LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBĖS ĮMONĖS INDĖLIŲ DRAUDIMO FONDO STEIGIMO

 

1996 m. birželio 26 d. Nr. 769

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Įsteigti valstybės įmonę Indėlių draudimo fondą.

2. Pavesti Finansų ministerijai vykdyti valstybės įmonės Indėlių draudimo fondo steigėjo funkcijas.

3. Patvirtinti valstybės įmonės Indėlių draudimo fondo įstatus (pridedama).

4. Sudaryti šią valstybės įmonės Indėlių draudimo fondo tarybą (2 metų laikotarpiui):

E. Žilevičius

Finansų ministerijos sekretorius (tarybos pirmininkas);

V. Bublys

Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotojas;

L. Gasiūnaitė

Finansų ministerijos Finansinių institucijų skyriaus viršininkė;

F. Jasevičienė

Bankų priežiūros departamento direktoriaus pavaduotoja;

A. Vilimavičius

bendros Lietuvos ir JAV įmonės „ESOP Service International“ direktorius.

5. Skirti iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės rezervo fondo Finansų ministerijai 6 tūkst. litų valstybės įmonės Indėlių draudimo fondo steigimo išlaidoms padengti.

6. Perduoti dalį akcinės bendrovės „Aurabankas“ patalpų – 39,8 kv. metro Vilniuje, J. Tumo-Vaižganto g. 8a/2, valstybės įmonei Indėlių draudimo fondui 5 metams neatlygintinai naudotis pagal panaudos sutartį.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                      MINDAUGAS STANKEVIČIUS

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                             ALGIMANTAS KRIŽINAUSKAS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 769

 

Valstybės įmonės Indėlių draudimo fondo įstatai

 

Bendrosios nuostatos

 

1. Valstybės įmonė Indėlių draudimo fondas (toliau vadinama – fondas) yra iš valstybės lėšų įsteigta įmonė, kurios steigėjas yra Finansų ministerija.

2. Fondas turi juridinio asmens teises, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir pavadinimu „Indėlių draudimo fondas“, savarankišką balansą ir sąskaitą Lietuvos banke, turtą, kurį valdo, naudoja ir disponuoja juo turto patikėjimo teisėmis. Fondas pagal savo prievoles atsako tik tuo turtu, iš kurio gali būti išieškoma pagal įstatymus. Fondas neatsako už valstybės prievoles. Valstybė atsako tik už Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatyme nustatytas draudimines fondo prievoles.

3. Fondas naudojasi Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo, kitų įstatymų bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų suteikta veikimo iniciatyvos bei sprendimų priėmimo laisve. Fondas savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu ir kitais teisės aktais, jeigu Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymas nenustato kitaip, ir šiais įstatais.

4. Fondo įstatus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Fondo taryba ir steigėjas turi iniciatyvos teisę keisti ir papildyti įstatus. Pakeistus ir papildytus įstatus taip pat tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Įstatų pakeitimai ir papildymai įsigalioja nuo jų įregistravimo Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatymo numatyta tvarka.

5. Fondo ūkiniai-finansiniai metai prasideda sausio 1 d. ir baigiasi gruodžio 31 dieną.

6. Fondo veiklos terminas neribojamas.

7. Fondo buveinė yra Vilniuje, J. Tumo-Vaižganto g. 8a/2.

 

Fondo veikla ir funkcijos

 

8. Fondas draudžia gyventojų indėlius ir investuoja savo lėšas.

9. Fondas vykdo šias funkcijas:

9.1. kaupia, valdo Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo ir šių įstatų nustatyta tvarka surinktas lėšas ir jomis disponuoja;

9.2. išmoka gyventojams draudimo kompensacijas;

9.3. tikrina, ar draudėjai nepažeidžia Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatyme nustatytos indėlių draudimo tvarkos;

9.4. atlieka kitas funkcijas, susijusias su Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo įgyvendinimu.

 

Fondo teisės

 

10. Vykdydamas jam pavestas funkcijas, fondas turi teisę:

10.1. atidaryti sąskaitą Lietuvos banke;

10.2. sudaryti sutartis, prisiimti įsipareigojimus;

10.3. disponuoti savo lėšomis ir turtu;

10.4. nutraukti indėlių draudimą Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 7 straipsnyje numatytais atvejais;

10.5. tikrinti, kaip mokamos draudimo įmokos;

10.6. gauti iš draudėjo ir Lietuvos banko informaciją, kurios reikia fondo funkcijoms atlikti;

10.7. savo įsipareigojimams vykdyti imti paskolas, kurias garantuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

10.8. gauti banko, likviduojamo Lietuvos Respublikos komercinių bankų įstatymo nustatyta tvarka, turto dalį;

10.9. ne ginčo tvarka išieškoti iš draudėjo laiku nesumokėtas įmokas;

10.10. nustatyti savo vidaus struktūrą;

10.11. atsižvelgdamas į metų infliaciją, teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 3 straipsnyje nurodytos draudimo sumos indeksavimo;

10.12. prireikus, bet ne daugiau kaip 3 mėnesiams pratęsti Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 4 straipsnyje nurodytą kompensacijų mokėjimo pradžios terminą;

10.13. sustabdyti draudimo kompensacijų išmokėjimą gyventojams, dėl kurių indėlių lėšų įsigijimo teisėtumo kreiptasi į teisėsaugos institucijas, tačiau dar nepriimtas sprendimas;

10.14. nustatyti draudimo įmokos apskaičiavimo, mokėjimo tvarką ir terminus;

10.15. nutraukti indėlių draudimą Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 7 straipsnyje nustatytais atvejais. Apie indėlių draudimo nutraukimą fondas įspėja draudėją ne vėliau kaip prieš 6 mėnesius;

10.16. turėti kitokių civilinių teisių ir pareigų, neprieštaraujančių įstatymams.

 

Fondo valdymas

 

11. Fondo valdymo organai yra fondo taryba ir administracija.

12. Taryba sudaroma iš 5 narių, kuriuos skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Finansų ministerija ir Lietuvos bankas teikia po 2 kandidatus, o Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitetas – 1 kandidatą. Taryba sudaroma ne ilgesniam kaip 4 metų laikotarpiui. Tarybos sudėtis atnaujinama po 2 metų, pakeičiant Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu ne mažiau kaip 2 narius ir laikantis šių nuostatų:

12.1. fondo tarybos nariais gali būti tik Lietuvos Respublikos piliečiai;

12.2. fondo tarybai vadovauja tarybos pirmininkas. Jį skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė iš fondo tarybos narių.

13. Fondo taryba:

13.1. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų fondo administracijos vadovą (Finansų ministerijos teikimu) ir vyriausiąjį finansininką;

13.2. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl fondo įstatų pakeitimo;

13.3. nustato fondui pakankamo kapitalo dydį;

13.4. nustato draudimo įmokos apskaičiavimo, mokėjimo tvarką ir terminus;

13.5. nustato draudimo kompensacijų apskaičiavimo ir išmokėjimo tvarką. Šios kompensacijos pradedamos mokėti ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo draudiminio įvykio dienos. Draudimo kompensacijų išmokėjimo galutinis terminas – 9 mėnesiai nuo draudiminio įvykio dienos;

13.6. nustato fondo lėšų investavimo tvarką;

13.7. priima sprendimus dėl indėlių draudimo nutraukimo;

13.8. tvirtina metinę fondo ataskaitą;

13.9. tvirtina išlaidų, nesusijusių su kompensacijų išmokėjimu, sąmatą;

13.10. nustato gyventojų pretenzijų dėl draudimo kompensacijos išmokėjimo tenkinimo tvarką;

13.11. nustato, kas yra fondo paslaptis, ir tvirtina paslapčių sąrašą;

13.12. nustato fondo administracijos vadovo ir vyriausiojo finansininko atlyginimus;

13.13. nagrinėja gyventojų pareiškimus dėl administracijos veiksmų;

13.14. atsižvelgdama į metų infliaciją, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 3 straipsnyje nurodytos sumos indeksavimo;

13.15. skelbia „Valstybės žiniose“ draudimo kompensacijų išmokėjimo tvarką ir pranešimus apie indėlių draudimo nutraukimą;

13.16. prireikus, bet ne daugiau kaip 3 mėnesiams pratęsia Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 4 straipsnyje nurodytą kompensacijų mokėjimo pradžios terminą;

13.17. sustabdo draudimo kompensacijų išmokėjimą gyventojams, dėl kurių indėlių lėšų įsigijimo teisėtumo kreiptasi į teisėsaugos institucijas, tačiau dar nepriimtas sprendimas;

13.18. nutraukia indėlių draudimą Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo 7 straipsnyje nustatytais atvejais. Apie indėlių draudimo nutraukimą draudėjas įspėjamas ne vėliau kaip prieš 6 mėnesius;

13.19. sudarant ateinančių metų biudžeto projektą, prireikus teikia Finansų ministerijai argumentuotus pasiūlymus dėl biudžeto asignavimų skyrimo fondo įstatiniam kapitalui formuoti bei aktyvams padidinti;

13.20. atsižvelgdama į banko finansinę būklę ar jo veiklos pažeidimo pobūdį, gali leisti dalyvauti indėlių privalomojo draudimo sistemoje bankui, kuriam pritaikyta Lietuvos Respublikos komercinių bankų įstatymo 37 straipsnio pirmosios dalies 3 punkte nurodyta procedūra.

14. Administracijos veiklai vadovauja administracijos vadovas, kuris yra atskaitingas tarybai.

Administracijos vadovas įstatymų nustatyta tvarka sudaro ir nutraukia darbo sutartis su fondo darbuotojais, rengia ir teikia fondo tarybai medžiagą ir dokumentų projektus, kurių reikia tarybos funkcijoms vykdyti.

Administracijos vadovas pagal šiuos įstatus turi teisę fondo vardu sudaryti sandorius, atstovauti fondui valdžios ir valdymo institucijose, teisme, palaikant ryšius su kitais asmenimis, gali turėti ir kitų šiems įstatams neprieštaraujančių teisių.

15. Administracijos vadovas ir darbuotojai įstatymų nustatyta tvarka privalo atlyginti fondui nuostolius, padarytus dėl jų kaltės.

 

Fondo paslapčių saugojimas

 

16. Žinios, laikomos fondo paslaptimis, gali būti teikiamos tik įstatymų nustatytoms institucijoms ir įstatymų nustatyta tvarka. Kitų valstybių atitinkamoms institucijoms fondo paslaptys gali būti atskleistos tik tada, jeigu tokios informacijos slaptumą garantuoja tų šalių įstatymai.

17. Už žinių, laikomų fondo paslaptimis, atskleidimą fondo tarybos nariai ir darbuotojai atsako pagal įstatymus.

 

Fondo kapitalas

 

18. Fondo kapitalą sudaro įstatinis ir atsargos kapitalas.

19. Fondo įstatinis kapitalas formuojamas iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų.

20. Fondo įstatinis kapitalas steigimo metu yra 10 mln. litų.

21. Fondo įstatinis kapitalas per 1997 ir 1998 metus turi būti padidintas iki 50 mln. litų.

22. Padidinus ar sumažinus fondo įstatinį kapitalą, fondas įstatymų nustatyta tvarka privalo padaryti įstatų pataisas ir jas įregistruoti.

23. Jeigu fondo aktyvai tampa mažesni už jo įsipareigojimus, lėšos jiems padidinti iki fondo įstatinio kapitalo dydžio numatomos tvirtinant ateinančių metų Lietuvos valstybės biudžetą.

24. Atsargos kapitalas formuojamas iš fondo pelno. Atsargos kapitalas naudojamas tik tam, kad būtų įvykdyti fondo įsipareigojimai išmokėti gyventojams nustatytas draudimo kompensacijas.

25. Fondo įstatinis kapitalas gali būti sumažintas tik po to, kai buvo panaudotas atsargos kapitalas (tik tam, kad būtų įvykdyti fondo įsipareigojimai išmokėti gyventojams nustatytas draudimo kompensacijas). Fondo įstatinis kapitalas mažinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu. Fondas privalo garantuoti, kad jam patikėtas kapitalas būtų išsaugotas ir efektyviai naudojamas.

26. Fondas neturi teisės sumažinti savo įstatinio kapitalo, naudodamas valstybės kapitalą darbo užmokesčiui, premijoms ir kitoms išmokoms.

27. Fondas privalo apdrausti turimą valstybės kapitalą Lietuvos Respublikoje įregistruotoje draudimo įstaigoje.

28. Fondo kapitalą draudžiama investuoti kitose įmonėse.

 

Fondo pajamos

 

29. Fondo pajamas sudaro:

29.1. draudimo įmokos;

29.2. delspinigiai ir baudos;

29.3. pajamos iš investuotų fondo lėšų;

29.4. lėšos, pagal įstatymus išieškotos iš likviduojamo banko;

29.5. lėšos, gautos iš kitos veiklos, neprieštaraujančios Lietuvos Respublikos gyventojų indėlių draudimo įstatymo ir šių įstatų nuostatoms.

 

Fondo išlaidos

 

30. Fondo išlaidas sudaro:

30.1. draudimo kompensacijos;

30.2. personalo išlaikymo išlaidos;

30.3. išlaidos dėl operacijų su vertybiniais popieriais;

30.4. palūkanos už fondo imamas paskolas;

30.5. kitos išlaidos, susidariusios atliekant funkcijas, kurios neprieštarauja įstatymams ir šiems įstatams.

 

Fondo pelnas (nuostoliai)

 

31. Finansinių metų rezultatas (pelnas arba nuostoliai) apskaičiuojamas, iš fondo pajamų atskaičius jo išlaidas.

32. Visas fondo pelnas naudojamas jo atsargos kapitalui didinti.

 

Fondo lėšų investavimas

 

33. Fondo lėšos gali būti investuojamos tik į Lietuvos Respublikos Vyriausybės bei kitų valstybių vyriausybių vertybinius popierius.

 

Fondo mokesčiai

 

34. Fondas atleidžiamas nuo juridinių asmenų pelno mokesčio bei palūkanų už kapitalo naudojimą mokėjimo į Lietuvos valstybės biudžetą.

 

Fondo finansinės veiklos kontrolė

 

35. Fondo finansinė veikla kontroliuojama audito tvarka. Metinis veiklos auditas privalomas, kitų laikotarpių veiklos auditas gali būti atliekamas Finansų ministerijos, fondo tarybos arba administracijos iniciatyva. Metinė finansinė fondo ataskaita turi būti patikrinta nepriklausomo audito ir paskelbta ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos.

36. Auditą gali atlikti auditorius – fizinis asmuo, turintis kvalifikacinį atestatą, arba audito įmonė, turinti teisę teikti audito paslaugas.

37. Audito paslaugų sutartis su auditoriais sudaro steigėjas. Jų paslaugos apmokamos iš fondo lėšų.

38. Auditorius privalo pateikti fondo tarybai, administracijos vadovui ir steigėjui atlikto audito ataskaitas.

39. Fondo administracija privalo pateikti auditoriui, valstybės kontrolės institucijoms bei steigėjui jų reikalaujamus fondo dokumentus, kiek tai neprieštarauja šių įstatų 16 punkto nuostatoms.

 

Fondo reorganizavimas ir likvidavimas

 

40. Fondas reorganizuojamas ar likviduojamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

41. Apie fondo reorganizavimą ar likvidavimą skelbiama viešai 3 kartus su ne mažesniais kaip 2 mėnesių tarpais arba kiekvienam kreditoriui pranešama raštu.

42. Likviduojamo fondo turtas, liekantis atsiskaičius nustatytąja tvarka, perduodamas jo steigėjui.

______________