LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2008 METŲ STRATEGINIŲ KRYPČIŲ APRAŠO IR SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2005–2008 METŲ PRIEMONIŲ APRAŠO PATVIRTINIMO
2005 m. spalio 19 d. Nr. 1104
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 48 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamus:
2. Pavesti Ūkio ministerijai koordinuoti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2008 metų strateginių krypčių aprašo ir Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2005–2008 metų priemonių aprašo nuostatų įgyvendinimą.
3. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 19 d. nutarimą Nr. 1175 „Dėl Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002-2004 metų priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 74-3174).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2005 m. spalio 19 d. nutarimu Nr. 1104
SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2008 METŲ STRATEGINIŲ
KRYPČIŲ APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Smulkus ir vidutinis verslas – vienas iš svarbiausių ekonomikos augimo veiksnių, turintis esminį poveikį bendrai Lietuvos ūkio raidai, naujų darbo vietų kūrimui ir socialiniam stabilumui.
2. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2008 metų strateginių krypčių apraše (toliau vadinama – šis Aprašas) išdėstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės prioritetai ir priemonės jiems įgyvendinti.
3. Šis Aprašas parengtas atsižvelgiant į smulkaus ir vidutinio verslo plėtros krypčių iki 2004 metų įgyvendinimo rezultatus, Valstybės ilgalaikės raidos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), Europos mažų įmonių chartijos, kuriai pritarta 2000 metų birželį vykusiame Europos viršūnių tarybos susitikime Feiroje, tikslus, 2004 metais Europos Komisijos parengtą Europos verslumo veiksmų planą „Veiksmų planas: Europos verslumo darbotvarkė“ (11.02.2004, COM (2004) 70 galutinis), 2000 m. kovo 23-24 d. Europos Tarybos patvirtintą Lisabonos strategiją, valstybės ir savivaldybių institucijų, verslininkų organizacijų pasiūlymus, šalies ekonominę ir socialinę būklę.
II. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS VIZIJA, STRATEGINIAI IR KRYPČIŲ FORMAVIMO TIKSLAI
Plėtros vizija
4. Numatoma tokia smulkaus ir vidutinio verslo vidutinės trukmės perspektyva:
4.1. smulkus ir vidutinis sektorius – lanksčiai prisitaikantis prie rinkos pokyčių, racionaliai naudojantis išteklius ir kuriantis naujas darbo vietas;
4.3. mažos ir vidutinės įmonės diegia naujas technologijas ir naudoja kvalifikuotą darbo jėgą, palaipsniui pereidamos prie konkurencingų ir inovacijoms imlių prekių gamybos;
4.4. mažos ir vidutinės įmonės, sukurdamos vis daugiau bendrojo vidaus produkto, teikia paslaugas ir vietinei, ir tarptautinėms rinkoms;
5. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai yra šie:
5.2. pagerinti smulkaus ir vidutinio verslo finansavimo galimybes – plėtoti lankstesnes ir įvairesnes finansavimo formas;
5.3. padidinti verslumą ir verslo kompetentingumą – užtikrinti efektyvią ir geros kokybės institucijų, teikiančių paslaugas verslui, veiklą;
6. Svarbiausieji smulkaus ir vidutinio verslo strateginių krypčių formavimo ir įgyvendinimo tikslai yra šie:
6.1. siekti, kad švietimo sistema apimtų verslumo ir ekonominio raštingumo ugdymą, t. y. būtų parengti ir į vidurinio ugdymo, kolegijų ir universitetų mokymo programas įtraukti žinių apie verslą ir verslininkystę moduliai;
6.2. siekti užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai visuose Lietuvos regionuose laiku gautų išsamią ir nebrangią verslo informaciją. Verslumui ugdyti skirtos tęstinių studijų, nuotolinio švietimo sistemos, mokymo ir konsultavimo paslaugos turėtų būti teikiamos ir tiems, kurie ketina imtis verslo, ir tiems, kurie jį pradėję ir tęsia;
6.3. siekti, kad priežiūros, fiskalinės, valdymo, informavimo struktūros būtų palankios verslininkystei ir pagerintų verslininkų būklę, plėtoti į verslą orientuotus elektroninės vyriausybės veiksmus;
6.5. sudaryti palankias mokslo ir gamybos integracijos, naujų technologijų ir naujų veiklos metodų kūrimo sąlygas ir taip skatinti veiksmingos inovacijų smulkiam ir vidutiniam verslui sistemos plėtrą; remti kūrybinę industriją;
6.6. stiprinti korporacinio valdymo principus, skatinančius įmonių ir įvairių interesų grupių bendradarbiavimą;
6.8. siekti užtikrinti tolygią smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą regionuose, įtraukti į verslą moteris, jaunimą, neįgaliuosius;
III. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTRA IKI 2008 METŲ
7. Numatomos šios smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės laikotarpiu kryptys:
8. Šis Aprašas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės smulkaus ir vidutinio verslo politikos, kuri buvo įgyvendinama pagal Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo programą (Ūkio ministerijos 2005-2007 metų sutrumpintam strateginiam veiklos planui, nustatančiam šios programos įgyvendinimą, pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 65 „Dėl strateginių veiklos planų“ (Žin., 2005, Nr. 12-374), tęstinumą ir pagrindines priemones smulkaus ir vidutinio verslo vizijai, strateginėms kryptims įgyvendinti ir problemoms spręsti.
Teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas
9. Tinkama įstatymų ir administracinė aplinka sukuria palankias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros sąlygas. Gerinant verslo aplinką, siekiama užtikrinti įmonių veiklą reglamentuojančios teisinės bazės stabilumą ir skaidrumą, supaprastinti teisinį reguliavimą ir atsisakyti reguliavimo priemonių, kurios nebūtinos viešajam interesui užtikrinti.
10. Tobulinti smulkaus ir vidutinio verslo teisinę ir ekonominę aplinką būtina dėl to, kad sudėtingos įmonių steigimo procedūros: neįdiegta elektroninė įmonių dokumentų teikimo Juridinių asmenų registrui sistema, daug statistinės atskaitomybės, automatizuotos ne visos duomenų teikimo procedūros, rengiami ar keičiami verslą reglamentuojantys teisės aktai ne visada derinami su asocijuotomis verslo struktūromis, per mažai tiriamas jų poveikis verslui.
11. Atsižvelgiant į mažų ir vidutinių įmonių problemas, siūloma įgyvendinti šias smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos gerinimo priemones: pakeisti ir papildyti tam tikrus Lietuvos Respublikos norminius teisės aktus, reglamentuojančius verslo veiklos sąlygas; inventorizuoti statistinę atskaitomybę, siekiant atsisakyti neaktualių ar kartotinių rodiklių, ataskaitų formų; sudaryti įmonėms galimybę visus Juridinių asmenų registrui teiktinus duomenis ir dokumentus pateikti ir išrašus iš Juridinių asmenų registro gauti elektroninio ryšio priemonėmis ir panašiai.
Finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams gerinimas
12. Viena didžiausių smulkaus ir vidutinio verslo plėtros kliūčių Lietuvoje – kapitalo ir apyvartinių lėšų stoka, taigi valstybė turi remti mažas ir vidutines įmones – suteikti joms finansinę paramą ir kartu žiūrėti, kad ši parama neiškreiptų konkurencijos.
13. Galimybės pasinaudoti įvairiais finansavimo šaltiniais svarbios tiek pradedantiems, tiek plėtojantiems rizikingesnį verslą verslininkams.
Būtina kurti palankias sąlygas mažoms ir vidutinėms įmonėms ir verslininkams gauti mikrokreditus, tobulinti kredito garantijų teikimo paslaugas.
Inovatyvios ir ankstyvosios plėtros stadijos veiklos finansavimas naudojant skolines priemones nėra plačiai paplitęs dėl gana didelės rizikos. Taigi turi būti naudojami kiti įmonių veiklos finansavimo metodai, pvz., rizikos kapitalo fondų investicijos.
14. Siekiant gerinti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansines galimybes, siūloma įgyvendinti tokias priemones: diegti mikrokreditavimo sistemą, pritaikytą smulkaus ir vidutinio verslo poreikiams; skleisti Europos Sąjungos ir kitų valstybių „verslo angelų“ investavimo kultūros patirtį; analizuoti Europos Sąjungos finansinės ir techninės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, ypač verslą pradedančioms ir perspektyvioms mažoms įmonėms, teikimą, diegti Lietuvoje sėkmingus pavyzdžius ir kitas.
Verslumo skatinimas regionuose
15. Verslo sėkmė priklauso nuo prieigos prie informacijos, konsultacijų ir mokymo paslaugų. Kad verslininkai turėtų reikiamų gebėjimų, žinių ir motyvaciją, valstybė turi teikti jiems ne tik organizacinę, bet ir finansinę paramą, nes smulkaus ir vidutinio verslo subjektai dažnai nepajėgia sumokėti visos konsultavimo ir mokymo paslaugų kainos.
16. Sukurta verslo informacijos centrų, verslo inkubatorių sistema pasirodė reikalinga, tačiau toliau reikia užtikrinti teikiamų paslaugų kokybę, kad ji atitiktų šiuolaikinio verslo poreikius. Palaipsniui turi būti pereinama prie specializuotų aukštos kokybės paslaugų – kokybės valdymo, sertifikavimo, inovacijų, technologijų perdavimo, informacinių technologijų, rinkodaros ir kitokios kompetencijos teikimo įmonėms; paslaugų teikimo tikslinėms grupėms (jaunimo, moterų, neįgaliųjų verslas); platesnės smulkaus ir vidutinio verslo būklės ir perspektyvų analizės ir informacijos apie tai sklaidos. Kad didėtų smulkaus ir vidutinio verslo subjektų ekonominės veiklos efektyvumas, jiems turi būti teikiama informacija, padedanti laiku perkelti išteklius iš neperspektyvaus verslo į naują, perspektyvesnį verslą.
17. Siekiant skatinti verslumą regionuose, ypač kaimo vietovėse, siūloma įgyvendinti tokias priemones: analizuoti ir skleisti Europos Sąjungos valstybių patirtį, kaip perduoti verslą; teikti subsidijuojamas mokymo ir konsultavimo paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose; gerinti verslo informacijos centrų ir verslo inkubatorių veiklą; ugdyti jaunimo verslumą; skatinti moterų verslumą; skatinti socialinių įmonių plėtrą; didinti mažų ir vidutinių įmonių galimybę aktyviau dalyvauti viešuosiuose pirkimuose.
Konkurencingumo skatinimas
18. Konkurencingumą skatina mokslinių tyrimų rezultatų diegimas versle, įvairių verslo inovacijų programų įgyvendinimas. Tinkamas sąlygas didėti konkurencingumui sukuria aukštos kvalifikacijos darbo jėga, aukštos kvalifikacijos reikalingos paslaugos, informacijos ir telekomunikacijų technologijų plėtra, rinkos poreikius atitinkanti švietimo, mokslo ir tyrimų politika, rinkų veiklos efektyvumo didinimas.
19. Įgyvendinant verslo inovacijų programas, didelį koncentruojamąjį vaidmenį vaidina valstybės remiamos mokslą ir gamybą jungiančios grandys – infrastruktūros dariniai (parkai, inkubatoriai) ir konsultacinio pobūdžio paramos inovacijoms paslaugų organizacijos (inovacijų centrai, technologijų centrai ir panašiai).
Mažų ir vidutinių įmonių plėtrą itin skatina įmonių klasteriai ir jų tinklai. Juose palankios sąlygos didinti įmonių produktyvumą, inovatyvumą, darbo ir produktų kokybę, gerinti technologinį turinį, rastis naujiems verslams. Regionuose perspektyviausi mikroklasteriai – smulkus verslas, amatai, įmonių grupė, orientuota į baigtinį galutinių produktų skaičių.
Alternatyvi ekonominio augimo galimybė šiuo metu – vadinamoji kūrybinė industrija, kurios ekonominė vertė išreiškiama sukurtąja intelektine nuosavybe. Jeigu verslumui ugdyti svarbus ekonominio raštingumo ir verslumo pagrindų mokymo modelių diegimas įvairiuose jaunimo lavinimo lygmenyse, tai pripažinus kūrybinę industriją svarbia ūkio šaka būtina, kad švietimo sistema deramai užtikrintų ir kūrybiškumo ugdymą.
Vis dar nemažas atotrūkis tarp mokslo institucijų ir verslo, nepakankama elektroninio verslo plėtros teisinė bazė ir infrastruktūra, per menki ryšiai tarp didelių ir mažų ir vidutinių įmonių.
20. Siekiant didinti smulkaus ir vidutinio verslo konkurencingumą, siūloma įgyvendinti tokias priemones: plėtoti viešųjų paslaugų teikimą naudojant skaitmenines technologijas (sudaryti sąlygas juridiniams ir fiziniams asmenims elektroniniu būdu atlikti muitinės procedūras; toliau diegti elektroninio deklaravimo sistemą, leidžiančią fiziniams ir juridiniams asmenims atlikti deklaravimo procedūras elektroniniu būdu); remti informacinių technologijų praktinių sprendimų taikymą mažose ir vidutinėse įmonėse; remti inovacinius verslo inkubatorius ir technologinius parkus, skatinančius informacinėmis ir kitomis šiuolaikiškomis technologijomis grindžiamą verslą; įdiegti patobulintą įmonių investicijų į inovacijas skatinimo sistemą; remti įmonių iniciatyvas, diegti naujas sektorių kokybės valdymo sistemas; skatinti bendrosios socialinės atsakomybės plėtrą mažose ir vidutinėse įmonėse ir kita.
IV. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2005–2008 METŲ PRIEMONIŲ APRAŠE NUSTATYTŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS
21. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonės gali būti sėkmingai įgyvendintos naudojant įvairius finansavimo šaltinius, juos kooperuojant ir koordinuojant jų naudojimą. Galimi smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių finansavimo šaltiniai yra:
21.1. valstybės ir savivaldybių lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti;
21.2. Europos Sąjungos struktūrinių fondų, PHARE 2002 programos, Leonardo da Vinčio (profesinio mokymo) programos ir kitų tarptautinių programų lėšos;
V. KONTROLĖ IR ĮVERTINIMAS
22. Siekiant sėkmingai įgyvendinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2008 metų strategines kryptis, svarbu užtikrinti jų įgyvendinimo kontrolę ir sistemingą verslo visuomenės informavimą apie Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2005–2008 metų priemonių apraše nustatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus:
22.1. Kasmet vykdytojai, atsakingi už smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2005–2008 metų priemonių vykdymą, Ūkio ministerijos nurodytu laiku pateikia ataskaitas, kaip įgyvendinamos atitinkamų metų nustatytos priemonės, kodėl jos nevykdomos ar vykdomos ne laiku, ir pasiūlymus dėl priemonių atnaujinimo.
22.2. Ūkio ministerija kasmet supažindina su smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2008 metų strateginių krypčių įgyvendinimo rezultatais asocijuotas verslo struktūras, atsižvelgia į šių struktūrų pateiktus pasiūlymus dėl priemonių atnaujinimo.
23. Siekiant nuolat sekti smulkaus ir vidutinio verslo būklę, vidaus ir išorės sąlygų pokyčius, dėl kurių reikėtų tobulinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemones, remiamasi Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikiama informacija ir įvairiais smulkaus ir vidutinio verslo tyrimais, rodančiais smulkaus ir vidutinio verslo būklę, nustatančiais tolesnį paramos jam poreikį ir galimybes.
VI. SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2005–2008 METŲ PRIEMONIŲ APRAŠE NUSTATYTŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO REZULTATAI
24. Tikimasi, kad sėkmingai įgyvendinus Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2005–2008 metų priemonių apraše nustatytas priemones, šalyje pagausės verslumo išteklių. Sudarytos verslumui palankesnės sąlygos skatins ekonomikos augimą, užimtumo didėjimą ir inovacijų plėtrą.
25. Įgyvendinus Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2005–2008 metų priemonių apraše nustatytas priemones:
25.3. padidės tam tikrų socialinių grupių (neįgaliųjų, moterų, jaunimo) verslumas, mažės jaunimo emigracija;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2005 m. spalio 19 d. nutarimu Nr. 1104
SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2005–2008 METŲ PRIEMONIŲ APRAŠAS
Priemonės pavadinimas |
Laukiamas rezultatas |
Įvykdymo terminas |
Vykdytojai |
1. Parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo (Žin., 2001, Nr. 31-1010) pataisas – pakeisti įmonės nemokumo sąvoką |
tai skatins įmonių tarpusavio atsiskaitymą, bus ginami mažų ir vidutinių įmonių interesai |
2007 metai |
Ūkio ministerija, Įmonių bankroto valdymo departamentas prie Ūkio ministerijos |
2. Inventorizuoti statistinę atskaitomybę, tobulinti statistinių rodiklių sistemą – atsisakyti neaktualių ar kartotinių rodiklių, ataskaitų formų |
mažės statistinės atskaitomybės mažoms ir vidutinėms įmonėms |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Statistikos departamentas) |
3. Taikyti įmonėms, kurios atrenkamos statistinių imčių tyrimams, rotaciją ir maksimaliai suderinti tyrimų imtis |
mažės statistinės atskaitomybės mažoms ir vidutinėms įmonėms |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas |
4. Plačiau naudoti statistikos reikmėms, ypač analizuojant mažų ir vidutinių įmonių rodiklius, valstybės ir savivaldybių įstaigose ir institucijose sukauptus administracinių tvarkomųjų ir asmens dokumentų duomenis |
mažės statistinės atskaitomybės mažoms ir vidutinėms įmonėms |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas |
5. Sudaryti sąlygas fiziniams ir juridiniams asmenims statistikos duomenis teikti elektroniniu būdu |
greitės duomenų teikimas |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas |
6. Nustatyti valstybės institucijoms ir įstaigoms pareigą konsultuotis su tomis smulkaus ir vidutinio verslo interesų grupėmis, kurių veiklai darys poveikį numatomi priimti sprendimai, ir numatyti šio konsultavimosi mechanizmą |
teisės aktai atitiks verslo visuomenės poreikius |
2005 metai |
Teisingumo ministerija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, Vidaus reikalų ministerija |
7. Sudaryti galimybę įmonėms visus Juridinių asmenų registrui teiktinus duomenis ir dokumentus pateikti, išrašus iš Juridinių asmenų registro gauti elektroninio ryšio priemonėmis |
gerės įmonių steigimo sąlygos, įmonės galės pasirinkti joms patogesnę duomenų ir dokumentų teikimo Juridinių asmenų registrui formą |
2006 metai |
Teisingumo ministerija, valstybės įmonė Registrų centras |
8. Nuolat rinkti informaciją apie Europos Sąjungos ir kitas tarptautines smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programas, renginius, svarstyti galimybes ir tikslingumą juose dalyvauti; atrinktą informaciją skelbti viešosios įstaigos Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros (toliau vadinama – Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra) tinklalapyje |
mažos ir vidutinės įmonės geriau integruosis į pasaulio rinką, sparčiau internacionalizuosis |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
9. Sukurti ir įdiegti mikrokreditavimo sistemą, pritaikytą smulkaus ir vidutinio verslo poreikiams, šiuo tikslu parengti atitinkamus teisės aktus ir juose nustatyta tvarka teikti mikrokreditus šio verslo subjektams |
mažos ir vidutinės įmonės sukurs daugiau pridėtinės vertės, pagerės jų prekių ir paslaugų kokybė, konkurencingumas |
2005 metai |
Ūkio ministerija, uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“, Finansų ministerija |
10. Analizuoti ir skleisti Europos Sąjungos ir kitų valstybių neformalių individualių investuotojų investavimo kultūros patirtį („verslo angelų“ patirtis) |
gausės žinios apie galimybes naudoti tarpinį finansavimo instrumentą tarp akcinio kapitalo pritraukimo ir rizikos kapitalo fondų |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
11. Apsvarstyti galimybę skatinti rizikos kapitalo fondus investuoti į smulkaus ir vidutinio verslo subjektus ir parengti atitinkamus teisės aktus |
didės mažų ir vidutinių įmonių inovatyvumas ir konkurencingumas |
2006 metai |
Ūkio ministerija, Finansų ministerija |
12. Teikti techninę ir finansinę paramą Lietuvos verslininkių dalyvavimui užsienio patirties perėmimo misijose, užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų vykdomose programose ir kitur |
daugės verslininkių |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
13. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 86-2045; 2005, Nr. 83-3041), parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos teisės aktų pakeitimus, kurie leistų į nustatytus garantijų institucijų įsipareigojimų limitus neįskaityti finansinių institucijų, turinčių AAA kredito reitingą, suteiktą tarptautinių kreditų agentūrų „Moody's“ ir „Standard Poor's“, pergarantuotų įsipareigojimų dalies |
didės valstybės teikiama finansinė parama mažoms ir vidutinėms įmonėms, garantijų institucijos suteiks daugiau garantijų |
2006 metai |
Finansų ministerija, Ūkio ministerija, uždaroji akcinė bendrovė „Investicijų ir verslo garantijos“ |
14. Nuolat analizuoti Europos Sąjungos finansinės ir techninės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, ypač verslą pradedančioms ir perspektyvioms mažoms įmonėms, teikimo praktiką ir sėkmingus pavyzdžius diegti Lietuvoje |
didės verslumas |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija |
15. Įgyvendinti didelio ir struktūrinio nedarbo savivaldybių ir seniūnijų teritorijose vietinių užimtumo iniciatyvų projektus, skirtus naujoms darbo vietoms bedarbiams įdarbinti sukurti; siekiant gerinti projektų administravimą, tobulinti teisės aktus, reglamentuojančius vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimą, skelbti internete informaciją apie šių projektų įgyvendinimą |
bus įdarbinama daugiau bedarbių didelio nedarbo teritorijose, tikslingai naudojamos Užimtumo fondo lėšos |
2005–2008 metai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža, savivaldybės |
16. Tobulinti teisės aktus, reglamentuojančius bedarbių savarankiško užimtumo rėmimo organizavimą |
daugiau bedarbių pradės verslą |
2005-2006 metai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža |
17. Kasmet rengti ir skelbti statistinę informaciją apie mažų ir vidutinių įmonių veiklą Lietuvoje |
bus objektyviai įvertinta smulkaus ir vidutinio verslo būklė ir vaidmuo šalyje ir tarptautiniu mastu |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas |
18. Kasmet tirti mažų ir vidutinių įmonių veiklos sąlygas – atlikti jų apklausą |
bus nustatytos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros kliūtys, žinomi verslo visuomenės poreikiai |
2005–2008 metai |
Statistikos departamentas, Ūkio ministerija |
19. Nuolat atnaujinti ir skleisti verslo informaciją apie mažas ir vidutines įmones Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale (http://www. svv. lt) |
operatyvi, išsami ir tiksli verslo informacija taps prieinama visoms mažoms ir vidutinėms įmonėms |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
20. Sudaryti galimybes mažoms ir vidutinėms įmonėms aktyviau dalyvauti viešuosiuose pirkimuose: konsultuoti darbuotojus viešųjų pirkimų klausimais, mokymo ir konsultavimo būdu didinti šių įmonių paraiškų ir pasiūlymų rengimo gebėjimus, skatinti viešųjų pirkimų perkėlimą į elektroninę terpę ir kita |
spartės mažų ir vidutinių įmonių plėtra |
2005–2008 metai |
Viešųjų pirkimų tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Informacinės visuomenės plėtros komitetas), Ūkio ministerija |
21. Tobulinti verslo aplinkos tyrimo metodiką ir įdiegti atnaujintą sistemą |
bus sudaryti verslo aplinkos žemėlapiai ir nustatyta, kur ir kokių paslaugų trūksta, kokios sudarytos sąlygos plėtoti konkrečią veiklą; bedarbiai, norintys pradėti verslą, bus informuoti apie verslo plėtros galimybes |
2005–2008 metai |
Lietuvos darbo birža, Ūkio ministerija |
22. Išanalizuoti Europos Sąjungos valstybių turimą verslo perdavimo patirtį, sukurti verslo perdavimo duomenų bazę, skleisti informaciją apie šį verslo organizavimo būdą, jo privalumus ir kita |
didės verslumas |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra, Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
23. Skatinant moterų verslumą, analizuoti ir skleisti informaciją apie sėkmingus moterų verslo pavyzdžius Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto portale (http:// www. svv. lt) ir žiniasklaidoje |
didės moterų verslumas, pagerės verslininkių įvaizdis |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
24. Organizuoti teritorinėse darbo biržose kartu su verslo informacijos centrais ir Lietuvos gyventojų patarėjų sąjungos skyriais verslo pagrindų mokymą. Parengti ir įgyvendinti teritorinių darbo biržų specialistų, atsakingų už verslo pagrindų mokymą, kvalifikacijos tobulinimo programą |
gerės verslo mokymo kursų kokybė, bedarbių pasirengimas pradėti verslą, padaugės naujų įmonių |
2005–2008 metai 2006 metai |
Lietuvos darbo birža, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba, Švietimo ir mokslo ministerija |
25. Teikti subsidijuojamas mokymo ir konsultavimo paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams Lietuvos regionuose, ypač didelio nedarbo teritorijose |
didės verslumas, sumažės nedarbas |
2005-2006 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
26. Organizuoti naujų pagrindinio profesinio mokymo programų paiešką ir ekspertizę; inicijuoti darbo rinkos profesinio mokymo programų rengimą |
daugės kvalifikuotų specialistų |
2005–2008 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
27. Finansuoti teisės aktų nustatyta tvarka verslo informacijos centrų ir verslo inkubatorių išlaidas, susijusias su viešųjų paslaugų teikimu smulkaus ir vidutinio verslo subjektams; skatinti naujų verslo informacijos centrų ir verslo inkubatorių steigimą, ypač mažo verslumo teritorijose, plėsti jų teikiamas paslaugas |
gausės mažų ir vidutinių įmonių, didės jų konkurencingumas, mažės likviduojamų įmonių |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija |
28. Parengti ir įgyvendinti verslo informacijos centrų ir verslo inkubatorių veiklos kokybės užtikrinimo metodines priemones, tobulinti jų darbuotojų kvalifikaciją |
stiprės tinklo įstaigų organizaciniai ir profesiniai gebėjimai, valstybės parama bus veiksmingesnė |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
29. Organizuoti verslumo skatinimo kampanijas: reklamuoti sėkmingo verslo pavyzdžius, verslo organizavimo ir plėtros galimybes, verslo perėmimo privalumus ir kita |
gerės verslo įvaizdis, didės verslumas |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
30. Skatinti įmones įdarbinti (priimti atlikti praktiką) jaunimą verslo organizavimo patirčiai perimti |
mažės jaunimo emigracija, nedarbas |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija |
31. Ištirti pakitusias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros ir galimybių sąlygas Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare, prireikus atnaujinti verslo pradžios mokymo (verslumo ugdymo) modulius ir įtraukti juos į mokymo (studijų) programas; pirminius praktinius įgūdžius ugdyti per mokinių mokomųjų bendrovių ir studentų praktinio mokymo firmų „SimuLith“ sistemas, inicijuoti kitas verslumo ugdymo formas |
didės verslumas, gerės verslo kultūra, mažės jaunimo emigracija, nedarbas ir socialinė įtampa regionuose, absolventai bus geriau rengiami tapti visateisiais rinkos dalyviais |
2006 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija |
32. Parengti ir taikyti suaugusiųjų verslumo ugdymo metodiką pagal praktinio mokymo firmų „SimuLith“ sistemą |
gausės ekonominio ir verslo vadybos profilio specialistų, turinčių darbo bendrovėje patirtį |
2005 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija |
33. Remiantis kitų valstybių patirtimi, apsvarstyti tikslingumą steigti Atstovavimo biurą, kuris sistemingai tirtų teisės aktų projektų poveikį verslui, atliktų galiojančių teisės aktų poveikio verslui, verslo problemų sprendimo stebėseną ir kita |
operatyviai ir nuolat sprendžiamos verslo problemos padės šalinti verslo plėtros kliūtis |
2006 metai |
Ūkio ministerija |
34. Išnagrinėti galimybę įsteigti (paskirti) vieną kontaktinę instituciją (pagal rengiamą Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl paslaugų Europos Sąjungos vidaus rinkoje kiekvienoje valstybėje narėje turės būti paskiriama institucija, atsakinga už informacijos teikimą paslaugų teikėjams) |
įmonės galės plačiau naudotis joms reikalinga informacija |
2007 metai |
Ūkio ministerija |
35. Išanalizuoti didelių įmonių gamybos ir tiekimo grandis, mažų ir vidutinių įmonių produkcijos tiekimo galimybes, skatinti jų bendradarbiavimą su Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos valstybių didelėmis įmonėmis |
padidės gamybos efektyvumas |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
36. Išanalizuoti, parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl mikroklasterių kūrimo ir plėtros spartinimo, sukurti mikroklasterių kūrimosi palaikymo sistemą |
įgyvendinus mokymo ir kitas priemones, didės mažų ir vidutinių įmonių veiklos efektyvumas ir konkurencingumas |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija |
37. Sudaryti sąlygas juridiniams ir fiziniams asmenims elektroniniu būdu atlikti muitinės procedūras |
bus palankesnės verslo sąlygos |
2005–2008 metai (tęstinis) |
Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Informacinės visuomenės plėtros komitetas |
38. Diegti elektroninio deklaravimo sistemą, leisiančią fiziniams ir juridiniams asmenims atlikti deklaravimo procedūras elektroniniu būdu |
bus paprastesnės ir spartesnės deklaravimo procedūros |
2005–2008 metai |
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Informacinės visuomenės plėtros komitetas |
39. Skatinti informacinių technologijų taikymą mažose ir vidutinėse įmonėse; parengti ir teikti joms metodinę medžiagą apie elektroninio verslo teikiamas galimybes, naudojamus specializuotus elektroninio verslo projektus |
didės mažų ir vidutinių įmonių konkurencingumas |
2005-2007 metai |
Informacinės visuomenės plėtros komitetas, Švietimo ir mokslo ministerija, Ūkio ministerija, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
40. Skatinti inovacinių verslo inkubatorių ir technologinių parkų, padedančių plėtoti informacinėmis ir kitomis naujausiomis technologijomis pagrįstą verslą, veiklą |
daugės inovatyvių mažų ir vidutinių įmonių |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Informacinės visuomenės plėtros komitetas |
41. Inicijuoti tęstinio ir nuotolinio mokymosi programas (jų modulius) verslo organizavimo ir vadybos klausimais |
didės verslumas |
2005-2006 metai |
Švietimo ir mokslo ministerija, Žemės ūkio ministerija, teritorinės darbo biržos, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba, Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra |
42. Organizuoti išvažiuojamąsias apskritojo stalo diskusijas su verslo visuomene regionuose |
bus nustatytos verslo organizavimo ir plėtros problemos, aptarta, kaip jas spręsti, aktyviai bendraujama su socialiniais partneriais |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Žemės ūkio ministerija |
43. Rengti mažoms ir vidutinėms įmonėms seminarus ir kitaip skleisti joms informaciją apie inovacijų ir technologijų plėtros paramos infrastruktūrą Lietuvoje ir užsienyje, galimybes dalyvauti nacionalinėse ir tarptautinėse programose, gauti finansinę paramą inovacijų projektams vykdyti |
daugės inovatyvių mažų ir vidutinių įmonių |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybių institucijos |
44. Užtikrinti regioninio inovacijų paramos tinklo veiklą visose Lietuvos apskrityse – finansuoti teisės aktų nustatyta tvarka inovacijų paramos infrastruktūros įstaigų vykdomus projektus |
didės mažų ir vidutinių įmonių konkurencingumas |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija |
45. Parengti ir pateikti kompetentingoms institucijoms pasiūlymus dėl mažų ir vidutinių įmonių veiklą ir kitas sritis reglamentuojančių teisės aktų pakeitimo ar papildymo nuostatomis, skatinančiomis įmones imtis inovacinės veiklos |
daugės inovatyvių mažų ir vidutinių įmonių |
2006 metai |
Ūkio ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija |
46. Įdiegti patobulintą įmonių investicijų į inovacijas skatinimo sistemą – skirti lėšų komerciškai pagrįstiems inovacijų projektams finansuoti ir inovacijų paramos infrastruktūrai plėtoti |
daugės inovatyvių mažų ir vidutinių įmonių |
2006 metai |
Ūkio ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
47. Įgyvendinti tarptautinio Europos verslo informacijos centrų bendradarbiavimo projektus |
didės įmonių gamybos mastas (gerės ryšiai su kitų valstybių mažomis ir vidutinėmis įmonėmis), taigi – konkurencingumas ir pelningumas (į bendradarbiavimo projektus numatoma įtraukti 30-60 įmonių) |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
48. Skatinti įmonių iniciatyvas įdiegti naujas sektorių kokybės valdymo sistemas |
didės gamybos apimtis, našumas, gausės konkurencingų įmonių (30-40 Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo įmonių) |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija |
49. Parengti ir įgyvendinti įmonių verslo plėtros projektus, apimančius įmonių įvertinimą, tobulintinų sričių nustatymą ir sprendimų pateikimą, įmonių produktų tyrimus, inovacijas, personalo mokymą, gamybos procesų analizę |
didės gamybos mastas ir kuriama vertė, darbuotojų gebėjimai, užimtumas, daugės sėkmingai dirbančių įmonių, gausės biudžeto pajamų (ketinama įtraukti 60-150 įmonių, teikiant pirmenybę regionams) |
2006-2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
50. Skatinti informacinių technologijų taikymą smulkaus ir vidutinio verslo įmonėse – skleisti informaciją apie elektroninio verslo naudą, skatinti diegti klientų ir veiklos valdymo sistemas (CRM) |
didės įmonių konkurencingumas Lietuvoje ir pasaulyje |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
51. Parengti gamybos procesų tobulinimo programą pagal sėkmingai veikiančių užsienio konkurencingumo centrų modelį, pradėti teikti informavimo ir konsultavimo paslaugas mažoms ir vidutinėms įmonėms |
bus parengta daugiau kaip 20 specialistų konsultantų, didės įmonių našumas, konkurencingumas, regionuose bus plėtojama konkurencinga pramonė, ugdomi atitinkami gyventojų gebėjimai ir tobulinami valdymo metodai (numatoma, kad programoje dalyvaus daugiau kaip 100 įmonių per metus) |
2005–2008 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos ekonominės plėtros agentūra |
______________