MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SKUNDŲ NAGRINĖJIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖJE NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. gegužės 19 d. Nr. 1B-540

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo (Žin. 2004, Nr. 73-2517) 94 straipsniu:

1. Tvirtinu pridedamus Skundų nagrinėjimo Lietuvos Respublikos muitinėje nuostatus.

2. Laikau netekusiu galios Muitinės departamento direktoriaus 2002 m. gegužės 15 d. įsakymą Nr. 267 „Dėl Skundų nagrinėjimo Lietuvos Respublikos muitinėje nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 51-1982).

3. Pavedu Apeliacijų skyriui (Z. Bareišienė) šį įsakymą paskelbti oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“.

 

 

 

GENERALINIO DIREKTORIAUS PAVADUOTOJA

L. E. GENERALINIO DIREKTORIAUS PAREIGAS                     RAMUTĖ LIUPKEVIČIENĖ

______________


 

PATVIRTINTA:

Muitinės departamento prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos

generalinio direktoriaus

2004 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. 1B-540

 

SKUNDŲ NAGRINĖJIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖJE NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Skundų nagrinėjimo Lietuvos Respublikos muitinėje nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato asmenų skundų, susijusių su Europos Bendrijos muitų teisės, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo (Žin., 2004, Nr. 73-2517), kitų muitinės kompetencijai priskirtų teisės aktų taikymu, pateikimo Muitinės departamentui, teritorinėms muitinėms ir kitoms muitinės įstaigoms, jų nagrinėjimo, sprendimų priėmimo ir apskundimo tvarką.

2. Nuostatuose vartojamos sąvokos:

Skundas (pareiškimas, prašymas ir pan.) – asmens kreipimasis raštu į Muitinės departamentą, teritorinę muitinę ar į specialiąją muitinės įstaigą ar jos vadovą, nurodant, kad yra pažeistos jo teisės ar teisėti interesai ir prašant juos apginti.

Pareiškėjas – asmuo, kurio vardu ir interesais įteikiamas ar atsiunčiamas (toliau – paduodamas) institucijai ar jos vadovui rašytinis skundas.

Kitos sąvokos išaiškintos Lietuvos Respublikos muitinės įstatyme, kituose teisės aktuose.

3. Šie nuostatai netaikomi skundams dėl muitinės pareigūnų tarnybinių nusižengimų ir dėl muitinės pareigūnų veiksmų ir sprendimų, priimtų vadovaujantis Baudžiamojo ir Baudžiamojo proceso bei Administracinių teisės pažeidimų kodekso nuostatomis.

Taip pat šie nuostatai netaikomi mokestiniams ginčams, kurie nagrinėjami Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

4. Skundai dėl nepagrįstai sumokėtų arba išieškotų importo ir eksporto muitų bei mokesčių nagrinėjami vadovaujantis šiais nuostatais tiek, kiek šių klausimų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymas ir kiti mokesčių apskaičiavimą bei išieškojimą reglamentuojantys įstatymai bei kiti teisės aktai. Nagrinėjant skundus, susijusius su muitų administravimu, Bendrijos muitų teisės aktai turi viršenybę nacionalinės teisės atžvilgiu.

 

II. APSKUNDIMAS

 

5. Kiekvienas asmuo turi teisę apskųsti:

5.1. jam tiesiogiai ir individualiai taikomą Muitinės departamento, teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos ar jos pareigūno sprendimą, susijusį su Europos Bendrijos muitų teisės aktų, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo, taip pat kitų muitinės kompetencijai priskirtų teisės aktų taikymu;

5.2. Muitinės departamento, teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos sprendimo nepriėmimą, jeigu jis kuriai nors iš šių muitinės įstaigų pateikė prašymą priimti sprendimą, susijusį su Europos Bendrijos muitų teisės aktų, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo, taip pat kitų muitinės kompetencijai priskirtų teisės aktų taikymu, ir per galiojančiais teisės aktais bei šiais Nuostatais nustatytą laikotarpį sprendimas nebuvo priimtas arba jeigu baigėsi laikas, per kurį toks sprendimas be asmens prašymo turėjo būti priimtas vadovaujantis šiame punkte nurodytais teisės aktais.

6. Skundas turi būti paduodamas:

6.1. dėl Muitinės departamento, teritorinės muitinės arba specialiosios muitinės įstaigos pareigūnų sprendimų bei jų nepriėmimo – muitinės įstaigai (jos vadovui), kurios pareigūno sprendimai ar jų nepriėmimas skundžiami;

6.2. dėl teritorinių muitinių ir specialiųjų muitinės įstaigų sprendimų ir jų nepriėmimo – Muitinės departamentui;

6.3. dėl Muitinės departamento sprendimų ir jų nepriėmimo – Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai arba teismui.

7. Asmuo, prašantis muitinės pareigūno atlikti tam tikrus veiksmus arba priimti sprendimą, susijusį su muitinės kompetencijai priskirtų teisės aktų taikymu, turi pateikti visą teisės aktų nustatytą ir pareigūno pagrįstai reikalaujamą informaciją ir dokumentus, reikalingus prašymui įgyvendinti.

 

III. SKUNDŲ PADAVIMO TERMINAI

 

8. Skundai dėl Muitinės departamento, teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos pareigūnų sprendimų paduodami atitinkamai muitinės įstaigai ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kai suinteresuotas asmuo gavo informaciją apie, jo nuomone, nepagrįstą muitinės pareigūno sprendimą, arba kai baigėsi teisės aktų nustatytas terminas, per kurį turėjo būti priimtas sprendimas.

9. Skundai dėl teritorinių muitinių ir specialiųjų muitinės įstaigų sprendimų ar jų nepriėmimo paduodami Muitinės departamentui ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kurią suinteresuotas asmuo gavo sprendimą, o jeigu skundžiamas sprendimo nepriėmimas – nuo tos dienos, kai baigėsi teisės aktų nustatytas skundo nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas.

10. Skundai dėl Muitinės departamento sprendimų ar jų nepriėmimo paduodami Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai arba teismui ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kurią suinteresuotas asmuo gavo sprendimą, o jeigu skundžiamas sprendimo nepriėmimas – nuo tos dienos, kai baigėsi teisės aktų nustatytas skundo nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas.

11. Suinteresuoto asmens prašymu, Muitinės departamentas gali atnaujinti skundo dėl teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos sprendimo arba jo nepriėmimo padavimo terminą, jeigu pripažįsta, kad šis terminas buvo praleistas dėl svarbių priežasčių.

12. Prašyme atnaujinti skundo padavimo terminą turi būti nurodytos termino praleidimo priežastys. Prie prašymo pridedami termino praleidimo priežastis pagrindžiantys dokumentai ir paduodamas pareiškėjo skundas.

 

IV. SKUNDŲ PRIĖMIMAS

 

13. Skundai siunčiami paštu arba pristatomi į atitinkamą muitinės įstaigą.

14. Skundai registruojami kompiuterinėje laikmenoje arba registracijos žurnale. Ant skundo dedamas spaudas, kuriame įrašomas registracijos numeris ir gavimo data.

15. Skundo priėmimo faktas, pareiškėjui reikalaujant, patvirtinamas žodžiu, nurodant gauto dokumento registracijos numerį ir datą, arba raštu, ant antrojo skundo egzemplioriaus (kopijos) užrašant registracijos numerį ir datą.

16. Gavusi skundą, muitinės įstaiga turi teisę:

16.1. iš asmens pareikalauti papildomų dokumentų, kurie nebuvo pateikti pareigūnui ar teritorinei muitinei bei specialiajai muitinės įstaigai, kurių priimti sprendimai skundžiami. Jeigu asmuo per 15 kalendorinių dienų nuo pranešimo išsiuntimo nepateikia muitinės įstaigos reikalaujamų dokumentų, skundas gali būti paliktas nenagrinėtas:

16.2. sujungti tapačius asmens skundus;

16.3. kreiptis į Lietuvos kompetentingas institucijas, komisijas ar ekspertus bei specialistus dėl skunde nurodytų aplinkybių tyrimo ir išvadų bei informacijos pateikimo;

16.4. kreiptis į užsienio valstybių kompetentingas institucijas dėl informacijos, susijusios su nagrinėjamu skundu, pateikimo.

 

V. REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJO SKUNDUI

 

17. Skunde turi būti nurodyta:

17.1. skundo surašymo vieta ir data;

17.2. pareiškėjo vardas, pavardė (juridinio asmens pavadinimas), asmens kodas (juridinio asmens registracijos kodas), gyvenamoji vieta (buveinė), taip pat atstovo, įgalioto pateikti skundą (jeigu jis yra) vardas, pavardė, asmens kodas;

17.3. teritorinės muitinės arba specialiosios muitinės įstaigos, kurios sprendimai skundžiami, pavadinimas;

17.4. konkretus skundžiamas sprendimas;

17.5. aplinkybės, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą, ir tai patvirtinantys įrodymai;

17.6. pareiškėjo reikalavimas;

17.7. pridedamų dokumentų sąrašas.

18. Prie skundo pridedami skundžiamo sprendimo bei dokumentų, patvirtinančių pareiškėjo skundo pagrįstumą, originalai arba tinkamai patvirtintos jų kopijos. Pareiškėjo nepatvirtintos dokumentų kopijos kaip įrodymai nevertinamos.

19. Skundas turi būti parašytas valstybine lietuvių kalba. Prie su skundu pateikiamų užsienio kalba surašytų dokumentų turi būti pridedami jų vertimai į lietuvių kalbą. Pateikti dokumentai ne valstybine kalba kaip įrodymai nevertinami.

20. Skundą pasirašo pareiškėjas arba jo atstovas. Prie atstovo paduodamo skundo turi būti pridedamas įgaliojimas arba kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.

 

VI. SKUNDO NAGRINĖJIMAS Muitinės departamente, TERITORINĖJE MUITINĖJE ar specialiojoje muitinės įstaigoje

 

21. Muitinės departamente, teritorinėje muitinėje ir specialiojoje muitinės įstaigoje skundas laikomas išnagrinėtu, kai dėl jo šios įstaigos vadovas priima sprendimą.

22. Rašytiniai skundai turi būti išnagrinėti ir sprendimai priimti, išskyrus Nuostatų 23.1, 23.2 ir 23.3 punktų numatytus atvejus:

22.1 dėl Muitinės departamento, teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos pareigūnų sprendimų – per 10 dienų nuo jų gavimo šioje įstaigoje dienos, jeigu teisės aktai nenustato kito termino;

22.2. apeliacine tvarka Muitinės departamente skundai dėl teritorinių muitinių ir specialiųjų muitinės įstaigų apskųstų sprendimų ar jų nepriėmimo – per 30 dienų nuo atitinkamo skundo gavimo dienos;

22.3 prašymai dėl skundų praleistų padavimo terminų atnaujinimo – per 5 darbo dienas nuo atitinkamo prašymo gavimo dienos.

23. Muitinės įstaigos vadovo motyvuotu sprendimu, kuris išsiunčiamas (įteikiamas) pareiškėjui iki Nuostatų 22.1 ir 22.2 punktuose nurodytų terminų pabaigos, skundo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas, bet ne daugiau kaip 10 dienų, arba skundo nagrinėjimas gali būti sustabdytas ne ilgiau kaip 12 mėnesių:

23.1. jeigu būtina tikrinti Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinę komercinę veiklą, jos apskaitą, su muitų teisės aktų taikymu susijusią finansinę atskaitomybę – patikrinimo laikotarpiui;

23.2. jeigu būtina papildoma informacija ar išvados ir muitinė kreipėsi į kitas šalies ir/arba užsienio valstybių kompetentingas institucijas, komisijas, ekspertus ar specialistus – kol bus gautas atsakymas;

23.3. pareiškėjo motyvuotu prašymu.

24. Laikas, per kurį asmuo įpareigotas pateikti papildomus dokumentus muitinei, ir laikas, kuriam skundo nagrinėjimas buvo sustabdytas ar pratęstas, į skundo nagrinėjimo terminą neįskaitomas.

25. Muitinės departamento, teritorinės muitinės ir specialiosios muitinės įstaigos sprendimas įforminamas šių įstaigų blanke.

26. Sprendime nurodoma jo priėmimo data ir numeris. Sprendimą sudaro:

26.1. įžanga, kur nurodoma sprendimo priėmimo vieta ir pagrindas, trumpas pareiškėjo ir jo reikalavimo aprašymas;

26.2. aprašomoji dalis, kurioje nurodoma įforminta muitinės procedūra ar kitas sankcionuotas veiksmas, muitinio įforminimo vieta, bendrųjų dokumentų numeriai ir datos, kitos aplinkybės, muitinės atliktų veiksmų ar priimtų sprendimų aprašymas, teisės aktų nuostatos, kuriomis remtasi atliekant šiuos veiksmus ar priimant sprendimus, pareiškėjo reikalavimai ir motyvai, paaiškinimai, tyrimo ar skundo nagrinėjimo metu nustatyti faktai ir duomenys;

26.3. motyvuojamoji dalis, kurioje išdėstomi nustatyti faktai, jų apibendrinimas ir pagrindimas teisės aktų nuostatomis, teisės aktais pagrįsti argumentai, kuriais grindžiamas sprendimas;

26.4. rezoliucinė dalis, kurioje nurodoma tenkinamas ar netenkinamas pareiškėjo skundas, sprendimo įgyvendinimo tvarka ir terminai, sprendimo apskundimo pagrindas, tvarka ir terminai.

27. Muitinės departamente, teritorinėje muitinėje ar specialiojoje muitinės įstaigoje, išnagrinėjus Nuostatų 6.1 punkte nurodytą skundą, priimamas vienas šių sprendimų:

27.1. skundą atmesti kaip nepagrįstą;

27.2. patenkinti skundą ir panaikinti skundžiamą muitinės pareigūno sprendimą (arba jo dalį);

27.3. skundą patenkinti iš dalies;

27.4. patenkinti skundą ir įpareigoti atitinkamą pareigūną priimti sprendimą arba atlikti skunde reikalaujamus veiksmus;

27.5. priimti naują sprendimą;

27.6. palikti skundą nenagrinėtą, jei praleisti skundo padavimo terminai ir neprašoma ar nėra pagrindo jų atnaujinti arba jei nepateikiami muitinės reikalaujami dokumentai ar informacija.

28. Apeliacine tvarka Muitinės departamente išnagrinėjus Nuostatų 6.2 punkte nurodytą skundą, priimamas vienas šių sprendimų:

28.1. skundą atmesti kaip nepagrįstą;

28.2. patenkinti skundą;

28.3. skundą patenkinti iš dalies – panaikinti ar pakeisti teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos sprendimą (visą ar iš dalies) ir grąžinti skundą jai nagrinėti iš naujo ir priimti naują sprendimą;

28.4. perduoti skundą nagrinėti teritorinei muitinei ar specialiajai muitinės įstaigai, jeigu skundas nebuvo pateiktas jai nagrinėti ir nepasibaigė jo pateikimo terminas;

28.5. palikti skundą nenagrinėtą, jeigu asmuo be svarbios priežasties praleido teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos priimto sprendimo apskundimo terminą arba neprašo jo atnaujinti, arba nustatytu laiku nepateikė muitinės reikalaujamų dokumentų ar informacijos;

28.6. priimti naują sprendimą.

29. Teritorinės muitinės ar specialiosios muitinės įstaigos sprendimas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jo priėmimo registruotu laišku išsiunčiamas pareiškėjui (jo atstovui) skunde nurodytu adresu arba įteikiamas asmeniškai, o Muitinės departamento – ir teritorinei muitinei ar specialiajai muitinės įstaigai, kurios sprendimai buvo skundžiami. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų institucijų ar asmenų veikla, apie sprendimą raštu informuojama ir suinteresuota institucija ar asmuo.

30. Pareiškėjas privalo pranešti muitinės įstaigai apie savo adreso pasikeitimą skundo nagrinėjimo metu. Jeigu tokio pranešimo nėra, muitinės įstaigų sprendimai ir kita informacija bei pranešimai siunčiami skunde nurodytu adresu registruotu laišku ir laikomi įteiktais, nors adresato ir nerasta. Dokumentų, siunčiamų registruotu paštu, įteikimo pareiškėjui diena laikoma penkta darbo diena, einanti po siunčiamos korespondencijos perdavimo paštui dienos.

31. Anksčiau priimtas suinteresuotam asmeniui palankus sprendimas be pareiškėjo skundo gali būti pripažintas negaliojančiu arba pakeičiamas asmens, priėmusio tą sprendimą, arba Muitinės departamento generalinio direktoriaus sprendimu:

31.1 jeigu pareiškėjas žinojo arba yra pagrindo manyti, kad turėjo žinoti, jog informacija, pateikta priimant šį sprendimą, buvo neteisinga arba neišsami ir toks sprendimas negalėjo būti priimtas remiantis teisinga ir išsamia informacija;

31.2. jeigu nebuvo įvykdytos ar nebevykdomos viena ar keletas šiuo sprendimu nustatytų jo priėmimo sąlygų;

31.3. jeigu asmuo, kurio atžvilgiu buvo priimtas sprendimas, nevykdo tuo sprendimu jam nustatytų prievolių.

32. Pareiškėjų skundai, dėl kurių jau buvo priimti sprendimai, tačiau tais pačiais klausimais kreipiamasi kartotinai, nenurodant naujų aplinkybių ir nepateikiant jas pagrindžiančių įrodymų, nenagrinėjami.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Skundo padavimas nesustabdo ir nepanaikina asmens prievolės vykdyti muitinės priimtą sprendimą.

34. Asmens, priėmusio sprendimą, arba Muitinės departamento generalinio direktoriaus atskiru sprendimu gali būti patenkintas pareiškėjo prašymas visai arba iš dalies sustabdyti jo atžvilgiu priimto sprendimo vykdymą:

34.1. jeigu yra rimto pagrindo manyti, kad apskųstasis sprendimas neatitinka Europos Bendrijos muitų teisės aktų, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo, kitų muitinės kompetencijai priskirtų teisės aktų reikalavimų;

34.2 pareiškėjas pateikia informaciją ir įrodymus, kad šiuo sprendimu jam gali būti padaryta nepataisoma žala.

35. Jeigu vykdant apskųstąjį sprendimą turėtų būti sumokėti importo arba eksporto muitai ir kiti mokesčiai, sprendimo vykdymas Nuostatų 34.1 ir 34.2 punktų pagrindais sustabdomas tik turint garantiją arba ją pateikus. Tokios garantijos nereikalaujama, jeigu jos pateikimas, atsižvelgiant į pareiškėjo nurodytas aplinkybes ir įrodymus, galėtų jam sukelti rimtų ekonominių arba socialinių sunkumų.

36. Pareiškėjas bet kuriuo metu iki sprendimo priėmimo turi teisę pakeisti skundo pagrindą ir (arba) dalyką bei atsisakyti skundo.

______________