LIETUVOS POLICIJOS GENERALINIS KOMISARAS
Į S A K Y M A S
DĖL ASMENŲ, SIEKIANČIŲ GAUTI VAIRUOTOJO PAŽYMĖJIMĄ, TEORINIO EGZAMINO KLAUSIMŲ BEI PRAKTINIO EGZAMINO VERTINIMO METODŲ IR KRITERIJŲ PATVIRTINIMO
2003 m. kovo 31 d. Nr. V-106
Vilnius
Vykdydamas vidaus reikalų ministro 2002 m. gruodžio 19 d. įsakymo Nr. 587 „Dėl Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo taisyklių patvirtinimo“ 3.1 punktą:
1. Tvirtinu asmenų, siekiančių gauti vairuotojo pažymėjimą:
1.1. teorinio egzamino klausimus[1];
2. Leidžiu valstybės įmonei „Regitra“ prireikus keisti teorinio egzamino klausimų iliustracijas, nekeičiant klausimų turinio.
3. Pripažįstu netekusia galios Kvalifikacinių egzaminų teisei vairuoti transporto priemones įgyti metodiką, patvirtintą Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos generalinio komisaro 2000 m. kovo 27 d. įsakymu Nr. 115 „Dėl Kvalifikacinių egzaminų priėmimo ir vairuotojo pažymėjimų išdavimo taisyklių ir Kvalifikacinių egzaminų teisei vairuoti transporto priemones įgyti metodikos“ (Žin., 2000, Nr. 28-796; 2001, Nr. 10-304).
PATVIRTINTA
Lietuvos policijos generalinio komisaro
2003 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. V-106
Praktinio egzamino vertinimo metodai ir kriterijai
I. Vertinimo metodai
1. Praktinio vairavimo egzamino metu tikrinami ir vertinami egzaminuojamojo sugebėjimai (mokėjimai) ir praktiniai įgūdžiai saugiai vairuoti transporto priemonę.
2. Egzaminuojamojo klaidos, susijusios su įvairiais jo atliekamais veiksmais, vertinamos kaip kritinės klaidos (KK), nekritinės klaidos (NK) arba specifinės pasikartojančios klaidos (SPK). Egzamino metu padarytos klaidos ir jų skaičius lemia galutinį egzamino rezultatą.
3. KK kelią grėsmę bet kokiam eismo dalyviui arba rodo netinkamą egzaminuojamojo vairavimo sugebėjimų ir (arba) įgūdžių lygį.
4. KK, kurios nesusijusios su konkrečiais vertinamais veiksmais, vadinamos bendrosiomis kritinėmis klaidomis (BKK). Praktinio egzamino metu vertinamos keturios BKK:
5. Jei egzaminuojamasis padaro vieną bet kurią KK, egzaminas nutraukiamas ir vertinamas kaip neišlaikytas, o egzaminuojamasis, jei to pageidauja, grąžinamas atgal į valstybės įmonės „Regitra“ filialą įmanomai trumpiausiu maršrutu. Šiuo atveju transporto priemonę vairuoja egzaminuotojas.
8. Egzaminas nutraukiamas, jei egzaminuojamasis patikrinimo prieš važiavimą metu padarė šešias NK. Jei egzaminas nutrauktas, egzaminuojamojo sugebėjimai ir įgūdžiai vairuoti transporto priemonę netikrinami. Jei surinktas mažesnis NK skaičius, egzaminas tęsiamas, o surinktas klaidų skaičius įskaičiuojamas į bendrą egzamino rezultatą.
9. Egzaminas vertinamas kaip neišlaikytas, jei egzaminuojamasis viso patikrinimo metu surenka devynias ir daugiau NK.
10. SPK žymima, kai egzaminuojamasis surenka šešias NK už tam tikrą vertinamą veiksmą. SPK gali būti pažymėta tik už šiuos vertinamus veiksmus:
II. Vertinimo kriterijai
12. Visi egzaminuojamojo veiksmai vertinami pagal konkrečių mokėjimų ir vairavimo įgūdžių požymius:
12.1. patikrinimas prieš važiavimą. Egzaminuojamasis privalo pademonstruoti, kaip jis sugeba surasti, valdyti ar sureguliuoti egzaminuotojo nurodytus transporto priemonės valdymo įtaisus ar įrangą arba patikrinti jų būklę bei pasirengti važiuoti saugiai;
12.2. papildomi valdymo įtaisai. Egzaminuojamasis, vairuodamas transporto priemonę, privalo naudotis arba sureguliuoti visus papildomus egzaminavimo transporto priemonės valdymo įtaisus;
12.3. sankabos valdymas. Egzaminuojamasis privalo sugebėti valdyti sankabą važiavimo sąlygas atitinkančiu būdu, kuris užtikrintų sklandų galios perdavimą varantiesiems ratams ir leistų perjungti pavaras;
12.4. akceleratoriaus valdymas. Egzaminuojamasis privalo sugebėti valdyti akceleratoriaus paminą sklandžiai ir palaipsniui tiek greitėjant, tiek lėtėjant;
12.5. pavaros pasirinkimas. Egzaminuojamasis privalo pademonstruoti tinkamą visų pavarų, atitinkančių transporto priemonės greitį ir technines charakteristikas ir eismo sąlygas, panaudojimą;
12.6. vairo valdymas. Egzaminuojamasis privalo valdyti vairą saugiai ir išlaikyti stabilią trajektoriją visomis eismo sąlygomis, sukti vairą tinkamu būdu;
12.7. stabdymas. Egzaminuojamasis privalo naudoti stabdžius situaciją atitinkančiu būdu. Transporto priemonę stabdyti privaloma sklandžiai ir pamažu. Šis veiksmas neturi būti vertinamas tais atvejais, kai egzaminuojamasis stabdo staigiai (bet visiškai kontroliuodamas situaciją ir saugiu būdu), kad būtų išvengta pavojaus, kuris nuo jo nepriklauso;
12.8. padėties pasirinkimas važiuojamojoje dalyje. Transporto priemonė, kurią vairuoja egzaminuojamasis, važiuojamojoje dalyje turi užimti tokią padėtį, kuri atitiktų eismo ir kelio situaciją. Šis vertinimas netaikomas 12.10 ir 12.11 punktuose nurodytais atvejais;
12.9. padėties pasirinkimas manevruojant. Egzaminuojamasis privalo atlikti Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo taisyklėse aprašytus specialiuosius važiavimo manevrus. Specialieji važiavimo manevrai (pratimai) aikštelėje atliekami kaip parodyta schemose (priedas). Pratimų išdėstymas aikštelėje ir jų atlikimo seka yra rekomendacinio pobūdžio;
12.10. padėties pasirinkimas sukant į dešinę. Egzaminuojamasis privalo sėkmingai pervažiuoti sankryžas įvairiose posūkių į dešinę situacijose, pasirinkti ir išlaikyti tinkamą padėtį privažiuodamas, sukdamas ir išvažiuodamas iš posūkio;
12.11. padėties pasirinkimas sukant į kairę. Egzaminuojamasis privalo sėkmingai pervažiuoti sankryžas įvairiose posūkių į kairę situacijose, pasirinkti ir išlaikyti tinkamą padėtį privažiuodamas, sukdamas ir išvažiuodamas iš posūkio;
12.12. situacijos stebėjimas ir žvalgymasis. Egzaminuojamasis privalo žvalgytis, stebėti ir kontroliuoti eismo aplinką visomis kryptimis, kiek to reikia saugiam vairavimui užtikrinti;
12.13. veidrodžių naudojimas. Egzaminuojamasis privalo naudoti užpakalinio vaizdo veidrodžius kaip neatsiejamą transporto priemonės valdymo sistemos dalį vertindamas bet kokį esamą ar potencialų pavojų;
12.14. įspėjamųjų signalų naudojimas. Vairuotojas privalo rodyti atitinkamos krypties posūkio signalą pakankamai ilgai, kad aiškiai įspėtų kitus eismo dalyvius;
12.15. eismo pavojų įvertinimas. Egzaminuojamasis privalo imtis išvengiamųjų veiksmų per tinkamą laiką, jei eismo pavojus atsiranda egzamino metu. Vertinant šį veiksmą, turi būti atsižvelgta į transporto priemonės greitį ir bet kokį egzaminuojamojo išvengiamąjį veiksmą;
12.16. sprendimų priėmimas. Egzaminuojamasis privalo vertinti eismo situaciją ir laikytis saugaus atstumo, važiuodamas per sankryžą, persirikiuodamas iš vienos eismo juostos į kitą arba įvažiuodamas į kelią taip, kad nepriverstų kitų eismo dalyvių imtis išvengiamųjų veiksmų.
Egzaminuojamasis privalo priimti teisingą sprendimą tinkamai įvertinęs greitį ir atstumą iki bet kokio eismo objekto (transporto priemonės ar pėsčiųjų);
12.17. saugaus atstumo pasirinkimas. Egzaminuojamasis privalo vairuoti transporto priemonę taip, kad garantuotų saugų atstumą iki prieš jį ir šalia važiuojančių transporto priemonių ir kad ją stabdant užimtų tinkamą padėtį eismo juostoje. Atstumas iki priešais važiuojančios transporto priemonės skaičiuojamas naudojant laiko tarpo formulę – atstumas, kurį transporto priemonė nuvažiuoja per tam tikrą laiką (išskyrus atstumą tarp C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E, DE ir T kategorijų transporto priemonių);
12.18. greitėjimas. Egzaminuojamasis privalo važiuoti transporto priemone taip, kad ji greitėtų kartu su bendru eismo srautu (greičiu, kuris ne per didelis konkrečioje situacijoje) ir neviršytų leistino greičio. Greitėjimas turi būti tolygus ir atitikti eismo sąlygas;
12.19. eismo reguliavimo signalų, kelio ženklų ir kelių ženklinimo reikalavimų vykdymas. Vairuotojas privalo paklusti bet kokiam eismo reguliavimo signalo, kelio ženklo ar kelių ženklinimo reikalavimui. Egzaminuojamasis privalo sustabdyti transporto priemonę, kaip to reikalauja eismo reguliavimo signalai, kelio ženklai ar kelių ženklinimas;
12.20. nuoseklumas. Egzaminuojamasis privalo derinti veiksmus, kurie sudaro transporto priemonės valdymo sistemą, tinkama seka, t. y. trajektorija – veidrodžiai – signalai – greitis – pavaros – veidrodžiai – išvengiamieji veiksmai – greitėjimas. Egzaminuojamasis privalo griežtai laikytis tinkamos transporto priemonės valdymo sistemos sekos artėdamas prie bet kokio realaus ar potencialaus pavojaus;
12.21. pusiausvyra ir motociklo valdymas. Egzaminuojamasis privalo išlaikyti motociklo pusiausvyrą ir valdyti jį važiuodamas įvairiais greičiais ir eismo sąlygomis;
III. Nekritinės ir specifinės pasikartojančios klaidos
13. Patikrinimas prieš važiavimą:
NK žymima, jei egzaminuojamasis nesugeba surasti arba pademonstruoti savo žinių ar sugebėjimų, kaip valdyti, sureguliuoti Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo taisyklėse aprašytus transporto priemonės įtaisus ar įrangą arba patikrinti jų būklę. Vertinant patikrinimą prieš važiavimą kritinės ar specifinės pasikartojančios klaidos nežymimos.
14. Papildomi valdymo įtaisai:
14.1. NK – naudojasi bet kuriuo papildomu įtaisu netinkamai. Ši NKK turi būti pažymėta tik po dviejų egzaminuotojo įspėjimų: „Prašau patikrinti Jūsų valdymo įtaisus ir įrangą“. Turi būti skirta pakankamai laiko egzaminuojamajam pasitaisyti po kiekvieno įspėjimo;
15. Sankabos valdymas:
15.5. NK (A1, A, B1 ir B kategorijos) – nesugeba tinkamu būdu valdyti sankabos paminos, važiuodamas mažu greičiu;
15.6. NK (A1, A, B1 ir B kategorijos) – nuspaudė sankabos paminą prieš posūkį arba važiuodamas juo arba laiko nuspaudęs sankabos paminą tris ar daugiau sekundes;
15.7. NK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – neteisingai valdo sankabą, kad galėtų sklandžiai perjungti pavaras;
15.8. NK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) -– nuspaudė sankabos paminą prieš posūkį arba važiuodamas juo arba laiko nuspaudęs sankabos paminą nuo dviejų iki keturių sekundžių;
16. Akceleratoriaus valdymas:
16.1. NK – netinkamai valdo akceleratoriaus paminą arba motociklo kuro padavimo reguliatorių (droselį);
17. Pavaros pasirinkimas:
17.3. NK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – spaudžia automatinės pavarų dėžės selektoriaus mygtuką, kai iš žemesnių pavarų diapazono (1, 2, 3 pozicijos) persijungia į važiavimo pavarą („Drive“ pozicija);
17.5. NK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – pasirenka pavarą, neatitinkančią situacijos, bet tai neigiamai neveikia valdymo. Ši klaida turi būti pažymėta tik tada, jei pasirinkta pavara neatitinka transporto priemonės greičio, techninių charakteristikų ir važiavimo sąlygų;
18. Vairo valdymas:
18.1. NK – vairuoja neužtikrindamas stabilios trajektorijos: nukrypsta nuo trajektorijos, trukčiojantis vairo sukinėjimas, neatidus netinkamai vairuojamųjų ratų padėčiai pradedant važiuoti;
18.3. NK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – valdo vairą netinkamai. Dėl netinkamo vairo valdymo gali būti pažymėtos daugiausiai trys NK;
19. Stabdymas:
19.2. NK – nesugeba išlaikyti vietoje transporto priemonės nei stovėjimo, nei darbiniu stabdžiu, kai ji stovi. Ši NK netaikoma situacijai, kai koja perkeliama nuo stabdžių ant akceleratoriaus paminos;
19.5. NK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – stipriai spaudžia darbinio stabdžio paminą sukdamas;
19.6. NK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – palieka įjungtą stovėjimo stabdį (arba naudoja stovėjimo stabdį), kai transporto priemonė juda, bet tai netrukdo transporto priemonei judėti;
19.8. NK (A1 ir A kategorijos) – atvejai, kai užpakalinio rato stabdys nenaudojamas lėtinant greitį ar sustojant;
19.9. NK (A1 ir A kategorijos) – blokuoja užpakalinį ratą (taip pat ir avarinio sustojimo pratimo metu), bet greitai pasitaiso;
20. Padėties pasirinkimas važiuojamojoje dalyje:
20.1. NK – nesugeba laikytis eismo juostos ribų, išskyrus situacijas, kai egzaminuojamasis negali paklusti šiam reikalavimui;
20.2. NK – užima tokią padėtį važiuojamojoje dalyje, kuri neatitinka situacijos kelyje ar eismo sąlygų, t. y. nemato kelio priekyje ir negali koreguoti pasirinktos trajektorijos, taip pat persirikiuoti iš vienos eismo juostos į kitą;
20.3. NK – nesugeba pasitraukti dešiniau, kur tai įmanoma. Ši NK žymima vieną kartą, važiuojant bet kuriuo kelio ruožu (gatve);
20.4. NK – be reikalo važiuoja kairiąja eismo juosta. Ši NK neturi būti žymima, jei važiuojant dešiniąja juosta reikia dažnai persirikiuoti dėl joje stovinčių transporto priemonių arba vairuotojas ketina važiuoti toliau tiesiai, o iš dešiniosios juostos sankryžoje gali sukti tik į dešinę, arba eismas kitoje juostoje intensyvus;
21. Padėties pasirinkimas manevruojant:
21.2. NK (tik B1 ir B kategorija) – nesugebėjo atlikti pratimo, išskyrus įsibėgėjimo, tikslaus sustojimo ir važiavimo pro vartus, vieną kartą įjungęs atbulinę pavarą;
21.3. NK (BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – pirmą kartą sustojo daugiau kaip 1 m prieš rampos imitatorių;
21.4. NK (BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – pirmą kartą pastatė transporto priemonę šonu daugiau kaip 0,5 m nuo pakylą/platformą žyminčių gairelių;
22. Padėties pasirinkimas sukant į dešinę:
22.2. NK – pradėjus sukti transporto priemonė yra per toli nuo dešiniojo važiuojamosios dalies krašto, sukama per plačiai ir posūkis užbaigiamas per arti prie dviejų krypčių eismo kelio vidurio;
23. Padėties pasirinkimas sukant į kairę:
23.1. NK – privažiuojant prie posūkio transporto priemonė yra ne eismo juostoje, nelygiagreti su ženklinimu, toliau nei būtina nuo priešingų krypčių eismo srautus skiriančios linijos arba skiriamosios juostos;
23.3. NK – pasuka priekinius ratus į kairę laukdamas posūkio, išskyrus situacijas, kai tai yra būtina;
23.4. NK – suka plačiai, važiuoja per daug į dešinę nuo važiuojamųjų dalių sankirtos centro, kur eismo sąlygos to nereikalauja;
24. Situacijos stebėjimas ir žvalgymasis:
24.2. NK – netikrina per veidrodžius nematomos kelio dalies pasukdamas galvą per atitinkamą petį kiekvieną kartą persirikiuodamas į kitą eismo juostą arba kelių išsiskyrimo ar jungimosi vietoje, kurioje vyksta intensyvus šoninis eismas. Praktiškai tai negali būti taikoma C, CE, D ir DE kategorijų transporto priemonių vairuotojams, bet gali būti taikoma C1, C1E, D1 ir D1E kategorijų transporto priemonių vairuotojams;
24.3. NK – nesugeba žvalgytis ir stebėti, kas vyksta už transporto priemonės, kai važiuoja atbuline eiga. Veidrodžių naudojimas nepriimtinas važiuojant atbulomis B kategorijos transporto priemonėmis. Išimtis – BE kategorijos transporto priemonių junginiai;
25. Veidrodžių naudojimas:
25.1. NK – nežiūri į užpakalinio vaizdo veidrodžius: sulėtindamas, sustabdydamas transporto priemonę, prieš posūkį, persirikiavimą, išvažiuojant iš kelio ir įvažiuojant į kelią, artėjant prie bet kokios kliūties;
25.3. NK – žiūri į užpakalinio vaizdo veidrodį per ilgai, t. y. tokį laiko tarpą, kuris yra per ilgas konkrečiai vairavimo situacijai;
25.4. NK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – nesinaudoja išoriniais užpakalinio vaizdo veidrodžiais, kai žiūri atgal važiavimo atbulomis manevro metu, t. y. žiūri per dešinįjį petį per užpakalinį langą, kad galėtų valdyti transporto priemonę. C1E, CE, D1E ir DE kategorijų transporto priemonių vairuotojams atsitiktiniai žvilgsniai per petį leistini.
26. Įspėjamųjų signalų naudojimas:
26.1. NK – nerodo signalo, kad tinkamai perspėtų apie savo ketinimus sukti arba persirikiuoti į dešinę arba kairę, kai tai yra būtina daryti. Ši NK nenaudojama esant tokioms aplinkybėms, kai tai būtų nepraktiška arba netinkama daryti;
26.3. NK – rodo klaidingos krypties signalą. Ši NK turi būti pažymėta tik tada, jei egzaminuojamasis suka į priešingą pusę nei rodė signalą;
26.4. NK – neišjungia posūkio signalo per penkias sekundes po to, kai posūkis ar persirikiavimas buvo baigtas;
26.5. NK – išjungia signalą per anksti, t. y. anksčiau nei posūkis ar persirikiavimas pradėtas ar baigtas, ir daugiau jo nebeįjungia;
28. Sprendimų priėmimas. Šios NK taikomos situacijose, kur yra tik apribotas kitų eismo dalyvių greitis ir nekyla grėsmė eismo saugumui. Rimtesnėse situacijose tai vertinama kaip KK:
28.1. NK – tinkamai neįvertina greičio ir atstumo iki kitų transporto priemonių važiuodamas per sankryžą, persirikiuodamas iš vienos eismo juostos į kitą ar įvažiuodamas į kelią;
28.2. NK – sustoja tinkamai, bet esant saugiam atstumui tarp važiuojančių transporto priemonių nesiryžta važiuoti;
28.3. NK – sustoja, kai nėra jokių transporto priemonių ar nesimato pėsčiųjų ir kelias laisvas, kad važiuotų toliau;
29. Saugaus atstumo pasirinkimas:
29.1. NK – laikosi mažesnio kaip per dvi sekundes, bet didesnio kaip per vieną sekundę nuvažiuojamo atstumo iki priešais važiuojančios transporto priemonės;
29.2. NK – laikosi mažesnio kaip per keturias sekundes, bet didesnio kaip per dvi sekundes nepalankiomis eismo sąlygomis nuvažiuojamo atstumo iki priešais važiuojančios transporto priemonės. Egzaminuotojas privalo įvertinti papildomus (didesnius) atstumus iki priešais važiuojančių transporto priemonių, kurių turi laikytis C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijų transporto priemonių vairuotojai;
29.3. NK – laikosi mažesnio kaip 1,2 m šoninio intervalo iki stovinčių transporto priemonių, dviratininkų, pėsčiųjų ar priešpriešiais važiuojančių transporto priemonių važiuojant keliu normaliu greičiu. 1,2 m intervalas gali būti sumažintas, jei greitis atitinkamai yra mažesnis ir užtikrinta, kad eismo saugumui nekils pavojus;
29.4. NK – sustoja eismo juostoje palikdamas nepakankamą tarpą tarp egzaminavimo ir priešais važiuojančios transporto priemonės. Tarpas turi būti pakankamas, kad egzaminavimo transporto priemonė galėtų manevruoti apvažiuojant transporto priemones, jei tai būtina;
30. Greitėjimas:
30.1. NK – nesugeba pasirinkti tinkamo greičio pagal tai, koks nurodytas rekomenduojamojo greičio ženkle (nepavojinga situacija);
30.3. NK – važiuoja per greitai konkrečioje situacijoje, taip pat važiuodamas atbulomis, bet neviršija leistino greičio. Ši klaida taikoma važiuojant greičiu, kuris yra šiek tiek didesnis nei tinkamas;
31. Eismo reguliavimo signalų, kelio ženklų ir kelių ženklinimo reikalavimų vykdymas:
31.2. NK – reguliuojamoje sankryžoje ketindamas pasukti į kairę nesugeba įvažiuoti į važiuojamųjų dalių sankirtą degant žaliam šviesoforo signalui, kai tai yra tinkama daryti, ir laukti saugaus tarpo eisme;
31.3. NK – nepakankamai supranta eismo signalus. Ši NK taikoma tokiai situacijai, kai egzaminuojamasis laukia per ilgai eismo juostoje, iš kurios sukama degant žaliam šviesoforo signalui, kai gali teisėtai tai padaryti;
32. Nuoseklumas.
NK – egzaminuojamasis pasirenka netinkamą transporto priemonės valdymo sistemos seką.
33. Pusiausvyra ir motociklo valdymas (tik A1 ir A kategorijos):
33.2. NK – nesugeba išlaikyti lėtai einančio žmogaus tempo atlikdamas važiavimo pratimus mažu greičiu;
34. Sėdėsena (tik A1 ir A kategorijos):
IV. Kritinės klaidos
35. Papildomi valdymo įtaisai:
35.1. KK – negali užvesti variklio, nes pasirinkta netinkama transporto priemonės su automatine pavarų dėže pavara;
35.5. KK – naudojasi mobiliuoju telefonu laikydamas jį rankoje tuo metu, kai transporto priemonė juda arba stovi (bet variklis neišjungtas);
36. Sankabos valdymas:
36.2. KK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – važiuoja nuspaudęs sankabos paminą penkias ar daugiau sekundžių;
37. Pavaros pasirinkimas:
37.1. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – įjungia transporto priemonės su automatine pavarų dėže atbulinės eigos („Reverse“ pozicija) pavarą, kai važiuoja į priekį, arba stovėjimo („Park“ pozicija) pavarą, kai transporto priemonė juda;
37.2. KK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – trūksta žinių ir sugebėjimų pasirinkti pavarą, atitinkančią transporto priemonės greitį ir technines charakteristikas bei važiavimo sąlygas. Apibrėžiant šią KK, svarbu atsižvelgti į transporto priemonės valdymo sistemą, t. y. važiavimas tinkamu greičiu, tinkama pavara, kad būtų sėkmingai išvengta pavojų;
37.3. KK (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E ir DE kategorijos) – važiuoja įjungęs neutralią pavarą penkias ir daugiau sekundžių;
38. Vairo valdymas (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A):
39. Stabdymas:
39.1. KK – be reikalo staigiai stabdo, priversdamas paskui važiuojančių transporto priemonių vairuotojus imtis išvengiamųjų veiksmų;
39.3. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – stipriai spaudžia stabdžių paminą, taip blokuodamas transporto priemonės ratus ir priversdamas juos slysti, ir greitai neištaiso klaidos;
39.4. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – važiuoja nuspaudęs stabdžių paminą kaire koja, taip pakenkdamas transporto priemonės valdymui;
39.5. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – naudoja stovėjimo stabdį važiuodamas didesniu greičiu, t. y. didesniu nei greitai einančio pėsčiojo, ir nesugeba suvaldyti transporto priemonės;
39.6. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – palieka stovėjimo stabdį įjungtą, t. y. transporto priemonės ratai stabdomi arba neįmanoma pajudėti iš vietos. Ši KK turi būti pažymėta tik po dviejų egzaminuotojo perspėjimų: „Prašau patikrinti valdymo įtaisus“;
39.8. KK (A1 ir A kategorijos) – labai mažai naudojasi užpakaliniu stabdžiu, t. y. beveik nenaudoja egzamino metu;
39.10. KK (A1 ir A kategorijos) – blokuoja užpakalinį ratą (taip pat ir avarinio sustojimo pratimo metu), bet tinkamai nepasitaiso. Ši KK neturi būti pažymėta, jei egzaminuojamasis pasitaiso pakankamai greitai pagal jo greitį ir situaciją tuo metu;
40. Padėties pasirinkimas važiuojamojoje dalyje:
40.1. KK – pasirenka netinkamą trajektoriją, važiuodamas žiedine sankryža, turinčia kelias eismo juostas, sudaro pavojingą arba potencialiai pavojingą situaciją;
40.5. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – važiuoja taip, kad trečdalis ar daugiau transporto priemonės be reikalo išsikišęs į priešpriešinio eismo juostą;
40.6. KK (A1 ir A kategorijos) – važiuoja per arti eismo srautus skiriančios linijos (paženklinta arba nepaženklinta važiuojamoji dalis), eismo juostos linijos ar dešiniojo/kairiojo krašto ar kelkraščio, potencialiai sukeldamas grėsmę eismo saugumui. Taip pat, kai bet kuri motociklininko kūno dalis išsikiša už kelio vidurio linijos.
41. Padėties pasirinkimas manevruojant:
42. Padėties pasirinkimas sukant į dešinę:
42.1. KK – suka iš tam neskirtos eismo juostos. Jei egzaminuojamasis ketina sukti į dešinę iš lėtėjimo juostos ir nepersirikiuoja į ją iš anksto, tai vertinama kaip padėties pasirinkimo važiuojamojoje dalyje klaida;
42.2. KK – užimdamas neteisingą padėtį priverčia kitų transporto priemonių vairuotojus imtis išvengiamųjų veiksmų;
42.3. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – važiuoja taip, kad trečdalis arba daugiau transporto priemonės bet kurioje posūkio vietoje yra priešpriešinio eismo juostoje;
42.4. KK (A1 ir A kategorijos) – sukdamas į dešinę važiuoja per arti dešiniojo važiuojamosios dalies krašto ar kelkraščio;
43. Padėties pasirinkimas sukant į kairę:
43.1. KK – suka iš tam neskirtos eismo juostos. Jei egzaminuojamasis ketina sukti į kairę iš lėtėjimo juostos ir nepersirikiuoja į ją iš anksto, tai vertinama kaip padėties pasirinkimo važiuojamojoje dalyje klaida;
43.2. KK (visos kategorijos, išskyrus A1 ir A) – važiuoja taip, kad trečdalis arba daugiau transporto priemonės bet kurioje posūkio vietoje yra priešpriešinio eismo juostoje;
44. Situacijos stebėjimas ir žvalgymasis:
44.1. KK – nesugeba žvalgytis ir stebėti važiuodamas per reguliuojamą ar nereguliuojamą sankryžą ar geležinkelio pervažą;
44.2. KK – nukreipia žvilgsnį nuo važiavimo krypties, taip pat ir:
44.2.1. tikrindamas per užpakalinio vaizdo veidrodžius nematomą kelio dalį tokiu būdu, kuris kelia grėsmę eismo saugumui;
45. Įspėjamųjų signalų naudojimas:
KK – signalas rodomas netinkamai, t. y. rodomas, ar išjungiamas per anksti, ir sudaroma pavojinga situacija. Ši KK vertinama tik tada, kai kiti eismo dalyviai dėl to privalo imtis išvengiamųjų veiksmų.
46. Sprendimų priėmimas:
46.1. KK – įvažiuoja į sankryžą, kurioje arba už kurios yra kliūtis, arba geležinkelio pervažą, potencialiai sudarydamas kliūtį kitoms transporto priemonėms ir/arba pėstiesiems;
46.2. KK – nesugeba išvažiuoti iš važiuojamųjų dalių sankirtos, kai įvažiavo į ją ir ruošėsi sukti į kairę, degant geltonam arba raudonam šviesoforo signalui. Ši KK taikoma tik tada, kai egzaminuojamasis nesugeba išvažiuoti iš sankryžos pasinaudojęs saugiu atstumu tarp važiuojančių transporto priemonių;
46.3. KK – nesugeba duoti kelio transporto priemonėms ir kitiems eismo dalyviams, taip pat ir:
46.3.5. maršrutiniam transportui, važiuojančiam iš pažymėtos stotelės gyvenvietėje.
Ši KK taikoma tik tose situacijose, kur egzaminuojamasis privalo duoti kelią. Svarbu, kad egzaminuojamasis tinkamai remtųsi važiavimo pirmumo taisyklių žiniomis ir nebūtų vertinamas neigiamai, jei važiuoja, nes neturi galimybės duoti kelio situacijoje, kuri yra kitų eismo dalyvių veiksmų rezultatas.
47. Saugaus atstumo pasirinkimas:
47.1. KK – iki priešais važiuojančios transporto priemonės laikosi per vieną ar mažiau sekundės nuvažiuojamo atstumo (arba per dvi sekundes nepalankiomis eismo sąlygomis);
47.2. KK – nesugeba išlaikyti saugaus atstumo, kai:
47.2.1. apvažiuoja arba lenkia stovinčią arba važiuojančią transporto priemonę (tarp jų ir dviratininkus);
48. Greitėjimas:
48.2. KK – važiuoja 10 proc. ar daugiau viršydamas leistiną greitį, kai leistinas greitis yra nuo 40 km/h iki 80 km/h;
48.3. KK – važiuoja per lėtai konkrečioje situacijoje, kai kelias, transporto priemonė ir/arba eismo sąlygos to nereikalauja:
49. KK, nurodytos 48.2 ir 48.3 punktuose, neturi būti žymimos, jei buvo trumpalaikės ir greitai ištaisytos ir nesukėlė grėsmės eismo dalyvių saugumui. 48.3 punkte nurodyta KK neturi būti pažymėta, jei egzaminuojamasis saugiai greitėjo su eismo srautu;
50. Eismo reguliavimo signalų, kelio ženklų ir kelių ženklinimo reikalavimų vykdymas:
50.1. KK – nepaklūsta bet kokio eismo reguliavimo signalo, kelio ženklo arba kelių ženklinimo reikalavimams;
50.2. KK – sustabdo transporto priemonę už „Stop“ linijos ar važiuojamųjų dalių sankirtos krašto tokiu atstumu, kad gali sukelti potencialiai pavojingą situaciją;
50.3. KK – nepaklūsta ženklo „Važiuoti nesustojus draudžiama“ reikalavimams, t. y.:
50.3.2. nesustabdo transporto priemonės prieš ir kiek įmanoma arčiau „Stop“ linijos arba kur nėra „Stop“ linijos, prieš važiuojamųjų dalių sankirtą, ženklą, šviesoforą. Sustojimas kiek įmanoma arčiau reiškia ne daugiau kaip per 1 m nuo „Stop“ linijos, tačiau kai kuriais atvejais tai gali būti nerealu ir egzaminuotojas privalo spręsti atsižvelgdamas į eismo sąlygas tuo momentu.
51. Greičio ribojimo ženklų reikalavimų nevykdymas vertinamas kaip greitėjimo klaida, o sustojimą draudžiančio ženklo ar ženklinimo galiojimo zonoje – padėties pasirinkimo važiuojamojoje dalyje klaida.
52. Pusiausvyra ir motociklo valdymas (tik A1 ir A kategorijos):
V. Bendrosios kritinės klaidos
54. BKK – egzaminuotojo įsikišimas. Egzaminuotojas privalo įsikišti žodžiu arba fiziškai, kad:
54.2. būtų išvengta pavojingos situacijos sudarymo dėl neadekvataus transporto priemonės valdymo, galinčio sukelti grėsmę saugiam eismui;
55. BKK – eismo įvykis. Tai situacija, kai egzaminavimo transporto priemonė susiduria (užvažiuoja) su kitu objektu. Ši KK taip pat žymima užvažiavus vienu arba daugiau ratų ant šaligatvio krašto.
56. BKK – pavojingas veiksmas. Egzaminuojamojo vairavimu sudaryta pavojinga eismo situacija (veikimas arba neveikimas), dėl kurios kiti eismo dalyviai (taip pat ir pėstieji) priversti imtis išvengiamųjų veiksmų, kad išvengtų susidūrimo arba kitokio pavojaus.