LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS

I N F O R M A C I N I S   P R A N E Š I M A S

 

APIE EKSPERTIZĖS RANGOVŲ VEIKLĄ 2011 METAIS

 

2012 m. balandžio 16 d.

Vilnius

 

Aplinkos ministerija informuoja projektuotojus ir statytojus (užsakovus) apie statinių projektuose pasitaikančias klaidas ir galiojančių teisės aktų pažeidimus, nustatytas dažniausiai pasitaikančias priežastis, kodėl statiniai neatitinka esminių statinio reikalavimų. Pranešimas parengtas pagal ekspertizės rangovų pateiktas ataskaitas apie 2011 m. atliktas statinių projektų ir statinių ekspertizes.

2011 metais atliktos 2123 bendrosios ir 916 dalinės statinių projektų ekspertizės.

1. Dažniausiai statinių projektuose pasitaikantys trūkumai:

– bendrojoje dalyje ne visada pateikiamas projekto dokumentų sudėties žiniaraštis, gautų pritarimų, suderinimų sąrašas, projekto sudedamųjų dalių aiškinamieji raštai;

– pateikiamos nuorodos į negaliojančius statybos normatyvinius dokumentus, standartus, techninius liudijimus, projektai rengiami ant negaliojančios toponuotraukos (STR 1.05.06:2010 26 punktas);

– projektuojamo objekto sklypo vertikalusis planas (sklypo aukščių planas) rengiamas nesilaikant nustatytų reikalavimų, dažnai nerengiamas (STR 1.05.06:2010 8 priedo 7.4.3 punktas);

– projekto (projekto dalies) vadovai dažnai nerengia projekto sudėties žiniaraščio, nesuderina atskirų projekto dalių sprendinių;

– rekonstruojamų ir remontuojamų statinių projektuose nepateikiamas esamų konstrukcijų ir jų elementų būklės įvertinimas, paaiškinimai, kaip jos atitinka funkcinę paskirtį (STR 1.05.06:2010 8 priedo 9.1.1 punktas);

– nėra pastatų energinio naudingumo skaičiavimų, neskaičiuojama ir neįrašoma pastato energinio naudingumo klasė (kai privaloma pagal STR 2.01.09:2005 8.2, 9, 26 punktus);

– vandentiekio ir nuotekų šalinimo dalyje nenurodomi geriamojo vandens poreikiai buičiai, gamybai, gaisrų gesinimui, nuotekų kiekiai, nepateikiami projektinių sprendinių techniniai rodikliai;

– neaprašoma esamų šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo įrenginių, vamzdynų, ortakių techninė būklė, jų panaudojimo galimybės, į sąnaudų žiniaraščius neįtraukiami esamų sistemų išmontavimo darbai (STR 1.05.06:2005 8 priedo 21.1.1 punktas);

– lietaus ir paviršinių nuotekų kiekiai nuo pastatų stogų ir sklypo teritorijos skaičiuojami nesilaikant STR 2.07.01:2003 9 priedo reikalavimų.

2. Pagrindinės projektinių sprendimų klaidos ir neracionalūs sprendimai:

– techninė specifikacija rengiama kaip apibendrintas universalus aprašymas, dažnai kopijuojamos kitų objektų specifikacijos, todėl neatspindi statybos objekto techninių ir technologinių ypatumų. Techninei specifikacijai neskiriamas pakankamas dėmesys, nors pagal STR 1.05.06:2010 30 punkto nuostatas jai teikiama viršenybė kitų projekto dalių atžvilgiu sprendžiant projekto dokumentuose randamus neatitikimus ar prieštaravimus;

– techninėje specifikacijoje nepateikiami pakankami techniniai reikalavimai statybos produktams, todėl statybos proceso metu kyla ginčų, kai rangovai nori naudoti žemesnių techninių charakteristikų gaminius;

– nenurodomi sklypo teritorijoje vyraujantys gruntai, gruntinio vandens lygiai, todėl sunku spręsti apie hidroizoliacijos, drenažo ir vandens pažeminimo įrenginių būtinumą;

– projektų sklypo sutvarkymo (sklypo plano) dalyje nerengiamos žemės darbų kartogramos, nėra atvežamo ir išvežamo grunto kiekio skaičiavimų;

– statybvietės plane (projekto pasirengimo statybai ir statybos darbų organizavimo dalis) trūksta statybos darbų organizavimo sprendinių – nepažymėti laikini inžineriniai tinklai, kėlimo kranų ir kitų stacionarių mechanizmų pastatymo vietos, transporto judėjimo kryptys ir pan.;

– projekto konstrukcijų dalyje dažnai nepateikiami inžineriniai skaičiavimai, privalomi pagal STR 1.05.06:2010 8 priedo 9.3 punktą;

– nepateikiamas gesinimo darbams skirtų priemonių išdėstymo planas nurodant vandens ėmimo vietas, technikos išdėstymo aikšteles ir (ar) privažiavimo kelius, kitas gesinimo ir gelbėjimo darbų galimybes ir priemones (STR 1.05.06:2010 8 priedo 41.4.4 punktas);

– pastatų elektros schemos sudaromos nesilaikant elektrotechninių standartų ir bendrų elektros schemų sudarymo principų, neteisingai parenkamos vartotojo kategorijos elektros tiekimo požiūriu, neteisingai skaičiuojama elektros energijos vartotojų reikalaujama elektros galia;

– vandentiekio ir nuotekų šalinimo tinklų projektuose dažnai parenkami minimalūs nuolydžiai, neužtikrinantys tinklo savivalos proceso, projektuojami per dideli atstumai tarp šulinių ir per maži šulinių skersmenys;

– nuotekų valyklų su nuotekų tinklais projektuose pateikiami parinktų sertifikuotų modulinių įrenginių pasai neatliekant šių įrenginių technologinių skaičiavimų, nors parinkti moduliniai įrenginiai, juos patikrinus pagal atliktus technologinius skaičiavimus, ne visada užtikrina normatyvinę nuotekų išvalymo kokybę. Projektuose nurodomi parinktų modulinių valymo įrenginių gamintojai, taip pažeidžiant laisvos konkurencijos principus.

3. Nustatyta atvejų, kai statinių, kurių statybos darbams pirkti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas, ir statinių, įrašytų į valstybės investicijų programą, skaičiuojamoji statybos kaina nepagrįstai didinama, sąmatose nurodyti darbų kiekiai neatitinka projekto sąnaudų kiekių žiniaraščiuose pateiktų darbų kiekių, taikomi neteisingi įkainiai ir normatyvais numatyti jų pataisos koeficientai, kitos klaidos, didinančios statybos sąmatines kainas.

Pagal ekspertizės aktuose nurodytas privalomas pastabas pataisius projektus, skaičiuojamoji projektuojamų statinių statybos (rekonstravimo, remonto) darbų kaina sumažinta:

– Zyplių dvaro vežiminės tvarkyba įrengiant muziejų – 538,01 tūkst. Lt;

– Šilalės Simono Gaudiešiaus gimnazijos rekonstravimas – 3101,43 tūkst. Lt;

– nuotekų tinklų ir įrenginių statyba Gindulių k., Klaipėdos r. – 333,00 tūkst. Lt;

– Šilutės rajono savivaldybės Minijos kaimo krantinių sutvarkymo techninis projektas – 560,87 tūkst. Lt.

4. Projektavimo įmonės domisi naujais statybos produktais ir jų įgyvendinimo galimybėmis, ieško pažangių projektinių sprendimo būdų ir taiko juos rengiamuose projektuose. Pateikiamas naujas projektinis sprendimas – kelio Panevėžys–Pasvalys–Ryga ruožo nuo 47,80 km iki 60,90 km konstrukcijos nelygumai išlyginami pagrindo mišiniu AC 16 PN su 20 % nufrezuoto asfalto granulėmis (4–12 cm). Ant išlyginamojo sluoksnio numatytas 10 cm asfalto pagrindas iš AC 32 PS mišinio ir dvisluoksnė asfalto danga iš asfalto AC 22 AS SZ22PMB 45/80-55 8 cm storio ir SMA 11 S PMB 45/80-55 4 cm storio (su polimeriniais priedais), projektuotojas UAB „Kelprojektas“.

2011 metais atliktos 102 bendrosios ir 398 dalinės statinio ekspertizės. Dažniausiai pasitaikančios statinių avarinės būklės priežastys – dėl nekokybiškai atliktų statybos darbų skylančios pastato sienos netolygiai sėdant pamatams; neleistinos medinių stogų deformacijos dėl netinkamos eksploatacijos, laiku neremontuojamos stogo dangos; nesandarūs iš „sendvič“ tipo plokščių įrengti stogai dėl nekokybiškai ir nesilaikant gamintojo rekomendacijų atliekamų statybos darbų; netinkamas objekto konservavimas nutraukus statybos darbus.

Aplinkos ministerija primena, kad projekto (projekto dalies) vadovai, pasirašydami projektą, prisiima atsakomybę už projekto (projekto dalies) parengimo kokybę ir projekto atitiktį įstatymų, kitų teisės aktų, projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatoms. Nustačius esmines projektų klaidas ar teisės aktų pažeidimus, gali būti taikomos nuobaudos.

 

Aplinkos viceministras                                                   Stanislovas Šriūbėnas

 

_________________