LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL CIVILINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ KLASIFIKAVIMO, TYRIMO IR PRANEŠIMŲ NUOSTATŲ
2002 m. sausio 15 d. Nr. 3-25
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 94-2918), Europos Sąjungos Tarybos direktyva 94/56 EEC ir 1944 Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) Konvencijos 13 priedu:
1. Tvirtinu Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatus (pridedami).
2. Laikau netekusiu galios susisiekimo ministro 1997-01-30 įsakymą Nr. 30 „Dėl civilinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin.,1997, Nr. 12-253).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2002 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-25
CIVILINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ KLASIFIKAVIMO, TYRIMO IR PRANEŠIMŲ NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimą, pranešimų apie juos bei ištyrimo tvarką, nustatant priežastis bei parengiant rekomendacijas jiems išvengti. Tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltę ar atsakomybę.
2. Nuostatų reikalavimai taikomi visoms Lietuvos Respublikoje įregistruotoms civilinės aviacijos įmonėms, organizacijoms, juridiniams ir fiziniams asmenims, naudojantiems civilinius orlaivius, teikiantiems oro navigacijos ir kitas aviacijos paslaugas, techniškai prižiūrintiems orlaivius ir aviacijos įrangą bei juos gaminantiems.
3. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų institucijos atlieka:
3.1. civilinių orlaivių avarijų ir pavojingų incidentų, įvykusių Lietuvos Respublikos teritorijoje, tyrimą, atsižvelgiant į jos tarptautinius įsipareigojimus;
3.2. Lietuvos Respublikoje registruotų civilinių orlaivių avarijų, įvykusių ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, tyrimą, kai tokių tyrimų nevykdo kita valstybė;
4. Avarijų ir incidentų techninį tyrimą organizuoja ir kontroliuoja nuolatinis orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovas (toliau – tyrimų vadovas), paskirtas susisiekimo ministro ir turintis tam įgaliojimus. Tyrimų vadovas savo veikloje yra savarankiškas ir veikia nepriklausomai nuo civilinės aviacijos valdymo institucijų, kurių interesai gali kirstis su tyrimų vadovo užduotimi.
5. Orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovas gali perduoti kitos valstybės atitinkamai institucijai avarijos ar incidento tyrimą ar jo dalį.
6. Kiekviena orlaivio, turinčio tinkamumo skraidyti pažymėjimą, avarija ar pavojingas incidentas privalo būti ištirti. Kitos civilinės aviacijos avarijos ir incidentai taip pat gali būti tiriami.
7. Duomenis apie avarijas ir pavojingus incidentus Tarptautinei civilinės aviacijos organizacijai pateikia tyrimų vadovas, remdamasis tyrimo akto medžiaga bei išvadomis ir vadovaudamasis ICAO „Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo vadovu“ (DOC 6920-AN/855 4-oji dalis, DOC 9756-AN/965) bei „Duomenų apie orlaivių avarijas ir incidentus pateikimo vadovu“ (DOC 9156-AN/900).
8. Civilinės aviacijos pareigūnai ir specialistai, žinoję apie civilinio orlaivio avariją ar incidentą ir neinformavę apie šį faktą civilinės aviacijos vadovybės, arba asmenys, trukdantys tyrimą atliekantiems asmenims atlikti savo pareigas, atsisakantys pateikti reikalingus įrašus, informaciją ir dokumentus arba slepiantys, pakeičiantys ar sunaikinantys juos, atsako įstatymų nustatyta tvarka.
9. Tyrimo komisijos nariai, techniniai ekspertai, susiję su tyrimu civilinės aviacijos pareigūnai ir specialistai neturi teisės skelbti informacijos apie avarijos ar incidento tyrimą ir atsako už tai įstatymų nustatyta tvarka.
10. Išimties tvarka tyrimų vadovas gali pateikti tyrimo metu gautą informaciją avarijų ar pavojingų incidentų prevencijos tikslu civilinės aviacijos administracijai, fiziniams ar juridiniams asmenims, atsakingiems už orlaivių eksploataciją, personalo apmokymą, orlaivio ar jo įrangos gamybą ar aptarnavimą.
11. Tyrimų vadovas turi teisę informuoti visuomenę apie tyrimo išvadas, jo eigą ir galimas preliminarias išvadas.
12. Tyrimo eigoje tyrimų vadovas gali pateikti skrydžių saugos rekomendacijas, jeigu jis yra įsitikinęs, kad greitas rekomendacijų įdiegimas gali užkirsti kelią avarijai ar pavojingam incidentui.
II. AVIACIJOS ĮVYKIŲ KLASIFIKAVIMAS
14. Aviacijos įvykiai yra skirstomi į avarijas, incidentus ir pavojingus incidentus.
14.1. Avarija – įvykis, susijęs su orlaivio panaudojimu ir įvykęs per laikotarpį nuo ketinančio juo skristi asmens įlipimo į tą orlaivį iki jo išlipimo iš orlaivio, kai:
14.1.1. asmuo mirtinai ar sunkiai sužeidžiamas dėl buvimo orlaivyje, tiesioginio sąlyčio su kuria nors orlaivio dalimi, įskaitant nuo orlaivio atitrūkusias dalis, reaktyvinio variklio išmetamųjų dujų srovės tiesioginio poveikio, išskyrus atvejus, kai asmuo susižeidžia pats, jį sužeidžia kiti asmenys, arba jis miršta natūralia mirtimi, arba kai sužeidžiami nelegaliai skrendantys keleiviai, kurie slepiasi orlaivio vietose, kuriomis paprastai nesinaudoja keleiviai ir įgulos nariai;
14.1.2. orlaivis sulaužomas ar pažeidžiama jo konstrukcija ir dėl to susilpnėja konstrukcijos tvirtumas, pablogėja jo techninės ar skrydžio charakteristikos ir įprastai reikalingas stambus remontas arba pažeisto elemento pakeitimas, išskyrus variklio gedimus, kai sugadintas jis pats, jo dangčiai ar agregatai, arba sugadinti tik oro sraigtai, sparno galai, antenos, ratų pneumatika, stabdymo įtaisai, gaubtai, arba nežymiai įlenkiama ar praduriama orlaivio danga;
14.2. Incidentas – su orlaivio naudojimu susijęs įvykis, išskyrus avariją, kurio metu iškyla arba galėjo iškilti pavojus skrydžių saugai. Tirtinų incidentų sąrašas pateiktas 16 priede.
III. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
15. Šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos:
15.1. mirtinas sužeidimas – sužeidimas, kurį aviacijos įvykio metu patiria asmuo ir dėl kurio jis miršta per 30 dienų nuo įvykio dienos;
15.2. sunkus sužeidimas – sužeidimas, kurį asmuo patiria aviacijos įvykio metu ir dėl kurio asmenį reikia hospitalizuoti daugiau nei 48 valandoms per septynias dienas nuo sužeidimo dienos ar patiriamas kaulo lūžis (išskyrus nesudėtingus rankų ir kojų pirštų ar nosies lūžius), ar padaromos plėštinės žaizdos, kurios sukelia kraujavimą bei pažeidžia nervus, raumenis ar sausgysles, ar pažeidžiamas vidaus organas, ar patiriami antrojo ar trečiojo laipsnio nudegimai, ar nudega daugiau kaip 5% kūno paviršiaus, ar neabejotinai patiriamas infekcinių medžiagų ar žalingos radiacijos tiesioginis poveikis;
15.3. priežastys – veiksmai, neatlikti veiksmai, įvykiai ar sąlygos ar jų derinys, dėl kurio įvyko avarija ar incidentas;
15.4. tyrimas – prevencijos tikslu vykdomas avarijų ar incidentų nagrinėjimo procesas, kurio metu renkama ir analizuojama informacija bei daromos išvados, įskaitant priežasčių nustatymą ir, jei reikia, skrydžių saugos rekomendacijų rengimą;
15.5. tyrimų vadovas – atitinkamą kvalifikaciją turintis susisiekimo ministro paskirtas asmuo, atsakingas už tyrimo organizavimą, atlikimą bei kontrolę;
15.6. orlaivis – bet koks skraidymo aparatas, kuris laikosi atmosferoje dėl jo sąveikos su oru, išskyrus sąveiką su oru, atspindėtu nuo žemės paviršiaus;
15.8. skrydžio savirašis – orlaivyje įrengtas bet kokio tipo įrašymo prietaisas, skirtas palengvinti avarijos ar incidento tyrimą;
15.9. orlaivio naudotojas – asmuo, organizacija ar įmonė, kuri naudoja ar siūlo naudoti vieną ar daugiau orlaivių;
15.10. valstybė-gamintoja – valstybė, kurios jurisdikcijoje yra organizacija, atsakinga už galutinį orlaivio surinkimą;
15.11. valstybė-projektuotoja – valstybė, kurios jurisdikcijoje yra organizacija, atsakinga už orlaivio konstrukcijos tipą;
15.13. naudotojo valstybė – valstybė, kurioje yra pagrindinė naudotojo veiklos vieta arba, jeigu jis neturi tokios vietos, tai nuolatinė naudotojo buvimo vieta;
IV. AVARIJŲ TYRIMAS
I. Pranešimas apie avariją
17. Civilinio orlaivio, patyrusio avariją, likę gyvi įgulos nariai arba bet kuris aviacijos pareigūnas ar specialistas, turintis informaciją apie avariją, skubiausiu ir tinkamiausiu būdu nedelsdami privalo informuoti VĮ „Oro navigacija“ Aeronautikos paieškos ir gelbėjimo koordinacinį centrą (toliau – Koordinacinis centras).
18. Koordinacinis centras apie civilinio orlaivio avariją nedelsdamas šia tvarka praneša:
19. CAA apie civilinio orlaivio avariją praneša Lietuvoje registruoto orlaivio savininkui arba valdytojui ir Lietuvoje pagaminto ir/ar projektuoto orlaivio gamintojui ir/ar projektuotojui.
20. Koordinacinio centro ir CAA pranešimuose nurodomi:
23. Orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovas apie civilinio orlaivio avariją praneša:
23.1. registravimo ir/ar naudotojo valstybių diplomatinėms atstovybėms ar konsulinėms įstaigoms, jei orlaivis yra registruotas ne Lietuvos Respublikoje ir/ar jo naudotojas yra ne Lietuvos Respublikos pilietis ar Lietuvoje registruota įmonė ir tokios institucijos yra Lietuvos Respublikoje. Jei jų nėra, pranešama Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijai;
24. Orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovo pranešime nurodomi:
24.6. orlaivio vieta, nustatyta pagal lengvai atpažįstamą geografinį punktą (ilguma, platuma), vietovės aukštis;
24.7. orlaivio įgulos ir keleivių skaičius (tarp jų žuvusiųjų ir sužeistųjų) bei nebuvusių orlaivyje žuvusiųjų ir sunkiai sužeistųjų skaičius;
24.8. pranešimo perdavimo metu žinomos avarijos aplinkybės ir orlaivio sulaužymo, kiek tai įmanoma nustatyti, laipsnis;
24.9. nuoroda, kokiu mastu Lietuvos Respublika atliks tyrimą ir ar numato jį perduoti kitai valstybei;
ii. Tyrimo organizavimas
27. Avarijas, įvykusias Lietuvos Respublikos teritorijoje, tiria orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovo paskirta komisija.
28. Tyrimo požiūriu nesudėtingas lengvų orlaivių avarijas be žmonių aukų tiria tyrimų vadovas asmeniškai.
29. Lietuvos Respublikoje registruoto orlaivio avarijos, patirtos už jos ribų, ar kitais ypatingais atvejais tyrimą atlieka tyrimų vadovo teikimu susisiekimo ministro paskirta komisija.
30. Avarijų tyrimas turi būti atliktas per kiek galima trumpiausią laiką ir galutinė ataskaita turi būti paskelbta „Valstybės žiniose,“ jei įmanoma, per 12 mėnesių nuo avarijos dienos.
31. Į komisiją, tiriančią avariją, įvykusią dėl technikos gedimų, trūkumų arba defektų, rekomenduojama stebėtojo teisėmis pakviesti gamyklos–gamintojos arba remonto įmonės, kurioje paskutinį kartą remontuotas orlaivis ar varikliai, atstovą.
32. Į komisiją įtraukiami tik reikiamą išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo patirtį turintys specialistai.
33. Tyrimo komisijoje negali dalyvauti tiesiogiai susiję su avarija asmenys, suinteresuoti asmenys ir asmenys, turintys giminystės ryšių su avarijos dalyviais ir nukentėjusiaisiais, orlaivių savininkais ar valdytojais.
III. Tyrimo komisijos darbo tvarka
35. Įvykus orlaivio avarijai, tyrimų komisijos pirmininkas organizuoja tyrimo komisijos posėdį, kuriame paskelbia apie komisijos paskyrimą bei, esant reikalui, sudaro tyrimo komisijos pakomises ir paskiria jų pirmininkus, nurodo pradinio tyrimo etapo pagrindines darbo kryptis ir duoda atitinkamus nurodymus.
36. Vadovaujantis šiais Nuostatais bei ICAO „Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo vadovu“ (DOC 6920-AN/855), tyrimų komisijos pirmininko sprendimu gali būti sudaromos skrydžių, techninė-inžinerinė, administracinė ir kitos pakomisės bei organizuojamos atitinkamos darbo grupės.
37. Tyrimo komisijos pirmininkas turi teisę konkretiems uždaviniams, reikalaujantiems specialių žinių tam tikrose mokslo, technikos šakose, kviesti atitinkamus ekspertus.
38. Jų darbo rezultatai įforminami kaip eksperto išvada, kuri apsvarstoma tyrimo komisijos (pakomisės) posėdyje. Svarstymo metu gali kilti papildomų klausimų, kurie įforminami kaip eksperto išvados papildymai. Jie įtraukiami į tyrimo medžiagą ir naudojami tolesniame tyrimo komisijos darbe.
39. Tyrimo komisija dirba pagal posėdyje apsvarstytą ir pirmininko patvirtintą planą. Plane numatomos informacijos rinkimo, analizės ir tyrimo pagrindinės kryptys, laikas ir atsakingi pareigūnai.
40. Komisijos darbo planas detalizuojamas komisijos pirmininko patvirtintuose pakomisių ir darbo grupių operatyviniuose darbo planuose.
42. Tikrinant atskiras orlaivio dalis ar agregatus arba atliekant kokius nors bandymus, komisija sudaro atskirą planą, kurį pasirašo visi dalyvaujančių šalių įgaliotieji atstovai, jį tvirtina komisijos pirmininkas.
43. Tyrimo komisijos posėdžiuose gali dalyvauti prokuratūros, Valstybės saugumo departamento ir Vidaus reikalų ministerijos įgaliotieji atstovai. Kitų asmenų dalyvavimas derinamas su komisijos pirmininku.
44. Pagrindinius metodinius, organizacinius ir kitus klausimus, susijusius su tyrimu, sprendžia komisija. Esant nesutarimams, komisijos pirmininkas turi sprendžiamojo balso teisę.
45. Komisijos narys, nesutinkąs su komisijos sprendimu, gali pareikšti asmeninę nuomonę, kuri užfiksuojama posėdžio protokole.
46. Pakomisių posėdžiuose dalyvauja jų nariai ir, jei būtina, darbo grupių specialistai bei ekspertai.
Atitinkamos pakomisės ar darbo grupės posėdžiuose gali dalyvauti kitų pakomisių ar darbo grupių atstovai.
47. Visi komisijos ir pakomisių posėdžiai protokoluojami. Juose užfiksuojami apsvarstyti klausimai, priimti sprendimai, pirmininko nurodymai. Jei svarstomuoju klausimu pareiškiamos skirtingos nuomonės, jas būtina užfiksuoti. Protokole pasirašo visi komisijos (pakomisės nariai), o jį tvirtina – komisijos (pakomisės) pirmininkas.
48. Jei būtina, komisijos posėdžiai įrašomi į magnetofono juostelę arba filmuojami, apie tai pažymint protokole.
49. Prireikus komisija turi teisę patikrinti, kaip buvo laikomasi skrydžių vykdymo ir aprūpinimo, personalo rengimo, aviacinės technikos gamybos, priežiūros ir remonto atitinkamose įmonėse bei organizacijose taisyklių.
50. Orlaivio savirašiai ir kitos objektyvios kontrolės priemonės, orlaivio nuolaužos bei techninė dokumentacija saugomi komisijos pirmininko nurodytoje vietoje.
51. Orlaivio atskiras dalis ar agregatus šalių susitarimu gali tirti tyrimo komisijos įgaliotos kitos organizacijos ar įmonės.
52. Jei orlaivis arba sugedę agregatai pagaminti kitoje valstybėje ir gedimų priežastims nustatyti būtini šios valstybės organizacijų tyrimai, sprendimą dėl to priima tyrimo komisija, jį suderinusi su įgaliotuoju valstybės gamintojos atstovu.
54. Pagal atliktų tyrimų ir bandymų rezultatus surašomas aktas. Bandymų ir tyrimų pateiktoje medžiagoje pasirašo visi dalyvavusieji specialistai, o ją tvirtina ir išsiunčia tyrimo komisijai juos atlikusios organizacijos ar įmonės vadovas.
55. Jei komisija nustato, kad avarijos priežastims išaiškinti reikia specialių skrydžių, tai jie atliekami komisijos pirmininko sprendimu, suderinus su susisiekimo ministru skrydžių išlaidų padengimą.
56. Tiriantys avariją pareigūnai atsako už jiems šiuose Nuostatuose nustatytų pareigų vykdymą, darbų kokybę, išvadų objektyvumą ir pagrįstumą įstatymų nustatyta tvarka.
57. Pakomisių ir darbo grupių medžiaga rengiama pagal šių Nuostatų prieduose Nr. 1-5,7-14 nurodytus reikalavimus.
IV. TYRIMO DALYVIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
59. Avarijos tyrimo komisijos pirmininkas yra vyriausiasis pareigūnas, kurio potvarkius ir nurodymus privalo vykdyti visi su tyrimu susiję asmenys.
60. Komisijos pirmininkas privalo:
60.1. sušaukti organizacinį komisijos posėdį, supažindinti komisijos narius su turima informacija apie avariją, jei būtina, sudaryti pakomises, darbo grupes ir paskirti jų pirmininkus, nustatyti artimiausių parų darbo tvarką ir pagrindines užduotis;
60.2. apžiūrėti avarijos vietą ir, jei būtina, nedelsdamas imtis papildomų priemonių daiktinių įrodymų išsaugojimui ir įvykio vietos apsaugai;
60.3. organizuoti orlaivio objektyvios kontrolės savirašių, fotoregistratorių, antžeminių magnetofonų, skrydžio, techninės ir meteorologinės informacijos, susietos su šiuo skrydžiu, paėmimą ir perdavimą saugojimui;
60.9. organizuoti operatyvų aviacinės technikos objektų, kitos medžiagos išsiuntimą atitinkamoms institucijoms tyrimams atlikti;
61. Komisijos pirmininkas turi teisę:
61.1. laisvai patekti į avarijos ar incidento vietą, taip pat į orlaivį bei susipažinti su jo vidumi ar liekanomis;
61.2. suderinęs su teisėtvarkos institucijomis, nedelsdamas susipažinti su skrydžio savirašių bei kitų skrydžio įrašų turiniu ir jais naudotis;
61.3. suderinęs su teisėtvarkos institucijomis, susipažinti su aukų kūnų apžiūros ar iš aukų kūnų ar asmenų, susijusių su orlaivio naudojimu, paimtų mėginių tyrimų bei patikros rezultatais;
61.5. išsireikalauti ir susipažinti su reikiama informacija, turima orlaivio savininko, valdytojo, naudotojo ar gamintojo bei CAA, skrydžių valdymo tarnybos ar oro uosto administracijos;
61.7. duoti nurodymus ir įsakymus dėl tyrimo organizavimo ir vykdymo visiems komisijos nariams ir pakviestiems specialistams;
61.8. rekomenduoti imtis skubių veiksmų skrydžių saugai užtikrinti, kurių būtinumą atskleidė tyrimas;
61.9. siųsti laboratoriniams tyrimams ir bandymams tyrimo medžiagą, atskiras detales, agregatus ir orlaivio konstrukcijos elementus bei jų dokumentaciją;
62. Komisijos pirmininkas atsako už:
63. Tyrimo komisijos pirmininkas gali turėti pavaduotoją ir komisijos reikalų tvarkytoją, kurie paskiriami komisiją sudariusio pareigūno.
64. Komisijos pirmininko pavaduotojas organizuoja darbų, kuriuos jam pavedė komisijos pirmininkas, atlikimą. Jei nėra komisijos pirmininko, jo pavaduotojas atlieka funkcijas, išdėstytas šių Nuostatų 61.1–61.10 papunkčiuose, bei atsako už jų atlikimą kaip ir pirmininkas.
65. Pakomisės pirmininkas privalo:
65.2. paruošti siūlymus apie pakomisės darbo grupių sudėtį, sudaryti ir svarstyti pakomisės posėdžiuose darbo planus;
65.4. šaukti pakomisės posėdžius atliekamiems darbams ir jų rezultatams, operatyviems veiksmų planams, taip pat kitiems, iškilusiems darbo metu klausimams, svarstyti;
66. Pakomisės pirmininkas turi teisę:
67. Komisijos nariai privalo:
68. Komisijos nariai turi teisę:
68.2. teikti siūlymus apie specialistų ir ekspertų dalyvavimą tyrime, orlaivio agregatų ir detalių siuntimą tyrimams, nurodydami tyrimų tikslą, taip pat kitais, susijusiais su tyrimu, klausimais;
69. Ekspertas privalo:
70. Ekspertas turi teisę:
V. Įgaliotųjų atstovų ir patarėjų dalyvavimas tyrime
72. Orlaivio registravimo, naudotojo valstybė bei valstybė gamintoja ir valstybė projektuotoja turi teisę paskirti įgaliotuosius atstovus ir jų patarėjus dalyvauti tyrime.
73. Paskirti įgaliotieji atstovai ir jų patarėjai turi teisę dalyvauti tyrime ir, suderinę su komisijos pirmininku:
VI. Pirminiai veiksmai avarijos vietoje
74. Tyrimo komisijos pirmininko paskirta tyrimo komisijos darbo grupė, pirmoji atvykusi į avarijos vietą, nedelsdama privalo:
74.1. organizuoti avarijos vietos apsaugą nuo pašalinių asmenų, kad būtų išsaugotos nepaliestos orlaivio dalys arba nuolaužos (išskyrus atvejus, kai reikia išlaisvinti nukentėjusiuosius arba gesinti gaisrą);
74.3. pagal galimybę sudaryti visų avarijos liudininkų bei asmenų, atlikusių avarinio gelbėjimo darbus, sąrašą;
74.4. organizuoti likusių gyvų orlaivio įgulos narių ir skrydžių vadovų (jei avarija susijusi su skrydžių valdymu) specialųjį medicinos patikrinimą pagal nustatytus reikalavimus;
74.5. pasirūpinti avarijos vietoje rastų dokumentų ir kitos objektyvios informacijos išsaugojimu bei, jei būtina, organizuoti orlaivio nuolaužų paiešką artimiausiose vietose, nuolaužas saugoti ten, kur jos buvo rastos;
74.6. jei orlaivio savirašis ar kiti objektyviosios informacijos nešėjai patenka į stiprius (nuodingus) tirpalus, skysčius ar ugnį, būtina juos skubiai ištraukti;
74.7. perkelti orlaivį ar jo liekanas, jei orlaivis nukrito ant geležinkelio, automobilių ar vandens kelių arba aerodrome ir trukdo transporto eismui. Perkeliant orlaivį arba jo nuolaužas, išsaugoti tą padėtį, kokia buvo avarijos vietoje. Prieš perkeliant orlaivį, nufotografuoti įgulos kabinos prietaisų parodymus, jungiklių ir valdymo svertų padėtis, orlaivio vaizdą bendrąja ir detaliąja kompozicijomis iš įvairių pusių, jei būtina, ir iš oro, surašyti avarijos vietos apžiūros protokolą, kuriame nurodyti orlaivio ir jo dalių (nuolaužų) padėtį bei būklę;
VII. SKRYDŽIŲ PAKOMISĖ
76. Pagrindiniai skrydžių pakomisės uždaviniai yra įgulos profesinio pasiruošimo, skrydžio organizavimo, aprūpinimo ir valdymo lygio nustatymas, įgulos ir kitų pareigūnų veiksmų, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, įvertinimas.
77. Skrydžių pakomisę gali sudaryti skrydžių, skrydžių valdymo, radiotechninio, meteorologinio ir aerodrominio aprūpinimo, aviacinės medicinos darbo grupės. Pakomisėje gali būti sukurtos ir kitos darbo grupės.
78. Skrydžių darbo grupė įvertina:
79. Skrydžių darbo grupė tiria ir analizuoja:
81. Prie skrydžių darbo grupės ataskaitos pridedami šie dokumentai:
81.2. įgulos narių charakteristikos. Apie kiekvieną įgulos narį pateikiami šie duomenys:
81.2.1. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, licencijos rūšis, jos galiojimo terminas, kvalifikacija;
81.2.4. ankstesni aviaciniai įvykiai (orlaivio tipas, priežastis, kada ir už ką buvo uždrausta skraidyti);
81.2.5. paskutinio pilotavimo įgūdžių patikrinimo data, kas tikrino, pastabos (jei buvo), bendras įvertinimas;
82. Skrydžių valdymo, radiotechninio, meteorologinio ir aerodrominio aprūpinimo darbo grupė įvertina:
82.2. faktinę skrydžių valdymo organizavimo būklę, organizavimo atitikimą nustatytiems reikalavimams;
82.3. ar pakankamas radiotechninės įrangos ir ryšio priemonių kiekis, jų būklė, ar teisingai jomis naudojamasi, atliekant skrydžių valdymą;
82.4. kilimo-tūpimo takų, riedėjimo takelių, stovėjimo aikštelių, tūpimo aikštelių būklę, ar aprūpintos aerodromo tarnybos reikiama technine įranga;
82.5. ar pakankamai aprūpinti skrydžiai antžemine šviesos ir radiotechnine įranga, kaip ja naudojosi įgula skrydžio metu;
82.6. ar yra visi duomenys apie šviesos ir radiotechninės įrangos darbą skrydžių vadovų darbo vietose (kada įjungiami avariniai maitinimo šaltiniai, radiotechninės ir ryšio įrangos veikimo nuotolių grafikai ir pan.);
82.9. kokios buvo meteorologinės sąlygos skrydžio maršrute, pagrindiniame ir atsarginiuose aerodromuose;
82.10. faktines meteorologines sąlygas avarijos rajone (jei būtina, pagrindiniuose ir atsarginiuose aerodromuose);
82.11. ar įgula ir skrydžių vadovai turėjo reikiamą meteorologinę informaciją ir ar ji buvo patikima;
84. Prie darbo grupės ataskaitos pridedama ši medžiaga:
84.1. duomenys apie skrydžių vadovus (pateikiami tais atvejais, kai skrydžių valdymo tarnybos specialistų veiksmai turėjo poveikį skrydžio baigčiai);
84.2. išrašai iš aerodromo būklės žurnalo (tais atvejais, kai avarija susijusi su orlaivio išriedėjimu iš kilimo-tūpimo tako);
84.4. aktas apie papildomus meteorologinius stebėjimus po avarijos (arba apie kontrolinius matavimus);
85. Aviacinės medicinos darbo grupė įvertina įgulos narių, o jei reikia ir skrydžių valdymo tarnybos specialistų psichologinę būklę, darbingumą, jų veiksmų, atsiradus ir plečiantis avarinei situacijai, charakterį pagal:
85.1. įgulos narių individualias psichologines savybes, bendrą fizinį išsivystymą, moralinę – psichologinę būklę paskutiniu mėnesio laikotarpiu (šeimyniniai ir tarnybiniai konfliktai, piktnaudžiavimas alkoholiu, vaistais ir t. t.);
85.2. įgulos narių sveikatos būklę (psichinę ir fizinę) avarijos išvakarėse ir skrydžio dieną, panaudojant atliktos periodinės gydytojų komisijos apžiūros, taip pat ligų istorijų kitose medicinos įstaigose per paskutinius tris mėnesius, duomenis;
85.4. atostogų, poilsio dienų panaudojimą, skrydžių krūvį avarijos išvakarėse ir tą dieną, taip pat per paskutinį mėnesį pagal nustatytas normas;
85.5. toksikologinio tyrimo, ieškant karbosigemoglobino (karboksimioglobino), ir, jei būtina, toksinių medžiagų ir vaistinių preparatų rezultatus;
85.6. įgulos narių emocinę būklę avarinio skrydžio metu pagal radijo ryšio ir biologinės medžiagos specialiųjų tyrinėjimų (biocheminių ir kt.) duomenis; ar nebūta streso ir kaip jis veikė įgulos narių veiksmų teisingumą ir laiko pojūtį;
85.7. medicinos – trasologinių tyrimų duomenis (kūno traumų lokalizaciją ir pobūdį, pozos ir darbo veiksmų požymius, aprangos ir avalynės pažeidimų ypatybes ir pan.);
86. Aviacinės medicinos darbo grupė parengia ataskaitą, kurioje apie kiekvieną įgulos narį (skrydžių aprūpinimo tarnybos specialistą) nurodomi:
86.1. medicinos apžiūrų rezultatai per paskutinius dvejus metus (rasti nukrypimai, apribojimai, ar įgulos nariai kreipėsi į kitas gydymo įstaigas ir pan.);
86.2. individualios fizinės ir psichologinės savybės, taip pat piktnaudžiavimas alkoholiu, vaistais;
86.6. atostogų ir poilsio dienų panaudojimas, miego, poilsio ir maitinimosi visavertiškumas per paskutines tris paras;
86.7. patologoanatominių, toksikologinių, biocheminių, morfologinių, medicinos-trasologinių ir kt. specialiųjų tyrimų rezultatai;
87. Ataskaitoje taip pat nurodoma:
88. Aviacinės medicinos darbo grupė nuolat bendradarbiauja su administracinės pakomisės medicinos darbo grupe.
89. Prie ataskaitos pridedama ši medžiaga:
89.5. duomenys apie skraidytų valandų skaičių per mėnesį (paskutinių 3 mėnesių laikotarpiu), duomenys apie poilsio dienas (pridedami, kai avarija susijusi su įgulos narių darbingumo praradimu skrydžio metu);
VIII. SKRYDŽIŲ PAKOMISĖS ATASKAITA
91. Skrydžių pakomisės ataskaitos tituliniame lape pateikiama ši informacija:
93. Skrydžių pakomisės ataskaitoje pateikiama ši informacija:
93.1. pagrindiniai pakomisės darbai; pateikiamas visas pakomisėje atliktų pagrindinių darbų sąrašas, pridedant pagrindinius ataskaitinius dokumentus, pvz., skrydžių darbo grupės ataskaitą apie įgulos pasiruošimą šiam skrydžiui ir skrydžių darbo organizavimo lygį orlaivio naudotojo padaliniuose, atliktą orlaivio savirašio iššifravimą (pridedamas iššifravimo grafikas) ir pan.;
93.2. analizė; tai pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje pagrindžiamos išvados apie įgulos, skrydžių aprūpinimo tarnybų specialistų veiksmų teisingumą, rastų nukrypimų ir pažeidimų priežastis, apibūdinami pakomisės darbo grupių gauti rezultatai, panaudojant, jei būtina, kitų pakomisių duomenis. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
93.2.2. trumpa įgulos narių profesinio pasiruošimo charakteristika, ar ji atitinka nustatytus reikalavimus, nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, kurie turėjo įtakos įgulos narių veiksmams skrydyje, ar suteiktas leidimas atlikti šios rūšies darbus ir jų pagrįstumas;
93.2.3. pasiruošimo skrydžiui eigos aprašymas, nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, kuriuos padarė įgula, skrydžio aprūpinimo tarnybų personalas ir kiti pareigūnai ir kurie turėjo poveikį tolesniems įvykiams;
93.2.5. trumpas skrydžio aprašymas ir momentas, kai prasidėjo ypatinga situacija, nurodant skrydžio ypatybes, nukrypimus ir pažeidimus;
93.2.6. nuodugnus chronologinis ypatingos situacijos atsiradimo ir plėtimosi proceso aprašymas, įvertinant įgulos, aptarnavimo tarnybų personalo veiksmų teisingumą ir nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, turėjusius įtakos skrydžio baigčiai;
93.3. išvados; trumpai pateikiami šie duomenys:
93.3.1. įgulos narių profesinio pasiruošimo lygis, kvalifikacijos atitikimas vykdomai užduočiai; nurodomi visi trūkumai ruošiant įgulą, suteikiant leidimus skrydžiams;
93.3.2. skrydžių valdymo ir aprūpinimo tarnybų personalo pasiruošimo lygis, jo atitikimas nustatytiems reikalavimams; nurodomi visi trūkumai ruošiant personalą;
93.3.3. įgulos veiksmai normalaus skrydžio metu bei atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, turėjusius poveikį skrydžio baigčiai;
93.3.5. skrydžių valdymo ir aptarnavimo tarnybų personalo veiksmai, nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, turėjusius poveikį skrydžio baigčiai;
IX. INŽINERINĖ-TECHNINĖ PAKOMISĖ
96. Pagrindiniai inžinerinės-techninės pakomisės uždaviniai yra orlaivio techninės būklės iki ir po avarijos nustatymas, orlaivio eksploatacijos, aptarnavimo ir remonto kokybės tyrimas, galimų konstrukcijos ir gamybos technologijos trūkumų išaiškinimas, gedimų suradimas ir jų priežasčių nustatymas, specialiųjų tyrimų ir bandymų atlikimas.
97. Inžinerinė-techninė pakomisė gali būti sudaryta iš aviacinės technikos eksploatacijos, techninio aptarnavimo ir remonto kokybės, orlaivio konstrukcijos ir sistemų, variklių, aviacinės ir radioelektroninės aparatūros darbo grupių.
100. Aviacinės technikos eksploatacijos, techninio aptarnavimo ir remonto kokybės darbo grupė įvertina:
100.1. ar laiku ir gerai atlikti techninio aptarnavimo darbai, pakeisti agregatai, pašalinti įgulos nurodyti trūkumai;
100.2. paskutinio techninio aptarnavimo, periodinių ir operatyvinių formų reglamentų kokybę, defektų pašalinimo metodus ir efektyvumą, pasikartojančių defektų priežastis;
100.4. aptarnaujančio aviacinę techniką inžinerinio-techninio personalo profesinio pasiruošimo lygį;
100.5. ar kokybiškai vadovaujantis inžinerinis-techninis personalas kontroliuoja, kaip aptarnaujama aviacinė technika;
100.7. ar pakankamai yra reikiamų instrumentų ir techninės įrangos aviacinės technikos aptarnavimui ir kokia jų būklė;
100.8. aviacinės technikos techninės dokumentacijos tvarkymo kokybę, ar yra reikiama techninė dokumentacija;
101. Grupė analizuoja:
101.1. orlaivio variklių ir agregatų formuliarus, techninio aptarnavimo ir remonto dokumentaciją ir jo papildomus patobulinimus pagal pramonės biuletenius;
102. Atlikto darbo rezultatų pagrindu grupė rengia ataskaitą. Ataskaitoje nurodomi šie privalomi duomenys:
102.1. apie orlaivį:
102.1.5. paskutinio remonto data ir vieta, išdirbis po paskutinio remonto (val., min., tūpimų skaičius);
102.2. apie variklius:
102.4. apie techninę eksploataciją:
102.4.3. paskutinio operatyvinio techninio aptarnavimo data, vieta ir forma, kas aptarnavimą atliko;
103. Orlaivio konstrukcijos ir jo sistemų, variklių, aviacinės ir radioelektroninės įrangos darbo grupės tiria orlaivio, jo dalių ir agregatų būklę, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai ir po avarijos, ieškodamos galimų gedimų ir jų priežasčių, arba patvirtina, kad, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, aviacinė technika funkcionavo normaliai.
104. Gautų rezultatų pagrindu grupės pateikia ataskaitas, kuriose nurodoma:
104.1. nuodugnus orlaivio konstrukcijos elementų, sistemų ir agregatų būklės aprašymas, nurodant jų gedimo arba darbingumo požymius;
104.3. atliktų eksperimentų ir tyrimų, skirtų išaiškinti gedimo priežastims arba įrodyti, kad aviacinė technika funkcionavo normaliai, rezultatai;
104.6. gautų rezultatų apie aviacinės technikos gedimus arba darbingumą analizė. Nurodomi variklių, svarbiausių sistemų ir agregatų darbo režimai, valdymo svertų, mechanizacijos ir važiuoklės padėtis avarijos momentu. Jei rasta gedimų, nurodomi jų charakteris ir laikas (jei įmanoma), gedimų sąveikavimas ir pasireiškimo tvarka, taip pat jų priežastys.
105. Prie ataskaitos pridedama:
105.2. aviacinės technikos apžiūros, patikrinimo, išardymo, tyrinėjimų ir pan. rezultatų aktai, protokolai;
106. Prie aviacinės ir radioelektroninės įrangos darbo grupės ataskaitos taip pat pridedami:
107. Inžinerinė-techninė pakomisė, apibendrinusi ir išvardijusi darbo grupių medžiagą, rengia ataskaitą, kurioje pateikia išvadą apie aviacinės technikos darbingumą arba, jei būta, gedimus ir jų priežastis, taip pat įvertina aviacinės technikos techninio aptarnavimo ir remonto organizavimą ir kokybę.
X. INŽINERINĖS TECHNINĖS PAKOMISĖS ATASKAITA
108. Inžinerinės techninės pakomisės ataskaitos tituliniame lape nurodoma ši informacija:
110. Inžinerinės techninės pakomisės ataskaitoje pateikiama ši informacija:
110.1. pagrindiniai pakomisės darbai; pateikiamas visų pakomisėje atliktų darbų sąrašas, pridedant pagrindinius ataskaitinius dokumentus;
110.3. avarijos vietos aprašymas; nurodoma (kurios nors vietovės atžvilgiu) pirmoji orlaivio lietimosi su žeme vieta arba vieta, kurioje orlaivis kliudė kliūtis, nuolaužų išsimėtymo zonos matmenys ir kryptis, gaisras (jei buvo) ir jo zonos išsidėstymas. Pateikiamas trumpas pagrindinių konstrukcijos elementų išsidėstymo aprašymas.
Nurodomas orlaivio susidūrimo su žeme ir aplinkiniais daiktais pobūdis, bendra konstrukcijos sugriuvimo charakteristika. Analizuojant šiuos duomenis bei orlaivio savirašio informaciją, nustatoma orlaivio erdvinė padėtis susidūrimo su žeme momentu. Nurodoma orlaivio konfigūracija susidūrimo momentu (įvykio momentu);
110.4. analizė; tai pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje pagrindžiamos išvados apie technikos darbingumą arba gedimus ir jų priežastis, orlaivio techninės eksploatacijos kokybę, apibendrinami gauti pakomisės darbo grupių darbų rezultatai, panaudojant, jei būtina, kitų pakomisių duomenis. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
110.4.1. trumpas orlaivio ruošimo skrydžiams aprašymas (įskaitant ir paskutinį periodinį ir operatyvinį techninį aptarnavimą), nurodant visus atskleistus nukrypimus ir pažeidimus, kurie turėjo įtaką aviacinės technikos darbingumui;
110.4.2. trumpas skrydžio aprašymas iki ypatingos situacijos atsiradimo, nurodant jo ypatybes ir nukrypimus (aviacinės technikos funkcionavimo atžvilgiu);
110.4.3. nuodugnus aviacinės technikos darbo aprašymas atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, nurodant gedimų eiliškumą ir tarpusavio sąveikavimą (jei buvo gedimų);
110.4.4. nuodugni aviacinės technikos pagrindinių sistemų darbingumo analizė:
110.4.4.8. aviacinės ir radioelektroninės įrangos.
Jei gedimų nebuvo, pateikiami įrodymai, kad sistemos dirbo normaliai. Jei atrandamas gedimas, pateikiama nuodugni jo priežasčių analizė.
Tuo atveju, jei avarija susijusi su gaisru, pateikiama jo priežasčių ir atsiradimo vietos analizė, aprašant rastus būdingus požymius.
Analizėje pateikiama visa faktinė informacija, tarp jų ir specialiųjų tyrimų rezultatai. Informacija disponuoja pakomisė, ji reikalinga analizės supratimui bei pagrindimui. Jei pakomisė darbo metu nustato, kad aviacinės technikos gedimų priežastis – aviacinės technikos techninio aptarnavimo ir remonto trūkumai, pateikami šie trūkumai, o prireikus ir duomenys apie specialistus, remontavusius, aptarnavusius ir ruošusius skrydžiams aviacinę techniką;
110.5. išvados; trumpai pateikiamas aviacinės technikos darbingumo įvertinimas paskutinio skrydžio metu. Jei atskleisti gedimai, nurodomos jų priežastys ir eiliškumas;
111. Inžinerinės-techninės pakomisės ataskaitą pasirašo inžinerinės–techninės pakomisės pirmininkas ir jos nariai.
XI. ADMINISTRACINĖ PAKOMISĖ
113. Pagrindiniai administracinės pakomisės uždaviniai yra:
113.1. keleivių, buvusių orlaivyje, žuvimo, traumų ir kitų sveikatos sutrikimų priežasčių nustatymas;
113.3. nustatymas, ar teisingai krovinys buvo išdėstytas ir pritvirtintas, ar buvo atlikta rankinio bagažo, bagažo ir pačių keleivių patikra;
114. Administracinė pakomisė gali būti sudaryta iš keleivių darbo grupės, pašto-krovinių darbo grupės, medicinos darbo grupės. Pakomisėje, jei būtina, gali būti kuriamos ir kitos darbo grupės.
115. Keleivių darbo grupė:
115.1. nustato, kiek faktiškai orlaivyje buvo keleivių ir ar šis kiekis atitinka nurodytą pervežimo dokumentacijoje;
115.3. dalyvauja nustatant žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus keleivių bei kitų žmonių asmenybes;
117. Prie ataskaitos pridedami šie dokumentai:
117.2. žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus avarijos metu keleivių bei kitų asmenų sąrašas (7 ir 8 priedai);
117.6. aviabilietų kontroliniai talonai (jei reikia, bilietų kopijos – pridedami tuo atveju, jei orlaivyje būta neįformintų keleivių arba įforminimo ir patikros taisyklių pažeidimo);
118. Pašto-krovinių darbo grupė:
118.1. nustato buvusio orlaivyje krovinio, pašto, keleivių bagažo ir rankinio bagažo faktinius kiekius, ar kiekiai atitinka nurodytus vežimų dokumentuose;
118.2. atidaro ir patikrina visą paštą, krovinius, bagažą ir rankinį bagažą, nepaisant jo vertės, nustato pašto, krovinio, keleivių bagažo ir rankinio bagažo būklę, įvertina grąžinimo galimybę ir surašo aktą. Atidarymui ir patikrinimui sudaroma speciali grupė, kurioje privalo būti prokuratūros atstovai;
118.3. paima pamainos viršininko, registracijos, bilietų įforminimo, keleivių patikros budinčiųjų, centruotės ir įkrovimo dispečerių, bagažo krovikų ir, jei būtina, kitų asmenų paaiškinimus;
118.4. nustato, ar nebuvo komercinio krovinio išdėstymo vietose pavojingų ir uždraustų vežimui medžiagų ir daiktų;
118.5. surenka išsibarsčiusius avarijos vietoje krovinius, paštą, bagažą, keleivių asmeninius daiktus, vertybes ir dokumentus. Kartu su prokuratūros atstovais organizuoja jų apžiūrą ir saugojimą;
120. Prie grupės ataskaitos pridedama ši medžiaga:
120.1. aktai apie orlaivio krovinio būklę ir masę (1 priedas), apie pažeisto bagažo, rankinio bagažo, pašto ir krovinio atidarymą ir patikrinimą (12 priedas);
121. Medicinos darbo grupė:
121.1. kartu su prokuratūros atstovais atlieka nukentėjusiųjų ir žuvusiųjų paiešką ir jų evakuaciją iš avarijos vietos;
121.2. kartu su prokuratūros atstovais organizuoja žuvusiųjų keleivių palaikų teismo medicinos ir kitus specialius tyrimus mirties priežastims bei kūno sužalojimų ir kitų sveikatos sutrikimų pobūdžiui ir priežastims nustatyti;
121.3. kartu su prokuratūros atstovais organizuoja žuvusiųjų palaikų atpažinimą ir, jei būtina, teikia siūlymus dėl jų kremacijos;
121.4. nustato orlaivio konstrukcijos, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi priemonių ir įrangos įtaką keleivių gyvybių išsaugojimui, patirtų traumų pobūdžiui;
122. Prie grupės ataskaitos pridedama keleivių išsidėstymo orlaivyje schema, nurodant gautų traumų sunkumą ir priežastis (9 priedas) bei darbų tvarkant ir sanitariškai apdirbant avarijos vietą sąrašas.
XII. ADMINISTRACINĖS PAKOMISĖS ATASKAITA
124. Administracinės pakomisės ataskaitos tituliniame lape nurodoma ši informacija:
126. Administracinės pakomisės ataskaitoje pateikiama ši informacija:
126.1. pagrindiniai pakomisės darbai; pateikiamas visų pakomisėje atliktų darbų sąrašas, pridedant pagrindinius ataskaitinius dokumentus;
126.2. analizė; tai pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje pilnai pagrindžiamos išvados apie pervežimo bei paieškos ir gelbėjimo darbų tarnybų personalo veiksmų teisingumą, taip pat apie buvusių orlaivyje keleivių žuvimą. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
126.2.1. bendras orlaivyje buvusių keleivių skaičius, nurodant duomenis apie vaikus ir suaugusiuosius;
126.2.2. žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus keleivių skaičius, nurodant mirties priežastis ir patirtų traumų pobūdį;
126.2.7. orlaivio konstrukcijos ypatybių, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi priemonių ir įrangos, turėjusių neigiamą poveikį keleivių gyvybei arba tapusių patirtų traumų priežastimi, aprašymas.
Jei į administracinės pakomisės sudėtį įeina paieškos ir gelbėjimo darbų grupė, analizėje papildomai pateikiamas nuodugnus paieškos ir gelbėjimo tarnybų veiksmų aprašymas, įvertinant jų teisingumą ir darbų efektyvumą.
Analizėje pateikiama visa faktinė informacija, reikalinga jos supratimui ir pagrindimui;
126.3. išvados; trumpai įvertinama:
126.3.1. pervežimo tarnybos personalo veiksmų teisingumas, pakrovimo ir centruotės, krovinio, keleivių bagažo įforminimo normų išlaikymas. Nurodomi visi atskleisti pervežimo tarnybos trūkumai, turėję įtakos skrydžio baigčiai;
126.3.2. buvusių orlaivyje keleivių žūties priežastys, orlaivio konstrukcijos ypatybių, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi įrangos ir metodų poveikis keleivių gyvybėms;
127. Administracinės pakomisės ataskaitą pasirašo administracinės pakomisės pirmininkas ir jos nariai.
XIII. AVARIJOS VIETOS SCHEMŲ SUDARYMO DARBO GRUPĖ
129. Grupė atlieka šias funkcijas:
129.1. nustato avarijos vietos koordinates, jos padėtį artimiausių geografinių punktų atžvilgiu, aukštį virš jūros lygio;
129.2. nustato pradinio orlaivio lietimosi su žeme ir kliūtimis vietą, konstrukcijos elementų išsimėtymo zoną;
130. Grupės darbo rezultatų pagrindu sudaroma schema, kurioje nurodomi šie duomenys:
130.1. avarijos vietos koordinatės, jos padėtis artimiausių geografinių punktų atžvilgiu, aukštis virš jūros lygio;
130.3. orlaivio nuolaužų išsidėstymas vietovėje, jų sąrašas, nurodant koordinates pasirinktoje atskaitos sistemoje;
130.5. parametrai, nurodantys orlaivio padėtį erdvėje ir jo judėjimo kryptį susidūrimo su žeme (kliūtimis) momentu;
130.7. aerodromo (kilimo-tūpimo takų, riedėjimo takelių ir pan.) įranga, jei avarija įvyko aerodrome;
XIV. LIUDININKŲ PARODYMŲ DARBO GRUPĖ
132. Grupė atlieka šias funkcijas:
132.1. apklausia avarijos liudininkus, renka jų parodymus, jei būtina, įrašo į magnetofono juostelę;
133. Grupė rengia ataskaitą, kurioje nurodoma:
XV. PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBO GRUPĖ
135. Paieškos ir gelbėjimo darbo grupė komisijos darbo metu įvertina, kaip buvo atlikti paieškos ir gelbėjimo darbai, gaisro gesinimas bei keleivių evakuacija, kaip veikė ir kaip buvo naudojama atitinkama įranga.
136. Gautų rezultatų pagrindu grupė pateikia ataskaitą, kurioje nurodo:
136.3. paieškos pradžios, avarijos vietos atradimo, gelbėjimo darbų komandų atvykimą į avarijos vietą, gelbėjimo darbų pradžios ir pabaigos laiką;
XVI. APSKAIČIAVIMŲ IR ANALIZĖS DARBO GRUPĖ
137. Grupė atlieka šias funkcijas:
137.5. išaiškina visus nukrypimus nuo orlaivio pilotavimo, jo sistemų ir įrangos darbo normų, kuriuos galima atskleisti dešifruojant orlaivio skrydžio savirašių įrašus. Nuolat analizuoja ir apibendrina gautą pakomisių darbo grupių informaciją;
137.6. paruošia (jei būtina) bandomųjų skrydžių atlikimo programas ekspertams (pasitelkdama darbo grupių ir pakomisių specialistus);
139. Prie ataskaitos pridedama:
139.2. orlaivio savirašių įrašų iššifravimo medžiaga, nurodant joje vietas, kuriose įgula vedė radijo ryšį;
XVII. AVARIJOS TYRIMO AKTAS
140. Avarijos tyrimo akto tituliniame lape nurodoma ši informacija:
142. Tyrimo akte turi būti pateikiama ši informacija:
142.1. faktinė informacija:
142.1.1. skrydžio eiga; trumpai išdėstomos avarijos aplinkybės kartu su šia informacija:
142.1.1.1. avarijos data, kam priklauso orlaivis ir įgula, atliekamos užduoties turinys, reiso numeris, skrydžio maršrutas, žmonių skaičius orlaivyje;
142.1.1.3. skrydžio etapas, kuriame įvyko atsitikimas, laikas (dienos, nakties metu), meteorologinės sąlygos (paprastos, sudėtingos);
142.1.1.4. įvykio vieta, nustatyta kokio nors lengvai atskiriamo geografinio punkto atžvilgiu, jos aukštis virš jūros lygio, glausta vietovės charakteristika;
142.1.2. avarijos pasekmės žmonėms; nurodomi gauti lengvi, sunkūs ir mirtini įgulos narių, keleivių ir trečiųjų asmenų sužeidimai;
142.1.3. avarijos pasekmės orlaiviui (sulaužytas, stipriai apgadintas, lengvai apgadintas, nepažeistas);
142.1.5. duomenys apie įgulą; apie kiekvieną įgulos narį pateikiami šie duomenys:
142.1.5.1. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, licencijos rūšis, jos galiojimo terminas, kvalifikacija;
142.1.6. duomenys apie antžeminių tarnybų personalą. Pateikiami tik tais atvejais, kai avarija susijusi su neteisingais šių tarnybų veiksmais;
142.1.7. duomenys apie orlaivį:
142.1.7.1. tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas, gamyklinis numeris, kokioje gamykloje pagamintas, pagaminimo metai;
142.1.7.3. remontų skaičius, remonto gamykla ir paskutiniojo remonto data, skraidytų valandų ir tūpimų skaičius po paskutiniojo remonto;
142.1.7.6. įgulos pastabos (jei būta), ruošiant aviatechniką paskutiniam skrydžiui ir apie aviatechnikos darbą skrydžio metu.
Jei avarija susijusi su variklių gedimais, tai apie šiuos variklius nurodoma:
142.1.8. meteorologinė informacija; nurodomas prognozuotas ir faktinis oras avarijos vietoje, meteorologinės informacijos perdavimas orlaiviui; jei reikia, nurodomas faktinis ir prognozuotas oras pagrindiniame ir atsarginiame oro uostuose, skridimo maršrute; pateikiamas trumpas skrydžio meteorologinio aprūpinimo įvertinimas;
142.1.9. duomenys apie ryšio, navigacijos, tūpimo ir skrydžių valdymo įrangą, jos tvarkingumą bei panaudojimą; pažymimi jos gedimo ir neteisingo naudojimo atvejai;
142.1.10. duomenys apie aerodromą (jei avarija įvyko aerodrome); nurodoma kilimo-tūpimo tako būklė, dangos rūšis, nuolydžiai, ilgis ir plotis (jei įvykis susijęs su išriedėjimu už jo ribų), kliūčių, šviesos-signalinės įrangos išdėstymas aerodromo rajone (jei įvykis susijęs su priešlaikiniu žemėjimu arba susidūrimu su kliūtimi aerodromo rajone);
142.1.11. duomenys apie orlaivio savirašius; nurodoma jų vieta orlaivyje, būklė, dešifravimo informacija;
142.1.12. duomenys apie nuolaužas ir smūgio charakterį; nurodomi bendri duomenys apie avarijos vietą, nuolaužų išsidėstymą, nustatytus orlaivio ar atskirų jo agregatų gedimus;
142.1.13. medicinos ir patalogoanatomijos duomenys; pateikiamas trumpas atliktų tyrimų rezultatų aprašymas;
142.1.14. duomenys apie gaisrą (jei toks buvo); nurodomos jo atsiradimo priežastys ir charakteris, gaisro gesinimo įrangos panaudojimo efektyvumas ir likvidavimo laikas;
142.1.15. saugos faktoriai, pateikiamas trumpas paieškos, gelbėjimo ir evakuacijos aprašymas, nustatyta pagal gautų traumų pobūdį įgulos narių ir keleivių buvimo vieta orlaivyje; orlaivio krėslų, jų tvirtinimo mazgų ir saugos diržų pažeidimai;
142.1.16. duomenys apie atliktus bandymus ir tyrimus; trumpai pateikiami atliktų bandymų ir tyrimų rezultatai;
142.1.17. informacija apie subjektus ir administracinę veiklą; pateikiama informacija apie susietus su orlaivio naudojimu subjektus (pvz., vežėjas, skrydžių valdymo tarnyba, meteorologijos tarnyba, aerodromo tarnyba), taip pat apie civilinės aviacijos valdymo institucijas ir jų administracinę veiklą;
142.2. analizė; pateikiama chronologiška įvykių sekos analizė, analizuojant (jei būtina) tik tuos 142.1 punkte pateiktus duomenis, kurie reikalingi išvadoms padaryti ir avarijos priežastims nustatyti;
XVIII. Prevencinių priemonių rengimas
144. Prevenciniai veiksmai ir jų realizavimas yra priemonė, padedanti išvengti kitų avarijų. Jie rengiami tyrimo komisijai visapusiškai įvertinus aviacijos transporto sistemos veiklą konkrečiame skrydyje, išaiškinus atskirų jos grandžių trūkumus ir nukrypimus, turėjusius įtakos vystytis avarinei situacijai skrydyje ir skrydžio baigčiai. Prevenciniai veiksmai rengiami avarijos tyrimo rezultatų pagrindu ir numato pagrįstas skrydžių saugos užtikrinimo rekomendacijas ir priemones joms įgyvendinti.
145. Prevencinės priemonės įforminamos kaip veiksmų planas arba kaip vienkartiniai veiksmai, kuriuos numato orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovas ir/arba CAA.
146. Avarijos tyrimo komisija tyrimo metu surinktos informacijos ir jos analizės pagrindu parengia skrydžių saugos rekomendacijas, kuriose atsižvelgiama į visus tyrimo metu atskleistus aviacijos transporto sistemos nukrypimus bei įvykius, neturėjusius tiesioginės įtakos konkrečiai situacijai atsirasti ir plėstis, tačiau keliančius grėsmę skrydžių saugai.
147. Tyrimo komisijos rekomendacijose numatoma:
147.1. skrydžių saugos užtikrinimo reikalavimai aviakompanijoms, aviacijos įmonėms ir organizacijoms bei juridiniams ir fiziniams asmenims, naudojantiems orlaivius;
148. Komisijos rekomendacijos pagrindžiamos tyrimo medžiaga. Už komisijos rekomendacijų pagrįstumą asmeniškai atsako komisijos pirmininkas.
V. INCIDENTŲ TYRIMAS
I. Pranešimai apie incidentus
150. Įvykus incidentui, aviacijos įmonės ar organizacijos, kuriai priklauso orlaivis, atitinkami pareigūnai nedelsdami privalo informuoti tos įmonės ar organizacijos vadovą. Įmonės ar organizacijos vadovas arba orlaivio savininkas (valdytojas) privalo nedelsdamas skubiausiu ir tinkamiausiu būdu pranešti apie tirtiną incidentą Susisiekimo ministerijos orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovui.
151. Kiekvienoje aviacijos įmonėje ar organizacijoje turi būti parengta instrukcija, kurioje nurodomos konkrečių pareigūnų, atsakingų už pirminės informacijos apie incidentą pranešimą, pareigos ir atsakomybė.
153. Pirminiame pranešime pateikiama ši informacija:
II. Incidentų tyrimo komisijų SUDARYMAS IR JŲ darbo organizavimas
154. Civilinių orlaivių incidentus tiria komisijos, skiriamos orlaivių savininkų (valdytojų) ar aviacijos įmonių ar organizacijų, kurioms priklauso orlaivis, vadovų.
155. Atskirais atvejais, kai, tyrimų vadovo nuomone, incidento ištyrimas gali turėti įtakos skrydžių saugos gerinimui, incidentą gali tirti arba jo tyrimą atnaujinti tyrimų vadovo paskirta komisija arba pats tyrimų vadovas.
156. Pavojingus incidentus tiria tyrimų vadovo paskirta komisija, tyrimo požiūriu nesudėtingus pavojingus incidentus – tyrimų vadovas.
158. Jei incidento priežastims nustatyti reikia specialaus tyrimo, kurio neįmanoma atlikti laiku, tyrimų vadovas gali pratęsti tyrimo komisijos darbą.
159. Organizacinius, metodinius ir praktinius tyrimo klausimus sprendžia incidento tyrimo komisijos pirmininkas.
160. Įvykus incidentui dėl aviacijos technikos gedimų, trūkumų arba defektų, dalyvauti tyrimo komisijos darbe gali būti kviečiami gamyklos gamintojos arba remonto įmonės, kurioje paskutinį kartą remontuotas orlaivis ar varikliai, atstovai.
161. Tuo atveju, kai per dvi paras nebuvo gautas pranešimas apie atstovų dalyvavimą tyrime arba kai toks pranešimas gautas, bet atstovai per tris paras neatvyko, tyrimas pradedamas be jų dalyvavimo.
162. Incidento tyrimo komisijos pirmininkas gali leisti pakeisti sugedusį variklį, agregatą ar įrangos dalį ir leisti orlaiviui skraidyti, nelaukdamas, kol atvyks šių nuostatų 160 punkte nurodyti atstovai, jei tyrimo metu neginčijamai nustatyta, kad incidento priežastis – aviacijos technikos gedimas, kurį galima pašalinti, pakeičiant sugedusį variklį, agregatą ar įrangos dalį. Komisijos pirmininko sprendimas įforminamas protokolu.
163. Orlaivio paruošimą tolesnei eksploatacijai atlieka orlaivio savininko (valdytojo) inžinerinė-techninė tarnyba pagal orlaivio gamintojo reikalavimus.
165. Prie akto pridedama:
166. Incidento tyrimo aktą pasirašo tyrimo komisijos pirmininkas ir visi komisijos nariai.
Komisijos narys, nesutinkąs su akto išvadomis, privalo pasirašyti aktą su pastaba.
167. Incidento tyrimo akto ir jo priedų kopijos, kai tyrimą atliko orlaivio savininko (valdytojo) ar aviacijos įmonių ar organizacijų, kurioms priklauso orlaivis, vadovų paskirta komisija, baigus tyrimą per 3 paras išsiunčiamos tyrimų vadovui ir CAA.
168. Pavojingo incidento tyrimo akto kopijas, kai tyrimą atliko tyrimų vadovo paskirta komisija ar pats tyrimų vadovas, per 3 paras po tyrimo baigimo tyrimų vadovas išsiunčia CAA ir suinteresuotoms įmonėms ar organizacijoms.
169. Orlaivio, kurio maksimali masė didesnė kaip 2250 kg, pavojingo incidento tyrimo išvadas tyrimų vadovas praneša ICAO.
III. INCIDENTO TYRIMO AKTAS
171. Incidento tyrimo akto tituliniame lape pateikiami šie duomenys:
173. Incidento tyrimo akte pateikiama ši informacija:
173.1. aplinkybės; trumpai išdėstomos incidento aplinkybės, pateikiant šią informaciją:
173.2. duomenys apie įgulą; apie įgulos vadą (įgulos narį) pateikiami šie duomenys:
173.2.1. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, licencijos rūšis, jos galiojimo terminas, kvalifikacija;
173.3. duomenys apie antžeminių tarnybų personalą; pateikiami tik tais atvejais, kai incidentas susijęs su neteisingais šių tarnybų veiksmais. Nurodomi pažeidimai ir klaidos;
173.4. duomenys apie orlaivį; nurodomas tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas, savininkas (naudotojas), skraidytų valandų (tūpimų) skaičius nuo eksploatacijos pradžios, po paskutinio remonto ir remontų skaičius.
Jei incidentas susijęs su aviacijos technikos gedimais, aprašomas gedimų pobūdis ir papildomai (jei būtina) analizuojami ir pateikiami visi duomenys, nurodyti šių Nuostatų 102–106 punktuose;
173.5. meteorologinė informacija; pateikiamos faktinės meteorologinės sąlygos incidento metu. Kita papildoma meteorologinė informacija pateikiama tik tais atvejais, kai incidento priežastys yra meteorologinės sąlygos arba nepatenkinamas skrydžių meteorologinis aptarnavimas;
173.6. duomenys apie aerodromą; pateikiami, jei incidentas įvyko aerodrome. Nurodoma kilimo-tūpimo tako būklė, dangos rūšis, nuolydžiai, ilgis ir plotis (jei incidentas susijęs su išriedėjimu už jo ribų), kliūčių, šviesos signalinės įrangos ir kt. išdėstymas aerodromo rajone (jei incidentas susijęs su priešlaikiniu žemėjimu ir susidūrimu su kliūtimi arba tokio susidūrimo galimybe);
173.7. papildoma informacija; jei būtina, pateikiama paaiškinanti incidento priežastis papildoma informacija;
173.8. analizė; pateikiama chronologiška įvykių sekos analizė, analizuojant tuos tyrimo akte pateiktus duomenis, kurie reikalingi išvadoms padaryti ir incidento priežastims nustatyti;
173.9. išvados; pateikiama trumpa aviacijos įvykio priežasčių formuluotė. Nurodoma jo klasifikacija;
IV. Incidentų analizė, prevencinės priemonės ir apskaita
176. Informacija apie incidentus, įskaitant ir tyrimo komisijų rekomendacijas bei prevencines priemones, registruojama CAA.
177. Incidentų apskaita aviacijos įmonėse ir organizacijose vykdoma pagal pastarųjų numatytą tvarką.
178. Siekiant pagerinti priemonių, skirtų incidentų tikimybei sumažinti, efektyvumą, aviacijos įmonės ir organizacijos atlieka incidentų analizę, kurios metu:
178.1. peržiūri incidentų tyrimų komisijų rekomendacijas, įvertina anksčiau paruoštų priemonių efektyvumą ir jų pagrindu parengia siūlymus apie profilaktinių darbų kryptis;
179. Kas 6 mėnesiai aviacijos įmonės ir organizacijos pateikia bendras avarijų ir incidentų ataskaitas, kurias ne vėliau kaip per 20 dienų, praėjusių po ataskaitinio pusmečio, persiunčia CAA.
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
1 priedas
SKRYDŽIŲ PAKOMISĖS ATASKAITA
apie rezultatus, gautus tiriant orlaivio__________________________________________________
/tipas/
________________________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
priklausančio_____________________________________________________________________ ,
/savininkas, valdytojas/
avariją, įvykusią___________________________________________________________________
/avarijos data ir vieta/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
2 priedas
PAGRINDINIAI DUOMENYS APIE ORLAIVĮ
Orlaivis___________________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
serijos numeris_________________________________________________________ , priklausantis
_______________________________________________________________________________ ,
/savininkas, valdytojas/
pagamintas ________________________________________________________________ , skraidė
/valstybė gamintoja, data/
nuo eksploatacijos pradžios______val._______min., atliko __________tūpimų. Paskutinį remontą atliko
/pavadinimas/
įmonė___________________________________________________________________________ .
/data/
Orlaivio periodinis techninis aptarnavimas atliktas__________________________________
/data/
________________________________________________________________________________
/aviacijos įmonės, organizacijos pavadinimas/
pagal____________________________________________________________________________
/paskutinio periodinio aptarnavimo pavadinimas/
__________________________________________________________________________
formą, po aptarnavimo orlaivis skraidė ______ val. ____ min. ir atliko ______tūpimų.
Prieš paskutinį išskridimą _________ orlaivis aptarnautas__________________________________
/data/
________________________________________________________________________________
/aviacijos įmonės, organizacijos pavadinimas/
pagal ___________________________________________________________________________
/paskutinio operatyvinio aptarnavimo/
___________________________________________________________________________ formą.
/pavadinimas/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
3 priedas
AKTAS
APIE SAVIRAŠIO SURADIMĄ IR PAĖMIMĄ
Komisija, kurioje dirbo: _______________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
________________________________________________________________________________
tirdama orlaivio ___________________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avariją, aptiko avarijos vietoje savirašio (magnetofono) konteinerį (konstrukcijos elementus).
Eil. Nr. |
Savirašio (magnetofono) tipas, serijos numeris |
Būklė (nurodyti plombų numerius ir pažeidimus, jei būta) |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Savirašio (magnetofono) konteinerį komisija paėmė, užplombavo komisijos antspaudu____________
/kokiu/
ir perdavė _______________________________________________________________________
/kam/
Savirašio Savirašio
konteinerį atidavė: konteinerį priėmė:
_________________________ __________________________
/parašai, vardai, pavardės, data/ /parašai, vardai, pavardės, data /
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
4 priedas
INŽINERINĖS TECHNINĖS PAKOMISĖS
ATASKAITA
Apie rezultatus, gautus tiriant orlaivio ___________________________________________
/tipas/
_______________________________________________________________________________ ,
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
priklausančio_____________________________________________________________________
/savininkas, valdytojas/
_______________________________________________________________________________ ,
avariją, įvykusią___________________________________________________________________
/avarijos data ir vieta/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
5 priedas
ADMINISTRACINĖS PAKOMISĖS
ATASKAITA
Apie rezultatus, gautus tiriant orlaivio____________________________________________
/tipas/
_______________________________________________________________________________ ,
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
priklausančio_____________________________________________________________________
/savininkas, valdytojas/
_______________________________________________________________________________ ,
avariją, įvykusią ___________________________________________________________________
/avarijos data ir vieta/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
6 priedas
AVARIJOS TYRIMO AKTAS
______________________________________________
/orlaivio tipas/
______________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
______________________________________________
/savininkas, valdytojas/
________________ ___________________
/vieta/ /data/
Tyrė komisija, paskirta________________________________________________________
/asmens, paskyrusio komisiją, pareigos/
Komisijos sudėtis:
Pirmininkas_______________________________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
Pirmininko pavaduotojas____________________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
Komisijos nariai___________________________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Tyrimo atlikimo terminai:
pradžia__________________________________________________________________________
/pirminio pranešimo data/
pabaiga__________________________________________________________________________
/akto pasirašymo data/
Tyrime dalyvavo:____________________________________________________________
/išvardyti ministerijų, įstaigų, įmonių, organizacijų atstovus/
________________________________________________________________________________
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
7 priedas
Keleivių ir kitų asmenų, žuvusių orlaivio ______________________________
/tipas/
________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
avarijos metu________________________________________________rajone
/avarijos vieta/
20____m. ______________ _____d.,
SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Vardas, pavardė
|
Gimimo metai |
Pilietybė |
Bilieto numeris, išdavimo data, vieta |
Iš kur ir kur vyko |
Adresas |
Mirties priežastis pagal teisminės-medicinos ekspertizės aktą |
Administracinės pakomisės pirmininkas___________________________________________
/parašas, vardas, pavardė, data/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
8 priedas
Keleivių ir kitų asmenų, patyrusių kūno sužeidimus
orlaivio__________________________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avarijos metu________________________________________________________________ rajone
/avarijos vieta/
20_______ m. ______________ ______d.,
SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Vardas, pavardė |
Gimimo metai |
Pilietybė |
Bilieto numeris, kur išduotas, vieta |
Iš kur ir kur vyko |
Adresas |
Gydytojų diagnozė. Kūno sužeidimo sunkumas (sunkūs, apysunkiai) |
Kūno traumos priežas- tis (šaltinis) |
Kokia medicinos pagalba suteikta (išsiųstas į ligoninę, namo ir t. t.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Administracinės pakomisės pirmininkas __________________________________________
/parašas, vardas, pavardė, data/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
9 priedas
KELEIVIŲ IŠSIDĖSTYMO ORLAIVYJE SCHEMA
Pateikiama orlaivio komponuotės schema, nurodoma, kokią vietą užėmė kiekvienas keleivis, pažymint ją numeriu pagal keleivių sąrašus. Nurodomos pasekmės kiekvienam keleiviui pagal šiuos sutartinius ženklus:
|
– nenukentėjo |
|
|
¨ A |
– traumuotas avarijos metu |
|
|
¨ E |
– traumuotas evakuacijos metu |
|
|
§ A |
– žuvo avarijos metu arba mirė nuo gautų traumų |
|
|
§ E |
– žuvo evakuacijos metu arba mirė nuo gautų traumų |
|
|
Pavyzdys:
numeriai pagal
keleivių sąrašus laisvos vietos
5§A |
6§A |
7¨A |
8¨E |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3§A |
9§E |
2¨E |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
10 priedas
AKTAS
APIE DOKUMENTUS, VERTYBES IR PINIGUS, RASTUS AVARIJOS VIETOJE
____________________________________
/avarijos vieta/
____________________________________
/data/
Šios sudėties komisija_________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
ir prokuratūros atstovas_____________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
surašė šį aktą apie rastus dokumentus, vertybes, pinigus orlaivio_____________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
__________________________avarijos _________________________________________ vietoje.
/data ir avarijos vieta/
|
|
|
Pavadinimas ir būklė (sudaužyti, apdegę ir pan.) |
||
Eil. Nr. |
Bendra įpakavimo būklė |
Kam priklauso (vardas, pavardė) |
Dokumentai (serija, numeris) |
Vertybės (vienetai) |
Pinigai (kupiūra, nominalas) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Parašai, vardai pavardės_______________________________________________________
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
11 priedas
AKTAS
APIE ORLAIVIO KROVINIO BŪKLĘ IR MASĘ
___________________
/vieta/
___________________
/data/
Šios sudėties komisija:________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
ir prokuratūros atstovas _____________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
patikrino orlaivio _________________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
patyrusio ________________________________________________________________________
/avarijos vieta ir data/
______________________________________________________ avariją, krovinio būklę ir nustatė:
1. Bendra krovinio būklė
________________________________________________________________________________
/krovinio, pašto, bagažo, rankinio bagažo vienetų skaičius ir masė/
________________________________________________________________________________
2. Atskirų asmeninių keleivių daiktų, rastų avarijos vietoje,
aprašymas
Eil. Nr. |
Daikto pavadinimas (nurodyti spalvą, medžiagą, formą, matmenis ir kitus požymius) |
Kiekis |
Masė |
Būklė (nenukentėjęs, mažai pažeistas, visiškai sudaužytas, apdegęs ir pan.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3. KROVINYS
|
Dokumentuose nurodyta |
Faktiškai buvo |
||||||||
Eil. Nr. |
Krovinio pavadinimas, gavėjas |
Krovinio kvito numeris |
Vienetų kiekis |
Įpakavimo pavadinimas |
Masė, kg |
Nurodyta įvertinimo suma |
Vienetų kiekis |
Masė, kg |
Kiekvieno vieneto įpakavimo būklė atskirai kiekvienai siuntai: sveika, pažeista (mažai, visiškai), sudaužyta, apdegusi |
Vieta orlaivyje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
4. PAŠTAS
|
Dokumentuose nurodyta |
Faktiškai buvo |
||||||||
Eil. Nr. |
Pašto važtaraščio numeris |
Įpakavimo pavadinimas |
Siuntimo punktas |
Vienetų skaičius |
Masė, kg |
Nurodyta įvertinimo suma |
Vienetų skaičius |
Masė, kg |
Kiekvieno įpakavimo būklė atskirai kiekvienai siuntai: sveika, pažeista (mažai, visiškai), sudaužyta, apdegusi |
Vieta orlaivyje
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
5. BAGAŽAS IR RANKINIS BAGAŽAS
|
Dokumentuose nurodyta |
Faktiškai buvo |
|||||||||
|
|
|
Bagažas |
|
Bagažas |
|
|
|
|||
Eil. Nr. |
Bagažo kvito numeris |
Bagažo savininko pavardė |
Kiekis |
Masė, kg |
Nurodyta įvertinimo suma, kvito Nr. |
Rankinis bagažas, masė, kg |
Kiekis |
Masė, kg |
Rankinis bagažas, masė, kg |
Kiekvienos vietos įpakavimo būklė atskirai kiekvienai siuntai: sveika, pažeista (mažai, visiškai), sudaužyta, apdegusi |
Vieta orlaivyje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Parašai___________________________
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
12 priedas
AKTAS
APIE PAŽEISTO BAGAŽO, RANKINIO BAGAŽO, PAŠTO IR KROVINIO
ATIDARYMĄ IR PATIKRINIMĄ
_____________________
/vieta/
_____________________
/data/
Mes, žemiau pasirašiusieji_____________________________________________________ ,
/pareigos, vardai, pavardės/
dalyvaujant prokuratūros atstovui ____________________________________________________ ,
/pareigos, vardas, pavardė/
atidarėme ir patikrinome orlaivio______________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
______________________________________________________ , kuris _____________________
______________________________________________________________ patyrė avariją, krovinį.
/data, avarijos vieta/
BAGAŽAS
Bagažo kvito numeris |
Bagažo savininkas |
Įpakavimo rūšis |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, pavadinimas |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, būklė (sveiki, pažeisti, visiškai sugadinti) |
RANKINIS BAGAŽAS
Savininkas |
Įpakavimo rūšis |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, pavadinimas |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, būklė (sveiki, pažeisti, visiškai sugadinti) |
PAŠTAS
Eil. Nr. |
Pašto važtaraščio numeris, žymėjimas |
Kam priklauso paštas |
Išsiuntimo punktas |
Paskirties punktas |
Įpakavimo rūšis |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, pavadinimas |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, būklė (sveiki, pažeisti, visiškai sugadinti) |
KROVINYS
Eil. Nr. |
Krovinio važtaraščio numeris, žymėjimas |
Kam priklauso krovinys |
Išsiuntimo punktas |
Paskirties punktas |
Įpakavimo rūšis |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, pavadini- mas |
Daiktų, rastų atidarius įpakavimą, būklė (sveiki, pažeisti, visiškai sugadinti) |
Parašai______________________________
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
13 priedas
AKTAS
APIE KOMERCINIO KROVINIO LIEKANŲ SUNAIKINIMĄ
_______________________
/vieta/
_______________________
/data/
Komisija:__________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
________________________________________________________________________________
ir prokuratūros atstovas _____________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
sudarė šį aktą apie orlaivio__________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
patyrusio __________________________________________________ avariją, komercinio krovinio
/data ir vieta/
liekanų sunaikinimą.
Orlaivyje rastas______________________________________________________________
/bagažas, paštas, krovinys ir
________________________________________________________________________________
rankinis bagažas, vienetai, masė/
buvo____________________________________________________________________________
/sudaužytas, apdegęs, suteptas purvu ir degiomis-tepiomis medžiagomis/
________________________________________ ir pasidarė netinkamas tolesniam vartojimui, todėl
buvo sunaikintas sudeginant.
Komisija __________________________________________________________________
/parašai, vardai, pavardės/
Prokuratūros atstovas ________________________________________________________
/parašas, vardas, pavardė/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
14 priedas
AKTAS
APIE DARBŲ NUTRAUKIMĄ AVARIJOS VIETOJE
______________________
/vieta/
______________________
/data/
Remdamiesi komisijos, tyrusios orlaivio __________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avariją, nutarimu nutraukti darbus avarijos vietoje, pakomisės nariai__________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
apžiūrėjo avarijos vietą ir nustatė, kad orlaivio nuolaužos surinktos.
____________________________________
/parašai, vardai, pavardės/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
15 priedas
INCIDENTO TYRIMO AKTAS
______________________________________________________
/orlaivio tipas/
______________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
______________________________________________________
/savininkas, valdytojas/
__________________ ________________
/vieta/ /data/
Tyrė komisija, paskirta________________________________________________________
/asmens, paskyrusio komisiją, pareigos/
Komisijos sudėtis:
Pirmininkas ________________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
Komisijos nariai _____________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė
________________________________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
Tyrimo atlikimo terminai:
pradžia____________________________________________________________________
/pirminio pranešimo data/
pabaiga____________________________________________________________________
/data/
______________
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
16 priedas
TIRTINŲ INCIDENTŲ SĄRAŠAS
1. Kurios nors orlaivio sistemos normalaus darbo sutrikimas, reikalaujantis skubių avarinių veiksmų ar keliantis grėsmę orlaiviui.
3. Gaisras orlaivyje. Klaidingas gaisro gesinimo arba signalizacijos apie gaisrą, dūmus ar pakilusią temperatūrą sistemų suveikimas.
8. Durų, liukų, uždarančių hermetišką skyrių, gaubtų arba aptakių orlaivio elementų nuplėšimas arba atsidarymas skrendant. Salono išsigermetinimas.
9. Atgalinės traukos neišsijungimas, neįsijungimas, savaiminis įsijungimas, klaidingas įjungimas arba išjungimas.
11. Susidūrimas su paukščiais ar kitais objektais ore, dėl ko buvo pažeisti konstrukcijos elementai, variklis arba sutriko variklio darbas.
12. Sparno mechanizacijos (priešsparnių, užsparnių, spoilerių, interceptorių, skydelių) neišsileidimas, neįsitraukimas, savaiminis arba klaidingas išleidimas arba įtraukimas, neleistinas jų padėčių išsiderinimas.
14. Stabilizatoriaus arba sparno mechanizacijos padėties indikacijos ir (arba) signalizacijos nesuveikimas arba klaidingas suveikimas.
16. Neįmanoma nustatyti skrydžio aukščio, instrumentinio arba tikrojo greičio pagal vieną arba daugiau prietaisų. Greičio apribojimo viršijimas. Sparno mechanizacijos, važiuoklės išleidimo greičio viršijimas.
18. Orlaivis, kuriame yra vienas arba du aviahorizontai, vieno aviahorizonto gedimas; dviejų arba daugiau aviahorizontų gedimas orlaivyje, kuriame įrengti trys ir daugiau aviahorizontų; vieno aviahorizonto kartu su kontrolės sistema gedimas; bet kurio aviahorizontų kiekio gedimas, kai neįsijungia perspėjamoji signalizacija (arba jei signalizacija nenumatyta); aviahorizontų kontrolės sistemos gedimas su neteisingos signalizacijos įsijungimu.
24. Pusės ir daugiau padangų ant vienos važiuoklės atramos suplyšimas. Padangos suplyšimas, dėl kurio buvo pažeista orlaivio konstrukcija arba variklis. Sprogusi arba nuleista padanga.
25. Orlaivio centruotės ir pakrovimo normų, nurodytų orlaivio skrydžio operacijų vadove, pažeidimas.
27. Nustatytų pakilimo, išskridimo iš aerodromo, artėjimo ir tūpimo schemų bei taisyklių pažeidimas.
29. Saugaus skrydžio aukščio, nustatytų vertikalių ir horizontalių intervalų išlaikymo tarp orlaivių taisyklių pažeidimas.
31. Orlaivio pakilimas, skridimas ir tūpimas konfigūracijoje, neatitinkančioje orlaivio skrydžio operacijų vadovo reikalavimų. Grubus tūpimas.
34. Orlaivio konstrukcijos elementų, variklių arba vienos iš sistemų pažeidimas skrydžio metu žaibo išlydžiu.
36. Pavojingas orlaivių suartėjimas ore, vengimo susidurti ore sistemos sprendžiamojo režimo suveikimas.
37. Susidūrimas arba pavojaus susidurti su objektais ant žemės (žmonėmis, gyvūnais arba transporto priemonėmis ant kilimo-tūpimo tako (toliau – KTT), riedėjimo takelių, peronų; antžeminėmis kliūtimis) atsiradimas.
38. Antžeminių kliūčių (stiebų, kaminų, antenų, elektros perdavimo linijų, medžių, vietinių reljefo aukštumų ir t. t.) kliudymas kuriuo nors orlaivio konstrukcijos elementu.
39. Žemės lietimas sparnu, sraigto mente, liemens užpakaline dalimi arba bet kuriuo kitu orlaivio konstrukcijos elementu kylant ir tupiant.
42. Visi nenumatyti užduotyje tūpimai saugumo sumetimais, išskyrus tūpimus dėl oro sąlygų, komerciniais tikslais ar orlaivio techniniam aptarnavimui palengvinti.
Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų
klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų
17 priedas
PAVOJINGŲ INCIDENTŲ PAVYZDŽIŲ SĄRAŠAS
Išvardytų incidentų, laikytinų pavojingais, pavyzdžių sąrašas nėra užbaigtas, jo tikslas – pailiustruoti „pavojingo incidento“ apibrėžimą.
2. Pavojingi suartėjimai, kuriems esant yra būtina ar tikslinga būtų atlikti manevrą susidūrimui arba pavojingai situacijai išvengti.
7. Atvejis, kai nesugebama pasiekti nustatytų parametrų įsibėgėjimo, pakilimo ir pradinio aukštėjimo metu.
8. Gaisrai ir atsiradę dūmai keleivių salone, bagažinėse arba variklio gaisrai, net jei jie buvo užgesinti naudojant gesinimo priemones.
11. Vienos ar kelių orlaivio sistemų pakartotini gedimai, pavojingi saugiai orlaivio eksploatacijai.
14. Kilimo ar tūpimo metu įvykę incidentai, tokie kaip tūpimas iki ženklo, išriedėjimas arba šoninis išriedėjimas už KTT.
15. Orlaivio sistemų gedimai, patekimas į pavojingų meteorologinių reiškinių zoną, ribinių skrydžio parametrų pažeidimai ir kiti įvykiai, galintys sukelti orlaivio valdymo sunkumus.