LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO PLĖTROS 2003–2004 METŲ PROGRAMOS IR ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO PLĖTROS 2003–2004 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO
2003 m. kovo 10 d. Nr. 298
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 (Žin., 2001, Nr. 86-3015; 2002, Nr. 74-3193), 409 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamus:
2. Pavesti Ūkio ministerijai koordinuoti ir kontroliuoti Antrinių žaliavų perdirbimo plėtros 2003–2004 metų programos ir jos įgyvendinimo priemonių vykdymą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 298
ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO PLĖTROS 2003–2004 METŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Siekiant sumažinti antrinių žaliavų patekimą į sąvartynus, panaudoti atliekų medžiaginį potencialą, tausoti gamtos išteklius, būtina kuo geriau surinkti ir perdirbti Lietuvoje susidarančias antrines žaliavas.
2. Valstybinės atliekų apskaitos duomenimis, 2001 metais Lietuvoje susidarė 1313 tūkstančių tonų komunalinių atliekų. Surinkta 45 tūkstančiai tonų stiklo, 51 tūkstantis tonų popieriaus ir kartono atliekų, 5 tūkstančiai tonų plastiko ir 146 tūkstančiai tonų statybos ir griovimo atliekų. Į Lietuvą importuota 800 tonų stiklo, 27 tūkstančiai tonų popieriaus ir kartono, 10 tūkstančių tonų plastiko atliekų. Lietuvoje 2001 metais perdirbta 48 tūkstančiai tonų stiklo, 80 tūkstančių tonų popieriaus ir kartono, 14 tūkstančių tonų plastiko, 11 tūkstančių tonų statybos ir griovimo atliekų. Valstybinės atliekų apskaitos duomenimis, 2001 metais stiklo atliekas perdirbo 2, popieriaus ir kartono – 7, plastiko – 14, o statybos ir griovimo – 5 įmonės.
3. Siekiant daugiau surinkti antrinių žaliavų (ypač stiklo, plastiko, popieriaus ir kartono), valstybiniame strateginiame atliekų tvarkymo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519 (Žin., 2002, Nr. 40-1499), nustatytos valstybinės atliekų tvarkymo užduotys. Už antrinių žaliavų iš komunalinių atliekų surinkimo ir paruošimo perdirbti užduočių vykdymą atsakingos savivaldybės. Už pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymą atsakingi gamintojai (pakuočių naudotojai) ir importuotojai.
4. Nustatytos valstybinės atliekų tvarkymo užduotys, numatomas sąvartynų skaičiaus mažinimas ir sąvartyno mokesčio didinimas turėtų leisti surinkti daugiau antrinių žaliavų, todėl būtina modernizuoti ir plėtoti antrinių žaliavų perdirbimo pajėgumą.
5. Šioje programoje vartojamos sąvokos paaiškintos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme (Žin., 1998, Nr. 61-1726; 2002, Nr. 72-3016).
6. Ši programa parengta vadovaujantis:
6.2. Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymu (Žin., 2001, Nr. 85-2968);
6.3. Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymu (Žin., 2000, Nr. 45-1292);
6.4. Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymu (Žin., 1999, Nr. 47-1469; 2002, Nr. 13-474);
6.5. valstybiniu strateginiu atliekų tvarkymo planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519;
6.6. Pramonės plėtojimo vidutinės trukmės politika ir jos įgyvendinimo strategija, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. liepos 5 d. nutarimu Nr. 789 (Žin., 2000, Nr. 56-1664);
6.7. Pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo, perdirbimo ir kitokio naudojimo užduotimis, patvirtintomis aplinkos ministro 2002 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 349 (Žin., 2002, Nr. 70-2943);
6.8. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2004 metų strateginėmis kryptimis ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2002–2004 metų priemonėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 19 d. nutarimu Nr. 1175 (Žin., 2002, Nr. 74-3174).
7. Ši programa apima antrinių žaliavų, išskyrus pavojingąsias ir medicinines atliekas, paruošimo perdirbti ir perdirbimo sistemų plėtrą; neapima antrinių žaliavų surinkimo ir pirminio rūšiavimo infrastruktūros plėtros, kadangi už antrinių žaliavų surinkimo valstybinių užduočių vykdymą atsakingos savivaldybės. Šiam tikslui kuriamos savivaldybių ir regioninių atliekų tvarkymo sistemos.
II. ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO PLĖTRĄ RIBOJANTYS VEIKSNIAI
8. Vienas pagrindinių antrinių žaliavų perdirbimo plėtrą ribojančių veiksnių – problemiškas šių žaliavų surinkimas ir paruošimas perdirbti. Antrinių žaliavų, ypač stiklo ir plastiko, surenkama nedaug, o jų kokybė ne visada atitinka perdirbėjų reikalavimus. Kai kurios antrinės žaliavos (metalinės, kombinuotosios pakuotės, tekstilės atliekos) atskirai nerenkamos. Antrinių žaliavų surinkimą ir rūšiavimą lengvins savivaldybių ir regioninės atliekų tvarkymo sistemos.
9. Nėra antrinių žaliavų surinkimo finansavimo sistemos: tarifai už atliekų tvarkymą nepadengia antrinių žaliavų atskiro surinkimo ir rūšiavimo sąnaudų. Diegiant savivaldybių ir regionines atliekų tvarkymo sistemas, antrinių žaliavų surinkimo, rūšiavimo ir parengimo perdirbti sąnaudoms padengti, be papildomų finansavimo šaltinių, numatomi 2 pagrindiniai šaltiniai – bendrasis tarifas (ar vietinė rinkliava) už komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas ir Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo programos lėšos arba gamintojų ir importuotojų lėšos tuo atveju, kai jie patys organizuoja savo gaminių ar pakuočių atliekų surinkimą ir tvarkymą. Siekiant skatinti gyventojus prisidėti prie antrinių žaliavų surinkimo ir rūšiavimo, bendrasis tarifas (ar vietinė rinkliava), atsižvelgiant į surenkamą ir rūšiuojamą antrinių žaliavų kiekį, turėtų mažėti. Šiuo atveju didesnioji minėtųjų sąnaudų dalis turėtų būti padengiama gamintojų ar importuotojų, organizuojančių savo gaminių ar pakuočių atliekų surinkimą ir tvarkymą, lėšomis.
10. Didžiumos antrinių žaliavų perdirbimo įmonių atliekų parengimo perdirbti linijos, technologinė ir techninė perdirbimo įranga pasenusios, dėl to be reikalo eikvojama energija, žaliavos, vanduo, susidaro nuotėkų, o gamyba neproduktyvi.
11. Atliekų perdirbimo įmonės mažai naudojasi Lietuvos ir užsienio valstybių teikiama finansine parama.
12. Kai kurių atliekų (pakuočių, elektrinės ir elektroninės įrangos atliekų, netinkamų važinėti automobilių) duomenys valstybinėje atliekų apskaitoje neatspindi tikrojo jų susidarymo ir perdirbimo masto.
13. Trūksta susistemintos informacijos apie užsienyje taikomas antrinių žaliavų naudojimo technologijas, Lietuvos mokslo institucijose atliktų antrinių žaliavų naudojimo ir atliekų perdirbimo mokslinių tyrimų rezultatus.
III. PROGRAMOS TIKSLAS, PRIORITETAI IR UŽDAVINIAI
15. Svarbiausiasis šios programos tikslas – skatinti antrinių žaliavų perdirbimo sistemos plėtrą, siekiant užtikrinti gerą aplinkos kokybę, nepažeisti rinkos ekonomikos ir saugoti visuomenės sveikatą.
16. Įgyvendinus šią programą, tikimasi sudaryti sąlygas plėtoti antrinių žaliavų perdirbimo sistemą ir vykdyti valstybines atliekų tvarkymo užduotis.
17. Pirmenybė bus teikiama perdirbimui tų antrinių žaliavų (popieriaus ir kartono, stiklo, plastiko, įskaitant pakuotes, metalinių pakuočių, statybos ir griovimo atliekų, išskyrus biodegraduojamąsias atliekas), kurioms valstybiniame strateginiame atliekų tvarkymo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519, nustatytos surinkimo, paruošimo perdirbti, perdirbimo ir perdirbimo pajėgumo plėtros užduotys. Biodegraduojamosioms atliekoms tvarkyti bus rengiama atskira programa.
18. Šios programos uždaviniai yra:
18.1. skatinti atliekų tvarkytojų bendradarbiavimą, siekiant plėtoti antrinių žaliavų perdirbimo sistemą;
18.2. skatinti antrinių žaliavų paruošimo ir perdirbimo techninės ir technologinės bazės modernizavimą;
18.4. kaupti ir teikti informaciją apie antrinių žaliavų paruošimo perdirbti ir perdirbimo technologijas, finansavimo galimybes, organizuoti mokymą ir kvalifikacijos kėlimo kursus įmonių darbuotojams, informuoti ir šviesti visuomenę, kaip apsaugoti aplinką ir visuomenės sveikatą, tvarkant antrines žaliavas;
IV. PROGRAMOS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO REZULTATAI
20. Bus parengti ir įgyvendinti atskirų antrinių žaliavų perdirbimo planai, kurie leis sistemiškai įvertinti ir plėtoti atskirų antrinių žaliavų sektorių veiklą, taip pat antrinių žaliavų paruošimo perdirbti standartai ar taisyklės, kurie nustatys aiškius antrinių žaliavų kokybės reikalavimus. Tokie standartai ar taisyklės palengvins perdirbimo įmonių, antrinių žaliavų tiekėjų ir rūšiuotojų bendradarbiavimą.
21. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu Lietuvoje trūksta kai kurių atliekų (statybos ir griovimo darbų, stiklo, metalinių pakuočių, padangų, netinkamų važinėti automobilių, elektros ir elektroninės įrangos, tekstilės, biodegraduojamųjų ir kitų atliekų) perdirbimo pajėgumo arba jų perdirbimas kiekybiniu ir kokybiniu požiūriu problemiškas, bus parengtos galimybių studijos, kurios leis įgyvendinti antrinių žaliavų paruošimo perdirbti ir perdirbimo įrangos įsigijimo ar modernizavimo investicinius projektus.
22. Siekiant skatinti gaminių iš antrinių žaliavų rinkos plėtrą, bus parengta informacinė medžiaga, surengtas seminaras aplinkai nepavojingo gaminio ženklo naudojimo klausimais įmonėms, naudojančioms gamybai antrines žaliavas. Be to, bus parengtas ir išleistas praktinis vadinamojo žaliojo pirkimo leidinys ir surengtas mokymas valstybės ir vietos savivaldos institucijų atstovams.
23. Bus įgyvendintos šios antrinių žaliavų paruošimo perdirbti, perdirbimo sektoriaus ir visuomenės informavimo ir švietimo priemonės: surengtas seminaras aplinkos apsaugos investicinių projektų finansavimo galimybių klausimu, suteikta parama bent vienam atliekų perdirbimo informaciniam centrui steigti ir jo veiklai plėtoti, nevyriausybinių organizacijų projektams, skirtiems visuomenei šviesti antrinių žaliavų rūšiavimo klausimais.
24. Bus suteikta parama taikomiesiems moksliniams tyrimams tobulinant esamas antrinių žaliavų perdirbimo technologijas, kuriant ir (ar) diegiant inovacijas atlikti.
25. Įvykdžius numatytas programos įgyvendinimo priemones, tikimasi, kad:
25.3. modernizavus antrinių žaliavų perdirbimo įmonių techninę ir technologinę bazę, pagerės šio sektoriaus įmonių aplinkosauga;
V. PROGRAMOS VALDYMAS IR STEBĖSENA
26. Ūkio ministerija atsakinga už šios programos ir jos įgyvendinimo priemonių vykdymo koordinavimą, kontrolę ir vertinimą.
27. Programai įgyvendinti įsteigiama Antrinių žaliavų perdirbimo plėtros programos taryba (toliau vadinama – Taryba), sudaroma iš Ūkio ministerijos ir Aplinkos ministerijos, atliekų perdirbimo įmonių ir asociacijų atstovų. Tarybą tvirtina ūkio ministras. Taryba turės:
27.1. teikti pasiūlymus dėl visų projektų, numatytų šios programos įgyvendinimo priemonėse, finansavimo;
VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ FINANSAVIMAS
29. Programos priemonių įgyvendinimas bus finansuojamas iš tam tikslui skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, Ūkio ministerijos administruojamos Pramonės konkurencingumo didinimo programos lėšų. Alternatyvūs programos įgyvendinimo priemonių finansavimo šaltiniai – Aplinkos ministerijos administruojamos specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo, Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo programos ir kitos programos.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 298
ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO PLĖTROS 2003–2004 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas |
Laukiami rezultatai, uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijai |
Įgyvendinimo terminai |
Vykdytojai |
Lėšų poreikis, litais |
|
2003 metais |
2004 metais |
||||
I. ATLIEKŲ TVARKYTOJŲ BENDRADARBIAVIMO SIEKIANT PLĖTOTI ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO SISTEMĄ SKATINIMAS |
|||||
1. Organizuoti ir iš dalies finansuoti antrinių žaliavų perdirbimo planų rengimą ir įgyvendinimą: popieriaus ir kartono atliekų plastiko atliekų stiklo, statybos ir griovimo, kitų atliekų |
bus parengti ir įgyvendinti prioritetinių atliekų perdirbimo planai |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija |
44000 |
56000 |
2. Organizuoti ir iš dalies finansuoti antrinių žaliavų paruošimo perdirbti standartų ar taisyklių rengimą: popieriaus ir kartono atliekų plastiko atliekų stiklo, statybos ir griovimo, kitų atliekų |
bus parengti prioritetinių antrinių žaliavų paruošimo perdirbti standartai ar taisyklės |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, Lietuvos standartizacijos departamentas |
20000 |
30000 |
II. ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PARUOŠIMO PERDIRBTI IR PERDIRBIMO TECHNINĖS IR TECHNOLOGINĖS BAZĖS MODERNIZAVIMAS |
|||||
3. Iš dalies finansuoti investicinių antrinių žaliavų perdirbimo projektų įgyvendinimą įmonėse |
bus suteikta parama antrinių žaliavų – popieriaus ir kartono, plastiko, stiklo, statybos ir griovimo atliekų – paruošimo perdirbti ir perdirbimo techninei ir technologinei bazei modernizuoti |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija |
1100000 |
1400000 |
4. Iš dalies finansuoti investicinių antrinių žaliavų paruošimo perdirbti projektų įgyvendinimą įmonėse |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija |
360000 |
400000 |
|
5. Organizuoti ir iš dalies finansuoti atskirų antrinių žaliavų perdirbimo galimybių studijų parengimą |
bus suteikta parama bent 4 problemiškų antrinių žaliavų (popieriaus ir kartono, plastiko, stiklo), statybos ir griovimo atliekų perdirbimo galimybių studijoms parengti |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, savivaldybės |
250000 |
200000 |
III. GAMINIŲ IŠ ANTRINIŲ ŽALIAVŲ RINKOS PLĖTROS SKATINIMAS |
|||||
6. Parengti informacinę medžiagą ir suorganizuoti seminarą aplinkai nepavojingo gaminio ženklo naudojimo klausimais įmonėms, naudojančioms gamybai antrines žaliavas |
bus parengtas ir išleistas praktinis vadinamojo žaliojo pirkimo leidinys ir surengtas mokymas valstybės ir vietos savivaldos institucijų atstovams, parengta informacinė medžiaga ir suorganizuotas |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija |
4000 |
6000 |
7. Parengti ir išleisti praktinį vadinamojo žaliojo pirkimo leidinį ir išmokyti valstybės ir vietos savivaldos institucijų atstovus juo naudotis |
2004 metai |
Ūkio ministerija |
- |
100000 |
|
|
seminaras aplinkai nepavojingo gaminio ženklo naudojimo klausimais |
|
|
|
|
IV. INFORMACIJOS APIE ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PARUOŠIMO PERDIRBTI IR PERDIRBIMO TECHNOLOGIJAS, FINANSAVIMO GALIMYBES KAUPIMAS IR TEIKIMAS, MOKYMO IR KVALIFIKACIJOS KĖLIMO KURSŲ ĮMONIŲ DARBUOTOJAMS ORGANIZAVIMAS, VISUOMENĖS INFORMAVIMAS IR ŠVIETIMAS, KAIP APSAUGOTI APLINKĄ IR VISUOMENĖS SVEIKATĄ, TVARKANT ANTRINES ŽALIAVAS |
|||||
8. Surengti perdirbimo įmonėms seminarą aplinkos apsaugos investicinių projektų finansavimo galimybių klausimu |
bus surengtas seminaras |
2003 metai |
Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija |
30000 |
- |
9. Iš dalies finansuoti atliekų perdirbimo informacinių centrų steigimą ir veiklą |
bus suteikta parama bent vienam atliekų perdirbimo informaciniam centrui steigti ir jo veiklai plėtoti |
2003 metai |
Ūkio ministerija |
200000 |
- |
10. Iš dalies finansuoti nevyriausybinių organizacijų projektus, skirtus visuomenei šviesti antrinių žaliavų rūšiavimo klausimais |
bus suteikta parama nevyriausybinių organizacijų projektams, skirtiems visuomenei šviesti antrinių žaliavų rūšiavimo klausimais |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija |
20000 |
40000 |
V. ANTRINIŲ ŽALIAVŲ PERDIRBIMO TAIKOMŲJŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ RĖMIMAS |
|||||
11. Iš dalies finansuoti antrinių žaliavų perdirbimo taikomuosius mokslinius tyrimus ar jų rezultatų taikymą |
bus suteikta parama taikomiesiems moksliniams tyrimams tobulinant esamas antrinių žaliavų perdirbimo technologijas, kuriant ir (ar) diegiant inovacijas atlikti |
2003–2004 metai |
Ūkio ministerija |
100000 |
90000 |
Iš viso |
|
|
|
2128000 |
2322000 |
______________