LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTO, VYKDANČIO SVEIKATOS PRIEŽIŪRĄ MOKYKLOJE, KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2007 m. rugpjūčio 1 d. Nr. V-630

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Sveikatos priežiūros mokykloje tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministrų 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1035/ISAK-2680 (Žin., 2005, Nr. 153-5657), 4 punktą:

1. Tvirtinu Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikacinių reikalavimų aprašą (pridedama).

2. Pavedu įsakymo vykdymą kontroliuoti Sveikatos apsaugos ministerijos sekretoriui pagal administruojamą sritį.

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                            RIMVYDAS TURČINSKAS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2007 m. rugpjūčio 1 d. įsakymu

Nr. V-630

 

VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTO, VYKDANČIO SVEIKATOS PRIEŽIŪRĄ MOKYKLOJE, KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikacinių reikalavimų aprašo (toliau vadinama – šis Aprašas) paskirtis – apibrėžti kvalifikacinius reikalavimus visuomenės sveikatos priežiūros specialistui, einančiam ir pretenduojančiam eiti visuomenės sveikatos priežiūros specialisto mokykloje pareigas.

 

II. REIKALAVIMŲ TAIKYMO SRITYS

 

2. Reikalavimai taikomi visuomenės sveikatos priežiūros specialistams, vykdantiems sveikatos priežiūrą mokykloje, ir jų darbdaviams, taip pat institucijoms, rengiančioms ir tobulinančioms visuomenės sveikatos priežiūros specialistų kvalifikaciją bei kontroliuojančioms jų veiklą.

 

III. APIBRĖŽIMAI

 

3. Šiame apraše vartojamos sąvokos ir jų apibrėžimai:

vaikas – asmuo, neturintis 18 metų;

mokinys – asmuo, kuris mokosi;

bendrojo lavinimo mokykla – įstaiga, kurios pagrindinė veikla formalusis arba (ir) neformalusis švietimas;

profesinė kompetencija – mokėjimas atlikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, įgūdžių, gebėjimų, vertybinių nuostatų visuma;

sveikatos priežiūra mokykloje – funkcijos, nustatytos Sveikatos priežiūros mokykloje tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1035/ISAK-2680 (Žin., 2005, Nr. 153-5657);

visuomenės sveikatos priežiūros specialistas – asmuo, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įgijęs formalią visuomenės sveikatos specialisto profesinę kvalifikaciją.

Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

IV. VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTO, VYKDANČIO SVEIKATOS PRIEŽIŪRĄ MOKYKLOJE, PROFESINĖ KVALIFIKACIJA IR PROFESINĖ KOMPETENCIJA

 

4. Formalią visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikaciją patvirtina:

4.1. aukštojo universitetinio išsilavinimo bakalauro studijų baigimo diplomas, išduotas formalųjį švietimą vykdančio švietimo teikėjo, patvirtinantis suteiktą visuomenės sveikatos bakalauro kvalifikacinį laipsnį;

4.2. išsilavinimas ir kvalifikacinis laipsnis, atitinkantis visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, pareigybei keliamus kvalifikacinius reikalavimus, patvirtintus kompetentingos institucijos išduotu dokumentu;

4.3. nurodytas šio Aprašo 10 punkte.

5. Visuomenės sveikatos priežiūros specialistas, vykdantis sveikatos priežiūrą mokykloje, profesinę kvalifikaciją įgyja baigęs visuomenės sveikatos studijų programą. Nuo 2008 m. birželio 1 d. – baigęs visuomenės sveikatos studijų krypties programos turi atitikti Visuomenės sveikatos studijų krypties reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. ISAK-276 (Žin., 2007, Nr. 28-1044), reikalavimus.

6. Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, profesinę kompetenciją, kurią jis įgyja baigęs visuomenės sveikatos studijų krypties programą bei nuolat tobulindamas profesinę kvalifikaciją, atsižvelgiant į nuolatinę mokslo ir praktikos pažangą, sudaro mokėjimas organizuoti ir užtikrinti mokykloje sveikatos priežiūrą remiantis įgytų žinių, įgūdžių, gebėjimų, vertybinių nuostatų visuma.

7. Visuomenės sveikatos priežiūros specialistas turi žinoti ir suprasti:

7.1. visuminę (holistinę) sveikatos sampratą;

7.2. visuomenės sveikatos priežiūros sistemos, kaip sudedamosios Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos dalies, struktūrą, funkcijas;

7.3 mokyklos bendruomenės dalyvavimo, siekiant išsaugoti ir stiprinti mokinių sveikatą, reikšmę, jos įtraukimo į šią veiklą galimybes, būdus;

7.4. Lietuvos Respublikos įstatymus, kitus teisės aktus, reglamentuojančius vaikų sveikatos priežiūrą, sveikatos saugą bei stiprinimą, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos Sąjungos strateginio planavimo dokumentus vaikų ir paauglių sveikatos bei vystymosi klausimais;

7.5. vaikų sveikatos stiprinimo principus ir metodus;

7.6. vaikų užkrečiamųjų ir neužkrečiamųjų ligų epidemiologijos principus, epidemiologinės priežiūros pagrindines priemones, specifinius šių ligų profilaktikos principus ir metodus;

7.7. biostatistikos pagrindus;

7.8. vaikų sveikatos rodiklius;

7.9. veiksnius, darančius įtaką vaikų sveikatai;

7.10. vaikų teises ir socialines garantijas;

7.11. asmens sveikatos informacijos konfidencialumo reikalavimus;

7.12. vaiko organizmo vystymosi anatominius, fiziologinius, psichologinius ypatumus, fizinės ir socialinės aplinkos veiksnių poveikį vaiko organizmo vystymuisi;

7.13. mokinių ugdymo proceso organizavimo ypatumus ir dienos režimą;

7.14. vaikų sveikos mitybos principus ir taisykles;

7.15. mokinių ugdymo aplinkos atitikties visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktų reikalavimams pagrindinius vertinimo principus;

7.16. bendravimo su mokyklų bendruomene būdus ir pagrindines priemones.

8. Specialistas turi mokėti ir gebėti:

8.1. analizuoti bei vertinti mokyklos bendruomenės sveikatai įtaką darančius veiksnius;

8.2. paaiškinti mokiniams, tėvams bei mokytojams sveikatos išsaugojimo bei stiprinimo būdus bei išmokyti juos taikyti praktiškai;

8.3. laiku pastebėti mokinių sveikatos problemas, nustatyti jų svarbą ir prioritetus, prireikus nukreipti juos į sveikatos priežiūros įstaigas;

8.4. pasirinkti tinkamus sveikatos stiprinimo metodus ir juos taikyti;

8.5. mokėti vertinti ugdymo aplinką, mokinių mitybą, ugdymo procesą pagal teisės aktus, reglamentuojančius vaikų sveikatos priežiūrą, sveikatos saugą bei stiprinimą;

8.6. atpažinti gyvybei pavojingas būkles, suteikti pirmąją pagalbą;

8.7. savarankiškai ir pasitelkdamas mokyklos bendruomenę bei kitų institucijų specialistus, suinteresuotus asmenis rengti sveikatinimo veiklos programas (projektus);

8.8. bendrauti ir bendradarbiauti su mokyklos bendruomene, dirbti komandoje;

8.9. vykdyti tiriamąjį darbą;

8.10. planuoti ir vertinti savo veiklą, tvarkyti veiklos dokumentus, rengti ataskaitas bei rekomendacijas;

8.11. pristatyti savo veiklą ir jos rezultatus;

8.12. naudotis informacinėmis technologijomis.

9. Vertybinės nuostatos:

9.1. vadovautis sveikos gyvensenos nuostatomis, neturėti žalingų įpročių, būti pavyzdžiu mokyklos bendruomenei;

9.2. nepriekaištinga profesinė reputacija: elgesys ar veikla, nepažeidžianti profesinės etikos, deontologijos normų, principų ir taisyklių.

 

V. ĮGYTOS TEISĖS

 

10. Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikaciją turinčiu laikomas asmuo, Lietuvos Respublikoje baigęs vieną iš šių studijų programų:

10.1. medicinos felčerio, felčerio-laboranto, sanitarijos felčerio, higienos felčerio, higienisto, felčerio, vaikų įstaigų medicinos sesers, medicinos sesers, akušerio, bendrosios praktikos slaugytojo studijų programas ir turintis atitinkamos profesinės kvalifikacijos diplomus, papildomai baigęs ne trumpesnius kaip 40 val. Visuomenės sveikatos priežiūros kursus bei iki 2007 metų birželio 1 d. dirbęs ar tebedirbantis specialistu, atsakingu už sveikatos priežiūrą mokyklose. Toks asmuo iki 2009 m. sausio 1 d. gali dirbti visuomenės sveikatos priežiūros specialistu, vykdančiu sveikatos priežiūrą mokykloje;

10.2. medicinos felčerio, felčerio-laboranto, sanitarijos felčerio, higienos felčerio, higienisto, felčerio, vaikų įstaigų medicinos sesers, medicinos sesers, akušerio, bendrosios praktikos slaugytojo studijų programas ir turintis atitinkamos profesinės kvalifikacijos diplomus, papildomai baigęs ne trumpesnius kaip 160 val. Visuomenės sveikatos priežiūros tobulinimo kursus, suderintus su Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.

11. Užsienyje įgyta visuomenės sveikatos specialisto profesinė kvalifikacija pripažįstama Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. BAIGIAMOJI NUOSTATA

 

12. Kvalifikaciniai reikalavimai gali būti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu keičiami atsižvelgiant į naujas Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas.

______________