lietuvos respublikos žemės ūkio ministrO

 

Į S A K Y M A S

dėl SANKCIJŲ UŽ GEROS AGRARINĖS IR APLINKOSAUGOS BŪKLĖS REIKALAVIMŲ NESILAIKYMĄ TAIKYMO METODIKOS

PATVIRTINIMO

 

2005 m. spalio 6 d. Nr. 3D-476

Vilnius

 

Atsižvelgdama į 2003 m. rugsėjo 29 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1782/2003, nustatančio bendrąsias tiesioginės paramos schemų pagal bendrąją žemės ūkio politiką taisykles ir nustatančio tam tikras paramos schemas ūkininkams bei iš dalies pakeičiančio reglamentus (EEB) Nr. 2019/93, (EB) Nr. 1452/2001, (EB) Nr. 1453/2001, (EB) Nr. 1454/2001, (EB) Nr. 1868/94, (EB) Nr. 1251/1999, (EB) Nr. 1254/1999, (EB) Nr. 1673/2000, (EEB) Nr. 2358/71 ir (EB) Nr. 2529/2001 (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2005 m. sausio 26 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 118/2005), 2004 m. balandžio 21 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 796/2004, nustatančio išsamias kompleksinio paramos susiejimo, moduliavimo ir integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, numatytų Tarybos reglamente (EB) Nr. 1782/2003, nustatančiame bendrąsias tiesioginės paramos schemų pagal bendrąją žemės ūkio politiką taisykles ir nustatančiame tam tikras paramos schemas ūkininkams, įgyvendinimo taisykles (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2005 m. kovo 17 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 436/2005), nuostatas, taip pat remdamasi Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės 2005 m. taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 3D-598 (Žin., 2004, Nr. 165-6047; 2005, Nr. 31-1011, Nr. 94-3502, Nr. 117-4244), 38.2 punktu,

tvirtinu Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų nesilaikymą taikymo metodiką (pridedama).

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĖ                                                   KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2005 m. spalio 6 d.

įsakymu Nr. 3D-476

 

SANKCIJŲ UŽ GEROS AGRARINĖS IR APLINKOSAUGOS BŪKLĖS REIKALAVIMŲ NESILAIKYMĄ TAIKYMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų nesilaikymą taikymo metodikos (toliau – Metodikos) tikslas – nustatyti sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų nesilaikymą taikymo žemės ūkio veiklos subjektams, pateikusiems paraišką tiesioginėms išmokos už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus gauti, tvarką.

2. Pagrindinės šioje metodikoje vartojamos sąvokos:

Deklaruotas plotas – paraiškoje tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus gauti nurodytų laukų, už kuriuos žemės ūkio veiklos subjektas prašo išmokų, plotų suma.

Pažeidimų plotas – paraiškoje tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus gauti nurodytų atskirų deklaruotų laukų, už kuriuos žemės ūkio veiklos subjektas prašo išmokų ir kuriuose nustatytas bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų nesilaikymas, plotų suma.

Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (toliau – GAAB) reikalavimai – reikalavimai, nustatyti Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės 2005 m. taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 3D-598 (Žin., 2004, Nr. 165-6047; 2005, Nr. 31-1011, Nr. 94-3502), 9 punkte.

Netyčinis reikalavimų nesilaikymas – atvejis, kai pažeidimų plotas, kuriame nustatytas bent vieno iš GAAB reikalavimų nesilaikymas, sudaro ne daugiau kaip 10 proc. pareiškėjo deklaruoto ploto.

Tyčinis reikalavimų nesilaikymas – atvejis, kai pažeidimų plotas, kuriame nustatytas bent vieno iš GAAB reikalavimų nesilaikymas, viršija 10 proc. pareiškėjo deklaruoto ploto, taip pat atvejis, kai pakartotinis reikalavimų nesilaikymas nustatomas po to, kai sankcijos, taikomos pareiškėjui už netyčinį reikalavimų nesilaikymą, dydis pasiekia 15 proc. ir pareiškėjas buvo informuotas, kad pakartotinis reikalavimų nesilaikymas šiuo atveju bus laikomas tyčiniu.

Kitos šioje Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės 2005 m. taisyklėse.

 

II. SANKCIJŲ UŽ GAAB REIKALAVIMŲ NESILAIKYMĄ TAIKYMAS

 

3. Sankcijos taikomos už Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos Kontrolės departamento atliktos patikros vietoje arba nuotolinės patikros metu nustatytus GAAB reikalavimų nesilaikymo faktus.

4. Patikros vietoje ataskaitoje pažymėtas GAAB reikalavimų nesilaikymas įvertinamas ir sankcijų dydis nustatomas pagal masto ir pastovumo kriterijus, vadovaujantis šios metodikos priedu. Taip pat GAAB reikalavimų nesilaikymas įvertinamas pagal pasikartojimo kriterijų, t. y. nustatant, ar GAAB reikalavimų nesilaikymas yra pakartotinis, bei pagal GAAB reikalavimų nesilaikymo sunkumą. Į reikalavimų nesilaikymo sunkumą neatsižvelgiama, jei taikomos sankcijos dėl netyčinio reikalavimų nesilaikymo.

5. Sankcijos dėl nustatytų GAAB reikalavimų nesilaikymo taikomos pagrindinei išmokos daliai.

III. SANKCIJŲ DĖL GAAB REIKALAVIMŲ NESILAIKYMO APSKAIČIAVIMAS

 

6. Dėl netyčinio reikalavimų nesilaikymo taikomos tokios sankcijos:

6.1. pagrindinė išmokos dalis sumažinama 3 proc. ir sankcija atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus GAAB reikalavimų nesilaikymą pagal šios metodikos priedą:

6.1.1. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip didelis – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

6.1.2. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

6.1.3. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip mažas – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

6.1.4. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip nepastovus – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

6.2. maksimalus pagrindinės išmokos dalies sumažinimas dėl netyčinio reikalavimų nesilaikymo negali būti didesnis nei 5 proc.

7. Nustačius bet kurio GAAB reikalavimo pakartotinį netyčinį nesilaikymo atvejį, ankstesniais metais taikyta sankcija padidinama tris kartus, tačiau sankcija, taikytina pagrindinei išmokos daliai, negali viršyti 15 proc.

8. Kai pirmąjį kartą sankcija pasiekia 15 proc. pagrindinės išmokos dalies sumažinimo ribą, pareiškėjui išsiunčiamas pranešimas, kad, vėl nustačius bet kurio GAAB reikalavimo nesilaikymo atvejį, bus laikoma, kad pareiškėjas tyčia nesilaiko GAAB reikalavimų. Jei po to vėl nustatomas bet kurio GAAB reikalavimo nesilaikymo atvejis, sankcija, kuri būtų buvusi taikoma pareiškėjui prieš pasiekiant 15 proc. pagrindinės išmokos dalies sumažinimo ribą (t. y. prieš sankcijos dydžio apribojimą), padidinama tris kartus.

9. Dėl tyčinio reikalavimų nesilaikymo, atsižvelgiant į reikalavimų nesilaikymo sunkumą, taikomos tokios sankcijos:

9.1. kai pažeidimų plotas viršija 10 proc., bet neviršija 20 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai sunkus GAAB reikalavimų nesilaikymas ir tokiu atveju pagrindinė išmokos dalis sumažinama 20 proc. ir sankcija atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus GAAB reikalavimų nesilaikymą pagal šios Metodikos priedą:

9.1.1. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip didelis – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.1.2. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.1.3. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip mažas – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.1.4. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip nepastovus – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.2. kai pažeidimų plotas viršija 20 proc., bet neviršija 30 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai sunkus GAAB reikalavimų nesilaikymas ir tokiu atveju pagrindinė išmokos dalis sumažinama 30 proc. ir sankcija atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus GAAB reikalavimų nesilaikymą pagal šios Metodikos priedą:

9.2.1. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip didelis – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.2.2. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.2.3. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip mažas – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.2.4. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip nepastovus – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.3. kai pažeidimų plotas viršija 30 proc., bet neviršija 40 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai sunkus GAAB reikalavimų nesilaikymas ir tokiu atveju pagrindinė išmokos dalis sumažinama 40 proc., o sankcija atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus GAAB reikalavimų nesilaikymą pagal šios Metodikos priedą:

9.3.1. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip didelis – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.3.2. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – taikytina sankcija padidinama 1 procentiniu punktu;

9.3.3. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo mastas įvertinamas kaip mažas – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.3.4. jeigu GAAB reikalavimų nesilaikymo pastovumas įvertinamas kaip nepastovus – taikytina sankcija sumažinama 1 procentiniu punktu;

9.4. kai pažeidimų plotas viršija 40 proc., bet neviršija 50 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai sunkus GAAB reikalavimų nesilaikymas ir tokiu atveju pagrindinė išmokos dalis sumažinama 100 proc.;

9.5. kai pažeidimų plotas viršija 50 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai sunkus GAAB reikalavimų nesilaikymas, taip pat kai nustatomas reikalavimų pakartotinis tyčinis nesilaikymas, pagrindinė išmokos dalis einamaisiais metais ir kitais kalendoriniais metais neskiriama.

 

IV. SANKCIJŲ NUSTATYMAS IR ATSAKOMYBĖ

 

10. Sankcijos dėl GAAB reikalavimų nesilaikymo taikomos tam subjektui, kuris tuo metu, kai buvo nustatytas GAAB reikalavimų nesilaikymo atvejis, buvo pateikęs paraišką. Jei valda buvo perduota kitam subjektui ir valdos perėmėjas nesiėmė priemonių GAAB reikalavimų nesilaikymui likviduoti, jis laikomas atsakingu ir sankcijos už nustatytą GAAB reikalavimų nesilaikymo atvejį taikomos valdos perėmėjui.

11. GAAB reikalavimų nesilaikymo atvejai laikomi nustatytais tik tuomet, kai jie nustatomi patikros vietoje arba nuotolinės patikros metu.

______________


Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos

būklės reikalavimų nesilaikymą taikymo

metodikos priedas

 

Geros agrarinės IR APLINKOSAUGOS būklės reikalavimų NESILAIKYMO įvertinimo pagal masto IR pastovumo kriterijus lentelė

 

GAAB reikalavimai

Kriterijai

GAAB reikalavimų nesilaikymo įvertinimas

Aprašymas

1. Ariamoje žemėje turi būti auginami žemės ūkio augalai arba laikomas sideracinis ar juodasis pūdymas. Juodąjį pūdymą reikia periodiškai įdirbti arba naudoti chemines priemones, siekiant išnaikinti piktžoles ir pagerinti dirvožemio kokybę.

2. Pievos-ganyklos, taip pat daugiametės pievos-ganyklos turi būti geros būklės, naudojamos gyvuliams ganyti arba ne rečiau kaip kartą per metus (iki rugpjūčio 1 d.) nušienaujamos.

3. Šienas ar žalioji masė pievose-ganyklose, taip pat daugiametėse pievose-ganyklose turi būti sutvarkyti ir išvežti iš lauko iki rugpjūčio 1 d. Šienas, šiaudų ir augalų liekanos gali būti sudėti į kūgius.

4. Ariamoje žemėje bei pievų-ganyklų, taip pat daugiamečių pievų-ganyklų plotuose neturi būti medžių ir krūmų (tokie plotai turi būti pamatuoti ir į plotą išmokai gauti neįskaitomi, bet turi būti deklaruojami kaip „Apaugę plotai“ (pagal klasifikatoriaus dalį „Plotai, už kuriuos nemokamos tiesioginės išmokos“), išskyrus pavienius medžius, kurie yra tradicinio kraštovaizdžio dalis ir jų laja netrukdo deklaruojamiems augalams augti (t. y. jų neužgožia) arba neapriboja to ploto panaudojimo kitai žemės ūkio veiklai vykdyti (pvz., gyvuliams ganyti, šienauti).

5. Pievų-ganyklų, taip pat daugiamečių pievų-ganyklų plotuose neturi būti sustabarėjusių, taip pat sėklas subrandinusių arba išbarsčiusių piktžolių (kiečių, pelynų, usnių, varnalėšų, dilgelių ir kt.). Piktžolėti plotai turi būti deklaruojami kaip apaugę plotai (pagal klasifikatoriaus dalį „Plotai, už kuriuos nemokamos tiesioginės išmokos“). Pavienių piktžolių ar žolės kupstų buvimas nelaikomas pažeidimu.

REIKALAVIMŲ NESILAIKYMO MASTAS

DIDELIS

Nors vienas iš pareiškėjo deklaruotų laukų, kuriame užfiksuotas GAAB reikalavimų nesilaikymas, ribojasi su kito asmens žemės ūkio naudmenomis ir todėl joms turi tiesioginį neigiamą poveikį.

MAŽAS

Nė vienas iš pareiškėjo deklaruotų laukų, kuriame užfiksuotas GAAB reikalavimų nesilaikymas, nesiriboja su kito asmens žemės ūkio naudmenomis ir todėl joms neturi tiesioginio neigiamo poveikio.

REIKALAVIMŲ NESILAIKYMO PASTOVUMAS

PASTOVUS

Patikros vietoje metu nustatyta, kad pareiškėjas nevykdo bent vieno iš 1, 2, 4, 5 GAAB reikalavimų.

NEPASTO-VUS

Patikros vietoje metu nustatyta, kad pareiškėjas nevykdo tik 3 GAAB reikalavimo (t. y. visus likusius GAAB reikalavimus vykdo).

______________