LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS

 

S P R E N D I M A S

DĖL AKTUALIAUSIŲ KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS POLITIKOS FORMAVIMO UŽDAVINIŲ

 

2007 m. lapkričio 23 d. Nr. S-7-(126)

Vilnius

 

Valstybinė kultūros paveldo komisija, išnagrinėjusi dabartinę kultūros paveldo apsaugos situaciją bei problemas, kurios buvo suformuluotos Komisijos 2003–2007 m. ataskaitoje bei LR Seime 2007-05-18 vykusio forumo „Paveldas ir visuomenė“ rezoliucijoje, problemų sprendimo aktualumą bei galimybes, remdamasi teisės principu, kad teisinėje valstybėje niekas negali turėti naudos iš savo padaryto teisės pažeidimo, nusprendžia:

1. Pripažinti, kad vienas aktualiausių paveldosaugos sistemos tobulinimo uždavinių yra žalos visuomenei, kuri padaroma įvairiais neteisėtais veiksmais, neteisingais sprendimais ar neveikimu sužalojus kultūros paveldą ar sumenkinus jo vertę, teisiškai pagrįstos įvertinimo metodikos sukūrimas ir įgyvendinimas; šio uždavinio išsprendimas padėtų spręsti visą paketą Komisijos ir visuomenės konstatuotų problemų:

1.1. pažeidėjams taikyti atsakomybę, kuri apimtų ne tik administracinę, bet ir civilinę bei atskirais atvejais baudžiamąją atsakomybes ir būtų adekvati padarytam pažeidimui;

1.2. taikyti atsakomybę tarnautojams, ekspertams bei kitiems specialistams, kurių sprendimai ar neveikimas padaro žalą kultūros paveldo vertybėms, sukelia kultūros paveldo praradimo ar jo vertės sumenkinimo grėsmę;

1.3. efektyviau reguliuoti kultūros paveldo apsaugą, naudojimą bei tvarkymą, konkrečius draudimus ar ribojimus pagrindžiant galimos žalos visuomenei vertinimu;

2. Paveldosauginės bei su paveldosauga susijusių sričių teisės aktų tobulinimą laikyti viena svarbiausių nuolat vykdytinų Komisijos funkcijų; neatidėliotinai spręstini uždaviniai yra:

2.1. ratifikuotų konvencijų oficialių vertimų, kuriais privaloma vadovautis Lietuvoje, neatitikimų jų originaliems, turintiems juridinę galią, tekstams anglų, prancūzų ar dar ir kitomis kalbomis išaiškinimas bei šalinimas;

2.2. ratifikuotų konvencijų įgyvendinimo Lietuvos įstatymais analizė, išaiškintų neatitikimų šalinimas;

2.3. įstatymų, įgyvendinančių Europos Sąjungos su kultūros paveldo apsauga susijusias direktyvas, atitikimo jų reikalavimams analizė, išaiškintų neatitikimų šalinimas;

2.4. paveldosaugą bei su paveldosauga susijusias sritis reglamentuojančių teisės aktų analizė aiškaus privačių ir viešųjų interesų atskyrimo požiūriu; šalinimas teisinių spragų, kurios sudaro galimybę privatiems asmenims neigiamai įtakoti teritorijų planavimo dokumentų bei kitų teisės aktų sprendinius, tokiu būdu gaunant pelno viešųjų interesų pažeidimo sąskaita;

2.5. paveldosaugos poįstatyminių teisės aktų analizė jų atitikties įstatymais nustatytų tikslų įgyvendinimo požiūriu; išaiškintų neatitikimų šalinimas;

2.6. teisės aktų reikalavimų, kurie turėtų užtikrinti sprendimų paveldo apsaugos klausimais priėmimo skaidrumą, paveldosauginės veiklos viešumą, visuomenės dalyvavimo sprendimų priėmimo procese prasmingumą, analizė; šių reikalavimų laikymosi įvertinimas; išaiškintų trūkumų šalinimas.

3. Patenkinamą kultūros paveldo tvarkybos finansavimo rėmimą valstybės bei savivaldybių biudžetų lėšomis laikyti prioritetiniu valstybinės kultūros paveldo apsaugos politikos formavimo uždaviniu, kurio vykdymui reikia:

3.1. tobulinti kultūros paveldo reikšmės Lietuvai, valstybinio rūpinimosi juo svarbos motyvavimą, pagal galimybes pagrindžiant ekonominiais argumentais;

3.2. siekti racionalaus skiriamų lėšų panaudojimo;

3.3. stengtis finansavimą valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis paveldo apsaugai, kooperuoti su kitais galimais finansavimo šaltiniais.

 

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                                                JONAS GLEMŽA

______________