroliuoja šią veiklą;

6.26. leidžia ir superka valstybės vertybinius popierius, organizuoja loterijas;

6.27. dalyvauja Ekonomikos ministerijai formuojant valstybės politiką muitų tarifų ir netarifinio reguliavimo srityje, rengiant investicijų programas, sudarant ataskaitinį Lietuvos Respublikos mokėjimų balansą;

6.28. dalyvauja rengiant:

6.28.1. biudžetinių įstaigų kai kurių išlaidų normatyvus;

6.28.2. finansų rinkos politiką;

6.28.3. normatyvinius aktus iš biudžeto finansuojamų įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sąlygų, tarifinių atlygių ir tarnybinių atlyginimų schemų, pensijų, pašalpų bei stipendijų sistemos tobulinimo klausimais;

6.28.4. normatyvinius aktus valstybinio turto privatizavimo klausimais;

6.29. atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu valstybinių įmonių bei įstaigų steigėjo funkcijas;

6.30. rūpinasi, kad būtų sudarytos deramos darbo sąlygos ministerijos aparato, miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų darbuotojams, taip pat kadrų parinkimu ir jų tobulinimu;

6.31. organizuoja mokslo tiriamuosius darbus finansų klausimais;

6.32. organizuoja įmonių, įstaigų, organizacijų bei asmenų prašymų, pasiūlymų, skundų nagrinėjimą ir pagal kompetenciją imasi priemonių nurodytiems pažeidimams bei trūkumams šalinti.

 

Finansų ministerijos teisės

 

7. Finansų ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

7.1. tvirtinti Lietuvos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikaciją;

7.2. gauti iš ministerijų, departamentų, įmonių, įstaigų ir organizacijų medžiagą, kurios reikia:

7.2.1. akcizų tarifams nustatyti;

7.2.2. Lietuvos valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų projektams parengti;

7.2.3. Lietuvos valstybės biudžeto vykdymui organizuoti;

7.2.4. Lietuvos valstybės biudžeto vykdymo apyskaitai rengti (taip pat finansinę atskaitomybę);

7.2.5. finansavimui iš centralizuotų privatizavimo fondų vykdyti;

7.2.6. valstybinių mokesčių inspekcijų darbui organizuoti;

7.2.7. Lietuvos Respublikos įstatymams ir poįstatyminiams aktams rengti;

7.3. sudaryti komisijas valstybinėms ir valstybinėms akcinėms įmonėms patikrinti, ar jas galima pripažinti nemokiomis, ir rengti šiuo klausimu pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

7.4. gauti informaciją apie savivaldybių biudžetų tvirtinimą ir vykdymą;

7.5. apriboti, o prireikus sustabdyti įmonių, įstaigų ir organizacijų finansavimą iš Lietuvos valstybės biudžeto, paaiškėjus, kad jos netinkamai naudoja lėšas, taip pat tuo atveju, kai jos laiku nepateikia anksčiau skirtų lėšų naudojimo apskaitų, neužtikrina buhalterinės apskaitos;

7.6. kontroliuoti mokesčių ir kitų įmokų į biudžetus apskaičiavimą bei mokėjimą pagal Lietuvos Respublikos valstybinės mokesčių inspekcijos įstatymą;

7.7. gauti iš bankų įstaigų reikiamus duomenis, pažymas, taip pat dokumentų, susijusių su tikrinamų įmonių, įstaigų ir organizacijų finansinėmis operacijomis, nuorašus ir kitą informaciją;

7.8. gauti iš savivaldybių medžiagą, kurios reikia atskaitymų į savivaldybių biudžetus normatyvų bei dotacijų projektams rengti.

8. Finansų ministerijos kolegijos nutarimai, kiti normatyviniai aktai jos vykdomų funkcijų klausimais privalomi kitoms ministerijoms, valstybinėms tarnyboms, savivaldybėms, įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms. Jie skelbiami „Valstybės žiniose“.

 

Finansų ministerijos darbo organizavimas

 

9. Finansų ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Prezidentas Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko teikimu.

Finansų ministras turi pavaduotojus, kuriuos skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas finansų ministro teikimu.

10. Finansų ministras:

10.1. asmeniškai atsako už tai, kad ministerija vykdytų jai pavestus uždavinius;

10.2. paskirsto pareigas pavaduotojams;

10.3. nustato, kokiu mastu ministro pavaduotojai, ministerijos struktūrinių padalinių vadovai yra atsakingi už vadovavimą atitinkamoms ministerijos veiklos sritims;

10.4. nustato ministerijos kolegijos narių skaičių ir tvirtina personalinę kolegijos sudėtį;

10.5. priima ir atleidžia iš darbo ministerijos struktūrinių padalinių vadovus bei kitus darbuotojus, skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų viršininkus bei ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų įmonių ir įstaigų vadovus, taip pat Muitinės departamento prie Finansų ministerijos direktoriaus teikimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Muitinės departamento prie Finansų ministerijos direktoriaus pavaduotojus;

10.6. skiria paskatinimus ir drausmines nuobaudas ministerijos struktūrinių padalinių vadovams bei kitiems darbuotojams, miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų viršininkams, ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų įmonių ir įstaigų vadovams;

10.7. tvirtina ministerijos centrinio aparato struktūrą ir etatų sąrašą bei miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų metinį darbo užmokesčio fondą, neviršydamas nustatytojo metinio darbo užmokesčio fondo;

10.8. organizuoja ministerijos kolegijos posėdžius ir vadovauja jiems;

10.9. tvirtina ministerijos struktūrinių padalinių, miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų, ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų įmonių ir įstaigų nuostatus (įstatus);

10.10. vykdo kitus įstatymų jam suteiktus įgaliojimus.

Finansų ministro nesant, jo pareigas eina Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys.

11. Finansų ministerija, remdamasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais bei potvarkiais ir juos vykdydama, leidžia įsakymus, kitus normatyvinius aktus bei paaiškinimus, organizuoja ir tikrina jų vykdymą.

Finansų ministerija prireikus kartu su kitomis ministerijomis, departamentais, valstybinėmis tarnybomis, inspekcijomis ir Lietuvos banku leidžia bendrus įsakymus ir kitus normatyvinius aktus.

12. Finansų ministerijoje sudaroma kolegija, į kurią įeina ministras (pirmininkas) ir ministro pavaduotojai pagal pareigas, taip pat kiti ministerijos darbuotojai. Kolegijos nariais taip pat gali būti kitų ministerijų, valstybinių tarnybų, įmonių, įstaigų ir organizacijų darbuotojai.

13. Finansų ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos, kadrų parinkimo, sprendimų vykdymo tikrinimo klausimus, svarbiausiųjų ministerijos įsakymų ir kitų normatyvinių aktų projektus, išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, miestų ir rajonų valstybinių mokesčių inspekcijų vadovų ataskaitas.

Kolegijos sprendimai paprastai įgyvendinami ministro įsakymais.

14. Prie Finansų ministerijos veikia Draudimo reikalų taryba, kurią sudaro finansų ministras. Tarybos uždaviniai – atstovauti draudėjų interesams, skatinti draudimo organizacijų konkurenciją, kad pigiai ir gerai būtų aptarnaujami draudėjai.

15. Prie Finansų ministerijos veikia Vertybinių popierių komisija, kurios pirmininką ir narius skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas. Komisijos uždavinys – ginti investitorių interesus ir užtikrinti tinkamą vertybinių popierių rinkos funkcionavimą.

16. Prie Finansų ministerijos veikia Muitinės departamentas, kuris savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu. Departamento direktorių skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas finansų ministro teikimu. Departamento muitinių struktūrą nustato departamento direktorius, suderinęs su finansų ministru.

______________