LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS IR ŠVIETIMO MINISTERIJOS KOLEGIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL BENDROJO LAVINIMO MOKYKLOS(PAGRINDINĖS, VIDURINĖS IR GIMNAZIJOS) VADOVŲ ATESTACIJOS NUOSTATŲ

 

1994 m. sausio 27 d. Nr. 7

Vilnius

 

Kultūros ir švietimo ministerijos kolegija

nutaria:

1. Patvirtinti Bendrojo lavinimo mokyklos (pagrindinės, vidurinės ir gimnazijos) vadovų atestacijos nuostatus.

2. Atšaukti 1993 02 25 kolegijos nutarimu Nr. 12 patvirtintus laikiniuosius Valstybinės bendrojo lavinimo mokyklos (pagrindinės ir vidurinės) vadovų atestacijos nuostatus.

 

 

KOLEGIJOS PIRMININKAS                                                                                  D. TRINKŪNAS

 

KOLEGIJOS SEKRETORĖ                                                                                   G. DAUGINIENĖ

______________


PATVIRTINTA

Kultūros ir švietimo ministerijos kolegijos

1994 m. sausio 27 d. nutarimu Nr. 7

 

BENDROJO LAVINIMO MOKYKLOS (PAGRINDINĖS, VIDURINĖS IR GIMNAZIJOS) VADOVŲ ATESTACIJOS NUOSTATAI

 

1. BENDROJI DALIS

 

1.1. Bendrojo lavinimo mokyklų vadovų (direktorių ir pavaduotojų ugdymui) atestacija – tai jų profesinės veiklos bei jos rezultatų įvertinimas.

1.2. Bendrojo lavinimo mokyklos vadovų atestaciją reglamentuoja šie nuostatai. Nuostatai taikomi visiems mokyklų vadovams, nepriklausomai nuo steigėjo ir mokyklos pavaldumo.

1.3. Atestacijos tikslai:

1.3.1. Skatinti mokyklų vadovus efektyviai vadovauti švietimo reformai mokykloje, susipažinti su vadybos ir ugdymo naujovėmis bei sumaniai jas diegti.

1.3.2. Įtvirtinti humanistinių ir demokratinių principų realizavimą mokyklos gyvenime.

1.3.3. Įvertinti, kaip mokyklos vadovų veikla ir jos rezultatai atitinka pageidaujamą arba turimą kvalifikacijos kategoriją, ir spręsti, kokią kvalifikacijos kategoriją suteikti.

1.3.4. Moraliai ir materialiai skatinti mokyklos vadovų kūrybiškumą ir savarankiškumą, racionalią ir rezultatyvią veiklą.

1.3.5. Didinti visuomenės pasitikėjimą mokyklos vadovais, kuriems patikėta organizuoti vaikų ugdymą.

1.3.6. Padėti vadovams įvertinti savo veiklą ir jos tobulinimo galimybes.

1.4. Atestacijos principai:

1.4.1. Visuotinumas. Visi bendrojo lavinimo mokyklos vadovai atestuojasi per 5 darbo metus nuo atestacijos paskelbimo datos.

1.4.2. Pasirinkimas. Mokyklos vadovai savo noru ir pasirinktu laiku gali siekti įgyti bet kurią kvalifikacijos kategoriją.

1.4.3. Tęstinumas. Vadovai privalo kas 5 metai nuo kvalifikacijos kategorijos suteikimo datos patvirtinti turimą kvalifikacijos kategoriją. Kas 5 metai vadovams sudaromos sąlygos, paliekant jiems vidutinį mėnesio atlyginimą, ne ilgiau kaip tris mėnesius pasirinktu būdu tobulinti savo kvalifikaciją. Vadovai yra nuolat informuojami apie ministerijos finansuojamas vadovų kvalifikacijos tobulinimo programas, metodines priemones bei vadovėlius.

1.4.4. Objektyvumas. Atestacija garantuoja mokyklos vadovų darbo vertinimo kriterijų ir procedūros viešumą, atsižvelgia į mokyklos specifiką ir paskutinių 2-3 metų rezultatus. Įteisinama galimybė pateikti apeliaciją dėl atestacijos eigos ir rezultatų.

1.4.5. Skatinimas. Mokyklos vadovų atlyginimas nustatomas atsižvelgiant į įgytą arba patvirtintą kvalifikacijos kategoriją.

 

2. VADOVŲ KVALIFIKACIJOS KATEGORIJOS

 

2.1. Yra trys bendrojo lavinimo mokyklų vadovų kvalifikacijos kategorijos: I, II, III.

2.2. Visi vadovai, siekiantys įgyti bet kurią kvalifikacijos kategoriją, privalo būti aukštojo pedagoginio arba aukštojo išsilavinimo ir turėti ne mažesnę kaip 5 metų pedagoginio darbo praktiką bei atitinkamą vadovaujančio darbo praktiką:

2.2.1. Mokyklos vadovai, siekiantys įgyti I kvalifikacijos kategoriją, privalo turėti ne mažesnę kaip 1 metų vadovaujančio darbo toje pačioje mokykloje praktiką.

2.2.2. Mokyklos vadovai, siekiantys įgyti II kvalifikacijos kategoriją, privalo turėti ne mažesnę kaip 2 metų vadovaujančio darbo toje pačioje mokykloje praktiką.

2.2.3. Mokyklos vadovai, siekiantys įgyti III kvalifikacijos kategoriją, privalo turėti ne mažesnę kaip 3 metų vadovaujančio darbo toje pačioje mokykloje praktiką.

2.3. Mokyklos vadovams suteikiamos kvalifikacijos kategorijos, jeigu atestacijos metu nustatoma, jog jie yra pasiekę pageidaujamą kvalifikacijos kategoriją atitinkančių darbo rezultatų, teorinis jų parengimas atitinka reikalavimus ir vadovai atlieka kategorijai būdingus vaidmenis. Vadovų darbo rezultatai, teorinio pasirengimo reikalavimai ir vaidmenys pateikiami „Bendrojo lavinimo mokyklos kryptyse“ bei „Mokyklos vadovų teorinio pasirengimo ir praktinio darbo kokybės vertinimo kriterijuose“. Siekiant rezultatų, tos pačios mokyklos vadovų vaidmuo gali atitikti skirtingas kvalifikacijos kategorijas.

2.4. Atestacijos rezultatas gali būti:

2.4.1. Atitinkamos kvalifikacijos kategorijos suteikimas arba patvirtinimas.

2.4.2. Pripažįstama, kad mokyklos vadovas, nesugebėjęs įgyti arba patvirtinti jokios kvalifikacijos kategorijos, netinka einamoms pareigoms, ir rekomenduojama įstatymų nustatyta tvarka jį iš šių pareigų atleisti.

 

3. ATESTACIJOS TURINYS

 

3.1. Atestacijos turinį apibrėžia kvalifikacijos kategoriją atitinkantys mokyklos vadovų teorinio pasirengimo ir praktinio darbo kokybės vertinimo kriterijai.

3.2. Atestacijos turinys nustatomas, atsižvelgiant į Lietuvos švietimo koncepcijos principus, Valstybinės švietimo inspekcijos koncepciją ir nuostatus, Bendrojo lavinimo mokyklų nuostatus, Bendrojo lavinimo mokyklos vadybos kryptis, ugdymo turinio ir išsilavinimo standartų kaitą, vadybos tendencijas pasaulyje, sociokultūrinę situaciją.

3.3. Atestacijos turinį tvirtina Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija.

3.4. Atestacijos turinys gali būti atnaujinamas. Mokyklos vadovai iš anksto supažindinami su jos turiniu bei pokyčiais.

 

4. ATESTACIJOS KOMISIJOS

 

4.1. Vyriausiąją ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisiją Vyriausiosios pedagogų atestacijos komisijos teikimu tvirtina kultūros ir švietimo ministras. Komisija sudaroma iš pirmininko, pavaduotojo, sekretoriaus ir dešimties narių. Pirmininku skiriamas Kultūros ir švietimo ministerijos vadovaujantis darbuotojas.

Šios komisijos darbe nario teisėmis dalyvauja rajono (miesto) savivaldybės kultūros ir švietimo skyriaus vedėjas (pavaduotojas), kai atestuojami to rajono (miesto) mokyklų vadovai.

4.2. Rajonų (miestų) arba kraštų ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijas rajonų (miestų) savivaldybių kultūros ir švietimo skyrių teikimu tvirtina Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija. Rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisiją sudaro pirmininkas (savivaldybės kultūros ir švietimo skyriaus darbuotojas), 1-3 nariai (savivaldybės kultūros ir švietimo skyriaus pedagoginiai darbuotojai arba mokyklų vadovai, turintys I, II arba III kvalifikacijos kategoriją).

4.3. Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija:

4.3.1. Inicijuoja ugdymo įstaigų vadovų atestacijos nuostatų ir kitų reikalingų dokumentų rengimą, analizę, korekciją ir teikia juos ministerijos kolegijai tvirtinti.

4.3.2. Tvirtina mokyklos vadovų atestacijos turinį.

4.3.3. Tvirtina rajonų (miestų) arba kraštų ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijas ir jų darbo tvarką.

4.3.4. Tvirtina vadybos ekspertų rengimo tvarką, programą ir darbo tvarką.

4.3.5. Rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos teikimu mokyklos vadovams tvirtina I kvalifikacijos kategorijos suteikimą arba patvirtinimą.

4.3.6. Organizuoja mokyklos vadovų, siekiančių įgyti II arba III kvalifikacijos kategoriją, atestaciją ir priima sprendimą dėl šių kategorijų suteikimo arba patvirtinimo.

4.3.7. Instruktuoja rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisiją dėl atestacijos organizavimo.

4.3.8. Tvirtina vadybos ekspertus.

4.3.9. Vertina vadybos ekspertų darbą ir, esant reikalui, sprendžia, ar jie atitinka vadybos ekspertų darbui keliamus reikalavimus.

4.3.10. Nagrinėja ginčus ir apeliacijas.

4.3.11. Esant reikalui, organizuoja konsultacijas toms institucijoms, kurios rūpinasi mokyklos vadovų kvalifikacija.

4.3.12. Organizuoja pakartotines atestacijas II arba III kvalifikacijos kategorijai patvirtinti.

4.3.13. Nustatyta tvarka informuoja ministeriją apie vadovų atestacijos eigą ir rezultatus.

4.4. Rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija:

4.4.1. Organizuoja mokyklos vadovų, siekiančių įgyti I kvalifikacijos kategoriją, atestaciją ir teikia savo sprendimą Vyriausiajai ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijai tvirtinti. Jeigu vadybos ekspertų išvados rodo, kad vadovo veikla ir jos rezultatai atitinka II arba III kvalifikacijos kategoriją, medžiaga teikiama Vyriausiajai ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijai.

4.4.2. Esant reikalui, aiškina vadovams atestacijos turinį ir eigą.

4.4.3. Organizuoja pakartotines atestacijas I kvalifikacijos kategorijai patvirtinti.

 

5. VADYBOS EKSPERTAI

 

5.1. Pagrindinis vadybos ekspertų darbo tikslas – objektyviai įvertinti mokyklos vadovo darbą ir teikti reikalingas konsultacijas.

5.2. Vadybos ekspertų parengimas:

5.2.1. Vadybos ekspertai rengiami pagal Vyriausiosios ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos patvirtintą programą ir tvarką. Programas gali siūlyti įvairios kvalifikacijos tobulinimo institucijos. Kandidatų į kursus priėmimo tvarka skelbiama spaudoje.

5.2.2. Į kursus priimami asmenys, turintys aukštąjį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 5 metų pedagoginio darbo praktiką. Kandidatai į vadybos ekspertus gali būti: rajonų (miestų) savivaldybių kultūros ir švietimo skyrių vedėjai, pavaduotojai švietimui, inspektoriai ir metodinininkai; mokyklų vadovai, turintys I, II arba III kvalifikacijos kategoriją, aukštųjų mokyklų ir pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijų dėstytojai, turintys ne mažesnę kaip 2 metų švietimo arba mokyklos vadybos dalykų dėstymo praktiką.

5.2.3. Kandidatams, sėkmingai baigusiems kursus, Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija suteikia vadybos eksperto vardą, kuris duoda teisę vertinti mokyklos vadovų teorinio pasirengimo ir praktinio darbo kokybę.

5.3. Vadybos ekspertų parinkimas atestacijai:

5.3.1. Vadybos ekspertų grupę, kuri nustato, ar mokyklos vadovų veikla ir jos rezultatai atitinka I kvalifikacijos kategoriją, sudaro trys vadybos ekspertai, juos parenka rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija.

5.3.2. Vadybos ekspertų grupę, kuri nustato, ar mokyklos vadovų veikla ir jos rezultatai atitinka II arba III kvalifikacijos kategoriją, sudaro mažiausiai trys vadybos ekspertai, juos parenka Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija.

5.3.3. Vieną iš ekspertų atitinkama komisija skiria grupės vadovu.

5.4. Vadybos ekspertų veikla:

5.4.1. Vadybos ekspertai privalo laikytis Vyriausiosios ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos patvirtintos jų darbo tvarkos.

5.4.2. Atestacijos metu vadybos ekspertai partneriškai bendradarbiauja su atestuojamais mokyklų vadovais.

5.4.4. Vadybos ekspertų grupės darbui pagrindinėje mokykloje ir vidurinėje, turinčioje 1 vyresniųjų klasių komplektą, skiriamos ne daugiau kaip 3 dienos, vidurinėje mokykloje ir gimnazijoje – ne daugiau kaip 5 dienos. Jei atestuojasi visi mokyklų vadovai, vadybos ekspertų grupės darbo laikas gali būti pratęstas 2 dienomis.

5.4.4. Per vienerius metus vadybos ekspertas konsultuoja ir atestuoja 4-8 vadovus.

5.4.5. Vadybos ekspertų grupės darbui mokyklos vadovai skiria atskirą kambarį. Vadybos ekspertams paprašius, vadovai teikia reikiamą informaciją ir sudaro sąlygas susitikti su kitais mokyklos bendruomenės nariais.

5.4.6. Vadybos ekspertų darbas mokykloje vyksta tokia tvarka: įvadinis pokalbis su mokyklos vadovais, siekiant susipažinti su mokyklos specifika ir vadovų veikla; pateiktų dokumentų analizė, pokalbiai su mokyklos bendruomenės nariais, stebėjimas; baigiamasis pokalbis, kurio metu vadybos ekspertai kartu su mokyklos vadovais aptaria vertinimo išvadas ir su jomis supažindina atestuojamą vadovą pasirašytinai.

5.4.7. Vadybos ekspertų grupės vadovas atestavimo pažymą pateikia atitinkamai atestacijos komisijai tvirtinti ne vėliau kaip praėjus 5 dienoms, kai buvo aptartos vertinimo išvados.

5.4.8. Vadybos ekspertai gali konsultuoti mokyklų vadovus ir ne atestacijos metu.

5.4.9. Vadybos ekspertai už metų darbą nustatyta tvarka atsiskaito Vyriausiajai ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijai.

 

6. KVALIFIKACIJOS KATEGORIJŲ SUTEIKIMO IR PATVIRTINIMO TVARKA

 

6.1. Vadovai, siekiantys įgyti I kvalifikacijos kategoriją, raštu informuoja rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisiją, kuri su jais suderina vadybos ekspertų darbo mokykloje datas.

6.2. Vadovai, siekiantys įgyti II arba III kvalifikacijos kategoriją, raštu informuoja savivaldybės kultūros ir švietimo skyriaus vedėją ir Vyriausiąją ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisiją, kuri su jais suderina vadybos ekspertų darbo mokykloje datas.

6.3. Vadovas atitinkamai atestacijos komisijai kartu su prašymu atestuotis pateikia mokyklos savivaldos institucijų posėdžio protokolo išrašą, kuriame pažymimas šių institucijų narių sprendimas dėl vadovo ketinimo atestuotis.

6.4. Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija ir rajonų (miestų) arba kraštų ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos, organizuodamos vadovų atestaciją jų turimai kvalifikacijos kategorijai patvirtinti, su jais suderina vadybos ekspertų darbo mokykloje datas.

6.5. Vadovai atestuojami pagal atestacijos komisijos nustatytą grafiką, sudarytą atsižvelgiant į pareiškimų pateikimo datas ir į kvalifikacijos kategorijų suteikimo datas.

6.6. Vadovai atestuojami pagal pareiškimo atestuotis pateikimo metu arba per paskutinius 5 metus galiojusį atestacijos turinį.

6.7. Pirmą vadybos ekspertų atvykimo dieną savivaldybės kultūros ir švietimo skyrius pateikia jiems šiuos dokumentus: atestuojamo vadovo mokyklos paskutinių metų patikrinimų pažymas ir aktus; argumentuotą raštą dėl vadovo veiklos ir jos rezultatų atitikimo pageidaujamai arba turimai kvalifikacijos kategorijai; duomenis apie mokyklos dalyvavimo olimpiadose, konkursuose, kontroliniuose darbuose rezultatus.

6.8. Pirmą vadybos ekspertų atvykimo į mokyklą dieną mokyklos vadovai pateikia jiems šiuos dokumentus: argumentuotą prašymą kvalifikacijos kategorijai įgyti arba patvirtinti; savo veiklos sampratą (pagrindimas, turinys, įgyvendinimo būdas); valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacijos pažymėjimą (nelietuvių tautybės piliečiai); mokyklos veiklos programą; mokyklos sąvadą; administracijos, pedagogų tarybos ir kitų savivaldos institucijų paskutinių metų posėdžių protokolus arba kitus veiklos dokumentus; mokymo planą; savarankiškai sudarytas ir papildomojo ugdymo programas; egzaminų protokolus ir analizes; po 10–20 pavyzdžių pagrindinės mokyklos baigimo ir brandos egzaminų rašto darbų; mokyklos nuostatus; mokykloje atliktų tyrimų medžiagą; kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimus.

6.9. Atestacijos komisija, surinkusi vadybos ekspertų grupių vadovų pateiktas mokyklos vadovų atestavimo pažymas, nustato jų svarstymo datą. Atestuojami vadovai turi teisę dalyvauti atestacijos komisijos posėdyje, kuriame svarstomos jų atestavimo pažymos.

6.10. Rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija savo sprendimą dėl vadovų atestacijos teikia Vyriausiajai ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijai tvirtinti ne vėlesniu kaip 10 dienų laikotarpiu nuo sprendimo datos. Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija, surinkusi rajonų (miestų) arba kraštų ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijų teikimus, nustato jų svarstymo datą.

6.11. Vyriausioji ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisija apie savo sprendimą dėl I kvalifikacijos kategorijos suteikimo arba patvirtinimo mokyklų vadovams raštu informuoja rajono (miesto) arba krašto ugdymo įstaigų atestacijos komisiją ne vėlesniu kaip 10 dienų laikotarpiu nuo sprendimo datos.

6.12. Atestacijos komisija apie savo sprendimą raštu informuoja vadovą ne vėlesniu kaip 10 dienų laikotarpiu nuo sprendimo datos (arba nuo Vyriausiosios ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos patvirtinto sprendimo gavimo datos). Nutarimas, priėmus sprendimą (arba gavus patvirtintą sprendimą), įsigalioja po dviejų savaičių, jeigu nėra apeliacijos.

6.13. Jeigu mokyklos vadovas nuo bendrojo lavinimo mokyklų vadovų atestacijos paskelbimo datos per 5 darbo metus nepareiškia noro atestuotis, prašymą jį atestuoti atitinkamai komisijai pateikia rajono (miesto) savivaldybės kultūros ir švietimo skyrius.

 

7. APELIACIJŲ TEIKIMO IR SVARSTYMO TVARKA

 

7.1. Mokyklos vadovai turi teisę pateikti Vyriausiajai ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijai apeliaciją dėl jų atestacijos eigos ir rezultatų.

7.2. Apeliacija turi būti argumentuota ir pateikta raštu ne vėlesniu kaip dviejų savaičių laikotarpiu nuo atestacijos komisijos sprendimo datos.

7.3. Apeliacija turi būti išnagrinėta ir sprendimas priimtas ne vėlesniu kaip trijų mėnesių laikotarpiu nuo jos įteikimo datos. Atestacijos komisija išklauso ir išnagrinėja visų suinteresuotų šalių paaiškinimus ir dokumentus. Atestacijos komisija gali skirti nepriklausomų-atestacijoje nedalyvavusių vadybos ekspertų grupę apeliacijai nagrinėti mokykloje:

7.3.1. Atestacijos komisija gali prašyti ministerijos Inspektavimo skyriaus vyr. inspektoriaus kartu su vadybos ekspertais dalyvauti tiriant apeliaciją mokykloje.

7.3.2. Apeliacijai nagrinėti mokykloje skiriama ne daugiau kaip trys dienos.

7.3.3. Ekspertai, nagrinėję apeliaciją, pateikia atestacijos komisijai argumentuotas išvadas.

7.4. Išnagrinėjusi apeliaciją, atestacijos komisija gali nuspręsti:

7.4.1. Pakeisti vadybos ekspertų grupės sudėtį.

7.4.2. Nekeisti atestacijos komisijos sprendimo dėl vadovo atestacijos.

7.4.3. Pakeisti atestacijos komisijos sprendimą dėl vadovo atestacijos.

7.4.4. Diskvalifikuoti atestacijoje dalyvavusius vadybos ekspertus.

7.5. Vyriausiosios ugdymo įstaigų vadovų atestacijos komisijos sprendimas yra galutinis. Vadovas apie sprendimą informuojamas ne vėlesniu kaip 10 dienų laikotarpiu nuo jo priėmimo datos.

 

Parengė:        A. Arbatauskas

R. Dukynaitė

G. Čepaitienė

S. Grigaliūnienė

A. Gedminienė

R. Klepačienė

V. Meškonis

A. Peškaitis

A. Plikšnys

V. Ribakovas

V. Stundys

A. Valantinas

V. Vitkus

______________