LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL MOKYMOSI PAGAL ADAPTUOTĄ VIDURINIO UGDYMO PROGRAMĄ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2004 m. birželio 3 d. Nr. ISAK-839
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro
2004 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. 839
MOKYMOSI PAGAL ADAPTUOTĄ VIDURINIO UGDYMO PROGRAMĄ TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis aprašas skirtas reglamentuoti specialiųjų poreikių turinčių asmenų priėmimą mokytis pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą, ugdymo proceso organizavimo ypatumus bei mokymosi pasiekimų įteisinimą mokyklos ir asmens dokumentuose.
2. Adaptuota vidurinio ugdymo programa – valstybiniams vidurinio išsilavinimo standartams neprilygstanti dvejų metų ugdymo programa, pritaikyta specialiųjų poreikių turinčių asmenų gebėjimams ir realiam mokymosi lygiui.
3. Specialiųjų poreikių turinčio asmens mokymąsi pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą gali organizuoti bendrojo lavinimo ir profesinė mokykla, vykdanti vidurinio ugdymo programą, vyresnio kaip 21 metų specialiųjų poreikių turinčio asmens mokymąsi pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą – mokykla, vykdanti suaugusiųjų vidurinio ugdymo programą.
II. PRIĖMIMAS MOKYTIS
4. Mokytis pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą priimami specialiųjų poreikių turintys asmenys, baigę adaptuotą pagrindinio ugdymo programą (ugdymo turinio sudedamosios dalys: dalykai, dalykų grupės, privalomieji ir pasirenkamieji dalykai yra tokie patys, kaip pagrindinio ugdymo programos).
5. Asmuo mokyklos direktoriui pateikia:
6. Asmens, atvykusio į mokyklą, ir mokinio, pageidaujančio tęsti mokymąsi toje pačioje mokykloje, priėmimas mokytis pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą įforminamas vadovaujantis „Nuosekliojo mokymosi pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas tvarka“ (Žin., 2004, Nr. 18-557).
7. Specialiųjų poreikių turintis asmuo, baigęs adaptuotą pagrindinio ugdymo programą, priimamas tik į tą III pakopos profesinio mokymo programą, kuriai vykdyti pakanka adaptuotos bendrojo lavinimo dalyko programos žinių ir gebėjimų, jeigu jo pasiekimai (pagal 5.2 punkte nurodytą pažymą) leidžia tęsti mokymąsi ir įgyti kvalifikaciją.
8. Specialiųjų poreikių turintys asmenys ugdomi bendrosiose klasėse, grupėse. Atskira specialiųjų poreikių turinčių mokinių mobili grupė sudaroma, jeigu pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą klasėje mokosi ne mažiau kaip 5 specialiųjų poreikių turintys mokiniai. Jeigu klasėje mokosi mažiau specialiųjų poreikių turinčių mokinių, mobili mokinių grupė sudaroma iš visų pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą besimokančių specialiųjų poreikių turinčių mokinių.
III. UGDYMO PROCESO ORGANIZAVIMAS
9. Specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymas organizuojamas vadovaujantis Bendrojo lavinimo mokyklų 2003–2005 metų bendraisiais ugdymo planais (Žin., 2003, Nr. 44-2005; 2003, Nr. 80-3669).
10. Mokykla, vadovaudamasi pridedamu Specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymo pagal adaptuotas vidurinio ugdymo programas planu, suderinusi su tėvais ir mokiniu, atsižvelgusi į mokinio raidos sutrikimus, parengia individualų ugdymo planą dvejiems metams, sudarydama sąlygas mokinio socializacijos ugdymui ir technologijų mokymuisi.
11. Mokykla, nepažeisdama privalomo savaitinio pamokų skaičiaus, individualų ugdymo planą per mokslo metus gali koreguoti.
12. Dalyko, kurio mokymas pagrindinio ugdymo programoje buvo adaptuotas, mokymas tęsiamas tik pagal adaptuotą programą.
13. Užtikrindamas adaptuotos pagrindinio ugdymo programos tęstinumą ir atsižvelgdamas į realų mokinio pasiekimų lygį, adaptuotą vidurinio ugdymo programą bei teminį planą rengia dalyko mokytojas, konsultuojamas mokyklos specialiojo pedagogo ar logopedo, o jeigu jų nėra – pedagoginės psichologinės tarnybos specialistų.
15. Mokyklos specialiojo ugdymo komisijos raštišku teikimu mokiniui leidžiama nesimokyti 1–3 dalykų, šių dalykų savaitinės pamokos skiriamos mokytis kitų dalykų. Jei kurio nors dalyko mokinys nesimokė, jo nesimoko ir tęsdamas mokymąsi pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą.
16. Rekomenduojama per kai kurių dalykų pamokas dirbti dviem to paties dalyko mokytojams: dalyko mokytojui ir mokytojui, padedančiam specialiųjų poreikių turintiems mokiniams.
17. Visuomenei naudinga veikla siejama su mokinio socializacijos ugdymu, rengimusi savarankiškam gyvenimui, įgūdžių ugdymu ir jai skirtos valandos įskaitomos į savaitinių valandų skaičių.
18. Papildomojo ugdymo veikla gali būti vykdoma pamokų metu, panaudojant susidariusias laisvas pamokas, „langus“.
IV. DIENYNŲ PILDYMAS
20. Mokytojas specialiųjų poreikių turinčių mokinių mokymosi pagal adaptuotą dalyko programą apskaitai 3-iosios pakopos I dalies dienyne skiria atskirą lapą. Eilutėje „Dalykas, kursas, modulis“ po dalyko pavadinimo įrašoma „adaptuota“.
V. MOKYMOSI PASIEKIMŲ VERTINIMAS IR ĮTEISINIMAS
22. Mokinio pasiekimai vertinami dešimtbalės sistemos pažymiais, atsižvelgus į jo daromą pažangą ugdymo procese.
23. Specialiųjų poreikių turintis mokinys, besimokantis pagal adaptuotą vidurinio ugdymo programą, brandos egzaminų nelaiko.
Priedas
Specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymo pagal adaptuotas vidurinio ugdymo programas planas
Dalykai |
Bendrojo lavinimo branduolys (bendrasis kursas) |
Skiriamas savaitinis pamokų skaičius per dvejus metus |
||
humanitarinis profilis |
realinis profilis |
technologinis profilis |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Dorinis ugdymas |
2 |
2 |
2 |
2 |
Tikyba |
|
|
|
|
Etika |
|
|
|
|
Lietuvių kalba |
7 |
7 |
7 |
7 |
Užsienio kalba |
6 |
6 |
6 |
6 |
Užsienio kalba |
|
4 |
|
|
Socialinis ugdymas: |
4 |
|
4 |
4 |
Istorija ir politologija |
|
4 |
|
|
Geografija ir politologija |
|
|
|
|
Socialinių mokslų integruotas kursas |
|
|
|
|
Matematika |
5 |
5 |
5 |
5 |
Informacinės technologijos |
2 |
2 |
2 |
2 |
Gamtamokslinis ugdymas: |
4 |
4 |
|
4 |
Biologija |
|
|
4 |
|
Fizika ir astronomija |
|
|
4 |
|
Chemija |
|
|
4 |
|
Gamtos mokslų integruotas kursas |
|
|
|
|
Menai: |
2 |
2 |
2 |
2 |
Dailė |
|
|
|
|
Muzika |
|
|
|
|
Teatras |
|
|
|
|
Šokis |
|
|
|
|
Meninė raiška |
1 |
3 |
1 |
1 |
Kūno kultūra: |
4 |
4–6 |
4–6 |
4–6 |
Bendroji kūno kultūra |
|
|
|
|
Pasirinkta sporto šaka |
|
|
|
|
Technologijos: |
|
4–6 |
4–6 |
|
Ekonomika |
|
|
|
|
Verslo pagrindai |
|
|
|
|
· Pasirenkamieji dalykai |
|
|
|
|
Projektai |
|
|
|
|
Visuomenei naudinga veikla ir (ar) socialinė adaptacija |
|
1–2 |
1–2 |
|
IŠ VISO (privalomas profilio turinys) |
37 |
48 |
56 |
37 |
Pakraipos turinys |
|
8 |
|
23 |
Mokinių laisvai pasirinkti kursai |
|
|
|
|
Privalomas savaitinių pamokų skaičius |
28 pamokos humanitariniam ir realiniam profiliui, 30 pamokų technologiniam profiliui |
|||
PAPILDOMASIS UGDYMAS |
8 savaitinės valandos (4–11 kl. ir 4–12 kl.) |
|||
Mobilios grupės |
20 savaitinių valandų per dvejus metus realiniam ir humanitariniam profiliui, 12 savaitinių valandų technologiniam profiliui |
Pastabos: 1. Realinio profilio mokiniai, jiems pageidaujant, vietoj dviejų (jei pasirinko technologijas) ar trijų gamtos mokslų gali rinktis vieną gamtos mokslų integruotą kursą.
2. Kūno kultūros pamokos (dalis jų ar visos), gydytojui rekomendavus, gali būti skiriamos gydomajai gimnastikai.