Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL MOKYKLOS NELANKANČIŲ VAIKŲ SUGRĄŽINIMO Į MOKYKLAS PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2008 m. lapkričio 24 d. Nr. 1261
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273), 2 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įsipareigojimų įgyvendinimo priemonės“ 90 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Rekomenduoti savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant šiuo nutarimu patvirtintą programą ir skirti iš savivaldybių biudžetų lėšų jai įgyvendinti.
L. E. MINISTRO PIRMININKO PAREIGAS GEDIMINAS KIRKILAS
L. E. SOCIALINĖS APSAUGOS IR
DARBO MINISTRO PAREIGAS,
PAVADUOJANTI L. E.
ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO PAREIGAS VILIJA BLINKEVIČIŪTĖ
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. lapkričio 24 d.
nutarimu Nr. 1261
MOKYKLOS NELANKANČIŲ VAIKŲ SUGRĄŽINIMO Į MOKYKLAS PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokyklos nelankančių vaikų sugrąžinimo į mokyklas programos (toliau vadinama – ši programa) paskirtis – mažinti bendrojo lavinimo mokyklose (toliau vadinama – mokyklos) pagal privalomojo švietimo programas nesimokančių vaikų.
2. Šios programos vykdytojai: Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės.
II. Situacijos ANALIZĖ
5. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas numato, kad savivaldybės vykdomoji institucija organizuoja ir tvarko savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų apskaitą ir užtikrina, kad visi vaikai mokytųsi pagal privalomojo švietimo programas.
6. Mokyklinio amžiaus vaikų nuo 7 iki 16 metų apskaita organizuojama ir kontroliuojama pagal Mokyklinio amžiaus vaikų nuo 7 iki 16 metų apskaitos tvarką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 4 d. nutarimu Nr. 889 (Žin., 1997, Nr. 75-1946). Pagal šią tvarką į apskaitą patenka vaikai nuo 7 iki 16 metų, kurie, savivaldybių ir mokyklų duomenimis, turi lankyti mokyklą, bet jos nelanko.
7. Savivaldybių duomenimis, 2003 metais mokyklos nelankė 572, 2004 metais – 505, 2005 metais – 631, 2006 metais – 357, 2007 metais – 259 vaikai. Savivaldybėse kaupiama informacija apie nesimokančius vaikus, tačiau nėra mokyklos nelankančių vaikų apskaitos sistemos.
8. Lietuvoje atliktų tyrimų analizė rodo, kad vaikai mokyklos nelanko dėl šių priežasčių:
8.2. psichologinių asmenybės ypatumų, emocijų ir elgesio sutrikimų, konfliktiškų santykių su mokytojais ir bendraamžiais;
9. Keletas savivaldybių ir mokyklų yra pasitvirtinusios mokyklos nelankančių vaikų apskaitos tvarką, vykdo įvairias prevencijos programas, tačiau nepakanka švietimo institucijų ir programų, kurios padėtų mokyklos nelankantiems vaikams atgauti prarastą mokymosi motyvaciją, pasitikėjimą savimi, socialinius įgūdžius. Šalyje nėra vaikų grąžinimo į mokyklą sistemos.
10. Siekiant spręsti mokyklos nelankančių mokinių problemas ir atkreipti visuomenės dėmesį į jas, įgyvendinamos tokios priemonės:
10.1. Švietimo ir mokslo ministerija jau ketverius metus organizuoja akciją „Mokyklon? Pakeliui!“, kurios tikslas – skatinti visuomenę padėti sugrąžinti į mokyklą nesimokančius ar jos nelankančius vaikus.
10.2. Nuo 1993 metų veikia jaunimo mokyklos, skirtos praradusių mokymosi motyvaciją ir nelankančių mokyklos vaikų problemoms spręsti, tačiau jų per maža. Švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. ISAK-2549 (Žin., 2006, Nr. 7-263) patvirtinta Jaunimo mokyklų koncepcija.
10.3. Įgyvendinant Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose 2001–2005 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 24 d. nutarimu Nr. 471 (Žin., 2001, Nr. 36-1220), daugelyje mokyklų įdarbinti socialiniai pedagogai, kurių pagrindinis profesinės veiklos tikslas – laiku pastebėti, įvertinti ir spręsti vaikų mokyklos nelankymo, nesimokymo, netinkamo elgesio ir kitas problemas.
10.4. Įgyvendinama Specialiųjų poreikių mokinių vežiojimo 2005–2008 metų programa „Geltonasis autobusas“, patvirtinta švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. ISAK-1953 (Žin., 2004, Nr. 179-6627), ir Mokyklų aprūpinimo geltonaisiais autobusais 2006–2008 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. spalio 19 d. nutarimu Nr. 1110 (Žin., 2005, Nr. 126-4497). Jų tikslas – siekti, kad vaikai į mokyklas būtų vežami mokykliniu transportu, kaimo vaikai saugiai pasiektų mokyklas, gerėtų jų ugdymo kokybė.
10.5. Diegiant Pedagoginės ir psichologinės pagalbos teikimo modelį, patvirtintą švietimo ir mokslo ministro 2003 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-897 (Žin., 2003, Nr. 74-3451), įsteigtos 53 pedagoginės psichologinės tarnybos. Gerėja švietimo pagalbos vaikams prieinamumas, tačiau dar menka šių tarnybų materialinė, techninė, metodinė bazė, mažesnėse savivaldybėse trūksta reikiamos kvalifikacijos specialistų.
10.6. Švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. ISAK-1462 „Dėl teisės pažeidimų, mokyklos nelankymo, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, ŽIV/AIDS, smurto ir nusikalstamumo prevencijos“ (Žin., 2004, Nr. 145-5281) siekiama užtikrinti mokyklose saugią ir sveiką aplinką mokiniams, sudaryti tinkamas vaiko gerovės sąlygas ir šalinti mokyklos nelankymo priežastis, o mokyklose diegiama vaikų elgsenos stebėsenos kompiuterinė programa STEBIS – duomenys apie mokinių negatyvaus elgesio raišką ir raidą.
10.7. Nuo 2007 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymas (Žin., 2006, Nr. 73-2755; 2008, Nr. 63-2382), įteisinantis dvejopą socialinę paramą mokiniams – nemokamą maitinimą ir aprūpinimą mokinio reikmenimis prasidedant naujiems mokslo metams. Mokinių nemokamam maitinimui 2007 metais skirta 81,5 mln. litų, aprūpinimui mokinio reikmenimis – 10,8 mln. litų. Socialinė parama mokiniams padidėjo. Pastaruoju metu mokyklose nemokamai maitinama apie 85 tūkst. nepasiturinčių šeimų vaikų, kurie mokosi pagal priešmokyklinio ar bendrojo lavinimo programas. Prasidedant 2007–2008 mokslo metams, mokinio reikmenimis aprūpinta apie 57 tūkst. mokinių.
10.8. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo (Žin., 2007, Nr. 80-3214) 8 straipsnio 1 dalies 5 punktu, minimalios priežiūros priemonės gali būti skiriamos vaikui, kuris nuolat nesimoko ar nelanko mokyklos. Šiame įstatyme numatyta, kad viena iš vaiko minimalios priežiūros priemonių – jo įpareigojimas iki 16 metų mokytis pagal pradinio ir pagrindinio ugdymo programas. Taip siekiama, kad mažėtų nesimokančių pagal privalomojo švietimo programas vaikų, būtų organizuojamas kryptingas darbas ir teikiama švietimo pagalba vaikams, nelankantiems mokyklos ar turintiems kitų elgesio problemų.
10.9. Europos Sąjungos struktūrinių fondų 2004–2006 metų lėšomis finansuota 20 projektų (27,5 mln. litų), kurie sprendžia mokyklos nelankymo problemą: užtikrina tinkamą infrastruktūrą, kuria naujas mokymo programas (modulius), specialias klases darbui su nesimokančiais ar mokyklos nelankančiais vaikais, prevencijos (grąžinimo) modelius, teikia pagalbą mokymosi sunkumų turintiems vaikams, tobulina pedagogų, švietimo pagalbos specialistų kompetenciją, analizuoja problemas, taikomų programų veiksmingumą ir panašiai.
III. Programos TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
12. Šios programos uždaviniai:
12.1. didinti savivaldybių atsakomybę už jų teritorijoje gyvenančių vaikų mokymąsi pagal privalomojo švietimo programas;
IV. NUMATOMI REZULTATAI IR vertinimo kriterijai
13. Įgyvendinus šią programą:
13.2. kasmet kvalifikaciją tobulins 400 mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų, 60 savivaldybių atsakingų specialistų;
14. Nustatomi tokie šios programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:
14.2. kvalifikaciją darbo su mokyklos nelankančiais vaikais ar jų tėvais klausimais tobulinusių mokytojų, švietimo pagalbos specialistų, savivaldybių atsakingų darbuotojų skaičius;
V. FINANSAVIMAS
VI. Baigiamosios nuostatos
18. Šios programos įgyvendinimo priemones vykdančios institucijos – Vidaus reikalų ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, savivaldybės – iki kiekvienų metų vasario 1 d. Švietimo ir mokslo ministerijai pateikia šios programos įgyvendinimo rezultatų ataskaitą.
Mokyklos nelankančių vaikų sugrąžinimo į mokyklas
programos
priedas
Mokyklos nelankančių vaikų sugrąžinimo į mokyklas programos priemonIŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Uždaviniai |
Priemonės |
Vykdytojai |
Vykdymo metai |
Preliminarus lėšų poreikis, tūkst. litų |
Lėšų šaltinis |
|||
iš viso |
2008 metais |
2009 metais |
2010 metais |
||||||
1. |
Didinti savivaldybių atsakomybę už jų teritorijoje gyvenančių vaikų mokymąsi pagal privalomojo švietimo programas |
1.1. Organizuoti mokymą savivaldybių specialistams, dirbantiems su vaikų apskaitos duomenimis |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
20 |
– |
10 |
10 |
Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
1.2. Parengti ir patvirtinti teisės aktus dėl alternatyvaus ugdymo mokyklų (jaunimo mokyklų ir kitų) tinklo plėtros savivaldybėse |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
– |
– |
– |
– |
– |
||
1.3. Modernizuoti jaunimo mokyklų materialinę bazę |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
20 000 |
– |
10 000 |
10 000 |
Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos |
||
1.4. Steigti švietimo pagalbą mokyklos nelankantiems vaikams teikiančias grupes savivaldybėse, dienos centrus ir panašiai, siekiant atkurti vaikų prarastą mokymosi motyvaciją ir įgūdžius, gebėjimą įsisavinti praleistą mokymosi medžiagą, padėti sėkmingai grįžti į mokyklą |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
2 000 |
– |
1 000 |
1 000 |
Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos |
||
2. |
Koordinuoti švietimo pagalbos teikimą, didinti jos prieinamumą |
2.1. Modernizuoti savivaldybių pedagoginių-psichologinių tarnybų materialinę bazę – aprūpinti jas reikiama įranga ir priemonėmis |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2010 |
2 000 |
– |
– |
2 000 |
Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, savivaldybių biudžetai |
2.2. Siekiant išvengti atvejų, kai specialiųjų poreikių vaikai mokyklos nelanko dėl mokymosi sunkumų, finansuoti steigiamus papildomus specialiojo pedagogo, mokytojo padėjėjo ir psichologo etatus |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2008–2010 |
3 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
||
2.3. Parengti ir patvirtinti švietimo pagalbos specialistų kabinetų materialinės-techninės bazės reikalavimus |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2009 |
– |
– |
– |
– |
|
||
2.4. Sukurti ir plėtoti interneto svetainę, informuojančią apie švietimo pagalbos sistemą Lietuvos Respublikoje |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2008–2010 |
30 |
10 |
10 |
10 |
Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
||
3. |
Tobulinti mokytojų ir kitų specialistų kvalifikaciją |
3.1. Organizuoti mokymą savivaldybių atsakingiems specialistams mokyklos nelankymo prevencijos priemonių rengimo klausimais |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, savivaldybės |
2008–2010 |
30 |
10 |
10 |
10 |
Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
3.2. Organizuoti mokytojams kvalifikacijos tobulinimą darbo su mokyklos nelankančiais vaikais klausimais |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2008–2010 |
30 |
10 |
10 |
10 |
Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
||
3.3. Organizuoti kvalifikacijos tobulinimą mokytojams, atliekantiems klasių vadovo funkcijas, – suteikti andragogikos žinių, būtinų darbui su tėvais |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
20 |
– |
10 |
10 |
Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
||
4. |
Didinti mokyklos ir tėvų (globėjų, rūpintojų) atsakomybę už vaikų mokymąsi pagal privalomojo švietimo programas |
4.1. Parengti Reikalavimų valstybinių ir savivaldybių mokyklų nuostatams, patvirtintų švietimo ir mokslo ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. ISAK-1162 (Žin., 2004, Nr. 124-4495), pakeitimus – papildyti juos tėvų švietimo ir įtraukimo į mokyklos gyvenimą nuostatomis |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2009–2010 |
– |
– |
– |
– |
– |
4.2. Tobulinti teisės aktus dėl švietimo pagalbos mokiniui ir mokytojui mokykloje teikimo siekiant užtikrinti jos kokybę ir veiksmingumą |
Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės |
2009–2010 |
– |
– |
– |
|
– |
||
4.3. Parengti informacinę medžiagą mokinių tėvams apie švietimo pagalbos, socialinių paslaugų teikimą, jų atsakomybę už vaiko mokymąsi pagal privalomojo švietimo programas |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, savivaldybės |
2009 |
20 |
– |
20 |
– |
Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimai |
||
Iš viso |
|
27 150 |
1 030 |
12 070 |
14 050 |
|