LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
R E Z O L I U C I J A
DĖL PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į ŽEMĘ ATKŪRIMO TEISĖTUMO SUSTIPRINIMO
2003 m. spalio 21 d.
Vilnius
atsižvelgdamas į Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto Seimo pavedimu pateiktą išvadą ir įvertinęs Ministro Pirmininko 2003 m. birželio 25 d. potvarkiais Nr. 134 ir Nr. 135 sudarytų darbo grupių, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos ir Seimo kontrolierių pateiktą informaciją, reikšdamas susirūpinimą dėl piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo vykdant žemės reformą skaidrumo ir teisėtumo, pažymi, kad:
1) pradėjus vykdyti žemės reformą Lietuvoje, buvo neįvertintos realios galimybės tinkamai parengti žemės reformos žemėtvarkos projektus ir dėl to atsirado projektavimo ir projektų viešo svarstymo procedūrų pažeidimų. Vykdant piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimą, ne visais atvejais įgyvendinamas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas nuosavybės teisių į žemę atkūrimo natūra prioriteto principas;
2) yra nustatyta atvejų, kai vykdant žemės reformą nuosavybės teisės į žemę atkuriamos pažeidžiant nuosavybės teisių atkūrimą į žemę bei žemės reformą reglamentuojančius teisės aktus, nesilaikant nustatyto eiliškumo ir terminų, nesant patikslintų ir patvirtintų aiškių šių procesų vykdymo planų ir programų;
3) yra nepakankamai kontroliuojamas valstybės ir savivaldybių tarnautojų veiklos atliekant įstatymų jiems nustatytas funkcijas piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos srityje teisėtumas,
ir siūlo:
1. Vyriausybei:
1) užtikrinti, kad apskričių viršininkai kiekvienais metais parengtų su žemės reformos darbų finansavimu susietas realias programas, kuriose būtų numatytas piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir valstybinės žemės privatizavimo darbų vykdymas griežtai laikantis Žemės reformos įstatymo 10 straipsnyje nurodyto eiliškumo;
2) nedelsiant patikslinti Vyriausybės nutarimu patvirtintą žemės vertės nustatymo metodiką, kad atkuriant nuosavybės teises ekvivalentine natūra būtų įgyvendinamas pagal įstatymą reikalaujamo lygiavertiškumo principas;
3) ne rečiau kaip kartą per ketvirtį teikti Seimui informaciją apie nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos vykdymo eigą;
4) siekiant užtikrinti žemės grąžinimo proceso skaidrumą, efektyvų ir operatyvų piliečių skundų ir pareiškimų nagrinėjimą bei informacijos visiems suinteresuotiems asmenims pateikimą laiku, nustatyti ir kontroliuoti, kad apskričių viršininkų su rangovais, rengiančiais žemės reformos projektus, naujai sudaromose ir galiojančiose sutartyse būtų numatyta rangovų prievolė teisės aktuose bei sutartyse nustatytais terminais ir tvarka teikti valstybės ir savivaldybių tarnautojams bei gyventojams reikalingą informaciją.
2. Valstybės kontrolei:
1) atlikti žemės reformai skirtų lėšų panaudojimo valstybės auditą, įvertinti laisvos žemės fondo būklę visose apskrityse ir iki 2004 m. sausio 1 d. pateikti informaciją Seimui;
2) pagal Nacionalinės žemės tarnybos pateiktą informaciją nedelsiant atlikti nuosavybės teisių atkūrimo į žemę ir žemės reformos esamos būklės auditą pasirinktose kiekvienos savivaldybės kadastro vietovėse, atskirai įvertinant nuosavybės teisių į žemę atkūrimą natūra bei laisvos žemės fondo būklę ir žemės privatizavimo galimybes.
3. Visoms valstybės ir savivaldybių institucijoms:
sugriežtinti valstybės ir savivaldybių tarnautojų veiklos atliekant teisės aktuose nustatytas funkcijas nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos srityje teisėtumo kontrolę ir atsakomybę.