CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL ORO EISMO VADYBOS RIZIKOS KLASIFIKAVIMO SCHEMOS IR PLANINIŲ SAUGOS LYGIŲ PATVIRTINIMO
2008 m. lapkričio 12 d. Nr. 4R-224
Vilnius
Įgyvendindamas Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) 11 priedo 2.26 punkto reikalavimus ir 2007 m. lapkričio 8 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1315/2007 nuostatas bei siekdamas užtikrinti oro eismo paslaugų teikimo saugą ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 6 straipsnio 2 dalimi:
2. Nurodau VĮ „Oro navigacija“ diegiant ir (arba) planuojant oro eismo vadybos sistemos arba jos dalių pakeitimus vertinti rizikos veiksnius vadovaujantis Civilinės aviacijos administracijos nustatytais planiniais saugos lygiais ir rizikos klasifikavimo schema, taip pat taikyti Europos saugios oro navigacijos organizacijos (Eurokontrolė) Saugos priežiūros reikalavimų ESARR 4 Rizikos oro eismo vadyboje vertinimo ir mažinimo (Eurokontrolė, pirmasis leidimas, 2001-04-05) nuostatus.
3. Pripažįstu netekusiu galios 2004 m. rugpjūčio 24 d. CAA direktoriaus įsakymą Nr. 4R-164 „Dėl saugos lygio, teikiant oro eismo paslaugas, nustatymo“.
PATVIRTINTA
CAA direktoriaus
2008 m. lapkričio 12 d.
įsakymu Nr. 4R-224
ORO EISMO VADYBOS RIZIKOS KLASIFIKAVIMO SCHEMA IR PLANINIAI SAUGOS LYGIAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Planinių saugos lygių ir rizikos klasifikavimo schemos (toliau – RKS) nustatymo tikslas užtikrinti visos šalies visuomenės apsaugą nuo orlaivių avarijų ir incidentų keliamos rizikos, kuriai oro eismo vadyba (toliau – OEV) turėjo tiesioginę įtaką.
2. Planiniai saugos lygiai taikomi oro navigacijos paslaugų teikėjams, teikiantiems oro eismo, srautų planavimo bei oro erdvės vadybos paslaugas.
3. Šiame dokumente vartojamos sąvokos:
Avarijos sąvoka yra pateikta ICAO 13 priede ir 2002 m. sausio 15 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-25 patvirtintuose Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose.
Incidentas – su orlaivio naudojimu susijęs įvykis, išskyrus avariją, kurio metu iškyla arba galėjo iškilti pavojus skrydžių saugai.
Pavojingas incidentas – incidentas, kurio aplinkybės rodo, kad vos buvo išvengta avarijos.
Rizikos klasifikavimo schema – tai padarinių sunkumo klasių ir tikimybės santykio matrica arba lentelė, kurioje kiekvienai klasei nustatomas visų padarinių sunkumo tam tikras saugos lygis.
Saugos lygis – tai analizės būdu nustatytas skaičius, ribojantis maksimalų tam tikros klasės padarinių atsiradimo dažnį, nesvarbu dėl kurio OEV sistemos sukelto pavojaus šie padariniai atsiranda.
Svarbus incidentas – incidentas, susijęs su aplinkybėmis, kuriomis galėjo įvykti avarija ar pavojingas incidentas, jei rizikos nepavyko suvaldyti iki tam tikro lygio arba jei įvyko nustatytų nuotolių pažeidimas.
Saugos gerinimo koeficientas (SGK) – tai skaičius, lygus arba didesnis už 1, naudojamas CAA ir oro navigacijos paslaugų teikėjo (ONPT) priimtiniems saugos lygiams nustatyti. Skirtingoms sunkumo klasėms gali būti nustatyti skirtingi saugos gerinimo koeficientai. ONPT SGK turi būti didesnis už CAA SGK.
4. Rizikos klasifikavimo schemoje (RKS) nustatomi maksimalūs toleruotini arba priimtini orlaivių avarijų ir incidentų, kuriems OEV turėjo tiesioginės įtakos, pasikartojimo per tam tikrą laikotarpį (metus, mėnesį, skrydžio arba veiklos valandą) dydžiai arba saugos lygiai (SL).
5. Saugos lygiai bus taikomi CAA:
5.1. atliekant nuolatinę sertifikuotų ONPT priežiūrą ir siekiant nustatyti, ar jie atitinka galiojančius saugos reikalavimus oro erdvės dalyse, už kuriuos yra atsakingi;
5.2. vertinant naujas arba jau naudojamas oro navigacijos paslaugų teikėjo funkcines sistemas, taip pat atliekant šių sistemų keitimų priežiūrą;
II. RIZIKOS KLASIFIKAVIMO SCHEMA IR SAUGOS LYGIAI
Saugos lygiai apskaičiuoti remiantis 4 Eurokontrolės saugos priežiūros reikalavimų dokumentu (ESARR 4) ir jo įgyvendinimo vadovuose išdėstyta metodika, taip pat naudojantis VĮ „Oro navigacija“ patirtimi bei 2008 m. rugpjūčio 18 d. VĮ „Oro navigacija“ generalinio direktoriaus įsakymu Nr. V-239 patvirtinta oro eismo vadybos planinių kiekybinių saugos lygių skaičiavimo metodika.
1,55 saugos gerinimo koeficientas nustatytas tam, kad būtų pagerintas saugos lygis lyginant jį su nustatytu ECAC ir palengvintas statistinių duomenų kaupimas bei oro navigacijos paslaugų teikimo saugos ir rizikos analizė.
1 lentelė. CAA Rizikos klasifikavimo schema.
Padarinys |
Saugos lygiai |
||||
Sunkumo klasės žymuo |
Apibūdinimas |
Saugos lygio žymuo |
ECAC (per skrydžio valandą) |
Lietuvos Respublikos CAA |
|
Saugos gerinimo koeficientas |
Minimalūs saugos lygiai (per skrydžio valandą) |
||||
SK1 |
Avarija |
SL1 |
1,55 · 10-08 |
1,55 |
1,00 · 10-08 |
SK2 |
Pavojingas incidentas |
SL2 |
– |
– |
1,00 · 10-05 |
SK3 |
Reikšmingas incidentas |
SL3 |
– |
– |
1,00 · 10-04 |
SK4 |
Incidentas |
SL4 |
– |
– |
1,00 · 10-03 |
SK5 |
Be poveikio saugai |
SL5 |
Netaikomas |
Netaikomas |
Netaikomas |
III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
CAA ir oro navigacijos paslaugų teikėjas ne dažniau nei kartą per 5 metus peržiūri RKS ir SL atsižvelgdami į skrydžių intensyvumą Vilniaus skrydžių informacijos regione (remiantis Eurokontrolės Saugos priežiūros komisijos dok. 1 dalies 3.1.12 c) papunkčio nuostatomis).