LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PIRMINĖS LAIVO APŽIŪROS VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2006 m. balandžio 13 d. Nr. 3-141

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 16 straipsnio 2 dalimi (Žin., 2000, Nr. 75-2264; 2005, Nr. 31-974),

tvirtinu Pirminės laivo apžiūros vykdymo taisykles (pridedama).

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                                  PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2006 m. balandžio 13 d. įsakymu Nr. 3-141

 

PIRMINĖS LAIVO APŽIŪROS VYKDYMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės reglamentuoja pirminės laivo apžiūros (toliau – laivo apžiūra) atlikimo tvarką, apimtis, apžiūros rezultatų įforminimą.

2. Laivo apžiūros tikslas – prieš įregistruojant laivą Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre (toliau – registras) nustatyti jo techninę būklę ir atitiktį tarptautinių konvencijų ir nacionalinių teisės aktų reikalavimams.

3. Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau – Administracija), įregistruodama laivą registre, gali remtis įgaliotos klasifikacinės bendrovės pagal tarptautinių konvencijų reikalavimus išduotais dokumentais arba laivo apžiūros aktais.

4. Šiose taisyklėse vartojamos Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 75-2264; 2005, Nr. 31-974) apibrėžtos sąvokos.

5. Laivo apžiūros išlaidas atlygina laivo valdytojas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

 

II. PIRMINĖS LAIVO APŽIŪROS VYKDYMAS

 

6. Kiekvienam laivui, prieš jį įregistruojant registre, turi būti atlikta laivo apžiūra šių taisyklių nustatyta tvarka. Laivo apžiūrą vykdo Administracija arba Administracijos įgaliota klasifikacinė bendrovė.

7. Laivo apžiūrą vykdo išimtinai tik Administracija, kai:

7.1. keleiviniam laivui yra daugiau kaip 10 metų;

7.2. laivui, skirtam gabenti biriuosius krovinius, yra daugiau kaip 20 metų;

7.3. registruojamas tanklaivis;

7.4. laivui yra daugiau nei 30 metų.

8. Laivo apžiūra vykdoma laivo valdytojo prašymu. Jei laivo valdytojas pageidauja, kad šių taisyklių 7 punkte nenurodytais atvejais laivo apžiūrą vykdytų prašyme nurodyta įgaliota klasifikacinė bendrovė, Administracija per tris darbo dienas priima sprendimą, kas vykdys laivo apžiūrą, ir apie šį sprendimą informuoja laivo valdytoją ir, jei reikia, įgaliotą klasifikacinę bendrovę.

9. Gavus laivo valdytojo prašymą atlikti numatomo įregistruoti laivo apžiūrą, Administracija skiria Laivybos kontrolės skyriaus Valstybės vėliavos ir uosto kontrolės tarnybos (toliau – LKS VVUKT) specialistą šiai procedūrai atlikti. Priklausomai nuo laivo tipo, bendrosios talpos, laivo amžiaus apžiūrai atlikti gali būti paskirti du LKS VVUKT specialistai. Laikas, per kurį turi būti atlikta pirminė laivo apžiūra, neturi būti ilgesnis kaip dvi darbo dienos. Laivo patikrinimo datą ir vietą laivo valdytojas suderina su Administracija. Atvykę į laivą, LKS VVUKT specialistai, vykdydami laivo apžiūros procedūrą, privalo apžiūrėti laivą ir užpildyti Pirminės registruojamo laivo apžiūros aktą (forma F-3A, patvirtinta Lietuvos saugios laivybos administracijos direktoriaus 2002 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. 66 „Dėl dokumentų formų patvirtinimo“) (toliau – laivo apžiūros aktas), kuriame įrašomas laivo pavadinimas, Tarptautinės jūrų organizacijos (TJO) numeris, laivo tipas, klasė, pastatymo metai, savininkas, patikrinimo vieta ir laikas bei eilės tvarka užpildomi punktai, susiję su laivo tinkamumu plaukioti, saugiu plaukiojimu ir laive esančiais būtinais dokumentais.

 

III. PIRMINĖS LAIVO APŽIŪROS APIMTIS

 

10. Laivo apžiūros metu yra tikrinamas korpuso konstrukcijų, laivo jėgainės, pagrindinių mechanizmų, sistemų, įrangos, gelbėjimo priemonių, navigacinės ir radijo ryšių įrangos būklė, laivui išduotų dokumentų galiojimas. Laivo apžiūros rezultatai įrašomi laivo apžiūros akte.

11. Siekiant įvertinti laivo korpuso konstrukcijų, apkalos, triumų dangčių, vandeniui nelaidžių durų ir denių, skersinių pertvarų būklę, tikrinama, ar nėra žymių korpuso įlenkimų, ar rūdys nėra pažeidusios apkalos, denių bei antstatų plotų, taip pat tikrinama trapų, turėklų, vandens nutekėjimo, išorinių angų, vandeniui nepralaidžių pertvarų būklė, patikrinama įgaliotos klasifikacinės bendrovės laivo korpuso konstrukcijų likutinių storių matavimo duomenų ataskaita. Esant įtarimui, kad korpuso ir denių apkala labai pažeista korozijos, turi įtrūkimų, įlenkimų, laivo apžiūrą atliekantys LKS VVUKT specialistai gali pareikalauti atlikti papildomus konstrukcijų storio matavimus. Tikrinama triumų uždarymo (atidarymo) įranga, mechanizmai, vandeniui nepralaidžių (pleištinių) durų būklė, vietinis ir nuotolinis jų valdymas, liukų, angų, iliuminatorių sandarinimo veržlių būklė. Apžiūrint daugiau kaip 20 metų senumo tanklaivius ir birių krovinių laivus, vadovaujamasi Tarptautinės jūrų organizacijos Asamblėjos rezoliucijos A 744(18), su pakeitimais, padarytais Jūrų saugumo komiteto rezoliucijomis MSC. 49(66), 105(73), 125(75), 144(77), reikalavimais, ypatingą dėmesį skiriant korpuso konstrukcijų, triumų vamzdynų, koferdemų, tunelių, balastinių tankų būklės patikrinimui.

12. Svarbių mechanizmų (pagrindinio variklio, pagalbinio dyzelio-generatoriaus, vairo mechanizmo, inkaravimo, švartavimo ir kitos įrangos) būklei įvertinti tikrinama:

12.1. jėgainės, mechanizmai, nustatant tepalo ir kuro nutekėjimo žymes, apsauginių vožtuvų pajungimą, variklių būklę, laikino vamzdynų užsandarinimo taškų skaičių, bei šių mechanizmų darbas;

12.2. įrenginių, tiekiančių pagrindinei jėgainei kurą, darbas;

12.3. įrenginių, tiekiančių pagrindinei jėgainei tepalą, darbas;

12.4. hidraulinių, pneumatinių ir elektrinių įrenginių, skirtų pagrindinės jėgainės valdymui, įskaitant reguliuojamo žingsnio sraigtus, darbas;

12.5. įrenginių, skirtų vandens padavimui į pagrindinės jėgainės aušinimo sistemas, darbas;

12.6. oro kompresorių ir oro balionų, naudojamų pagrindinės jėgainės paleidimui arba valdymui, darbas;

12.7. pagalbinio ir avarinio dyzelio-generatoriaus darbas;

12.8. naftuotų vandenų separatoriaus, valymo valdymo ir signalizacijos veikimas, šlamo ir naftuotų vandenų saugojimas laive;

12.9. vairo valdymo įranga ir signalizacija, ryšio priemonės tarp jėgainės, vairo avarinio valdymo ir vairinės patalpų;

12.10. pagrindinis elektros paskirstymo skydas, elektros kabelių trasų būklė jėgainės patalpose ir denyje, bendras ir avarinis apšvietimas;

12.11. švartavimo ir inkaravimo įrangos būklė.

13. Laivo liudijimų galiojimui nustatyti tikrinama:

13.1. Laivo klasės liudijimas;

13.2. Tarptautinis keleivinio laivo saugumo liudijimas;

13.3. Tarptautinis krovininio laivo saugios konstrukcijos liudijimas;

13.4. Tarptautinis krovininio laivo įrangos ir aprūpinimo saugumo liudijimas;

13.5. Tarptautinis krovininio laivo saugios radijo įrangos liudijimas;

13.6. Jūros apsaugos nuo užteršimo nafta tarptautinis apsaugos liudijimas;

13.7. Tarptautinis krovininės žymės liudijimas;

13.8. Tarptautinis matavimo liudijimas;

13.9. Žvejybinio laivo atitikties liudijimas;

13.10. Išimties liudijimai.

14. Priešgaisrinės įrangos ir sistemų būklei įvertinti tikrinama:

14.1. vandens priešgaisrinė sistema: siurbliai, žarnos, švirkštai, tarptautinio standarto jungės;

14.2. stacionari tūrinė gaisro gesinimo sistema, signalizacija;

14.3. avarinis gaisrinis siurblys;

14.4. nešiojamieji ir vežiojamieji gesintuvai, gaisrininko apranga, kvėpavimo aparatai (suslėgto oro), individualios kvėpavimo kaukės (avariniam atvejui);

14.5. priešgaisrinės įrangos išdėstymo laive planas, simboliai, vieta ir tvirtinimas išorėje.

15. Gelbėjimo priemonių ir įrangos būklei įvertinti tikrinama:

15.1. gelbėjimo valtys, valčių nuleidimo įrangos lynai, konstrukcijos, fundamentai, skriemuliai, varikliai, sausinimo sistemos, tiekimas;

15.2. gelbėjimo plaustai, hidrostatai, nuleidimo įranga;

15.3. gelbėjimo ratai, hidrokostiumai, liemenės, šviesos-dūmų plūdurai;

15.4. pirotechnika, metlynio užmetimo įranga.

16. Navigacinės ir radijo įrangos (toliau – įranga) būklei įvertinti tikrinama:

16.1. įrangos atitiktis 1974 m. Tarptautinės konvencijos dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS 74) IV ir V dalių bei Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gegužės 26 d. įsakymo Nr. 3-315 „Dėl reikalavimų radijo ryšio įrangai Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotuose ir plaukiojančiuose A1 ir A2 plaukiojimo rajonuose nekonvenciniuose laivuose nustatymo“ (Žin., 2004, Nr. 90-3325) ir Lietuvos saugios laivybos administracijos direktoriaus 2004 m. balandžio 23 d. įsakymo Nr. V-64 „Dėl saugos reikalavimų žvejybos laivams, kurių ilgis 24 m ir daugiau, patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 92-3388) nuostatoms;

16.2. įrangos veikimas, akumuliatorių būklė, antenų ir aparatūros įžeminimas;

16.3. įrangos atitiktis įgaliotos klasifikacinės bendrovės išduotiems liudijimams;

16.4. aprūpinimas technine dokumentacija ir privaloma literatūra.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17. Pirminės apžiūros akte įrašomos laivo apžiūrą atlikusių Administracijos paskirtų LKS VVUKT specialistų išvados apie laivo būklę ir Administracijos sprendimas dėl laivo tinkamumo plaukioti. Vienas laivo apžiūros akto egzempliorius pateikiamas laivo valdytojui, norinčiam įregistruoti laivą registre, kitas lieka Administracijoje.

______________