VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS

PRIE ŪKIO MINISTERIJOS VIRŠININKO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2010 m. spalio 29 d. Nr. 1R-115

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2008, Nr. 123-4657; 2009, Nr. 75-3062, Nr. 81-4228) 364 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktų nuostatomis:

1. Tvirtinu Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos patikrinimų atlikimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos viršininko 2010 m. birželio 2 d. įsakymą Nr. 1R-70 „Dėl Valstybinės ne maisto inspekcijos prie Ūkio ministerijos patikrinimų tvarkos aprašo pakeitimo“.

 

 

Inspekcijos viršininkas                                                          Ramūnas Lebedys

 

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės ne maisto produktų

inspekcijos prie Ūkio ministerijos

viršininko 2010 m. spalio 29 d.

įsakymu Nr. 1R-115

 

VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos (toliau – Inspekcija) patikrinimų atlikimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato Inspekcijos vykdomų ūkio subjektų veiklos patikrinimų atlikimo pagrindus, patikrinimų atlikimo ir jų rezultatų įforminimo tvarką, vykdant ne maisto gaminių ir paslaugų (toliau – ne maisto produktų, produktų) rinkos priežiūrą bei nagrinėjant vartotojų skundus.

2. Patikrinimus atlieka Inspekcijos valstybiniai inspektoriai ar kiti Inspekcijos pareigūnai (toliau – pareigūnai), kuriems Inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo šio aprašo nustatyta tvarka paveda atlikti patikrinimus.

3. Patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 52-1673; 2004, Nr. 25-757), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2008, Nr. 123-4657; 2009, Nr. 75-3062; 2010, Nr. 81-4229), Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu (Žin., 2003, Nr. 70-3170; 2007, Nr. 69-2720), Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatais, patvirtintais ūkio ministro 2010 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 4-693 (Žin., 2010, Nr. 111-5666), šuo aprašu ir kitais teisės aktais.

4. Patikrinimo rezultatai įforminami Inspekcijos viršininko 2008 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 1R-50 „Dėl tipinių procesinių dokumentų formų pakeitimo ir patvirtinimo” (Informaciniai pranešimai, 2008, Nr. 36(1)-519, Nr. 40(1)-567) ir 2005 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 1R-79 „Dėl įgaliojimų suteikimo surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas, priimti nutarimus ir skirti administracines nuobaudas bei administracinio teisės pažeidimo byloje formų ir jų užpildymo taisyklių patvirtinimo” (Žin., 2005, Nr. 80-2930; 2007, Nr. 66-2598) patvirtintose tipinėse dokumentų formose dviem, vienodą juridinę galią turinčiais, egzemplioriais.

5. Patikrinimų dokumentai registruojami nustatytos formos registruose, vadovaujantis Inspekcijos viršininko įsakymu patvirtintu dokumentų registrų sąrašu.

6. Dokumentai įforminami laikantis Dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2001 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 19 „Dėl dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo” (Žin., 2001, Nr. 30-1009, 2006, Nr. 60-2169), reikalavimų. Taisymai turi būti patvirtinti dokumentą surašiusio pareigūno parašu. Teisės akto paskelbimo šaltinio nuorodos rašomos pagal Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. 104 (Žin., 1998, Nr. 87-2416; 2002, Nr. 50-1923; 2007, Nr. 19-729), reikalavimus.

7. Informacija apie Inspekcijos atliekamą patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas.

 

II. ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ PAGRINDAI

 

8. Ūkio subjektų veiklos patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai.

9. Planinių patikrinimų pirminis tikslas – informacijos apie ūkio subjektą vertinimas ir metodinės pagalbos ūkio subjektui teikimas.

10. Planinis ūkio subjektų patikrinimas atliekamas pagal Inspekcijos struktūrinio padalinio, esančio apskrityje, vedėjo patvirtintą mėnesio patikrinimų planą, kuris sudaromas vadovaujantis Inspekcijos viršininko patvirtintu ketvirčio patikrinimo planu.

11. Planavimo kriterijai skirstomi į privalomus ir kintamus:

11.1. Privalomi kriterijai, susiję su ataskaitomis, teikiamomis Europos Sąjungai:

11.1.1. su nustatyta kontrolės apimtimi (naftos produktai, LOJ (lakieji organiniai junginiai) – monitoringas);

11.1.2. su nenustatyta kontrolės apimtimi (pagal tikslines Europos Sąjungos užklausas).

11.2. Kintami kriterijai:

11.2.1. nustatyti ne maisto produktų neatitikimai teisės aktų reikalavimams;

11.2.2. rastų pavojingų ne maisto produktų skaičius;

11.2.3. vartotojų skundų skaičius procentais nuo bendro patikrinimų skaičiaus.

12. Patvirtintas patikrinimų planas ir jo pakeitimai skelbiami interneto svetainėje per 3 darbo dienas po patikrinimų plano patvirtinimo ar jo pakeitimo.

13. Inspekcija, prieš pradėdama ūkio subjekto veiklos planinį patikrinimą, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų, privalo ūkio subjektą raštu arba elektroniniu būdu informuoti apie numatomą vykdyti patikrinimą, nurodyti atliekamo patikrinimo pagrindą, terminą, dalyką ir pateikti preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti Inspekcijai, sąrašą.

14. Pranešimas apie planinį patikrinimą rengiamas pagal Inspekcijos viršininko 2008 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. 1R-163 patvirtintą pranešimo formą.

15. Neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindai:

15.1. Gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ar kitos kompetentingos valstybės institucijos prašymą;

15.2. Turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl ūkio subjekto veikos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų;

15.3. Siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ūkio subjekto veiklos Inspekcijos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai (pakartotiniai patikrinimai) ir įgyvendinti Inspekcijos priimti sprendimai;

15.4. Gavus vartotojo skundą;

15.5. Jeigu neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato įstatymas ar Vyriausybės priimtas teisės aktas.

16. Inspekcija atlieka ūkio subjekto neplaninį patikrinimą pagal gautą anoniminį skundą dėl konkretaus ūkio subjekto veiksmų ar neveikimo tik tuo atveju, kai yra Inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens sprendimas dėl konkretaus anoniminio skundo tyrimo.

 

III. PAVEDIMŲ ATLIKTI PATIKRINIMĄ IŠRAŠYMAS

 

17. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 24 d. nutarimu Nr. 1150 (Žin., 1998, Nr. 85-2373), Inspekcijos pareigūnas, atliekantis ūkio subjekto veiklos patikrinimą, privalo turėti Inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens pasirašytą pavedimą.

18. Pavedimai išrašomi vadovaujantis Inspekcijos viršininko 2008 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-50 patvirtintą pavedimo formą (Informaciniai pranešimai, 2008, Nr. 36(1)-519, Nr. 40(1)-567). Pavedime turi būti nurodyta pareigūno, kuriam pavesta patikrinti ūkio subjektą, vardas ir pavardė, pareigos, tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas ir adresas, patikrinimo rūšis ir trukmė, vietovė ir konkreti diena, kurią bus tikrinama.

19. Kiekvienam ūkio subjekto veiklos patikrinimui rašomas atskiras pavedimas. Pavedimas turi būti pridedamas prie patikrinimo dokumentų.

20. Inspekcijos pareigūnui, nuvykus atlikti patikrinimo ir neradus ūkio subjekto, pavedimas laikomas negaliojančiu, apie šį faktą atžymint registre.

 

IV. PATIKRINIMO ATLIKIMO TVARKA

 

21. Inspekcijos pareigūnas, atvykęs atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą, prisistato ūkio subjekto vadovui ar jo įgaliotam asmeniui, pateikia valstybės tarnautojo pažymėjimą, pavedimą atlikti patikrinimą, jį užregistruoja patikrinimų žurnale, skirtame valstybinių kontrolės institucijų pareigūnų atliekamiems patikrinimams registruoti (toliau – žurnalas). Inspekcijos pareigūnas žurnale įrašo pilną Inspekcijos pavadinimą, pavedimo numerį, pareigūno atliekančio patikrinimą vardą, pavardę ir pareigas, patikrinimo datą ir žurnale pasirašo. (Žurnale pasirašo visi Inspekcijos išduotame pavedime nurodyti asmenys.) Jeigu ūkio subjektas žurnalo nepateikia, pareigūnas apie tai pažymi patikrinimo akte.

22. Inspekcijos pareigūnas, pradėdamas patikrinimą, paprašo ūkio subjekto pateikti dokumentus, reikalingus patikrinimui atlikti ir paskirti atsakingą asmenį dalyvauti patikrinime.

23. Atsisakydamas teikti dokumentus, ūkio subjektas turi raštu nurodyti priežastį, dėl kurios negali pateikti dokumentų, ar nurodyti, kokiam verslą prižiūrinčiam subjektui šie dokumentai yra pateikti. Verslą prižiūrintys subjektai Vyriausybės nustatyta tvarka tarpusavyje keičiasi jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinais dokumentais, kuriuos jiems yra pateikę ūkio subjektai.

24. Tikrinamoje ūkio subjekto teritorijoje Inspekcijos pareigūnas privalo laikytis Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nustatytų reikalavimų. Į ūkio subjekto sandėlius, cechus, kitas pagalbines patalpas inspektorius gali eiti tik lydimas ūkio subjekto atstovo. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nuostatomis ūkio subjekto nustatytos tvarkos pažeidimas vertinamas kaip Inspekcijos pareigūno darbo drausmės pažeidimas.

25. Jeigu pareigūnas neįleidžiamas į ūkio subjekto patalpas, jam nepateikiami ar nuslepiami patikrinimui būtini dokumentai, klaidingai suteikiamos žinios ar kitaip kliudoma atlikti tikrinimą, nevykdomi kiti teisėti pareigūno reikalavimai ir įpareigojimai (nurodymai), vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) 189 6 str., surašomas administracinio teisės pažeidimo protokolas, kuris per 3 dienas išsiunčiamas atitinkamo miesto (rajono) apylinkės teismui sprendimui priimti.

26. Inspekcijos pareigūnas ūkio subjekto veiklos patikrinimą pradeda nuo tikrinimo, ar neprekiaujama pavojingais produktais, kurie yra nustatyti ir paskelbti Inspekcijos interneto svetainėje ir Europos Sąjungos skubaus keitimosi informacija apie pavojingus vartotojų sveikatai gaminius sistemoje (RAPEX), ar pašalinti ankstesnio patikrinimo metu nustatyti pažeidimai. Po to prekės tikrinimui atrenkamos atsitiktinės atrankos būdu.

27. Atrenkamas prekių kiekis mažmeninėje prekyboje ne mažiau kaip 8 skirtingų gaminių grupių, o didmeninėje – ne mažiau kaip 3 prekių pavyzdžių ženklinimo reikalavimų atitikimui nustatyti. Statybos produktams tipų skaičius nereglamentuojamas.

 

V. BANDINIŲ PAĖMIMAS

 

28. Ne maisto produktų bandiniai paimami tirti, vykdant produktų saugos ir atitikties tikrinimus, vadovaujantis Gaminių bandinių paėmimo ir apmokėjimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. 1103 (Žin., 2001, Nr. 80-2792; 2006, Nr. 136-5175). Už ne maisto produktų bandymus, ekspertizes apmokama vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 1150 patvirtinta Valstybinės produktų saugos ekspertizės atlikimo ir apmokėjimo tvarka (Žin., 2001, Nr. 83-2888).

29. Tiriant vartotojų skundus, už bandinius apmokama vadovaujantis Apmokėjimo už prekių ir paslaugų ekspertizę ar laboratorinius tyrimus tvarkos aprašu, patvirtintu ūkio ministro 2008 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 4-147 „Dėl apmokėjimo už prekių ir paslaugų ekspertizę ar laboratorinius tyrimus tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 44-1656).

30. Naftos produktų bandiniai imami vadovaujantis Naftos produktų tikrinimo ir bandinių ėmimo taisyklėmis, patvirtintomis Inspekcijos viršininko 2008 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. 1R-48, įforminant Inspekcijos viršininko 2008 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1R-176 patvirtintą Naftos produktų bandinių paėmimo tirti aktą (3 egz.).

31. Bandinys paimamas pagal konkretaus gaminio bandinių paėmimo tirti normatyvinį dokumentą, laikomas, gabenamas ir pristatomas į laboratoriją pagal konkretaus gaminio normatyvinį dokumentą.

32. Paimant bandinius, turi dalyvauti gamintojas, platintojas, paslaugos teikėjas ar jų įgaliotas asmuo.

33. Bandiniai paimami apžiūrėjus gabenamąją ir prekinę tarą, ženklinimą, žymėjimą, plombavimą, komplektiškumą, patikrinus gaminių lydimuosius dokumentus (tiekėjo atitikties deklaraciją, siuntos identifikavimo rekvizitus juridinę galią turinčiuose buhalterinės apskaitos dokumentuose).

34. Atrinkdamas ne maisto produkto bandinį, Inspekcijos pareigūnas išsiaiškina atrenkamo bandymams atlikti ne maisto produkto importuotoją (gamintoją) iki bandinio perdavimo laboratorijai.

35. Ne maisto produktų, turinčių aiškius defektus, pvz., kosmetikos gaminiai – turintys juslinius gedimo požymius, bandiniai laboratoriniam tyrimui neimami (išimtis – pardavėjo ar vartotojo prašymu atliekamiems tyrimams).

36. Fasuotų ne maisto produktų bandiniai paimami originalioje taroje.

37. Nefasuotų ne maisto produktų bandiniai paimami ir įpakuojami taip, kad nenukentėtų jų sauga ir kokybė, kad nepasikeistų jų savybės, kad imama medžiaga nepatektų (neišbyrėtų, neišsilietų) į aplinką.

38. Bandiniai turi būti numeruojami, ženklinami, jeigu reikia, sudedami į tarą, kuri turi būti antspauduojama arba plombuojama, ir siunčiami į laboratoriją su Inspekcijos pareigūno ir gamintojo, platintojo, paslaugos teikėjo ar jų įgalioto asmens pasirašytu bandinių paėmimo tirti aktu, patvirtintu Inspekcijos viršininko 2010-10-29 įsakymu Nr. 1R-114 „Dėl Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos bandinių paėmimo tirti akto formos patvirtinimo“.

39. Surašomi 3 bandinių paėmimo tirti akto egzemplioriai. Pirmas akto egzempliorius paliekamas gamintojui, platintojui, paslaugos teikėjui ar jų įgaliotam asmeniui, antrą egzempliorių pasiima Inspekcijos pareigūnas, trečias akto egzempliorius su bandiniu pristatomas į laboratoriją.

40. Jeigu gamintojas, platintojas, paslaugos teikėjas ar jų įgaliotas asmuo nepasirašo bandinių paėmimo tirti akto, pakviečiami du liudininkai jo pasirašyti. Liudininku gali būti kviečiamas bet kuris pilnametis veiksnus fizinis asmuo.

41. Už tinkamą bandinio pateikimą laboratorijai atsako Inspekcijos pareigūnas, paėmęs bandinį.

 

VI. PATIKRINIMO AKTŲ SURAŠYMO TVARKA

 

42. Inspekcijos pareigūnas, atlikęs ūkio subjekto veiklos patikrinimą, surašo Inspekcijos viršininko 2008 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 1R-50 „Dėl dokumentų formų patvirtinimo ir paskelbimo oficialaus leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“ (Informaciniai pranešimai, 2008, Nr. 40-567) patvirtintos formos patikrinimo aktą.

43. Inspekcijos pareigūnas ar pareigūnai, atlikę ūkio subjekto patikrinimą ir patikrinę vieną ar kelias ne maisto produktų grupes, atskirai kiekvienai ne maisto produktų grupei surašo patikrinimo aktą. Jeigu už nustatytus pažeidimus atsakingam asmeniui surašomas administracinės teisės pažeidimo protokolas, tai šiame protokole nurodomi su pažeidimais susiję patikrinimo aktai.

44. Jeigu, atliekant ūkio subjekto veiklos patikrinimą, nustatomas pavojingas ne maisto produktas, dėl šio produkto surašomas atskiras patikrinimo aktas.

45. Keliems Inspekcijos padaliniams, esantiems apskrityse, atlikus to paties ūkio subjekto tikslinį patikrinimą ir nustačius pavojingą(-us) ne maisto produktą(-us), surašomi kiekvieno Inspekcijos padalinio patikrinimo aktai, sprendimai dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo ir vienas Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo pažeidimo protokolas. Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo pažeidimo protokolą surašo Inspekcijos padalinio, esančio apskrityje, vedėjas, kurio teritorijoje yra ūkio subjekto buveinė arba kuris pirmas priėmė sprendimą dėl pavojingo produkto.

46. Su patikrinimo aktu pasirašytinai supažindinamas ūkio subjekto vadovas arba jo įgaliotas asmuo. Ūkio subjekto vadovui ar jo įgaliotam asmeniui atsisakius pasirašyti patikrinimo dokumentus, Inspekcijos pareigūnas apie tai pažymi patikrinimo akte ar surašo aktą dėl atsisakymo pasirašyti ir prideda prie patikrinimo akto.

47. Vykdant rinkos priežiūrą, patikrinimo akto pradžios data yra laikoma Inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens pavedime nurodyta data, kuri turi sutapti su ūkio subjekto patikrinimų žurnale (jeigu ūkio subjektas jį pateikia) įrašoma registracijos data. Patikrinimo akto baigimo data yra laikoma data, kai supažindinamas ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Patikrinimo aktas registruojamas, t. y. įrašoma data ir registracijos numeris, kai patikrinimo aktą pasirašo (ar kitokiu būdu supažindinamas) tikrinamo ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo.

48. Tiriant vartotojo skundą, patikrinimo akto pradžios data yra laikoma data nuo vartotojo ne maisto produkto apžiūrėjimo pirkimo vietoje arba namuose. Jeigu produktas išvežtas į garantinį servisą, parduotuvę ar grąžintas paslaugos teikėjui pataisyti – nuo atėjimo pas ūkio subjektą ir užsiregistravimo ūkio subjekto patikrinimų žurnale. Patikrinimo akto baigimo data yra laikoma data, kai su patikrinimo aktu pasirašytinai supažindinami patikrinime dalyvavę asmenys ir ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Patikrinimo aktas registruojamas, t. y. įrašoma data ir registracijos numeris, kai patikrinimo aktą pasirašo (ar kitokiu būdu supažindinamas) ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo.

49. Patikrinimo aktai surašomi dviem egzemplioriais. Vienas patikrinimo akto egzempliorius su prie patikrinimo akto pridėtais dokumentais (originalais) saugomas Inspekcijos struktūriniame padalinyje, atlikusiame ūkio subjekto veiklos patikrinimą. Antras patikrinimo akto egzempliorius įteikiamas ūkio subjekto vadovui arba jo įgaliotam asmeniui.

 

VII. PROCEDŪROS, NUSTAČIUS PAVOJINGĄ PRODUKTĄ.

RINKOS RIBOJIMO PRIEMONIŲ TAIKYMAS

 

50. Ne maisto produktų tikrinimas ir rinkos ribojimo priemonių taikymas atliekamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymu, Produktų pateikimo į rinką ribojimo priemonių taikymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 2 d. nutarimu Nr. 439 (Žin., 2002, Nr. 35-1307; 2004, Nr. 177-6547), Veiksmų, gavus pranešimą apie pavojingą gaminį, tvarkos aprašu, patvirtintu Inspekcijos viršininko 2009 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 1R-11, Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (EB) Nr. 765/2008, nustatančiu rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinančiu Reglamentą (EEB) Nr. 339/93.

51. Sprendimą dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo priima Inspekcijos viršininko įgalioti Inspekcijos pareigūnai. Inspekcijos pareigūnas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo16 straipsnio nuostatomis, priima vieną iš šio įstatymo 17 straipsnyje nurodytų sprendimų dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo:

51.1. sprendimą dėl ne maisto produkto atitikties saugos reikalavimams įvertinimo;

51.2. sprendimą laikinai uždrausti tiekti, siūlyti tiekti į rinką ir demonstruoti produktą;

51.3. sprendimą dėl laikinai uždrausto tiekti, siūlyti tiekti į rinką ir demonstruoti produkto leidimo tiekti į rinką;

51.4. sprendimą dėl pavojingo produkto.

52. Sprendimų dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo formos patvirtintos Inspekcijos viršininko 2008 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. 1R-50.

53. Jeigu yra pagrįstų įtarimų, kad ne maisto produktas yra pavojingas ir Inspekcija negali to įvertinti, Inspekcija užsako bandymus ar valstybinę produktų saugos ekspertizę, vadovaudamasi Valstybinės produktų saugos ekspertizės atlikimo ir apmokėjimo tvarka bei Skubaus keitimosi informacija apie pavojingus vartotojų sveikatai ir saugai gaminius tvarkos aprašu, patvirtintu Inspekcijos viršininko 2010 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 1R-78.

54. Sprendimas dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo surašomas 3 (trimis) egzemplioriais. Sprendimą pasirašo jį priėmęs Inspekcijos pareigūnas ir ūkio subjekto vadovas arba jo įgaliotas asmuo. Jei ūkio subjekto vadovas ar įgaliotas asmuo pasirašyti atsisako, apie tai pažymima sprendime.

55. Inspekcijos viršininko sprendimu gali būti nustatomos išankstinės ne maisto produktų prekybos sąlygos, kuriomis siekiama užtikrinti produkto, galimai keliančio riziką, saugą.

56. Sprendimą laikinai uždrausti tiekti, siūlyti tiekti į rinką ir demonstruoti ne maisto produktą, priima Inspekcijos viršininkas arba jo įgaliotas asmuo.

57. Jei Inspekcijos pareigūnas priima sprendimą laikinai draudžiantį tiekti į rinką produktą, o ūkio subjektas siekia pašalinti nustatytus saugos reikalavimų neatitikimus ir tiekti produktą į rinką, ūkio subjektas privalo raštu kreiptis į Inspekcijos pareigūną, priėmusį sprendimą laikinai uždrausti tiekti produktą į rinką, nurodydamas, kaip bus pašalinti nustatyti saugos reikalavimų neatitikimai.

58. Inspekcijos pareigūnas, įvertinęs patikrinimo medžiagą, valstybinės produktų saugos ekspertizės išvadas, nustatęs, kad pašalinti produkto saugos reikalavimų neatitikimai ir produktas yra saugus, priima sprendimą leisti tiekti į rinką laikinai uždraustą produktą.

59. Inspekcijos pareigūnas, nustatęs, kad produktas pavojingas, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 3 (tris) dienas, raštu kreipiasi į ūkio subjektą, kad šis vykdytų Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo atitinkamai 8, 9 ar 10 straipsniuose nustatytus reikalavimus ir iki nurodyto termino praneštų Inspekcijai, kokių imasi veiksmų, kad užtikrintų minėtų įstatymo reikalavimų vykdymą ir pateiktų duomenis apie produkto pateikimą į rinką ir nustatyta tvarka patvirtintus realizavimo dokumentus.

60. Inspekcijos pareigūnas, priėmęs sprendimą dėl pavojingo produkto, surašo Produktų saugos įstatymo pažeidimo protokolą, patvirtintą Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2008-09-30 įsakymu Nr. 1-169 (Žin., 2008, Nr.117-4471; 2009, Nr. 120-5188) ir kartu su tyrimo medžiaga per 3 (tris) darbo dienas jį perduoda Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai.

61. Inspekcijos struktūrinio padalinio, esančio apskrityje, vedėjas per 1 (vieną) darbo dieną nuo sprendimo taikyti rinkos ribojimo priemonę priėmimo dienos privalo elektroniniu paštu išsiųsti elektroninę priimto sprendimo versiją Analizės ir komunikacijų skyriui, kuris per 1 (vieną) darbo dieną nuo elektroninės sprendimo versijos gavimo dienos „Valstybės žinios“ priedui „Informaciniai pranešimai“ išsiunčia pranešimą dėl minėto sprendimo paskelbimo ir apie priimtus sprendimus informuoja vartotojų asociacijas.

62. Inspekcijos struktūrinio padalinio, esančio apskrityje, vedėjas per 1 (vieną) darbo dieną nuo sprendimo taikyti rinkos ribojimo priemonę priėmimo dienos privalo elektroniniu paštu išsiųsti bandymų protokolą, 3 (tris) nuotraukas ir užpildytą pranešimo RAPEX formą Analizės ir komunikacijų skyriui, kuris per 1 (vieną) darbo dieną nuo elektroninės versijos gavimo dienos išsiunčia informaciją RAPEX kontaktiniam taškui.

63. Kai nustatomi gaminiai, kuriems yra taikomos nacionalinės taisyklės, vadovaujamasi Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 764/2008, nustatančiu procedūras, susijusias su tam tikrų nacionalinių techninių taisyklių taikymu kitoje valstybėje narėje teisėtai parduodamiems gaminiams.

64. Ūkio subjektai Inspekcijos sprendimus dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo per 20 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos gali apskųsti teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

VIII. PROCEDŪROS, NUSTAČIUS ADMINISTRACINĮ TEISĖS PAŽEIDIMĄ

 

65. Inspekcijos pareigūnas, ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatęs administracinės teisės pažeidimą, surašo administracinio teisės pažeidimo protokolą ir atlieka kitus veiksmus, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksu ir Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos administracinio teisės pažeidimų protokolo ir nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formų užpildymo taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2005 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 1R-79 (Žin., 2005, Nr. 80-2930; 2007, Nr. 66-2598), nuostatomis.

66. Inspekcijos pareigūnas turi teisę reikalauti iš ūkio subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens pateikti su administraciniu teisės pažeidimu susijusių dokumentų kopijas, patvirtintas nustatyta tvarka.

67. Jeigu už nustatytus administracinės teisės pažeidimus atsakingas vienas asmuo, prie administracinės teisės pažeidimo protokolo prijungiami visi patikrinimo aktai.

68. Administracinės bylos nagrinėjamos pagal pažeidimo padarymo vietą. Išimtiniais atvejais administracinę bylą galima nagrinėti Inspekcijos struktūrinio padalinio, esančio apskrityje, patalpose, jeigu pažeidėjas sutinka ir jam tinkamai pranešta.

69. Nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje gali būti apskųstas atitinkamam apygardos administraciniam teismui pagal nutarimą priėmusio Inspekcijos struktūrinio padalinio (jo pareigūno), esančio apskrityje, buvimo vietą Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

IX. TEISĖS AKTŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMŲ ŠALINIMO KONTROLĖ

 

70. Jeigu tikrinant ūkio subjekto veiklą nustatyti teisės aktų reikalavimų pažeidimai, pažeidimą nustatę Inspekcijos pareigūnai vykdo pažeidimų šalinimo kontrolę, t. y. atlieka to ūkio subjekto pakartotinį patikrinimą.

71. Patikrinimas, atliekamas pagal vartotojo skundą, nelaikomas pakartotiniu patikrinimu.

72. Dėl ūkio subjekto neplaninio (pakartotinio) patikrinimo atlikimo sprendimą priima Inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo motyvuotu Inspekcijos pareigūno teikimu.

73. Inspekcijos pareigūnas, atlikdamas neplaninį (pakartotinį) ūkio subjekto veiklos patikrinimą, patikrinimo akte nurodo, ar buvo pašalinti ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų pažeidimai.

74. Pirmaisiais metais po ūkio subjekto veiklos, dėl kurios Inspekcija atlieka priežiūrą, pradžios šiam subjektui už per pirmąjį planinį patikrinimą nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, ūkio subjektui netaikomos poveikio priemonės ir nustatomas protingas (paprastai ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas pažeidimams ištaisyti. Nuostatos netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą pažeidimams ištaisyti Inspekcija netaiko, jeigu tai susiję su ne maisto produkto sauga ir poveikio priemonės yra būtinos ir neišvengiamos, siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui.

 

X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

75. Inspekcija konsultuoja ūkio subjektus Inspekcijos kompetencijos klausimais ir savo veikloje taiko išankstinio įsipareigojimo dėl teisės aktų nuostatų taikymo principą (binding ruling principą), reiškiantį tai, kad Inspekcija išankstiniu patvirtinimu pritarusi ūkio subjekto paaiškinimui, kaip šis ketina laikytis tam tikrų teisės aktų reikalavimų, vėliau yra saistoma savo patvirtinimo, išskyrus atvejus, numatytus Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 363 straipsnyje.

76. Ūkio subjektai turi teisę apskųsti Inspekcijos pareigūnų veiksmus Inspekcijos viršininkui.

 

_________________