LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS KRYPČIŲ IR JŲ KONKREČIŲ PRIORITETŲ NUSTATYMO APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. gruodžio 12 d. Nr. V-1739/4-1236

Vilnius

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1318 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. kovo 21 d. nutarimo Nr. 321 „Dėl Integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) kūrimo ir plėtros koncepcijos patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2012, Nr. 129-6484) 3 punktu,

t v i r t i n a m e pridedamą Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos krypčių ir jų konkrečių prioritetų nustatymo aprašą.

 

 

Laikinai einantis švietimo ir mokslo

ministro pareigas                                                        Gintaras Steponavičius

 

Laikinai einantis ūkio ministro pareigas                      Rimantas Žylius

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro ir Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2012 m. gruodžio 12 d. įsakymu

Nr. V-1739/4-1236

 

PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS KRYPČIŲ IR JŲ KONKREČIŲ PRIORITETŲ NUSTATYMO APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos krypčių ir jų konkrečių prioritetų nustatymo aprašo (toliau – Aprašas) paskirtis – nustatyti Lietuvos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros (toliau – MTEP) ir inovacijų raidos krypčių (toliau – prioritetinės kryptys) ir jų konkrečių prioritetų identifikavimo, svarstymo, nustatymo ir tvirtinimo procedūras.

2. Prioritetinės kryptys, kaip Lietuvos pažangios specializacijos kryptys, identifikuojamos siekiant paspartinti mokslui imlių ūkio sektorių plėtrą, inovacijų (taip pat socialinių, kultūrinių) plėtrą, sustiprinti ilgalaikius Lietuvos ūkio konkurencingumo pagrindus bei prisidėti prie pagrindinių Europos Sąjungos (toliau – ES) MTEP ir inovacijų politikos krypčių įgyvendinimo.

3. Prioritetinės kryptys ir konkretūs jų prioritetai nustatomi:

3.1. atsižvelgus į MTEP ir inovacijų srities potencialo būklės ir plėtros galimybių analizę;

3.2. išnagrinėjus bei detalizavus pagrindinių regiono (Europos ir kaimyninių valstybių mastu) tendencijų ir iššūkių įtaką prioritetinių krypčių teminių šakų ar jų grupių (toliau – teminės šakos) plėtrai. Prioritetinių krypčių teminėmis šakomis laikomos prioritetinių krypčių mokslo, meno arba studijų kryptys arba mokslui imlaus ūkio šakos arba šių krypčių ir šakų grupės.

4. Prioritetinių krypčių konkretūs prioritetai nustatomi pagal šių prioritetinių krypčių temines šakas, galimybes ir iššūkius, perspektyviausias technologijas, procesus ir pan., darančius didžiausią įtaką ekonomikos augimui, socialinei gerovei ir kitiems visuomeninio gyvenimo aspektams.

5. Prioritetinių krypčių ir jų konkrečių prioritetų nustatymo procesai gali būti vykdomi vienu metu.

6. Prioritetinių krypčių ir konkrečių jų prioritetų ekspertinį identifikavimą organizuoja Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, pasitelkusi įgaliotą (-as) instituciją (-as) ir nepriklausomus ekspertus.

7. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) kūrimo ir plėtros koncepcijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. kovo 21 d. nutarimu Nr. 321 (Žin., 2007, Nr. 40-1489; 2012, Nr. 129-6484) (toliau – Koncepcija).

 

II. PRIORITETINIŲ KRYPČIŲ NUSTATYMAS IR TVIRTINIMAS

 

8. Siekdama nustatyti prioritetines kryptis, Švietimo ir mokslo ministerija, pasitelkusi įgaliotą (-as) instituciją (-as) ir nepriklausomus ekspertus:

8.1. organizuoja MTEP ir inovacijų srities potencialo būklės ir plėtros galimybių analizės, kuri apima MTEP ir inovacijų srities potencialo būklės ir plėtros galimybių, MTEP infrastruktūros, mokslo ir verslo bendradarbiavimo MTEP srityje, mokslui imlių ūkio sektorių, MTEP veiklas vykdančių ūkio subjektų inovacinio potencialo ir kitų duomenų, galinčių turėti įtakos prioritetinių krypčių nustatymui, atlikimą;

8.2. MTEP ir inovacijų srities potencialo būklės ir plėtros galimybių analizės pagrindu, atsižvelgdama į MTEP ir inovacijų plėtra suinteresuotų valstybės institucijų, mokslo ir studijų institucijų, ūkio subjektų, asocijuotų struktūrų poreikius ir siūlymus, parengia siūlymus dėl prioritetinių krypčių.

9. Švietimo ir mokslo ministerija, suderinusi su Lietuvos Respublikos ūkio ministerija, teikia prioritetinių krypčių sąrašą svarstyti Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų strateginei tarybai (toliau – Taryba), kuri suformuluoja savo išvadas.

10. Švietimo ir mokslo ministerija ir Ūkio ministerija, įvertinusios Tarybos išvadas, teisės aktų nustatyta tvarka teikia prioritetinių krypčių sąrašą Lietuvos Respublikos Vyriausybei (toliau – Vyriausybė) tvirtinti.

11. Jeigu, įvertinus Tarybos išvadas, prioritetinių krypčių sąrašas turi būti patikslintas, galutinis prioritetinių krypčių sąrašas Vyriausybei teikiamas po to, kai Švietimo ir mokslo ministerija, pasitelkusi įgaliotą (-as) instituciją (-as) ir nepriklausomus ekspertus, prioritetinių krypčių sąrašą atitinkamai patikslina.

12. Naujas prioritetines kryptis gali inicijuoti visos ministerijos pagal kompetenciją. Ministerijai inicijavus naują prioritetinę kryptį, Švietimo ir mokslo ministerija organizuoja jos MTEP ir inovacijų srities potencialo būklės ir plėtros galimybių analizės atlikimą ir kitas Apraše nurodytas procedūras iki ji įtraukiama į Prioritetinių MTEP ir inovacijų raidos krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programą (toliau – Programa).

 

III. PRIORITETINIŲ KRYPČIŲ KONKREČIŲ PRIORITETŲ NUSTATYMAS

 

13. Švietimo ir mokslo ministerija, pasitelkusi įgaliotą (-as) instituciją (-as) ir nepriklausomus ekspertus, organizuoja prioritetinių krypčių konkrečių prioritetų nustatymo procedūras.

14. Nustatant prioritetinių krypčių konkrečius prioritetus pagal temines šakas, galimybes ir iššūkius, perspektyviausias technologijas, procesus ir pan., darančius didžiausią įtaką ekonomikos augimui, socialinei gerovei ir kitiems visuomeninio gyvenimo aspektams, būtina atlikti šias procedūras:

14.1. įvertinti prioritetinių krypčių temines šakas, galimybes ir iššūkius, perspektyviausias technologijas, procesus ir pan., darančius didžiausią įtaką ekonomikos augimui, socialinei gerovei ir kitiems visuomeninio gyvenimo aspektams pagal esamą Lietuvos mokslo ir studijų institucijų, mokslui imlių ūkio subjektų MTEP infrastruktūrą, MTEP ir inovacijų plėtrą įgyvendinančių institucijų vykdomas konkrečias MTEP programas, atitinkamų ūkio šakų konkurencingumą ir našumą, Lietuvoje veikiančių ūkio subjektų tarpusavio ryšius, jų konkurencingumą, mokslo, studijų ir verslo ryšius bei bendradarbiavimą;

14.2. išnagrinėti prioritetinių krypčių teminių šakų plėtros potencialą atsižvelgiant į ES ir kitas tarptautines iniciatyvas ir jose nustatytus prioritetus, tarptautinio bendradarbiavimo, MTEP globalizacijos tendencijas ir investuotojų potencialą;

14.3. įvertinti pagrindinių regiono (Europos ir kaimyninių valstybių mastu) tendencijų ir iššūkių esamą bei numatomą įtaką Lietuvos MTEP, studijų ir mokslui imliems ūkio sektoriams; nustatyti prioritetinių krypčių teminių šakų MTEP, studijų ir inovacijų potencialo galimybes reaguojant į pagrindines regionines tendencijas ir iššūkius;

14.4. atlikti prioritetinių krypčių teminių šakų, galimybių, iššūkių, perspektyviausių technologijų, procesų ir pan., darančių didžiausią įtaką ekonomikos augimui, socialinei gerovei ir kitiems visuomeninio gyvenimo aspektams ateities tendencijų analizę, prognozuoti kilsiančius iššūkius ir rinkų plėtrą ateityje, prioritetinių krypčių ilgalaikės ekonominės veiklos plėtros scenarijus;

14.5. identifikuoti problemas ir rizikas, trukdančias ir (arba) galinčias ateityje sutrukdyti prioritetinių krypčių ir jų konkrečių prioritetų plėtojimui ir pateikti rekomendacijas dėl šių problemų sprendimo ir rizikų valdymo;

14.6. nustatyti MTEP ir inovacijų plėtra suinteresuotų valstybės institucijų, mokslo ir studijų institucijų, ūkio subjektų, asocijuotų struktūrų poreikius ir siūlymus dėl prioritetinių krypčių plėtros;

14.7. atlikti kitas būtinas procedūras.

15. Nustačiusi prioritetinių krypčių konkrečius prioritetus, Švietimo ir mokslo ministerija suderina juos su Ūkio ministerija ir teikia svarstyti Tarybai, kuri suformuluoja savo išvadas.

16. Švietimo ir mokslo ministerija, išnagrinėjusi Tarybos išvadas, Koncepcijoje nustatyta tvarka rengia Programos projektą ir, suderinusi su Ūkio ministerija, teikia jį Tarybai. Taryba svarsto Programos projektą ir teikia nuomonę dėl jo tvirtinimo arba tobulinimo.

17. Tarybos apsvarstytą Programos projektą bendru įsakymu tvirtina švietimo ir mokslo ministras ir ūkio ministras, suderinę su suinteresuotomis ministerijomis, kurių kompetencijai priskirtinos Programos projekte numatytos finansuotinos veiklos rūšys.

 

_________________