LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL NAUJOS MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS ĮGYVENDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2004 m. rugsėjo 30 d. Nr. 1231
Vilnius
1. Patvirtinti pridedamą Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įgyvendinimo programą (toliau vadinama – Programa).
2. Pavesti Švietimo ir mokslo ministerijai kartu su Finansų ministerija ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerija:
2.1. parengti ir iki 2008 m. gegužės 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei perėjimo prie etatinio mokytojų darbo apmokėjimo nuo 2009 m. sausio 1 d. priemonių plano projektą;
2.2. parengti ir iki 2009 m. gegužės 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Programos įgyvendinimo II laikotarpio priemonių plano projektą;
3. Nustatyti, kad konkrečios Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos Programai vykdyti tikslinamos ir numatomos rengiant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2004 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1231
NAUJOS MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS ĮGYVENDINIMO PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įgyvendinimo programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – apibrėžti naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įvedimo tikslus, uždavinius, numatyti įgyvendinimo laikotarpius bei etapus ir reikiamas lėšas.
3. Nauja mokytojų darbo apmokėjimo sistema taikoma valstybinių (išskyrus aukštųjų) ir savivaldybių mokyklų vadovams, jų pavaduotojams ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjams, mokytojams, profesijos mokytojams, pagalbos mokiniui ir mokyklai specialistams.
4. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:
Kontaktinės valandos – laikas, kai mokytojas tiesiogiai bendrauja su mokiniais (pamokos, treniruotės, papildomoji veikla).
Etatinis mokytojų darbo apmokėjimas – nustatyta pareiginė alga, išreikšta mėnesinėmis bazinėmis algomis arba minimaliomis mėnesinėmis algomis už mokytojo etatui nustatytą darbo valandų skaičių per savaitę.
Pedagoginė norma – kontaktinių valandų skaičius per savaitę.
Papildomos valandos – laikas, skirtas netiesioginiam darbui su mokiniais (pasirengimas pamokoms, sąsiuvinių taisymas, mokinių vertinimas, darbas su tėvais ir mokytojais, klasės auklėtojo darbas ir kita).
II. DABARTINĖS MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO PROBLEMOS
5. Mokslo metų pabaigoje keblu paskirstyti mokytojų darbo krūvį ateinantiesiems mokslo metams, nes pasikeitus mokomosioms klasėms ir klasių komplektų skaičiui keičiasi ir kontaktinių valandų skaičius.
6. Mokytojų atlyginimai labai priklauso nuo kontaktinių valandų skaičiaus kiekvienais mokslo metais.
7. Vidutinis mėnesinis mokytojo atlyginimas 2003 metais buvo 1168 litai, o vidutinis atlyginimas už nustatytą pedagoginę normą – 806 litai (18 kontaktinių valandų per savaitę).
8. Iš tikrųjų mokytojams apmokama vidutiniškai tik už 26,4 valandos per savaitę (iš jų vidutiniškai – 21,3 kontaktinės valandos ir 5,1 valandos už papildomus darbus), nors atlikti tyrimai rodo, kad mokytojas dirba ir tuos darbus, už kuriuos nemokama.
10. Tarifinis mokytojų atlygis nepriklauso nuo darbo sudėtingumo, bet būna labai skirtingas ir priklauso nuo turimos kvalifikacinės kategorijos.
12. Įvairiose mokyklose už tą patį darbą mokama skirtingai (priešmokyklinio ugdymo grupės, ikimokyklinio ugdymo grupės, profesijos mokytojai profesinėse mokyklose ir t. t.).
14. Sudėtinga darbo apmokėjimo apskaičiavimo tvarka: ji nustatoma pagal daugelį koeficientų (dabar yra 40 skirtingų tarifinių atlygių).
III. NAUJOS MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS ĮVEDIMO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
16. Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įvedimo tikslas – gerinant valstybinių (išskyrus aukštųjų) ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, profesijos mokytojų, pagalbos mokiniui ir mokyklai specialistų darbo kokybę, sutvarkyti darbo apmokėjimo sistemą ir padidinti jų atlyginimus.
17. Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įvedimo uždaviniai yra šie:
17.1. suderinti bendrojo lavinimo ir profesinių mokyklų finansavimo principus su mokytojų darbo apmokėjimo tvarka;
17.3. taikyti vienodus apmokėjimo principus visiems mokytojams už tą patį darbą neatsižvelgiant į mokyklos tipą;
IV. NAUJOS MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS PRINCIPAI
18. Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos principai yra šie:
18.2. socialinis teisingumas – pareiginės algos dydis priklauso nuo darbo sudėtingumo ir atsakomybės. Žemiausios kategorijos mokyklos vadovo pareiginė alga negali būti mažesnė už didžiausią mokytojo pareiginę algą;
V. MOKYTOJŲ, MOKYKLŲ VADOVŲ IR JŲ PAVADUOTOJŲ UGDYMUI DARBO APMOKĖJIMO MODELIS, JO ĮGYVENDINIMO LAIKOTARPIAI
19. Naujos mokytojų darbo apmokėjimo sistemos įgyvendinimas apima du laikotarpius:
20. Nuo 2009 m. sausio 1 d. mokytojo (išskyrus socialinius pedagogus, pedagoginių psichologinių tarnybų specialistus, auklėtojus, psichologus, specialiuosius pedagogus ir profesinių mokyklų auklėtojus) etatui nustatoma 30 darbo valandų savaitė.
22. Mokyklos vadovo ir jo pavaduotojo ugdymui, ugdymą organizuojančio skyriaus vedėjo etatui nustatoma 40 darbo valandų savaitė.
23. Mokyklos vadovo ir jo pavaduotojo ugdymui, ugdymą organizuojančio skyriaus vedėjo etato struktūra:
24. Nustatomos trys mokyklų vadovų ir jų pavaduotojų ugdymui etatų kategorijos: I (aukščiausioji), II ir III (žemiausioji). Šių kategorijų pareiginės algos dydžiai ir darbo sudėtingumas skiriasi.
25. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ (Žin., 1993, Nr. 28-655), mokytojams, mokyklų vadovams ir jų pavaduotojams ugdymui gali būti mokami priedai, priemokos ir vienkartinės piniginės išmokos.
VI. MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI I LAIKOTARPIU
26. Nauja mokytojų darbo apmokėjimo sistema I laikotarpiu įvedama penkiais etapais (per 4 metus ir 4 mėnesius):
26.1. I etapas – nuo 2005 m. rugsėjo 1 d. nustatomas toks vidutinis mokytojo darbo krūvis: 23,2 valandos per savaitę, iš jų 18 kontaktinių valandų pedagoginė norma ir 5,2 valandos – už papildomus darbus (čia papildomai skiriama 1 mokama valanda);
26.2. II etapas – nuo 2006 m. rugsėjo 1 d. nustatomas toks vidutinis mokytojo darbo krūvis: 24,2 valandos per savaitę, iš jų 18 kontaktinių valandų pedagoginė norma ir 6,2 valandos – už papildomus darbus (čia papildomai skiriama 1 valanda);
26.3. III etapas – nuo 2007 m. sausio 1 d. nustatomas toks vidutinis mokytojo darbo krūvis: 26,3 valandos per savaitę, iš jų nuo 18 iki 20 kontaktinių valandų pedagoginė norma ir 7,3 valandos – už papildomus darbus (čia papildomai skiriama 1 valanda);
26.4. IV etapas – nuo 2008 m. sausio 1 d. nustatomas toks vidutinis mokytojo darbo krūvis: 28,8 valandos per savaitę, iš jų nuo 18 iki 22 kontaktinių valandų pedagoginė norma ir 8,8 valandos – už papildomus darbus (čia papildomai skiriama 1,2 valandos);
VII. MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMOS ĮGYVENDINIMAS II LAIKOTARPIU
VIII. LĖŠOS NAUJAI MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMAI ĮGYVENDINTI
IX. PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI
29. Šios Programos vertinimo kriterijai:
29.1. atlyginimo padidėjimas iki 2009 m. sausio 1 dienos:
29.2. atlyginimo padidėjimas nuo 2010 m. sausio 1 d. iki 2012 m. sausio 1 d. mokytojams ir kitiems su ugdymo procesu susijusiems darbuotojams – 21,7 procento;
29.3. papildomų valandų už papildomus darbus skyrimas iki 2009 m. sausio 1 d. – 5,4 papildomos valandos;
29.4. papildomų valandų už papildomus darbus skyrimas nuo 2010 m. sausio 1 d. iki 2012 m. sausio 1 d. – 6 papildomos valandos;
29.5. atlygio už etatą kitimas dėl kasmet mažėjančio klasių komplektų skaičiaus – nuo 2009 m. sausio 1 d. atlygio už etatą dydis nebemažės;
29.6. pagrindinį išsilavinimą įgijusių 18 metų asmenų dalis:
X. LAUKIAMAS REZULTATAS
31. Mokytojų atlyginimas šios Programos įgyvendinimo I laikotarpio pabaigoje padidės 35,4 procento, visų kitų su ugdymo procesu susijusių darbuotojų – 24,2 procento, o II laikotarpio pabaigoje visų atlyginimai padidės dar 21,7 procento.
34. Mokytojai jausis saugesni, nes atlyginimai tiesiogiai nepriklausys nuo kontaktinių valandų skaičiaus.
Naujos mokytojų darbo apmokėjimo
sistemos įgyvendinimo programos
priedas
LĖŠų POREIKIS NAUJAI MOKYTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO SISTEMAI ĮGYVENDINTI
I LAIKOTARPIS
Etatinis mokytojų darbo apmokėjimas įvedamas per 4 metus ir 4 mėnesius, pedagoginė norma didinama iki 20 valandų.
Etatui nustatoma 30 valandų. Per 4 metus ir 4 mėnesius įvedama 5,4 papildomai apmokamos valandos.
Pradedama įgyvendinti nuo 2005 m. rugsėjo 1 d., baigiama 2009 m. gruodžio 31 dieną.
|
Kontaktinės va- landos (18–22) |
Papildomai apmokamos nekontaktinės valandos |
Įvedamos papildomai apmokamos nekontaktinės valandos |
Iš viso valandų |
Papildomos lėšos metams, tūkst. litų |
Darbo užmokesčio didėjimas mokytojams, procentais |
Darbo užmokesčio didėjimas kitiems su ugdymo procesu susijusiems darbuotojams, procentais |
2005 metai |
18 |
4,2 |
1 |
23,2 |
24295 |
1,5 |
1,5 |
2006 metai |
18 |
5,2 |
1 |
24,2 |
72885 |
4,4 |
4,4 |
2007 metai |
19 |
6,3 |
1 |
26,3 |
121475 |
12,6 |
7,1 |
2008 metai |
20 |
7,6 |
1,2 |
28,8 |
87462 |
10,3 |
4,7 |
2009 metai |
20 |
8,8 |
1,2 |
30 |
87462 |
4,5 |
4,5 |
Iš viso per 4 metus ir 4 mėnesius |
|
|
5,4 |
|
393579 |
35,4 |
24,2 |
II LAIKOTARPIS
Vykdoma 3 metus. Pedagoginė norma – 20 valandų. Etatui nustatomos 36 valandos. Įvedamos 6 papildomai apmokamos valandos. Pradedama įgyvendinti 2010 metais, baigiama 2012 metais.
|
Kontaktinės va- landos (18–22) |
Papildomai apmokamos nekontaktinės valandos |
Įvedamos papildomai apmokamos nekontaktinės valandos |
Iš viso valandų |
Papildo-mos lėšos metams, tūkst. litų |
Darbo užmokesčio didėjimas mokytojams, procentais |
Darbo užmokesčio didėjimas kitiems su ugdymo procesu susijusiems darbuotojams, procentais |
2010 metai |
20 |
10 |
2 |
32 |
145770 |
7,2 |
7,2 |
2011 metai |
20 |
12 |
2 |
34 |
145770 |
6,7 |
6,7 |
2012 metai |
20 |
14 |
2 |
36 |
145770 |
6,3 |
6,3 |
Iš viso per 3 metus |
|
|
6 |
|
437310 |
21,7 |
21,7 |
______________