LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJO VALSTYBINIO DARBO INSPEKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL lietuvos respublikos valstybinės darbo Inspekcijos atliekamų planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų IR KITŲ PRIEŽIŪROS BŪDŲ taisyklIŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. sausio 13 d. Nr. V-6

Vilnius

 

Siekdamas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nuostatas dėl ūkio subjektų veiklos priežiūros, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymu (Žin., 2003, Nr. 102-4585), Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. gruodžio 10 d. įsakymu Nr. A1-595 (Žin., 2010, Nr. 147-7547), Valstybinei darbo inspekcijai nustatytais veiklos tikslais ir priskirtomis funkcijomis bei atsižvelgdamas į Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos Nr. 81 „Dėl Darbo inspekcijos pramonėje ir prekyboje“, ratifikuotos Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. birželio 23 d. nutarimu Nr. I-507 (Žin., 1994, Nr. 49-913), kitų darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktus nuostatas, taip pat į tai, kad:

- Lietuvos Respublikos ūkio subjektuose per 1991–2010 metų laikotarpį įvyko (2010 m. gruodžio 31 d. duomenimis) apie 58 tūkst. nelaimingų atsitikimų darbe, kuriuose 3 764 darbuotojai patyrė sunkias, 1 956 – mirtinas traumas, tad pagal pastarųjų traumų rodiklį 100 tūkst. darbuotojų Lietuva yra vienoje iš paskutinių vietų Europos Sąjungoje; profesinėmis ligomis per nurodytąjį laikotarpį pripažinta daugiau kaip 14 tūkst. susirgimų;

- Lietuvos Respublikos ūkio subjektuose dėl neįvertintos sprogimo bei pastatų stabilumo rizikos per 1991–2010 metų laikotarpį įvyko keturios stambios pramoninės avarijos, pareikalavusios žmonių aukų (2003 m. liepos 16 d. per sprogimą AB „Ukmergės gelžbetonis“ nukentėjo 13 darbuotojų, tarp jų – 3 darbuotojai žuvo, 4 darbuotojai buvo sunkiai sužaloti; 2005 m. kovo 21 d. dėl Kauno AB „Karigė“ pastato griuvimo nukentėjo 7 darbuotojai, tarp jų – 4 darbuotojai žuvo, 3 darbuotojai buvo sužaloti; 2006 m. liepos 20 d. UAB „Vilniaus tranzitas“ dėl kilusio gaisro, naikinant dezodorantų balionėlius su pasibaigusiu galiojimo terminu, nukentėjo 9 darbuotojai, tarp jų 2 darbuotojai žuvo vietoje, 1 mirė ligoninėje dėl patirtų traumų, 4 darbuotojai patyrė sunkias traumas; 2010 m. lapkričio 30 d. dėl sprogimo Biržų UAB „Nitator-STL“ žuvo 3 darbuotojai);

- pagal 2009 metų pavasarį Europos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūros atliktą 31 Europos šalies įmonės apklausą (ESENER), įmonių, kuriose periodiškai keliami saugos ir sveikatos klausimai aukšto lygio vadovybės posėdžiuose, procentas Lietuvoje yra mažiausias iš visų apklausoje dalyvavusių šalių:

1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos atliekamų planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų ir kitų priežiūros būdų taisykles (pridedama).

2. Įsakau Valstybinės darbo inspekcijos administracijos ir teritorinių skyrių vedėjams bei inspektoriams vadovautis šio įsakymo 1 punkte nurodytomis taisyklėmis planuojant, organizuojant bei vykdant skyriaus bei savo, kaip ūkio subjektų priežiūros (kontrolės) institucijos pareigūno, veiklą, siekiant Valstybinei darbo inspekcijai teisės aktų nustatytų veiklos tikslų ir uždavinių įgyvendinimo.

3. Įpareigoju Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo paskelbimą oficialiajame leidinyje „Valstybės žinios“.

4. Pavedu šio įsakymo vykdymą kontroliuoti Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojams pagal nustatytas administravimo sritis.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiasis

valstybinis darbo inspektorius                                  Mindaugas Pluktas

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2011 m. sausio 13 d. įsakymu Nr. V-6

 

lietuvos respublikos valstybinės darbo Inspekcijos atliekamų planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų IR KITŲ PRIEŽIŪROS BŪDŲ taisyklės

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos atliekamų planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų ir kitų priežiūros būdų taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ketvirtojo skirsnio „Ūkio subjektų veiklos priežiūra“ reglamentavimu, tarp jų – nuostata, kad viešumo principas netaikomas, jeigu informacijos atskleidimas trukdo siekti ūkio subjektų veiklos priežiūros tikslų arba gali būti pažeisti kituose teisės aktuose nustatyti konfidencialumo reikalavimai, taip pat atsižvelgiant į:

1.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija) pagrindinius veiklos tikslus – tarnauti valstybei ir visuomenei ginant viešąjį interesą ir vykdyti darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų nuostatų laikymosi kontrolę ir jų pažeidimų prevenciją, taip pat nelaimingų atsitikimų darbe bei profesinių ligų prevenciją (toliau – Valstybinės darbo inspekcijos veiklos tikslai);

1.2. priemones, numatytas Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos strategijoje 2007–2012 metams (įskaitant ir kitų saugą pagal kompetenciją kontroliuojančių ar prižiūrinčių institucijų (įstaigų, struktūrų) bei darbuotojams ir darbdaviams atstovaujančių organizacijų indėlį), siekiant 25 procentais sumažinti mirtinų nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų, skaičiuojant 100 000 darbuotojų, per 2007–2012 metus, lyginant su 2006 metais;

1.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgyvendinamas veiklos kryptis verslo aplinkai gerinti bei Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos formuojamą darbo politiką;

1.4. Tarptautinės darbo organizacijos konvencijoje Nr. 81 „Dėl Darbo inspekcijos pramonėje ir prekyboje“ (Žin., 1996, Nr. 27-652) (toliau – konvencija) apibrėžtus pagrindinius tarptautinius šių institucijų veiklos principus, kuriais remiantis:

1.4.1. inspekcinio vizito metu inspektoriai praneša darbdaviui arba jo atstovui apie savo buvimą, jeigu nemano, kad toks pranešimas gali pakenkti atlikti pareigas (konvencijos 12 straipsnio 2 dalis);

1.4.2. privalu laikyti visiškai konfidencialius šaltinius visų skundų, atkreipiančių dėmesį į teisinių nuostatų trūkumus ar spragas, ir nedaryti užuominų darbdaviui ar jo atstovui, kad inspekcinis vizitas vyko dėl to, kad gautas toks skundas (konvencijos 15 straipsnio (c) punktas);

1.4.3. darbo vietos inspektuojamos taip dažnai ir taip išsamiai, kaip yra reikalinga, kad būtų garantuotas efektyvus atitinkamų teisinių nuostatų taikymas (konvencijos 16 straipsnis);

1.5. šalyje įgyvendinamas priemones tobulinti esamą teisinį pagrindą ir dedamas pastangas jį supaprastinti, pritaikant prie darbo srities raidos, tuo pačiu nenuleidžiant žemiau esamų apsaugos lygių taip, kaip numatyta 2007 m. vasario 21 d. priimto Europos Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui „2007–2012 m. Bendrijos darbuotojų sveikatos ir saugos strategija: gerinti darbo kokybę ir našumą“ (KOM(2007)62 galutinis) 4 skyriaus 4.3 dalyje, darbo inspektoriams veiksmingiau taikant atgrasančias ir proporcingas sankcijas ir procedūras dėl saugos ir sveikatos taisyklių nesilaikymo (šio komunikato 4 skyriaus 4.2 dalis);

1.6. Valstybinės darbo inspekcijos tikrinimų analizės duomenis, jog ūkio subjektuose, kuriuose yra pasirašytos kolektyvinės sutartys arba jie priklauso asocijuotoms darbdavių struktūroms, arba yra įdiegta darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema pagal BS OHSAS 18000 standartų seriją, darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų laikymosi būklės lygis yra aukštesnis, šios srities klausimų sprendimų kokybė, lyginant su socialinio dialogo nevystančiais ūkio subjektais, yra geresnė.

2. Šiomis Taisyklėmis vadovaujasi:

2.1. Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnai ir kiti darbuotojai šios inspekcijos veiklos tikslams pasiekti;

2.2. ūkio subjektai, vadovaudamiesi Valstybinės darbo inspekcijos ir kitų saugą pagal nustatytą kompetenciją kontroliuojančių ar prižiūrinčių institucijų (įstaigų, struktūrų) veiklos rezultatų analize, išvadomis ir sprendimais;

2.3. gali vadovautis darbuotojų bei darbdavių organizacijų atstovai, siekdami gerinti visų lygių socialinę partnerystę.

3. Taisyklės reglamentuoja Valstybinės darbo inspekcijos atliekamų ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų pagrindus, kriterijus, tvarką bei trukmę, taip pat nustato kitus ūkio subjektų veiklos priežiūros (kontrolės) būdus.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo, Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo (Žin., 2003, Nr.70-3170), kitų darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų sąvokas.

 

II. ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PRIEŽIŪROS (KONTROLĖS) BŪDAI IR FORMOS

 

5. Valstybinės darbo inspekcijos veiklos tikslams pasiekti taikomi šie ūkio subjektų veiklos priežiūros būdai:

5.1. konsultavimas;

5.2. švietimas ir informavimas;

5.3. patikrinimai;

5.4. teisės aktų nustatyta tvarka gautos informacijos apie ūkio subjektų veiklą vertinimas;

5.5. poveikio priemonių taikymas įstatymų ir jų pagrindu priimtų kitų teisės aktų nustatyta tvarka;

5.6. darbdavių ir darbuotojų socialinio dialogo skatinimas ūkio subjektų ir/ar ekonominio sektoriaus lygmenyse.

6. Valstybinės darbo inspekcijos veiklos tikslams pasiekti taikomos šios ūkio subjektų veiklos priežiūros atlikimo formos:

6.1. išvykstant į ūkio subjektą:

6.1.1. reikalingoms konsultacijoms, konkretiems patarimams bei metodinei pagalbai suteikti (baigus įteikiama konsultacinė pažyma):

6.1.1.1. ūkio subjekto vadovo ir/ar darbuotojų atstovų kvietimu;

6.1.1.2. pirmaisiais metais po ūkio subjekto veiklos pradžios;

6.1.2. ūkio subjekto veiklos patikrinimą atlikti šių Taisyklių bei kitų teisės aktų numatytais atvejais ir tvarka;

6.1.3. ankstesnio patikrinimo metu duotų nurodymų pašalinti pažeidimus vykdymo kontrolę atlikti;

6.1.4. tirti galimo nelegalaus darbo reiškinius, nelaimingus atsitikimus darbe, profesines ligas, pramoninę avariją, skundus, atlikti pagal kompetenciją kitus pavedimus;

6.1.5. patikrinti darbuotojų saugos ir sveikatos paslaugas teikiančių įmonių nustatyta tvarka pateiktos informacijos tikrumą ir teisingumą;

6.1.6. vykdyti mašinų rinkos priežiūrą (informacijos rinkimas, jos apibendrinimas, pateikimas, ribojančių priemonių taikymas, tarpinstitucinis bendradarbiavimas);

6.1.7. dalyvauti statybos užbaigimo komisijos darbe, nustatant, ar statinys pastatytas ar rekonstruotas pagal statinio projekto sprendinius, jei statinyje iki komisijos darbo pradžios įrengtos darbo vietos ir/ar darbo priemonės;

6.1.8. dalyvauti ūkio subjektų darbuotojų žinių darbuotojų saugos ir sveikatos srities klausimais tikrinime (atestavime);

6.1.9. kitais teisės aktų numatytais atvejais Valstybinės darbo inspekcijos veiklos tikslams pasiekti;

6.2. nevykstant į ūkio subjektą:

6.2.1. rengiant ir skleidžiant prevencinę informaciją:

6.2.1.1. Valstybinės darbo inspekcijos interneto svetainėje;

6.2.1.2. laiškais ūkio subjektų vadovams elektroninio ar kitokio ryšio priemonėmis;

6.2.1.3. publikuojant straipsnius, informacijas respublikinėje ir šalies rajonų spaudoje;

6.2.1.4. organizuojant radijo ir televizijos laidas ar dalyvaujant jose;

6.2.1.5. transliuojant garso ir vaizdo klipus radijo stotyse ir televizijoje;

6.2.2. konsultuojant darbdavius, darbuotojus, jų organizacijų atstovus telefonu, raštu, priimant Valstybinėje darbo inspekcijoje;

6.2.3. organizuojant konsultacinius seminarus;

6.2.4. rengiant ir platinant rekomendacijas, metodines rekomendacijas ir metodikas;

6.2.5. organizuojant konkursus, viktorinas ir kitas darbuotojų saugą ir sveikatą bei jų darbo garantijų laikymąsi skatinančias priemones;

6.2.6. vykdant Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus (toliau – Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius) nurodymus (Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 2 punktas);

6.2.7. analizuojant ūkio subjekto, kartu su darbuotojų atstovais (jeigu jie yra), laisvanoriškai deklaruojamą išankstinį įsipareigojimą dėl darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų laikymosi (pagal vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu patvirtintą formą, turinį ir tvarką);

6.2.8. analizuojant ūkio subjektų pagal Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo 39 straipsnio 5 dalį pateiktą informaciją apie darbuotojų saugos būklę ir darbo vietų atitiktį darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų reikalavimams;

6.2.9. analizuojant nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų aplinkybes ir priežastis, tarp jų – pagal nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo aktų kodavimo duomenis, bei kitą gaunamą ar kaupiamą informaciją apie darbuotojų saugos ir sveikatos ir darbo įstatymų vykdymo būklę įmonėse;

6.2.10. tikrinant, ar darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimai konkrečiai statybvietei nustatomi statinio techniniame projekte;

6.2.11. tikrinant ir vertinant pateiktas darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo formaliąsias ir neformaliąsias programas;

6.2.12. analizuojant iš darbuotojų saugos ir sveikatos paslaugas teikiančių įmonių nustatyta tvarka gaunamą informaciją;

6.2.13. kitais teisės aktų numatytais atvejais Valstybinės darbo inspekcijos veiklos tikslams pasiekti.

 

III. ŪKIO SUBJEKTŲ PATIKRINIMŲ PAGRINDAI IR RŪŠYS

 

7. Valstybinėje darbo inspekcijoje ūkio subjektų veiklai patikrinti atliekami šie patikrinimai:

7.1. planiniai;

7.2. neplaniniai:

7.2.1. neplaniniai reaguojamieji (privalomieji);

7.2.2. neplaniniai reaguojamieji (situaciniai).

8. Planiniai patikrinimai atliekami, siekiant darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų prevencijos pagal iš anksto numatytus tikslus, pasirinktus tikslų siekimo būdus, nustatytus Valstybinės darbo inspekcijos bei jos struktūrinių padalinių metinius veiklos uždavinius.

9. Neplaniniai patikrinimai atliekami, siekiant ištirti nelaimingų atsitikimų darbe, profesinių ligų, pramoninių avarijų atvejus, patikrinti gautą Valstybinėje darbo inspekcijoje ar visuomenės informavimo priemonėse skelbtą informaciją apie teisės aktų pažeidimus, taip pat reaguojant (išsiaiškinant) į situaciją ir padedant ūkio subjektams eliminuoti ar sumažinti tikimybę analogiško pobūdžio nelaimingų atsitikimų darbe, profesinių ligų atvejams, pramoninėms avarijoms įvykti ar užkirsti kelią galimiems teisės aktų reikalavimų pažeidimams.

10. Vadovaujantis daugiamečiais nelaimingų atsitikimų darbe (avarijų) aplinkybių bei priežasčių, profesinių ligų priežasčių, taip pat darbuotojų saugos ir sveikatos būklės, pavojų identifikavimo ir jų rizikos vertinimo analizės duomenimis, darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų laikymosi patikrinimų ir stebėsenos rezultatų ataskaitomis planiniams ir neplaniniams reaguojamiesiems (situaciniams) patikrinimams organizuoti nustatomi:

10.1. prioritetai pagal:

10.1.1. ekonominės veiklos sektorius: statyba; transportas ir sandėliavimas; apdirbamoji pramonė (baldų, medienos ir medienos gaminių, metalo, chemijos, statybinių medžiagų, maisto, siuvimo); miškininkystė; žemės ūkis; kasyba; energetika; vandens tiekimas, nuotekų valymas, atliekų tvarkymas ir regeneravimas; didmeninė ir mažmeninė prekyba; variklinių transporto priemonių remontas; autoservisai, viešbučiai ir maitinimo paslaugos, kitos įmonės, kuriose vykdomi pavojingi darbai, įtraukti į Pavojingų darbų sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 3 d. nutarimu Nr.1386 (Žin., 2002, Nr.87-3751);

10.1.2. ūkio subjektų dydį: ūkio subjektai, kuriuose dirba 10–99 darbuotojai; ūkio subjektai, kuriuose dirba 100–250 darbuotojai; kiti ūkio subjektai pagal dydį, priklausomai nuo duomenų, rodančių darbuotojų saugos ir sveikatos būklės bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų tendencijas;

10.1.3. traumatizmo ir profesinio sergamumo lygį: ūkio subjektai, kuriuose per paskutiniųjų 5 metų laikotarpį buvo lengvų, sunkių ar mirtinų atsitikimų darbe, avarijų ar darbuotojai susirgo profesinėmis ligomis;

10.1.4. darbuotojų darbo stažą ūkio subjekte: darbuotojai, kurių stažas ūkio subjekte yra iki 1 metų; darbuotojai, kurių stažas ūkio subjekte yra nuo 1 iki 2 metų;

10.1.5. atskiram šalies regionui (teritorijai) specifinį ūkinės veiklos pobūdį;

10.1.6. ūkio subjekto socialinį aktyvumą (kolektyvinė sutartis, priklausymas asocijuotoms darbdavių struktūroms, verslo socialinės atsakomybės didinimą ir pan.);

10.2. pagal Taisyklių 10.1 punkte nurodytus prioritetus yra taikomi šie kriterijai pagal:

10.2.1. nelegalaus darbo apraiškas;

10.2.2. rizikos veiksnius: žmogaus kritimas iš aukščio; statinių, daiktų, krovinių virtimas, kritimas; transporto priemonės; veikiantis įrenginys, mechanizmas; smurtas; karštis; ugnis; pavojingos, kenksmingos medžiagos;

10.2.3. darbų pavojingumą: darbai statybvietėse; krovinių kėlimas; darbai potencialiai sprogioje aplinkoje; darbas elektros srovės pavojingumo atžvilgiu pavojingose ir labai pavojingose patalpose; elektros, ryšių, dujotiekio, naftotiekio ar kitų vamzdynų įrengimo, išmontavimo darbai; darbai su potencialiai pavojingais įrenginiais, jų remontas; grunto kasyba ir tvirtinimas; darbai šuliniuose, iškasose, tuneliuose ir kituose požeminiuose renginiuose; darbai, atliekami aukščiau kaip 5 m nuo žemės paviršiaus ar grunto, perdengimo, pastolių ar grindų paviršiaus, kai pagrindinė apsaugos nuo kritimo priemonė yra apraišai; kiti pavojingi darbai bei nelaimingų atsitikimų požiūriu didelio rizikingumo, kurie nepriskirti pavojingų darbų kategorijai, darbai (automobilių valdymas ir remontas; mobilių savaeigių transporto priemonių valdymas ir remontas; darbo įrenginių (technologijų) valdymas, aptarnavimas ir remontas; sandėliavimo, pakrovimo–iškrovimo darbai, kurie nepatenka į pavojingų darbų sąrašą; žemės ūkio mechanizmų valdymas, aptarnavimas, kiti darbai su šiais mechanizmais, jų remontas; kiti darbai, nustatyti įmonėje atliekant profesinės rizikos vertinimą);

10.2.4. darbo garantijų užtikrinimą pagal atskirus darbo santykių segmentus: darbo sutarties sudarymas, vykdymas ir pasibaigimas, darbo užmokestis, darbo ir poilsio režimai;

10.2.5. profesijas: vairuotojai ir kilnojamųjų įrenginių operatoriai; gavybos ir statybos, medžio ir medienos apdirbimo, metalo apdirbimo, mašinų gamybos darbininkai; mašinų operatoriai ir surinkėjai; nekvalifikuoti gavybos, statybos, pramonės ir transporto darbininkai.

10.2.6. darbo sąlygų kenksmingumą: darbai, susiję su vibracija; darbai, susiję su triukšmu; darbai, susiję su dulkėmis (įskaitant asbesto dulkes); darbai, susiję su cheminiais veiksniais, kancerogenais ir mutagenais; darbai, susiję su ergonominiais veiksniais;

10.2.7. darbuotojų saugos ir sveikatos ūkio subjekte organizavimą, vykdymą ir valdymą: darbdavio pareigos; darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos, įskaitant samdomų juridinių ir fizinių asmenų teikiamas paslaugas; potencialiai pavojingų įrenginių nuolatinės priežiūros organizavimas, įskaitant iš šalies tokias paslaugas teikiančių įmonių veiklą; neblaivumo darbe prevencija; vidinė kontrolė; darbuotojų dalyvavimas sprendžiant ūkio subjekte darbuotojų saugos ir sveikatos klausimus; statybose, kai dirba daugiau nei vienas rangovas, paskirtojo statinio statybos saugos ir sveikatos darbe koordinatoriaus buvimas.

 

IV. planinių patikrinimų organizavimas

 

11. Ūkio subjektų veiklos planinių patikrinimų kitiems kalendoriniams metams kriterijai ir prioritetai nustatomi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministro tvirtinamame Valstybinės darbo inspekcijos metiniame veiklos plane vadovaujantis kasmet Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai bei Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos komisijai teikiamais Ataskaita apie darbuotojų saugos ir sveikatos būklę bei darbo įstatymų vykdymą Lietuvos Respublikos įmonėse bei pasiūlymais darbuotojų saugos ir sveikatos būklei šalyje gerinti.

12. Atliekamų planinių veiklos patikrinimų periodiškumas reglamentuojamas pagal šiuos principus:

12.1. ūkio subjektai, kuriuose per paskutinius 5 kalendorinius metus, buvusius prieš einamuosius metus, nebuvo pagrindo inicijuoti neplaninį patikrinimą dėl ūkio subjekto veiklos, taip pat nėra sudarytos kolektyvinės (įmonės, šakos) sutarties arba ūkio subjektas nepriklauso asocijuotoms darbdavių struktūroms, arba nėra įdiegta darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema pagal BS OHSAS 18000 standartų seriją, planine tvarka tikrinami ne rečiau kaip 1 kartą per 3 metus;

12.2. ūkio subjektai, kuriuose yra sudarytos kolektyvinės sutartys arba ūkio subjektai priklauso šakai, kurioje yra sudaryta šakos kolektyvinė sutartis, arba asocijuotoms darbdavių struktūroms, arba yra įdiegta darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema pagal BS OHSAS 18000 standartų seriją ir tuo pačiu per paskutiniuosius 5 kalendorinius metus, buvusius prieš einamuosius metus, nebuvo pagrindo inicijuoti neplaninį patikrinimą dėl ūkio subjekto veiklos, planine tvarka tikrinami ne rečiau kaip 1 kartą per 6 metus;

12.3. jeigu ūkio subjektui, nurodytam Taisyklių 12.1 ir 12.2 punktuose, atsiranda aplinkybės pritaikyti Taisyklių 10.1.3 punkte nurodytas sąlygas, sprendimą dėl šių ūkio subjektų patikrinimų periodiškumo priima teritorinio skyriaus vedėjas;

12.4. ūkio subjektai, kuriuose praėjusiais metais, buvusiais prieš einamuosius, įvyko nelaimingi atsitikimai darbe ar avarijos arba nustatyta tvarka ir atvejais buvo reikalaujama sustabdyti darbus, patikrinami einamaisiais metais;

12.5. ūkio subjektai, turintys licenciją potencialiai pavojingų įrenginių nuolatinės priežiūros veiklai vykdyti, planine tvarka tikrinami ne rečiau kaip 1 kartą per metus.

13. Planine tvarka tikrinamų ūkio subjektų skaičius nustatomas rengiant Valstybinės darbo inspekcijos metinius veiklos planus, įvertinat praėjusio laikotarpio neplaninės veiklos apimtis bei atsižvelgiant į skiriamus finansinius ir žmogiškųjų išteklių resursus.

14. Atsižvelgiant į Valstybinės darbo inspekcijos metiniame veiklos plane apibrėžtus ūkio subjektų veiklos patikrinimų planavimo kriterijus bei prioritetus ir planuojamų patikrinti ūkio subjektų skaičių, yra parengiami planuojamų patikrinti ūkio subjektų sąrašai. Planine tvarka numatomų patikrinti ūkio subjektų sąrašas yra sudaromas artimiausiam vieno ketvirčio laikotarpiui.

15. Planine tvarka tikrinamų ūkio subjektų sąrašą tvirtina įsakymu vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius.

16. Ūkio subjektai, įtraukti į sąrašą (Taisyklių 15 punktas), informuojami individualiai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po patikrinimų plano patvirtinimo ar jo pakeitimo.

17. Valstybinė darbo inspekcija viena ar kartu su kitu (-ais) procesų saugos ar kitos priežiūros grupės (patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d nutarimu Nr. 511 (Žin., 2010, Nr. 53-2613) nariu neplanuoja vykdyti ūkio subjekto tikrinimo, jeigu paaiškėja, kad tuo metu ūkio subjekte jau yra atliekami du jo veiklos planiniai tikrinimai, kuriuos atlieka kitos priežiūros institucijos.

18. Valstybinė darbo inspekcija gali inicijuoti bendrą kartu su kitu (-ais) procesų ar kitos saugos priežiūros grupės nariu atliekamą ūkio subjekto tikrinimą, jeigu jų priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję ir taip bus sumažinama priežiūros našta ūkio subjektui.

19. Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius, numatęs patikrinimo ūkio subjekte datą, ne mažiau kaip prieš 10 darbo dienų išsiunčia pranešimą paštu, faksu arba elektroniniu paštu apie būsimą patikrinimą šio ūkio subjekto vadovui. Pranešimas paštu siunčiamas ūkio subjekto deklaruotu registracijos arba kitu žinomu veiklos adresu. Ūkio subjekto planinis patikrinimas vykdomas nepaisant to, ar jis patvirtino šio pranešimo gavimą, ar ne.

20. Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius pranešime ūkio subjekto vadovui apie numatomą atlikti patikrinimą pateikia informaciją apie:

20.1. patikrinimo datą;

20.2. patikrinimo pagrindą (nurodomas vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymas, kuriuo yra patvirtintas einamojo laikotarpio prevencine planine tvarka tikrinamų ūkio subjektų sąrašas);

20.3. patikrinimo tikslą (nurodoma konkreti patikrinimo vizito tema);

20.4. patikrinimą atliksiančio pareigūno pareigas, vardą ir pavardę. Tuo atveju, jeigu ūkio subjekto patikrinimą numato atlikti daugiau negu vienas pareigūnas arba patikrinimas atliekamas dalyvaujant kitų įstaigų ar institucijų atstovams (įskaitant darbuotojų atstovus), informuojama apie visų pareigūnų pareigas, nurodant jų vardus ir pavardes;

20.5. numatomą patikrinimo trukmę;

20.6. pateikia preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti patikrinimą atliksiantiems pareigūnams, sąrašą (jeigu tikrinimo metu nustatoma, kad tikrinimui atlikti yra būtini ir kiti dokumentai, pareigūnai turi teisę pareikalauti, kad ūkio subjektas pateiktų tuos dokumentus);

20.7. rekomenduoja ūkio subjekto vadovui, kad apie numatomą patikrinimą informuotų ir pakviestų dalyvauti jo darbe:

20.7.1. darbuotojų saugos ir sveikatos specialistą, dirbantį ūkio subjekte;

20.7.2. juridinį ar fizinį asmenį, pagal sutartį su ūkio subjektu atliekantį įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos funkcijas;

20.7.3. darbuotojų atstovą (profesinė sąjunga ar darbo taryba);

20.7.4. darbuotojų saugos ir sveikatos komiteto (jeigu sudarytas) atstovą.

21. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių nėra galimybių atlikti patikrinimą, apie kurį ūkio subjektas jau buvo informuotas, planuotu laiku (pareigūno liga, kita privaloma neatidėliotinai vykdoma užduotis ir pan.), sprendimą dėl ūkio subjekto tikrinimo priima Valstybinės darbo inspekcijos teritorinio skyriaus vedėjas ir nedelsdamas apie tai informuoja ūkio subjektą.

22. Nustatoma maksimali ūkio subjekto tikrinimo trukmė neturi viršyti 3 darbo dienų. Tikrinimo trukmė gali būti patikslinta Valstybinės darbo inspekcijos teritorinio skyriaus vedėjo sprendimu, esant motyvuotam Valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus, atliekančio ūkio subjekto tikrinimą, pasiūlymui.

23. Patikrinimo metu paaiškėjus, kad yra būtinybė tikrinti ir kitas sritis, kurios nebuvo nurodytos tiksluose ar pateikiamuose dokumentuose, Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius turi teisę jų pareikalauti ir išplėsti patikrinimo sritis bei patikrinimo laiką.

24. Tuo atveju, jeigu, esant numatytam ūkio subjekto planiniam patikrinimui, atsiranda būtinybė vykdyti patikrinimą neplanine tvarka, planinis tikrinimas nevykdomas, atitinkamai vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus sprendimu pakeičiant patvirtintą patikrinimų planą.

 

V. neplaninių patikrinimų organizavimas

 

25. Neplaniniai ūkio subjektų patikrinimai privalomai atliekami šiais atvejais:

25.1. neplaniniai reaguojamieji (privalomieji):

25.1.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą (pagrindas – Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 12 dalies 1 punktas);

25.1.2. vykdant nelegalaus darbo reiškinių kontrolę bei reaguojant į masinės informacijos priemonėse publikuotą ar kitaip paviešintą informaciją dėl viešojo intereso pažeidimo darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo teisės aktų vykdymo klausimais (pagrindas – Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 12 dalies 2 punktas);

25.1.3. kontroliuojant ankstesnio patikrinimo metu duotų nurodymų pašalinti pažeidimus vykdymą (pagrindas – Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 12 dalies 3 punktas);

25.1.4. kai neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato įstatymas ar Vyriausybės priimtas teisės aktas:

25.1.4.1. tiriant nelaimingą atsitikimą darbe, įskaitant ir patikrinimą dėl neteisingai įvardintų aplinkybių, priežasčių, parinktų priemonių, kai inspektorius tai nustato, išanalizavęs lengvo nelaimingo atsitikimo darbe aktą (pagrindas – Nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir apskaitos nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. 1118 (Žin., 2004, Nr. 136-4945);

25.1.4.2. tiriant pramoninę avariją (pagrindas – Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 (Žin., 2004, Nr. 130-4649);

25.1.4.3. tiriant profesinę ligą (pagrindas – Profesinių ligų tyrimo ir apskaitos nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 487 (Žin., 2004, Nr. 69-2398);

25.1.4.4. nagrinėjant skundą ar pranešimą (pagrindas – konvencijos 15 straipsnio (c) punkto nuostatos; Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2008 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. V-312 (Žin., 2008, Nr. 123-4698);

25.1.4.5. dalyvaujant statybos užbaigimo komisijos darbe, nustatant, ar statinys pastatytas ar rekonstruotas pagal statinio projekto sprendinius, jei statinyje iki komisijos darbo pradžios įrengtos darbo vietos ir/ar darbo priemonės (pagrindas – Lietuvos Respublikos statybos įstatymas (Žin., 1996, Nr.32-788; 2001, Nr.101-3597); Statybos techninis reglamentas STR 1.11.01:2010 „Statybos užbaigimas“, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 28 d. įsakymu Nr. D1-828 (Žin., 2010, Nr.116-5947);

25.2. neplaniniai reaguojamieji (situaciniai):

25.2.1. organizuojant patikrinimus ekonominės veiklos sektoriuose: kurių įmonėse einamaisiais metais nustatytas staigus, viršijantis daugiametį vidurkį, nelaimingų atsitikimų darbe, profesinių ligų skaičiaus augimo proveržis; įvyko pramoninės avarijos, užfiksuoti incidentai (taip pat ir tuo atveju, jeigu darbuotojai nenukentėjo); nustatomas darbo teisės aktų reikalavimų pažeidimų darbo sutarties sudarymo ir vykdymo, apmokėjimo už darbą klausimais atvejų skaičiaus augimas, palyginus su vidutiniais praeito laikotarpio duomenimis, siekiant išsiaiškinti situaciją ir padėti užkirsti kelią įvykti analogiško pobūdžio nelaimingų atsitikimų darbe atvejams, teisės aktų pažeidimams bei skleisti apibendrintą prevencinę informaciją visiems atitinkamos ekonominės veiklos rūšies sektoriaus ūkio subjektams (pagrindas – Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 4 ir 6 straipsniai);

25.2.2. siekiant užtikrinti prevenciją ypač didelės rizikos įvykti nelaimingam atsitikimui darbe, pramoninei avarijai ar didelės darbuotojų saugos ir sveikatos srities teisės aktų pažeidimų tikimybės aspektu ūkio subjektuose (pagrindas – Taisyklių 10 punkte nurodyti prioritetai ir kriterijai);

25.3. kitais atvejais, kai tokio atlikimo pagrindą nustato įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtas teisės aktas, kitų, turinčių įgaliojimus teikti įpareigojimus, institucijų pavedimu.

26. Gavus anoniminį skundą, sprendimą dėl tyrimo (nagrinėti / nenagrinėti) priima:

26.1. Valstybinės darbo inspekcijos administracijoje – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius ar jo pavaduotojai;

26.2. Valstybinės darbo inspekcijos teritoriniuose skyriuose – skyrių vedėjai ar jų pavaduotojai;

26.3. atsižvelgiant į Valstybinės darbo inspekcijos veiklos prioritetus, nagrinėjami šie anoniminiai pranešimai, susiję su:

26.3.1. galimo nelegalaus darbo reiškiniais;

26.3.2. pavojais darbuotojų saugai ir sveikatai.

27. Reaguojant į:

27.1. masinės informacijos priemonėse publikuotą ar kitaip paviešintą informaciją dėl viešojo intereso pažeidimo darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo teisės aktų vykdymo klausimais, sprendimą dėl paskelbtų faktų (nagrinėti / nenagrinėti) priima:

27.1.1. dėl atitinkamose respublikinio lygio priemonėse – Valstybinės darbo inspekcijos administracijoje – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius ar jo pavaduotojai;

27.1.2. dėl teritorinio lygio priemonėse – atitinkamų Valstybinės darbo inspekcijos teritorinių skyrių vedėjai ar jų pavaduotojai;

27.2. darbuotojų atstovų pranešimą, sprendimą nagrinėti priima:

27.2.1. Valstybinės darbo inspekcijos administracijoje – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius ar jo pavaduotojai;

27.2.2. teritoriniuose skyriuose – atitinkamų Valstybinės darbo inspekcijos teritorinių skyrių vedėjai ar jų pavaduotojai.

28. Sprendimą:

28.1. organizuoti patikrinimus šių Taisyklių 25.2.1 punkte numatytais atvejais tvirtina įsakymu vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius. Siekiant efektyvių priežiūros rezultatų viešai skelbiami tokių patikrinimų tikslai pagal ekonomikos sektorius, regionus, darbuotojų grupes ar kitą specifiką, susijusią su darbuotojų sveikata ir gyvybe ar jų darbinėmis garantijomis;

28.2. organizuoti patikrinimus šių Taisyklių 25.2.2 punkte numatytais atvejais priima Valstybinės darbo inspekcijos teritorinio skyriaus vedėjas, laikydamasis šių Taisyklių 10 punkte nurodytų prioritetų ir kriterijų. Esant būtinumui (motyvacijai, nurodytai skyriaus vedėjo pavedime, atsižvelgiant į rizikas nelaimingam atsitikimui darbe įvykti, nelegalaus darbo kontrolei ir pan.), Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius gali būti siunčiamas ir į ūkio subjektą, kuris nepatenka į šių Taisyklių 10 punkte nurodytų prioritetų ir kriterijų ribas;

28.3. duoti užduotį Valstybinės darbo inspekcijos inspektoriui atlikti ūkio subjekte ir neplaninį reaguojamąjį (situacinį) patikrinimą pagal Taisyklių 10 punkte nurodytus prioritetus ir kriterijus, kai tuo metu ūkio subjekte yra atliekamas patikrinimas pagal atitinkamus Taisyklių 25.1 punkte nurodytus atvejus, priima Valstybinės darbo inspekcijos teritorinio skyriaus vedėjas.

29. Neplaniniai ūkio subjektų patikrinimai atliekami šia tvarka:

29.1. iš anksto apie Valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus veiksmus ūkio subjektas gali būti neinformuojamas:

29.1.1. šių Taisyklių 25.1 punkte nurodytais atvejais;

29.1.2. šių Taisyklių 25.2 punkte nurodytais atvejais, jeigu toks pranešimas gali pakenkti veiksmingai atlikti pareigas;

29.2. Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius, gavęs užduotį atlikti neplaninį patikrinimą, priklausomai nuo nustatytų vykdymo terminų, bet ne mažiau kaip prieš 3 darbo dienas, išsiunčia, jeigu nėra taikomos šių Taisyklių 29.1 punkte nurodytų atvejų sąlygos, pranešimą faksu arba elektroniniu paštu apie būsimą patikrinimą šio ūkio subjekto vadovui. Ūkio subjekto neplaninis patikrinimas vykdomas nepaisant to, ar jis patvirtino šio pranešimo gavimą, ar ne;

29.3. Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius pranešime ūkio subjekto vadovui apie numatomą atlikti neplaninį patikrinimą pateikia informaciją apie:

29.3.1. patikrinimo datą;

29.3.2. patikrinimo pagrindą (nurodomas vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymas, jeigu patikrinimas vykdomas pagal šių Taisyklių 25.2.1 papunkčio nuostatas arba šių Taisyklių 10 punkto atitinkami papunkčiai, jeigu patikrinimas vykdomas skyriaus vedėjo pavedimu);

29.3.3. patikrinimo tikslą (nurodoma konkreti patikrinimo vizito tema);

29.3.4. patikrinimą atliksiančio pareigūno pareigas, vardą ir pavardę. Tuo atveju, jeigu ūkio subjekto patikrinimą numato atlikti daugiau negu vienas pareigūnas arba patikrinimas atliekamas dalyvaujant kitų įstaigų, organizacijų, institucijų ar įmonių atstovams, informuojama apie visų pareigūnų pareigas, nurodant jų vardus ir pavardes;

29.3.5. pateikia preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti patikrinimą atliksiantiems pareigūnams, sąrašą (jeigu tikrinimo metu nustatoma, kad tikrinimui atlikti yra būtini ir kiti dokumentai, pareigūnai turi teisę pareikalauti, kad ūkio subjektas pateiktų tuos dokumentus);

29.3.6. rekomenduoja ūkio subjekto vadovui, kad apie numatomą patikrinimą informuotų ir pakviestų dalyvauti jo darbe:

29.3.6.1. darbuotojų saugos ir sveikatos specialistą, dirbantį ūkio subjekte;

29.3.6.2. juridinį ar fizinį asmenį, pagal sutartį su ūkio subjektu atliekantį įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos funkcijas;

29.3.6.4. darbuotojų atstovą (profesinės sąjungos ar darbo tarybos narį);

29.3.6.5. darbuotojų saugos ir sveikatos komiteto (jeigu sudarytas) atstovą.

30. Patikrinimo trukmė ūkio subjekte nereglamentuojama ir priklauso nuo faktinių tyrimo eigos aplinkybių.

31. Atvykęs atlikti neplaninį ūkio subjektą patikrinimą, Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius, be kitų dokumentų, privalo pateikti ūkio subjekto vadovui sprendimo (pavedimo) atlikti šį patikrinimą kopiją, patvirtintą teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. Baigiamosios nuostatos

 

32. Valstybinė darbo inspekcija skelbia savo internete www.vdi.lt informaciją:

32.1. kasmet iki kovo 1 d. paskelbiami ūkio subjektų sąrašai, kuriuose:

32.1.1. per paskutiniųjų 5 metų laikotarpį įvyko lengvi, sunkūs ar mirtini nelaimingi atsitikimai darbe, avarijos ar darbuotojai susirgo profesinėmis ligomis;

32.1.2. per paskutiniųjų 5 metų laikotarpį nukentėję nelaimingų atsitikimų darbe metu arba mirę dėl ligos darbe darbuotojai buvo neblaivūs;

32.1.3. praėjusiais metais, buvusiais prieš einamuosius, dėl darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų pažeidimų nustatyta tvarka buvo pareikalauta sustabdyti darbus;

32.1.4. pasirašytos kolektyvinės sutartys arba galioja šakinių kolektyvinių sutarčių nuostatos (pagal ūkio subjektų pateiktą informaciją);

32.1.5. priklauso asocijuotoms darbdavių struktūroms (pagal ūkio subjektų pateiktą informaciją);

32.1.6. įdiegta darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema pagal BS OHSAS 18000 standartų seriją;

32.2. kiekvieną einamųjų metų mėnesį iki 20 kalendorinės dienos Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka skelbiami ūkio subjektų sąrašai, kuriuose praėjusį mėnesį, buvusį prieš einamąjį, buvo nustatyti darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų pažeidimai pagal jų visetą sudarančius klausimus;

32.3. ūkio subjektas iš sąrašų, nurodytų Taisyklių 32.1 punkte, išbraukiamas, jeigu jame įvyko mirtinas nelaimingas atsitikimas darbe ar pramoninė avarija.

33. Baigęs ūkio subjekto patikrinimą, Valstybinės darbo inspekcijos inspektorius rezultatus aptaria su ūkio subjekto vadovu arba jo įgaliotu asmeniu. Patikrinimo rezultatai gali būti aptarti darbuotojų susirinkime, bendrame ūkio subjekto vadovo ir darbuotojų saugos ir sveikatos komiteto ar darbuotojų atstovų posėdyje ir kt.

34. Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnų veiksmai ir sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka administraciniam teismui. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus sprendimai gali būti skundžiami administraciniam teismui (Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 102-4585) 10 straipsnis).

 

_________________