LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL AUKŠTESNIŲJŲ MOKYKLŲ DĖSTYTOJŲ ATESTACIJOS LAIKINŲJŲ NUOSTATŲ TVIRTINIMO
2000 m. birželio 29 d. Nr. 877
Vilnius
Atsižvelgdamas į Vyriausiosios aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisijos pateiktus siūlymus (2000 04 06 posėdžio protokolas Nr. 1),
1. Tvirtinu pridedamus:
2. Laikau netekusiu galios švietimo ir mokslo ministro 1996 m. balandžio 22 d. įsakymą Nr. 444 „Dėl Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos nuostatų“ tvirtinimo.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2000 06 29 įsakymu Nr. 877
Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos LAIKINIEJI NUOSTATAI
I. Bendrosios nuostatos
1. Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacija – tai jų profesinio pasirengimo ir praktinės veiklos įvertinimas.
3. Atestacijos tikslas – skatinti dėstytojus nuolat tobulinti savo profesinį meistriškumą, moraliai ir materialiai žadinti jų kūrybiškumą ir rezultatyvią veiklą.
4. Visi pedagogai, dėstantys pagal aukštesniųjų studijų programas, per penkerius metus nuo savo pedagoginio darbo pradžios privalo atestuotis.
II. Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų kvalifikacinės kategorijos
6. Nustatytos šios aukštesniųjų mokyklų dėstytojų kvalifikacinės kategorijos: dėstytojas, vyresnysis dėstytojas, dėstytojas ekspertas.
7. Dėstytojo kategorija, atsižvelgiant į Bendruosius kvalifikacinių kategorijų reikalavimus, atestacijos būdu suteikiama:
7.1. turintiems aukštąjį išsilavinimą: neatestuotiems dėstytojams, turintiems vienerių metų pedagoginio darbo praktiką ir pedagogo kvalifikaciją arba įgijusiems pedagoginių – psichologinių žinių pagrindus; dėstytojams, turintiems vienerių metų pedagoginio darbo praktiką, įgytą aukštosiose, aukštesniosiose, vidurinėse, profesinėse mokyklose, ir pedagogo kvalifikaciją arba įgijusiems pedagoginių – psichologinių žinių pagrindus; specialistams praktikams, turintiems trejų metų atestuojamos srities darbo praktiką ir pedagogo kvalifikaciją arba įgijusiems pedagoginių – psichologinių žinių pagrindus;
8. Vyresniojo dėstytojo kvalifikacinė kategorija, atsižvelgiant į Bendruosius kvalifikacinių kategorijų reikalavimus, atestacijos būdu suteikiama dėstytojams, turintiems ne mažesnę kaip penkerių metų atestuojamos srities pedagoginio darbo praktiką arba ne mažiau kaip trejų metų atestuojamos srities praktinio darbo ir ne mažesnę kaip dvejų metų pedagoginio darbo patirtį aukštesniojoje arba aukštojoje mokykloje.
9. Dėstytojo eksperto kvalifikacinė kategorija, atsižvelgiant į Bendruosius kvalifikacinių kategorijų reikalavimus, atestacijos būdu suteikiama dėstytojams, turintiems ne mažesnę kaip šešerių metų atestuojamos srities pedagoginio arba jam prilygstančio darbo praktiką aukštesniojoje arba aukštojoje mokykloje.
III. Atestacijos turinys
10. Atestacijos turinys nustatomas atsižvelgiant į Lietuvos švietimo koncepcijos principus ir Aukštesniųjų mokyklų bendruosius nuostatus.
11. Atestacijos turinį apibrėžia kvalifikacinę kategoriją atitinkantys dėstytojo pedagoginio bei psichologinio pasirengimo ir pedagoginės veiklos kokybės vertinimo kriterijai.
IV. Atestacijos komisijos
13. Vyriausiosios aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisijos pirmininką skiria ir komisijos narius tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
14. Vyriausioji aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisija:
14.1. inicijuoja Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos nuostatų, jų pataisų bei kitų reikalingų dokumentų rengimą;
14.2. derina su Pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo ekspertų komisija ir tvirtina dėstytojų pedagoginio bei psichologinio pasirengimo turinį ir jo įgijimo tvarką;
14.4. suteikia vyresniojo dėstytojo ir dėstytojo eksperto kvalifikacines kategorijas ir jas teikia tvirtinti švietimo ir mokslo ministrui;
15. Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisijos sudaromos mokyklos direktoriaus įsakymu trejiems metams, jos sudėtį iš anksto suderinus su Vyriausiąja aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisija.
16. Mokyklų atestacijos komisijas sudaro 7–9 nariai. Komisijos pirmininku skiriamas direktoriaus pavaduotojas studijoms. Į komisiją įeina: mokyklos steigėjo įgaliotas atstovas, mokyklos tarybos atstovas, atestuoti dėstytojai. Mokyklos administracijos atstovai, įeinantys į komisiją, sudaro ne daugiau kaip 1/3 jos sudėties.
Komisijos posėdyje stebėtojų teisėmis gali dalyvauti mokyklos direktorius, profesinių sąjungų bei nustatyta tvarka registruotų visuomeninių organizacijų, atstovaujančių dėstytojų interesams, įgalioti atstovai ir apskričių administracijos viršininkų atstovai.
Aukštesniųjų mokyklų, kurių steigėjas nėra LR švietimo ir mokslo ministerija, atestacijos komisijose yra ministro deleguotų atstovų.
17. Aukštesniosios mokyklos dėstytojų atestacijos komisija:
17.2. rengia ir aprobuoja dėstytojų pedagoginės veiklos vertinimo kriterijus, kuriuos tvirtina mokyklos direktorius;
17.5. sudaro pakomisę iš atitinkamo dalyko srities specialistų dėstytojo metodiniams darbams įvertinti, kuriai vadovauti skiriamas vienas iš komisijos narių. Jos sudėtis tvirtinama mokyklos direktoriaus įsakymu;
V. Kvalifikacinių kategorijų suteikimo tvarka
18. Aukštųjų mokyklų dėstytojai, dirbantys aukštesniojoje mokykloje ir norintys įgyti tam tikrą kvalifikacinę kategoriją, po metų nuo darbo mokykloje pradžios nustatyta tvarka pateikia mokyklos atestacijos komisijai parengtą metodinę medžiagą, pristato kalbos kultūros, informacinių technologijų, užsienio kalbos mokėjimo lygio nustatymo (išskyrus turinčius mokslo laipsnius ir pedagoginius vardus) pažymėjimus ir vykdo norimos kvalifikacinės kategorijos bendruosius reikalavimus.
19. Kitų aukštesniųjų mokyklų dėstytojai, vidurinių bei profesinių mokyklų mokytojai, perėję dirbti į aukštesniąją mokyklą, patvirtina tos mokyklos dėstytojų atestacijos komisijai aukštesniosios mokyklos dėstytojo kvalifikacinę kategoriją per pirmuosius darbo metus, bet ne anksčiau kaip po 1 semestro trukmės darbo laikotarpio.
20. Specialistai praktikai, turintys trejų metų darbo stažą, tačiau neįgiję pedagoginio išsilavinimo, patvirtina mokyklos atestacijos komisijai dėstytojo kvalifikacinę kategoriją tuomet, kai įgyja pedagogo kvalifikaciją arba pedagoginių bei psichologinių žinių, bet ne vėliau kaip per dvejus metus nuo darbo aukštesniojoje mokykloje pradžios.
21. Dėstytojas pakartotinai atestuojasi šiais atvejais:
21.1. jei pageidauja įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją, bet ne anksčiau kaip praėjus trejiems metams nuo paskutinės atestacijos datos;
21.4. nustačius, kad dėstytojo teorinis pasirengimas, metodinė ir praktinė veikla neatitinka kvalifikacinės kategorijos reikalavimų.
Mokyklos administracija ne rečiau kaip kas penkeri metai, remdamasi vidaus kontrolės išvadomis, teikia informaciją mokyklos atestacijos komisijai apie atestuoto dėstytojo pedagoginį darbą ir veiklą. Mokyklos administracija kartu su mokyklos atestacijos komisija, nustačiusi, kad dėstytojas savo metodine ir praktine veikla neatitinka turimos kvalifikacinės kategorijos reikalavimų, organizuoja privalomą pakartotinę atestaciją šių nuostatų nustatyta tvarka.
22. Mokyklos atestacijos komisija, gavusi dėstytojo prašymą dėl ligos, ilgalaikės stažuotės, nėštumo, gimdymo ir vaikų priežiūros atostogų ar kitos objektyvios priežasties, atestaciją atideda ne ilgiau kaip trejiems metams.
23. Aukštesniųjų mokyklų dėstytojai, siekiantys įgyti arba patvirtinti kvalifikacinę kategoriją, pateikia mokyklos dėstytojų atestacijos komisijai prašymą. Kartu pateikiama nustatytos formos anketos (1 ir 2 priedai), kvalifikacijos tobulinimo kursų pažymėjimai, atliktų metodinių darbų sąrašai ir kita su dėstytojo pedagogine veikla susijusi medžiaga.
24. Mokyklos atestacijos komisijos nariai turi teisę pareikalauti papildyti arba pagrįsti pateiktą medžiagą, lankytis užsiėmimuose, taip pat susipažinti su studentų apklausos rezultatais.
Studentų anketinė apklausa vykdant dėstytojų ir vyresniųjų dėstytojų atestaciją būtina. Ją organizuoja mokyklos administracija pagal Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintas anketas.
Komisija skiria pedagoginės veiklos vertintojus, pateiktų darbų recenzentus. Jais gali būti ir kitų to paties profilio mokymo įstaigų pedagogai arba darbdaviams atstovaujančių organizacijų aukštos kvalifikacijos patyrę specialistai.
Recenzijos komisijai pateikiamos raštu.
Mokyklos administracija įvertina dėstytojo praktinį darbą ir rezultatus pateikia komisijai.
26. Atestacijos komisijos posėdžio data skelbiama iš anksto, bet ne vėliau kaip prieš 2 savaites iki jo pradžios.
Prašymas atestuoti gali būti svarstomas ir nedalyvaujant dėstytojui, jeigu jis apie tai raštu prašo komisijos.
27. Komisijos posėdis yra viešas, jo eiga protokoluojama.
Komisijos posėdis yra teisėtas, jei dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 jos narių. Sprendimai priimami balsų dauguma slaptu balsavimu.
28. Atestacijos komisijos sprendimu gali būti:
29. Pedagogai, kuriems atestacijos metu nebuvo suteikta aukštesnė kvalifikacinė kategorija, pakartotinai gali atestuotis ne anksčiau kaip praėjus vieneriems metams po neigiamo komisijos sprendimo.
30. Mokyklos atestacijos komisijos sprendimas suteikti dėstytojo kvalifikacinę kategoriją patvirtinamas direktoriaus įsakymu ir, jei nėra apeliacijų, įsigalioja po 1 savaitės nuo komisijos posėdžio datos.
Atestuotiems dėstytojams išduodamas nustatytos formos pažymėjimas, kurį pasirašo mokyklos dėstytojų atestacijos komisijos pirmininkas. Parašas tvirtinamas mokyklos antspaudu.
31. Vyresniojo dėstytojo, dėstytojo eksperto kvalifikacines kategorijas suteikia Vyriausioji aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisija, remdamasi mokyklos atestacijos komisijos siūlymu.
Vyriausiajai atestacijos komisijai svarstyti per 10 dienų po mokyklos atestacijos komisijos posėdžio pristatomas protokolas ir atestuojamųjų dėstytojų anketos.
Vyresniojo dėstytojo ir dėstytojo eksperto kvalifikacijos pažymėjimą pasirašo Vyriausiosios aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisijos pirmininkas. Parašas tvirtinamas Švietimo ir mokslo ministerijos antspaudu.
32. Atestacijos terminai.
Rekomenduojama atestaciją vyresniojo dėstytojo ir dėstytojo eksperto kvalifikacinei kategorijai įgyti organizuoti kiekvienų metų spalio – lapkričio ir balandžio – gegužės mėnesiais, o atestaciją dėstytojo kvalifikacinei kategorijai įgyti mokykla organizuoja jai palankiu metu.
Konkrečius dokumentų pateikimo ir jų svarstymo terminus nustato ir skelbia mokyklos atestacijos komisija.
Vyriausioji aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisija svarsto pateiktus dokumentus dėl vyresniojo dėstytojo ir dėstytojo eksperto kvalifikacinių kategorijų suteikimo kiekvienų metų gruodžio ir birželio mėnesiais.
VI. Apeliacijų teikimo ir svarstymo tvarka
33. Vyriausioji aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos komisija svarsto mokyklos administracijos, mokyklos atestacijos komisijos, dėstytojų skundus ir apeliacijas dėl atestacijos eigos ir rezultatų.
34. Apeliacija pateikiama raštu ne vėliau kaip per 2 savaites nuo mokyklos atestacijos komisijos sprendimo datos.
35. Apeliacija ar skundas turi būti išnagrinėti ir sprendimai priimti ne vėliau kaip per mėnesį nuo jų įteikimo datos.
1 priedas
..................................................................
..................................................................
..................................................... mokykla
...................................................................
............................................. ...................... .............................................................................
(Vardas, pavardė, asmens kodas) (Pretenduojama kvalifikacinė kategorija)
DĖSTYTOJO ATESTACIJOS ANKETA
1. Pareigos: ............................................................................................................................................
2. Išsilavinimas (Studijų institucija, baigimo metai, įgyta specialybė, diplomo serija ir Nr.):
1) specialybinis: ..........................................................................................................................
2) pedagoginis: ...........................................................................................................................
3. Pedagoginio darbo stažas:
Darbas švietimo (mokslo) įstaigose:
Metai |
Įstaiga |
Pareigybė |
Dėstomi dalykai
|
|
|
|
|
4. Kvalifikacijos tobulinimas per paskutinius 5 metus: ......................................................................... .
5. Kada dalyvauta atestacijose, jų rezultatai: ........................................................................................
6. Kokias ir kokiu lygiu mokate užsienio kalbas: ...................................................................................
7. Pedagoginės patirties sklaida per paskutinius 5 metus:
1) kursai, paskaitos, konferencijos, seminarai, atviros pamokos: ...............................................
2) publikacijos: ...........................................................................................................................
3) vadovėliai, programos, įvairios mokymo priemonės: .............................................................
4) autoriniai koncertai, parodos, konkursai, festivaliai: .............................................................
5) darbas su jaunais pedagogais, vadovavimas studentų praktikai: ...........................................
6) dalyvavimas naujų programų, vadovėlių ar metodikų eksperimentuose: ..............................
7) dalyvavimas ekspertinėje veikloje: ........................................................................................
8) dalyvavimas mokslinėje veikloje, projektuose (šalies, tarptautiniuose ir kt.): ........................
8. Papildomas darbas su studentais per paskutinius 5 metus:
1) vadovavimas organizacijoms, fakultatyvams, būreliams: ......................................................
2) pagalba gabesniems ir silpnai besimokantiems studentams: ..................................................
3) studentų rezultatai konkursuose, koncertuose, olimpiadose, parodose ir kt.: ........................
2 priedas
.....................................................................
.....................................................................
....................................................... mokykla
......................................................................
............................................................. ......... ..........................................................................
(Vardas, pavardė, asmens kodas) (Pretenduojama kvalifikacinė kategorija)
SAVĘS VERTINIMO ANKETA
1. Kaip siekiate svarbiausiųjų ugdymo ir studentų profesinio parengimo tikslų, akcentuojamų Lietuvos švietimo koncepcijoje, ir kaip vertinate pasiektus rezultatus? ..............................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................
2. Kokių esama nesklandumų, trukdančių šiam procesui? Kaip juos bandote įveikti? Kieno ir kokią paramą jaučiate šiame darbe? ..........................................................................................................................................
................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................
3. Kokia Jūsų papildoma veikla, atitinkanti kolegų, studentų, visuomenės poreikius? (Kokia Jūsų konkreti veikla, realizuojant švietimo reformą?) .............................................................................................................
................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................
Data ............................................................. Parašas ...................................................................
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2000 06 29 įsakymu Nr. 877
BENDRIEJI DĖSTYTOJO, VYRESNIOJO DĖSTYTOJO IR DĖSTYTOJO EKSPERTO KVALIFIKACINIŲ KATEGORIJŲ REIKALAVIMAI
I. Dėstytojo KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS REIKALAVIMAI
1. Dėstytojas privalo turėti:
1.1. aukštąjį išsilavinimą arba atskiru atveju, išdėstytu Aukštesniųjų mokyklų dėstytojų atestacijos laikinųjų nuostatų 7.2. punkte, gali turėti aukštesnįjį išsilavinimą;
1.2. vienerių metų pedagoginio darbo praktiką, įgytą aukštosiose, aukštesniosiose, profesinėse ir vidurinėse mokyklose. Specialistai praktikai – trejų metų atestuojamos srities darbo stažą;
1.3. pedagogo kvalifikaciją, įgytą aukštojoje mokykloje ar specialiuose kursuose, arba pedagoginių psichologinių žinių pagrindus pagal išklausytą 60 val. apimties kursų programą, patvirtintą Švietimo ir mokslo ministerijos (pateikti mokyklos komisijai kursų arba mokyklos baigimo pažymėjimą);
3. Dėstytojas:
– sistemingai kelia pedagoginę (metodinę) ir dalykinę kvalifikaciją;
– bendradarbiauja su atitinkamos ūkio šakos specialistais, praktikais;
– laikosi mokyklos nuostatų ir pedagogui keliamų reikalavimų, neturi drausminių nuobaudų;
– vykdo visus mokyklos dėstytojų atestacijos komisijos patvirtintus reikalavimus.
II. Vyresniojo dėstytojo KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS REIKALAVIMAI
4. Vyresnysis dėstytojas privalo turėti:
4.2. ne mažesnę kaip penkerių metų atestuojamos srities pedagoginio darbo praktiką arba ne mažiau kaip trejų metų atestuojamos srities praktinio darbo ir ne mažiau kaip dvejų metų pedagoginio darbo patirtį aukštesniojoje arba aukštojoje mokykloje;
4.3. pedagogo kvalifikaciją, įgytą aukštojoje mokykloje ar specialiuose kursuose, arba pedagoginių psichologinių žinių pagrindus pagal išklausytų 60 val. apimties kursų programą, patvirtintą Švietimo ir mokslo ministerijos (pateikti mokyklos komisijai kursų arba mokyklos baigimo pažymėjimą);
4.4. parašytų ir paskelbtų metodinių darbų (per paskutinius 5 metus): vadovėlių, konspektų, mokymo ir mokymosi priemonių, originalių metodinių darbų ir kt.;
4.5. išklausytų kursų ir/arba pažymėjimus iš: pedagoginės ir organizacinės psichologijos naujovių; aukštesniųjų mokyklų reformų naujovių; informacinių technologijų; kalbos kultūros; užsienio kalbos mokėjimo lygio nustatymo; specialybės dalyko dėstymo inovacijų; suaugusiųjų mokymo metodikos; modulinio, nuotolinio mokymo arba tarptautinių programų sklaidos.
5. Vyresnysis dėstytojas privalo mokėti dvi užsienio kalbas, vieną iš jų – Europos Sąjungos šalių B lygiu.
6. Vyresnysis dėstytojas:
– yra suformavęs kūrybinį požiūrį į metodus, formas, studentų pažinimo būdus, bendravimą ir bendradarbiavimą;
– kuria, tobulina ir ekspertuoja dalykų ar studijų programas;
– per paskutinius penkerius metus yra parengęs savo dėstomo dalyko metodiką, mokomąją ir mokymosi medžiagą, kurią skleidžia mokykloje arba regione;
– dalyvauja mokyklos, regiono, šalies dėstytojų pedagoginėje veikloje ar dalykinių asociacijų veikloje;
– dalyvauja tarptautiniuose projektuose arba jų rezultatų sklaidoje;
– analizuoja ir objektyviai vertina savo ir kolegų pedagoginio darbo patirtį ir rezultatus;
– sistemingai tobulina profesinę dalykinę kvalifikaciją;
– gerai vertinama jo parengtų specialistų profesinė veikla;
– bendradarbiauja su atitinkamos ūkio šakos specialistais, praktikais.
III. DĖSTYTOJO EKSPERTO KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS REIKALAVIMAI
7. Dėstytojas ekspertas privalo turėti:
7.2. ne mažesnę kaip šešerių metų atestuojamos srities pedagoginio arba jam prilygstančio darbo praktiką;
7.3. pedagogo kvalifikaciją, įgytą aukštojoje mokykloje ar specialiuose kursuose, arba pedagoginių psichologinių žinių pagrindus pagal išklausytų 60 val. apimties kursų programą, patvirtintą Švietimo ir mokslo ministerijos (pateikti mokyklos komisijai kursų arba mokyklos baigimo pažymėjimą);
7.4. pripažintų ir rekomenduotų naudoti šalies mokymo įstaigose vadovėlių, mokomųjų leidinių, metodinių darbų;
7.5. išklausytų kursų pažymėjimus iš: pedagoginės ir organizacinės psichologijos naujovių; aukštesniųjų mokyklų reformų naujovių; informacinių technologijų; kalbos kultūros; užsienio kalbos mokėjimo lygio nustatymo; specialybės dalyko dėstymo inovacijų; suaugusiųjų mokymo metodikos; modulinio, nuotolinio mokymo arba tarptautinių programų sklaidos;
8. Dėstytojas ekspertas privalo mokėti dvi užsienio kalbas, vieną iš jų – Europos Sąjungos šalių A lygiu.
9. Dėstytojas ekspertas:
– adaptuoja, tobulina, kuria, eksperimentuoja, recenzuoja studijų (ugdymo) programas, studijų planus, metodinius leidinius, vadovėlius, konspektus, metodines rekomendacijas, mokymo ir mokymosi priemones, specialybės dėstymo metodikos inovacijas, naujus ugdymo metodus;
– inicijuoja ir ekspertuoja naujų studijų programų, mokymo ir mokymosi priemonių įdiegimą;
– aktyviai dalyvauja (vadovauja) dalyko (specialybės srities) ekspertų komisijos ar dalykinės asociacijos veikloje ir dalijasi sukaupta patirtimi;
– konsultuoja mažiau patyrusius dėstytojus;
– dalyvauja mokslinėje, eksperimentinėje veikloje bei tarptautiniuose projektuose ir apibendrina šio darbo rezultatus; skaito pranešimus šalies ar tarptautinių programų kursuose, seminaruose, konferencijose; analizuoja ir apibendrina informaciją;
– skleidžia savo pedagoginės veiklos patirtį, organizuoja autorinius seminarus, koncertus, parodas; rengia savo studentų konkursus, festivalius, koncertus, parodas;
– bendradarbiauja su specialistais, praktikais ir darbdaviams atstovaujančiomis asociacijomis.
______________