Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL NUOSTOLINGŲ UNIVERSALIŲJŲ PAŠTO PASLAUGŲ KOMPENSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2008 m. kovo 12 d. Nr. 236

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pašto įstatymo (Žin., 1999, Nr. 36-1070; 2004, Nr. 60-2125) 3 straipsnio 2 dalies 7 punktu ir įgyvendindama 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 97/67/EB dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrų taisyklių ir paslaugų kokybės gerinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 3 tomas, p. 71) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. birželio 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/39/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 4 tomas, p. 316), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Nuostolingų universaliųjų pašto paslaugų kompensavimo taisykles (pridedama).

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Susisiekimo ministras                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2008 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 236

 

 

NUOSTOLINGŲ UNIVERSALIŲJŲ PAŠTO PASLAUGŲ KOMPENSAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1. Nuostolingų universaliųjų pašto paslaugų kompensavimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato nuostolingų universaliųjų pašto paslaugų kompensavimo atvejus bei tvarką ir yra taikomos universaliųjų pašto paslaugų teikėjui (toliau vadinama – Teikėjas).

2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Ataskaitinis laikotarpis – laikotarpis, kuriam pasibaigus rengiama metinė arba tarpinė finansinė atskaitomybė.

Finansiniai metai – laikotarpis, kuriam pasibaigus rengiama metinė finansinė atskaitomybė ir metinis pranešimas.

Nemateriali nauda – ekonominiais metodais nustatyta ir vertine išraiška nurodyta netiesioginė nauda, kurią Teikėjas gavo dėl to, kad teikė universaliąsias pašto paslaugas.

Universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostoliai neigiamas universaliųjų pašto paslaugų teikimo pajamų, gautų per tam tikrą laikotarpį, ir universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudų, patirtų per tą patį laikotarpį, skirtumas, sumažintas nematerialia nauda, gauta per tą patį laikotarpį.

Universaliųjų pašto paslaugų teikimo pajamos – Teikėjo ekonominės naudos dėl universaliųjų pašto paslaugų teikimo padidėjimas per finansinius metus.

Universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudos – universaliųjų pašto paslaugų tiesioginių, netiesioginių ir bendrųjų sąnaudų, patirtų per finansinius metus, suma.

Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos pašto įstatyme (Žin., 1999, Nr. 36-1070; 2004, Nr. 60-2125).

 

 

II. UNIVERSALIŲJŲ PAŠTO PASLAUGŲ TEIKIMO NUOSTOLIŲ KOMPENSAVIMO ATVEJAI IR TVARKA

 

3. Universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostoliai gali būti kompensuojami, kai Teikėjas šių Taisyklių nustatyta tvarka motyvuotai pareiškia, kad pagal įpareigojimą teikti universaliąsias pašto paslaugas šalies teritorijoje jis universaliąsias pašto paslaugas teikė nuostolingai.

4. Teikėjui gali būti kompensuojami tik tie universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostoliai, kurie buvo patirti, kai Teikėjas visą ataskaitinį laikotarpį universaliąsias pašto paslaugas teikė ne mažesnėmis kainomis nei universaliųjų pašto paslaugų Lietuvoje didžiausi tarifai bei universaliųjų tarptautinių pašto paslaugų didžiausi tarifai, nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. liepos 11 d. nutarimu Nr. 745 „Dėl universaliųjų pašto paslaugų didžiausių tarifų patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 80-3262).

5. Jeigu įpareigotas teikti universaliąsias pašto paslaugas Teikėjas teisės aktų nustatyta tvarka vykdė sąnaudų apskaitą pagal Universaliųjų pašto paslaugų teikėjo sąnaudų apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 1V-625 (Žin., 2005, Nr. 83-3100), bei kitų teisės aktų reikalavimus ir, atsižvelgdamas į praėjusių vienerių finansinių metų rezultatus, nustatė, kad universaliųjų pašto paslaugų teikimo įpareigojimo vykdymas buvo nuostolingas ir pagal šių Taisyklių 7.1 punkte nurodytą prognozę ateityje taip pat bus nuostolingas ir taps nesąžininga našta, jis turi teisę iki einamųjų finansinių metų gegužės 1 dienos raštu pateikti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai (toliau vadinama – Tarnyba) prašymą kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius už vienerius praėjusius paskutinius finansinius metus. Prašyme nurodomas Teikėjo pavadinimas, teisinė forma, buveinės adresas, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas, juridinio asmens kodas, pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodas (jeigu Teikėjas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas), registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie Teikėją, kaip juridinį asmenį.

6. Kartu su prašymu kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius Teikėjas pateikia finansinių metų, už kuriuos prašoma kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius:

6.1. duomenis apie pajamas, gautas iš įmonės veiklos, ir pajamas, gautas iš universaliųjų pašto paslaugų teikimo;

6.2. duomenis apie patirtas sąnaudas. Atskirai nurodomi duomenys apie universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudas, apskaičiuotas pagal Universaliųjų pašto paslaugų teikėjo sąnaudų apskaitos taisyklių nustatytus reikalavimus;

6.3. dokumentus, įrodančius ir leidžiančius patikrinti nurodytų universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolių pagrįstumą;

6.4. skaičiavimus, pagrindžiančius, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyti universaliųjų pašto paslaugų Lietuvoje didžiausi tarifai ir universaliųjų tarptautinių pašto paslaugų didžiausi tarifai yra mažesni už Teikėjo universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudas;

6.5. skaičiavimus, pagal kuriuos nustatomas Teikėjo taikytų specifinių tarifų pagrįstumas;

6.6. skaičiavimus ir dokumentus, įrodančius, kad prašomi kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostoliai susidaro tik dėl įpareigojimo teikti universaliąsias pašto paslaugas;

6.7. objektyviais kriterijais pagrįstus paaiškinimus, kurioje miesto ir kaimo gyvenamojoje vietovėje universaliosios pašto paslaugos teikiamos nuostolingai ir kurių universaliųjų pašto paslaugų naudotojų ar jų grupių Teikėjas paprastai neaptarnautų arba kurių universaliųjų pašto paslaugų neteiktų, bet dėl įpareigojimo teikti universaliąsias pašto paslaugas turi arba turės tai daryti;

6.8. skaičiavimus, pagrindžiančius dėl rezervuotųjų pašto paslaugų teikimo gautas pajamas ir patirtas sąnaudas.

7. Kartu su šių Taisyklių 6 punkte išvardytais duomenimis ir dokumentais Teikėjas pateikia:

7.1. vienerių finansinių metų, einančių po metų, už kuriuos yra prašoma kompensuoti nuostolius, universaliųjų pašto paslaugų teikimo pajamas bei sąnaudas, kurių apskaičiavimas parengiamas kaip Teikėjo veiklos prognozė;

7.2. dokumentus, įrodančius, kad Teikėjas motyvuotai kreipėsi į Tarnybą dėl universaliųjų pašto paslaugų Lietuvoje didžiausių tarifų ir universaliųjų tarptautinių pašto paslaugų didžiausių tarifų, kurie yra mažesni už universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudas, padidinimo.

8. Teikėjas kartu su prašymu kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius Tarnybai pateikia nematerialios naudos įvertinimą. Skaičiuodamas nematerialią naudą, Teikėjas privalo taikyti ekonomiškai pagrįstus metodus ir (ar) modelius, remtis savo apskaitos sistemoje sukauptais duomenimis ir Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Europos Sąjungos statistikos agentūros (EUROSTAT) ar kitų, nematerialiai naudai apskaičiuoti reikalingus duomenis kaupiančių, institucijų duomenimis.

9. Skaičiuojant nematerialią naudą, turi būti įvertintos šios nematerialios naudos rūšys:

9.1. buvimo visur nauda – nauda, kurią Teikėjas gauna turėdamas viešąjį pašto tinklą visoje šalies teritorijoje. Per šį pašto tinklą visi naudotojai gali naudotis Teikėjo teikiamomis pašto paslaugomis ir pasiekti bet kurį adresatą;

9.2. naudotojų duomenų bazės nauda – nauda, gauta atlygintinai teikiant adresų ir pašto indeksų duomenų bazės duomenis, naudojamus teikiant universaliąsias pašto paslaugas visoje šalies teritorijoje, ir (arba) nauda, gauta teikiant su šios duomenų bazės naudojimu susijusias paslaugas;

9.3. reklamos nauda – pajamos, gautos iš Teikėjo kitiems asmenims teikiamos reklamos, skelbiamos ant viešam naudojimui skirtų pašto dėžučių, kitų pašto infrastruktūros objektų ar universaliųjų pašto paslaugų teikimo vietose, ir (arba) pajamos, gautos iš reklamos universaliųjų pašto paslaugų teikimo metu;

9.4. reputacijos nauda – savireklamos teikiama nauda, kai Teikėjas, teikdamas universaliąsias pašto paslaugas ar naudodamas šių paslaugų teikimo priemones, reklamuoja save ar bet kokias savo teikiamas paslaugas, tarp jų – pašto paslaugas ir pasiuntinių paslaugas. Teikėjas gauna šią naudą dėl to, kad jo taikyti rinkodaros ir rėmimo metodai skatina naudotojus pasirinkti Teikėjo teikiamas paslaugas. Reputacijos naudos dydis turi būti siejamas su rinkodaros ir rėmimo išlaidomis, kuriomis būtų siekiama gauti tokią pačią naudą, jeigu įpareigojimo teikti universaliąsias pašto paslaugas nebūtų;

9.5. kita nemateriali nauda, susijusi su įpareigojimo teikti universaliąsias pašto paslaugas vykdymu, jeigu tokia nustatoma.

10. Į universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudas negali būti įtrauktos viešajam pašto tinklui modernizuoti skirtos investicijos, kurios yra ar turėtų būti panaudojamos nepaisant įpareigojimo teikti universaliąsias pašto paslaugas, ir kitos sąnaudos, kurių Teikėjas pagal Universaliųjų pašto paslaugų teikėjo sąnaudų apskaitos taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus negali priskirti universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąnaudoms.

11. Universaliųjų pašto paslaugų teikimo pajamas ir sąnaudas leidžiama įtraukti į apskaitą tik vieną kartą.

12. Tarnyba per 10 darbo dienų nuo šių Taisyklių 5 punkte nurodyto prašymo gavimo dienos:

12.1. priima prašymą ir apie tai raštu praneša Teikėjui; arba

12.2. nustato terminą, ne ilgesnį kaip 30 dienų nuo Tarnybos reikalavimo pateikti trūkstamus dokumentus ar duomenis gavimo dienos, šių Taisyklių 6 ir 7 punktuose nurodytiems trūkstamiems duomenims ir dokumentams pateikti ir apie tai raštu praneša Teikėjui.

13. Jeigu Teikėjas per šių Taisyklių 12.2 punkte nustatytą terminą nepateikia trūkstamų duomenų ir dokumentų, Tarnyba atsisako priimti prašymą ir per 5 darbo dienas apie tai raštu praneša Teikėjui.

14. Tarnyba per 60 dienų nuo tos dienos, kai Teikėjas pateikė visus šių Taisyklių 6 ir 7 punktuose nurodytus duomenis ir dokumentus, arba nuo tos dienos, kai Teikėjas pateikė visus duomenis ir dokumentus, kurių Tarnyba pareikalavo papildomai, įvertina prašymo pagrįstumą.

15. Tarnyba, vertindama šių Taisyklių 6 ir 7 punktuose nurodytų duomenų ir dokumentų pagrįstumą, turi teisę:

15.1. pareikalauti papildomos informacijos, būtinos prašymui ir kartu su prašymu pateiktai informacijai įvertinti bei detalizuoti;

15.2. tikrinti Teikėjo finansinės atskaitomybės sąskaitas, sąnaudų apskaitos sistemos duomenis ir kitą informaciją, pagal kurią nustatomas nuostolių dydis;

15.3. įpareigoti Teikėją pateikti audito išvadą dėl Tarnybai pateiktų duomenų, pagal kuriuos nustatomas nuostolių dydis, tikslumo.

16. Vadovaujantis teisinio tikrumo, skaidrumo ir nediskriminavimo principais, šių Taisyklių 14 punkte nurodytas terminas gali būti pratęstas motyvuotu Tarnybos direktoriaus sprendimu, tačiau ne ilgiau kaip 1 mėnesį.

17. Tarnyba, įvertinusi prašymo pagrįstumą, per 30 dienų:

17.1. parengia ir raštu pateikia Susisiekimo ministerijai vieną iš šių išvadų (pridėdama Teikėjo prašymo ir kartu su prašymu pateiktų dokumentų kopijas dėl konkretaus Teikėjo nuostolių dydžio):

17.1.1. tenkinti Teikėjo prašymą kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius, nurodant, kokią sumą kompensuoti;

17.1.2. atsisakyti tenkinti Teikėjo prašymą kompensuoti universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolius;

17.2. šių Taisyklių 17.1.1 arba 17.1.2 punkte nurodytą išvadą raštu pateikia Finansų ministerijai, Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai ir Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai (toliau vadinama – Institucijos), pridėdama Teikėjo prašymo bei kartu su prašymu pateiktų dokumentų dėl konkretaus Teikėjo nuostolių dydžio kopijas.

18. Institucijos per 20 dienų nuo šių Taisyklių 17.2 punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos pagal kompetenciją raštu pateikia Tarnybai pasiūlymus dėl Tarnybos išvados, universaliųjų pašto paslaugų Lietuvoje didžiausių tarifų ir universaliųjų tarptautinių pašto paslaugų didžiausių tarifų pakeitimo ir (arba) Teikėjo viešojo pašto tinklo charakteristikų pakeitimo, ir (arba) universaliųjų pašto paslaugų kokybės reikalavimų pakeitimo.

19. Susisiekimo ministras per 30 dienų nuo šių Taisyklių 17.1 punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos, išskyrus šių Taisyklių 21 punkte nurodytą atvejį, priima vieną iš šių įsakymų:

19.1. dėl konkretaus Teikėjo universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo. Įsakyme taip pat turi būti nurodytas kompensuojamų nuostolių dydis;

19.2. dėl atsisakymo tenkinti Teikėjo prašymą dėl universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo.

20. Universaliųjų pašto paslaugų teikimo nuostoliai kompensuojami iš Susisiekimo ministerijai tam tikslui skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų.

21. Jeigu universaliųjų pašto paslaugų kompensavimas yra valstybės pagalba, kaip ji apibrėžiama Valstybės pagalbos projektų ekspertizės atlikimo, išvadų ir rekomendacijų teikimo valstybės pagalbos teikėjams, valstybės pagalbos pranešimų ir kitos informacijos, susijusios su valstybės pagalba, pateikimo Europos Komisijai ir kitoms suinteresuotoms institucijoms taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 6 d. nutarimu Nr. 1136 (Žin., 2004, Nr. 137-4987; 2006, Nr. 92-3636; 2007, Nr. 18-658), susisiekimo ministras šių Taisyklių 19.1 punkte nurodytą įsakymą priima tik tada, kai Susisiekimo ministerija pati arba gavusi Europos Bendrijų Komisijos išvadą, nusprendžia, kad valstybės pagalbos teikimas yra suderinamas su bendrąja rinka pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties (Žin., 2004, Nr. 2-2) nuostatas.

22. Jeigu valstybės pagalbos teikimas yra nesuderinamas su bendrąja rinka, susisiekimo ministras priima šių Taisyklių 19.2 punkte nurodytą įsakymą.

23. Tarnyba, šių Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka gavusi Institucijų pasiūlymus dėl universaliųjų pašto paslaugų Lietuvoje didžiausių tarifų ir universaliųjų tarptautinių pašto paslaugų didžiausių tarifų pakeitimo, per 60 dienų nusprendžia dėl pasiūlymų pakeisti universaliųjų pašto paslaugų didžiausius tarifus pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

24. Tarnyba, šių Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka gavusi institucijų pasiūlymus dėl Tarnybos išvados, Teikėjo viešojo pašto tinklo charakteristikų ir (ar) universaliųjų pašto paslaugų kokybės reikalavimų pakeitimo, per 5 dienas persiunčia reikiamą medžiagą Susisiekimo ministerijai, kuri, išnagrinėjusi pateiktą medžiagą, per 30 dienų nusprendžia dėl universaliųjų pašto paslaugų teikėjo viešojo pašto tinklo charakteristikų ir (ar) universaliųjų pašto paslaugų kokybės reikalavimų pakeitimo.

25. Rengiant ir teikiant pasiūlymus, kaip nurodyta šių Taisyklių 18 punkte, turi būti atsižvelgta į siūlomų priemonių tikslingumą, sąnaudas ir kitus veiksnius, galinčius turėti įtakos universaliųjų pašto paslaugų kompensavimo priemonių įgyvendinimo ir funkcionavimo efektyvumui.

26. Tarnybos ir kitų institucijų priimti teisės aktai, veiksmai arba neveikimas, susiję su šių Taisyklių taikymu ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_________________