LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO ORIENTAVIMO IR GARANTIJŲ FONDO GARANTIJŲ SKYRIAUS IR BENDROJO FINANSAVIMO LĖŠŲ, IŠMOKĖTŲ PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETO SPECIALIĄSIAS PROGRAMAS IR (ARBA) PANAUDOTŲ PAŽEIDŽIANT TEISĖS AKTUS, GRĄŽINIMO Į LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETĄ, ŠIŲ LĖŠŲ REGISTRAVIMO IR PARAMOS GAVĖJŲ ABEJOTINŲ SKOLŲ NURAŠYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. rugsėjo 6 d. Nr. 3D-431
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 590 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 69-2469) 3 punktu,
tvirtinu Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2005 m. rugsėjo 6 d. įsakymu Nr. 3D-431
EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO ORIENTAVIMO IR GARANTIJŲ FONDO GARANTIJŲ SKYRIAUS IR BENDROJO FINANSAVIMO LĖŠŲ, IŠMOKĖTŲ PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETO SPECIALIĄSIAS PROGRAMAS IR (ARBA) PANAUDOTŲ PAŽEIDŽIANT TEISĖS AKTUS, GRĄŽINIMO Į LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETĄ, ŠIŲ LĖŠŲ REGISTRAVIMO IR PARAMOS GAVĖJŲ ABEJOTINŲ SKOLŲ NURAŠYMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus (toliau vadinama – EŽŪOGF Garantijų skyrius) ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisyklės (toliau vadinama – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarimo Nr. 135 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2004, Nr. 22-667) nuostatomis, 1991 m. kovo 4 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 595/91 dėl pažeidimų ir neteisingai sumokėtų sumų, susijusių su bendrosios žemės ūkio politikos finansavimu, susigrąžinimo ir dėl šios srities informacinės sistemos organizavimo bei panaikinančio reglamentą (EEB) Nr. 283/72, 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos, 1995 m. liepos 7 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1663/95, nustatančio išsamias taisykles dėl Tarybos reglamento (EEB) Nr. 729/70 apibrėžtos EŽŪOGF Garantijų skyriaus sąskaitų apmokėjimo tvarkos taikymo (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2005 m. kovo 22 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 465/2005), 1996 m. vasario 16 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 296/96 dėl valstybių narių teiktinos informacijos ir mėnesinio Žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (EŽŪOGF) Garantijų skyriaus lėšomis finansuojamų išlaidų užsakymo bei panaikinančio reglamentą (EEB) Nr. 2776/88 (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2005 m. balandžio 19 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 605/2005), 1997 m. kovo 13 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 515/97 dėl valstybių narių administracinių institucijų tarpusavio pagalbos ir dėl pastarųjų bei Komisijos bendradarbiavimo, siekiant užtikrinti teisingą muitinės ir žemės ūkio teisės aktų taikymą (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. balandžio 14 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 807/2003), nuostatomis.
2. Šių Taisyklių tikslas – nustatyti skolų, susidariusių pažeidžiant Europos Sąjungos (toliau vadinama – ES) ir (arba) Lietuvos Respublikos (toliau vadinama – LR) teisės aktus ir (arba) neteisėtai gavus EŽŪOGF Garantijų skyriaus ir (arba) LR valstybės biudžeto lėšas, administravimo tvarką.
3. Pagrindinės šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Administruojančioji institucija – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.
Autorizuojančioji institucija – LR Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 135 paskirtos institucijos, atsakingos už sprendimo priėmimą dėl paramos suteikimo ir (arba) skolos nustatymo administruojant EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemones.
Finansavimo šaltinis – LR valstybės biudžeto programos, pagal kurias skiriamos lėšos EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonėms vykdyti.
Grąžintinos lėšos – neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus lėšos.
Paraiška – pagal atskiras EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonių administravimo taisykles nustatytos formos dokumentas, kurį autorizuojančiajai institucijai pateikia pareiškėjas paramai pagal EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonę gauti.
Pareiškėjas – asmuo, pretenduojantis gauti paramą pagal EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonę.
Paramos gavėjas – pareiškėjas, kuris atitinka visus reikalavimus paramai gauti ir kuriam išmokama parama.
Pažeidimas – paramos gavėjo ir (arba) autorizuojančiosios institucijos veiksmas ar neveikimas nesilaikant ES ir (arba) LR teisės aktų nuostatų, dėl kurio EŽŪOGF Garantijų skyrius ir (arba) LR valstybės biudžetas praranda pajamų arba turi nepagrįstų išlaidų.
II. SPRENDIMO DĖL LĖŠŲ GRĄŽINIMO PRIĖMIMAS
4. Sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo priežasčių, jų gražinimo bei kaltininko priima autorizuojančioji institucija. Šis sprendimas yra pagrindas susigrąžinti iš paramos gavėjo neteisėtai išmokėtas ir (arba) panaudotas pažeidžiant teisės aktus lėšas.
5. Grąžintinų lėšų nustatymo diena – autorizuojančiosios institucijos sprendimo sumažinti paramą priėmimo diena.
6. Administruojančioji institucija fiksuoja grąžintinas lėšas, kai iš autorizuojančiosios institucijos gauna duomenis apie pareiškėjui priskaičiuotos paramos sumažinimą, viršijantį mokėtiną paramą pagal tą pačią priemonę, finansavimo šaltinį bei paraišką.
7. Autorizuojančioji institucija priima sprendimą dėl lėšų grąžinimo, jei paramos gavėjas:
8. Autorizuojančioji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų anuliavimo, apie tai informuoja administruojančiąją instituciją.
III. PARAMOS GAVĖJO INFORMAVIMAS
10. Administruojančioji institucija per 5 darbo dienas nuo grąžintinų lėšų atsiradimo dienos registruotu laišku praneša paramos gavėjui apie grąžintinų lėšų sumą, šių lėšų susidarymo priežastis, lėšų grąžinimo terminą ir delspinigių dydį, kurie skaičiuojami tuo atveju, jei grąžintinos lėšos susidarė dėl paramos gavėjo kaltės.
11. Administruojančioji institucija raštu gali neinformuoti paramos gavėjo apie lėšų grąžinimą, jei šių lėšų dydis pagal konkrečią paraišką neviršija 20 Lt ir kurioms neskaičiuojami delspinigiai.
IV. DELSPINIGIŲ SKAIČIAVIMAS
14. Kiekvienam ketvirčiui finansų ministras nustato delspinigių dydį, kuris skelbiamas „Valstybės žiniose“, jei ES teisės aktai nenustato kitaip.
15. Delspinigiai paramos gavėjui pradedami skaičiuoti po 10 kalendorinių dienų nuo šių Taisyklių 10 punkte nurodyto registruoto laiško išsiuntimo dienos, jei ES teisės aktai nenustato kitaip, ir skaičiuojami už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną iki pirmos dienos to mėnesio, kurį buvo grąžintos lėšos.
V. GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ IR DELSPINIGIŲ SUSIGRĄŽINIMAS BEI PANAUDOJIMAS
16. Administruojančioji institucija gali susigrąžinti lėšas, įskaitant ir priskaičiuotus delspinigius, šiais būdais:
16.1. paramos gavėjui ar trečiajam asmeniui grąžinant lėšas į administruojančiosios institucijos nurodytą banko sąskaitą (toliau vadinama pavedimu);
16.2. išskaičiuojant grąžintinų lėšų sumą iš paramos gavėjui priskaičiuotos paramos pagal tą pačią ar kitą EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonę kito mokėjimo pavedimo paramos gavėjui formavimo metu (toliau vadinama užskaita);
17. Visos išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš administruojančiajai institucijai šiam tikslui skirtų LR valstybės biudžeto asignavimų.
18. Administruojančiajai institucijai pavedimu grąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, mėnesiui pasibaigus, per 5 darbo dienas, o gruodžio mėnesį grąžintos lėšos – iki tų pačių metų gruodžio 30 d. privalo būti pervestos į Ministerijos nurodytas sąskaitas. Jei grąžintų lėšų suma viršija 10 000 Lt (dešimt tūkstančių litų), šios lėšos turi būti pervestos į Ministerijos nurodytą sąskaitą per 3 darbo dienas (kai šios dienos sutampa su švenčių arba poilsio dienomis, grąžintų lėšų pervedimo terminas perkeliamas į artimiausią darbo dieną). Apie grąžintų lėšų pervedimą į Ministerijos sąskaitą administruojančioji institucija raštu informuoja Ministeriją.
19. Administruojančiajai institucijai užskaita grąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais buvo išmokėta parama, gali būti panaudotos:
19.1. tai pačiai paramos priemonei finansuoti pagal tą pačią tikslinę paskirtį, išskyrus delspinigius, priskaičiuotus už grąžintinas bendrojo finansavimo lėšas ir LR valstybės biudžeto lėšas, nekompensuojamas ES. Šie delspinigiai turi būti pervesti į Ministerijos nurodytą sąskaitą tokia pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 18 punkte;
20. Administruojančiajai institucijai užskaita grąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, kitais biudžetiniais metais, nei buvo išmokėta parama, privalo būti pervestos į Ministerijos nurodytas sąskaitas tokia pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 18 punkte.
21. Ministerijai grąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, priskaičiuotus už grąžintinas EŽŪOGF Garantijų skyriaus lėšas, per 5 darbo dienas nuo jų gavimo į Ministerijos nurodytas sąskaitas privalo būti pervestos į Finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą. Jeigu lėšos iš paramos gavėjo Ministerijai grąžinamos tais pačiais biudžetiniais metais, šiomis lėšomis atkuriamos atitinkamų specialiųjų programų išlaidos. Jeigu lėšos iš paramos gavėjo Ministerijai grąžinamos kitais biudžetiniais metais, šios lėšos priskiriamos atitinkamų specialiųjų programų viršplaninėms įmokoms ir naudojamos viršijant LR Seimo patvirtintą asignavimų sumą.
VI. SKOLOS RIZIKOS NUSTATYMAS
23. Jei paramos gavėjas negrąžina visų ar dalies lėšų, kurias privalo grąžinti (toliau vadinama – skola), administruojančioji institucija nesusigrąžintai skolos daliai skaičiuoja skolos susigrąžinimo tikimybę bei skolos susigrąžinimo abejotinumą ir pagal tai tvarko skolų apskaitą.
24. Skolos susigrąžinimo tikimybė nustatoma atsižvelgiant į skolos amžių ir gali būti pakoreguota pagal visą turimą susigrąžintinos skolos bylos informaciją esant bent vienai iš šių Taisyklių 26 punkte nurodytų aplinkybių.
25. Skolos susigrąžinimo tikimybė yra:
26. Administruojančioji institucija skolos susigrąžinimą gali pripažinti kaip abejotiną esant bent vienai iš šių aplinkybių:
26.1. kai administruojančiosios institucijos pastangas susigrąžinti skolą įrodo dokumentai, patvirtinantys paramos gavėjo mirties faktą ir faktą, kad paramos gavėjo palikto turto nepakanka šioms skoloms sugrąžinti, o tais atvejais, kai už paramos gavėjo skolas įpėdinis atsako visu savo turtu – dokumentai, įrodantys faktą, kad įpėdinio turto nepakanka paramos gavėjo skoloms sugrąžinti;
26.2. kai administruojančioji institucija gauna duomenis, kad paramos gavėjas yra bankrutavusi įmonė, kaip tai apibrėžta LR įmonių bankroto įstatyme (Žin., 2001, Nr. 31-1010), ir dėl šios priežasties administruojančioji institucija negali atgauti visos ar dalies skolos;
VII. SKOLOS NURAŠYMAS
28. Nesant galimybės išieškoti skolą pagal bent vieną šių Taisyklių 26 punkte nurodytą aplinkybę arba pasibaigus 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 3 straipsnyje nurodytam patraukimo atsakomybėn senaties terminui administruojančioji institucija paramos gavėjo skolą, neįskaitant delspinigių, neviršijančią 5 000 Lt (penkių tūkstančių litų), direktoriaus įsakymu gali nurašyti.
29. Administruojančioji institucija, norėdama nurašyti didesnę nei 5 000 Lt (penkių tūkstančių litų) abejotiną skolą, kreipiasi į Ministeriją, kuri sudaro komisiją sprendimui dėl skolos nurašymo priimti.
30. Ministerijos komisijos sprendimas gali būti:
30.1. jei skola didesnė nei 5 000 Lt (penki tūkstančiai litų), bet mažesnė nei 4 000 eurų (keturi tūkstančiai eurų) arba jei skola yra 4 000 eurų (keturi tūkstančiai eurų) arba didesnė ir nesusijusi su pažeidimu:
31. Šių Taisyklių 30 ir 37 punktuose nurodoma suma eurais į nacionalinę valiutą perskaičiuojama taikant Europos Bendrijų oficialiojo leidinio C serijoje spausdinamus perskaičiavimo kursus, kurie galioja tų metų, kuriais pateikiama informacija apie pažeidimus, pirmąją darbo dieną.
32. Administruojančioji institucija, gavusi iš Ministerijos leidimą kreiptis į EK dėl skolos nurašymo, per 10 darbo dienų siunčia EK prašymą nurašyti skolą.
33. EK sprendimas dėl skolos nurašymo gali būti:
34. EK sprendimas dėl skolos nurašymo EK arba LR nenaudai įgyvendinamas per 2 mėnesius nuo EK sprendimo dėl skolos nurašymo priėmimo dienos.
VIII. ATSKAITOMYBĖ
36. Administruojančioji institucija iki kiekvieno mėnesio 10 dienos pateikia Ministerijai informaciją apie jai pervestas lėšas pagal kiekvieną EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonę (1 priedas) ir ataskaitą (2 priedas) apie skolas.
37. Administruojančioji institucija, pasibaigus ketvirčiui, per vieną mėnesį informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą apie per ataskaitinį ketvirtį užregistruotus paramos gavėjus, kuriems priskaičiuotos skolos, skolų dydį ir paramos sumų perskaičiavimus, kurie susiję su ES teisės aktų nuostatų pažeidimais, kai dėl pažeidimo ši suma siekia arba viršija 4 000 eurų (keturis tūkstančius eurų).
______________
Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų
fondo Garantijų skyriaus ir bendrojo
finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos
Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias
programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant
teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos
valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir
paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo
taisyklių
1 priedas
NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS FINANSŲ IR APSKAITOS DEPARTAMENTO ATASKAITŲ IR KOORDINAVIMO SKYRIUS
IŠLAIDŲ SĄMATOS VYKDYMO ATASKAITA
LR valstybės biudžeto programos pavadinimas _______________________________________
LR valstybės biudžeto programos kodas _____________________________________________
Laikotarpis – nuo ____________________ iki ________________________________________
Valiuta – LTL
Eil. Nr. |
Priemonės (paramos programos) pavadinimas |
Numatyta sąmatoje |
Lėšų likutis NMA laikotarpio pradžioje |
Gauti asignavimai |
Išmokėta paramos gavėjams |
Lėšų likutis NMA laikotarpio pabaigoje |
||||||
iš Finansų ministerijos Valstybės iždo departamento |
grąžintos lėšos Žemės ūkio ministerijai |
Iš viso gauta asignavimų |
priskaičiuota suma apmokėjimui |
susigrąžinta skolų užskaita |
susigrąžinta skolų pavedimais |
iš viso išmokėta |
||||||
lėšos, išmokėtos einamaisiais metais |
lėšos, išmokėtos ankstesniais metais |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 = 5-6-7 |
9 |
10 |
11 |
12=9-10-11 |
13=4+7-12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IŠ VISO: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nacionalinės mokėjimo agentūros_______________________
prie Žemės ūkio ministerijos direktorius (Parašas) (Vardas, pavardė)
Finansų ir apskaitos_________________________________________________________
departamento direktorius (Parašas) (Vardas, pavardė)
______________
Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų
fondo Garantijų skyriaus ir bendrojo
finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos
Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias
programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant
teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos
valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir
paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo
taisyklių
2 priedas
NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS FINANSŲ IR APSKAITOS DEPARTAMENTO ATASKAITŲ IR KOORDINAVIMO SKYRIUS
DEBITORIŲ APSKAITOS KNYGA
LR valstybės biudžeto programos pavadinimas _______________________________________
LR valstybės biudžeto programos kodas _____________________________________________
Laikotarpis – nuo ________________________ iki ___________________________________
Valiuta – LTL
Eil. Nr. |
Priemonės (paramos programos) pavadinimas |
Likutis laikotarpio pradžioje |
Priskaičiuota grąžinti suma |
Sugrąžinta suma užskaita |
Sugrąžinta suma pavedimais |
Anuliuota suma |
Nurašyta suma |
Likutis laikotarpio pabaigoje |
|||
lėšos |
delspinigiai |
lėšos |
delspinigiai |
ES nenaudai |
LT nenaudai |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 = 3+ 4-5-6-7-8-9-10-11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nacionalinės mokėjimo agentūros____________________
prie Žemės ūkio ministerijos direktorius (Parašas) (Vardas, pavardė)
Finansų ir apskaitos________________________________
departamento direktorius (Parašas) (Vardas, pavardė)
______________