LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE 2001–2005 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2001 m. balandžio 24 d. Nr. 471
Vilnius
Patvirtinti Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose 2001–2005 metų programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. balandžio 24 d. nutarimu Nr. 471
SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE 2001–2005 METŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši programa -Lietuvos Respublikos švietimo reformos programos sudedamoji dalis, parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000-2004 metų programą, Socialinių ir pedagoginių vaikų mokymosi sąlygų sudarymo programą, Vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos nacionalinę programą, Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999-2003 metų programos vykdymo 2001-2003 metų priemones.
2. Programos įgyvendinimo pradžia – 2001 metai, pabaiga – 2005 metai. Programos vykdymo priemonės pateiktos priede.
3. Programos paskirtis – aktyvinti socialinį ir prevencinį darbą mokyklose, steigti socialinių pedagogų etatus švietimo įstaigose, organizuoti darbą su rizikos grupės vaikais, tėvais, įstaigomis, užtikrinančiomis vaikų teises, saugumą, socialines garantijas, psichologinių poreikių tenkinimą, sudaryti visiems moksleiviams ir vyresniam jaunimui geresnes socialines ir edukacines ugdymosi sąlygas.
4. Socialinių pedagogų etatai švietimo įstaigose – specialiosiose, internatinėse, jaunimo, bendrojo lavinimo, profesinėse mokyklose ir kitose švietimo įstaigose – steigiami nuo 2001 m. rugsėjo 1 dienos.
II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
6. Sudėtinga socialinė ekonominė šalies būklė sąlygoja nusikalstamumo didėjimą. Palyginti su 1990 metais, 2000 metais nepilnamečių nusikalstamumas padidėjo dvigubai. Ši tendencija kelia susirūpinimą, nes beveik pusė nusikaltusių asmenų priklauso 14-21 metų amžiaus grupei. Ypač sparčiai plinta narkomanija ir kiti žalingi įpročiai, kurie įtraukia vis daugiau moksleivių ir vyresnio jaunimo, kelia pavojų jų sveikatai, intelektiniam žmonių potencialui ir socialinei plėtrai, sudaro sąlygas plisti organizuotam nusikalstamumui, kelia grėsmę visuomenei. Per pastaruosius 4 metus narkotikų šalyje pradėta vartoti net 5 kartus daugiau.
III. PROGRAMOS STRATEGIJA
8. Socialinių pedagogų etatai steigiami 2001–2005 metais Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.
9. Šia programa siekiama:
9.1. užtikrinti vaikui teikiamos socialinės pagalbos tikslingumą, nenutrūkstamus ryšius tarp ugdytinio ir socialinės aplinkos;
9.3. padėti vaikui geriau adaptuotis visuomenėje, teritorinėje bendruomenėje, švietimo ar globos įstaigoje;
9.4. atskleisti ugdytinio, jo šeimos, teritorinės bendruomenės edukacinį poveikį, potencines galias ir išteklius;
9.5. ugdyti vaiko bei jo šeimos socialinę atsakomybę už jo, kaip asmenybės, raidą, už tai, kad jis jaustųsi esąs laisvas ir atsakingas pilietis;
10. Socialiniai pedagogai dirba su vaikais, jų šeimomis, vykdo ir koordinuoja socialinę ir prevencinę (ypač neformaliąją) mokyklos veiklą:
10.1. drauge su kitais profesionalais (teisininkais, pedagogais, psichologais, medikais ir panašiai);
10.2. teritoriniu principu ir įtraukdami į socialinės pagalbos teikimo procesą vaiko šeimą, švietimo įstaigą, teritorinę bendruomenę ir joje esančias institucijas;
11. Socialinių pedagogų etatai steigiami etapais: pirmiausia švietimo įstaigose – specialiosiose, internatinėse, jaunimo, bendrojo lavinimo, profesinėse mokyklose, ikimokyklinėse įstaigose, vėliau jie gali būti steigiami ir vaikų globos namuose, laisvalaikio centruose, kolegijose, pedagoginėse- psichologinėse, vaikų teisių apsaugos tarnybose, šeimos paramos, reabilitacijos ir specializuotuose dienos centruose bei kitur.
12. Socialinių pedagogų profesinės veiklos tikslas – laiku pastebėti, įvertinti ir spręsti vaikų bei paauglių mokyklos nelankymo, nesimokymo, netinkamo elgesio, bendravimo ir kitas problemas. Todėl dirbamas prevencinis darbas mokykloje, bendradarbiaujama su tėvais ar vaiko globėjais, pedagogais, kitų institucijų atstovais.
IV. LĖŠŲ POREIKIS
13. Socialinių pedagogų etatai 2001 metais steigiami iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 6 d. nutarimu Nr. 970 „Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999–2003 metų programos patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 76-2291; 2001, Nr. 8-235) patvirtintos programos priede „Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999-2003 metų programos vykdymo 2001-2003 metų priemonės“ numatytų lėšų. 2001 metams skiriama 786000 litų, o 2002–2005 metais – pagal Švietimo ir mokslo ministerijai patvirtintas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, bet kasmet ne mažiau kaip ir 2001 metais biudžete šiam tikslui skirta lėšų.
14. Švietimo ir mokslo ministerija finansuoja pirminį socialinių pedagogų etatų steigimo etapą nuo 2001 m. rugsėjo 1 d. iki gruodžio 31 d., o nuo 2002 m. sausio 1 d. šių etatų finansavimą vykdo švietimo įstaigos steigėjas. Pirmenybė gauti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų šiems etatams steigti teikiama toms įstaigoms, kurių steigėjai vėliau patys steigs ir išlaikys socialinių pedagogų etatus (atsižvelgiama į poreikius bei jų turimas lėšas).
V. NUMATOMAS REZULTATAS
15. 2001–2005 metais siekiama įsteigti švietimo įstaigose per 800 socialinių pedagogų etatų, kurių parama reikalinga ir naudinga mokiniams, pedagogams, tėvams ir teritorinei bendruomenei.
16. Socialiniai pedagogai:
16.1. koordinuos ir organizuos pedagogų, kitų institucijų darbą užtikrinant vaikų teises, saugumą ir socialines garantijas, sudarys optimalias vaiko socialinio funkcionavimo ir ugdymosi sąlygas telkdami visą teritorinę bendruomenę nepilnamečių nusikalstamumo ir toksinių bei narkotinių medžiagų vartojimo prevencijai. Pagyvinti kultūrinį gyvenimą teritorinėje bendruomenėje – vienas iš prevencinių būdų, padedančių užtikrinti sėkmingą vaikų ir paauglių socializaciją;
16.2. padės vaikams ir paaugliams geriau pritapti visuomenėje, teritorinėje bendruomenėje, švietimo įstaigoje. Tam bus panaudotos visos priimtinos ugdymo formos, bendradarbiaujama su pedagogais, tėvais ir kitomis institucijomis, kurios rūpinasi vaikų saugumu, teisėmis ir pareigomis, fiziologinių ir psichologinių poreikių tenkinimu;
16.3. prisidės prie ugdymo proceso, padės suvokti, kaip vyksta vaiko psichologinis socialinis ugdymas, kokią įtaką ugdymo procesui turi šeima, bendruomenė, kultūra;
17. Kai švietimo įstaigose dirbs socialiniai pedagogai, ugdomasis ir organizacinis darbas taps sistemingas. Socialinis pedagogas, nuosekliai ir nuolat gilindamasis į moksleivių problemas, stiprins mokyklos ryšius su tėvais, kitomis institucijomis, kurios rūpinasi vaikais. Pagerės prevencinis darbas su rizikos grupės vaikais, moksleivių saugumas ir pamokų lankomumas, suaktyvės dalyvavimas užklasinėje veikloje.
18. Tikimasi, kad kuriama kvalifikuota ir profesionali socialinio ugdymo sistema padės:
18.2. ugdyti vaikų socialinius kultūrinius gebėjimus (pagal švietimo įstaigos ir teritorinės bendruomenės išteklius);
19. Socialiniai pedagogai dirbs su rizikos grupės vaikais, jų šeimomis, vykdys ir koordinuos prevencinę (ypač neformaliąją) mokyklos veiklą, telks bendrai veiklai kitus socialinius partnerius. Tikimasi, kad tai padės sumažinti moksleivių nusikalstamumą, mažės ir socialinės rizikos grupei priklausančių vaikų, bus geriau užtikrinamos vaikų teisės, mokykla taps atviresnė visuomenei ir teritorinei bendruomenei.
______________
Socialinių pedagogų etatų steigimo
švietimo įstaigose 2001–2005 metų programos
priedas
SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE 2001–2005 METŲ PROGRAMOS VYKDYMO PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas |
Atsakingas vykdytojas |
Įvykdymo terminas |
Išlaidos (tūkst. litų) |
Asignavimų valdytojas |
||||
2001 metai |
2002 metai |
2003 metai |
2004 metai |
2005 metai |
||||
I. SUKURTI TEISINIUS SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE PAGRINDUS |
||||||||
1. Papildyti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą ir jo lydimuosius teisės aktus nuostatomis dėl socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija |
2001metų IV ketvirtis |
|
|
|
|
|
|
2. Patvirtinti socialinių pedagogų kvalifikacinius reikalavimus |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2001 metų II ketvirtis |
|
|
|
|
|
|
3. Parengti socialinio pedagogo veiklos švietimo įstaigose modelį |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2002 metai |
|
3 |
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
4. Atlikti socialinių pedagogų darbo tyrimo analizę |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2002 ir 2005 metai |
|
3 |
|
|
3 |
Švietimo ir mokslo ministerija |
5. Patikslinti socialinių pedagogų pareigybių aprašymą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2002 metai |
|
|
|
|
|
|
6. Parengti socialinių pedagogų studijų krypčių reglamentą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2002 metai |
|
5 |
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
7. Parengti socialinio pedagogo profesinio rengimo standartą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2001 metai |
8 |
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
8. Parengti socialinių pedagogų ir mokyklos personalo rekomenduojamos veiklos ir jos krypčių vadovą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2002 metai |
|
5 |
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
9. Patikslinti teisės aktus, reglamentuojančius socialiniams pedagogams taikomas darbo laiko, apmokėjimo ir kasmetinių atostogų sąlygas, atsižvelgiant į socialiniams darbuotojams keliamus reikalavimus |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2001-2002 metai |
|
|
|
|
|
|
II. ORGANIZUOTI SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMĄ ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE |
||||||||
10. Sudaryti tarpžinybinę darbo grupę Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose programai įgyvendinti |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2001 metai |
10 |
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
11. Parengti socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose tvarką |
Švietimo ir mokslo ministerija |
2001metų II ketvirtis |
|
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
12. Organizuoti socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose pirminio etapo (rugsėjis- gruodis) finansavimo konkursą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
kasmet II ketvirtį |
745 |
pagal pa- tvirtintą biudžetą |
pagal pa- tvirtintą biudžetą |
pagal pa- tvirtintą biudžetą |
pagal pa- tvirtintą biudžetą |
Švietimo ir mokslo ministerija |
13. Rengti seminarus, teikti kitą metodinę pagalbą apskričių viršininkų ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovams |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Kultūros ministerija |
kasmet |
5 |
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
III. UŽTIKRINTI SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMĄ ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE |
||||||||
14. Rengti socialinius pedagogus šalies aukštosiose mokyklose |
Švietimo ir mokslo ministerija |
kasmet |
|
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
15. Teikti metodinę pagalbą dirbantiems socialiniams pedagogams |
Švietimo ir mokslo ministerija |
nuolat |
3 |
|
|
|
|
Švietimo ir mokslo ministerija |
16. Organizuoti socialiniams pedagogams seminarus, konferencijas, tobulinimosi kursus |
Švietimo ir mokslo ministerija |
kasmet |
15 |
10 |
5 |
5 |
5 |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
Iš viso |
|
|
786 |
|
|
|
|
|
______________