LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 1999 m. GRUODŽIO 31 d. ĮSAKYMO Nr. 479
„DĖL GRŪDŲ IR JŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJOS GRŪDŲ PERDIRBIMO ĮMONĖSE TAISYKLIŲ“ PAKEITIMO

 

2011 m. vasario 8 d. Nr. 3D-95

Vilnius

 

Atsižvelgdamas į Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. gegužės 24 d. įsakymu Nr. 3D-490 (Žin., 2010, Nr. 61-3012), 9.65 ir 9.66 punktus,

pakeičiu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 1999 m. gruodžio 31 d. įsakymą Nr. 479 „Dėl Grūdų ir jų produktų inventorizacijos grūdų perdirbimo įmonėse taisyklių“ (Žin., 2000, Nr. 3-87, Nr. 90-2816, Nr. 106-3386; 2005, Nr. 102-3788) ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

ĮSAKYMAS

DĖL GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJOS GRŪDŲ SUPIRKIMO IR (ARBA) PERDIRBIMO ĮMONĖSE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Inventorizacijos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimo Nr. 719 (Žin., 1999, Nr. 50-1622; 2008, Nr. 49-1822) 6 punktu,

tvirtinu Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonėse taisykles (pridedama).“

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                           Kazys Starkevičius


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 1999 m. gruodžio 31 d.

įsakymu Nr. 479

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJOS GRŪDŲ SUPIRKIMO IR (ARBA) PERDIRBIMO ĮMONĖSE TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonėse taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu (Žin., 2001, Nr. 99-3516; 2008, Nr. 79-3098), Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu (Žin., 2001, Nr. 99-3515) ir Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 719 (Žin., 1999, Nr. 50-1622; 2008, Nr. 49-1822) (toliau – Inventorizacijos taisyklės).

2. Šios taisyklės nustato grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos reikalavimus. Jos taip pat taikomos atliekant valstybės įmonės Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūros (toliau – Agentūra) intervenciniu būdu nupirktų ir valstybei nuosavybės teise priklausančių grūdų inventorizaciją.

3. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Elevatorius – pastatų ir įrenginių kompleksas grūdams ir kitiems biriems produktams apdoroti ir laikyti. Elevatorių sudaro bokštiniai aruodai ir kėlimo, perpylimo, džiovinimo, valymo, vėdinimo, svėrimo, rūšiavimo, krovimo įranga;

Grūdai – varpinių, ankštinių ir aliejinių augalų, įskaitant grikius, sėklos, skirtos sėti, perdirbti ar tiesiogiai vartoti;

Grūdų intervencinis sandėlis (toliau – intervencinis sandėlis) – grūdų sandėlių (antžeminių sandėlių, elevatorių arba bokštinių aruodų) nuosavybės teise turintis juridinis asmuo arba ūkininko ūkis, su Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra sudarę grūdų sandėliavimo sutartį;

Grūdų ir kiti produktai (toliau – kiti produktai)grūdų perdirbimo produktai, pagaminti pridėjus ar nepridėjus kitų žaliavų: miltai, kruopos, salyklas, aliejus, krakmolas, sausasis glitimas, spiritas, bioetanolis, kombinuotasis pašaras, jo gamybai naudojamos pašarinės žaliavos bei pašaro priedai ir kitokie maistui ir ne maistui skirti perdirbimo produktai, taip pat antriniai grūdų perdirbimo produktai – sėlenos, pamiltės, išspaudos, rupiniai ir naudingosios grūdų atliekos;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų apyvartos dokumentų aprašas (toliau – apyvartos dokumentų aprašas) – taisyklių 6 priede nurodytus rekvizitus turintis pajamų ir išlaidų dokumentų aprašas, sudaromas, kai į inventorizuojamąjį objektą priimami arba iš jo išduodami grūdai, jų produktai ir kiti produktai;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacija (toliau – inventorizacija) – įmonės turimų grūdų, jų produktų ir kitų produktų patikrinimas ir faktiškai nustatyto likučio kiekio ir kokybės palyginimas su apskaitos dokumentais;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos aprašas (toliau – inventorizacijos aprašas) – taisyklių 3 priede nurodytus rekvizitus turintis dokumentas, kuriuo patvirtinamas grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos metu nustatytas šių produktų likutis ir kokybė;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos suvestinė ataskaita (toliau – suvestinė ataskaita) – taisyklių 5 priede nurodytus rekvizitus turintis dokumentas, kuriuo patvirtinami įmonės arba konkrečiam savininkui priklausančių grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos bendri rezultatai. Suvestinė ataskaita teikiama įmonės administracijai arba grūdų savininkui;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos sutikrinimo žiniaraštis (toliau – sutikrinimo žiniaraštis) – taisyklių 4 priede nurodytus rekvizitus turintis apskaitos registras, kuriame pateikiami inventorizacijos rezultatai: inventorizacijos aprašuose įrašytų kiekių verčių (sumų) ir buhalterinės apskaitos duomenų atitikimas arba neatitikimas (trūkumas ar perteklius) ir neatitikimo priežastys;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų kiekio ir kokybės apskaitos sistema (toliau – apskaitos sistema) – grūdų, jų produktų ir kitų produktų svorio, drėgnio ir (arba) šiukšlinių priemaišų kiekio traukimo į apskaitą sistema;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijos baigimo aktas (toliau – partijos baigimo aktas) – taisyklių 7 arba 8 priede nurodytus rekvizitus turintis dokumentas, kuriuo patvirtinami konkrečios grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijos baigimo arba jos persvėrimo rezultatai. Surašomas kiekvienos pabaigtos arba persvertos grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijos, kuri apskaitoma pagal kiekį ir kokybę, baigimo aktas;

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų svėrimo žiniaraštis (toliau – svėrimo žiniaraštis) – taisyklių 1 ir 2 prieduose nurodytus rekvizitus turintis dokumentas, kuriame nurodomi grūdų, jų produktų ir kitų produktų svėrimo automobilinėmis, vagoninėmis, elevatorinėmis, prekybinėmis ir kitokiomis svarstyklėmis rezultatai;

Grūdų produktų ir kitų produktų gamybos aktas (toliau – gamybos aktas) – įmonės vadovo, inventorizacijos komisijos ir gamybinio padalinio vadovo surašomas dokumentas, kuriame nurodomas per tam tikrą laikotarpį gamybai perduotų grūdų, jų produktų ir kitų produktų, taip pat įmonėje pagamintų grūdų produktų, kitų produktų ir nenaudingųjų grūdų atliekų svoris bei kokybė, gamybos technologiniai nuostoliai, įvertinami gamybos rezultatai (nurodoma produkcijos išeiga procentais);

Grūdų sandėlis – elevatorius, antžeminis sandėlis, bokštinis aruodas grūdams arba sėkloms laikyti;

Grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonė (toliau – įmonė) – įmonė, kuri superka, apdirba, laiko sandėliuose ir (arba) perdirba grūdus;

Materialiai atsakingas asmuo – įmonės darbuotojas, su kuriuo sudaryta raštiška visiškos materialinės atsakomybės už perduoto jam saugoti, apdirbti, parduoti (išduoti), transportuoti arba panaudoti gamybos procese turto išsaugojimą sutartis;

Materialiai atsakingų asmenų grupė grupė įmonės darbuotojų, kurių kiekvieno materialinės atsakomybės neįmanoma atriboti, nes išvien dirba darbus, apimančius jiems perduotų vertybių saugojimą, apdirbimą, pardavimą (išdavimą), transportavimą arba naudojimą gamybos procese, ir su kuriais sudaryta viena visiškos materialinės atsakomybės sutartis;

Naudingosios grūdų atliekos – pašarinės grūdų atliekos, turinčios nuo 2 iki 50 proc. grūdų;

Nenaudingosios grūdų atliekos – ūkinės vertės neturinčios grūdų atliekos, kurių sudėtyje yra mažiau kaip 2 proc. grūdų.

4. Kitos taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jas apibrėžia Lietuvos Respublikos pašarų įstatymas (Žin., 2000, Nr. 34-952; 2010, Nr. 12-560) ir kiti teisės aktai.

5. Įmonės turimi grūdai ir kiti produktai inventorizuojami, kai yra mažiausios jų atsargos, bet ne anksčiau kaip iki ataskaitinių metų birželio 30 d. Supakuoti į standartinio svorio pakuotes kiti produktai inventorizuojami kartu su grūdais, vadovaujantis šiomis taisyklėmis, ne anksčiau kaip iki ataskaitinių metų birželio 30 d. Įmonės vadovas gali pavesti atlikti pakartotinę kitų produktų, supakuotų į standartinio svorio pakuotes, inventorizaciją, iki metinės finansinės atskaitomybės sudarymo datos.

6. Inventorizuojami visi į buhalterinę apskaitą įtraukti inventorizacijos metu įmonėje esantys grūdai ir kiti produktai. Taip pat inventorizuojami kelyje esantys grūdai ir kiti produktai (nupirkti, bet dar negauti, pirkėjams išsiųsti, bet neapmokėti, išsiųsti į įmonės filialą, bet dar negauti).

7. Įmonėse, gaminančiose kombinuotuosius pašarus, jiems gaminti skirti kiti produktai ir pagaminti pašarai inventorizuojami kartu su grūdais pagal šias taisykles. Įmonėse, kuriose kombinuotųjų pašarų gamybos padaliniai kartu su sandėliais grūdams ir kitiems produktams laikyti yra atskirose teritorijose, nesusieti bendrais transportavimo mechanizmais su kitais tų įmonių padaliniais, įmonių vadovų sprendimu kitų produktų inventorizacija gali būti atliekama kitu nei šiose taisyklėse nustatytu laiku, bet ne anksčiau kaip ataskaitinių metų birželio 30 d. ir ne vėliau kaip iki metinių finansinių ataskaitų sudarymo datos.

8. Po gaisro arba stichinių nelaimių (pagal gaisro ar stichinės nelaimės pasibaigimo dienos būklę) inventorizuojama grūdų ir kitų produktų dalis, likusi po gaisro arba stichinės nelaimės. Jeigu įmonėje nustatomas grūdų ir kitų produktų grobimo (vagystės), piktnaudžiavimo arba sugadinimo faktas (pagal nustatymo dienos būklę), inventorizuojami grūdai ir kiti produktai, priklausę materialiai atsakingų asmenų, susijusių su minėtais nusižengimais, turtinei atsakomybei.

9. Įmonės vadovas gali pavesti atlikti inventorizaciją teisėsaugos institucijų reikalavimu, iškilus abejonei dėl faktinio grūdų ir kitų produktų kiekio ir apskaitos duomenų atitikties, taip pat dėl kitų priežasčių.

10. Tais atvejais, kai už viename ar keliuose sandėliuose laikomus grūdus ir kitus produktus atsako grupė materialiai atsakingų asmenų, keičiantis vienam iš jų (ne vadovui), likusiųjų materialiai atsakingų asmenų raštišku sutikimu inventorizacija gali būti neatliekama. Keičiantis materialiai atsakingam objekto (sandėlio, elevatoriaus, cecho ir kt.) vadovui, inventorizuojami visi tame objekte esantys grūdai ir kiti produktai.

11. Įmonės vadovas įstatymų nustatyta tvarka atsako už grūdų ir kitų produktų inventorizacijos organizavimą ir atlikimą laiku, inventorizacijos duomenų išsaugojimą, pagal sutikrinimo žiniaraščius nustatytų trūkumų išieškojimą ir kartu su vyriausiuoju finansininku – už teisingą inventorizacijos rezultatų bei neišieškoto trūkumo ir pertekliaus apskaitą.

12. Jei kiti teisės aktai nustato konkretų inventorizacijos atlikimo laiką, taikomos teisės aktų nuostatos.

13. Visas įmonės turtas ją pertvarkant, reorganizuojant arba likviduojant inventorizuojamas Inventorizacijos taisyklių nustatyta tvarka.

 

II. PASIRENGIMAS INVENTORIZACIJAI

 

14. Inventorizacijai atlikti įmonės vadovo įsakymu paskiriama inventorizacijos komisija. Nurodoma inventorizacijos komisijos pirmininko ir narių vardai, pavardės, pareigos, pagal kurios dienos būklę inventorizacija turi būti atliekama, taip pat inventorizacijos pradžios ir baigimo laikas. Atliekant grūdų ir kitų produktų inventorizaciją dėl priežasčių, nurodytų šių taisyklių 8 arba 9 punktuose, įsakyme nurodoma jos atlikimo priežastis ir diena, pagal kurios būklę atliekama inventorizacija. Ši diena turi sutapti su inventorizaciją lėmusio atvejo diena.

15. Inventorizacijos komisija sudaroma iš reikiamos kompetencijos įmonės darbuotųjų. Į inventorizacijos komisiją būtinai įtraukiami už kokybės kontrolę įmonėje atsakingi specialistai. Įmonėje, turinčioje filialus, esančius kitose nei pagrindinė buveinė vietose (kitose teritorijose), įmonės vadovo sprendimu šiems objektams inventorizuoti gali būti sudarytos atskiros inventorizacijos komisijos.

16. Materialiai atsakingi asmenys negali būti inventorizacijos komisijų nariai, išskyrus tuos atvejus, kai įmonėje dirba ne daugiau kaip penki darbuotojai ir kai joje dirbantys asmenys neturi atitinkamos kompetencijos įvertinti inventorizuojamų grūdų ir kitų produktų būklę bei atlikti inventorizaciją.

17. Kai tvarkoma grūdų ir kitų produktų kiekio ir kokybės apskaita, buhalterinėje apskaitoje turi būti įrašyti grūdų ir kitų produktų likučiai pagal įsakyme nurodytos inventorizacijos atlikimo dienos būklę. Tose įmonėse, kuriose dėl techninių priežasčių neįmanoma sustabdyti grūdų ir kitų produktų priėmimo į inventorizuojamąjį objektą arba jų išdavimo iš šio objekto, buhalterija sudaro inventorizuojamame objekte laikomų grūdų ir kitų produktų apyvartos (priėmimo ir išdavimo) dokumentų aprašą, turintį šiose taisyklėse nurodytus rekvizitus (6 priedas).

18. Iki inventorizacijos pradžios materialiai atsakingi asmenys raštiškai patvirtina, kad visi inventorizuojamų grūdų ir kitų produktų gavimo ir išdavimo dokumentai atiduoti buhalterijai arba inventorizacijos komisijai, neužpajamuotų arba neišduotų (nenurašytų) grūdų ir kitų produktų nėra.

19. Inventorizacijai naudojamos techninės priemonės – visų tipų (vagoninės, automobilinės, elevatorinės, prekybinės ir kt.) svarstyklės ir laboratoriniai prietaisai turi būti techniškai tvarkingi ir laiku atlikta jų patikra Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 74-1768; 2006, Nr. 77-2966) nustatyta tvarka.

20. Inventorizacijos komisija privalo patikrinti techninių priemonių atitiktį šių taisyklių 19 punkto reikalavimams.

 

III. GRŪDŲ IR KITŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJA

 

21. Inventorizacija atliekama pagal įsakyme nurodytos dienos būklę.

22. Komisija, pradėjusi inventorizaciją, užplombuoja patalpas ir kitas grūdų ir kitų produktų laikymo vietas, turinčias atskirus įėjimus, paima iš materialiai atsakingų asmenų neatiduotus buhalterijai pajamų ir išlaidų dokumentus. Komisijos pirmininkas visuose neatiduotuose buhalterijai dokumentuose turi įrašyti žodžius „iki inventorizacijos“, nurodyti dokumento gavimo datą ir pasirašyti. Pagal dokumentus su šiuo įrašu buhalterinėje apskaitoje tikslinami inventorizacijos pradžioje buvę grūdų ir kitų produktų likučiai.

23. Pasibaigus darbo dienai ir nebaigus inventorizacijos tam tikrame objekte patalpos plombuojamos ta pačia tvarka, kaip ir inventorizacijos pradžioje. Plombavimo replės laikomos komisijos pirmininko žinioje. Tą dieną patikrinti ir surašyti grūdų ir kitų produktų inventorizacijos aprašai paliekami toje patalpoje, kurioje saugomi grūdai ir kiti produktai.

24. Tikrinant grūdus ir kitus produktus (sveriant ar skaičiuojant standartinio svorio pakuotes) natūra, privalo dalyvauti materialiai atsakingi asmenys, išskyrus atvejus, kai jie dėl objektyvių priežasčių dalyvauti negali (mirties, ligos, kitais atvejais). Tais atvejais, kai vienu metu inventorizacija atliekama keliuose grūdų sandėliuose, už kuriuose laikomus grūdus ir kitus produktus atsako ta pati materialiai atsakingų asmenų grupė, šios grupės vadovo (elevatoriaus, sandėlio, cecho viršininko) raštišku pavedimu inventorizuojant kiekvieną objektą turi dalyvauti bent vienas asmuo iš materialiai atsakingų asmenų grupės. Tuo atveju, kai keli sandėliai tarpusavyje sujungti stacionariais grūdų transporteriais, jie laikomi vienu grūdų sandėliu ir inventorizuojami vienu metu, išskyrus atvejus, kai techninėmis priemonėmis inventorizacijos laikotarpiui galima išjungti transporterius taip, kad būtų neįmanoma grūdus perkrauti iš vieno sandėlio į kitą. Šiuo atveju grūdų inventorizacija gali būti atliekama kiekviename sandėlyje atskirai.

25.Palaidus grūdus ir kitus produktus, taip pat supakuotus į nestandartinio svorio pakuotes, komisija inventorizuoja svėrimo būdu. Skystas pašarines žaliavas (melasą, riebalus, aliejų), taip pat supiltas į krūvas žaliavas (pašarinį kalkakmenį, druską, kreidą) inventorizuoja išmatavusi jų tūrį ir atlikusi techninius svorio apskaičiavimus.

Išmatavimo būdu nustatytų produktų svoris apskaičiuojamas pagal formulę:

 

M = 1/3 * ? piR2 * H * V,

 

čia:

M – išmatuotų produktų svoris, kg;

?pi – 3,14;

R – krūvos pagrindo ar talpyklos apskritimo spindulio ilgis, m;

H – krūvos aukštis arba skystų produktų talpykloje aukštis, m;

V – išmatuotų produktų tūrinis svoris, kg/m3.

Grūdai gali būti sveriami vagoninėmis, automobilinėmis, elevatorinėmis, prekybinėmis ar kitokio tipo svarstyklėmis. Inventorizuojant dideles grūdų partijas, kiekvieno grūdų pasvėrimo duomenys įrašomi į svėrimo žiniaraštį, turintį rekvizitus, nurodytus šių taisyklių 1 ir 2 prieduose (priklausomai nuo naudojamų svarstyklių tipo). Sveriant grūdus ir kitus produktus, supakuotus į nestandartinio svorio pakuotes, į svėrimo žiniaraštį įrašomas pakuočių skaičius ir jų pavadinimas. Nustačius ir atskaičius nestandartinių pakuočių svorį, nustatomas grūdų ir kitų produktų neto svoris, kuris įrašomas į svėrimo žiniaraštį. Svėrimo žiniaraščius pasirašo sveriant dalyvavę inventorizacijos komisijos nariai ir materialiai atsakingi asmenys. Nedalyvavusieji sveriant komisijos nariai ir materialiai atsakingi asmenys svėrimo žiniaraščių pasirašyti negali. Svėrimo žiniaraščiai surašomi dviem egzemplioriais, iš kurių pirmąjį paima inventorizacijos komisijos pirmininkas, o antrasis įteikiamas materialiai atsakingam asmeniui. Pasirašytus svėrimo žiniaraščius kartu su inventorizacijos aprašais komisijos pirmininkas perduoda buhalterijai.

26. Kai buhalterinė apskaita tvarkoma pagal kiekį ir kokybę, inventorizacijos metu kiekvieną dieną imami grūdų ir kitų produktų ėminiai ir laboratorijoje nustatoma jų kokybė: drėgnis ir šiukšlinių priemaišų kiekis. Nustatant inventorizuojamų grūdų ir kitų produktų kokybę, dalyvauja bent vienas inventorizacijos komisijos narys (laboratorijos darbuotojas, kokybės nustatymo specialistas) ir materialiai atsakingas asmuo. Grūdų ir kitų produktų ėminiai plombuojami komisijos plombomis ir laikomi iki inventorizacijos pabaigos ir jos rezultatų patvirtinimo. Ėminiai imami pagal Lietuvos standartą (LST EN ISO 24333:2010 „Grūdai ir jų produktai. Ėminių ėmimas“). Baigus sverti konkrečiame objekte (sandėlyje, elevatoriuje, gamybos ceche) laikomus grūdus ir kitus produktus arba atskirai apskaitomą grūdų ir kitų produktų partiją, pagal kiekvieną dieną paimtų ėminių tyrimo rezultatus ir tą dieną pasvertų grūdų ir kitų produktų kiekį nustatoma vidutinė svertinė inventorizuotų grūdų ir kitų produktų partijos, objekte saugomų grūdų ir kitų produktų kokybė. Šie grūdų ir kitų produktų kokybės tyrimo rezultatai įrašomi į inventorizacijos aprašą.

27. Į standartinio svorio pakuotes supakuotus produktus komisija inventorizuoja suskaičiuodama pakuotes.

28. Jei standartinio svorio pakuotės nepažeistos, komisija atrankos būdu patikrina natūra ne mažiau kaip 10 procentų pakuočių ir sutikrina, ar svoris atitinka etiketėse nurodytąjį svorį. Nustačius nukrypimų, viršijančių Fasuotų produktų ir matavimo indų kontrolės techninio reglamento, patvirtinto Valstybinės metrologijos tarnybos direktoriaus 2003 m. lapkričio 19 d. įsakymu Nr. V-145 (Žin., 2003, Nr. 119-5097; 2008, Nr. 106-4076), nustatytas leistinas produktų kiekio (masės ir tūrio) paklaidas, supakuota produkcija pasveriama ir nustatomas realus produkcijos neto svoris. Komisija, skaičiuodama standartinio svorio pakuotes, patikrina, ar jos nepažeistos ir ar nenubyrėjusi produkcija. Nustačius pakuočių pažeidimus, produktai sveriami.

29. Suskaičiavus standartinio svorio pakuotes, duomenys įrašomi į svėrimo žiniaraščius (2 priedas). Svėrimo žiniaraščiai surašomi 2 egzemplioriais, kurių pirmuosius paima komisijos pirmininkas, o antrieji įteikiami materialiai atsakingiems asmenims.

30. Susumavus konkrečiame objekte inventorizuotus (pasvertus ar suskaičiuotus) grūdus ir kitus produktus pagal svėrimo žiniaraščių duomenis, surašomas inventorizacijos aprašas, į kurį įrašomi visi tame objekte rasti grūdai ir kiti produktai. Gali būti surašomas viso inventorizuoto objekto arba atskirų grūdų ir kitų produktų partijų inventorizacijos aprašas, jeigu grūdų sandėlyje yra daugiau nei viena grūdų ir kitų produktų partija, kuri buhalterinėje apskaitoje apskaitoma atskirai. Inventorizacijos aprašą pasirašo komisijos pirmininkas, komisijos nariai ir materialiai atsakingi asmenys, dalyvavę inventorizuojant grūdus ir kitus produktus (juos sveriant ar skaičiuojant standartines pakuotes). Komisijos nariai ir materialiai atsakingi asmenys, nedalyvavę sveriant ar skaičiuojant grūdus ir kitus produktus, inventorizacijos aprašų pasirašyti negali.

31. Materialiai atsakingi asmenys inventorizacijos aprašus pasirašo po įrašais: „Patvirtinu (patvirtiname), kad visi grūdų ir kitų produktų pajamų ir išlaidų dokumentai atiduoti buhalterijai. Visi gauti grūdai ir kiti produktai užpajamuoti, o išduoti – nurašyti. Paskutinis pajamų dokumentas ___ m. _______________ d. Nr. ____, paskutinis išlaidų (išdavimo) dokumentas ____ m. _____________ d. Nr. ____“.

32. Priimdami grūdus ir kitus produktus po inventorizacijos, materialiai atsakingi asmenys inventorizacijos apraše pasirašo po įrašu: „Visą šiame apraše išvardytą turtą komisija man (mums) dalyvaujant patikrino natūra ir įrašė į aprašą, todėl inventorizacijos komisijai pretenzijų neturiu (neturime). Už išvardyto turto išsaugojimą atsakau (atsakome)“.

33. Kelyje ir (ar) kitose įmonėse esantys grūdai ir kiti produktai inventorizuojami tikrinant jų išsiuntimo dokumentus. Inventorizacijos aprašuose įrašomi šie kiekvienos kelyje esančių grūdų ir kitų produktų siuntos duomenys: grūdų rūšis, produktų pavadinimas, kokybė, rūšis (pagal dokumentą), kiekis ir vertė (pagal apskaitos dokumentus), išsiuntimo data, taip pat dokumentų, kuriais remiantis grūdai ir kiti produktai įtraukti į atitinkamas sąskaitas, sąrašas ir numeriai. Į inventorizacijos aprašus įrašant kitose įmonėse laikomus grūdus ir kitus produktus, kurie ten perdirbami arba už kuriuos sumokėta, bet jie neišvežti iš tiekėjų sandėlių, arba kurie yra išsiųsti parduoti pagal konsignacijos sutartis, nurodoma grūdų rūšis, kitų produktų pavadinimas, kiekis, rūšis, kokybė, vertė (apskaitos duomenimis), priėmimo saugoti (parduoti, perdirbti) dokumentai, saugojimo (perdirbimo) vieta, dokumentų numeriai ir datos. Gavusi inventorizacijos aprašus iš įmonių, kurios šį turtą (grūdus, kitus produktus) saugo (perdirba), inventorizacijos komisija palygina faktinius grūdų ir kitų produktų likučius pagal inventorizacijos aprašų duomenis su įmonės buhalterijos apskaitomu kiekiu.

34. Tais atvejais, kai materialiai atsakingi asmenys turi pagrįstų pretenzijų inventorizacijos komisijai dėl grūdų ir kitų produktų kiekio nustatymo teisingumo, inventorizacijos komisija turi persverti (perskaičiuoti) inventorizuotus grūdus ir kitus produktus. Jeigu po pakartotinio patikrinimo materialiai atsakingas asmuo (asmenys) atsisako pasirašyti inventorizacijos aprašą, tai įrašoma šiame apraše. Šiuo atveju materialiai atsakingas asmuo (asmenys) privalo raštu paaiškinti atsisakymo priežastis ir pasirašyti šį paaiškinimą, kuris pridedamas prie inventorizacijos aprašo.

35. Kai inventorizacija atliekama keičiantis materialiai atsakingiems asmenims, inventorizacijos apraše perduodantysis asmuo (asmenys) pasirašo, kad turtą perdavė, o priimantysis (priimantieji) – kad priėmė.

36. Tais atvejais, kai inventorizuojami (sveriami ar skaičiuojami) labai maži grūdų ir kitų produktų likučiai, jų svėrimo žiniaraščių galima nerašyti – inventorizacijos (svėrimo, skaičiavimo) rezultatai įrašomi į inventorizacijos aprašus.

37. Įmonės vadovo pavedimu inventorizacija gali būti atliekama ir perdirbimo būdu. Šiuo atveju visi grūdai ir kiti produktai, pasverti inventorizacijos komisijos, iš inventorizuojamų objektų perduodami į gamybą. Perdirbimo metu gautus produktus komisija pasveria perduodant į sandėlį, o nesant tokios galimybės – parduodant pirkėjams. Pagamintus produktus, supakuotus į standartines pakuotes, inventorizacijos komisija skaičiuoja priėmimo iš gamybos į sandėlį metu. Perdirbimo būdu inventorizuojant grūdus ir kitus produktus surašomi tokie pat svėrimo žiniaraščiai, kaip ir inventorizuojant grūdus ir kitus produktus svėrimo (skaičiavimo) būdu, o į grūdų ir kitų produktų perdavimo į gamybą bei pagamintų produktų perdavimo į sandėlį arba išsiuntimo pirkėjams dokumentus komisija įrašo „Inventorizacija“. Perdirbimo būdu inventorizuojamus grūdus ir kitus produktus bei iš jų pagamintus produktus komisija sveria (suskaičiuoja) iki visiško inventorizuojamos grūdų ir kitų produktų partijų pasibaigimo arba visiško inventorizuojamojo objekto (sandėlio) ištuštinimo dienos. Duomenys apie perdirbimo būdu inventorizuotus grūdus ir kitus produktus įrašomi į inventorizacijos aprašą pagal svėrimo žiniaraščių duomenis. Jei nėra galimybės pasverti perdirbimo būdu inventorizuojamų kitų produktų (kombinuotųjų pašarų, specialiose talpyklose laikomų palaidų miltų, salyklo), perduodant į sandėlį jie sveriami išsiuntimo pirkėjams metu, dalyvaujant inventorizacijos komisijos nariams, iki visiško jų pasibaigimo inventorizuojamame objekte dienos. Inventorizuojant grūdus ir kitus produktus perdirbimo būdu, kiekvieną dieną imami grūdų ir jų produktų ėminiai. Jie plombuojami ir saugomi 26 punkte nurodyta tvarka, o į inventorizacijos aprašą įrašoma vidutinė svertinė tokiu būdu inventorizuotų grūdų ir produktų kokybė.

38. Inventorizuojant grūdus ir kitus produktus perdirbimo būdu atitinkamame gamybiniame padalinyje, inventorizacija užbaigiama sunaudojus gamybai visus tame objekte buvusius grūdus ir kitus produktus, o nesunaudotus jų likučius inventorizacinei komisijai pasvėrus. Pagaminta produkcija turi būti realizuota, o nerealizuoti jos likučiai inventorizacijos komisijos pasverti arba suskaičiuoti, jeigu produkcija supakuota į standartinio svorio pakuotes.

39. Užbaigus inventorizaciją perdirbimo būdu surašomas atitinkamo gamybinio padalinio gamybos aktas, apimantis laikotarpį nuo praėjusios inventorizacijos rezultatų fiksavimo visuose apskaitos dokumentuose iki dabartinės inventorizacijos pabaigos. Gamybos akte užfiksuotas sunaudotų grūdų ir kitų produktų svorio ir pagamintos produkcijos svorio per laikotarpį tarp dviejų inventorizacijų (praėjusios ir dabartinės) skirtumas neturi viršyti įmonės vadovo atitinkamam gamybiniam padaliniui patvirtintos grūdų ir kitų produktų technologinių nuostolių gamybos procese normos.

40. Grūdų ir kitų produktų technologiniai nuostoliai, patirti nenukrypstant nuo patvirtintų normų, pripažįstami jų trūkumą pateisinančia priežastimi.

41. Inventorizuojant grūdus ir kitus produktus, į inventorizuojamus objektus iki inventorizacijos pabaigos jie nepriimami ir iš jų neišduodami. Tačiau jei nėra galimybės priimti ir supilti gaunamus grūdus ir kitus produktus į kitus sandėlius, jie priimami komisijai sveriant vagoninėmis, automobilinėmis ar prekybinėmis svarstyklėmis. Šiuo atveju svėrimo žiniaraščius komisija surašo ta pačia tvarka, kaip ir sverdama inventorizuojamų grūdų ir kitų produktų likučius, o į grūdų ir kitų produktų priėmimo dokumentus komisijos pirmininkas įrašo „Inventorizacija“, nurodo datą ir pasirašo. Inventorizacijos metu komisijos ir materialiai atsakingų asmenų priimti grūdai ir kiti palaidi ar supakuoti produktai supilami arba sukraunami į tuos aruodus, kuriuose yra jau inventorizuoti (pasverti, suskaičiuoti) grūdai ir kiti produktai. Surašomas inventorizacijos metu priimtų grūdų ir kitų produktų inventorizacijos aprašas. Išduodant grūdus ir kitus produktus iš inventorizuojamų objektų svėrimo žiniaraščiai surašomi ta pačia tvarka kaip ir priimant į inventorizuojamus objektus, o komisijos pirmininkas išdavimo dokumentuose įrašo „Inventorizacija“, nurodo datą ir pasirašo.

42. Grūdai ir kiti produktai pirkėjams išduodami iš tų sandėlių, kuriuose jie yra dar nepersverti (nesuskaičiuoti). Išduodamus grūdus ir kitus produktus komisija, dalyvaujant materialiai atsakingiems asmenims, pasveria vagoninėmis, automobilinėmis ar prekybinėmis svarstyklėmis, suskaičiuoja standartines pakuotes ir surašo svėrimo žiniaraščius. Komisijos pirmininkas į grūdų ir produktų išdavimo dokumentus įrašo „Inventorizacija“, nurodo datą ir pasirašo. Išduotų iš inventorizuojamų objektų grūdų ir produktų kiekiai pagal svėrimo žiniaraščius įrašomi į inventorizacijos aprašą.

43. Visais atvejais, tiek išduodant grūdus ir kitus produktus iš inventorizuojamų objektų, tiek juos priimant, kiekvieną dieną imami grūdų ir kitų produktų, išskyrus į standartines pakuotes supakuotus produktus, ėminiai. Laboratorijoje ištyrus jų kokybę, duomenys įrašomi į grūdų ir kitų produktų priėmimo ar išdavimo dokumentus, o nustačius vidutinę svertinę priimtų ar išduotų grūdų ir kitų produktų kokybę, duomenys įrašomi į inventorizavimo aprašą.

44. Tais atvejais, kai į inventorizuojamus objektus priimami ar iš jų išduodami grūdai ir kiti produktai, buhalterija turi surašyti grūdų ir kitų produktų, esančių inventorizuojamame objekte, apyvartos dokumentų aprašą (6 priedas). Šiame apraše apskaičiuojami grūdų ir kitų produktų likučiai inventorizuojamame objekte pagal apskaitos duomenis po jų priėmimo ar išdavimo inventorizacijos metu. Apskaičiuoti likučiai, įvertinus grūdų ir kitų produktų inventorizacijos metu buvusias pajamas ir išlaidas, įrašomi į sutikrinimo žiniaraščio (4 priedas) 3 skiltį „Grūdų ir kitų produktų likutis pagal apskaitos duomenis, įskaitant jų apyvartą inventorizacijos metu“. Šie apskaitos duomenys lyginami su inventorizacijos metu faktiškai nustatytais kiekiais.

 

IV. GRŪDŲ IR KITŲ PRODUKTŲ SVORIO NUOSTOLIŲ APSKAIČIAVIMAS IR INVENTORIZACIJOS REZULTATŲ SUSUMAVIMAS

 

45. Buhalterija apskaičiuoja kiekvienos inventorizuotos grūdų ir kitų produktų partijos svorio nuostolius per visą tos partijos laikymo laikotarpį – nuo užpajamavimo arba nuo praėjusios inventorizacijos pabaigos (jeigu grūdų ir kitų produktų partija buvo anksčiau inventorizuota) iki dabartinės inventorizacijos pabaigos. Apskaičiuodama svorio nuostolius, susidariusius dėl objektyvių priežasčių, buhalterija vadovaujasi apskaitos duomenimis nuo partijos laikymo pradžios iki dabartinės inventorizacijos pabaigos. Grūdų ir kitų produktų kiekiai pagal pajamas sumuojami, įvertinant jų drėgnį ir šiukšlinių priemaišų kiekius, o kitų produktų, kurie neturi šiukšlinių priemaišų, – tik drėgnį.

46. Grūdų ir kitų produktų svorio nuostoliai dėl drėgnio sumažėjimo apskaičiuojami pagal formulę:

 

100 (a – b)

X = ----------------- (1),

100 – b

 

čia:

X – ieškomoji svorio netektis dėl drėgnio sumažėjimo, procentais;

a – drėgnis, nustatytas priėmimo metu nuo partijos sudarymo pradžios arba nuo paskutinės inventorizacijos dienos, įskaitant paskutinės inventorizacijos metu nustatytą grūdų ir produktų likučio drėgnį, procentais;

b – drėgnis, nustatytas išdavimo metu, įskaitant grūdų ir kitų produktų likučio drėgnį, nustatytą dabartinės inventorizacijos metu, procentais.

47. Svorio nuostoliai laikymo metu dėl šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo apskaičiuojami tik grūdų ir tų produktų, kurių sudėtyje yra šiukšlinių priemaišų, pagal formulę:

 

(c – d) (100 – e)

X = --------------------- (2),

100 – d

 

čia:

X – ieškomoji svorio netektis dėl šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo, procentais;

c – šiukšlinių priemaišų kiekis grūdų ir kitų produktų priėmimo metu nuo partijos pradžios arba nuo ankstesnės inventorizacijos dienos, įskaitant praėjusios inventorizacijos metu rastą šiukšlinių priemaišų kiekį, procentais;

d – šiukšlinių priemaišų kiekis grūdų ir kitų produktų išdavimo metu, įskaitant šiukšlinių priemaišų kiekį, nustatytą dabartinės inventorizacijos metu, procentais;

e – grūdų ir kitų produktų svorio netektis dėl drėgnio sumažėjimo, apskaičiuota pagal 46 punkte nurodytą formulę.

48. Grūdų ir kitų produktų natūralūs svorio nuostoliai dėl jų biologinės veiklos ir natūralaus svorio sumažėjimo saugojimo metu apskaičiuojami pagal lentelėje pateikiamas normas (procentais nuo išduoto iš grūdų sandėlio kiekio ir pasverto jų likučio):

 

Produkto pavadinimas

Saugojimo trukmė, mėnesiais

Nuostolių norma, proc.

elevatoriuose

sandėliuose palaidi

pakuotėse

Kviečiai, rugiai, miežiai, kvietrugiai

3

6

12

0,05

0,07

0,10

0,07

0,09

0,12

0,04

0,06

0,09

Avižos

3

6

12

0,06

0,08

0,12

0,09

0,13

0,17

0,05

0,07

0,09

Grikiai, nešlifuoti ryžiai

3

6

12

0,06

0,08

0,12

0,08

0,11

0,15

0,05

0,07

0,10

Soros, sorgai

3

6

12

0,07

0,09

0,14

0,11

0,15

0,19

0,06

0,08

0,10

Kukurūzai

3

6

12

0,08

0,12

0,16

0,13

0,17

0,21

0,07

0,10

0,13

Žirniai, pupos, pupelės, sojos, vikiai

3

6

12

0,05

0,07

0,10

0,07

0,09

0,12

0,04

0.06

0,08

Saulėgrąžų sėklos

3

6

12

0,14

0,18

0,23

0,20

0,25

0,30

0,12

0,15

0,20

Kitų aliejinių augalų sėklos

3

6

12

-

-

-

0,10

0,13

0,17

0,08

0,11

0,14

Kruopos ir šlifuoti ryžiai

3

6

12

-

-

-

-

-

-

0,04

0,06

0,09

Miltai

3

6

12

-

-

-

-

-

-

0,05

0,07

0,10

Salyklas, sėlenos,

pamiltės, išspaudos, rupiniai*

3

6

12

-

-

-

0,20

0,25

0,35

0,12

0,16

0,20

Lubinai

3–6

 

daugiau kaip 6

-

 

-

0,26

 

0,32

0,18

 

0,24

 

* Rupinių natūralaus svorio netekties normos prilygintos sėlenų ir pamilčių normoms, o laikant juos elevatoriuose skaičiuojama 0,2 proc. natūralaus svorio netekties norma. Kombinuotųjų pašarų natūralaus svorio netekties norma, laikant iki 1 mėnesio, – 0,4 proc., o laikant ilgiau nei mėnesį, – už kiekvieną mėnesį, einantį po pirmojo laikymo mėnesio, po 0, 01 proc.

 

49. Į standartinę pakuotę supakuotų kitų produktų, kurie inventorizacijos metu nesveriami, natūralaus svorio netekties normos, taip pat svorio netekties dėl drėgnio sumažėjimo normos netaikomos. Šios normos taikomos tik tais atvejais, kai kiti produktai laikomi specialiose talpyklose palaidi arba kai persveriami dėl pažeistos standartinės pakuotės.

50. Tais atvejais, kai nustatomas drėgnio arba šiukšlinių priemaišų kiekio padidėjimas, tačiau produktų pertekliaus nėra, komisija išnagrinėja pertekliaus nesusidarymo priežastis. Jeigu nustatoma, kad padidėjus drėgnio ar šiukšlinių priemaišų kiekiui kokybė pablogėjo dėl materialiai atsakingų asmenų kaltės, taip pat jeigu nustatoma, kad objektyviai grūdų ir kitų produktų svoris dėl šių priežasčių turėjo padidėti, tačiau pertekliaus nenustatyta, įmonės vadovo sprendimu gali būti apskaičiuojamas grūdų ir kitų atsargų apskaitomojo svorio padidėjimas pagal formulę:

 

100 x (b – a)

X = -------------- (3),

100 – b

 

čia:

X – ieškomasis svorio padidėjimas, procentais;

a – priimamų grūdų ir kitų produktų pradinio likučio drėgnis arba šiukšlinių priemaišų kiekis, procentais;

b – išduotų grūdų ir kitų produktų ir dabartinio likučio drėgnis arba šiukšlinių priemaišų kiekis, procentais.

Tais atvejais, kai komisija padaro išvadą, kad grūdų ir kitų produktų svoris dėl kokybės pablogėjimo nepadidėjo todėl, kad priimant grūdus ir kitus produktus buvo netiksliai nustatyta jų kokybė, galėjo būti svėrimo paklaidų ir kitų objektyvių priežasčių, grūdų ir kitų produktų priskaičiuotasis svoris dėl kokybės pablogėjimo nedidinamas.

51. Visų inventorizuotų grūdų ir kitų produktų partijų, jas pasvėrus, suskaičiavus arba sunaudojus gamyboje inventorizacijos metu (inventorizacija perdirbant), surašomi partijų baigimo aktai (7 priedas). Juos surašo buhalterija, vadovaudamasi apskaitos duomenimis ir inventorizacijos aprašais, dalyvaujant inventorizacijos komisijai ir materialiai atsakingiems asmenims. Partijų baigimo aktuose įrašomi visi priimti grūdai ir kiti produktai nuo partijos sudarymo pradžios arba pradedant nuo paskutinės inventorizacijos likučio. Į partijų baigimo aktus įrašomi tiek buvusio likučio ir priimtų grūdų ir kitų produktų, tiek ir išduotų grūdų ir kitų produktų bei inventorizuojant nustatyto likučio kokybės rodikliai. Taip pat įrašomi svorio trūkumai dėl drėgnio ir šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo, o prireikus – ir trūkumai dėl natūralaus svorio sumažėjimo laikymo metu. Tais atvejais, kai svoris, apskaičiuotas įvertinus kokybės pagerėjimą (drėgnio ir šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimą), atitinka įrašytąjį į inventorizavimo aprašą arba yra mažesnis, grūdų ir produktų natūralaus svorio netekties normos netaikomos.

52. Partijų baigimo aktų negalima taisyti. Aktai, kuriuos surašant neišvengta taisymų, turi būti įskaitomai perrašyti ir pasirašyti už jų sudarymą atsakingų asmenų.

53. Svorio netekties dėl drėgnio ir šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo bei dėl grūdų ir kitų produktų biologinės veiklos nuostolių gali būti apskaičiuojami pagal Grūdų, žaliavų ir produkcijos apskaitos grūdų perdirbimo ir supirkimo įmonėse metodines rekomendacijas, parengtas Lietuvos grūdų perdirbėjų asociacijos (Vilnius, 2006 m.).

54. Partijų baigimo aktus (7 priedas) tvirtina įmonės vadovas. Grūdų, esančių intervenciniuose sandėliuose ir valstybei nuosavybės teise priklausančių grūdų partijų baigimo aktus (8 priedas) nagrinėja Valstybinė augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos ir tvirtina šios tarnybos direktorius.

55. Į standartinio svorio pakuotes supakuotų kitų produktų, kurie inventorizacijos metu buvo tik skaičiuojami, partijų baigimo aktai nerašomi ir svorio nuostoliai dėl drėgnio sumažėjimo bei natūralios svorio netekties laikymo metu neskaičiuojami. Į sutikrinimo žiniaraštį įrašomas supakuotų kitų produktų kiekis pagal buhalterinės apskaitos duomenis ir pagal inventorizacijos aprašą.

56. Partijų baigimo aktai surašomi ir likučiai pasveriami tik nepakuotų, laikomų specialiose talpyklose kitų produktų, arba kuriuos komisija inventorizacijos metu persvėrė dėl standartinės pakuotės pažeidimo.

57. Partijų baigimo aktų ir inventorizacijos aprašų duomenys įrašomi į sutikrinimo žiniaraštį (4 priedas). Kiekvieno inventorizuoto objekto grūdų sandėlio ar kelių objektų grūdų sandėlių rašomas atskiras sutikrinimo žiniaraštis, jeigu už juose saugomą turtą (grūdus ir kitus produktus) materialiai atsako tas pats materialiai atsakingas asmuo arba ta pati materialiai atsakingų asmenų grupė.

58. Sutikrinimo žiniaraštyje įrašomi grūdų ir kitų produktų likučiai inventorizacijos pradžioje pagal apskaitos duomenis arba likučiai, apskaičiuoti įvertinus grūdų ir kitų produktų pajamas ir išlaidas inventorizacijos metu. Grūdų ir kitų produktų apskaitiniai likučiai, atsižvelgus į priimtų ir išduotų inventorizacijos metu grūdų ir kitų produktų kiekį, jeigu inventorizacijos metu į inventorizuojamąjį objektą buvo priimami arba išduodami grūdai ir kiti produktai, į sutikrinimo žiniaraštį įrašomi iš apyvartos dokumentų aprašo (6 priedas).

59. Sutikrinimo žiniaraštyje faktiniai likučiai įrašomi iš inventorizacijos aprašų. Palyginus šiuos likučius su apskaitos duomenimis, apskaičiuojamas grūdų ir kitų produktų trūkumas arba perteklius.

60. Tais atvejais, kai nustatomas trūkumas, sutikrinimo žiniaraštyje iš partijų baigimo aktų arba gamybos aktų įrašomi trūkumai pagal jų susidarymo priežastis: dėl drėgnio sumažėjimo, dėl šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo, dėl svorio natūralaus sumažėjimo laikymo metu, dėl technologinių nuostolių gamybinio proceso metu.

61. Sutikrinimo žiniaraštyje iš grūdų ir kitų produktų likučio, buhalterijos apskaityto inventorizacijos pradžioje, jeigu inventorizacijos metu nebuvo priimta ir išduota grūdų ir kitų produktų, arba iš į apskaitą įtraukto likučio, patikslinto pagal inventorizacijos metu priimtų ir išduotų grūdų ir kitų produktų kiekį, atimamas į inventorizacijos aprašą įrašytas grūdų ir kitų produktų likutis ir taip nustatomas svorio skirtumas (trūkumas arba perteklius).

62. Tais atvejais, kai nustatomas trūkumas, iš jo atimami pateisinamieji trūkumai, nurodyti partijų baigimo aktuose arba gamybos aktuose. Jeigu faktinis trūkumas yra lygus ar mažesnis už pateisinamąjį trūkumą, laikoma, kad tokioje grūdų ir kitų produktų partijoje nėra trūkumo, o pateisinamieji trūkumai (trūkstamų grūdų ir kitų produktų vertė) nurašomi į įmonės (grūdų savininko) išlaidas.

63. Jeigu inventorizacijos metu nustatytas grūdų ir kitų produktų kiekis kartu su pateisinamuoju trūkumu yra mažesnis už buhalterijos apskaitomą kiekį, svorio skirtumas, viršijantis pateisinamąjį trūkumą, įrašomas į sutikrinimo žiniaraštį svorio matavimo vienetais (kilogramais), nurodoma faktinė įsigijimo vertė arba kitų produktų pagaminimo savikaina. Jeigu kiti produktai įtraukiami į apskaitą periodiškai, jie įvertinami pagal tos rūšies kitų produktų, įsigytų paskiausiai iki inventorizacijos pradžios, vertę.

64. Klaidas inventorizacijos dokumentuose (svėrimo žiniaraščiuose, inventorizacijos aprašuose ir kt.) galima taisyti tik inventorizacijos metu. Taisymai visuose dokumentų egzemplioriuose, išskyrus partijų baigimo aktus, turi būti paaiškinti ir asmeniškai pasirašyti tų pačių asmenų (inventorizacijos komisijos narių ir materialiai atsakingų asmenų), kurie sudarė ir pasirašė tuos dokumentus.

65. Jeigu inventorizacijos metu gaunami dokumentai dėl išsiųstų grūdų ir kitų produktų trūkumo arba pertekliaus ir jeigu įmonė juos pripažįsta, trūkstamas arba perteklinis svoris įrašomas į inventorizacijos dokumentus ir atitinkamai tikslinami inventorizacijos duomenys. Jeigu grūdų ir kitų produktų trūkumas ar perteklius pagal gautus dokumentus paaiškėja po inventorizacijos, trūkstamu kiekiu mažinamas inventorizacijos metu nustatytas tam tikrų grūdų ir kitų produktų perteklius (jeigu toks buvo) arba didinamas trūkumas, nustatytas inventorizacijos metu.

66. Pagal gautus dokumentus pripažintu pertekliumi didinamas inventorizacijos metu nustatytas tam tikrų grūdų ir kitų produktų perteklius (jeigu toks buvo) arba sumažinamas inventorizacijos metu rastas tam tikrų grūdų ir kitų produktų trūkumas.

67. Inventorizacijos komisija turi pareikalauti iš materialiai atsakingų asmenų raštiškų paaiškinimų dėl grūdų ir kitų produktų trūkumo ir pertekliaus.

68. Remdamasi pateiktais paaiškinimais ir sutikrinimo žiniaraščiais, inventorizacijos komisija nustato aptiktų grūdų ir kitų produktų trūkumo, nuostolių ir gedimo, taip pat pertekliaus pobūdį ir teikia pasiūlymus dėl inventorizacijos duomenų skirtumų įvertinimo.

69. Nustatytas grūdų ir kitų produktų perteklius užpajamuojamas, nepateisinamas dėl objektyvių priežasčių trūkumas priskiriamas prie gautinų už turto trūkumus sumų, o trūkumas, susidaręs dėl objektyvių priežasčių (dėl drėgnio, šiukšlinių priemaišų kiekių sumažėjimo ir dėl technologinių nuostolių gamybinio proceso metu, taip pat dėl natūralios svorio netekties laikymo metu ir kt.), priskiriamas prie netekties.

70. Prie netekties gali būti priskiriama ir nepateisinamojo trūkumo vertė, jeigu konkretūs kaltininkai dėl jo nenustatyti arba savininko ieškinio, pareikšto materialiai atsakingiems asmenims, teismas nepatenkino.

71. Galutinį sprendimą dėl inventorizacijos duomenų įrašymo į apskaitą ir nustatyto trūkumo kompensavimo priima įmonės vadovas arba grūdų ir kitų produktų savininkas.

72. Dėl perrūšiavimo susidariusį nepateisinamąjį trūkumą ir perteklių galima įskaityti įmonės vadovo sprendimu, jeigu panašios vartojimo paskirties grūdai ir kiti produktai susimaišė laikymo metu, juos perkraunant ar atliekant kitas operacijas. Jeigu trūkstamų grūdų ir kitų produktų vertė yra mažesnė už pertekliaus vertę, perteklius užpajamuojamas. Jeigu trūkstamų grūdų ir kitų produktų vertė yra didesnė už pertekliaus vertę, skirtumo suma priskiriama prie gautinų iš kaltų asmenų už turto trūkumą sumų.

73. Jeigu nustačius nepateisinamą trūkumą įtariama, kad padarytas nusikaltimas arba baudžiamasis nusižengimas, įmonės vadovas perduoda medžiagą teisėsaugos institucijoms.

74. Įmonės vadovo sprendimu inventorizacijos rezultatai per dešimt dienų po sprendimo priėmimo turi būti įrašomi į atitinkamas buhalterinės apskaitos sąskaitas.

75. Įmonėse, turinčiose keletą objektų ar filialų, kuriuose laikomi įvairiems savininkams priklausantys grūdai ir kiti produktai ir už kuriuos atsako skirtingi materialiai atsakingi asmenys arba šių asmenų grupė, surašoma suvestinė ataskaita (5 priedas).

76. Į suvestinę ataskaitą įrašomi tie patys duomenys apie grūdų ir kitų produktų likučius, jų trūkumą ir perteklių, tačiau šie duomenys sugrupuojami pagal grūdų ir kitų produktų savininkus nepriklausomai nuo to, kuriame įmonės objekte (filiale) grūdai ir kiti produktai laikomi. Suvestinėje ataskaitoje šie objektai išvardijami, nurodomi už kiekvieną objektą (grūdų ir kitų produktų partiją) atsakingi asmenys ir inventorizacijos duomenys pagal kiekvieną iš jų (objektą, materialiai atsakingą asmenį ar materialiai atsakingų asmenų grupę).

77. Suvestinės informacijos ataskaitos vienas egzempliorius kartu su inventorizacijos aprašais ir sutikrinimo žiniaraščiais įteikiamas kiekvienam inventorizuotų grūdų ir kitų produktų savininkui. Savininkui pareikalavus, jam pateikiami ir kitų inventorizacijos dokumentų – svėrimo žiniaraščių, grūdų ir kitų produktų partijų baigimo aktų, materialiai atsakingų asmenų paaiškinimų ir kitų dokumentų nuorašai, patvirtinti įmonės vadovo.

78. Savininkui pateikiamos tik tos suvestinės inventorizacijos ataskaitos bei kiti dokumentai, kurie surašyti inventorizuojant jam priklausančius grūdus ir kitus produktus. Objektyviomis priežastimis pateisinto grūdų ir kitų produktų trūkumo vertę prisiima jų savininkas, o nepateisintąjį trūkumą savininkui kompensuoja įmonė, laikanti šiuos grūdus ir kitus produktus. Atsiskaitymai tarp grūdų ir kitų produktų savininko ir juos laikančios įmonės reguliuojami šalių tarpusavio sutartimis.

 

V. INTERVENCINIU BŪDU NUPIRKTŲ IR VALSTYBEI NUOSAVYBĖS TEISE PRIKLAUSANČIŲ GRŪDŲ INVENTORIZACIJA

 

79. Įmonė, pagal sutartį su Agentūra vykdanti intervencinio sandėlio funkcijas, intervenciniu būdu nupirktus grūdus inventorizuoja kartu su įmonės grūdais vadovaudamasi šiomis taisyklėmis. Įmonės administracija privalo informuoti Agentūrą apie intervenciniuose sandėliuose saugomų grūdų inventorizaciją ir pateikti informaciją apie jos rezultatus. Agentūra deleguoja savo atstovą dalyvauti inventorizuojant intervenciniame sandėlyje esančius grūdus.

80. Agentūra iki kiekvienų metų rugsėjo 30 dienos savo lėšomis taip pat patikrina pagal tūrį, ar grūdų kiekis intervenciniame sandėlyje atitinka apskaitos duomenis. Šiuo būdu nustatytas grūdų kiekis neturi skirtis nuo apskaitos duomenų daugiau nei 5 proc. Jei patikrintas grūdų kiekis nuo apskaitos duomenų skiriasi mažiau nei 5 proc., į patikros aktą įrašomi patikros duomenys ir patvirtinama, kad patikrintas kiekis atitinka apskaitos duomenis pagal leistiną paklaidą.

81. Kai Agentūra atlieka intervenciniu būdu nupirktų grūdų kiekio kontrolinę patikrą pagal tūrį, patikrinimo rezultatai įforminami Agentūros nustatytos formos dokumentais.

82. Jeigu pagal tūrį nustatytas grūdų kiekis skiriasi nuo apskaitos duomenų daugiau nei 5 proc., Agentūra turi teisę pareikalauti atlikti neeilinę intervenciniame sandėlyje esančių grūdų inventorizaciją juos sveriant. Jei pasvėrus grūdus nustatomas nepateisinamas svorio trūkumas, inventorizacijos išlaidas dengia intervencinis sandėlis, kitu atveju – Agentūra.

83. Pagal inventorizacijos rezultatus surašomas partijos baigimo aktas (8 priedas), kurį tvirtina Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktorius. Trūkumas, susidaręs dėl objektyvių priežasčių (pateisinamasis trūkumas ne daugiau kaip 0,2 proc. grūdų pajamų), yra Agentūros išlaidos, o trūkumą, susidariusį dėl subjektyvių priežasčių (nepateisinamasis trūkumas), intervencinis sandėlis kompensuoja Agentūrai tarpusavio sutartyse numatytomis sąlygomis ir tvarka. Tais atvejais, kai inventorizacijos metu nustatomas intervenciniame sandėlyje saugomų grūdų trūkumas dėl jų grobimo, sugadinimo ar aplaidžios grūdų kiekio ir kokybės apskaitos, visas Agentūros grūdų inventorizacijos išlaidas ir trūkstamų grūdų vertę (nepateisinamąjį trūkumą) kompensuoja intervencinis sandėlis.

84. Įmonėje saugomi valstybei nuosavybės teise priklausantys grūdai inventorizuojami šiose taisyklėse numatyta tvarka, surašant tokius pat dokumentus, kaip ir inventorizuojant kitus įmonėje laikomus grūdus.

85. Partijų baigimo aktus, surašytus inventorizuojant valstybei nuosavybės teise priklausančius grūdus, tikrina Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos specialistai ir tvirtina šios tarnybos direktorius (8 priedas).

86. Inventorizuojant valstybei nuosavybės teise priklausančius grūdus gali dalyvauti Žemės ūkio ministerijos ir Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos atstovai.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

87. Inventorizacijos dokumentai (svėrimo žiniaraščiai, inventorizacijos aprašai, sutikrinimo žiniaraščiai, inventorizacijos komisijos ir įmonės vadovo sprendimai dėl inventorizacijos duomenų įrašymo į apskaitą) saugomi Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

_________________


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų

inventorizacijos grūdų supirkimo ir

(arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

1 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų svėrimo žiniaraščio forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ SVĖRIMO ŽINIARAŠTIS

(sverti automobilinėmis, vagoninėmis, prekybinėmis svarstyklėmis)

 

........ m........................ d. Nr. ..........

Vilnius

 

 

Grūdų, jų produktų ar kitų produktų rūšis

 

, sandėlis, elevatorius

 

cechas

 

, sveriama

 

svarstyklėmis

 

Svėrimo eil. Nr.

Automobilio, vagono Nr.

Matavimo vnt.

Sveriamo produkto kiekis (svoris)

Pakuotės pavadinimas

Pasverto produkto neto svoris,

kg

bruto

tara

(vagono, automobilio)

neto svoris,

kg

kiekis,

vnt.

pakuotės svoris,

kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

 

 

Pasverto produkto neto svoris žodžiais, iš viso ____________________________________

 

Inventorizacijos komisijos pirmininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Nariai

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

 

 

 

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

(Materialiai atsakingų asmenų pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

_________________


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų

inventorizacijos grūdų supirkimo ir

(arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

2 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų svėrimo žiniaraščio forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ SVĖRIMO ŽINIARAŠTIS

(sverti elevatorinėmis svarstyklėmis)

 

......... m. ................. d. Nr. .....

Vilnius

 

Grūdų, jų produktų ar kitų produktų rūšis

 

 

Elevatorius, sandėlis, cechas

 

 

Grūdų, jų produktų ar kitų produktų partija,

 

laikoma aruoduose Nr.

 

 

Svėrimo Nr.

Neto svoris,

kg

Svėrimo Nr.

Neto svoris,

kg

Svėrimo Nr.

Neto svoris,

kg

Svėrimo Nr.

Neto svoris,

kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto svoris, iš viso

 

 

Pasverto produkto neto svoris žodžiais __________________________________________

 

kg

 

Inventorizacijos komisijos pirmininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Nariai

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

(Materialiai atsakingų asmenų pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________

 

 

 

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

3 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2011 m. vasario 8 d. įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos aprašo forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJOS APRAŠAS

 

......... m. ............. d. Nr. ..........

Vilnius

 

__________________________________________________________________________

(sandėlyje, elevatoriuje, ceche)

 

Inventorizacijos komisija, pirmininkaujama ___________________  ir susidedanti iš narių (pareigos, vardas, pavardė)

_____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________ ,

(komisijos narių pareigos, vardai, pavardės)

dalyvaujant materialiai atsakingiems už inventorizuojamus grūdus, jų produktus ir kitus produktus asmenims ______

____________________________________________________________________________________________ ,

(pareigos, vardai, pavardės)

pasvėrė (suskaičiavo) įpakuotus standartinio svorio produktus ir pagal ............ m. ........................ d. būklę nustatė šiuos inventorizuojamų grūdų, jų produktų ir kitų produktų likučius (kiekį), o pagal laboratorinių tyrimų duomenis – šią jų kokybę:

 

Eil. Nr.

Grūdų rūšis, grūdų produktų ir kitų produktų pavadinimas

Svėrimo žiniaraščiai

Svėrimo pradžia (data)

Svėrimo pabaiga (data)

Faktiškai rastas kiekis, kg

Kokybė pagal laboratorinių tyrimų duomenis

Produktų pakuočių skaičius, pavadinimas ir rūšys

skaičius

numeriai

drėgnis, proc.

priemaišų kiekis, proc.

 

 

 

 

 

nuo

iki

šiukšlinių

grūdinių

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patvirtinu (patvirtiname), kad visi grūdų, jų produktų ir kitų produktų pajamų ir išlaidų dokumentai atiduoti į buhalteriją,

visi gauti grūdai, jų produktai ir kiti produktai užpajamuoti, o išduoti – nurašyti.

Paskutinis grūdų, jų produktų ir kitų produktų pajamų dokumentas ___________ m. ____________ d. Nr. ________,

paskutinis grūdų, jų produktų ir kitų produktų išdavimo dokumentas ____________m. ____________ d. Nr. ________

 

Komisijos pirmininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Nariai

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

(Materialiai atsakingų asmenų pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Visą šiame inventorizacijos apraše išvardytą turtą komisija man (mums) dalyvaujant patikrino natūra ir įrašė į aprašą, todėl inventorizacijos komisijai pretenzijų neturiu (neturime). Už išvardyto turto išsaugojimą atsakau (atsakome):

 

(Materialiai atsakingų asmenų, priėmusių grūdus, jų produktus ir kitus produktus turtinėn atsakomybėn, pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos

grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

4 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2011 m. vasario 8 d. įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos sutikrinimo žiniaraščio forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ INVENTORIZACIJOS SUTIKRINIMO ŽINIARAŠTIS

 

......... m. ............ d. Nr. ....

Vilnius

 

Inventorizuojant _______________________________________________________________________________

(sandėlio, elevatoriaus, cecho pavadinimas)

pagal ................... m. ........................ d. būklę grūdus, jų produktus ir kitus produktus, už kuriuos materialiai atsako

____________________________________________________________________________________________ ,

(materialiai atsakingų asmenų vardai, pavardės, pareigos)

_____________________________________________________________________________________________

nustatyti šie rezultatai:

 

Grūdų, jų produktų, kitų produktų rūšis, partijos pavadinimas ar Nr.

Grūdų, jų produktų, kitų produktų likutis inventorizacijos pradžioje pagal apskaitos duomenis, kg

Grūdų, jų produktų, kitų produktų likutis pagal apskaitos duomenis, įskaitant jų apyvartą inventorizacijos metu, kg

Nustatyta inventorizacijos metu faktiškai,

kg

Inventorizacijos rezultatai

Pateisinamasis svorio trūkumas pagal partijų baigimo arba gamybos aktus, iš viso,

kg

Iš to kiekio, kg

Nepateisinamasis svorio trūkumas

 

dėl drėgnio sumažėjimo

dėl šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo

natūralūs svorio nuostoliai laikymo metu

dėl technologinių nuostolių, patirtų gamybos proceso metu

perteklius, kg

(4–3 arba 4–2)

trūkumas iš viso,

kg

(3–4 arba 2–4)

kg

(6–7)

kaina,

Lt/t

suma,

Lt

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastaba. Jeigu inventorizacijos metu nebuvo grūdų, jų produktų ar kitų produktų priimta ir išduota, faktiniai likučiai lyginami su apskaitos duomenimis, jeigu buvo – įvertinama apyvarta inventorizacijos metu.

 

Prie šio žiniaraščio pridedama ........................... inventorizacijos aprašų, ................. partijų baigimo aktų ir ................. gamybos aktų.

 

Įmonės vyriausiasis finansininkas

_______________

(parašas)

____________________

(vardas, pavardė)

 

(Materialiai atsakingų asmenų pareigų pavadinimas)

_______________

(parašas)

____________________

(vardas, pavardė)

 

(Žiniaraštį surašiusio asmens pareigų pavadinimas)

_______________

(parašas)

____________________

(vardas, pavardė)

 

_________________


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacijos

grūdų supirkimo ir (arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

5 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2011 m. vasario 8 d. įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų suvestinės ataskaitos forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ SUVESTINĖ ATASKAITA

 

......... m. .............. d. Nr. ....

Vilnius

 

Apie grūdų, jų produktų ir kitų produktų, priklausančių ___________________________________________ ,

(savininko pavadinimas, fizinio asmens vardas, pavardė, adresas)

inventorizacijos rezultatus pagal....................... m....................................... d. būklę.

 

Sutikrinimo žiniaraščio Nr. ir data

Grūdų rūšis, jų produktų, kitų produktų pavadinimas, partijos Nr. ar pavadinimas

Grūdų, jų produktų, kitų produktų partijų baigimo aktų Nr.

Materialiai atsakingo asmens vardas, pavardė, materialiai atsakingų asmenų grupės vardai, pavardės

Duomenys pagal partijų baigimo arba gamybos aktus, sutikrintus su inventorizacijos aprašais, kg

Pateisinamieji svorio trūkumai, iš viso, kg

Iš to kiekio, kg

Nepateisinamasis svorio trūkumas

 

dėl grūdų (jų produktų) drėgnio sumažėjimo

dėl šiukšlinių priemaišų kiekio sumažėjimo

natūralūs svorio nuostolio laikymo metu

dėl technologinių nuostolių, patirtų gamybos proceso metu

kg

(6–7)

kaina,

Lt/t

suma,

Lt

perteklius

trūkumas

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso į ataskaitą įrašyti ................... grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijų baigimo aktų, ............ gamybos aktų ir.................... sutikrinimo žiniaraščių duomenys.

 

(Įmonės vadovo pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Vyr. finansininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Inventorizacijos komisijos pirmininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Komisijos nariai

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________

 

 

 

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų

inventorizacijos grūdų supirkimo ir

(arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

6 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų apyvartos dokumentų apyrašo forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ APYVARTOS DOKUMENTŲ APRAŠAS

 

....... m. ........... d. Nr. ....

Vilnius

 

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų inventorizacija

atliekama __________________________________________________________________

(elevatoriuje, sandėlyje, ceche)

pagal __________ būklę,

(data)

materialiai atsakingi asmenys __________________________________________________

(pareigos, vardai, pavardės)

__________________________________________________________________________

per inventorizacijos laikotarpį nuo ____________ iki _______________________________

 

buvo priimta ir išduota grūdų, jų produktų ir kitų produktų, o jų likutis inventorizacijos pabaigoje pagal apskaitos duomenis, įvertinus šią apyvartą, sudarė:

Grūdų rūšis, jų produktų ir kitų produktų pavadinimas, (partijos pavadinimas arba Nr.)

Grūdų, jų produktų ir kitų produktų likutis pagal apskaitos duomenis inventorizacijos pradžioje,

kg

Apyvarta inventorizacijos metu

Grūdų, jų produktų ar kitų produktų likutis pagal apskaitos duomenis po jų apyvartos inventorizacijos metu

dokumento, kuriuo užpajamuoti grūdai ar kiti produktai, pavadinimas

dokumento numeris ir data

priimtų grūdų, jų produktų ar kitų produktų kiekis,

kg

dokumento, kuriuo išduoti grūdai, jų produktai ar kiti produktai, pavadinimas

dokumento numeris ir data

išduotų grūdų, jų produktų ar kitų produktų kiekis,

kg

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyriausiasis finansininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

(Asmens, surašiusio dokumentą, pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų

inventorizacijos grūdų supirkimo ir

(arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

7 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijos baigimo akto forma)

 

__________________________________________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

 

TVIRTINU

(Įmonės vadovo arba savininko pareigų

pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

A.V. (Data)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ PARTIJOS BAIGIMO AKTAS

 

..... m. ................ d. Nr. ....

Vilnius

 

1. Nurašomas trūkumas ___________________________  kg

2. Priskaičiuotas svorio trūkumas ____________________  kg

3. Liko nepateisinamas trūkumas ____________________  kg

4. Perteklius ____________________________________  kg

 

Komisija, susidedanti iš _______________________________________________________ ,

kokybės tarnybos vadovo ______________________________________________________

ir vyriausiojo finansininko _____________________________________________________ ,

dalyvaujant materialiai atsakingam asmeniui (pareigos, vardas, pavardė) _________________ ,

patikrino operacijų su (grūdų rūšis, jų produktų ar kitų produktų pavadinimas) _____________

rezultatus (sandėlio pavadinimas) ________________________________________________

 

Eil. Nr.

Apyvarta nuo praėjusios partijos baigimo

(inventorizacijos) datos

Vietų skaičius

Svoris, kg

Vidutiniai svertiniai

 

kokybės rodikliai, proc.

 

drėgnis

šiukšlinės priemaišos

 

1.

Likutis 20 __ m. _________ d.

 

 

 

 

 

2.

Pajamos nuo 20 __ m. _______ d.

iki 20 __ m. _________ d.

 

 

 

 

 

3.

Iš viso

 

 

 

 

 

4.

Išlaidos (be atliekų)

nuo 20 __ m. ________ d.

iki 200__ m. ________ d.

 

 

 

 

 

5.

Nurašyta šalutinių produktų ir naudingų

(I–II kategorijos) atliekų

 

 

 

 

6.

Nurašyta nenaudingų

(III kategorijos) atliekų

 

 

 

 

 

7.

Persvertas likutis 20 __ m. _________ d.

 

 

 

 

 

8.

Iš viso

 

 

 

 

 

9.

Skirtumas tarp pajamų ir išlaidų

 

 

 

 

 

10.

Priskaičiuota dėl drėgnio ir šiukšlinių priemaišų padidėjimo

 

 

 

 

 

11.

Iš viso trūkumo (pertekliaus)

 

 

 

 

 

 

12. Per laikotarpį nuo šios partijos pradžios (inventorizacijos) buvo valyta ir džiovinta

 

Valymo ir džiovinimo aktai

Valymo būdas

Valytų ir džiovintų grūdų svoris, kg

Gauta šalutinių produktų ir atliekų

šalutinių produktų ir naudingųjų atliekų (I–II kategorijos)

nenaudingųjų atliekų

(III kategorijos)

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

13. Vidutinė saugojimo trukmė _______ mėnesių, _______ dienų.

 

14. Trūkumas pateisinamas:

a) sumažėjus drėgniui (pagal formulę) ______ proc. _______kg;

b) sumažėjus šiukšlinėms priemaišoms (pagal formulę) ______ proc. ____ kg;

c) saugojimo nuostoliai pagal normą _____ proc. ___ kg.

15. Pateisinamasis trūkumas, iš viso ___________________ kg.

16. Lieka nepateisinamasis trūkumas _______ kg, perteklius _____ kg.

17. Su partijos baigimo akto kiekio ir kokybės rodikliais sutinkame ir paaiškiname: _________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Materialiai atsakingi asmenys: ___________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

18. Partijos baigimo kiekio ir kokybės rodiklius patvirtiname ir paaiškiname: ______________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Vyriausiasis finansininkas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

Kokybės tarnybos vadovas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________

 


Grūdų, jų produktų ir kitų produktų

inventorizacijos grūdų supirkimo ir

(arba) perdirbimo įmonėse taisyklių

8 priedas

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2011 m. vasario 8 d.

įsakymo Nr. 3D-95 redakcija)

 

(Grūdų, jų produktų ir kitų produktų partijos baigimo akto forma)

 

__________________________________________________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

TVIRTINU

Valstybinės augalininkystės tarnybos

prie Žemės ūkio ministerijos direktorius

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

A.V. (Data)

 

GRŪDŲ, JŲ PRODUKTŲ IR KITŲ PRODUKTŲ PARTIJOS BAIGIMO AKTAS

......... m. .............. d. Nr. ......

Vilnius

 

1. Nurašomas trūkumas ___________________________  kg

2. Priskaičiuotas svorio trūkumas ____________________ kg

3. Liko nepateisinamas trūkumas ____________________  kg

4. Perteklius ____________________________________  kg

 

Komisija, susidedanti iš _______________________________________________________ ,

kokybės tarnybos vadovo ______________________________________________________

________________ ir vyriausiojo finansininko _____________________________________ ,

dalyvaujant materialiai atsakingam asmeniui (pareigos, vardas, pavardė) _________________ ,

patikrino operacijų su (grūdų rūšis, jų produktų ar kitų produktų pavadinimas) ____________ ,

rezultatus (sandėlio pavadinimas) ________________________________________________

 

Eil. Nr.

Apyvarta nuo praėjusios partijos baigimo

(inventorizacijos) datos

Vietų skaičius

Svoris,

kg

Vidutiniai svertiniai kokybės rodikliai, proc.

drėgnis

šiukšlinės priemaišos

1.

Likutis 20 __ m. _______ d.

 

 

 

 

2.

Pajamos nuo 20 __ m. ______ d.

iki 20 __ m. _______ d.

 

 

 

 

3.

Iš viso

 

 

 

 

4.

Išlaidos (be atliekų) nuo 200__ m. ____ d.

iki 20 __ m. ______ d.

 

 

 

 

5.

Nurašyta šalutinių produktų ir naudingųjų

(I–II kategorijos) atliekų

 

 

 

 

6.

Nurašyta nenaudingųjų

(III kategorijos) atliekų

 

 

 

 

7.

Persvertas likutis 20 __ m. __________ d.

 

 

 

 

8.

Iš viso

 

 

 

 

9.

Skirtumas tarp pajamų ir išlaidų

 

 

 

 

10.

Priskaičiuota dėl drėgmės ir šiukšlinių priemaišų padidėjimo

 

 

 

 

11.

Iš viso trūkumo (pertekliaus)

 

 

 

 

 

12. Per laikotarpį nuo šios partijos pradžios (inventorizacijos) buvo valyta ir džiovinta:

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

13. Vidutinė saugojimo trukmė _______ mėnesių, _______ dienų.

14. Trūkumas pateisinamas:

a) sumažėjus drėgniui (pagal formulę) ____ proc. ___ kg;

b) sumažėjus šiukšlinėms priemaišoms (pagal formulę) ____ proc. __ kg;

c) saugojimo nuostoliai pagal normą ____ proc. ____ kg.

 

15. Pateisinamasis trūkumas, iš viso ___________ kg.

16. Lieka nepateisinamasis trūkumas ______ kg, perteklius ____ kg.

17. Su partijos baigimo akto kiekio ir kokybės rodikliais sutinkame ir paaiškiname: _________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Materialiai atsakingi asmenys: ___________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

18. Partijos baigimo kiekio ir kokybės rodiklius patvirtiname ir paaiškiname: ______________

___________________________________________________________________________

 

Įmonės vadovas _______________________________________

 

Vyriausiasis finansininkas _______________________________

 

Kokybės tarnybos vadovas ______________________________

 

VALSTYBINĖS AUGALININKYSTĖS TARNYBOS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS SPECIALISTO IŠVADOS

 

Aš, Valstybinės augalininkystės tarnybos prie ŽŪM vyriausiasis (vyresnysis) specialistas

___________________________________________________________________________ ,

(vardas, pavardė)

200__ m. _____ d. patikrinęs šį aktą nustačiau, kad kiekio ir kokybės rodikliai

___________________________________________________________________________

(atitinka ar neatitinka)

___________________________________________________________________________

apskaitos duomenis ir būtent kuriuos)

 

Remdamasis tikrinimo duomenimis, siūlau tvirtinti:

1. Priskaičiuotą skirtumą:

a) dėl padidėjusio drėgnio pagal formulę ___ proc. ___ kg;

b) dėl padidėjusio šiukšlinių priemaišų kiekio pagal formulę ___ proc. __ kg;

iš viso _______ kg.

 

Paaiškinimas, kodėl reikia priskaičiuoti svorio skirtumą, susidariusį dėl drėgnio ir šiukšlinių priemaišų padidėjimo arba dėl ko tai nedarytina

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

2. Nurašomą trūkumą:

a) dėl sumažėjusio drėgnio pagal formulę ___ proc. ___ kg;

b) dėl sumažėjusio šiukšlinių priemaišų kiekio pagal formulę ___ proc. __ kg;

c) dėl svorio nuostolių laikymo metu pagal normą ___ proc. ____ kg;

iš viso ______ kg.

___________________________________________________________________________

(kiekis žodžiu)

Lieka nepateisinamas trūkumas ______ kg, perteklius ______ kg.

 

Atsisakymo nurašyti motyvai ir kiti paaiškinimai ____________________________________

___________________________________________________________________________

(vyriausiasis (vyresnysis) specialistas)

 

Su šia Valstybinės augalininkystės tarnybos prie ŽŪM specialisto išvada supažindinti materialiai atsakingi asmenys:

 

(Pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

 

_________________